ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116, (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"11" лютого 2021 р. Справа№ 925/61/20
Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Скрипки І.М.
суддів: Михальської Ю.Б.
Тищенко А.І.
при секретарі судового засідання Нагулко А.Л.
за участю представників сторін згідно протоколу судового засідання від 11.02.2021
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду апеляційну скаргу Фізичної особи-підприємця Басараба Віталія Васильовича на рішення Господарського суду Черкаської області від 10.04.2020
у справі №925/61/20 (суддя Грачов В.М.)
за позовом Черкаської міської ради
до Фізичної особи-підприємця Басараба Віталія Васильовича
про внесення змін до договору оренди землі
В судовому засіданні 11.02.2021 відповідно до ст.ст. 240, 283 ГПК України оголошено вступну та резолютивну частину постанови.
ВСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог
У січні 2020 Черкаська міська рада звернулась до Господарського суду Черкаської області з позовом до Фізичної особи-підприємця Басараба Віталія Васильовича про внесення змін до договору оренди землі.
Позивач просить суд прийняти рішення, яким внести зміни до договору оренди землі від 01.06.2010, зареєстрованого у Черкаському міськрайонному відділі Черкаської регіональної філії ДП "Центр ДЗК", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 22.06.2010 за №041080200097, на умовах Черкаської міської ради, з моменту набрання рішенням законної сили, а саме:
Пункт 9. договору доповнити абзацом наступного змісту: "Річна орендна плата за користування земельною ділянкою встановлюється у розмірі 9% від її нормативної грошової оцінки і на час укладання угоди становить 177918,91 грн. (сто сімдесят сім тисяч дев`ятсот вісімнадцять грн. 91 коп.)".
Абзац 1 пункту 11 Договору викласти у наступній редакції:
"Орендна плата за землю вноситься Орендарем щомісячно до 30 числа місяця наступного за звітним у розмірі 1/12 річної орендної плати шляхом безготівкового перерахування грошових коштів на р/р №33210815023002, одержувач платежу: УК у м.Черкасах/Черкаси/ Код бюджетної класифікації 18010900, код ЄДРПОУ: 38031150, МФО: 899998, Банк: Казначейство України (ел. адм. податку)".
Позов обґрунтований необхідністю приведення умов договору до відповідності нормам податкового законодавства та рішення Черкаської міської ради від 27.06.2017 № 2-2219 "Про затвердження Положень та ставок місцевих податків і зборів на території міста Черкаси" щодо визначення розміру орендної плати за землю та реквізитів позивача для її перерахування.
Короткий зміст рішення місцевого господарського суду та мотиви його прийняття
Рішенням Господарського суду Черкаської області від 10.04.2020 у справі №925/61/20 позов задоволено.
Вирішено внести до укладеного між Черкаською міською радою та Фізичною особою-підприємцем Басарабом Віталієм Васильовичем договору оренди землі від 01.06.2010, зареєстрованого у Черкаському міськрайонному відділі Черкаської регіональної філії ДП "Центр ДЗК", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 22.06.2010 за №041080200097 щодо земельної ділянки, яка розташована за адресою: м. Черкаси, вул. Хоменка, 17, за кадастровим № 7110136700:05:021:0020, загальною площею 6651 кв.м., такі зміни:
п. 9. договору доповнити абзацом наступного змісту: "Річна орендна плата за користування земельною ділянкою встановлюється у розмірі 9% від її нормативної грошової оцінки і на час укладання угоди становить 177918,91 грн. (сто сімдесят сім тисяч дев`ятсот вісімнадцять грн. 91 коп.)".
Абзац 1 п. 11 Договору викласти в наступній редакції:
"Орендна плата за землю вноситься Орендарем щомісячно до 30 числа місяця наступного за звітним у розмірі 1/12 річної орендної плати шляхом безготівкового перерахування грошових коштів на р/р UA968999980334119815000023002, одержувач платежу: УК у м. Черкасах/Черкаси/ Код бюджетної класифікації 18010900, код ЄДРПОУ: 38031150, МФО: 899998, Банк: Казначейство України (ЕАП)".
Стягнуто з Фізичної особи-підприємця Басараба Віталія Васильовича на користь Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради 2102,00 грн. судового збору.
Задовольняючи позов, суд виходив з того, що нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї зі сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість внесення змін до договору, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Короткий зміст вимог апеляційної скарги та узагальнення її доводів
Не погодившись з прийнятим рішенням, відповідач 04.05.2020 звернувся до суду з апеляційною скаргою, в якій просить оскаржуване рішення скасувати та прийняти нове про відмову в позові.
Апеляційна скарга обґрунтована неправильним застосуванням судом норм матеріального права, порушенням норм процесуального права.
Доводи відповідача, викладені в апеляційній скарзі, зводяться до наступного:
- судом не встановлено обставин, зазначених в ст. 652 ЦК України, тому підстав для внесення змін до діючого договору оренди землі на підставі вказаної норми права немає;
- оскаржуваним рішенням судом врегульовані правовідносини, які не є цивільно - правовими, які не ґрунтуються на принципах рівності та свободи волевиявлення, оскільки позивач звернувся до господарського суду з вимогою, яка обґрунтована необхідністю реалізації нормативного акту адміністративного характеру - рішення міської ради, але ГПК України такі спори не віднесені до компетенції господарських судів;
- судом не враховано, що приписами ст. 274 ЦК України встановлені обмеження щодо розміру ставки земельного податку до 3 %, у відповідності до умов спірного договору оренди вона встановлена в розмірі 3%, з чого слідує, що умови договору оренди відповідають вимогам Податкового кодексу України в частині встановлення максимального розміру ставки орендної плати;
- предметом спору у цій справі має бути реалізація рішення органу місцевого самоврядування про встановлення чи продовження дії ставок на 2020 рік;
- позовна заява від імені позивача підписана секретарем Черкаської міської ради, але не зазначено на підставі чого секретаря Черкаської міської ради було уповноважено на звернення до суду.
Узагальнені доводи та заперечення інших учасників справи
У відзиві на апеляційну скаргу представник позивача спростовує доводи відповідача, викладені в апеляційній скарзі, просить її відхилити, а оскаржуване рішення залишити без змін.
У письмових поясненнях у справі представник позивача зазначає, що новий розмір орендної плати буде встановлений з моменту набранням рішенням законної сили щодо внесення змін до відповідного договору.
Звертає увагу, що з метою врегулювання спору в досудовому порядку на адресу відповідача направлялись відповідні листи, а саме від 29.11.2018 за №6529-01/25 та від 27.06.2019 за №2503-01/25 з проектом додаткової угоди про внесення змін до договору оренди землі від 01.06.2010.
Дії суду апеляційної інстанції щодо розгляду апеляційної скарги по суті
Відповідно до витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями Північного апеляційного господарського суду апеляційну скаргу позивача 13.05.2020 передано на розгляд судді Скрипці І.М., сформовано колегію суддів у складі: головуючий суддя Скрипка І.М., судді Михальська Ю.Б., Тищенко А.І.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 14.05.2020 апеляційну скаргу залишено без руху з огляду на неподання документів, які підтверджують сплату судового збору у встановленому порядку та розмірі.
01.06.2020 від представника відповідача надійшов лист, до якого додано квитанцію №76277 від 28.05.2020 про сплату 3 153, 00 грн. судового збору.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 09.06.2020 поновлено відповідачу строк на апеляційне оскарження, відкрито апеляційне провадження, розгляд справи призначено на 23.07.2020.
Ухвалами Північного апеляційного господарського суду від 23.07.2020, 17.09.2020, 29.10.2020 розгляд справи відкладався, останній раз на 10.12.2020.
У зв`язку з виходом судді Михальської Ю.Б. у відпустку з 10.12.2020 по 11.12.2020 включно, ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 07.12.2020 розгляд справи призначено на 11.02.2021.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 09.02.2021 у задоволенні клопотання представника Черкаської міської ради про участь в судовому засіданні 11.02.2021 об 11 год. 20 хв. у справі №925/61/20 в режимі відеоконференції відмовлено.
Явка представників сторін
Представник позивача в судовому засіданні апеляційної інстанції 11.02.2021 заперечував проти задоволення апеляційної скарги з підстав, викладених у відзиві на апеляційну скаргу та у додаткових поясненнях у справі, просив її відхилити, а оскаржуване рішення залишити без змін.
Відповідач, представник відповідача в судове засівання апеляційної інстанції 11.02.2021 не з`явились, про дату, час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином, причини його неявки суду невідомі.
Виклики і повідомлення здійснюються шляхом вручення ухвали в порядку, передбаченому цим Кодексом для вручення судових рішень (ч. 3 ст. 120 ГПК України).
Учасники процесу були належним чином повідомлені про час та місце судового засідання, про що свідчать наявні в матеріалах справи докази.
Враховуючи положення ч. 12 ст. 270 ГПК України, відповідно до якого неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи, зважаючи на те, що явка відповідача та його представника обов`язковою в судове засідання не визнавалась, судова колегія вважає за можливе розглянути справу у їх відсутність за наявними у справі матеріалами.
Обставини справи, встановлені судом першої інстанції у даній справі та перевірені судом апеляційної інстанції
Рішенням Черкаської міської ради № 5-606 від 06.04.2010 "Про надання приватному підприємцю Басарабу Віталію Васильовичу земельної ділянки в оренду по вул. Хоменка, 17" вирішено, зокрема: затвердити технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж та складання документа, що посвідчує право на земельну ділянку приватному підприємцю Басарабу Віталію Васильовичу по вул. Хоменка, 17 (п. 1); надати приватному підприємцю Басарабу Віталію Васильовичу ділянку площею 6651 кв.м. по вул.Хоменка, 17 в оренду на 49 років (без права передачі її в суборенду) під приміщення складу за рахунок земель закритого акціонерного товариства "Підприємство "Культтовари". За основним цільовим призначенням земельну ділянку віднести до категорії земель житлової та громадської забудови. За функціональним використанням земельну ділянку віднести до категорії земель комерційного використання (п. 2), зобов`язати приватного підприємця Басараба Віталія Васильовича укласти договір оренди землі з Черкаською міською радою (п.3.1.) (а. с. 10).
01.06.2010 позивач - Черкаська міська рада, як орендодавець, та відповідач - приватний підприємець Басараб Віталій Васильович, як орендар, уклали договір оренди землі (далі - Договір, а.с. 11-13), за умовами п. п. 1, 2 якого, орендодавець на підставі рішення Черкаської міської ради від 06.04.2010 року № 5-606 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку площею 6651 кв.м., що за цільовим призначенням відноситься до земель житлової та громадської забудови, яка знаходиться по вул. Хоменка, 17, під приміщення склад. За функціональним використанням земельну ділянку віднести до категорії земель комерційного використання.
Сторони погодили усі істотні умови цього договору, зокрема, домовилися про таке:
п. 3 - на земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна та інфраструктури: нежитлова будівля;
п. 5 - нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки Міськрайонного управління Держкомзему у місті Черкаси та Черкаському районі Черкаської області № 372-гр-2010 від 21.04.2010 становить 1877843 грн.
п. 8 - договір укладено на 49 років з дати прийняття рішення Черкаської міської ради від 06.04.2010 № 5-606. Після закінчення договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше, ніж за 90 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію;
п. 9 - за оренду земельної ділянки орендар сплачує орендну плату у грошовій формі.
Річна орендна плата за користування земельною ділянкою встановлюється у розмірі:
- 7 % від її нормативної грошової оцінки і на час укладання договору становить 131449 грн. - землі комерційного використання;
- 8 % від її нормативної грошової оцінки і на час укладання договору становить 150227 грн. - землі комерційного використання, в разі торгівлі лікеро-горілчаними та /або тютюновими виробами;
- 12 % від її нормативної грошової оцінки і на час укладання договору становить 225341 грн. - землі комерційного використання, в разі якщо, на земельній ділянці (або її частині) розміщені ігрові автомати.
У разі використання земельної ділянки з порушенням земельного законодавства та умов договору оренди землі, в тому числі при перевищенні термінів освоєння земельної ділянки, орендна плата становить 12 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Орендар сплачує орендну плату у вказаному розмірі за весь період часу з моменту вчинення порушення, або його виявлення (якщо момент вчинення порушення встановити не можливо) і до моменту його усунення;
п. 10 - обчислення розміру грошової оцінки та орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням її цільового призначення, функціонального використання та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженою Кабінетом Міністрів України формою, що заповнюється під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії;
п. 11 - орендна плата за землю вноситься орендарем щомісячно до 30 числа місяця наступного за звітним на р/р 33210815700002 код 13050500 в Управлінні Державного Казначейства в Черкаській області МФО 854018 ОКПО 22809222.
Орендар бере на себе обов`язок уточнення зміни розмірів орендної плати та банківських реквізитів через фінансові та податкові органи на місцях;
п. 13 - умови цього договору про розмір орендної плати переглядається зокрема і у разі зміни умов господарювання, що тягне за собою зміну цільового призначення та (або) функціонального використання земельної ділянки або її частини, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, в інших випадках передбачених законом.
В разі проведення щорічної індексації нормативної грошової оцінки землі внесення інших змін на підставі вимог діючого законодавства, а також в разі будь-яких змін Черкаською міською радою розмірів орендної плати, що діють в м. Черкаси, розмір грошової оцінки земельної ділянки та розмір щорічної орендної плати змінюватиметься без внесення змін і доповнень до цього договору.
В інших випадках у встановленому порядку вносяться зміни до договору;
п. 20 - передача земельної ділянки орендарю здійснюється у 10-денний строк після державної реєстрації цього договору за актом її приймання-передачі;
п. 36 - зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору, спір розв`язується в судовому порядку.
Відповідно до п. 44 Договору, договір набрав чинності після підписання його сторонами та державної реєстрації. Невід`ємними частинами договору є: акт погодження меж земельної ділянки; акт приймання-передачі об`єкта оренди; план орендованої ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів; витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки; розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку, яка надається в оренду; викопійовка із плану міста (а.с. 14-15).
Договір зареєстровано у Черкаському міськрайонному відділі Черкаської регіональної філії ДП "Центр ДЗК", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 22.06.2010 за №041080200097.
Рішенням Черкаської міської ради № 2-2219 від 27.06.2017 "Про затвердження Положень та ставок місцевих податків і зборів на території міста Черкаси" затверджено зокрема: Положення про встановлення плати за землю на території міста Черкаси (а.с.17).
Відповідно до Положення про встановлення плати за землю на території міста Черкаси (а.с. 21-22), вказане положення розроблено відповідно до Податкового кодексу України та є обов`язковим до виконання юридичними та фізичними особами на території м. Черкаси (п. 1).
Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди у відсотку від нормативної грошової оцінки відповідно до таблиці 1 (п. п. 8.3., 8.4. Положення).
Пункт 7 таблиці 1 "Розміри відсотків від грошової оцінки землі, що застосовуються для обчислення орендної плати за користування земельними ділянками на території м.Черкаси" визначено, що за земельні ділянки яким згідно КВЦПЗ (код видів цільового призначення земель) присвоєно код 03.15 встановлено розмір оренди у 9 % з 01.01.2018.
Із витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 1951/180-17 від 04.09.2017 Міськрайонного управління у Черкаському районі та м. Черкасах Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області виданої фізичній особі-підприємцю Басараб В.В. вбачається, що кадастровий номер земельної ділянки - №7110136700:05:021:0020; місце розташування земельної ділянки - м. Черкаси, вул.Хоменка, буд. 17; категорія земель - землі житлової та громадської забудови; цільове призначення земельної ділянки - 03.15. Для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови; площа земельної ділянки, кв.м. - 6651; середня вартість земельної ділянки, грн./кв.м. - 127,48; економікро-планувальна зона - 27; коефіцієнт Км2 - 1,67; зона магістралей підвищеного місто формувального значення - 1,1; санітарно-захисна зона - 0,95; зона обмеження забудови за ступенем забруднення атмосферного повітря - 0,95; сукупний коефіцієнт, Км3 - 0,99275; коефіцієнт Кф - 0,7; коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки К (і) - 2,0091; нормативна грошова оцінка кв.м. земельної ділянки, грн. - 297,23; площа земельної ділянки, кв.м. - 6651,00; нормативна грошова оцінка земельної ділянки, грн. - 1976876,73 (а.с. 32).
08.09.2017 позивачем - Черкаською міською радою та відповідачем - фізичною особою-підприємцем Басараб В.В. було укладено додаткову угоду до договору оренди землі від 01.06.2010, якою зокрема п. 2 Договору викладено в новій редакції:
"В оренду передається земельна ділянка площею 0,6651 га (кадастровий номер 7110136700:05:021:0020) під приміщення складу. Цільове призначення земельної ділянки - для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови, код КВЦПЗ - 03.15", п. 9 Договору доповнено абзацом наступного змісту: "Річна орендна плата за користування земельною ділянкою встановлюється у розмірі 3% від її нормативної грошової оцінки і на день укладання угоди становить 59306,30 грн.". Абзац 1 п. 11 Договору викладено в новій редакції: "Орендна плата за землю вноситься Орендарем щомісячно до 30 числа місяця наступного за звітним у розмірі 1/12 річної орендної плати шляхом безготівкового перерахування грошових коштів на р/р №33210815700002 ЗКПО: 38031150, МФО: 854018, код платежу 18010900 в ГУДКС України у Черкаській області, отримувач: УК у м. Черкасах" (а. с. 16).
Листами від 29.11.2018 № 6529-01-25 (а.с. 30, докази направлення а.с. 33), від 27.06.2019 № 2503-01-25 (а.с. 34, докази направлення а.с. 35), позивач в особі департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради звертався до відповідача з пропозиціями, в яких повідомив про необхідність внесення змін до договору оренди землі щодо розміру орендної плати та необхідність внесення змін до абз. 1 п. 11 договору в частині зміни реквізитів для перерахування орендної плати. До листа від 29.11.2018 № 6529-01-25 позивачем також було додано підписаний міським головою проект додаткової угоди до Договору із запропонованими змінами для погодження і підписання її відповідачем (а.с. 31). Зазначені пропозиції відповідачем залишені без відповіді і задоволення.
Спірні правовідносини сторін виникли із договору оренди землі від 01.06.2010, укладеного сторонами, зареєстрованого у Черкаському міськрайонному відділі Черкаської регіональної філії ДП "Центр ДЗК", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 22.06.2010 за №041080200097. Вимоги позивача витікають із їх прав і обов`язків за цим договором.
За правовою природою спірні правовідносини віднесені до договірних зобов`язань найму (оренди) земельної ділянки, загальні положення про найм (оренду) визначені параграфом 1 глави 58, про найм (оренду) земельної ділянки, як окремий вид зобов`язань, параграфом 3 глави 58 ЦК України, загальні положення про правочини визначені розділом IV книги 1 ЦК України, про зобов`язання і договір - розділами І і ІІ книги 5 ЦК України, главами 19, 20 ГК України. Крім того, спірні правовідносини перебувають у сфері дії Земельного кодексу України, Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі", Закону України "Про оцінку земель", Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", які з урахуванням предмету спору, є спеціальними нормативними актами.
Мотиви та джерела права, з яких виходить суд апеляційної інстанції при прийнятті постанови
У відповідності до вимог ч.ч. 1, 2, 5 ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. В суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.
Згідно зі ст. 129 Конституції України та ч. 1 ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
При цьому колегія суддів зазначає, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довод сторін (рішення Суду у справі Трофимчук проти України no.4241/03 від 28.10.2010).
Колегія суддів, беручи до уваги межі перегляду справи в апеляційній інстанції, заслухавши доповідь судді-доповідача, обговоривши доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, перевіривши правильність застосування господарським судом при прийнятті оскарженого рішення норм матеріального та процесуального права, дійшла висновку про те, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, а рішення підлягає залишенню без змін виходячи з наступного.
Згідно з ч. 1, п. 1 ч. 2 ст. 11 ЦК України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки; підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про оренду землі", оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Згідно ст. 13 цього Закону, договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Істотними умовами договору оренди землі, згідно ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі" є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату та умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду.
Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України) (ч. 1 та ч.2 ст. 21 цього Закону).
Згідно п.п. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (орендна плата). А згідно п.п. 14.1.147 п. 14.1. ст. 14 ПК України, плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Отже, системний аналіз цих норм законодавства України дає підстави для висновку про те, що орендна плата за земельну ділянку, яка перебуває у комунальній власності, має подвійну правову природу, оскільки, з одного боку, є передбаченим договором оренди землі платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою, з іншого є однією з форм плати за землю як загальнодержавного податку нарівні із земельним податком.
Зокрема, відповідно до ст. 288 ПК України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюється у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки.
Відповідно до п. 289.1. ст. 289 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Використання нормативної грошової оцінки земельних ділянок для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності передбачено також ч. 5 ст. 5 Закону України "Про оцінку земель".
Згідно ч. 1 ст. 20 цього Закону за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (ч. 2 ст. 20 цього Закону).
Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою (ч. 1 ст. 23 цього Закону).
Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (ч. 3 ст. 23 цього Закону).
Розмір орендної плати встановлюється за згодою сторін, а законом лише встановлено верхню та нижню границі, в межах яких сторони мають право визначити розмір орендної плати.
Отже, зміна граничного розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності є підставою для перегляду орендної плати, встановленої умовами Договору (така правова позиція сформульована у постанові Верховного Суду України від 06.12.2010 по справі № 2-1/10068-2008).
Відповідно до ст.ст. 759, 762 ЦК України законом можуть бути передбачені особливості укладання та виконання договору найму (оренди), і договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном.
Нормами ч.ч. 1, 2 ст. 651, ч. 1 ст. 654 ЦК України встановлено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.
Згідно з ч. 3 ст. 653 ЦК України якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов`язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Господарським кодексом України порядок зміни господарських договорів викладено у ст. 188. Згідно з нормами цієї статті ГК України: - зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором (ч. 1); сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором (ч. 2); сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду (ч. 3); у разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду (ч. 4); якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду (ч. 5).
За приписами ст.ст. 13, 15 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Підставою проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Відповідно до ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.
Таким чином, орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленого умовами договору.
Згідно зі ст. 628 ЦК України зміст договору становлять умови, визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства; сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також, якщо обов`язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.
Отже, враховуючи положення ч. 3 ст. 6 ЦК України щодо співвідношення договору з актами цивільного законодавства у випадку, коли обов`язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає із їх змісту, право орендодавця отримувати платіж за землю у встановленому розмірі відповідає вимогам ст. 3 ЦК України щодо існування, зокрема, таких загальних засад цивільного законодавства, як справедливість, добросовісність та розумність, натомість ухилення (зволікання) орендаря від вчинення дій, які є обов`язковими для сторін, суперечить принципам, закріпленим ч.ч. 1, 3 ст. 13 ЦК України щодо меж здійснення цивільних прав та неможливості зловживання правом у будь-якій формі.
Відповідно до ст.ст. 525, 526 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином, відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно славляться, одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Підставою для виникнення зобов`язання є зокрема, договори та інші правочини (ст.ст. 11, 509 ЦК України).
Згідно з ст. 632 цього Кодексу ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються повноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання державою плати за користування землею. Зміна нормативної грошової оцінки земельних ділянок є передумовою зміни розміру орендної плати. Не внесення сторонами договору оренди землі змін до його умов в частині, що встановлюються у законодавчому порядку, не звільняє сторін від обов`язку їх виконання, оскільки відповідно до положень ст. 11 ЦК України у випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.
Згідно зі ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад віднесені питання вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин та затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.
Пунктом 4.4. ст. 4 Податкового кодексу України передбачено, що установлення і скасування податків та зборів, а також пільг їх платникам здійснюються відповідно до цього Кодексу Верховною Радою України, а також Верховною Радою Автономної Республіки Крим, сільськими, селищними, міськими радами та радами об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад у межах їх повноважень, визначених Конституцією України та законами України.
Статтею 8 Податкового кодексу України визначено, що в Україні встановлюються загальнодержавні та місцеві податки та збори. До місцевих належать податки та збори, що встановлені відповідно до переліку і в межах граничних розмірів ставок, визначених цим Кодексом, рішеннями сільських, селищних, міських рад та рад об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, у межах їх повноважень і є обов`язковими до сплати на території відповідних територіальних громад.
Зміна розміру орендної плати, враховуючи розмір відсотку від грошової оцінки землі, що застосовується для обчислення орендної плати за користування земельними ділянками на території м. Черкаси відбулась в порядку, передбаченим законодавством, на підставі рішення Черкаської міської ради від № 2-2219 від 27.06.2017 "Про затвердження Положень та ставок місцевих податків і зборів на території міста Черкаси", яким затверджено Положення про встановлення плати за землю на території міста Черкаси.
Статтею 144 Конституції України та ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рішення органів місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, є обов`язковими до виконання на відповідній території.
У п. 2.19 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 №6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" зазначено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку. У разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Таким чином, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї з сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість внесення змін до договору, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Згідно з ч. 3 ст. 653 ЦК України, якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов`язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Частиною 5 ст. 188 ГК України передбачено, що якщо судовим рішенням договір змінено, договір вважається зміненим з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.
Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про задоволення позову про внесення змін до п.п. 9, п. 11 договору оренди землі від 01.06.2010.
Доводи відповідача не спростовують вірного по суті рішення суду, при ухваленні якого судом надано оцінку як кожному доказу окремо, так і в їх сукупності, вірно встановлено характер спірних правовідносин та в цілому правильно застосовані норми матеріального права, які їх регулюють.
Щодо зауваження апелянта на те, що позовна заява підписана секретарем Черкаської міської ради без зазначення на підставі чого його було уповноважено на звернення до суду, слід зазначити, що до позовної заяви були додані копії розпоряджень міського голови м. Черкаси №529-р від 13.09.2019 Про відрядження міського голови з копією додатка № 1 Про виконання обов`язків міського голови, секретаря міської ради, заступників міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради в період їх відсутності та №407-р від 18.06.2019 Про виконання обов`язків міського голови, секретаря міської ради, заступників міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради в період їх відсутності, та про розподіл обов`язків .
Твердження апелянта про те, що спір у даній справі не віднесений до компетенції господарських судів, оскільки оскаржуваним рішенням судом врегульовані правовідносини, які не є цивільно - правовими, які не ґрунтуються на принципах рівності та свободи волевиявлення, є помилковими з огляду на те, що спірні правовідносини віднесені до договірних зобов`язань найму (оренди) земельної ділянки.
Відповідно до ст. 4 ГПК України право на звернення до господарського суду в установленому цим Кодексом порядку гарантується. Ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи у господарському суді, до юрисдикції якого вона віднесена законом. Юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.
Предметна та суб`єкта юрисдикція господарських судів, тобто сукупність повноважень господарських судів щодо розгляду справ, віднесених до їх компетенції, визначена ст. 20 ГПК України. Так, за ч. 1 цієї статті господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв`язку зі здійсненням господарської діяльності (крім справ, передбачених частиною другою цієї статті), та інші справи у визначених законом випадках, зокрема: справи у спорах, що виникають при укладанні, зміні, розірванні і виконанні правочинів у господарській діяльності, крім правочинів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем, а також у спорах щодо правочинів, укладених для забезпечення виконання зобов`язання, сторонами якого є юридичні особи та (або) фізичні особи - підприємці
Наведені в апеляційній скарзі доводи фактично зводяться до переоцінки доказів та незгоди Фізичної особи-підприємця Басараба Віталія Васильовича з висновками суду першої інстанції про задоволення позову, а тому не дають підстав для висновку про неправильне застосування місцевим судом норм процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи.
Враховуючи вище викладене, суд апеляційної інстанції вважає, що у апеляційній скарзі не наведено достатніх та переконливих доводів, на підставі яких колегія суддів могла б прийти до висновку про помилковість висновків суду першої інстанції.
Виходячи з правил ч. 4 ст. 11 ГПК України, апеляційний суд застосовує практику Європейського суду з прав людини як джерело права.
У рішенні Європейського суду з прав людини у справі Трофимчук проти України №4241/03 від 28.10.2010 Європейським судом з прав людини зазначено, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід сторін.
Висновки суду апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги
Доводи відповідача, викладені в апеляційній скарзі, не знайшли свого підтвердження під час розгляду справи судом апеляційної інстанції.
Відповідно до ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Згідно з ч. 1 ст. 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Доказування полягає не лише в поданні особами доказів, а й у доведенні їх переконливості, що скаржником зроблено не було.
Відповідно до п.58 рішення ЄСПЛ Справа Серявін та інші проти України (заява №4909/04) від 10.02.2010 у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (Ruiz Torija v. Spain) від 9 грудня 1994, серія А, №303-А, п.29).
За таких обставин решту аргументів відповідача (апелянта) суд визнає такими, що не мають суттєвого впливу на прийняття рішення у даній справі та не спростовують правильних висновків суду про задоволення позову.
Таким чином, застосування місцевим господарським судом норм матеріального та процесуального права відповідає встановленим обставинам справи, що свідчить про відсутність підстав для скасування або зміни оскаржуваного рішення.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів не вбачає правових підстав для задоволення апеляційної скарги Фізичної особи-підприємця Басараба Віталія Васильовича на рішення Господарського суду Черкаської області від 10.04.2020 у справі №925/61/20.
Судові витрати за розгляд апеляційної скарги у зв`язку з відмовою в її задоволенні на підставі ст.129 ГПК України покладаються на апелянта.
Керуючись ст.ст. 129, 269, 270, 275, ст.ст. 281 - 284 Господарського процесуального кодексу України, Північний апеляційний господарський суд,-
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу Фізичної особи-підприємця Басараба Віталія Васильовича на рішення Господарського суду Черкаської області від 10.04.2020 у справі №925/61/20 залишити без задоволення.
2. Рішення Господарського суду Черкаської області від 10.04.2020 у справі №925/61/20 залишити без змін.
3. Матеріали справи №925/61/20 повернути до Господарського суду Черкаської області.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду у порядку та строки, передбачені Господарським процесуальним кодексом України.
Повний текст постанови підписано 12.05.2021 після виходу членів колегії суддів з лікарняного та відпусток.
Головуючий суддя І.М. Скрипка
Судді Ю.Б. Михальська
А.І. Тищенко
Суд | Північний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 11.02.2021 |
Оприлюднено | 13.05.2021 |
Номер документу | 96820225 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Північний апеляційний господарський суд
Скрипка І.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні