Постанова
від 14.04.2021 по справі 160/1770/20
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

14 квітня 2021 року м. Дніпросправа № 160/1770/20

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого - судді Білак С.В. (доповідач), суддів: Олефіренко Н.А., Шальєвої В.А., розглянувши в порядку письмового провадження в залі судового засідання Третього апеляційного адміністративного суду у м. Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській областіна рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08.12.2020 року в адміністративній справі №160/1770/20 (суддя у 1 інстанції Боженко Н.В.) за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області до Комунального підприємства "Криворізький академічний міський театр драми та музичної комедії імені Тараса Шевченка" про застосування заходів реагування,-

ВСТАНОВИВ:

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Комунального підприємства Криворізький академічний міський театр драми та музичної комедії імені Тараса Шевченка , в якому просить застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення проведення будівельно-монтажних робіт у будівлі за адресою: Дніпропетровська обл., м.Кривий Ріг, пр. Поштовий, 23; Комунального підприємства Криворізький академічний міський театр драми та музичної комедії імені Тараса Шевченка , до повного усунення порушень та встановити у судовому рішенні спосіб і порядок його виконання.

В обґрунтування позовних вимог зазначалося, що під час планової перевірки відповідача було зафіксовано порушення останнім вимог нормативно-правових актів з пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту. Позивач зауважив, що ці порушення створюють загрозу життю і здоров`ю людей, що є підставою для застосування заявлених в позові заходів реагування.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08.12.2020 року року у задоволені позову відмовлено.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, позивач подав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги.

Колегія суддів зазначає, що апеляційна скарга обґрунтована аналогічними доводами що і адміністративний позов. При цьому, в апеляційній скарзі зазначено, що зміст вимог, викладених у справі №160/1767/20 та у справі №160/1770/20 є різним, а тому посилання суду першої інстанції на рішення у справі №160/1767/20 є безпідставним.

Справа судом розглянута в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційних скарг, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено у суді апеляційної інстанції, що у період з 17.01.2020 року по 24.01.2020 року на підставі наказу начальника Криворізького міського управління Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області Про проведення планових перевірок за №80 від 12.12.2019 року, повідомлення про проведення планового заходу зі здійсненням державного нагляду (контролю) за вих. №1771/02-3-19 від 17.12.2019 року та виписаного заступником начальника Криворізького міського управління Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області та посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) №117/02-3-20 від 10.01.2020 року. посадовими особами Криворізького міського управління Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області було проведено планову перевірку дотримання Комунальним підприємством "Криворізький академічний міський театр драми та музичної комедії імені Тараса Шевченка" вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки стосовно наступного об`єкту, в якому суб`єктом господарювання здійснюється його господарська діяльність, а саме: будівель та споруд, які розташовані за адресою: Дніпропетровська область, м.Кривий Ріг, пр. Поштовий, 23 , КВЕД 90,01 (основний), 90.04.

За результатами даної перевірки позивачем складено Акт за №13/10 від 24 січня 2020 року, в якому зафіксовано виявлені допущені суб`єктом господарювання порушення законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зокрема, Кодексу цивільного захисту України № 5403-УІ (далі - КЦЗУ), Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 року № 1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 року за № 252/26697 (далі - ППБУ), Державних будівельних норм України Пожежна безпека об`єктів будівництва , затверджених наказом Мінрегіону України від 31.10.2016 року № 287 (далі - ДБН В. 1.1-7:2016), Правила улаштування електроустановок , Правил будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок (далі - ПУЕ, ДНАОП 0.00-1.32-01, НПАОП 40.1-1.32-01), Державних будівельних норм України Системи протипожежного захисту , затверджено наказом Мінрегіону України від 13.11.2014 року №312 (далі - ДБН В.2.5-56:2014), Постанови Кабінету Міністрів України ПКМУ №733 від 27.09.2017 року Про затвердження Положення про організацію оповіщення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій та зв`язку у сфері цивільного захисту (далі - ПКМУ №733), Постанови Кабінету Міністрів України від 26.06.2013 року №444 Порядок здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях (далі - Порядок здійснення навчання населення), Постанови Кабінету Міністрів України ПКМУ №626 від 09.08.2017 року Про затвердження Порядку розроблення планів діяльності єдиної державної системи цивільного захисту (далі - ПКМУ №626), а саме:

- Розділ ІІ п. 3 ППБУ не встановлено наказом (інструкцією) порядок проведення планово-попереджувальних ремонтів та оглядів електроустановок, опалювального вентиляційного, технологічного та іншого інженерного обладнання.

- Розділ ІІ п. 5 ППБУ не проводяться практичні тренування всіх задіяних працівників, щодо дій персоналу по забезпеченню безпечної та швидкої евакуації людей, які проводяться не рідше одного разу на півроку (відсутні підтверджуючі документи).

- Розділ ІІ п. 21 ППБУ відсутня проектна документація, яка затверджена у встановленому порядку, щодо реконструкції, реставрації, технічного переоснащення та капітального ремонту приміщень театру.

- Розділ ІІІ п. 2.4 ППБУ у приміщеннях театру та музичної школи допускається проходження трубопроводів через протипожежні перешкоди, без їхньої ізоляції з негорючих матеріалів, а саме: Клас вогнестійкості проходок електричних кабелів та інженерного обладнання будинків через огороджувальні конструкції з нормованою межею вогнестійкості або через протипожежні перешкоди має бути не меншим, ніж нормована межа вогнестійкості цієї огороджувальної конструкції або протипожежної перешкоди за ознаками Е (показник втрати цілісності) та І (показник втрати теплоізолювальної спроможності. У місцях проходок трубопроводів через протипожежні перешкоди трубопроводи та їхню ізоляцію слід виконувати з негорючих матеріалів ).

- Розділ ІІІ п. 2.5, п. 2.6 ППБУ, п. 6.23 ДБН В.1.1-7:2016 не виконано обробляння засобами вогнезахисту дерев`яних елементів горищних покриттів (крови, лати) будівлі театру. (У будинках крім будинків V ступеня вогнестійкості дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) повинні оброблятися засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності згідно з ГОСТ 16363. Роботи, пов`язані з проектуванням вогнезахисту та вогнезахисним оброблянням, виконуються суб`єктами господарювання, які мають відповідну ліцензію на такий вид робіт).

- Розділ ІV п.1.1 ППБУ, п. 2.5.6 НПАОП 40.1-1.32-01 відкрито прокладені електропроводи не розміщено в електротехнічні плінтуса, короба тощо, а саме: під сценічним комплексом театру. (Електропроводку в приміщеннях слід виконувати із можливістю заміни: приховано в каналах будівельних конструкцій,замонолічених трубах; відкрито в електротехнічних плінтусах, коробах тощо).

- Розділ ІV п. 1.6 ППБУ допущено з`єднання жил проводів (кабелів) шляхом зкруток без опресування, зварювання, паяння або затискачів, а саме (на горищному поверсі та у трюмі театру. (Місця з`єднання жил проводів і кабелів, а також з`єднувальні та відгалуджувальні затискачі повинні мати мінімальний перехідний опір, щоб уникнути їх перегрівання і пошкодження ізоляції стиків. Втрати опору ізоляції на стиках повинні бути не більше втрат опору ізоляції на цілих жилах цих проводів і кабелів).

- Розділ ІV п. 1.16 ППБУ електрощити, групові електрощитки об`єкту не оснащені схемами підключення споживачів з пояснювальними записами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки), а саме: Електрощити, групові електрощитки повинні оснащуватися схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки) .

- Розділ ІV п. 1.20 ППБУ не проведено заміри опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання. (Мають проводитися 1 раз на 2 роки, якщо інші терміни не обумовлені ПТЕ).

- Розділ V п. 1.1, Розділ ІІІ п.2.2 ППБУ допущено утримання системи пожежної сигналізації у неправному стані. (Усі системи протипожежного захисту мають бути справними і утримуватися в постійній готовності до виконання роботи. Несправності, які впливають на їх працездатність, повинні усуватися негайно, інші несправності усуваються в передбачені регламентом терміни, при цьому необхідно робити записи у відповідних журналах).

- Розділ V п. 1.2 ППБУ п. 5.1; Додаток Б, табл. Б.1. ДБН В. 2.5-56:2014 допущено утримання системи оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей у несправному стані. (Будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту, відповідно до ДБН В.25.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ).

- Розділ V п. 1.1 Розділ ІІІ п.2.2 ППБУ, п. 5.8, п. 7.4 ДБН В.2.5-56:2014 приймально-контрольні прилади системи пожежної сигналізації, що обслуговує частину театру та музичної школи не виведено на пульти пожежного спостерігання.

- Розділ V п. 1.4 ППБУ, п. 7.4 Додаток И ДБН В.2.5-56:2014 відсутні акти прийняття до експлуатування систем пожежної сигналізації театру та музичної школи - акт перевірки відповідності систем протипожежного захисту. (Для перевірки відповідності СПЗ замовником робіт може бути створена комісія з представників замовника, проектної, монтувальної, пультової і обслуговуючої організацій, представників третьої сторони, тощо. Комісія створюється не пізніше, ніж у п`ятиденний строк після одержання повідомлення від монтувальної організації про закінчення робіт. Порядок та тривалість роботи комісії визначається замовником робіт. У будівлях і спорудах, де роботи з монтування СПЗ здійснюється за рахунок державного фінансування, до роботи комісії у якості третьої сторони доцільно включати представників інспекційного органу виконавчої влади, який має повноваження державного контролю і нагляду в сфері пожежної безпеки).

- Розділ V п. 1.4 ППБУ, п. 7.4 ДБН В. 2.5-56:2014 на об`єкті наказом (розпорядженням) не призначено відповідальну особу, яка несе відповідальність за: 1) проведення щоденного огляду системи пожежної сигналізації (СПЗ) та передавального устаткування системи передавання тривожних сповіщень; 2) зберігання проектної документації на монтування СПЗ, журналів реєстрації технічного обслуговування СПЗ, СПТС та актів прийняття їх до експлуатування; 3) у разі візуального виявлення несправності СПЗ інформувати про це ЦПТС.

- Розділ V п. 1.4 ППБУ, п. 7.4 ДБН В.2.5-56:2014 у приміщенні де розміщено прилади системи пожежної сигналізації (СПЗ) та вузли керування СПЗ не вивішено інструкцію про порядок дій чергового (оперативного) персоналу на випадок появи сигналів про пожежу або про несправність в СПЗ.

- Розділ V п. 2.2, п.п. 9 ППБУ відсутній журнал обліку технічного обслуговування пожежних кран-комплектів.

- Розділ V п.3.6; п.3.7; п. 3.8; п. 3.9; п. 3.22 ППБУ приміщення театру та музичної школи не в повній мірі забезпечені первинними засобами пожежогасіння (вогнегасниками). (Необхідна кількість первинних засобів пожежогасіння повинна визначатися відповідальним за пожежну безпеку на об`єкті окремо для кожного поверху та приміщення. Під час вибору первинних засобів пожежогасіння потрібно враховувати фізико-хімічні та пожежонебезпечні властивості горючих речовин і матеріалів, їх взаємодію з вогнегасними речовинами, а також площу виробничих приміщень, відкритих майданчиків та установок).

- Розділ V п. 3.8 ППБУ не проведено розрахунок відповідної кількості первинних засобів пожежогасіння (вогнегасників). (Необхідна кількість первинних засобів пожежогасіння повинна визначатися відповідальним за пожежну безпеку на об`єкті окремо для кожного поверху та приміщення).

- Розділ VІ п. 2.3, Розділ ІІІ п. 2.5; п. 2.6 ППБУ дерев`яні конструкції сценічної коробки великого та малого залу не оброблені вогнезахисними засобами, що забезпечують І групу вогнезахисної ефективності.

- Розділ VІ п. 2.3 ППБУ усі горючі декорації, сценічне оформлення, драпірування в залах для глядачів та експозиційних залах, фойє не оброблені вогнезахисними засобами. (Організація, яка проводить обробку, зобов`язана надати власникові установи акт із зазначенням дати проведення робіт та строку придатності вогнегасних покривів (просочень). Власник повинен організувати щоквартальну перевірку якості вогнезахисної обробки декорацій, сценічного оформлення і щороку ерев`яних конструкцій. У разі необхідності вогнезахисна обробка повинна поновлюватися).

- Розділ VІ п. 2.5 ППБУ Клапани димових люків не перевіряються на безвідмовність у роботі не рідше одного разу на 10 днів. ( Відкривання клапанів повинно відбуватися під дією власної ваги після звільнення їх від утримуючих пристроїв).

- Розділ VІ. П. 2.19 ППБУ допущено захаращення декораційного складу, без залишення проходу не менше 1,5 м завширшки.

- Розділ VІ п. 2.28 ППБУ допущено зберігання горючого інвентарю, бутафорії та декорації у трюмах, на колосниках, робочих майданчиках, заекранному просторі.

- Розділ VІ п. 2.28 ППБУ допускається проведення масових заходів, коли засоби та системи протипожежного захисту є несправними або вимкненими.

- Розділ VІ п. 2.28 ППБУ допускається застосування у культурно-видовищному закладі декорації і сценічного оформлення, виготовлених з горючих синтетичних матеріалів.

- Розділ VІ п. 2.29 ППБУ у приміщенні театру відсутні шафи для зберігання засобів індивідуального захисту органів дихання для саморятування людей під час пожежі. (Кількість засобів індивідуального захисту органів дихання визначається за кількістю обслуговуючого персоналу).

- п. 3.9 ДБН В.2.2-16-2005 у приміщенні демонстраційного комплексу допущено зменшення відстані до 0,82 м між спинками (глибину ряду). (Відстань між спинками крісел (глибину ряду) слід передбачити не менше 0,9 м, а між спинками стільців чи лав не менше 0,85 м).

- п. 3.8 ДБН В.2.2-16-2005 у приміщенні демонстраційного комплексу допущено зменшення до 0,40 м ширини проходів між рядами. (Глибина крісел, стільців і лав повинна забезпечувати ширину проходів між рядами не менше 0,45 м).

- п. 14.10 ДБН В.2.2-16-2005 двері виходів із залу для глядачів не обладнані пристроями для самозачинення та ущільненнями у притулах.

- п. 14.26 ДБН В.2.2-16-2005 деревина, що використовується для опорядження внутрішніх поверхонь та для настилу підлоги оркестрової ями, не оброблена засобами вогнезахисту, що забезпечують І групу вогнезахисної ефективності, згідно ГОСТ 16363.

- п. 14.27 ДБН В.2.2-16-2005 пристрої для відкривання, які обслуговують клапани люків, не мають дистанційного керування з планшета сцени, з приміщення пожежного поста-диспетчерської.

- п. 14.48 ДБН В.2.2-16-2005 пожежні насосні агрегати не забезпечені стовідсотковим резервом.

- п. 14.29, 14.51 ДБН В.2.2-16-2005, Додаток И, табл. И.1, п. 8, (г) ДБН В.2.2-9-2009, п. 5.1, Додаток А, табл. А1, ДБН В.2.5-56:2014 демонстраційний комплекс театру не обладнано спринклерними системами пожежогасіння.

- п. 14.29, 14.51 ДБН В.2.2-16-2005 Додаток И, табл. И1, п.8, (б) ДБН В.2.2-9-2009, п.5.1; Додаток А, табл. А1 ДБН В.2.5-56:2014 складські приміщення, комори та майстерні, приміщення для монтажу станкових та об`ємних декорацій, камери пиловидалення не обладнані спринклерними системами пожежогасіння.

- ст. 53, п. 3 КЦЗУ, п. 16 ПКМУ № 733 не створено об`єктову систему оповіщення. (Об`єктові системи оповіщення створюються і функціонують на об`єктах підвищеної небезпеки, об`єктах з масовим перебуванням людей, в інтернатних закладах, закладах охорони здоров`я, які мають ліжковий фонд, на підприємствах, в установі і організаціях УТОСу. До складу об`єктової системи оповіщення входять спеціалізовані технічні засоби попередження та інформування населення в місцях масового перебування людей та інші технічні засоби оповіщення).

- п.25.ПМКУ № 733 не забезпечено встановлення на об`єкті сигнально-гучномовних пристроїв, електронних інформаційних табло, а також у службових виробничих приміщеннях радіотрансляційних точок для передачі інформації з питань цивільного захисту. (Керівники органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності, власники об`єктів з масовим перебуванням людей зобов`язані встановлювати у населених пунктах, на підприємствах, в установах і організаціях, у місцях масового перебування людей сигнально-гучномовні пристрої, електронні інформаційні табло, а також у службових і виробничих приміщеннях (у тому числі в навчальних та інтернатних закладах, закладах охорони здоров`я, пенітенціарних установах, на підприємствах, в установах і організаціях, що надають послуги особам з інвалідністю та іншим маломобільним групам населення, або за місцем роботи зазначених осіб) - радіотрансляційні точки для передачі інформації з питань цивільного захисту).

- п. 12 ПМКУ № 444 - не забезпечено ведення планувальних, облікових та звітних документів по навчанням та тренуванням з питань цивільного захисту.

- ст. 130, ч. 1 КЦЗУ, п. 2 ПКМУ № 626 керівництвом об`єкту не розроблено План реагування на надзвичайні ситуації .

Шаховий клуб:

- Розділ ІV п. 1.20 ППБУ не проведено заміри опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання. (Мають проводитися 1 раз на 2 роки, якщо інші терміни не обумовлені ПТЕ).

- Розділ V п. 2.2, п.п. 9 ППБУ не проведено технічне обслуговування і перевірку на працездатність шляхом пуску води пожежного кран-комплекту (ПК) з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування. (ПК не рідше одного разу на шість місяців підлягають технічному обслуговуванню і перевірці на працездатність шляхом пуску води).

- Розділ V п. 1.1, Розділ ІІІ п.2.2 ППБУ допущено утримання системи пожежної сигналізації у неправному стані. (Усі системи протипожежного захисту мають бути справними і утримуватися в постійній готовності до виконання роботи. Несправності, які впливають на їх працездатність, повинні усуватися негайно, інші несправності усуваються в передбачені регламентом терміни, при цьому, необхідно робити записи у відповідних журналах).

- Розділ V п. 1.4 ППБУ, п. 7.4 Додаток И ДБН В.2.5-56:2014 відсутні акти прийняття до експлуатування систем пожежної сигналізації театру та музичної школи - акт перевірки відповідності систем протипожежного захисту. (Для перевірки відповідності СПЗ замовником робіт може бути створена комісія з представників замовника, проектної, монтувальної, пультової і обслуговуючої організацій, представників третьої сторони тощо. Комісія створюється не пізніше, ніж у п`ятиденний строк після одержання повідомлення від монтувальної організації про закінчення робіт. Порядок та тривалість роботи комісії визначається замовником робіт. У будівлях і спорудах, де роботи з монтування СПЗ здійснюється за рахунок державного фінансування, до роботи комісії у якості третьої сторони доцільно включати представників інспекційного органу виконавчої влади, який має повноваження державного контролю і нагляду в сфері пожежної безпеки).

- Розділ V п. 1.4 ППБУ, п. 7.4 ДБН В. 2.5-56:2014 на об`єкті наказом (розпорядженням) не призначено відповідальну особу, яка несе відповідальність за: 1) проведення щоденного огляду системи пожежної сигналізації (СПЗ) та передавального устаткування системи передавання тривожних сповіщень; 2) зберігання проектної документації на монтування СПЗ, журналів реєстрації технічного обслуговування СПЗ, СПТС та актів прийняття їх до експлуатування.

- Розділ V п. 1.4 ППБУ, п. 7.4 ДБН В.2.5-56:2014 у приміщенні де розміщено прилади системи пожежної сигналізації (СПЗ) та вузли керування СПЗ не вивішено інструкцію про порядок дій чергового (оперативного) персоналу на випадок появи сигналів про пожежу або про несправність в СПЗ.

- Розділ ІІІ п. 2.19, 2.26 ППБУ в приміщенні шахового клубу відсутній другий евакуаційний вихід (при кількості людей понад 50 осіб).

Так, за підсумками проведеної перевірки Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області дійшов висновку, що подальше проведення будівельно-монтажних робіт на об`єкті Комунальним підприємством "Криворізький академічний міський театр драми та музичної комедії імені Тараса Шевченка" із вищезазначеним порушеннями пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту створює загрозу життю та/або здоров`ю людей, у зв`язку з чим Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області звернулось до суду із даним позовом та просить суд застосувати заходи реагування на підставі Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів виходить з наступного.

Державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (далі - Закон №877-V), Кодексу цивільного захисту України, інших нормативно-правових актів, стандартів, норм і правил (ч. 1 ст. 47 Кодексу цивільного захисту України).

Згідно із приписами ч.1 та ч.2 ст.64 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

Відповідно до п.п. 27, 35 п. 4 Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області, затвердженого наказом Державної служби України з надзвичайних ситуацій №3 від 04.02.2013 р. (у редакції наказу Державної служби України з надзвичайних ситуацій №661 від 12.11.2018 р.) Головне управління відповідно до покладених на нього завдань організовує і здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи державний нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та суб`єктами господарювання; складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, звертається до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту.

Відповідно до ч. 1 ст.20, ч. 1, ч. 6 ст.55, ч. 2 ст. 58 Кодексу цивільного захисту України до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить, зокрема: забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання; забезпечення відповідно до законодавства своїх працівників засобами колективного та індивідуального захисту; здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій; забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки; утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням; здійснення заходів щодо впровадження автоматичних засобів виявлення та гасіння пожеж і використання для цієї мети виробничої автоматики. Забезпечення пожежної безпеки на території України, регулювання відносин у цій сфері органів державної влади, органів місцевого самоврядування та суб`єктів господарювання і громадян здійснюються відповідно до цього Кодексу, законів та інших нормативно-правових актів. Обов`язок із забезпечення пожежної безпеки в жилих приміщеннях державного, комунального, громадського житлового фонду, фонду житлово-будівельних кооперативів покладається на квартиронаймачів і власників квартир, а в жилих приміщеннях приватного житлового фонду та інших спорудах, приватних житлових будинках садибного типу, дачних і садових будинках з господарськими спорудами та будівлями - на їх власників або наймачів, якщо це обумовлено договором найму. Основними завданнями пожежної охорони є: 1) забезпечення пожежної безпеки; 2) запобігання виникненню пожеж та нещасним випадкам під час пожеж; 3) гасіння пожеж, рятування населення, а також надання допомоги у ліквідації наслідків інших надзвичайних ситуацій.

Згідно ст. 66, ч. 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону. У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Поряд з тим, згідно пунктів 11, 12 ч. 1 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить: складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Згідно з частиною 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; порушення правил поводження з небезпечними речовинами; відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Відповідно до пункту 26 статті 2 Кодексу цивільного захисту України, небезпечний чинник - складова частина небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини.

Отже, законодавець пов`язує настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.

Вжиття заходів реагування на порушення тих чи інших правил пожежної безпеки слід оцінювати з урахуванням принципу пропорційності, що передбачає дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямовані такі заходи.

Відповідно до частини 7 статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Слід зазначити, що відповідачем 12.10.2020 року було подано заяву про те, що в теперішній час всі недоліки, які були виявлені позивачем під час перевірки відповідача та які стали підставою для звернення до суду із даним позовом усунуті, що підтверджується актом Криворізького міського управління Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області №139/10 від 13.05.2020 року.

Колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що відповідачем більшу частину виявлених порушень було усунуто, а саме у період з 12.05.2020 року по 13.05.2020 року, згідно заяви суб`єкта господарювання від 30.04.2020 року № 293 здійснено перевірку виконання пунктів 1-12, 14-24, 25, 26-28, 29-32, 37, 38, 39, 40, 43, 45 акт від 24.01.2020 року № 13/10 на зазначеному вище об`єкті та актом перевірки щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту від 13.05.2020 року № 139/10 встановлено, що зазначені порушення виконанні.

Також, рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду у справі №160/1767/20 від 07 квітня 2020 року позовні вимоги Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області до Комунального підприємства Криворізький академічний міський театр драми та музичної комедії імені Тараса Шевченка про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єктів задоволено.

Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 25 червня 2020 року у справі №160/1767/20 рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07 квітня 2020 року скасовано та ухвалено нове рішення, яким у задоволенні позову Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області до Комунального підприємства Криворізький академічний міський театр драми та музичної комедії імені Тараса Шевченка про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єктів відмовлено.

В даній постанові зазначено, що актом від 24.01.2020 року № 13/10 після проведення перевірки будівлі комунальної власності КП Криворізький академічний міський театр драми та музичної комедії імені Тараса Шевченка , зафіксовано недоліки в організації пожежної, техногенної та цивільної безпеки та виявлено, що приміщення експлуатується без дотримання пожежної та техногенної безпеки. Проте, відповідно до даних акту від 13.05.2020 року № 139/1 порушення усунуто. Тобто КП Криворізький академічний міський театр драми та музичної комедії імені Тараса Шевченка у добровільному порядку, без зупинення експлуатації (роботи) будівлі, усунуло всі виявлені актом від 24.01.2020 року № 13/10 порушення.

КП Криворізький академічний міський театр драми та музичної комедії імені Тараса Шевченка вчасно усунуто виявлені порушення, що зрештою вказує на відсутність підстав для застосування заходів реагування.

Суд апеляційної інстанції зазначає, що КП Криворізький академічний міський театр драми та музичної комедії імені Тараса Шевченка надавались до суду першої інстанції докази, які свідчать про усунення недоліків, виявлених під час перевірки у січні 2020 року, та зафіксовані у акті від 24.01.2020 року № 13/10 .

Необхідно зауважити, що у справах № 160/1767/20 та 160/1770/20 розглядався один і той же акт перевірки №13/10 від 24.01.2020 року, що став підставою для застосування заходів реагування, а тому доводи скаржника, що суд першої інстанції помилково врахував висновки у справі №160/1767/20 є хибними.

Оскільки відповідачем усунено більшості порушень, які стали підставою для звернення Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області до суду з даним адміністративним позовом та позивачем не надано доказів та не обґрунтована, що не усунені порушення дійсно створюють загрозу життю і здоров`ю людей, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про відсутність підстав для задоволення позову.

З урахуванням викладеного суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що судом першої інстанції повно з`ясовані обставин, що мають значення для справи, висновки, викладені у рішенні суду першої інстанції, відповідають обставинам справи, судом першої інстанції правильно застосовано норми матеріального права та норми процесуального права, а тому відсутні підстави для скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення нового рішення.

Доводи апеляційної скарги не спростовують правильності прийнятого судом першої інстанції судового рішення.

Керуючись статтями 241-245, 250, 315, 316, 321, 322, 327, 329 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08.12.2020 року в адміністративній справі №160/1770/20 - залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08.12.2020 року в адміністративній справі №160/1770/20 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий - суддя С.В. Білак

суддя Н.А. Олефіренко

суддя В.А. Шальєва

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.04.2021
Оприлюднено13.05.2021
Номер документу96797476
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/1770/20

Постанова від 14.04.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 15.02.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 15.02.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Рішення від 08.12.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Боженко Наталія Василівна

Ухвала від 15.10.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Боженко Наталія Василівна

Ухвала від 23.09.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Боженко Наталія Василівна

Ухвала від 28.04.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Боженко Наталія Василівна

Ухвала від 27.03.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Боженко Наталія Василівна

Ухвала від 28.02.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Боженко Наталія Василівна

Ухвала від 17.02.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Боженко Наталія Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні