Рішення
від 05.05.2021 по справі 600/354/21-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 травня 2021 р. м. Чернівці Справа № 600/354/21

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Брезіної Т.М., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради про визнання протиправною відмову та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

Описова частина

Короткий виклад позиції позивача та заперечень відповідача

В поданому до суду адміністративному позові позивач просить суд винести рішення, яким:

- визнати протиправною та скасувати відмову Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради, у видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки № НОМЕР_1 , кадастровий номер 7310136900:68:003:1067, в садівничому товаристві ЕКОЛОГ за адресою: АДРЕСА_1 , площею 0,0858 га, з цільовим призначенням для індивідуального садівництва, що належить ОСОБА_1 ;

- зобов`язати Департамент містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 22.07.2020 р. про видачу будівельного паспорта та видати будівельний паспорт забудови земельної ділянки № НОМЕР_1 , загальною площею 0,0858 га, кадастровий номер 7310136900:68:003:1067, в садівничому товаристві ЕКОЛОГ за адресою: АДРЕСА_1 .

В обґрунтування позовних вимог позивач вказував, що є власником земельної ділянки кадастровий номер 7310136900:68:003:1067, в садівничому товаристві ЕКОЛОГ за адресою: АДРЕСА_1 , площею 0,0858 га, з цільовим призначенням для індивідуального садівництва. Маючи намір використовувати земельну ділянку у відповідності до цільового призначення, а саме для будівництва садового будинку, позивач звернулась до Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради з заявою про видачу будівельного паспорту. Однак, Департамент містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради відмовив у наданні містобудівних умов та обмежень на земельну ділянку та вказав про відсутність підстав для видачі будівельного паспорта, оскільки земельна ділянка розташована на території житлової садибної забудови, а тому на ній не передбачено будівництво садового будинку. Позивач вважає, що дані дії відповідача, як суб`єкта владних повноважень, є незаконними з огляду на те, що документи подані відповідачу не містять інформації, яка б свідчила про обмеження чи застереження щодо забудови садовим будинком. Крім того, позивач вказав, що йому передано у власність земельну ділянку з цільовим призначенням для індивідуального садівництва, а тому при затверджені існуючого Генерального плану міста Чернівців 27.03.2014 р. Чернівецька міська рада повинна була врахувати існуючу земельну ділянку з цільовим призначенням для індивідуального садівництва. На підставі вказаного позивач просив суд задовольнити позов.

У відзиві на позов Департамент містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради зазначає про відсутність підстав для задоволення позову, у зв`язку із невідповідністю намірів забудови спірної земельної ділянки містобудівній документації на місцевому рівні. А саме, відповідач стверджує, що спірна земельна ділянка розташована в межах зони житлової садибної забудови (Ж-1 - зона садибної забудови), де не передбачено будівництво садового будинку. З вказаних підстав відповідач стверджує, що Департамент містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради правомірно відмовив позивачу у видачі будівельного паспорта.

Рух справи у суді

Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 02.02.2021 р. відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі без призначення судового засідання та виклику учасників справи.

Фактичні обставини справи, встановлені судом

Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно за позивачем 26.09.2017 р. зареєстровано право власності на земельну ділянку кадастровий номер 7310136900:68:003:1067, в садівничому товаристві ЕКОЛОГ за адресою: АДРЕСА_1 , площею 0,0858 га, з цільовим призначенням для індивідуального садівництва.

Судом встановлено, що позивач звернувся до Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради із заявою про видачу будівельного паспорту для будівництва садового будинку на земельній ділянці № НОМЕР_1 кадастровий номер 7310136900:68:003:1067 в садівничому товаристві ЕКОЛОГ за адресою: м. Чернівці, вул. Вільшини Остапа.

Листом від 31.07.2020 р. Департаментом містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради вирішено, що відповідно до містобудівної документації коригування генерального плану міста Чернівці, затвердженої рішенням 48 сесії Чернівецької міської ради шостого скликання від 27.03.2014 за №1171, у складі якої розроблено план зонування території міста, земельна ділянка кадастровий номер 7310136900:68:003:1067 розташована на території житлової садибної забудови (Ж-1-зона садибної забудови), де не передбачено будівництво садового будинку. У зв`язку з цим, відповідач зазначив про неможливість видати будівельний паспорт на будівництво садового будинку у АДРЕСА_1 .

Мотивувальна частина

Згідно ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно частини першої та другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з ч.1 ст. 16 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011 р. №3038-VІ (надалі - Закон №3038-VІ) планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.

Відповідно до приписів ч. 2 ст. 24 Закону №3038-VІ забудова земельної ділянки здійснюється в межах її цільового призначення, встановленого відповідно до законодавства.

Згідно з ч. 1 ст.25 Закону №3038-VІ режим забудови територій, визначених для містобудівних потреб, встановлюється у генеральних планах населених пунктів, планах зонування та детальних планах територій.

Відповідно до положень ст. 20 Земельного кодексу України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.

Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.

Зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.

Отже, планування та забудова земельних ділянок здійснюється, у тому числі, їх власниками, виключно в межах їх цільового призначення.

Як встановлено судовим розглядом, позивач є власником земельної ділянки кадастровий номер 7310136900:68:003:1067, в садівничому товаристві ЕКОЛОГ за адресою: м. Чернівці, вул. Вільшини Остапа, площею 0,0858 га, з цільовим призначенням для індивідуального садівництва.

Відповідно до ч. 3 ст. 35 Земельного кодексу України земельні ділянки, призначені для садівництва, можуть використовуватись для закладання багаторічних плодових насаджень, вирощування сільськогосподарських культур, а також для зведення необхідних будинків, господарських споруд тощо.

Згідно з ст. 27 Закону №3038-VІ забудова присадибних, дачних і садових земельних ділянок може здійснюватися на підставі будівельного паспорта забудови земельної ділянки (далі - будівельний паспорт). Будівельний паспорт визначає комплекс містобудівних та архітектурних вимог до розміщення і будівництва індивідуального (садибного) житлового будинку, садового, дачного будинку не вище двох поверхів (без урахування мансардного поверху) з площею до 500 квадратних метрів, господарських будівель і споруд, гаражів, елементів благоустрою та озеленення земельної ділянки. Будівельний паспорт складається з текстових та графічних матеріалів. За наявності плану зонування території розроблення будівельного паспорта здійснюється на його підставі. Проектування на підставі будівельного паспорта здійснюється без отримання містобудівних умов та обмежень. Для об`єктів, зазначених у частині першій цієї статті, розроблення проекту будівництва здійснюється виключно за бажанням замовника. Надання будівельного паспорта здійснюється уповноваженим органом містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом десяти робочих днів з дня надходження відповідної заяви та пакета документів, перелік яких визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування. Порядок видачі будівельного паспорта визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

Відповідно до ч. 4 ст. 33 Закону №3038-VІ розміщення об`єктів будівництва на території населених пунктів та за їх межами під час комплексної забудови території здійснюється виконавчим органом сільської, селищної, міської ради, районною державною адміністрацією відповідно до їх повноважень шляхом надання містобудівних умов та обмежень або видачі будівельного паспорта відповідно до містобудівної документації у порядку, передбаченому цим Законом.

Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово - комунального господарства України від 05 липня 2011 року № 103 затверджено Порядок видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки (далі - Порядок № 103).

У відповідності до п. 2.1 Порядку №103 видача будівельного паспорта здійснюється уповноваженим органом містобудування та архітектури безпосередньо, через центри надання адміністративних послуг та/або через Єдиний державний портал адміністративних послуг. Будівельний паспорт надається уповноваженим органом містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом десяти робочих днів з дня надходження пакета документів, до якого входять: заява на видачу будівельного паспорта зі згодою замовника на обробку персональних даних за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку; засвідчена в установленому порядку копія документа, що засвідчує право власності або користування земельною ділянкою, або договір суперфіцію; ескізні наміри забудови (місце розташування будівель та споруд на земельній ділянці, відстані до меж сусідніх земельних ділянок та розташованих на них об`єктів, інженерних мереж і споруд, фасади та плани поверхів об`єктів із зазначенням габаритних розмірів, перелік систем інженерного забезпечення, у тому числі автономного, що плануються до застосування, тощо); проект будівництва (за наявності); засвідчена в установленому порядку згода співвласників земельної ділянки (житлового будинку) на забудову.

Пунктом 2.3 Порядку № 103 встановлено, що уповноважений орган містобудування та архітектури на підставі отриманих документів визначає відповідність намірів забудови земельної ділянки вимогам чинної містобудівної документації на місцевому рівні, планувальним рішенням проектів садівницьких та дачних товариств, державним будівельним нормам, стандартам і правилам.

Пунктом 2.4 Порядку № 103 передбачено, що пакет документів для видачі будівельного паспорта або внесення змін до нього повертається уповноваженим органом містобудування та архітектури замовнику з таких підстав: неподання повного пакета документів, визначених пунктом 2.1 або 2.2 цього розділу; невідповідність намірів забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, детальним планам територій, планувальним рішенням проектів садівницьких та дачних товариств, державним будівельним нормам, стандартам і правилам.

Відповідно до офіційного геопорталу Чернівецької міської ради, Генерального плану міста Чернівці та схеми зонування міста Чернівці, земельна ділянка кадастровий номер 7310136900:68:003:1067 за адресою: м. Чернівці, вул. Вільшини Остапа розташована на території житлової садибної забудови (Ж-1-зона садибної забудови).

Згідно з положеннями наказу Державного комітету України із земельних ресурсів "Про затвердження Класифікації видів цільового призначення земель" від 23.07.2010 р. № 548 землі для індивідуального садівництва відносяться до земель сільськогосподарського призначення (секція А код - 01). В той час, як землі житлової та громадської забудови позначені в секції В код - 02.

Суд зазначає, що згідно із ч.2 ст.17 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" генеральний план населеного пункту розробляється та затверджується в інтересах відповідної територіальної громади з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів. Частиною 2 ст. 24 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" визначено, що зміна функціонального призначення територій не тягне за собою припинення права власності або права користування земельними ділянками, які були передані (надані) у власність чи користування до встановлення нового функціонального призначення територій. Забудова земельної ділянки здійснюється в межах її цільового призначення, встановленого відповідно до законодавства.

Проаналізувавши вище наведене та з урахуванням встановлених обставин справи суд вважає, що відмовляючи у видачі будівельного паспорта на будівництво садового будинку на належній позивачу земельній ділянці, відповідачем не враховано положень статей 24-25 Закону №3038, а відтак порушено право позивача, як власника спірної земельної ділянки, щодо будівництва садового будинку відповідно до її цільового призначення.

Суд вважає, що неврахування в генеральному плані м. Чернівці та затверджених схем зонування території м. Чернівці, тієї обставини, що цільовим призначенням сформованої земельної ділянки позивача є індивідуальне садівництво, яке передбачає право на будівництво садового будинку, призвели до помилкових висновків про те, що вказана земельна ділянка розташована на території житлової садибної забудови (Ж-1-зона садибної забудови), де не передбачено будівництво садового будинку.

Згідно з ст. 8 Конституції України визначено, що в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй. Норми Конституції України є нормами прямої дії. Звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується.

Відповідно до положень ст. 6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Одним із елементів верховенства права є принцип правової визначеності, який передбачає формулювання в законі чітких, однозначних і зрозумілих правових приписів, за яких забезпечуються легкість та доступність з`ясування змісту права, і юридично закріплену можливість скористатися цим правом, передбачуваність застосування правових норм, а встановлювані законом обмеження будь-якого права повинні базуватися на критеріях, які дадуть змогу особі відокремлювати правомірну поведінку від протиправної, передбачати юридичні наслідки своєї поведінки.

На думку суду, відмовляючи у видачі будівельного паспорта відповідач діяв всупереч принципу юридичної (правової) визначеності, а саме - надавши у власність земельну ділянку з цільовим призначенням для індивідуального садівництва, в подальшому фактично позбавив права власника зазначеної земельної ділянки на її використання за цільовим призначенням, вказавши, що на вказаній земельній ділянці не передбачено будівництво садових будинків.

З огляду на відсутність обставин, які б вказували про невідповідність намірів позивача щодо забудови земельної ділянки кадастровий номер 7310136900:68:003:1067, в садівничому товаристві ЕКОЛОГ за адресою: АДРЕСА_1 , площею 0,0858 га, з цільовим призначенням для індивідуального садівництва, відповідач зобов`язаний видати позивачу будівельний паспорт на будівництво садового будинку.

Висновки за результатами розгляду справи

Відповідно до ч.1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з вимогами ч. 1 та ч. 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачем не доведено суду законність підстав для відмови у видачі будівельного паспорта. У зв`язку із вказаним суд задовольняє позовні вимоги у повному обсязі.

Судові витрати

Відповідно до ч.1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Матеріали справи містять докази понесених позивачем судових витрат зі сплати судового збору в сумі 908 грн згідно платіжної квитанції №1-1696к від 01.02.2021 року.

У зв`язку із задоволенням позовних вимог суд вирішує стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача сплачений судовий збір.

Керуючись статтями 9, 14, 77, 78, 90, 139, 143, 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України ,-

В И Р І Ш И В:

1. Адміністративний позов задовольнити повністю.

2. Визнати протиправною та скасувати відмову Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради, у видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки № НОМЕР_1 , кадастровий номер 7310136900:68:003:1067, в садівничому товаристві ЕКОЛОГ за адресою: АДРЕСА_1 , площею 0,0858 га, з цільовим призначенням для індивідуального садівництва, що належить ОСОБА_1 .

3. Зобов`язати Департамент містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 22.07.2020 р. про видачу будівельного паспорта та видати будівельний паспорт забудови земельної ділянки № НОМЕР_1 , загальною площею 0,0858 га, кадастровий номер 7310136900:68:003:1067, в садівничому товаристві ЕКОЛОГ за адресою:

АДРЕСА_1 . Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на позивача судовий збір в 908 грн, відповідно до квитанції №1-1696к від 01.02.2021 року.

Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його складання.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Найменування сторін:

позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , код РНОКПП НОМЕР_2 );

відповідач: Департамент містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради (м. Чернівці, вул. Богдана Хмельницького, 64-А, 58000, код ЄДРПОУ 23245721).

Суддя Т.М. Брезіна

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.05.2021
Оприлюднено11.05.2021
Номер документу96758379
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —600/354/21-а

Ухвала від 05.07.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Ухвала від 08.06.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Рішення від 05.05.2021

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Брезіна Тетяна Миколаївна

Ухвала від 02.02.2021

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Брезіна Тетяна Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні