Рішення
від 26.04.2021 по справі 924/15/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"27" квітня 2021 р. Справа № 924/15/21

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Мухи М.Є., за участю секретаря судового засідання Білявської Н.О. розглянувши матеріали

за позовом заступника керівника Шепетівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Хмельницької обласної державної адміністрації, м. Хмельницький, Шепетівської районної державної адміністрації м. Шепетівка, Хмельницька область

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивачів - Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади м. Полонне, Хмельницька область

до приватного акціонерного товариства "Хмельницьке виробниче сільськогосподарсько - рибоводне підприємство", смт. Меджибіж, Летичівський район, Хмельницька область

про внесення змін до договору оренди землі

Представники сторін:

позивачів: не з`явився

відповідача: Задворний Ю.В. адвокат

третьої особи: не з`явився

за участю Коломий О.Є. прокурора відділу Хмельницької обласної прокуратури

В судовому засіданні відповідно до ст.240 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Процесуальні дії по справі.

Ухвалою від 26.01.2021р відкрито провадження у справі. Підготовче засідання призначено на 18.02.2021р. Ухвалою від 18.02.2021р. підготовче засідання відкладено на 04.03.2021р. У підготовчому засіданні 04.03.2021р. оголошено перерву до 23.03.2021р. Ухвалою від 23.03.2021р. продовжено строк підготовчого провадження на тридцять днів. У підготовчому засіданні 23.03.2021р. оголошено перерву до 07.04.2021р. Ухвалою від 07.04.2021р. закрито підготовче провадження, справу призначено до судового розгляду по суті на 27.04.2021р.

Виклад позицій учасників справи, заяви, клопотання.

Прокурор в інтересах держави в особі позивачів звернувся із позовом до ПАТ "Хмельницьке виробниче сільськогосподарсько - рибоводне підприємство" про внесення змін до договору оренди землі від 19.06.2008р. укладеного між Полонською районною державною адміністрацією та відповідачем.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, заступник керівника прокуратури вказує, Шепетівською місцевою прокуратурою в ході вивчення стану законності використання земельних ділянок водного фонду, встановлено, що 19.06.2008р. між Полонською районною державною адміністрацією та ВАТ "Хмельницьке виробниче сільськогосподарсько-рибоводне підприємство" укладено договір оренди землі. Згідно укладеного Договору та акту приймання - передачі земельної ділянки від 19.06.2008 ВАТ "Хмельницьке виробниче сільськогосподарське-рибоводне підприємство" отримало в оренду земельну ділянку водного фонду для рибогосподарських потреб, загальною площею 313,0191 га., яка розташована за межами населених пунктів Новолабунської сільської ради Полонського району, Хмельницької області. Договір 03.07.2008р. зареєстровано в Полонському відділі Хмельницької регіональної філії центру Державного земельного кадастру, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис № 040875900004. Згідно з п.2 Договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 313,0191 га., з них під водою 269,6191 га., під дамбою - 7,2000 га, під каналами - 5,2000 га, під болотами - 31,0000 га. Відповідно п.5 Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки не проводилась. Строк дії договору становить 49 років. Згідно з п.9 Договору орендна плата встановлена у грошовій формі у розмірі 120 грн. за 1 га землі у рік. Всього до сплати 37562,29 грн.

Згідно додатку до Договору - Кадастрового плану за Договором у оренду передано земельну ділянку площею 313,0191 га, із кадастровим номером 6823685000:05:004:0001. Відповідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, земельна ділянка з кадастровим номером 6823685000:05:004:0001, перебуває у державній власності, розпорядником вказаної земельної ділянки є Полонська районна державна адміністрація, за ПрАТ "Хмельницькрибгосп" зареєстровано речове право - оренда.

Повідомляє, що рішенням 69-ї сесії Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади І скликання №21 від 15.03.2019р. "Про затвердження ставок орендної плати за земельні ділянки на території Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади", затверджено ставки орендної плати за земельні ділянки та умови їх застосування на території Полонської міської ОТГ, у вигляді Додатку відповідно до якого Секція І, код класифікації цільового призначення 10.07 - для рибогосподарських потреб, встановлено відсоткову ставку від нормативної грошової оцінки ділянки на рівні 3 відсотків.

Таким чином, зауважує, що на даний час існує чинний нормативний правовий акт - рішення Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади №21 від 15.03.2019р. "Про затвердження ставок орендної плати за земельні ділянки на території Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади", яким встановлено відсоткову ставку орендної плати при передачі у користування земельних ділянок із цільовим призначенням для рибогосподарських потреб на рівні 3 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, який підлягає застосуванню сторонами при визначенні розміру орендної плати при внесенні змін до Договору.

Відповідно до п. 1 рішення Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади №14 від 15.03.2019р. "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок" та Додатку до рішення №1, затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки водного фонду площею 313,0191 га, що знаходиться за межами Новолабунського старостинського округу Полонської міської об`єднаної територіальної громади, 6823685000:05:004:0001 (кадастровий номер ділянки).

Повідомляє, що відповідно до витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 27.11.2020р., а також технічної документації з нормативної грошової оцінки, розробленої ДУ "Інститут охорони ґрунтів України" у 2017 році, нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 313,0109 га., кадастровий номер 6823685000:05:004:0001, місце розташування - за межами населених пунктів Новолабунської сільської ради Полонського району Хмельницької області становить 7443083грн.

Також вказує, що за інформацією Шепетівського управління ДПС у Хмельницькій області ВАТ "Хмельницькрибгосп" задекларовано орендну плату за використання земельної ділянки площею 313,0191га, розташованої за межами Новолабунської сільської ради, у розмірі 95398,83 грн. Аналогічну суму задекларовано та фактично сплачено орендарем і у 2019 році. Однак, враховуючи те, що нормативна грошова оцінка орендованої відповідачем земельної ділянки площею 313,0191 га становить 7443083грн., розмір орендної плати, яка передбачена умовами Договору та яку фактично сплачує відповідач, як вважає прокурор, не відповідає вимогам чинного податкового законодавства і призводить до недоотримання місцевим бюджетом належних до сплати платежів. Так річний розмір орендної плати, яка підлягає сплаті ПАТ "Хмельницькрибгосп" за користування земельною ділянкою площею 313,0191 га., виходячи із вищенаведених положень Податкового кодексу України мав би становити 7443083 грн. * 3% = 223292грн. Натомість передбачена в Договорі орендна плата, є такою, що не відповідає вимогам Податкового кодексу України, та є значно нижчою (на 185730,20 грн.) встановленого чинним законодавством розміру. Як наслідок, до місцевого бюджету щорічно не надходять грошові кошти у вигляді несплаченої орендної плати.

Однак незважаючи на розроблення та затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки водного фонду площею 313,0191га, що знаходиться за межами населених пунктів Новолабунської сільської ради Полонського району Хмельницької області, 6823685000:05:004:0001, відповідачем відповідні зміни до Договору не внесено, розмір орендної плати у відповідність до вимог чинного податкового законодавства не приведено.

Відповідач у відзиві на позов проти позовних вимог заперечує та зазначає, що до переліку повноважень міських рад у галузі земельних відносин, визначені статтею 12 Земельного кодексу України, не входить законодавче встановлення або змінаграничного (мінімального та максимального) розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, оскільки такі повноваження в силу приписів ст. 1 Податкового кодексу України належать Верховній Раді України - єдиному органу законодавчої влади в Україні (стаття 75 Конституції України). Таким чином, у контексті спірних земельних правовідносин, пов`язаних зі зміною розміру орендної плати за земельну ділянку державної власності, норми статей 632 Цивільного кодексу України, статті 288 Податкового кодексу України та статті 30 ЗУ "Про оренду землі" повинні розумітися і застосовуватися таким чином: "Зміна розміру орендної плати (у відсотках від нормативно-грошової оцінки), оформленої додатком до рішення міської ради не може вважатися законодавчою підставою для внесення змін до договору оренди землі в частині розміру орендної плати, оскільки цим рішенням законодавчо не встановлюються граничні (мінімальний максимальний) розміри орендної плати за земельні ділянки державної власності. Водночас, зазначене рішення ради може бути підставою для внесення змін до договору оренди землі, якщо сторони договору оренди визначили безпосередньо у самому договорі таку підставу для перегляду розміру орендної плати, що узгоджується з принципом свободи договору, встановленим статтями 3, 6, 627 Цивільного кодексу України". Вказана позиція висловлена Судовою палатою для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду у складі, Верховного Суду у справі № 910/7905/17.

Отже, рішення міської ради, яким визначені розміри орендної плати, може бути самостійною підставою для внесення змін до договору оренди, якщо сторони цього договору визначили безпосередньо в самому договорі таку підставу для внесення змін до нього, що відповідає принципу свободи договору, встановленому ст. ст. 3, 6, 627 Цивільного кодексу України. Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду у складі Касаційного господарського суду від 20.11.2019 у справі №916/2769/18.

З вищевказаного випливає, як вказує відповідач, що рішення Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади про затвердження нових ставок орендної плати може бути підставою для внесення змін до договору оренди землі лише тоді, якщо безпосередньо в самому Договорі оренди землі вказано таку підставу для перегляду розміру орендної плати. Натомість, в договорі оренди землі від 19.06.2008 р. відсутня така підстава для перегляду розміру орендної плати, як зміна ставки орендної плати на підставі рішення органу місцевого самоврядування.

Також звертає увагу суду, що рішення 69-ї сесії Полонської міської об`єднаної територіальної громади №21 від 15.03.2019 "Про затвердження орендної плати за земельні ділянки на території Полонської міської об`єднаної територіальної громади", яким затверджено ставки орендної плати за земельні ділянки, розташовані в межах населених пунктів Полонської міської об`єднаної територіальної громади Полонського району Хмельницької області стосується земельних ділянок, які розташовані в межах населеного пункту та земельних ділянок які будуть передаватися в майбутньому в оренду. Проте, земельна ділянка яка перебуває в оренді відповідача розташована за межами населеного пункту, про що також пише позивач у позові.

Крім того, відповідач вказує, що згідно Додатку 1.1. Положення про оподаткування платою за землю затвердженого рішенням сесії Полонської міської ради від 25 червня 2019 року №24 (із змінами відповідно до рішення 93-і сесії Полонської міської ради № 7 від 19 червня 2020 року), ставка земельного податку на 2021 р. за земельні ділянками водного фонду, які розташовані на території Полонської міської ради, нормативну грошову оцінку яких проведено (незалежно від місцезнаходження), для юридичних осіб, становить 1 (один) % від нормативно грошової оцінки землі. Тобто, відповідач вважає, що має сплачувати розмір орендної плати згідно укладеного договору оренди землі від 19.06.2008 р. але у розмірі не нижче встановленого рішенням Полонської міської ради - не менше ніж 1 (один) % від нормативно грошової оцінки землі, що ним і здійснено у 2020 р. і сплачується у 2021р. Зважаючи на викладене, у позові просить відмовити.

Прокурор у відповіді на відзив на позов відповідача у своєму відзиві, вважає помилковими доводи відповідача, що зміна розміру орендної плати (у відсотках від нормативної грошової оцінки), оформлена додатком до рішення міської ради не може вважатися законодавчою підставою для внесення змін до договору оренди землі в частині розміру орендної плати, так як цим рішенням законодавчо не встановлюються граничні розміри орендної плати за земельні ділянки державної власності, оскільки стосуються вирішення спорів у яких позивачем висунуто позовні вимоги щодо внесення змін до договору оренди на підставі зміни ставок оренди органом місцевого самоврядування, тобто стосуються правовідносин, які не є подібними правовідносинам у цій справі. Разом з тим, звертає увагу суду, що представник відповідача у відзиві не врахував, що позовні вимоги прокурора обґрунтовуються з підстав зміни розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а не з підстав зміни встановлених органом місцевого самоврядування ставок оренди, з приводу чого наводить позицію Верховного Суду, висловлену у постанові від 27.01.2021р. у справі №924/725/18.

З приводу доводів відповідача про відсутність підстав для застосування при внесенні змін до договору ставки орендної плати в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки, встановленої рішенням 69-ї сесії Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади І скликання №21 від 15.03.2019 "Про затвердження ставок орендної плати за земельні ділянки на території Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади", вказує на існування чинного нормативного правового акту - рішення Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади №21 від 15.03.2019р. "Про затвердження ставок орендної плати за земельні ділянки на території Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади", яким встановлено відсоткову ставку - орендної плати при передачі у користування земельних ділянок із цільовим призначенням для рибогосподарських потреб на рівні 3 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, який підлягає застосуванню сторонами при визначенні розміру орендної плати при внесенні змін до Договору у зв`язку із зміною нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Поряд із цим прокурор вважає доводи відповідача щодо дії рішення Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади №21 від 15.03.2019р. "Про затвердження ставок орендної плати за земельні ділянки на території Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади" лише щодо земельних ділянок, розташованих в межах населених пунктів безпідставними виходячи із наступного. Так, відповідач не враховує саму назву зазначеного рішення та умисно опускає положення п. 1 цього рішення - "Затвердити ставки орендної плати за земельні ділянки та умови їх застосування на території Полонської міської ОТГ згідно додатку" з якого вбачається, що зазначене рішення поширює свою дію на всю територію Полонської об`єднаної територіальної громади. Про чинність вказаного рішення міської ради свідчать також численні договори оренди земельних ділянок, які розташовано за межами населених пунктів об`єднаної територіальної громади (додаються), в яких застосовано положення рішення міської ради щодо ставок орендної плати, а також рішення Господарського суду Хмельницької області від 23.12.2020р. у справі №924/365/20.

Щодо дії зазначеного рішення лише щодо встановлення ставок орендної плати на майбутнє, прокурор зазначає, що умовами оспорюваного договору не передбачено нормативної грошової оцінки земельної ділянки та відповідно і ставки орендної плати у відсотковому співвідношенні від такої нормативної грошової оцінки. А тому, за умов обов`язковості норм статті 288 ПК України і статей 15, 21 Закону України "Про оренду землі" згідно яких нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати (а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати) та наявності розробленої та затвердженої у встановленому законом порядку нормативної грошової оцінки орендованої ділянки, саме при внесенні змін до договору шляхом включення до його умов положень про нормативну грошову оцінку земельної ділянки обов`язково підлягає застосуванню рішення №21 від 15.03.2019р. "Про затвердження ставок орендної плати за земельні ділянки на території Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади".

Полонська міська рада у поясненнях від 03.03.2021р. позовні вимоги підтримала. У клопотанні від 03.03.2021р. просить розглядати справу за відсутності представника.

Хмельницька обласна державна адміністрація у письмових поясненнях від 23.03.2021р. позовні вимоги підтримала, просила розглядати справу за відсутності представника.

Прокурор в судовому засіданні повідомив про утворення з 15.03.2021р. окружних прокуратур згідно наказу Офісу Генерального прокурора від 17.02.2021р. №2ш відповідно до якого позивачем у даній справі є Шепетівська окружна прокуратура.

Позовні вимоги підтримав з підстав, викладених у позовній заяві.

Представник відповідача проти позову заперечує та просить у його задоволенні відмовити.

Розглядом матеріалів справи встановлено таке.

19.06.2008р. між Полонською районною державною адміністрацією (Орендодавець) та ВАТ "Хмельницькрибгосп" (Орендар) укладено договір оренди землі відповідно до п. 1 якого Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку водного фонду, яка знаходиться за межами населених пунктів Новолабунської сільської ради Полонського району Хмельницької області.

В оренду передається земельна ділянка загальною площею 313,0191га., в тому числі: під водою - 269,6191 га, під дамбою - 7,2000га, під каналами 5,2000 га, під болотами - 31,0000га. На земельній ділянці знаходиться об`єкт нерухомого майна, а також інші об`єкти інфраструктури. Земельна ділянка передається в оренду разом із гідротехнічною спорудою (дамбою). Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить - гривень. Земельна ділянка, яка передається в оренду, не має недоліків, що можуть перешкоджати її ефективному використанню. Інших особливостей об`єкта оренди, які можуть вплинути на орендні відносини немає (п.2 7 договору).

Згідно п.8 Договір укладено на 49 років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та у розмірі 120 грн. за 1 га землі в рік. Всього до оплати 37 562, 29грн. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії. Орендна плата вноситься у такі строки-щомісячно (п.9-11 договору).

Відповідно до п.12 договору розмір орендної плати переглядається щорічно у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнт; індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.

Земельна ділянка передається в оренду для рибогосподарських потреб. Цільове призначення земельної ділянки - землі водного фонду. Умови збереження стану об`єкта оренди згідно природоохоронного законодавства (п.14-16 договору).

Згідно п.36 договору Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку. У разі прийняття нових та внесення змін до діючих законодавчих і нормативних актів, в договір вносяться відповідно зміни та доповнення згідно законодавчих нормативних актів.

Договір підписано представниками сторін, скріплено печатками та зареєстровано у Полонському відділі Хмельницької регіональної філії Центру Державного земельного кадастру, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 03.07.2008р. № 040875900004.

Додатком до договору сторонами підписано розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку, яка надається в оренду ВАТ "Хмельницькрибгосп" за межами Новолабунської сільської ради Полонського район Хмельницької області, який становить 37562,29грн. в рік, 3130,19грн. в місяць.

У відповідності до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 18.12.2020р. земельна ділянка кадастровий номер 6823685000:05:№004:0001 перебуває в державній власності в особі Полонської районної державної адміністрації.

Рішенням 69-ї сесії Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади від І скликання від 15.03.2019р. №21 затверджено ставки орендної плати за земельні ділянки та умови їх застосування на території Полонської міської ОТГ згідно додатку. Визнано такими, що втратили чинність рішення 28-ї чергової сесії І скликання від 28 квітня 2017 року № 10 "Про затвердження ставок орендної плати за земельні ділянки на території Полонської міської об`єднаної територіальної громади", рішення 43-ї сесії І скликання від 26 грудня 2017 року №11 "Про внесення змін до рішення 28-ї сесії Полонської міської ради 1 скликання від 28.04.2017р.", рішення 43-ї сесії І скликання від 26 грудня 2017 року №12 "Про внесення змін до рішення 28-ї сесії Полонської міської ради І скликання від 28.04.2017р.".

Згідно додатку до даного рішення, секція І код класифікації цільового призначення 10.07 для рибогосподарських потреб, встановлено відсоткову ставку від нормативно грошової оцінки ділянки на рівні 3%.

Рішенням 69-ї сесії Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади І скликання від 15.03.2019р. № 14 затверджено технічну документація з нормативно грошової оцінки земельної ділянки водного фонду наданої на правах оренди ПАТ "Хмельницькрибгосп" за межами Новолабунського старостинського округу Полонської міської об`єднаної територіальної громади кадастровий номер 6823685000:05:№004:0001 площею 313,0191га.

Рішенням Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади від 25.06.2019р. №24 "Про встановлення місцевих податків і зборів на території Полонської територіальної громади на 2020 рік" затверджено Положення про оподаткування платою за землю. Додатком до даного Положення визначено ставки земельного податку на 2020 рік введені в дію з 01.01.2020 року де визначено ставку податку за земельні ділянки, нормативно грошову оцінку яких проведено (код 10 Землі водного фонду) 1% від нормативної грошової оцінки.

Згідно витягу з технічної документації нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 7 443 083грн.

Розпорядженням Хмельницької обласної державної адміністрації від 26.12.2019р. №908/2019-р уповноважено районні державні адміністрації на вжиття заходів щодо приведення у відповідність до вимог чинного законодавства орендної плати у договорах оренди земельних ділянок водного фонду, стороною яких є відповідні райдержадміністрації.

Відповідно до інформації Головного управління ДПС у Хмельницькій області від 26.08.2020р. ВАТ "Хмельницькрибгосп" нараховано та сплачено орендну плату за 2019р. у сумі 95398,83грн., за 2020 рік нараховано 95398,83грн. сплачено 47699,42грн.

29.01.2020р. та 21.02.2020р. Полонською районною державною адміністрацією відповідачу направлялись пропозиції про внесення змін до договору оренди від 03.07.2008р. за №040875900004 щодо приведення розміру орендної плати у відповідність до вимог чинного законодавства у розмірі 5% від вартості земельних ділянок.

Хмельницькою обласною державною адміністрацією листами від 11.06.2018р., від 19.07.2019р. за результатами розгляду звернення від 10.05.2018р. та від 24.06.2019р. повідомлено Хмельницьку обласну прокуратуру про те, що Департаментом агропромислового розвитку, екології та природних ресурсів облдержадміністрації направлені листи щодо необхідності приведення розміру орендної плати за користування земельними ділянками водного фонду у відповідність до вимог статті 288 ПК України та чинного законодавства ряду користувачів в т.ч. ВАТ "Хмельницькрибгосп". Однак орендарі не звертались щодо внесення змін до договорів оренди.

13.06.2018р. Департамент агропромислового розвитку, екології та природних ресурсів Хмельницької облдержадміністрації повідомив відповідача про необхідність розірвання договору оренди земельної ділянки з одночасним укладенням договору оренди водного об`єкту та термін дії договору оренди земель водного фонду, яке залишено останнім без відповіді.

28.12.2020р. Хмельницька обласна прокуратура звернулась до Хмельницької обласної державної адміністрації та Полонської районної державної адміністрації із повідомленням про встановлення підстав та намір здійснювати представництво інтересів держави в їх особі шляхом пред`явлення до суду позову до ПАТ "Хмельницькрибгосп" щодо внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 19.06.2008р.

Аналізуючи надані докази та пояснення представників сторін, оцінюючи їх у сукупності, суд приймає до уваги наступне.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 131-1 Конституції України передбачено, що прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Згідно ч.3 ст. 53 ГПК України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах(ч.4 ст. 53 ГПК України).

Статтею 23 Закону України "Про прокуратуру" визначено, що представництво прокурором держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень.

Прокурор, звертаючись до суду з позовом, має обґрунтувати та довести підстави для представництва, однією з яких є бездіяльність компетентного органу.

Бездіяльність компетентного органу означає, що він знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.

Звертаючись до відповідного компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.

Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню, тощо.

Таким чином, прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження його бездіяльності. Якщо прокурору відомо причини такого незвернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові, але якщо з відповіді компетентного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим. Аналогічна правова позиція викладена в постанові Великої палати Верховного Суду у справі № 912/2385/18 від 26.05.2020.

Також Велика Палата Верховного Суду при розгляді вказаної справи звернула увагу на те, що захищати інтереси держави повинні насамперед відповідні компетентні органи, а не прокурор. Прокурор не повинен вважатися альтернативним суб`єктом звернення до суду і замінювати компетентний орган, який може і бажає захищати інтереси держави.

У Рішенні від 05 червня 2019 року № 4-р(II)/2019 Конституційний Суд України вказав, що Конституцією України встановлено вичерпний перелік повноважень прокуратури, визначено характер її діяльності і в такий спосіб передбачено її існування і стабільність функціонування; наведене гарантує неможливість зміни основного цільового призначення вказаного органу, дублювання його повноважень/функцій іншими державними органами, адже протилежне може призвести до зміни конституційно визначеного механізму здійснення державної влади її окремими органами або вплинути на обсяг їхніх конституційних повноважень.

Щоб інтереси держави не залишилися незахищеними, прокурор виконує субсидіарну роль, замінює в судовому провадженні відповідний компетентний орган, який усупереч вимогам закону не здійснює захисту або робить це неналежно.

У даній справі прокурор звернувся до суду в інтересах держави в особі позивачів із позовними вимогами до ПАТ "Хмельницькрибгосп" про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, оскільки Хмельницька обласна та Полонська районна державні адміністрації не вживали належних та дієвих заходів щодо усунення порушень чинного законодавства України.

Суд встановив, що керівник Шепетівської місцевої прокуратури звертався листами до Хмельницької обласної та Полонської районної державних адміністрацій про отримання інформації щодо проведеної роботи із направлення орендарям земель водного фонду листів із додатковими угодами для приведення договорів оренди у відповідність із чинним законодавством.

Хмельницькою обласною державною адміністрацією листами від 11.06.2018р., від 19.07.2019р. за результатами розгляду звернення від 10.05.2018р. та від 24.06.2019р. повідомлено Хмельницьку обласну прокуратуру про те, що Департаментом агропромислового розвитку, екології та природних ресурсів облдержадміністрації направлені листи щодо необхідності приведення розміру орендної плати за користування земельними ділянками водного фонду у відповідність до вимог статті 288 ПК України та чинного законодавства ряду користувачів в т.ч. ВАТ "Хмельницькрибгосп". Однак орендарі не звертались щодо внесення змін до договорів оренди.

Оскільки Хмельницька обласна та Полонська районна державні адміністрації протягом розумного строку самостійно не звернулися до суду з позовом, то 28.12.2020р. прокурор на підставі абз. 3 ч. 4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" повідомив адміністрації про намір здійснення прокурором представництва в суді законних інтересів держави в їх особі та пред`явив до господарського суду Хмельницької області даний позов.

Зважаючи на викладене та з огляду на те, що прокурор у позовній заяві навів підставу для представництва інтересів держави, обґрунтував, у чому полягає порушення цих інтересів, та визначив орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, суд дійшов висновку, що прокурор підтвердив підстави для представництва інтересів держави у цій справі та обґрунтовано звернувся до суду в інтересах держави в особі позивачів.

Статтею 206 Земельного кодексу України встановлено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

У відповідності до ст.13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Приписами ст. 21 Закону України "Про оренду землі" визначено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

За змістом абз.4 ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі" істотною умовою договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення, перегляду та відповідальності за її несплату.

Згідно з п.п. 288.1-288.3 ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки, а об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.

Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (п. 288.4 ст. 288 Податкового кодексу України).

Суд встановив, що на підставі договору оренди землі від 19.06.2008р. Полонська (Шепетівська) районна державна адміністрація передала в строкове платне користування ПАТ "Хмельницькрибгосп" земельну ділянку водного фонду, що розташована за межами населених пунктів Новолабунської сільської ради Полонського району Хмельницької області, загальною площею 313,0191га.

Пунктами 9-11 договору сторони передбачили, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та у розмірі 120 грн. за 1 га землі в рік. Всього до оплати 37 562, 29грн. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.. Орендна плата вноситься у такі строки-щомісячно.

Частиною 1 ст. 632 Цивільного кодексу України визначено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки, тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

За змістом п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України і ч. 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" для визначення розміру податку та орендної плати проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими і затвердженими нормативами (стаття 1 Закону України "Про оцінку земель").

Згідно п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області (п.п. 288.5.1); не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (п.п. 288.5.2).

Отже, з урахуванням положень ст. 632 ЦК України, ст. 288 Податкового кодексу України і статей 15, 21 Закону України "Про оренду землі" нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями ст. 288 Податкового кодексу України. Відповідна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 13.06.2019 у справі №910/11764/17, від 17.10.2019 у справі № 922/53/19, 910/7905/17 від 16.04.2018р.

За змістом ст. 13, ч. 1 ст. 15 та ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності за рішенням органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок сільськогосподарського призначення, розташованих за межами населених пунктів проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Згідно з ч. 1 ст. 23 зазначеного Закону технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Частиною 2 ст. 20 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (ч. 3 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель").

Згідно витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 27.11.2020р. наданого Відділом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області у Полонському районі, нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 313,0191 га, кадастровий номер 6823685000:05:004:0001 становить 7443083грн., категорія земель: землі водного фонду.

Відповідно до ч. 2 ст.632 Цивільного кодексу України зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Статтею 651 вказаного кодексу визначено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Згідно п. 36 договору оренди земельної ділянки від 19.06.2008р. зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку.

Аналогічні правила щодо зміни умов договору оренди землі за взаємною згодою сторін містить і ст. 30 Закону України "Про оренду землі", якою передбачено, що у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Зважаючи на те, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а її зміна є підставою для перегляду розміру орендної плати, то суд дійшов висновку про наявність підстав для внесення змін до п. 5 договору оренди земельної ділянки від 19.06.2008р. та зазначення у договорі нормативної грошової оцінки.

З приводу позовних вимог про внесення змін в пункт 9 договору оренди земельної ділянки від 19.06.2008р. та викладення його в редакції, запропонованій прокурором, суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Обґрунтовуючи позовні вимоги у даній справі в частині необхідності внесення змін в пункт 4 договору оренди земельної ділянки від 19.06.2008р. та визначення нового розміру орендної плати, прокурор у позовній заяві та в судових засіданнях посилається на прийняття Полонською міською радою об`єднаної територіальної громади рішення №21 від 15.03.2019р. "Про затвердження ставок орендної плати за земельні ділянки на території Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади", яким затверджено ставки орендної плати за земельні ділянки та умови їх застосування та території ОТГ у вигляді додатку.

Згідно додатку до даного рішення Секція І, код класифікації цільового призначення 10.07 для рибогосподарських потреб, встановлено відсоткову ставку від нормативно грошової оцінки ділянки на рівні 3%.

Суд зазначає, що зважаючи на визначення у договорі оренди землі розміру орендної плати у фіксованій грошовій сумі, а не у відсотковому співвідношенні до нормативної грошової оцінки, суд погоджується із доводами прокурора, що впровадження нового розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для зміни розміру орендної плати, визначеного у договорі оренди земельної ділянки від 19.06.2008р.

Разом з тим, в силу приписів ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рішення органів місцевого самоврядування є обов`язковими для виконання на відповідній території. Водночас, ці рішення не є актами цивільного законодавства в розумінні ст. 4 Цивільного кодексу України, якою визначено коло відповідних актів.

Так, до переліку повноважень міських рад у галузі земельних відносин, визначені статтею 12 Земельного кодексу України, не входить законодавче встановлення або змінаграничного (мінімального та максимального) розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, оскільки такі повноваження в силу приписів ст. 1 Податкового кодексу України належать Верховній Раді України - єдиному органу законодавчої влади в Україні (стаття 75 Конституції України).

Таким чином, у контексті спірних земельних правовідносин, пов`язаних зі зміною розміру орендної плати за земельну ділянку державної власності, норми статей 632, 651 Цивільного кодексу України, статті 288 Податкового кодексу України та статті 30 Закону України "Про оренду землі" повинні розумітися і застосовуватися таким чином: "Зміна розміру орендної плати (у відсотках від нормативно-грошової оцінки), оформленої додатком до рішення міської ради не може вважатися законодавчою підставою для внесення змін до договору оренди землі в частині розміру орендної плати, оскільки цими рішенням законодавчо не встановлюються граничні (мінімальний максимальний) розміри орендної плати за земельні ділянки державної власності. Водночас, зазначене рішення ради може бути підставою для внесення змін до договору оренди землі, якщо сторони договору оренди визначили безпосередньо у самому договорі таку підставу для перегляду розміру орендної плати, що узгоджується з принципом свободи договору, встановленим статтями 3, 6, 627 Цивільного кодексу України".

Суд враховує, що підставою для внесення змін до договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін є наявність відповідного застереження в договорі щодо відповідних підстав для його зміни чи прямої вказівки в законі про необхідність внесення змін. Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду у складі суддів Касаційного господарського суду від 20.11.2019р. у справі №916/2769/18, №910/7905/17.

Однак, положеннями п. 12 договору оренди земельної ділянки від 19.06.2008р. було визначено, що розмір орендної плати переглядається щорічно у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнт; індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.

Таким чином, умовами договору оренди земельної ділянки від 19.06.2008р. не передбачено такої підстави для зміни розмірів орендної ставки, як прийняття Полонською міською радою об`єднаної територіальної громади рішення про зміну ставок орендної плати, а рішення міської ради не є випадком, передбаченим законодавством України.

Суд зазначає, що за змістом п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України та ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору оренди земельної ділянки від 19.06.2008р., має бути саме законодавча зміна граничного (мінімального чи максимального) розміру цієї плати або зміна розміру земельного податку (аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 23.10.2019 у справі № 924/217/18, від 16.04.2018 у справі №910/7905/17, від 20.11.2019р. у справі №916/2769/18, від 13.06.2019р. у справі № 910/11764/17, від 03.03.2020р. у справі №924/328/19).

Конституція України встановлює, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. До загальних принципів господарювання відноситься заборона незаконного втручання органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб у господарські відносини (ст. 6 Господарського кодексу України). Згідно з п.3 ч.1 ст.3 Цивільного кодексу України однією із загальних засад цивільного законодавства є свобода договору.

Статтею 627 Цивільного кодексу України, якою закріплено принцип свободи договору, встановлено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості. Свобода договору означає право громадян або юридичних осіб вступати чи утримуватися від вступу у будь-які договірні відносини. Свобода договору проявляється також у можливості наданій сторонам за взаємною згодою визначати умови такого договору, змінювати ці умови також за взаємною згодою або утримуватись від пропозицій про їх зміну.

Враховуючи наведене, вимоги прокурора щодо внесення змін до п. 9 договору оренди земельної ділянки від 19.06.2008р. та викладення його у запропонованій ним редакції, зокрема визначення річної орендної плати в розмірі 223292грн., що становить 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, є необґрунтованими та такими, що суперечать вищевикладеним приписам чинного законодавства.

При реалізації дискреційного повноваження суб`єкт владних повноважень зобов`язаний поважати основоположні права особи, додержуватися: конституційних принципів; принципів реалізації відповідної владної управлінської функції; принципів здійснення дискреційних повноважень; змісту публічного інтересу; положень власної компетенції; вказівок, викладених у інтерпретаційних актах; фахових правил, закріплених у нормативних актах; судової практики; процедурних вимог.

За загальним правилом суд не може втручатися у дискреційні повноваження сторони договору оренди щодо вирішення питання про встановлення розміру орендної плати у відсотковому співвідношенні до нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Частиною 4 ст. 188 Господарського кодексу України передбачено, що у разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Разом з тим, статтею 14 Господарського процесуального кодексу України визначено, що суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Таким чином, при вирішенні справи суд не має права виходити за межі позовних вимог та визначати орендну плату у розмірі іншому, ніж той, за яким звертався прокурор (аналогічна позиція викладена у постанові Верховного Суду у справі № 922/53/19 від 17.10.2019р.).

За таких обставин суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог у частині внесення змін до пункту 9 договору оренди земельної ділянки від 19.06.2008р.

Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч. 1 ст. 86 ГПК України).

Відповідно до ст. 73 ГПК доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом (ч. 3 ст. 13, ст. 74 ГПК України).

Приймаючи до уваги наведені вище положення закону, враховуючи встановлені судом факти та зміст позовних вимог, суд вважає правомірними вимоги прокурора щодо внесення змін до пункту 5 договору оренди земельної ділянки від 19.06.2008р. У задоволенні решти позовних вимог суд відмовляє.

Розподіл судових витрат.

Згідно ч. 9 ст. 129 ГПК України витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача, у зв`язку із тим, що спір виник внаслідок ухилення відповідача від внесення змін до договору оренди земельної ділянки.

Керуючись ст.ст. 2, 20, 24, 73, 74, 129, 232, 237, 238, 240, 241, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов заступника керівника Шепетівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Хмельницької обласної державної адміністрації, м. Хмельницький, Шепетівської районної державної адміністрації м. Шепетівка, Хмельницька область за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивачів - Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади м. Полонне, Хмельницька область до приватного акціонерного товариства "Хмельницьке виробниче сільськогосподарсько - рибоводне підприємство", смт. Меджибіж, Летичівський район, Хмельницька область про внесення змін до договору оренди землі задовольнити частково.

Внести зміни до Договору оренди землі від 19.06.2008р., укладеного між Полонською районною державною адміністрацією та ВАТ "Хмельницьке виробниче сільськогосподарське -рибоводне підприємство", виклавши положення п. 5 Договору у наступній редакції:

"п.5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 313,0109 га., кадастровий номер 6823685000:05:004:0001, місце розташування - за межами населених пунктів Новолабунської сільської ради, Полонського району, Хмельницької області, становить 7 443 083 (сім мільйонів чотириста сорок три тисячі вісімдесят три) гривні."

Стягнути з приватного акціонерного товариства "Хмельницьке виробниче сільськогосподарсько - рибоводне підприємство" (вул. Чкалова, 58, смт. Меджибіж, Летичівський район, Хмельницька область, код ЄДРПОУ 00476808) на користь Хмельницької обласної прокуратури (м. Хмельницький, пров. Військоматський, 3, код ЄДРПОУ 02911102, ДКСУ м. Київ, МФО 820172, р/р UA 188201720343120002000002814) - 2102 грн. (дві тисячі сто дві гривні) витрат по оплаті судового збору.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

У позові в частині внесення змін до п.9 Договору оренди землі від 19.06.2008р. відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів до Північно-західного апеляційного господарського суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 06.05.2021р.

СуддяМ.Є. Муха

Віддруковано 6 прим.: 1 - до справи, 2,3 - позивачам (29005, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 2; Шепетівській РДА (вул. Героїв Небесної Сотні, 47, м. Шепетівка, 30400), 4 - відповідачу (31530, вул. Чкалова, 58, смт. Меджибіж, Летичівський район, Хмельницька область), 5 - Хмельницька обласна прокуратура (м. Хмельницький, пров. Військоматський, 3), 6 - третій особі (м. Полонне, вул. Лесі Українки, 113). Всім з повідомленням про вручення.

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення26.04.2021
Оприлюднено02.09.2022
Номер документу96726527
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про усунення порушення прав власника

Судовий реєстр по справі —924/15/21

Рішення від 26.04.2021

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Муха М.Є.

Ухвала від 06.04.2021

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Муха М.Є.

Ухвала від 23.03.2021

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Муха М.Є.

Ухвала від 22.03.2021

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Муха М.Є.

Ухвала від 04.03.2021

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Муха М.Є.

Ухвала від 17.02.2021

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Муха М.Є.

Ухвала від 26.01.2021

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Муха М.Є.

Ухвала від 11.01.2021

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Муха М.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні