Очаківський міськрайонний суд Миколаївської області
Справа № 483/1460/20
Провадження № 2/483/88/2021
РІШЕННЯ
Іменем України
12 травня 2021 року м. Очаків
Очаківський міськрайонний суд Миколаївської області у складі:
головуючого - судді Рак Л.М.
за участю секретаря Марчук І.В.,
прокурора Чехліної В.О.,
представника відповідача Очаківської міської ради Миколаївського району Миколаївської області -Москальського А.П.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження в залі суду цивільну справу за позовом заступника керівника Миколаївської місцевої прокуратури № 1 в інтересах держави до Очаківської міської ради Миколаївського району Миколаївської області та ОСОБА_1 про визнання незаконним та скасування рішення, скасування державної реєстрації права власності та повернення земельної ділянки , -
В С Т А Н О В И В :
21 вересня 2020 року заступник керівника Миколаївської місцевої прокуратури № 1 Савицька М. звернулася до суду із зазначеним позовом в інтересах держави в особі Очаківської районної державної адміністрації до Покровської сільської ради Очаківського району Миколаївської області та ОСОБА_1 . Свої вимоги обґрунтовувала тим, що прокуратурою було встановлено порушення Покровською сільською радою вимог законодавства при передачі земельної ділянки ОСОБА_1 , якій рішенням від 02 березня 2016 року №10 затверджено проект землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки площею 0,2 га з кадастровим номером 4825183200:03:001:0009 для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд по АДРЕСА_1 . На підставі вказаного рішення ОСОБА_1 15 квітня 2016 року зареєструвала за собою право власності на вказану земельну ділянку у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Оскаржуване рішення Покровської сільської ради було прийнято без погодження з управлінням екології та природних ресурсів Миколаївської облдержадміністрації, а оформлення права власності на земельну ділянку було проведено з порушенням вимог чинного законодавства, оскільки вона розташована в межах прибережної захисної смуги Ягорлицької затоки на відстані 12 м від урізу води, а тому не може передаватися у приватну власність взагалі та, зокрема, для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд. Крім того, надання у власність земельної ділянки за вказаним цільовим призначенням суперечить містобудівній документації та чинному містобудівному законодавству, будівельним нормам, державним стандартам і правилам . Також зазначила, що спірна земельна ділянка входить в межі об`єкту природно-заповідного фонду Кінбурнська коса . Посилаючись на викладене, просила визнати незаконним та скасувати рішення Покровської сільської ради Очаківського району Миколаївської області № 10 від 02 березня 2016 року в частині затвердження проекту землеустрою та надання у власність ОСОБА_1 земельної ділянки, скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно право власності відповідачки на цю земельну ділянку, а також зобов`язати відповідачку повернути її на користь територіальної громади с. Покровське Очаківського району Миколаївської області.
Ухвалою від 01 лютого 2021 року в якості правонаступника відповідача - Покровської сільської ради Очаківського району Миколаївської області до участі в справі залучено Очаківську міську раду Миколаївського району Миколаївської області.
Прокурор в судовому засіданні заявлені вимоги підтримала у повному обсязі, уточнивши, що просить зобов`язати відповідачку ОСОБА_1 повернути у власність територіальної громади Очаківської міської ради Миколаївського району Миколаївської області, з урахуванням того, що спірна земельна ділянка на теперішній час розташована саме в межах цієї територіальної громади .
Представник відповідача - Очаківської міської ради Миколаївського району Миколаївської області в судовому засіданні позов не визнав, зазначив, що спірна земельна ділянка знаходиться в межах с. Покровське та відноситься до земель комунальної власності згідно з містобудівною документацією. Також наголошував на безпідставності тверджень прокурора, що спірна земельна ділянка розташована в межах території об`єкту природно-заповідного фонду - РЛП Кінбурнська коса , адже проекту організації території цього парку немає, і земельна ділянка території парку в натурі не відведена, при цьому поставив під сумнів сам факт існування цього регіонального ландшафтного парку.
Відповідачка ОСОБА_1 в судове засідання не з`явилася, про дату, час та місце розгляду справи була повідомлена належним чином.
Вислухавши пояснення осіб, які беруть участь у справі, дослідивши письмові докази, суд дійшов такого.
На підставі рішення Покровської сільської ради Очаківського району Миколаївської області від 21 грудня 2015 року № 16 відповідачці ОСОБА_1 було надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд площею 0,200 га в межах території с. Покровське Очаківського району Миколаївської області із земель житлової та громадської забудови (а.с. 33 зв.б. ).
02 березня 2016 року Покровською сільською радою прийнято рішення № 10, яким затверджено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передано у власність громадянам України земельні ділянки, у тому числі - відповідачці ОСОБА_1 площею 0,200 га з кадастровим номером 4825183200:03:001:0009 для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд по АДРЕСА_1 (а.с. 15-16).
На підставі вказаного рішення відповідачка ОСОБА_1 15 квітня 2016 року зареєструвала за собою право власності на вказану земельну ділянку у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (а.с. 18-19).
Відповідно до ст. 328 ЦК України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.
Як вбачається з роздруківки з Публічної кадастрової карти України, яка є загальнодоступною та інформація з якої відповідно до ст. 82 ЦПК України не потребує додаткового доведення, відстань спірної земельної ділянки до урізу води становить 12 м, тобто вона розташована в межах прибережної захисної смуги Ягорлицької затоки (а.с. 20).
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (ч. 2 ст. 19 Конституції України).
Як випливає зі змісту ст.ст. 85, 88 Водного кодексу України, ст.ст. 59, 60, 84 Земельного кодексу України, з метою охорони водних об`єктів уздовж морів та навколо морських заток і лиманів виділяється прибережна захисна смуга шириною не менше двох кілометрів від урізу води. Землі цих захисних смуг перебувають виключно у державній та комунальній власності і можуть надаватися лише в користування та для спеціально визначених цілей.
Отже, прибережна захисна смуга може використовуватися лише відповідно до її цільового призначення з урахуванням законодавчих обмежень, а землі, на яких вона розташована, не підлягають відчуженню. Фактичний розмір і межі прибережної захисної смуги визначені нормами закону, і проект землеустрою щодо встановлення прибережної захисної смуги є лише документом, який містить графічні матеріали та відомості про обчислену площу в розмірі й межах, встановлених законодавством. Відсутність такого проекту та невизначення відповідними органами державної влади на території межі прибережної захисної смуги в натурі не може трактуватися як відсутність самої прибережної захисної смуги та правомірність передачі у приватну власність ділянки, розташованої у нормативно визначеній смузі від урізу води.
Вищевказане узгоджується з правовою позицією Верховного Суду України, викладеною у постановах №6-182цс14 та № 6-175цс від 19 листопада 2014 року, № 6-193цс14 від 17 грудня 2014 року, № 6-206цс14 від 24 грудня 2014 року, № 6-162цс15 від 10 червня 2015 року, № 6-523цс15 від 01 липня 2015 року, в яких наголошується на тому, що при наданні земельної ділянки за відсутності проекту землеустрою зі встановлення прибережної захисної смуги необхідно виходити з їх нормативних розмірів, встановлених ст. 88 Водного кодексу України, та орієнтовних розмірів і меж водоохоронних зон, що визначаються відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 08 травня 1996 року № 486 Про затвердження Порядку визначення розмірів і меж водоохоронних зон та режиму ведення господарської діяльності в них , і сама по собі відсутність землевпорядної документації не змінює правовий режим захисної смуги.
Відповідно до ст. 90 Водного кодексу України та ст. 62 Земельного кодексу України прибережна захисна смуга уздовж морів, морських заток і лиманів входить у зону санітарної охорони моря і може використовуватися лише для будівництва військових та інших оборонних об`єктів, об`єктів, що виробляють енергію за рахунок використання енергії вітру, сонця і хвиль, об`єктів постачання, розподілу, передачі (транспортування) енергії, а також санаторіїв, дитячих оздоровчих таборів та інших лікувально-оздоровчих закладів, з обов`язковим централізованим водопостачанням і каналізацією, гідротехнічних, гідрометричних та лінійних споруд.
Отже будівництво і обслуговування житлових будинків, господарських будівель і споруд на землях прибережних захисних смуг законодавцем не передбачено та, відповідно, їх відведення для вказаних цілей суперечить вимогам законодавства.
Оскільки містобудівною документацією с. Покровське не встановлено межі прибережної захисної смуги та водоохоронних зон на території села, також відсутній на цю територію і проект землеустрою щодо встановлення прибережної захисної смуги, в даній ситуації слід виходити із розмірів і меж прибережної захисної смуги, визначених нормами ст.ст. 88 Водного кодексу України та 60 Земельного кодексу України.
З урахуванням викладеного, а також виходячи з комплексного аналізу наведених правових норм, можна зробити висновок, що спірна земельна ділянка передана у власність відповідачці ОСОБА_1 з порушенням вимог чинного законодавства, оскільки на момент її передачі вона відносилась до земель водного фонду та перебувала в межах прибережної захисної смуги.
Оцінюючи доводи представника відповідача про відсутність доказів того, що спірна земельна ділянка розташована в межах території об`єкту природно-заповідного фонду - РЛП Кінбурнська коса , суд враховує наступне.
Відповідно до ст. 3 Закону України Про природно-заповідний фонд України до природно-заповідного фонду належать, зокрема регіональні ландшафтні парки.
15 жовтня 1992 року Миколаївською обласною радою у в межах своєї компетенції було прийнято рішення № 16 Про створення регіонально-ландшафтного парку Кінбурнська коса (а.с. 21 зв.б .) , в якому визначено загальний розмір території цього парку та конкретні землі, що входять до складу створеного парку, надавши таким чином цим землям статусу території та об`єктів природно-заповідного фонду України. До складу територій цих земель увійшли землі Покровської сільської ради, до яких входять території с. Покровка, с. Покровське та с. Василівка, а відтак на ці землі також розповсюджується правовий режим земель природно-заповідного фонду.
Відповідно до цього рішення та проекту створення парку вся територія півострова в межах області та відповідно й спірна земельна ділянка входять в межі об`єкту природно-заповідного фонду Кінбурнська коса .
Відповідно до ч. 2 ст. 45 ЗК України порядок використання земель природно-заповідного фонду визначається законом.
Статтею 186-1 Земельного кодексу України передбачено, що проекти землеустрою щодо відведення земельної ділянки природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, земельної ділянки, розташованої на території чи в межах об`єкта природно-заповідного фонду, підлягають погодженню зі структурним підрозділом обласної державної адміністрації у сфері охорони навколишнього природного середовища.
Як вбачається з інформації управління екології та природних ресурсів Миколаївської обласної державної адміністрації (а.с. 21), проект землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки до зазначеного підрозділу не надавався, висновки про його погодження не приймалися. Відсутній такий висновок й у самому проекті відведення (а.с. 29-42).
З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку, що оскаржуване рішення Покровської сільської ради в частині затвердження проекту землеустрою та надання у власність ОСОБА_1 земельної ділянки площею 0,2 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд суперечить нормам ЗК України (в редакції, яка була чинною на час виникнення спірних правовідносин), а тому є незаконним та у відповідності до ст. 21 ЗК України підлягає скасуванню.
Оскільки на підставі незаконного рішення органу місцевого самоврядування за відповідачкою ОСОБА_1 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстровано право власності на спірну земельну ділянку, державна реєстрація цього права власності також підлягає скасуванню.
Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
Положення глави 83 ЦК України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
Оскільки земельна ділянка вибула з володіння територіальної громади поза волею власника, суд вважає, що вимога прокурора про зобов`язання відповідачки ОСОБА_1 повернути земельну ділянку у власність територіальної громади також підлягає задоволенню.
Проаналізувавши надані сторонами докази у їх сукупності, суд дійшов висновку про те, що позов прокурора є обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню у повному обсязі.
Крім цього, у порядку, передбаченому ст. 141 ЦПК України, підлягає стягненню на користь Миколаївської обласної прокуратури відшкодування сплаченого судового збору з відповідачів - Очаківської міської ради Миколаївського району Миколаївської області в розмірі 2102 грн. за немайнову вимогу про визнання незаконним та скасування рішення, з ОСОБА_1 - 6295 грн. 90 коп. (за вимогу майнового характеру, за вимогу про скасування державної реєстрації та за розгляд заяви про забезпечення позову) .
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 12, 13, 259, 263-265 ЦПК України, суд -
В И Р І Ш И В :
Цивільний позов заступника керівника Миколаївської місцевої прокуратури № 1 в інтересах держави до Очаківської міської ради Миколаївського району Миколаївської області та ОСОБА_1 про визнання незаконним та скасування рішення, скасування державної реєстрації права власності та повернення земельної ділянки - задовольнити повністю.
Визнати незаконним та скасувати рішення Покровської сільської ради Очаківського району Миколаївської області від 02 березня 2016 року № 10 в частині затвердження проекту землеустрою щодо відведення та передання у власність ОСОБА_1 земельної ділянки з кадастровим номером 4825183200:03:001:0009 для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд площею 0,2 га по АДРЕСА_1 .
Скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію за ОСОБА_1 права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 4825183200:03:001:0009.
Зобов`язати ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , зареєстрована за адресою: АДРЕСА_2 , повернути земельну ділянку площею 0,2 га з кадастровим номером 4825183200:03:001:0009, що розташована по АДРЕСА_1 , у власність територіальної громади Очаківської міської ради Миколаївського району Миколаївської області.
Стягнути з Очаківської міської ради Миколаївського району Миколаївської області на користь Миколаївської обласної прокуратури - 2102 (дві тисячі сто дві) гривні в рахунок судового збору.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь Миколаївської обласної прокуратури - 6295 (шість тисяч двісті дев`яносто п`ять) гривень 90 копійок в рахунок судового збору.
Рішення може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Миколаївського апеляційного суду через Очаківський міськрайонний суд Миколаївської області протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено 13 травня 2021 року.
Головуючий:
Суд | Очаківський міськрайонний суд Миколаївської області |
Дата ухвалення рішення | 13.05.2021 |
Оприлюднено | 14.05.2021 |
Номер документу | 96873969 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Очаківський міськрайонний суд Миколаївської області
Рак Л. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні