ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"11" травня 2021 р. справа № 300/778/21
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Остап`юка С.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Рожнятівської сільської ради Косівського району Івано-Франківської області про визнання протиправним та скасування рішення № 45-23/2020 від 30.06.2020 та зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
03.03.2021 ОСОБА_1 (далі - позивач) звернулася в суд з адміністративним позовом до Рожнятівської сільської ради Косівського району Івано-Франківської області (далі - відповідач) про визнання протиправним та скасування рішення № 45-23/2020 від 30.06.2020 та зобов`язання повторно розглянути заяву від 26.02.2020 щодо надання в оренду земельної ділянки площею 0,300 га, кадастровий номер 2623685201:01:003:0384.
09.03.2021 ухвалою суду відкрито провадження за вказаним позовом, а справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи
Позивач заявлені позовні вимоги щодо предмета спору обґрунтовує тим, відповідач протиправно, в порушення норм Земельного кодексу України, відмов їй у наданні земельної ділянки в оренду площею 0,300 га, кадастровий номер 2623685201:01:003:0384, для обслуговування незавершеного будівництва магазину, яке належить їй на праві власності та розташоване на цій земельній ділянці.
Відповідач правом подання відзиву на позовну заяву не скористався. Відповідно до частини 4 статті 159 Кодексу адміністративного судочинства України неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.
Суд, розглянувши відповідно до вимог статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, дослідивши докази і письмові пояснення, викладені у позовній заяві, встановив наступне.
Між Рожнівською сільською радою та ОСОБА_2 укладено договір оренди землі, площею 0,0300 га для будівництва та обслуговування магазину, кадастровий номер 2623685201:01:003:0384, що підтверджується копіями договору оренди землі, витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку.
26.02.2020 між ОСОБА_2 та ОСОБА_1 укладено договір купівлі-продажу незавершеного будівництва магазину, готовністю 10,81 %, що розташоване на земельній ділянці, площею 0,03 га, кадастровий номер 2623685201:01:003:0384, та здійснено державну реєстрацію права власності на це майно, що підтверджується копіями договору купівлі-продажу та витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності (а. с. 42 - 46).
Також, 26.02.2020, позивач звернулася до відповідача із заявою про надання їй в оренду земельну ділянку, площею 0,0300 га, кадастровий номер 2623685201:01:003:0384 для обслуговування незавершеного будівництва магазину, терміном на 49 років.
Рішенням 23 сесії сьомого демократичного скликання Рожнівської сільської ради об`єднаної територіальної громади Косівського району Івано-Франківської області Про розгляд заяви гр. ОСОБА_1 за № 45-23/2020 від 30.06.2020 відмовлено позивачу у наданні земельної ділянки в оренду площею 0,0300 га кадастровий номер 2623685201:01:003:0384 для обслуговування незавершеного будівництва магазину, яка знаходиться за адресою АДРЕСА_1 .
Позивач, вважаючи таку відмову протиправною, звернулася до суду з вимогами про визнання протиправним та скасування рішення № 45-23/2020 від 30.06.2020 та зобов`язання повторно розглянути заяву від 26.02.2020 щодо надання в оренду земельної ділянки площею 0,300 га, кадастровий номер 2623685201:01:003:0384.
Земельні відносини регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Стаття 12 Земельного кодексу України визначає повноваження сільських, селищних, міських рад та їх виконавчих органів у галузі земельних відносин. Зокрема, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Відповідно до частини 1 статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Згідно з частиною 2 статті 116 Земельного кодексу України набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Відповідно до частини 5 даної статті Кодексу земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.
Стаття 120 Земельного кодексу України визначає перехід права на земельну ділянку у разі набуття права на жилий будинок, будівлю або споруду, згідно норм якої уразі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення.
Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.
У разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду фізичними або юридичними особами, які не можуть мати у власності земельних ділянок, до них переходить право користування земельною ділянкою, на якій розташований жилий будинок, будівля або споруда, на умовах оренди.
Істотною умовою договору, який передбачає набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, є кадастровий номер земельної ділянки, право на яку переходить у зв`язку з набуттям права власності на ці об`єкти, крім об`єктів державної власності, що підлягають продажу шляхом приватизації.
Статтею 377 Цивільного кодексу України встановлено, що до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача).
Розмір та кадастровий номер земельної ділянки, право на яку переходить у зв`язку з переходом права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, є істотними умовами договору, який передбачає набуття права власності на ці об`єкти (крім багатоквартирних будинків та об`єктів державної власності, що підлягають продажу шляхом приватизації).
Таким чином, з набуттям позивачем права власності на незавершений будівництвом магазин, що розташований на земельній ділянці, площею 0,03 га, кадастровий номер 2623685201:01:003:0384, для обслуговування незавершеного будівництва магазину, яка знаходиться за адресою АДРЕСА_1 до позивача переходить право користування вказаною земельною ділянкою, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача - ОСОБА_2 , згідно договору оренди землі, площею 0,0300 га для будівництва та обслуговування магазину, кадастровий номер 2623685201:01:003:0384.
Як наслідок, у позивача виникло право користування (оренди) земельною ділянкою площею 0,0300 га, кадастровий номер 2623685201:01:003:0384.
При цьому, відповідно до частини 1 статті 158 Земельного кодексу України земельні спори вирішуються судами, органами місцевого самоврядування та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Частиною 1 статті 124 Земельного кодексу України встановлено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Згідно з частиною 2 статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Частиною 1 статті 134 Земельного кодексу України визначено, що земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Частиною 2 статті 134 цього ж Кодексу встановлено, що не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі: розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб.
Таким чином, оскільки, незавершений будівництвом магазин, що розташований на земельній ділянці, що знаходяться за адресою: адресою АДРЕСА_1 , перебуває у власності в Позивача, то відповідно, така земельна ділянка не підлягає продажу на конкурентних засадах (земельних торгах).
Згідно Рекомендацій Комітету Міністрів Ради Європи №R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених нормативно-правовим актом, проектом нормативно-правового акта.
Повноваження державних органів не є дискреційними, коли є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень. Тобто, у разі настання визначених законодавством умов відповідач зобов`язаний вчинити конкретні дії і, якщо він їх не вчиняє, його можна зобов`язати до цього в судовому порядку.
Тобто, дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти, чи не діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. Важливою ознакою такого вибору є те, що він здійснюється без необхідності узгодження варіанту вибору будь-ким.
Враховуючи, що з набуттям позивачем права власності на незавершений будівництвом магазин, що розташований на земельній ділянці, площею 0,03 га, кадастровий номер 2623685201:01:003:0384, відповідно до статті 120 Земельного Кодексу України, статті 377 Цивільного кодексу України до позивача переходить право користування вказаною земельною ділянкою, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача - ОСОБА_2 , згідно договору оренди землі, площею 0,0300 га для будівництва та обслуговування магазину, кадастровий номер 2623685201:01:003:0384, то у відповідача не було підстави для відмови у наданні позивачу вказаної земельної ділянки в оренду.
Як наслідок, є протиправним та підлягає скасуванню рішення 23 сесії сьомого демократичного скликання Рожнівської сільської ради об`єднаної територіальної громади Косівського району Івано-Франківської області Про розгляд заяви гр. ОСОБА_1 за № 45-23/2020 від 30.06.2020 про відмову позивачу у наданні земельної ділянки в оренду площею 0,0300 га кадастровий номер 2623685201:01:003:0384 для обслуговування незавершеного будівництва магазину, яка знаходиться за адресою АДРЕСА_1 , а для відновлення прав позивача, необхідно зобов`язати відповідача повторно розглянути заяву позивача від 26.02.2020 щодо надання їй в оренду земельної ділянки площею 0,300 га, кадастровий номер 2623685201:01:003:0384.
За таких обставин, суд вважає заявлений позивачем адміністративний позов обґрунтованим, тому заявлені позовні вимоги підлягають до задоволення.
Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Таким чином, враховуючи, що заявлені позовні вимоги підлягають до задоволення, позивач, квитанцією за № 9825 від 25.02.2021, підтвердила сплату судового збору в розмірі 908 гривень, за подання даного адміністративного позову, суд робить висновок про стягнення на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача сплачений судовий збір в розмірі 908 гривень.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення 23 сесії сьомого демократичного скликання Рожнівської сільської ради об`єднаної територіальної громади Косівського району Івано-Франківської області Про розгляд заяви гр. ОСОБА_1 за № 45-23/2020 від 30.06.2020.
Зобов`язати Рожнівську сільську раду об`єднаної територіальної громади Косівського району Івано-Франківської області (вулиця Героїв Небесної Сотні, будинок 26, село Рожнів, Косівський район, Івано-Франківська область, 78635, код ЄДРПОУ 04354389) повторно розглянути заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) від 26.02.2020 щодо надання їй в оренду земельної ділянки площею 0,300 га, кадастровий номер 2623685201:01:003:0384.
Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань Рожнівської сільської ради об`єднаної територіальної громади Косівського району Івано-Франківської області (вулиця Героїв Небесної Сотні, будинок 26, село Рожнів, Косівський район, Івано-Франківська область, 78635, код ЄДРПОУ 04354389) сплачений судовий збір в розмірі 908 (дев`ятсот вісім) гривень.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Відповідно до статтей 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції або через Івано-Франківський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Суддя Остап`юк С.В.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.05.2021 |
Оприлюднено | 13.05.2021 |
Номер документу | 96824558 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Остап'юк С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні