РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
12 травня 2021 р. Справа № 120/1548/21-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Поліщук І.М., розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 до Дашівської селищної ради Іллінецького району Вінницької області про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду надійшли матеріали позовної заяви ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 (далі - позивачі) до Дашівської селищної ради Іллінецького району Вінницької області (далі - відповідач) про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити дії.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивачі зазначили, що 20.01.2021 вони звернулись до відповідача із заявою щодо надання дозволів на поділ земельної ділянки з кадастровим номером 0521255400:04:000:0213 площею 24,2852 га, яка перебуває в оренді ФГ "Сімба" на території Дашівської селищної ради на частини, які дорівнюють середньому розміру частки паю, для наступної передачі у власність кожному члену ФГ "Сімба". Разом із тим, листом від 17.02.2021 відповідач повідомив, що питання, вказане у зверненні від 20.01.2021, вже розглядалось та прийнято відповідні рішення в грудні 2019 року, а тому відповідно до ст. 8 Закону України "Про звернення громадян" не підлягає розгляду.
Не погоджуючись із такою відмовою відповідача, позивачі звернулись до суду з даним адміністративним позовом.
Ухвалою від 02.03.2021 відкрито провадження у даній справі та призначено її до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін. Даною ухвалою також встановлено відповідачу строк на подання відзиву на позовну заяву.
У встановлений судом строк відповідачем подано відзив на позовну заяву, в якому останній заперечує щодо задоволення даного адміністративного позову. Зокрема зазначив, що 25.09.2019 до Дашівської селищної ради звернулися голова ФГ Сімба ОСОБА_6 та члени ФГ Сімба ОСОБА_5 , ОСОБА_4 , ОСОБА_3 , ОСОБА_2 , ОСОБА_1 із заявами про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки в розмірі земельної частки (паю) члену ФГ Сімба із земель запасу (ріллі) комунальної власності Дашівської селищної ради розташованої за межами населеного пункту смт. Дашів. За наслідками розгляду даних заяви, рішенням №1034 від 20.12.2019 вирішено надати голові ФГ Сімба відповідний дозвіл. В той же час, рішеннями №1039, №1038, №1037, №1036 та №1035 від 20.12.2019 вирішено відмовити у наданні таких дозволів решті членам ФГ Сімба .
02.11.2020 до Дашівської селищної ради надійшло звернення голови ФГ Сімба ОСОБА_6 та членів ФГ Сімба ОСОБА_5 , ОСОБА_4 , ОСОБА_3 , ОСОБА_2 , ОСОБА_1 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки у розмірі, який дорівнює середньому розміру земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства та поділ земельної ділянки (кадастровий номер земельної ділянки 0521255400:04:000:0213 площею 24,2852 га, яка знаходяться в користуванні ФГ Сімба , розташованої на території Дашівської територіальної громади, для наступної передачі у власність кожному члену даного ФГ.
Дашівською селищною радою Ілліненького району Вінницької області була надана відповідь на дане звернення, в якій зазначено, що питання, вказане у зверненні від 02.11.2020, вже розглядалось та прийняті відповідні рішення у грудні 2019 року, тому відповідно до ст. 8 Закону України Про звернення громадян не підлягають розгляду та вирішенню повторні звернення одним і тим же органом від одного і того ж громадянина з одного і того ж питання, якщо перше вирішено по суті.
Разом із тим, 20.01.2021 до Дашівської селищної ради знову надійшло звернення голови ФГ Сімба ОСОБА_6 та членів ФГ Сімба ОСОБА_5 , ОСОБА_4 , ОСОБА_3 , ОСОБА_2 , ОСОБА_1 про надання дозволу на поділ земельної ділянки, яка перебуває в оренда ФГ Сімба на території Дашівської селищної ради на частини, які дорівнюють середньому розміру земельної частки паю для наступної передачі у власність кожному члену ФГ.
З огляду на викладене, Дашівською селищною радою Ілліненького району Вінницької області була надана відповідь на дане звернення, в якій зазначено, що питання, вказане у зверненні від 20.01.2021 вже розглядалось та прийняті відповідні рішення у грудні 2019 року, тому відповідно до ст. 8 Закону України Про звернення громадян не підлягають розгляду та вирішенню повторні звернення одним і тим же органом від одного і того ж громадянина з одного і того ж питання, якщо перше вирішено по суті.
Посилаючись на наведені вище обставини, представник відповідача вказує на відсутність підстав для задоволення даного адміністративного позову.
29.03.2021 представником позивачів подано відповідь на відзив, в якій останній зазначає, що підтримує заявлені позовні вимоги та просить їх задовольнити. Додатково зазначив, що питання, яке ставилось позивачами в грудні 2019 року є відмінним від того, що відображене у зверненні від 20.01.2021.
Суд, вивчивши матеріали справи та оцінивши наявні у ній докази в їх сукупності встановив, що 20.01.2021 позивачі звернулись до відповідача із заявою про надання їм дозволів на поділ земельної ділянки, яка перебуває в оренда ФГ Сімба на території Дашівської селищної ради на частини, які дорівнюють середньому розміру земельної частки паю для наступної передачі у власність кожному члену ФГ.
За наслідками розгляду даної заяви відповідач листом від 17.02.2021 №27/02.14 повідомив, що питання, вказане у зверненні від 20.01.2021 вже розглядалось селищною радою у 2019 році. Зокрема, рішеннями №1039, №1038, №1037, №1036 та №1035 від 20.12.2019 вирішено відмовити у наданні ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 дозволів на розробку проектів землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки у розмірі земельної частки (паю) члена ФГ Сімба .
З огляду на викладене, відповідач повідомив, що відповідно до ст. 8 Закону України Про звернення громадян не підлягають розгляду та вирішенню повторні звернення одним і тим же органом від одного і того ж громадянина з одного і того ж питання, якщо перше вирішено по суті.
Разом із тим, не погоджуючись із такою відмовою, позивачі звернулись до суду з даним адміністративним позовом.
Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд виходив із наступного.
Згідно з частиною 3 статті 116 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Відповідно до частини 6 статті 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).
Частиною 1 статті 13 Закону України "Про фермерське господарство" від 19.06.2003 №973-IV (далі - Закон №973-IV) передбачено, що члени фермерського господарства мають право на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю).
Водночас, відповідно до статті 7 Закону №973-IV надання земельних ділянок державної та комунальної власності у власність або користування для ведення фермерського господарства здійснюється в порядку, передбаченому Земельним кодексом України.
Положеннями статті 32 ЗК України також передбачене право членів фермерських господарств на приватизацію земельних ділянок шляхом передачі безоплатно у приватну власність наданих їм у користування земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради.
За змістом статті 31 ЗК України землі фермерського господарства можуть складатися із: а) земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі; б) земельних ділянок, що належать громадянам - членам фермерського господарства на праві приватної власності; в) земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди.
Громадяни - члени фермерського господарства мають право на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю).
Таким чином, члени фермерського господарства наділені правом на одержання безоплатно у власність із земель державної або комунальної власності земельної ділянки у розмірі земельної частки (паю) в загальному порядку, передбаченому Земельним кодексом України. Натомість, члени фермерського господарства, які володіють земельними ділянкам на праві користування, мають право на одержання безоплатно у приватну власність із раніше наданих їм у користування земельних ділянок у розмірі земельної ділянки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради.
При цьому, стаття 12 ЗК України встановлює, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Відповідно до норм частини першої статті 26 Закону України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР Про місцеве самоврядування в Україні (далі - Закон № 280/97-ВР), виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.
Згідно з частинами першою та другою статті 59 Закону № 280/97-ВР, рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Із аналізу наведеного вище слідує, що в даному випадку рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою чи/або технічної документації щодо поділу чи об`єднання земельної ділянки належить до виключних повноважень Дашівської селищної ради шляхом прийняття відповідних рішень на пленарному засіданні, при цьому такі рішення, дії або бездіяльність Дашівської селищної ради можуть бути оскаржені до суду.
Тобто, приписами чинного законодавства встановлено, що за наслідками розгляду клопотання заінтересованої особи про надання дозволу на розробку документації із землеустрою приймається рішення про надання або відмову у наданні дозволу на розробку відповідної документації.
Вказані висновки щодо застосування норм права, узгоджуються з висновками Верховного Суду, викладеними в постанові від 14.01.2019 по справі №826/8870/16-а, та повинні застосовуватись до спірних правовідносин, в силу положень ст. 13 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" і ч. 5 ст. 242 КАС України.
В даному ж випадку, за наслідками розгляду заяви позивачів від 20.01.2021, Дашівською селищною радою не прийнято жодного рішення. Доказів протилежного в матеріалах справи не міститься, а відповідачем до відзиву на позовну заяву не долучено.
При цьому, суд критично оцінює посилання відповідача на те, що питання, вказане у зверненні від 20.01.2021, вже розглядалось селищною радою у 2019 році, адже, як слідує із змісту відповідних рішень №1039, №1038, №1037, №1036 та №1035 від 20.12.2019, в 2019 році Дашівською селищною радою вирішувалось питання щодо надання позивачам дозволів на розробку саме проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, тоді як в межах звернень від 20.01.2021 позивачами ставилось питання про надання їм дозволу на поділ земельної ділянки.
З огляду на вище викладене, суд приходить до висновку, що відповідачем допущено бездіяльність, яка полягала в не прийняті у встановлений ч. 7 ст. 118 ЗК України строк рішення за наслідками розгляду заяви позивачів від 20.01.2021.
Крім того, з метою належного захисту порушених прав позивача, суд приходить до висновку про необхідність зобов`язання відповідача розглянути заяву позивачів від 20.01.2021 та вирішити питання, щодо якого звернулись заявники, з урахуванням правової оцінки, наданої судом.
Відповідно до положень статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з нормами частин першої, другої статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
На підставі викладеного, зважаючи на всі наведені обставини в їх сукупності та з урахуванням того, що позивачами доведено правомірність пред`явленого позову, а відповідачем доводи позовної заяви не були спростовані, суд доходить висновку, що позовні вимоги позивачів підлягають задоволенню.
Визначаючись щодо розподілу судових витрат суд виходив з того, що згідно з частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Відтак, на користь позивачів підлягають стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача понесені ними судові витрати зі сплати судового збору.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255,295 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Дашівської селищної ради Іллінецького району Вінницької області, яка полягає у неприйнятті жодного рішення за заявою ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 від 20.01.2021.
Зобов`язати Дашівську селищну раду Іллінецького району Вінницької області розглянути заяву ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 від 20.01.2021 та вирішити питання, щодо якого звернулись заявники, з урахуванням правової оцінки, наданої судом.
Стягнути на користь ОСОБА_1 понесені витрати зі сплати судового збору в сумі 908 (дев`ятсот вісім) гривень за рахунок бюджетних асигнувань Дашівської селищної ради Іллінецького району Вінницької області.
Стягнути на користь ОСОБА_2 понесені витрати зі сплати судового збору в сумі 908 (дев`ятсот вісім) гривень за рахунок бюджетних асигнувань Дашівської селищної ради Іллінецького району Вінницької області.
Стягнути на користь ОСОБА_3 понесені витрати зі сплати судового збору в сумі 908 (дев`ятсот вісім) гривень за рахунок бюджетних асигнувань Дашівської селищної ради Іллінецького району Вінницької області.
Стягнути на користь ОСОБА_4 понесені витрати зі сплати судового збору в сумі 908 (дев`ятсот вісім) гривень за рахунок бюджетних асигнувань Дашівської селищної ради Іллінецького району Вінницької області.
Стягнути на користь ОСОБА_5 понесені витрати зі сплати судового збору в сумі 908 (дев`ятсот вісім) гривень за рахунок бюджетних асигнувань Дашівської селищної ради Іллінецького району Вінницької області.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний код НОМЕР_1 );
ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 , ідентифікаційний код НОМЕР_2 );
ОСОБА_3 ( АДРЕСА_3 , ідентифікаційний код НОМЕР_3 );
ОСОБА_4 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний код НОМЕР_4 );
ОСОБА_5 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний код НОМЕР_5 );
Дашівська селищна рада Іллінецького району Вінницької області (вул. Горького, 9, смт. Дашів, Іллінецький район, Вінницька область, код ЄДРПОУ 04326081).
Повний текст рішення складено 12.05.2021.
Суддя Поліщук Ірина Миколаївна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.05.2021 |
Оприлюднено | 13.05.2021 |
Номер документу | 96822687 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Поліщук Ірина Миколаївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Поліщук Ірина Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні