Рішення
від 08.02.2021 по справі 908/1831/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 24/118/20

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08.02.2021 Справа № 908/1831/20

м.Запоріжжя Запорізької області

Господарський суд Запорізької області у складі судді Азізбекян Тетяни Анатоліївни, при секретареві судового засідання Вака В.С., розглянувши у судовому засіданні матеріали справи № 908/1831/20

за позовом: Національного природного парку «Великий Луг» (вул. Шевченко, буд. 37, с. Скельки, Василівський район, Запорізька область, 71640, ідентифікаційний код 34120220)

до відповідача: Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області (вул. Українська, буд. 50, м. Запоріжжя, 69095, ідентифікаційний код 39820689)

про визнання протиправним та скасування розрахунку розміру шкоди, заподіяною внаслідок використання земельної ділянки не за цільовим призначенням

за участю представників:

від позивача: Макогон О.А., довіреність № 424 від 31.08.2020

від відповідача: Артюхіна К.Ю., довіреність № 0-8-0.62-5/62-21 від 04.01.2021

СУТЬ СПОРУ:

Національний природний парк «Великий Луг» звернувся до Господарського суду Запорізької області з позовною заявою до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області про визнання протиправним та скасування розрахунку розміру шкоди, заподіяної внаслідок використання земельної ділянки не за цільовим призначенням (для всіх категорій земель (крім земель житлової та громадської забудови) за адресою: Скельківська сільська рада Василівського району (кадастровий номер земельної 2320986600:02:004:0020, 2320986600:02:053:0002), складений 08.07.2020 головним спеціалістом відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області.

Згідно витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 20.07.2020, наведену вище позовну заяву передано для розгляду судді Азізбекян Т.А.

Ухвалою суду від 27.07.2020 позовну заяву Національного природного парку «Великий Луг» залишено без руху в порядку п. 1 ст. 174 Господарського процесуального кодексу України

Ухвалою суду від 11.08.2020 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі № 908/1831/20 за правилами загального провадження, присвоєно справі номер провадження 24/118/20. Підготовче судове засідання призначено на 02.09.2020.

Ухвалою суду від 01.09.2020 підготовче засідання було перенесено з 02.09.2020 на 22.09.2020.

02.09.2020 до суду Головним управлінням Держгеокадастру у Запорізькій області подано відзив на позовну заяв, в якому вказує на те, що не погоджується з усіма обставинами, на яких ґрунтуються позовні вимоги та зауважив, що позивачем порушено правила предметної юрисдикції. Також, зазначає, що у випадку спірних правовідносин, оскільки розрахунок розміру шкоди не є рішенням суб`єкта владних повноважень у розумінні статті 19 КАС України, не зумовлює виникнення будь-яких прав і обов`язків для осіб, які перевірялися, тому його висновки не можуть бути предметом спору. Відсутність спірних відносин, в свою чергу, виключає можливість звернення до суду, оскільки відсутнє право, що підлягає судовому захисту.

07.09.2020 на адресу суду від Національного природного парку «Великий Луг» надійшла відповідь на відзив (від 04.09.2020 № 432), в якій позивач не погоджується з обставинами викладеними у відзиві відповідача та навів мотиви їх відхилення.

Ухвалою суду від 22.09.2020 закрито підготовче провадження, призначено справу до судового розгляду по суті на 15.10.2020.

Судові засідання з розгляду справи по суті було перенесено, про що винесено відповідні ухвали.

В судовому засіданні 05.01.2021 суд заслухав вступне слово позивача та відповідача, оголосив перерву до 21.01.2021.

11.01.2021 на адресу суду від Національного природного парку «Великий Луг» надійшов лист від 05.01.2021 № 08/02, до якого додані копії ухвали Запорізького окружного адміністративного суду від 10.12.2018 та постанови Третього апеляційного адміністративного суду від 03.04.2019 у справі № 0840/3368/18.

В судовому засіданні 21.01.2021 оголошено переву до 08.02.2021.

05.02.2021 на адресу суду від позивача надійшла заява від 02.02.2021 № 53/02 про виклик свідка, яка мотивована тим, що свідок ОСОБА_1 може підтвердити обставини, що стосуються справи, які йому відомі та мають значення для справи, а саме: розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок використання земельної ділянки не за цільовим призначенням від 23.07.2020 №5-8-0.41-1662/90-20, який оспорює позивач, проведений одноособово саме цим свідком, без присутності працівників позивача. Крім того, вказаний розрахунок представникам позивача не вручався, а надісланий поштою. Джерелом обізнаності вказаного свідка щодо обставин справи є те, що він проводив розрахунок та може пояснити яким чином здійснювався огляд земельних ділянок (кадастрові номери: 2320986600:02:004:0020; 2320986600:02:053:0002), чому при проведенні розрахунку не вказав джерело одержання показника площі земельної ділянки та джерело одержання коефіцієнту для врахування частки середнього доходу, що перерозподіляється через державний та місцеві бюджет та чому не складались документи: акт обстеження, акт перевірки, інші документи. Крім того, вказаному свідку повинно бути відомо на підставі чого проведено вказаний розрахунок, яким інструментарієм крім огляду (чи був огляд взагалі) проводилися заміри земельних ділянок та чому він вказав що площа земельної ділянки, яка використовується не за цільовим призначенням складає 24000 (навіть без зазначення одиниць виміру га, тощо), якщо ділянок дві і вони мають різну площу.

Відповідно до ст. 222 ГПК України здійснювалося повне фіксування судового засідання 08.02.2021 за допомогою звукозаписувального технічного засобу.

Представник позивача оголосив заяву від 02.02.2021 № 53/02 про виклик в судове засідання у справі в якості свідка ОСОБА_1 .

Заслухавши доводи позивача в обґрунтування заяви від 02.02.2021 № 53/02, суд не вбачає підстав для виклику свідків, а тому залишає заяву без задоволення.

Позивач підтримав позовні вимоги у повному обсязі з підстав, викладених у позові, в обґрунтування позовних вимог вказує, 10.07.2020 на адресу позивача від відповідача надійшов лист, в додатках до якого містилися наступні документи: повідомлення про сплату шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок, не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу від 08.07.2020 № 19-8-0.41-1442/90-20 та розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок використання земельної ділянки не за цільовим призначенням (для всіх категорій земель (крім земель житлової та громадської забудови) за адресою: Скельківська сільська рада Василівського району (кадастровий номер земельної 2320986600:02:004:0020, 2320986600:02:053:0002). Позивач вважає, що розрахунок розміру шкоди складений без відповідних на те підстав, а саме: без акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства, протоколу про адміністративне правопорушення, припису, акту обстеження земельної ділянки, не вказано джерело одержання показника площі земельної ділянки, яка використовується не за цільовим призначенням, в розрахунку значення показника площа земельної ділянки, яка використовується не за цільовим призначенням зазначено 24,0000 га, що суперечить загальній площі, двох вищевказаних ділянок, не вказано джерело одержання показника коефіцієнту для врахування частки середньорічного доходу, що перерозподіляється через державний та місцеві бюджети, а тому розрахунок є непровомірним та підлягає скасуванню. Просить суд позов задовольнити.

Відповідач проти позову заперечує, свою позицію виклав у відзиві на позовну заяву. Просить суд в позові відмовмити.

В засіданні 16.03.2021 судом, в порядку ст. 240 ГПК України, проголошено вступну та резолютивну частини рішення. Суд повідомив строк виготовлення повного тексту рішення та роз`яснив порядок і строк його оскарження.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення та доводи учасників процесу, суд

УСТАНОВИВ:

10.07.2020 на адресу національного природного парку Великий Луг від Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області надійшов лист від 08.07.2020 № 19-8-0.41-1442/90-20 про надання інформації про направлення Управлінням з контролю за використанням та охороною земель повідомлення від 08.07.2020 № 19-8-0.41-1442/90-20 про сплату шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок, не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу та розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок використання земельної ділянки не за цільовим призначенням (для всіх категорій земель (крім земель житлової та громадської забудови) за адресою: Скельківська сільська рада Василівського району (кадастровий номер земельної 2320986600:02:004:0020, 2320986600:02:053:0002), у звязку з рішенням Господарського суду Запорізької області від 14.05.2020 по справі № 908/3516/19.

З повідомлення про сплату шкоди від 08.07.2020 вбачається, що згідно з протоколом про адміністративне правопорушення від 13.07.2020 № 370/0/92-18-ДК/0103П/07/01/-18 встановлено факт порушення, використання земельних ділянок з кадастровими номерами 2320986600:02:004:0020. 2320986600:02:053:0002 не за цільовим призначенням, внаслідок чого заподіяно шкоду у розмірі 237712,11 гри. що підтверджується розрахунком розміру шкоди, заподіяної внаслідок не цільового використання земельної ділянки, який розраховано відповідно до Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 № 963.

До повідомлення про сплату шкоди від 08.07.2020 доданий розрахунок розміру шкоди, який здійснив головний спеціаліст відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області - А.О. Хрущ та перевірив заступник начальника Управління - начальник відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування Управління з контролю за використанням та охороною земель - М.В. Мартиненко.

Не погоджуючись із розрахунком розміру шкоди, позивач звернувся до суду із даним позовом про визнання його протиправним та скасування.

Ураховуючи викладене, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню з наступних підстав.

Згідно ст. 188 Земельного кодексу України державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.

Повноваження центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі визначені статтею 6 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель №963-VІ від 19.06.2003.

Відповідно до пункту а частини першої статті 6 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належить, зокрема, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині: додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням; додержання вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових угод, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням.

Статтею 9 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель передбачено, що державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом проведення перевірок.

Згідно зі статтею 10 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право: безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків; складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності.

Порядок оформлення матеріалів у разі виявлення державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель порушень вимог земельного законодавства, їх обліку, розгляду, а також оскарження та контролю за провадженням у справах про адміністративні правопорушення врегульовано статтею 144 Земельного кодексу України та Інструкцією з оформлення державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель матеріалів про адміністративні правопорушення, затвердженою наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 19.01.2017 № 6 (далі по тексту - Інструкція).

Постановою № 15 від 14.01.2015 Кабінету Міністрів України затверджено Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру.

Згідно з підпунктами 251, 258 пункту 4 Положення Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань: організовує та здійснює державний нагляд (контроль), зокрема, використанням земельних ділянок відповідно до цільового призначення; розраховує розмір шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання їх не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву без спеціального дозволу, та вживає заходів до її відшкодування в установленому законодавством порядку.

Згідно пункту 7 Положення Держгеокадастр здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Таким чином, контроль за цільовим використанням земельних ділянок відповідно до цільового призначення та розрахунок шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок та їх використання не за цільовим призначенням відноситься до компетенції Держгеокадастру та його територіальних органів.

Методика визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 № 963 і спрямована на визначення розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам, юридичним та фізичним особам, на всіх категоріях земель внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу. Розмір шкоди визначається окремо по кожному із зазначених правопорушень.

Згідно з пунктом 7 Методики №9 63 розрахунок розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, проводиться Держекоінспекцією та її територіальними органами або Держгеокадастром та його територіальними органами, а розміру шкоди, заподіяної юридичним та фізичним особам, - територіальними органами Держгеокадастру на підставі матеріалів обстежень земельних ділянок, проведених відповідно до Порядку виконання земельно-кадастрових робіт та надання послуг на платній основі державними органами земельних ресурсів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.11.2000 №1619.

В силу пункту 34 Положення про Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 № 308 Головне управління відповідно до покладених на нього завдань розраховує розмір шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання їх не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву без спеціального дозволу, та вживає заходів щодо її відшкодування в установленому законодавством порядку.

Як зазначалося вище, в Повідомленні про сплату шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару грунту) без спеціального дозволу вказано: Згідно з протоколом про адміністративне правопорушення від 13.07.2020 року... .

Вказаний лист надійшов до національного природного парку Великий Луг 10.07.2020. З інформації, зазначеної в повідомленні про сплату шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття, ґрунтового покриву (родючого шару грунту) без спеціального дозволу вбачається, що протокол про адміністративне правопорушення № 370/0/92-18-ДК/0103П/07/01-18 був складений 13.07.2020, всупереч тому, що зазначена дата ще не настала.

Протокол про адміністративне правопорушення від 13.07.2020 № 370/0/92-18-ДК/0103П/07/01/-18 відносно посадових осіб національного природного парку Великий Луг не складався.

Відповідно до постанови Третього апеляційного адміністративного суду від 26.12.2018 по справі № 331/4602/18, директора національного природного парку ОСОБА_2 притягнуто до адміністративної відповідальності за ст. 53 КУпАП за протоколом про адміністративне правопорушення № 370/0/92- 18-ДК/0103П/07/01/-18 від 13.07.2018. Окрім того. 26.07.2018 державним інспектором Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області видано розрахунок розміру шкоди, заподіяної Державною організацією Національним природним парком Великий Луг внаслідок невикористання за цільовим призначенням, земельної ділянки загальною площею 24 га на земельних ділянках за кадастровими номерами 2320986600:02:004:0020 та 2320986600:02:053:0002.

Рішенням Господарського суду Запорізької області від 14.05.2020 по справі № 908/3516/19 відмовлено в задоволенні позову Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області до національного природного парку Великий Луг про стягнення з відповідача на користь держави шкоду, заподіяну внаслідок використання земельної ділянки (площею 24,0000 га, яка знаходиться в межах земельного масиву з двох земельних ділянок кадастрові номери 2320986600:02:004:0020 та 2320986600:02:053:0002, які розташовані на території Скельківської сільської ради Василівського району Запорізької області) не за цільовим призначенням в розмірі 324960,09 грн. Судом зокрема встановлено, що розрахунок розміру шкоди, заподіяної відповідачем, від 26.07.2018 виконано інспектором з порушенням норм чинного законодавства, а відтак відсутні підстави для стягнення заподіяної шкоди у розмірі, визначеному зазначеним розрахунком.

Юридичні підстави для складання нового розрахунку розміру шкоди, заподіяної внаслідок використання земельної ділянки не за цільовим призначенням та внесення до нього будь-яких змін відсутні.

У пункті 3.9 Постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 № 6 Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин зазначено наступне: згідно з пунктом 3.1 наказу Державного агентства земельних ресурсів України та Державної інспекції з контролю за використанням і охороною земель від 12.09.2007 № 110 "Про затвердження Методичних рекомендацій щодо застосування Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 № 963" підставою для здійснення розрахунку розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам, юридичним чи фізичним особам внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, є матеріали справи про адміністративне правопорушення, які підтверджують факт вчинення цього правопорушення, а саме: акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства; протокол про адміністративне правопорушення; припис (з вимогою усунення порушення земельного законодавства); акт обстеження земельної ділянки.

Отже, підставою для здійснення розрахунку розміру шкоди, заподіяної державі або територіальній громаді внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, є зазначені документи в їх сукупності, оскільки саме вони можуть підтвердити сам факт самовільного зайняття земельної ділянки, розмір зайнятої ділянки та період часу, протягом якого вона використовується без належних правових підстав.

Розрахунок розміру шкоди заподіяної внаслідок використання земельної ділянки не за цільовим призначенням (для всіх категорій земель (крім земель житлової та громадської забудови) за адресою: Скельківська сільська рада Василівського району (кадастровий номер 2320986600:02:004:0020, 2320986600:02:053:0002) складений без акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства (доказів проведення в цей період перевірки суду не надано), без протоколу про адміністративне правопорушення (строки притягнення до адміністративної відповідальності за протоколом № 370/0/92-18-ДК/0103П/07/01/-18 від 13.07.2018 сплили 13.09.2018), без припису (з вимогою усунення порушення земельного законодавства), акту обстеження земельної ділянки. Тому розрахунок не підлягає виконанню.

Окрім того, розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок використання земельної ділянки не за цільовим призначенням проведений посадовими особами Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області з порушеннями, а саме: не вказано джерело одержання показника площі земельної ділянки, яка використовується не за цільовим призначенням.

Відповідно до ст. 35 Закону України Про землеустрій та Порядку проведення інвентаризації, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 476 від 05.06.2019, з метою встановлення місця розташування, об`єктів землеустрою, їхніх меж, розмірів, правового статусу, виявлення земель, що не використовуються, використовуються нераціонально або не за цільовим призначенням, виявлення і консервації деградованих сільськогосподарських угідь і забруднених земель, встановлення кількісних та якісних характеристик земель, необхідних для ведення державного земельного кадастру, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і прийняття на їх основі відповідних рішень органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування проводиться інвентаризація земель.

Розрахунок розміру шкоди проведено щодо двох земельних ділянок з кадастровими номерами 2320986600:02:004:0020, 2320986600:02:053:0002, кожна з яких має свою площу. Площа земельної ділянки з кадастровим номером 2320986600:02:004:0020 складає 36.5697 га, площа земельної ділянки з кадастровим номером 2320986600:02:053:0002 складає 89.6579 га.

В розрахунку значення показника площа земельної ділянки, яка використовується не за цільовим призначенням зазначено 24,0000 га, що суперечить загальній площі, двох вищевказаних ділянок.

Окрім того, не вказано джерело одержання показника коефіцієнту для врахування частки середньорічного доходу, що перерозподіляється через державний та місцеві бюджети.

За приписами статті 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (ст. ст. 73, 77 ГПК України).

Відповідно до ст. 86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Позивачем надано суду відповідні докази на підтвердження позовних вимог.

Відповідач не спростував висновків суду та доводів позивача.

Таким чином, суд констатує правомірність заявлених позивачем вимог, а тому позов задовольняє у повному обсязі.

Суд не погоджується з обставинами, викладеними відповідачем у відзиві на позовну заяву.

Так, відповідач посилаючись на ст. 20 ГПК України , зазначає що позивачем порушено правила предметної юрисдикції та до жодної із категорій справ, перелічених у вказаній статті предмет позову по справі не відноситься. Також посилається на ст. ст. 5, 19 КАС України щодо порушення позивачем правил предметної юрисдикції та невірного звернення позивача до господарського суду.

Частиною 1 статті 20 ГПК України визначено, що господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв`язку із здійсненням господарської діяльності (крім справ, передбачених частиною другою цієї статті), та інші справи у визначених законом випадках.

Відповідно до пункту 1 частини другої статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема, спори фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.

Оскільки за своєю природою розрахунок збитків є носієм доказової інформації, документом, на підставі даних якого можуть обґрунтовуватись вимоги щодо відшкодування шкоди. Правова оцінка розрахунку розміру шкоди, а також обгрунтованості і правильності визначення розміру визначеної у ньому шкоди, надається судом під час розгляду питання про відшкодування завданої позивачем шкоди внаслідок нецільового використання земельних ділянок у межах кримінального, цивільного судочинства чи господарського судочинства в залежності від суб`єктного складу правовідносин. Питання правомірності визначення розміру шкоди, заподіяної під час використання земель не за цільовим призначенням підлягає розгляду в порядку господарського судочинства під час розгляду питання про стягнення шкоди.

Ухвалою від 10.12.2018 Запорізьким окружним адміністративним судом закрито адміністративну справу № 0840/3368/18 за позовом Національного природного парку Великий Луг до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області про визнання протиправними та скасування розрахунку розміру шкоди заподіяної Державною організацією Національним природним парком Великий Луг внаслідок не використання за цільовим призначенням земельної ділянки загальною площею 24 га, розташованої на земельних ділянках за кадастровими номерами 2320986600:02:053:0002 та 2320986600:02:004:0020, складений 26.07.2018 начальником відділу контролю за використанням та охороною земель у Гуляйпільському, Більмацькому, Оріхівському. Пологівському, Розівському районах Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області Семеняком М.В. на підставі того, що позовна вимога про скасування розрахунку розміру шкоди, заподіяної внаслідок нецільового використання земельної ділянки, не може бути предметом спору в адміністративній справі, оскільки такий розрахунок не є адміністративно-правовим актом, який спричиняє будь-які правові наслідки для суб`єкта господарювання, та відповідно, не є актом індивідуальної дії у розумінні вказаної норми, не зумовлює виникнення будь-яких прав і обов`язків для осіб, тому його висновки не можуть бути предметом спору.

За скаргою відповідача Третім апеляційним адміністративним судом 03.04.2019 винесено постанову про залишення без задоволення апеляційної скарги.

Відповідно до статті 129 ГПК України витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись ст., ст. 129, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок використання земельної ділянки не за цільовим призначенням (для всіх категорій земель (крім земель житлової та громадської забудови) за адресою: Скельківська сільська рада Василівського району (кадастровий номер 2320986600:02:004:0020, 2320986600:02:053:0002), складений 08.07.2020 головним спеціалістом відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст судового рішення складено 06.05.2021.

Суддя Т.А. Азізбекян

Дата ухвалення рішення08.02.2021
Оприлюднено07.05.2021
Номер документу96755273
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/1831/20

Рішення від 08.02.2021

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 21.01.2021

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 05.01.2021

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 21.12.2020

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 26.11.2020

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 16.11.2020

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 29.10.2020

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 15.10.2020

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 22.09.2020

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

Ухвала від 01.09.2020

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Азізбекян Т.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні