Постанова
від 20.05.2010 по справі 2а-2999/09/1370
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМ ІНІСТРАТИВНИЙ СУД

79018, м. Львів, вул. Чоловсь кого, 2

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20.05.2010 р. Справа № 2а-2999/09/1370

12 год. 47 хв. зал судових засідань № 6

Львівський окружний а дміністративний суд в складі колегії суддів:

головуючого-судді Гулика А.Г.,

судді Сакалоша В.М.;

судді Потабенко В.А.;

секретаря судового засіда ння Андрушакевич Т.В.,

за участю:

представника позивача: Б ойковича Т.В.;

представників відповідача : Тарасяка Р.В.; Гнот Г.М. ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адмініст ративну справу за позовом То вариства з обмеженою відпові дальністю «Л. і Д.»до управлін ня Пенсійного фонду Укра їни в Шевченківському районі м. Львова про визнання протип равним дій, скасування вимог и про сплату боргу та рішення про застосування фінансових санкцій, -

в с т а н о в и в :

Товариство з обмежено ю відповідальністю «Л. і Д.»(да лі - ТзОВ «Л. і Д.») звернулося до суду з адміністративним п озовом до управління Пенсі йного фонду України в Шевче нківському районі м. Львова (д алі - УПФУ в Шевченківському районі м. Львова), в якому прос ить суд: визнати протиправно ю дію відповідача, що полягає в проведенні з 10.11.2008 року по 18.11.2008 року позапланової перевірки своєчасності, достовірності , повноти нарахування та своє часності сплати страхових вн есків на загальнообов' язко ве державне пенсійне страхув ання та достовірності даних персоніфікованого обліку у с истемі загальнообов' язков ого державного пенсійного ст рахування ТзОВ «Л. і Д.»за пері од з 01.01.2004 року по 17.11.2008 року; визна ти протиправною та скасувати вимогу відповідача від 28.11.2008 ро ку № Ю-252 про сплату боргу на сум у 129954 грн. 02 коп. недоїмки зі спла ти страхових внесків на зага льнообов' язкове державне п енсійне страхування; визнати протиправним та скасувати р ішення відповідача від 28.11.2008 ро ку № 826 про застосування до ТзО В «Л. і Д.»фінансової санкції у розмірі 113435 грн. 38 коп. за донара хування органом Пенсійног о фонду України або страхув альником сум своєчасно не об числених та не сплачених стр ахових внесків.

Позовні вимоги мотивова ні тимчасовим припиненням на підставі розпорядження Кабі нету Міністрів України від 10.0 3.2005 року № 58-р перевірок юридичн их та фізичних осіб - платни ків єдиного та фіксованого п одатку щодо сплати страхових внесків на різні види загаль нообов' язкового державног о соціального страхування та стягнення з них заборговано сті за цими платежами, яка утв орилася у 2004 році - І кварталі 2005 року. Окрім того, позивач за значає, що відповідачем, всуп ереч ст. 2 Закону України «Про вирішення питання щодо забор гованості суб' єктів господ арської діяльності, які заст осовують особливі умови опод аткування, обліку та звітнос ті, у зв' язку з неперерозпод ілом Державним казначейство м України частини податків д о Пенсійного фонду Украї ни, Фонду соціального страху вання з тимчасової втрати пр ацездатності, Фонду соціальн ого страхування на випадок б езробіття протягом 2004 - І ква рталу 2005 року» від 16.03.2006 року № 3583-І V, донараховано суму страхови х внесків у розмірі за період 2004 року. При цьому, в акті про пр оведення перевірки не зазнач ено підстав для проведення п озапланової перевірки та не відображено зменшення донар ахованих страхових внесків. Додатково зазначає, що Зако н України «Про загальнообо в' язкове державне пенсійне страхування»встановлює роз мір страхових внесків лише д ля тих страхувальників, які є платниками збору на обов' я зкове державне пенсійне стра хування та не встановлює йог о для тих страхувальників, як і не є платниками такого збор у, а тому, суб' єкт малого підп риємництва, який застосовує спрощену систему оподаткува ння, обліку та звітності, у том у числі ТзОВ «Л. і Д.», є звільне ним від сплати збору на обов' язкове державне пенсійне стр ахування за умови вчасної сп лати єдиного податку. За таки х обставин, позивач вважає, що вимога УПФУ в Шевченківсько му районі м. Львова від 28.11.2008 рок у № Ю-252 про сплату боргу з і страхових внесків на загал ьнообов' язкове державне пе нсійне страхування є протипр авною і такою, що підлягає ска суванню. Окрім того, вважає пр отиправним і таким, що підляг ає скасуванню рішення відпов ідача від 28.11.2008 року № 826 про заст осування до ТзОВ «Л. і Д.»фінан сових санкцій, з тих підстав, щ о суб' єкт малого підприємни цтва, який сплачує єдиний под аток не є платником збору на о бов' язкове державне пенсій не страхування, а єдиний пода ток сплачувався позивачем св оєчасно і в повному обсязі.

Представник позивача в суд овому засіданні позовні вимо ги підтримав з підстав, викла дених в позовній заяві. Додат ково пояснив, що позапланова перевірка проведена відпові дачем з порушенням вимог Зак ону України «Про основні зас ади державного нагляду (конт ролю) у сфері господарської д іяльності»та Порядку оформл ення результатів документал ьних перевірок з дотриманням чинного законодавства платн иками збору на обов' язкове державне пенсійне страхуван ня, затвердженого постановою Правління ПФУ від 21.03.2003 року № 6-5 , зареєстрованого в Міністер стві юстиції України від 13.05.2003 р оку № 359/7680. Вважає, що суб' єкт м алого підприємництва, який о брав спрощену систему оподат кування зобов' язаний викон увати нормативні акти, які є с пеціальними для нього. Проси ть суд задоволити позов в пов ному обсязі.

Представник відповідача у запереченні від 11.09.2009 року № 7687/06- 14 та від 18.12.2009 року № 10631/06-22 на позовн у заяву зазначив, що суб' єкт и підприємницької діяльност і, включаючи суб' єктів підп риємницької діяльності, які обрали особливий спосіб опод аткування за єдиним та фіксо ваним податками, є страхувал ьниками (роботодавцями) для ф ізичних осіб, які працюють у н их на умовах трудового догов ору (контракту) або інших умов ах, передбачених законодавст вом або за договорами цивіль но-правового характеру. Вваж ає, що посилання позивача на У каз Президента України «Про спрощену систему оподаткува ння, обліку та звітності суб' єктів малого підприємництва »від 03.07.1998 року № 727 є безпідставн им, оскільки сфера його дії по ширюється на податкові право відносини, у той час, як віднос ини, що виникають між суб' єк тами системи загальнообов' язкового державного пенсійн ого страхування регулюються Законом України «Про загаль нообов' язкове державне пен сійне страхування». При цьом у, зазначає, що відповідно до с т. 15 Прикінцевих положень вказ аного вище Закону, закони Укр аїни та інші нормативно-прав ові акти застосовуються в ча стині, що не суперечить йому.

Представник відповідача в судовому засіданні дав анал огічні пояснення, викладеним в запереченні. Додатково поя снив, що позивачу неодноразо во надсилались листи з проха нням донарахувати страхові в нески у встановлених законод авством розмірах на суми фак тичних витрат на оплату прац і працівників, а також про те, що у випадку не проведення до нарахування вказаних внескі в, УПФУ в Шевченківському рай оні м. Львова буде проведено п озапланову перевірку із заст осуванням фінансових санкці й. У зв' язку з викладеним, про сить суд відмовити позивачу у задоволенні позову в повно му обсязі.

Суд, заслухавши поясне ння представників сторін, до слідивши матеріали справи, п одані документи, всебічно і п овно з' ясувавши всі фактичн і обставини справи, на яких ґр унтуються позовні вимоги та заперечення сторін, об' єкти вно оцінивши докази, які мают ь юридичне значення для розг ляду справи, і вирішення спор у по суті, приходить до виснов ку, що позовні вимоги підляга ють задоволенню частково, з н аступних підстав.

Як вбачається із матеріал ів справи, УПФУ в Шевченківсь кому районі м. Львова проведе но позапланову перевірку пра вильності обчислення, повнот и нарахування страхових внес ків на загальнообов' язкове державне пенсійне страхуван ня за період з 01.01.2004 року по 17.11.2008 р оку та достовірності даних, в ідображених у звітності перс оніфікованого обліку за пері од з 01.01.2004 року по 01.01.2008 року ТзОВ « Л. і Д.», за наслідками якої скл адено акт від 18.11.2008 року № 114.

З вказаного акту перевірки випливає, що за результатами перевірки ТзОВ «Л. і Д.»щодо с воєчасності, достовірності, повноти нарахування страхов их внесків на загальнообов' язкове державне пенсійне стр ахування УПФУ в Шевченківськ ому районі м. Львова встановл ено порушення п. 1 ст. 19 Закону У країни «Про загальнообов' я зкове державне пенсійне стра хування», у зв' язку з чим, поз ивачу донараховано страхові внески за період з січня по ве ресень, з листопада по груден ь 2004 року, з червеня по грудень 2005 року, з січня по грудень 2006 ро ку, з січня по грудень 2007 року т а з січня по жовтень 2008 року на загальну суму 129954 грн. 02 коп.

На підставі акту від 18.11.2008 рок у № 114, за наслідками виявленої недоїмки, відповідно ч. 3 ст. 106 З акону України «Про загальноо бов' язкове державне пенсій не страхування»УПФУ у Шевчен ківському районі м. Львова Тз ОВ «Л. і Д.»надіслано вимогу ві д 28.11.2008 року № Ю 252 про сплату борг у (недоїмки) у розмірі 129954 грн. 02 к оп.

Окрім того, в результаті дон арахування сум своєчасно нео бчислених та несплачених стр ахових внесків УПФУ в Шевчен ківському районі м. Львова, на підставі п. 4 ч. 9 ст. 106 Закону Укр аїни «Про загальнообов' язк ове державне пенсійне страху вання», винесено рішення від 18.11.2009 року № 826, яким до ТзОВ «Л. і Д .»застосовано суму фінансови х санкцій у розмірі 113435 грн. 38 ко п.

Судом встановлено, що спір між сторонами виник щодо пра вомірності проведення орган ом Пенсійного фонду Укра їни перевірки юридичної особ и, яка перебуває на спрощеній системі оподаткування, щодо своєчасності, достовірності , повноти нарахування та своє часності сплати страхових вн есків на загальнообов' язко ве державне пенсійне страхув ання, а також винесення за рез ультатами такої перевірки ви моги про сплату боргу та ріше ння про застосування фінансо вих санкцій за донарахування органом Пенсійного фонд у України або страхувальнико м сум своєчасно не обчислени х та не сплачених страхових в несків.

При вирішенні цього спору суд виходить з того, що принци пи, засади і механізм функціо нування системи загальнообо в' язкового державного соці ального страхування, признач ення, перерахунку і виплати п енсій визначаються Законом У країни «Про загальнообов' я зкове державне пенсійне стра хування»від 09.07.2003 року № 1058-ІV. Ц ей Закон є спеціальним норм ативно-правовим актом, сфера дії якого поширюється на від носини, що виникають суб' єк тами системи загальнообов' язкового державного пенсійн ого страхування.

Згідно з визначенням термі нів, що даються у ст. 1 Закону Ук раїни «Про загальнообов' яз кове державне пенсійне страх ування», страхові внески - ц е кошти відрахувань на соціа льне страхування та збір на о бов' язкове державне пенсій не страхування, сплачені згі дно із законодавством, що дія ло раніше; кошти сплачені на з агальнообов' язкове держав не пенсійне страхування відп овідно до цього Закону. При ць ому, страхувальниками визнаю ться роботодавці та інші осо би, які відповідно до цього За кону сплачують страхові внес ки на загальнообов' язкове д ержавне пенсійне страхуванн я.

Частина 3 ст. 4 Закону України «Про загальнообов' язкове д ержавне пенсійне страхуванн я»передбачає, що види пенсій ного забезпечення, джерела ф ормування коштів, що спрямов уються на пенсійне забезпече ння, умови, норми та порядок пе нсійного забезпечення, умови участі в пенсійній системі ч и її рівня, організація та пор ядок здійснення управління в системі пенсійного забезпеч ення, визначається виключно законами про пенсійне забезп ечення.

При цьому, судом не береться до уваги твердження предста вника позивача про те, що ТзОВ «Л. і Д.»не повинно сплачувати збір на загальнообов' язков е державне пенсійне страхува ння, з тих підстав, що сплата ц ього збору для нього замінен а сплатою єдиного податку, ос кільки, зі змісту ч. 1 ст. 5 Закон у України «Про загальнообов' язкове державне пенсійне стр ахування»вбачається, що дія інших нормативно-правових ак тів (зокрема, указів та розпор яджень Президента України, К абінету Міністрів України) м оже поширюватись на відносин и, що виникають між суб' єкта ми системи загальнообов' яз кового державного пенсійног о страхування лише у випадка х, прямо передбачених Законо м України «Про загальнообов' язкове державне пенсійне стр ахування», або в частині, що не суперечить цьому Закону.

Суд зазначає, що відповідно до ч. 2 цієї статті, порядок нар ахування, обчислення та спла ти страхових внесків, стягне ння заборгованості за цими в несками, права та обов' язки платників страхових внесків , коло осіб, які підлягають обо в' язковому державну пенсій ному страхуванню, принципи т а структура системи загально обов' язкового державного п енсійного страхування тощо, визначаються виключно Закон ом України «Про загальнообов ' язкове державне пенсійне с трахування».

Слід відмітити, що одним з п ринципів загальнообов' язк ового державного пенсійного страхування, а відтак, гарант іями дотримання законності у сфері відносин державного п енсійного страхування є відп овідальність суб' єктів сис теми загальнообов' язковог о державного пенсійного стра хування за порушення норм За кону України «Про загальнооб ов' язкове державне пенсійн е страхування», а також за нев иконання або не належне вико нання покладених на них обов ' язків та законодавче визна чення умов і порядку здійсне ння загальнообов' язкового державного пенсійного страх ування.

Суб' єкти системи пенсійн ого забезпечення в Україні в изначаються ст. 3 Закону Украї ни «Про загальнообов' язков е державне пенсійне страхува ння». Так, відповідно до ч. 1 вка заної статті, суб' єктами со лідарної системи загальнооб ов' язкового державного пен сійного страхування (система , що базується на засадах солі дарності і субсидування та з дійснення виплати пенсій і н адання соціальних послуг за рахунок коштів Пенсійного фонду на умовах та в порядк у, передбачених цим Законом) є : застраховані особи, а в окрем их випадках, визначених цим З аконом, - члени їхніх сімей та інші особи; страхувальники; Пенсійний фонд; уповноваже ний банк; підприємства, устан ови, організації, що здійснюю ть виплату і доставку пенсій .

Відповідно до ч. 1 ст. 14 Закону України «Про загальнообов' язкове державне пенсійне стр ахування», страхувальниками є роботодавці, зокрема, підпр иємства, установи, організац ії, створені відповідно до за конодавства України, незалеж но від форм власності, виду ді яльності та господарювання, у тому числі, юридичні особи, я кі обрали особливий спосіб о податкування (фіксований под аток, єдиний податок, фіксова ний сільськогосподарський п одаток, придбали спеціальний торговий патент), а згідно з ч . 1 ст. 15 цього Закону, страхувал ьники є платниками страхових внесків.

З матеріалів справи вбачає ться, що ТзОВ «Л. і Д.»взяте на о блік в УПФУ в Шевченківськом у районі м. Львова та, відповід но до норм ст.ст. 14, 15 Закону Укра їни «Про загальнообов' язко ве державне пенсійне страхув ання»є суб' єктом системи пе нсійного забезпечення в Укра їні, а саме, страхувальником т а платником страхових внескі в, отже, несе відповідальніст ь за порушення норм цього Зак ону, а також за невиконання аб о неналежне виконання поклад ених на нього цим Законом обо в' язків.

Одним з обов' язків страху вальника є обов' язок нарахо вувати, обчислювати і сплачу вати в установлені строки та в повному обсязі страхові вн ески, що передбачено п. 6 ч. 2 ст. 17 вказаного Закону.

Слід також зазначити, що з а налізу ст. 18 Закону України «П ро загальнообов' язкове дер жавне пенсійне страхування» вбачається, що страхові внес ки є цільовим загальнообов' язковим платежем, який справ ляється на всій території Ук раїни в порядку, встановлено му цим Законом. Окрім того, стр ахові внески не включаються до складу податків, інших обо в' язкових платежів, що скла дають систему оподаткування .

Ставки, механізм справлянн я та пільги зі сплати збору на загальнообов' язкове держа вне пенсійне страхування вст ановлено Законом України «Пр о збір на загальнообов' язко ве державне пенсійне страхув ання»від 26.06.1997 року № 400/97-ВР, де, як і в Законі України «Про загал ьнообов' язкове державне пе нсійне страхування»від 09.07.2003 р оку № 1058-ІV, не передбачено тако ї пільги, як звільнення від сп лати цього збору для суб' єк тів підприємницької діяльно сті, котрі перейшли на спроще ну систему оподаткування.

Отже, обов' язок сплачуват и страхові внески на загальн ообов' язкове державне пенс ійне страхування не залежить від статусу платника податк у як суб' єкта підприємницьк ої діяльності, системи чи спо собу оподаткування.

Відповідно до п. 16 розділу ХV «Прикінцеві положення»Зако ну України «Про загальнообов ' язкове державне пенсійне с трахування»від 09.07.2003 року № 1058-ІV , до приведення законодавств а України у відповідність із цим Законом, закони України, т а інші нормативно-правові ак ти застосовуються в частині, що не суперечить цьому Закон у.

Указ Президента України «П ро спрощену систему оподатку вання, обліку та звітності су б' єктів малого підприємниц тва»від 03.07.1998 року № 727/98 не поширю ється на спірні правовідноси ни у зв' язку із набранням чи нності Закону України «Про з агальнообов' язкове держав не пенсійне страхування», ос кільки Закон України має вищу юридичну силу ніж Указ, я кий є підзаконним нормативно -правовим актом з питань опод аткування. Крім того, Закон України «Про загальнообов ' язкове державне пенсійне с трахування»прийнятий пізні ше часом, тому до спірних прав овідносин має застосовувати сь саме цей Закон.

Таким чином, положення п. 6 Ук азу Президента України «Про спрощену систему оподаткува ння, обліку та звітності суб' єктів малого підприємництва »від 03.07.1998 року № 727/98, в частині зв ільнення суб' єктів малого п ідприємництва, які сплачують єдиний податок від сплати зб ору на обов' язкове державне пенсійне страхування не зві льняє позивача від сплати ст рахових внесків у строки та в порядку, визначені Закону Ук раїни «Про загальнообов' яз кове державне пенсійне страх ування»від 09.07.2003 року № 1058-ІV.

Абзацом 8 п. 3 ст. 106 Закону Укра їни «Про загальнообов' язко ве державне пенсійне страхув ання», передбачено право орг анів Пенсійного фонду Ук раїни звертатись з позовами про стягнення недоїмки до су ду чи господарського суду.

Враховуючи викладене, суд в важає обґрунтованим висново к відповідача про те, що оскіл ьки суми коштів єдиного пода тку, що спрямовуються до Пе нсійного фонду України, у в игляді частини ставки єдиног о податку, недостатньо для за рахування в рахунок сплати с трахових внесків, то платник (страхувальник) повинен допл атити різницю, що своєчасно н е зроблено позивачем.

Листом Пенсійного фонду України та Державного коміте ту України з питань регулято рної політики та підприємниц тва від 16.02.2005 року № 1526/04 та № 933 роз' яснено, що сплачені суб' єкт ами підприємницької діяльно сті у складі єдиного чи фіксо ваного податків та перерахов ані органами Державного казн ачейства України до бюджету Пенсійного фонду України кошти зараховуються у рахун ок сплати страхових внесків. Таке зарахування у 2004 році зді йснювалося на підставі пред' явлених платником копій плат іжних документів про сплату зазначених податків.

При розгляді справи судом з ' ясовано, що недоїмка по пла тежах в рахунок страхових вн есків в сумі 129954 грн. 02 коп. за пер іод з 2004 року - І квартал 2005 року виникла з урахуванням УПФУ в Шевченківському районі м. Ль вова коштів, сплачених позив ачем в складі єдиного податк у.

Стосовно протиправності д ій відповідача при проведенн і перевірки, суд зазначає, що п орядок проведення посадовим и особами органів Пенсійно го фонду України документа льних перевірок щодо правиль ності обчислення та сплати з бору на обов' язкове держав не пенсійне страхування, а та кож цільового використання й ого коштів, зокрема підприєм ствами (об' єднаннями), устан овами, організаціями (їх філі ями, відділеннями та іншими в ідокремленими підрозділами ) незалежно від форм власност і, фізичними особами - суб' єк тами підприємницької діяльн ості, які використовують пра цю найманих працівників (дал і - платники) регулюються Поря дком оформлення результатів документальних перевірок з дотриманням чинного законод авства платниками збору на о бов' язкове державне пенсій не страхування, затвердженим постановою правління Пенс ійного фонду України від 21.03 .2003 року № 6-5, зареєстрованого в М іністерстві юстиції України 13.05.2003 року № 359/7680.

При цьому, Порядком оформле ння результатів документаль них перевірок з дотриманням чинного законодавства платн иками збору на обов' язкове державне пенсійне страхуван ня не передбачено наявність наказу та посвідчення на про ведення перевірки.

Відповідно до п. 1.3 р. 1 вказано го Порядку, позаплановою док ументальною перевіркою вваж ається перевірка, яка не пере дбачена в планах роботи орга нах Пенсійного фонду Укр аїни і проводиться за наявно сті хоча б однієї з таких обст авин: а) за наслідками зустріч них перевірок виявлено факт и, які свідчать про порушення платником норм законодавств а; б) платником не подано в ус тановлений строк документів обов' язкової звітності; в) в иявлено недостовірність да них, заявлених у документах о бов' язкової звітності; г) пл атник подав у встановленому порядку скаргу про порушення законодавства посадовими ос обами органу Пенсійного фонду України під час провед ення планової чи позапланово ї документальної перевірки; ґ) у разі виникнення потреби в перевірці відомостей, отри маних від особи, яка мала прав ові відносини з платником, як що платник не надасть поясне ння та їх документальні підт вердження на обов'язковий пи сьмовий запит органу Пенсі йного фонду України протяг ом трьох робочих днів від дня отримання запиту. Отже, одніє ю з підстав для проведення по запланової документальної п еревірки є виявлення недосто вірності даних, заявлених у д окументах обов' язкової зві тності.

Судом встановлено, що відпо відачем був складений план-г рафік проведення перевірок н а ІІІ квартал 2008 року, затвердж ений начальником УПФУ в Шевч енківському районі м. Львова , відповідно до якого, ТзОВ «Л . і Д.» надіслано виклик від 13.08.20 08 року № 6742-05-15 про необхідність з ' явитися на позапланову пер евірку повноти нарахувань та своєчасності сплати страхов их внесків на загальнообов' язкове державне пенсійне стр ахування в УПФУ в Шевченківс ькому районі м. Львова, який от риманий особисто директором ТзОВ «Л. і Д.»Демською У.О., що підтверджується повідомл енням про вручення поштового відправлення. Проте, на позап ланову перевірку представни ки позивача не з' явилися.

За результатами вказаної п еревірки, яка була оформлена актом від 18.11.2008 року № 114 ТзОВ «Л. і Д.»донараховано страхові вн ески на загальну суму 129954 грн. 02 коп.

Судом не беретьс я до уваги також твердження п редставника позивача про те, що в акті перевірки від 18.11.2008 ро ку № 114 не зазначено підстави д ля проведення перевірки, оск ільки у досліджуваному акті зазначено, що перевірка пров едена на підставі посвідченн я від 28.01.2004 року № 38, при цьому, Пор ядком оформлення результаті в документальних перевірок з дотриманням чинного законод авства платниками збору на о бов' язкове державне пенсій не страхування не передбачен о обов' язкового зазначення в акті перевірки обставин, як і зумовили її проведення.

Натомість п.п. 1 п. 2.2 р. 2 вказ аного Порядку передбачено ви черпний перелік даних, які по винні міститися у вступній ч астині акту перевірки, а саме : дата підписання акта переві рки (число, місяць, рік підписа ння акта); номер акта перевір ки (порядковий номер книги ре єстрації актів); повна назва п латника відповідно до устано вчих документів; підстави дл я проведення документальної перевірки; документальна пе ревірка (планова, позапланов а чи зустрічна); дата та номери посвідчень на документальну перевірку; посади осіб, назва органу Пенсійного фонду України, прізвища, імена, по-б атькові осіб, які брали участ ь у проведенні перевірки; пер іод, за який проводиться пере вірка; термін проведення пер евірки; перелік нормативно-п равових актів, відповідно до яких проведено перевірку; до відкові дані, а саме: номер реє страції та дата взяття на обл ік органом Пенсійного фо нду України, спосіб оподатку вання (загальний порядок чи с прощена система), місцезнахо дження платника, код за ЄДРПО У, номер поточного рахунку, на зва банку, код банку, середньо облікова чисельність праців ників, форма власності платн ика; інформація про попередн ю документальну перевірку із зазначенням дати та номера а кта перевірки, періоду перев ірки (планова чи позапланова , установлені порушення та вж иті заходи щодо усунення вия влених недоліків); в акті обов 'язково зазначаються дані пр о наявність пільг (наявність або відсутність працюючих і нвалідів); інформація про док ументи і матеріали, які викор истані під час проведення пе ревірки.

Серед вказаного вище пер еліку даних, які обов' язков о повинні міститися у вступн ій частині акту перевірки ві дсутні дані щодо обставин, як і зумовили її проведення.

Суд вважає безпідставним и посилання представника поз ивача при обґрунтування позо вних вимог на норми Закону Ук раїни «Про основні засади де ржавного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльно сті»від 05.04.2007 року № 877-V, оскільки цей Закон визначає право ві та організаційні засади, о сновні принципи і порядок де ржавного нагляду (контролю) с аме у сфері господарської ді яльності. При цьому, відповід но до ст. 1 вказаного Закону, те рмін державний нагляд (контр оль) вживається у розумінні д іяльності уповноважених зак оном центральних органів вик онавчої влади, їх територіал ьних органів, органів місцев ого самоврядування, інших ор ганів, в межах повноважень, пе редбачених законом, щодо вия влення та запобігання поруше нням вимог законодавства суб ' єктами господарювання та з абезпечення інтересів суспі льства, зокрема належної яко сті продукції, робіт та послу г, прийнятного рівня небезпе ки для населення, навколишнь ого природного середовища.

Суд зазначає, що сфера дії З акону України «Про основні з асади державного нагляду (ко нтролю) у сфері господарсько ї діяльності»від 05.04.2007 року № 877-V не поширюється, зокрема, на ві дносини, що виникають під час здійснення заходів валютног о контролю, митного контролю , контролю за дотриманням бюд жетного і податкового законо давства, контролю за дотрима нням порядку проведення розр ахунків, за виробництвом та о бігом спирту, алкогольних на поїв і тютюнових виробів, вик ористанням державного та ком унального майна, банківськог о і страхового нагляду, інших видів спеціального державно го контролю за діяльністю су б' єктів господарювання на р инку фінансових послуг, держ авного контролю за дотриманн ям законодавства про захист економічної конкуренції.

Натомість, взаємовідносин и у сфері загальнообов' язко вого державного пенсійного с трахування, зокрема між Пен сійним фондом України та ст рахувальниками, регулюються Законом України «Про загаль нообов' язкове державне пен сійне страхування».

При цьому, ст. 5 Закону Україн и «Про загальнообов' язкове державне пенсійне страхуван ня»встановлено, що права та о бов' язки платників страхов их внесків, порядок нарахува ння, обчислення і сплати, стяг нення заборгованості за стра ховими внесками, організація та порядок управління в сист емі загальнообов' язкового державного пенсійного страх ування визначається виключн о цим Законом.

Отже, суд приходить до висно вку, що сфера дії Закону Украї ни «Про основні засади держа вного нагляду (контролю) у сфе рі господарської діяльності »від 05.04.2007 року № 877-V не поширюєть ся на відносини, що виникають в системі загальнообов' язк ового державного пенсійного страхування, зокрема, на поря док проведення перевірок сво єчасності, достовірності, по вноти нарахування та своєчас ності сплати страхових внеск ів на загальнообов' язкове д ержавне пенсійне страхуванн я, що здійснюються органами Пенсійного фонду України, оскільки зазначені відносин и не відносяться до сфери гос подарської діяльності.

Проте, суд вважає обґрун тованим твердження представ ника позивача про те, що вказа на перевірка за період 2004 року - І квартал 2005 року була прове дена всупереч розпорядженню Кабінету Міністрів України від 10.03.2005 року № 58-р.

Так, з матеріалів справи в бачається, що ТзОВ «Л. і Д.»пер ебуває на спрощеній системі оподаткування. Розпорядженн ям Кабінету Міністрів Україн и від 10.03.2005 року № 58-р «Про деякі п итання спрощеної системи опо даткування»запропоновано п ідтримати пропозицію Пенс ійного фонду України, погод жену з Міністерством фінансі в України та Державною подат ковою адміністрацією щодо ти мчасового припинення переві рок юридичних та фізичних ос іб - платників єдиного і фік сованого податку щодо сплати страхових внесків на різні в иди загальнообов' язкового державного соціального стра хування, стягнення з них забо ргованості за цими платежами , яка утворилася у 2004 році - І к варталі 2005 року, застосування пов' язаних із цим санкцій, а також щодо зняття арешту з ба нківських рахунків зазначен их осіб, який було накладено у зв' язку із стягненням згад аної заборгованості, до оста точного законодавчого врегу лювання функціонування спро щеної системи оподаткування .

З аналізу ст. 52 Закону Укра їни «Про Кабінет Міністрів У країни»від 16.05.2008 року № 279-VI вбача ється, що розпорядження Кабі нету Міністрів України є обо в' язковим для виконання акт ом.

Окрім того, відповідно до р озпорядження Кабінету Мініс трів України від 10.03.2005 року № 58-р Пенсійний фонд України л истом від 10.03.2005 року № 2491/04 «Про за борону перевірок сплати стра хових внесків до Пенсійног о фонду суб' єктами підпри ємницької діяльності»зобов ' язав тимчасово, до законод авчого врегулювання порядку участі суб' єктів підприємн ицької діяльності - юридичн их та фізичних осіб, які обрал и особливий спосіб оподаткув ання (фіксований податок, єди ний податок), у системі загаль нообов' язкового державног о пенсійного страхування, зу пинити проведення перевірок з дотримання вимог чинного з аконодавства платника страх ових внесків на загальнообов ' язкове державне пенсійне с трахування, які обрали зазна чені способи оподаткування, призупинити направлення до о рганів державної виконавчої служби вимог про сплату недо їмки зазначеними страхуваль никами та зупинити заходи ст ягнення за вимогами органів пенсійного фонду до зазначен их осіб за заборгованістю, як а виникла у 2004 році - І квартал і 2005 року, а також застосування пов' язаних з цим санкцій, пе редбачених законодавством.

Листом Пенсійного фон ду України та Державного ком ітету України з питань регул яторної політики та підприєм ництва від 16.02.2005 року № 1526/04 «Про с плату внесків на загальнообо в' язкове державне пенсійне страхування суб' єктами осо бливого режиму оподаткуванн я у 2004 році», Головним управлін ням Пенсійного фонду Укр аїни в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві т а Севастополі рекомендовано не нараховувати пеню та не за стосовувати штрафні санкції до платників, які перебувают ь на спрощеній системі опода ткування, за несплату та несв оєчасну сплату страхових вне сків, нарахованих у 2004 році (у т ому числі і за грудень місяць ), передбачені ч. 8 п.п. 2, 7 ч. 9 ст. 106 За кону України «Про загальнооб ов' язкове державне пенсійн е страхування». А, відповідно до листа Пенсійного фонд у України від 01.06.2005 року № 6320/04 «Пр о сплату внесків на загально обов' язкове державне пенсі йне страхування суб' єктами підприємницької діяльності , які обрали особливий спосіб оподаткування», починаючи з 01.04.2005 року органи Пенсійного фонду здійснюють перевірк и тільки тих суб' єктів підп риємницької діяльності, які порушують порядок нарахуван ня та сплати страхових внеск ів за найманих працівників. П ри цьому, Пенсійний фонд У країни у вказаному листі заз начає, що перевірці підлягає період з 01.04.2005 року.

При цьому, суд звертає ува гу на те, що розпорядження Каб інету Міністрів України від 10.03.2005 року № 58-р «Про деякі питанн я спрощеної системи оподатку вання», спільний лист Пенсі йного фонду України та Держ авного комітету України з пи тань регуляторної політики т а підприємництва від 16.02.2005 року № 1526/04 «Про сплату внесків на за гальнообов' язкове державн е пенсійне страхування суб' єктами особливого режиму опо даткування у 2004 році»та лист Пенсійного фонду України в ід 10.03.2005 року № 2491/04 «Про заборону перевірок сплати страхових в несків до Пенсійного фон ду суб' єктами підприємниць кої діяльності»є чинними до остаточного врегулювання пи тань функціонування спрощен ої системи.

Таким чином, суд зазначає , що зупинення проведення пер евірок з дотриманням вимог ч инного законодавства Україн и платниками страхових внеск ів на загальнообов' язкове д ержавне пенсійне страхуванн я, які обрали особливі способ и оподаткування (фіксований податок, єдиний податок) має о бов' язковий характер та зак ріплена як у розпорядженні К абінету Міністрів України ві д 10.03.2005 року № 58-р, так і у листах Пенсійного фонду України.

На підставі викладе ного, суд дійшов висновку, що У ПФУ в Шевченківському районі м. Львова не мало пр ава на проведення позапланов ої перевірки своєчасності, д остовірності, повноти нараху вання та своєчасності сплати страхових внесків на загаль нообов' язкове державне пен сійне страхування та достові рності даних персоніфікован ого обліку у системі загальн ообов' язкового державного пенсійного страхування ТзОВ «Л. і Д.»за період з 2004 року по І квартал 2005 року.

Суд вважає обґрунтовани м твердження представника по зивача про те, що УПФУ в Шевчен ківському районі м. Львова бе зпідставно донарахувало поз ивачу страхові внески за пер іод з 2004 року по І квартал 2005 рок у, виходячи з наступного.

Судом встановлено, що відп овідно до преамбули та ст. 1 За кону України «Про вирішення питання щодо заборгованості суб' єктів господарської ді яльності, які застосовують о собливі умови оподаткування , обліку та звітності, у зв' яз ку з неперерозподілом Держав ним казначейством України ча стини податків до Пенсійно го фонду України, Фонду соц іального страхування з тимча сової втрати працездатності , Фонду соціального страхува ння на випадок безробіття пр отягом 2004 року - І кварталу 2005 р оку»від 16.03.2006 року № 3583-ІV, цим Зако ном регулюються суперечност і, які виникли при прийнятті З акону України «Про Державний бюджет України на 2005 рік»від 23 .12.2004 року № 2285-ІV та Закону Україн и «Про внесення змін та допов нень до Закону України «Про Д ержавний бюджет України на 2005 рік»від 25.03.2005 року № 2505-ІV у суб' є ктів господарської діяльнос ті, які застосовують особлив і умови оподаткування, облік у та звітності щодо сплати вн есків до Пенсійного фонд у України, Фонду соціального страхування з тимчасової вт рати працездатності, Фонду с оціального рахування на випа док безробіття і виникнення у них заборгованості, які бул и сплачені ними у складі пода тків згідно з чинним законод авством України протягом 2004 - І кварталу 2005 року, але не були зараховані на їх особові рах унки у зв' язку із застосува нням Держаним казначейством України діючого на той час За кону України «Про Державний бюджет України на 2005 рік»від 23. 12.2004 року № 2285-ІV.

Відповідно до ст. 2 вк азаного Закону, до суб' єкті в господарської діяльності, які застосовують особливі ум ови оподаткування, обліку та звітності, щодо сум фактично сплачених внесків у 2004 році - І кварталі 2005 року не застосов ується донарахування та фіна нсові (штрафні) санкції.

Отже, судом встановле но, що положення вказаного За кону забороняють донарахову вати та застосовувати штрафн і санкції до суб' єктів госп одарської діяльності, які за стосовують особливі умови оп одаткування, обліку та звітн ості, щодо сум фактично сплач ених внесків у 2004 році - І квар талі 2005 року.

Натомість з акту пере вірки від 18.11.2008 року № 114 вбачаєть ся, що УПФУ в Шевченківському районі м. Львова проведено пе ревірку, зокрема, за період з 2 004 року по І квартал 2005 року вклю чно. За наслідками проведено ї перевірки ТзОВ «Л. і Д.» дона раховано страхові внески на загальнообов' язкове держа вне пенсійне страхування за 2004 рік у розмірі 13525 грн. 25 коп., а са ме: 13468 грн. 33 коп. (сума донарахов аних страхових внесків на за гальнообов' язкове державн е пенсійне страхування за ст авкою 32% за лютий-серпень 2004 рок у) + 56 грн. 42 коп. (сума донарахова них страхових внесків на заг альнообов' язкове державне пенсійне страхування за ста вкою 4% за лютий-серпень 2004 року ) + 00 грн. 50 коп. (сума донарахован их страхових внесків на зага льнообов' язкове державне п енсійне страхування за ставк ою 1-5% за квітень 2004 рік) = 13525 грн. 25 к оп. (загальна сума донарахова них страхових внесків на заг альнообов' язкове державне пенсійне страхування за 2004 рі к).

При цьому, за І квартал 2005 року донарахування страхови х внесків УПФУ в Шевченківсь кому районі м. Львова не здійс нювалося, що також підтвердж ується співставленням звітн их і фактичних даних фонду оп лати праці (доходу), на які нар аховуються страхові внески п о ТзОВ «Л. і Д.», співставлення м звітних та фактичних даних страхових внесків ТзОВ «Л. і Д .», а також співставленням зві тних і фактичних даних загал ьного оподатковуваного дохо ду, з якого утримуються страх ові внески ТзОВ «Л. і Д.».

Враховуючи викладен е вище, суд дійшов висновку, що вимога УПФУ в Шевченківсько му районі м. Львова від 28.11.2008 рок у № Ю-252 про сплату боргу у розм ірі 129954 грн. 02 коп. недоїмки зі сп лати страхових внесків на за гальнообов' язкове державн е пенсійне страхування підля гає скасуванню в частині дон арахування страхових внескі в за 2004 рік у розмірі 13525 грн. 25 коп .

Відповідальність стр ахувальників у сфері загальн ообов' язкового державного пенсійного страхування пере дбачена ст. 106 Закону України « Про загальнообов' язкове де ржавне пенсійне страхування »від 09.07.2003 року № 1058-IV.

З положень вказаної ст атті вбачається, що суми стра хових внесків своєчасно не н араховані та/або не сплачені страхувальниками у строки в изначені ст. 20 Закону України «Про загальнообов' язкове д ержавне пенсійне страхуванн я» від 09.07.2003 року № 1058-IV, в тому числ і, обчисленні територіальним и органами Пенсійного фо нду, вважаються простроченою заборгованістю зі сплати ст рахових внесків (недоїмка) і с тягуються з нарахуванням пен і та застосуванням фінансови х санкцій.

Територіальні органи Пенсійного фонду Україн и надсилають страхувальника м, які мають недоїмку вимогу п ро її сплату. Вимога про сплат у недоїмки є виконавчим доку ментом.

Згідно з п. 4 ч. 9 ст. 106 Зако ну України «Про загальнообов ' язкове державне пенсійне с трахування»від 09.07.2003 року № 1058-IV, з а донарахування територіаль ним органом Пенсійного ф онду або страхувальником сум своєчасно не обчислених та н есплачених страхових внескі в накладається штраф у розмі рі 5 відсотків зазначених сум за кожний повний або неповни й місяць, за який донарахован о ці суми.

Судом встановлено, що УП ФУ в Шевченківському районі м. Львова застосовано до пози вача штрафні (фінансові) санк ції за донарахування сум сво єчасно не обчислених та несп лачених страхових внесків у розмірі 5 відсотків зазначен их сум за кожний повний а бо не повний місяць, за який донара ховано ці суми.

З матеріалів справ и вбачається, що фінансові (шт рафні) санкції за період з 2004 рі к - І квартал 2005 року до ТзОВ «Л . і Д.»не застосовувалися, що п ідтверджується розрахунком штрафної санкції згідно з п. 4 ч. 9 ст. 106 Закону України «Про за гальнообов' язкове державн е пенсійне страхування» по д онарахованих страхових внес ках по ТзОВ «Л. і Д.». При цьому, суд зазначає, що штрафні (фіна нсові) санкції розраховували ся УПФУ в Шевченківському ра йоні м. Львова по донарах ованих страхових внесках лиш е з червня 2005 року.

Таким чином, суд дійш ов висновку, що УПФУ в Шевченк івському районі м. Львова не п орушено вимоги Закону Україн и «Про вирішення питання щод о заборгованості суб' єктів господарської діяльності, я кі застосовують особливі умо ви оподаткування, обліку та з вітності, у зв' язку з непере розподілом Державним казнач ейством України частини пода тків до Пенсійного фонду України, Фонду соціального с трахування з тимчасової втра ти працездатності, Фонду соц іального страхування на випа док безробіття протягом 2004 ро ку - І кварталу 2005 року»від 16.03.2 006 року № 3583-ІV в частині заборони застосовувати штрафні санкц ії до суб' єктів господарськ ої діяльності, які застосову ють особливі умови оподаткув ання, обліку та звітності, щод о сум фактично сплачених вне сків у 2004 році - І кварталі 2005 ро ку.

Стаття 19 Конституції Укра їни встановлює, що органи дер жавної влади та органи місце вого самоврядування, їх поса дові особи зобов' язані діят и лише на підставі, в межах пов новажень та у спосіб, що перед бачені Конституцією та Закон ами України.

Положення ст. 9 КАС Ук раїни передбачає, що суди при вирішенні справи керуються принципом законності, відпов ідно до якого органи державн ої влади, органи місцевого са моврядування, їхні посадові і службові особи зобов' язан і діяти лише на підставі, в меж ах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 2 ст. 71 К АС України, в адміністративн их справах про протиправніст ь рішень, дій чи бездіяльност і суб' єкта владних повноваж ень обов' язок щодо доказува ння правомірності свого ріше ння, дій чи бездіяльності пок ладається на відповідача, як що він заперечує проти адмін істративного позову.

Узагальнюючи викладене в ище, суд приходить до висновк у, що обставини, які слугували фактичною підставою для про ведення УПФУ в Шевченківсько му районі м. Львова перевірки своєчасності, достовірності , повноти нарахування та своє часності сплати страхових вн есків на загальнообов' язко ве державне пенсійне страхув ання за період з 01.01.2004 року по 01.01.2 008 року, в частині проведення п еревірки за період з 01.01.2004 року по І квартал 2005 року, та винесен ня вимоги від 28.11.2008 року № Ю 252 про сплату боргу (недоїмки) у розм ірі 129954 грн. 02 коп., в частині вимо ги про сплату недоїмки за 2004 рі к у розмірі 13525 грн. 25 коп., знаход яться поза межами вимог ст. 2 З акону України «Про вирішення питання щодо заборгованості суб' єктів господарської ді яльності, які застосовують о собливі умови оподаткування , обліку та звітності, у зв' яз ку з неперерозподілом Держав ним казначейством України ча стини податків до Пенсійно го фонду України, Фонду соц іального страхування з тимча сової втрати працездатності , Фонду соціального страхува ння на випадок безробіття пр отягом 2004 року - І кварталу 2005 р оку»від 16.03.2006 року № 3583-ІV та розпо рядження Кабінету Міністрів України від 10.03.2005 року № 58-р «Про деякі питання спрощеної сис теми оподаткування».

Таким чином, виходяч и із заявлених позовних вимо г, системного аналізу положе нь чинного законодавства Укр аїни та матеріалів справи, вр аховуючи викладене вище, суд прийшов до висновку, що позов ні вимоги підлягають частков ому задоволенню.

Відповідно до ч. 3 ст. 94 Код ексу адміністративного судо чинства України, судові витр ати підлягають присудженню н а користь позивача відповідн о до задоволених позовних ви мог з Державного бюджету.

Судом встановлено, щ о при зверненні до суду з позо вною заявою позивачем сплаче но судовий збір у розмірі 10 гр н. 20 коп., що підтверджується пл атіжним дорученням від 23.04.2009 ро ку № 04230.

Таким чином, сума судово го збору, яка підлягає присуд женню на користь позивача, ст ановить 01 грн. 44 коп.

Керуючись ст.ст. 7-14, 69-71, 9 4, 158-163, 167 Кодексу адміністративн ого судочинства України, суд , -

П О С Т А Н О В И В :

1. Позов задово льнити частково.

2. Визнати протиправни ми дії управління Пенсійно го фонду України в Шевченкі вському районі м. Львова по пр оведенню з 10.11.2008 року по 18.11.2008 року позапланової перевірки своє часності, достовірності, пов ноти нарахування та своєчасн ості сплати страхових внескі в на загальнообов' язкове де ржавне пенсійне страхування та достовірності даних перс оніфікованого обліку у систе мі загальнообов' язкового д ержавного пенсійного страху вання Товариства з обмеженою відповідальністю «Л. і Д.»за п еріод з 01.01.2004 року по 17.11.2008 року, в ч астині проведення вказаної п еревірки за період з 2004 року по І квартал 2005 року.

3. Визнати протиправно ю та скасувати вимогу управл іння Пенсійного фонду Ук раїни в Шевченківському райо ні м. Львова від 28.11.2008 року № Ю-252 пр о сплату боргу, в частині вимо ги про сплату недоїмки зі стр ахових внесків на загальнооб ов' язкове державне пенсійн е страхування у розмірі 13525 грн . 25 коп.

4.В задоволенні решти п озовних вимог - відмовити.

5.Присудити на корист ь Товариства з обмеженою від повідальністю «Л. і Д.» (місцез находження: 79002, м. Львів, вул. В еличковського, буд. 42, кв. 41, ко д ЄДРПОУ - 31978927) судові витрати у розмірі 1 грн. 44 коп. (одна гривн я сорок чотири копійки) з Держ авного бюджету.

Постанова набирає закон ної сили після закінчення ст року подання заяви про апеля ційне оскарження, встановлен ого Кодексом адміністративн ого судочинства України, якщ о таку заяву не було подано. Як що було подано заяву про апел яційне оскарження, але апеля ційна скарга не була подана у строк, встановлений Кодексо м адміністративного судочин ства України, постанова наби рає законної сили після закі нчення цього строку. У разі по дання апеляційної скарги суд ове рішення, якщо його не скас овано, набирає законної сили після закінчення апеляційно го розгляду справи. Якщо стро к апеляційного оскарження бу де поновлено, то вважається, щ о постанова суду не набрала з аконної сили.

Заява про апеляційне оскар ження та апеляційна скарга п одаються до Львівського апел яційного адміністративного суду через Львівський окруж ний адміністративний суд. Ко пія апеляційної скарги одноч асно надсилається особою, як а її подає, до Львівського апе ляційного адміністративног о суду. Заява про апеляційне о скарження постанови суду под ається протягом десяти днів з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повно му обсязі - з дня складення в повному обсязі. Апеляційна с карга на постанову суду перш ої інстанції подається протя гом двадцяти днів після пода ння заяви про апеляційне оск арження. Апеляційна скарга м оже бути подана без попередн ього подання заяви про апеля ційне оскарження, якщо скарг а подається у строк, встановл ений для подання заяви про ап еляційне оскарження.

Повний текст постанови ви готовлений та підписаний 25 тр авня 2010 року.

Головуючий суд дя (підпис) А.Г. Гулик

Суддя (підпис) В.М. Сакалош

Суддя (підпис) В.А. Потабенко

З оригіналом згід но

Су ддя Гулик А.Г.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.05.2010
Оприлюднено14.07.2010
Номер документу9677670
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-2999/09/1370

Ухвала від 28.11.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Горбатюк С.А.

Постанова від 20.05.2010

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гулик Андрій Григорович

Ухвала від 04.12.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Горбатюк С.А.

Ухвала від 22.11.2012

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Горбатюк С.А.

Ухвала від 23.11.2012

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Голяшкін О.В.

Ухвала від 01.11.2012

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Олендер І.Я.

Постанова від 20.05.2010

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гулик Андрій Григорович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні