ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12.05.2021м. ДніпроСправа № 904/2330/21
За позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця", м. Київ в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця", м. Дніпро
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Гласс-КР", м. Кривий Ріг Дніпропетровської області
про стягнення додаткових зборів
Суддя Ярошенко В.І.
Без виклику (повідомлення) учасників справи
ПРОЦЕДУРА
Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Гласс-КР" про стягнення додаткових зборів у розмірі 7 048, 80 грн.
Ухвалою суду від 16.03.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін; відповідачу для подання відзиву встановлено 15-тиденний строк з дня отримання (вручення) даної ухвали.
Частиною 3 статті 120 Господарського процесуального суду України передбачено, що виклики і повідомлення здійснюються шляхом вручення ухвали в порядку, передбаченому цим Кодексом для вручення судових рішень.
Відповідно до статті 93 Цивільного кодексу України місцезнаходженням юридичної особи є фактичне місце ведення діяльності чи розташування офісу, з якого проводиться щоденне керування діяльністю юридичної особи (переважно знаходиться керівництво) та здійснення управління і обліку.
Згідно з пунктом 10 частини 2 статті 9 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань", місцезнаходження юридичної особи фіксується в Єдиному держаному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - ЄДР).
Положеннями частини 6 статті 242 Господарського процесуального суду України передбачено, що днем вручення судового рішення є, зокрема, день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.
Ухвала суду про відкриття провадження у справі від 16.03.2021 була надіслана відповідачу на його юридичну адресу, вказану в ЄДР, а саме: 50027, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, вул. Ярослава Мудрого, буд. 48, оф. 405, з урахуванням Нормативів і нормативних строків пересилання поштових відправлень, затверджених наказом Міністерства інфраструктури України № 958 від 28.11.2013, що підтверджується штемпелем суду про відправлення вихідної кореспонденції на звороті відповідного судового процесуального документу.
Поштовий конверт з ухвалою суду повернувся з доданою до нього довідкою оператора поштового зв`язку про причини невручення - "за закінченням терміну зберігання". Відтак є всі підстави вважати, що відповідач свідомо не забирав рекомендовану поштову кореспонденцію суду з поштового відділення, тобто фактично відмовився від її отримання. Вказаний факт свідчить про належне повідомлення відповідача про відкриття провадження у справі та можливість подання до суду заяв по суті справи, але останній не скористався своїм правом на подання відзиву на позов у встановлений судом строк.
Разом з тим, стаття 43 Господарського процесуального кодексу України зобов`язує учасників судового процесу та їх представників добросовісно користуватись процесуальними правами; зловживання процесуальними правами не допускається.
Відповідно до частини 9 статті 165 Господарського процесуального кодексу України, яка кореспондується із частиною 2 статті 178 цього Кодексу, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
За викладених обставин, суд вважає за можливе розглянути справу за наявними в ній матеріалами.
Згідно зі статтею 248 Господарського процесуального кодексу України, суд розглядає справи у порядку спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі.
В порядку статті 240 Господарського процесуального кодексу України судом прийнято рішення у справі.
АРГУМЕНТИ СТОРІН
Позиція позивача
Позовні вимоги обґрунтовані неправильним зазначенням відповідачем маси вантажу та нерівномірним завантаженням візків у вагоні № 56976251, що було виявлено залізницею на шляху прямування вантажу, прийнятого до перевезення за залізничною накладною № 29559170. Вагон був затриманий для виправлення зміщення вантажу, про що станцією затримки Нижньодніпровськ Вузол складено акт загальної форми ГУ-23 № 1208 від 08.09.2020. Після виправлення навантаження у вагоні № 56976251 на станції Нижньодніпровськ Вузол за актом загальної форми 10/СМГС від 11.09.2020 нараховані додаткові збори за затримку вагона в розмірі 7 048, 80 грн з ПДВ, у тому числі: плата за користування вагонами у розмірі 964, 70 грн, збір за повідомлення в розмірі 480, 60 грн, збір за маневрову роботу у розмірі 2 653, 60 грн, збір за зберігання вантажу в розмірі 1 547, 80 грн та збір за зважування вантажу в розмірі 227, 30 грн.
Вказані додаткові збори, пов`язані з перевезенням вантажу, згідно з параграфом 1 статті 32 та параграфом 6 статті 50 Угоди про міжнародне залізничне вантажне сполучення (УМВС) підлягають відшкодуванню перевізнику, у зв`язку з чим позивачем заявлено даний позов.
Позиція відповідача
Відповідач не скористався своїм процесуальним правом на подання відзиву на позов.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ТА ДОКАЗИ, ЩО ЇХ ПІДТВЕРДЖУТЬ
06.03.2020 між Акціонерним товариством "Українська залізниця" (далі - перевізник, позивач) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Гласс-КР" (далі - замовник (вантажовласник, вантажовідправник, вантажоодержувач, платник), відповідач) укладено договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом № 45-42509497/2020-001 (далі - договір).
Вказаний факт підтверджується наявним у матеріалах справи повідомленням Акціонерного товариства "Українська залізниця" про укладення договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом № 45-42509497/2020-001 від 06.03.2020, яким перевізник засвідчив прийняття від Товариства з обмеженою відповідальністю "Гласс-КР" заяви про прийняття в цілому пропозиції (акцепт) укладення договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом та повідомив останньому про присвоєні йому коди: 1. відправника/ одержувача - 6461; 2. платника 2562108 та відкрито особовий рахунок з ідентичним номером (арк. с. 38).
Предметом даного договору є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, та інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у вагонах перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг (далі - послуги) і проведення розрахунків за ці послуги. У розумінні договору користування вагоном не є орендою майна, а плата за користування власним вагоном перевізника не є орендною платою (п. 1.1 договору).
Пунктом 1.3 договору визначено, що перевезенням є послуга, в процесі надання якої перевізник зобов`язується доставити довірений замовником вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а замовник зобов`язується оплатити послуги у передбаченому цим договором порядку. Перевезення оформлюється залізничною накладною відповідно до цього договору, Статуту залізниць України, Збірника Тарифів та коефіцієнтів, що застосовуються до тарифів збірника тарифів, Правил перевезення вантажів, СМГС, КОТІФ відповідно.
Згідно з пунктом 1.4 договору надання послуг за цим договором може підтверджуватись залізничною накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю, відомістю плати за користування вагонами, відомістю плати за подавання/забирання вагонів та маневрову роботу та іншими документами.
Пунктом 2.1 договору передбачені обов`язки замовника, зокрема: - сплачувати послуги перевізника та інші платежі, належні перевізнику за договором з сум внесеної передоплати за кодом платника (п. 2.1.4); - відшкодовувати перевізнику витрати, пов`язані із затримками вагонів, контейнерів і вантажів з причин, що не залежать від перевізника, які виникли на станціях залізниць України, зокрема з наступних причин: неправильне оформлення відправниками перевізних документів; недодання до накладної документів, необхідних для виконання митних, санітарних та інших правил чи невірне їх оформлення; перевірка вантажів (маси вантажу) митними та іншими державними органами контролю; недотримання технічних умов розміщення та кріплення вантажів; недостатність грошових коштів та закриття коду платника; інші причини. Оплата вказаних послуг здійснюється шляхом списання з сум внесеної передоплати за кодом платника (п. 2.1.5).
У вересні 2020 року на станцію призначення Кривий Ріг-Головний зі станції "Решетниково Октябрьской РЖД" (мовою оригіналу) за залізничною накладною № 29559170 на адресу одержувача ТОВ "Гласс-КР" прибував вагон № 56976251 з вантажем - скло листове, не пойменоване в алфавіті.
На шляху прямування, на станції Нижньодніпровськ Вузол Придніпровської залізниці, була проведена перевірка маси вантажу у вагоні № 56976251, в результаті якої згідно з протоколом зважування на вагонних вагах № 14, повірених 30.09.2020, виявлено: фактична маса брутто - 86 400 кг, тара вагона - 22 500 кг, маса вантажу нетто за перевізним документом - 64 200 кг, фактично - 63 900 кг, що на 300 кг менше ніж вказано в документі. Також виявлена різниця завантаження візків 10 700 кг. Вагон затриманий 08.09.2020 о 16 год. 50 хв. для виправлення зміщення вантажу, про що станцією затримки Нижньодніпровськ Вузол складено акт загальної форми ГУ-23 № 1208 від 08.09.2020 (арк. с. 40).
Про виявлене порушення станцією Нижньодніпровськ Вузол були надані телеграфні повідомлення на адресу ОСОБА_1 , АФТОМ ДС, Харьков-Сорт, Лозова Південної зал., Павлоград-1 Придн., ДС, ДНМ УЧ, ЦРБДН УЧ, М Дорог. № 1093, 1223 від 08.09.2020, № 2017 від 13.09.2020.
Після виправлення навантаження у вагоні № 56976251 на станції Нижньодніпровськ Вузол по акту загальної форми 10/СМГС від 11.09.2020 нараховані додаткові збори за затримку вагона в розмірі 7 048, 80 грн з ПДВ, у тому числі: плата за користування вагонами у розмірі 964, 70 грн, збір за повідомлення в розмірі 480, 60 грн, збір за маневрову роботу у розмірі 2 653, 60 грн, збір за зберігання вантажу в розмірі 1 547, 80 грн та збір за зважування вантажу в розмірі 227, 30 грн.
Вказані додаткові збори включені станцією Кривий Ріг-Головний до накопичувальної картки № 22099001 від 22.09.2020 (арк. с. 39).
На звороті накопичувальної картки міститься напис, що із нарахованими сумами Товариство з обмеженою відповідальністю "Гласс-КР" не погоджується у зв`язку з: - відсутністю акту або протоколу зважування; - не зазначені характер та причини комерційного браку вантажу; - не вказано кому та номер телефонограмних повідомлень; - відсутні факти виконання робіт (що саме було виконано); - нарахування платежів на одержувача, а не на платника або перевізника вантажу, є некоректним.
Тож, причиною виникнення спору є несплата відповідачем у добровільному порядку додаткових зборів за затримку вагона № 56976251.
ОЦІНКА АРГУМЕНТІВ СТОРІН, ВИСНОВКИ СУДУ
Предметом спору у даній справі є вимога про стягнення з відповідача 7 048, 80 грн (з ПДВ) додаткових зборів за затримку вагона № 56976251.
Згідно з положеннями статті 307 Господарського кодексу України, яка кореспондується зі статтею 908 Цивільного кодексу України, умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.
Як передбачено статтею 908 Цивільного кодексу України, перевезення вантажу здійснюється за договором перевезення. Загальні умови визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них, умови перевезення вантажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами, що видаються відповідно до них.
Відповідно до частини 3 статті 909 Цивільного кодексу України укладення договору перевезення вантажу підтверджується складанням транспортної накладної.
Статтею 3 Закону України "Про залізничний транспорт" визначено, що законодавство про залізничний транспорт загального користування складається із Закону України "Про транспорт", Закону України "Про залізничний транспорт", Статуту залізниць України та інших актів законодавства України. Нормативні документи, що визначають порядок і умови перевезень, користування засобами залізничного транспорту загального користування є обов`язковими для всіх юридичних і фізичних осіб на території України.
Статут залізниць України, затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 457 від 06.04.1998, визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, які користуються залізничним транспортом.
Відповідно до пункту 4 статті 1 Статуту залізниць України (далі - Статут) перевезення залізницями вантажів, пасажирів, багажу і вантажобагажу у міжнародному сполученні здійснюється відповідно до угод про залізничні міжнародні сполучення.
Враховуючи вимоги Закону України "Про приєднання України до Протоколу від 3 червня 1999 року, що стосується змін Конвенції про міжнародні залізничні перевезення (КОТІФ) від 9 травня 1980 року" та те що, Україна приєдналась 05.06.1992 до Угоди про міжнародне залізничне вантажне сполучення від 01.11.1951 при вирішенні спорів, пов`язаних з перевезенням вантажів у міжнародному залізничному сполученні, слід застосовувати приписи Угоди про міжнародне залізничне вантажне сполучення.
Параграфом 1 статті 2 Угоди про міжнародне залізничне вантажне сполучення (далі - Угода, УМВС) передбачено, що на умовах цієї Угоди здійснюється перевезення вантажів в прямому міжнародному вантажному сполученні між станціями, зазначеними в § 2 статті 3 за накладними, передбаченими цією Угодою, і тільки по мережі доріг-учасників цієї Угоди. Ця Угода має обов`язкову силу для залізниць, відправників та отримувачів вантажів і діє незалежно від державної належності сторін договору перевезення.
Судом встановлено, що договірні відносини виникли у залізниці (перевізника) з резидентом України Товариством з обмеженою відповідальністю "Гласс-КР" відносно міжнародного сполучення, у зв`язку з чим норми цієї Угоди мають обов`язкову силу для обох учасників спору.
За § 3 статті 14 УМВС договір перевезення оформлюється накладною єдиного зразка.
Отже, дорожня відомість (накладна СМГС) № 29559170 від 29.08.2020 є договором на перевезення вантажу залізничним транспортом у міжнародному сполученні.
За змістом § 6 статті 28 УМВС якщо перешкода до перевезення вантажу чи його видачі виникла з причин, незалежних від перевізника, перевізнику повинні бути сплачені додаткові провізні платежі і витрати, понесені ним у зв`язку з перешкодами, а також неустойки, якщо вони передбачені національним законодавством.
Перевізнику повинні бути відшкодовані всі витрати, пов`язані з перевезенням вантажу, які не передбачені застосовуваними тарифами та викликані причинами, що не залежать від перевізника. Ці витрати встановлюються на дату їх виникнення окремо для кожної відправки та підтверджуються відповідними документами. Відшкодування додаткових витрат здійснюється в порядку, передбаченому статтею 31 "Оплата провізних платежів та неустойок" (§§ 1, 2 статті 32 УМВС).
Згідно з § 6 статті 50 УМВС перевізнику у відповідності до умов статті 31 "Оплата провізних платежів та неустойок" і статті 32 "Додаткові витрати, пов`язані з перевезенням вантажу" повинні бути відшкодовані всі пов`язані з несправністю вагону додаткові провізні платежі та інші витрати, встановлені на дату їх виникнення окремо для кожної відправки та підтверджені відповідними документами, якщо несправність вагону викликана причинами, що не залежать від перевізника.
Статтею 31 УМВС встановлено наступний порядок оплати провізних платежів та неустойок.
Відповідно до § 1 вказаної статті, якщо угодою між учасниками перевезення не передбачено інше, оплата провізних платежів є обов`язком:
1) відправника - перевізникам, які беруть участь у перевезенні, за винятком перевізника, який видає вантаж, за здійснюване ним перевезення;
2) одержувача - перевізнику, який видає вантаж, за здійснюване ним перевезення.
У відношенні неустойок діє такий же порядок.
Якщо відправник або одержувач своїх зобов`язань, передбачених у § 1 даної статті, покладає на третю особу, то така особа повинна бути вказана відправником у накладній в якості платника та повинна мати договір з відповідним перевізником (§ 2 статті 31 УМВС).
Параграфом 5 статті 31 УМВС передбачено, що провізні платежі та неустойки сплачуються перевізнику в порядку, передбаченому національним законодавством держави, в якій здійснюється оплата.
На підставі вищенаведених УМВС відповідач, як одержувач вантажу, зобов`язаний оплачувати перевізнику, який видає вантаж, провізні платежі, в тому числі додаткові, в порядку, передбаченому національним законодавством держави, в якій здійснюється оплата. В даному випадку перевізником, який видає вантаж, є позивач і за здійснене ним перевезення провізні платежі підлягають оплаті відповідачем у порядку, передбаченому законодавством України про залізничний транспорт загального користування.
Відповідно до пункту 1.1 Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000 та зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за № 863/5084, на кожне відправлення вантажу відправник надає станції відправлення перевізний документ (накладну).
Згідно з пунктом 2.1 Правил оформлення перевізних документів відправником заповнюються, зокрема, такі графи накладної як "Маса вантажу, визначена відправником" - заповнюється, якщо маса вантажу визначена відправником. Маса вказується у кілограмах (маса брутто вантажу), загальна маса відправки (прописом), а також "Спосіб визначення маси".
При цьому правильність вказаних у накладній відомостей, як це передбачено пунктом 2.3 Правил оформлення перевізних документів, своїм підписом засвідчує представник відправника.
Правилами приймання вантажів до перевезення, затвердженими наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000 та зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за № 861/5082 передбачено, що:
- загальна маса вантажу визначається зважуванням (на вагонних, вантажних, елеваторних та інших вагах) або іншим способом; тип ваг указується в накладній (пункт 5);
- навантаження вагонів здійснюється з дотриманням Технічних умов навантаження і кріплення вантажів, Правил перевезення вантажів і забезпеченням безпеки руху, схоронності вантажів, безпечного виконання вантажних робіт (пункт 20);
- забороняється приймати до перевезення вантажі у вагонах, завантажених з перевищенням їх вантажопідйомності, та в інших випадках, передбачених Правилами перевезення окремих видів вантажів (пункт 26);
- вантажі, завантажені відправниками у вагони відкритого типу (платформи, напіввагони, тощо), приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду вагона , вантажу, його маркування (у т.ч. захисного) та кріплення у вагоні без перевірки маси та кількості вантажу (пункт 28).
Відповідно до статті 24 Статуту залізниць України залізниця має право перевірити правильність відомостей про вантаж, зазначених відправником у накладній, на станції відправдення , під час перевезення та на станції призначення.
За змістом статті 129 Статуту обставини, що можуть бути підставою матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.
Пунктом 2 Правил складання актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 334 від 28.05.2002 та зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 08.07.2002 за № 567/6855, передбачено, що комерційні акти складаються для засвідчення таких обставин:
- невідповідності найменування, маси і кількості місць наявного вантажу, багажу чи вантажобагажу даним, зазначеним у перевізних документах;
- у разі виявлення вантажу, багажу чи вантажобагажу без документів або документів без вантажу, багажу чи вантажобагажу;
- псування, пошкодження вантажу, багажу і вантажобагажу;
- повернення залізниці вкраденого вантажу, багажу або вантажобагажу.
Акти загальної форми складаються для засвідчення обставин, що виникли в процесі перевезення вантажу, багажу та вантажобагажу і можуть бути підставою для матеріальної відповідальності:
- утрати документів, прикладених відправником до накладної;
- затримки вагонів на станції призначення в очікуванні подачі під вивантаження (перевантаження) з причин, що залежать від одержувача, власника залізничної під`їзної колії, порту, підприємства;
- неочищення вагонів від залишків вантажу та сміття після вивантаження засобами одержувача;
- неочищення зовнішньої поверхні цистерн та бункерних напіввагонів після наливу і зливу;
- подачі залізницею неочищених вагонів під завантаження засобами відправника, порту, пристані;
- відсутності пломб, запірно-пломбувальних пристроїв (далі - ЗПП) на вагоні (контейнері), якщо в перевізних документах є відмітка про пломби (ЗПП), пошкодження пломб (ЗПП) або заміни їх, а також виявлення в процесі перевезення або на станції призначення
пломб (ЗПП) на вагонах (контейнерах) з нечіткими відбитками;
- пошкодження або втрата наданих залізницею перевізних пристосувань;
- відмови вантажовласника від підписання: облікової картки виконання плану перевезень вантажів, накопичувальної картки, відомості плати за користування вагонами (контейнерами);
- самовільного зайняття залізницею вагонів і контейнерів, що належать підприємствам, організаціям, установам або орендовані ними;
- затримки вагонів (контейнерів), пов`язаної з митним оформленням вантажу, а також затримки через недодання чи неналежне оформлення відправником документів, необхідних для виконання митних, санітарних та інших правил;
- в інших випадках для засвідчення обставин, які можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, якщо при цьому не потрібне складання комерційного акта.
Акт загальної форми підписується особами, які беруть участь у засвідченні обставин, що стали підставою для складання акта, але не менше як двома особами. Один примірник акта загальної форми, складеного під час перевезення, додається до перевізних документів, другий
залишається на станції, яка його склала.
Отже, акт загальної форми, в якому зазначено причину, початок та кінець затримки вагонів, є належним, допустимим та достатнім доказом, що підтверджує факт та тривалість затримки вагонів.
З матеріалів справи вбачається, що залізницею під час перевірки маси вантажу у вагоні № 56976251, проведеної у відповідності до статті 24 Статуту залізниць України, окрім невідповідності фактичної маси вантажу вказаній у накладній № 29559170, також було виявлено різницю завантаження візків 10 700 кг (нерівномірну завантаженість візків), про що станцією затримки Нижньодніпровськ вузол 08.09.2020 складено акт загальної форми ФУ-23 № 1208. Наведені обставини зумовили необхідність затримки вагону № 56976251 для виправлення зміщення вантажу, тобто з причин, що не залежать від перевізника. Після виправлення навантаження у вагоні № 56976251 станцією Нижньодніпровськ Вузол було складено акт загальної форми № 10/СМГС від 11.09.2020. Зазначені акти складені відповідно до Правил складання актів та є чинними.
Згідно з актом загальної форми № 10/СМГС від 11.09.2020 залізницею за час затримку вагону № 56976251 з 09.09.2020 - 16 год. 51 хв. по 11.09.2020 - 16 год. 51 хв. (72 год.) нараховано додаткові збори (додаткові витрати, пов`язані з перевезенням вантажу) у загальному розмірі 5 874 грн (без ПДВ), що складаються з:
- плати за користування вагонами 50% за час затримки у розмірі 964, 70 грн;
- плати за маневрову роботу 1,5 години в розмірі 2 653, 60 грн;
- плати за зважування вантажу в розмірі 227, 30 грн;
- плати за зберігання вантажу в розмірі 1 547, 80 грн;
- плати за повідомлення телеграфом у розмірі 480, 60 грн.
Статтями 62, 125 Статуту залізниць України та пунктом 1.3 Правил розрахунків за перевезення вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000 та зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за № 864/5085, передбачено, що остаточні розрахунки між залізницямиі одержувачами за перевезення вантажів і надання додаткових послуг здійснюються на станції призначення.
Відповідно до абзацу 3 пункту 2.6 Правил розрахунків за перевезення вантажів усі належні залізниці платежі за додаткові послуги, штрафи (які не були включені в перевізні документи і у відомості плати за користування вагонами та контейнерами) включаються в накопичувальні картки, які складаються станціями в трьох примірниках із зазначенням у них відомостей про надані послуги і їх вартість. Ці відомості підтверджуються підписами працівника станції і вантажовласника. Один примірник накопичувальної картки, відомості плати за користування вагонами та контейнерами, за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу надаються вантажовласнику.
Вказані вище додаткові збори відповідно до акту загальної форми № 10/СМГС від 11.09.2020, складеного станцією Нижньодніпровськ Вузол у зв`язку з затримкою вагону № 56976251, який прямував на адресу ТОВ "Гласс-КР" за накладною № 29559170, та проведенням робіт із виправленням зміщення вантажу у цьому вагоні, включені станцією призначення Кривий Ріг-Головний до накопичувальної картки № 22099001 від 22.09.2020.
Накопичувальна картка № 22099001 від 22.09.2020 підписана вантажоодержувачем (відповідачем) із запереченнями.
Нарахування збору за маневрову роботу локомотивом залізниці, та надання одержувачем інформації про прибуття вантажів здійснено позивачем у відповідності до Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 № 317.
За приписами статті 119 Статуту залізниць України за користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками вноситься плата. Визначення плати за користування вагонами (контейнерами) встановлюється Правилами. За час затримки на коліях залізниці вагонів, що належать підприємствам чи орендовані ними, стягується 50 відсотків зазначених розмірів плати. У розрахунках затримка до 30 хвилин не враховується, затримка 30 хвилин і більше враховується як повна година.
Пунктом 3 розділу ІІ Правил користування вагонами і контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 113 від 25.02.1999 та зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 15.03.1999 за № 165/3458, передбачено, що облік часу користування вагонами і контейнерами та нарахування плати за користування ними провадиться на станціях відправлення та призначення за Відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46, Відомістю плати за користування контейнерами форми ГУ-46к, які складаються на підставі Пам`яток про подавання/забирання вагонів ф.ГУ-45, Актів про затримку вагонів ф.ГУ-23а, Актів загальної ф.ГУ-23.
Відповідно до пункту 5 розділу ІІІ Правил користування вагонами і контейнерами плата за користування нараховується за кожний вагон і контейнер після прийняття його залізницею від вантажовласника.
Час користування обчислюється окремо для кожного вагона і контейнера за його номером. Час користування вагонами на залізничних під`їзних коліях, що обслуговуються локомотивами власників колій, обчислюється з моменту їх передавання на передавальних коліях (пункти 6, 7 розділу ІІІ Правил користування вагонами і контейнерами).
Загальний час, за який вноситься вантажовласником плата залізниці за користування вагонами, включає час затримки вагонів з його вини та час перебування їх у безпосередньому розпорядженні вантажовласника. Час до 30 хвилин не враховується, час 30 хвилин і більше
враховується як повна година (пункт 12 розділу ІІІ Правил користування вагонами і контейнерами).
За весь час затримки вагону № 56976251 було нараховано плату за користування спірним вагоном у розмірі 964, 70 грн ПДВ із застосуванням ставок, наведених у таблиці 1 розділу 5 Тарифного керівництва № 1, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України № 317 від 26.03.2009 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.04.2019 за № 340/16356.
Пунктами 8, 9 Правил зберігання вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644 передбачено, що збір за зберігання вантажів у вагонах (контейнерах) у разі затримки їх з вини одержувача (відправника) після закінчення терміну безоплатного зберігання сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї, на прикордонних, припортових станціях тощо). За зберігання на місцях загального користування та на коліях станції відправлення вантажів, завантажених у вагони (контейнери), які простоюють в очікуванні оформлення перевезення (у тому числі під митним оформленням та з інших причин, не залежних від залізниці), збір сплачується з моменту ввезення вантажу на станцію до моменту закінчення затримки. Факт затримки вантажу засвідчується актом загальної форми.
Збір за зберігання вантажу у вагоні № 56976251 нараховано позивачем на підставі підпункту 2.1 пункту 2 розділу ІІІ Тарифного керівництва № 1, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України № 317 від 26.03.2009 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.04.2019 за № 340/16356, у розмірі 1 547, 80 грн з ПДВ.
Збір за повідомлення одержувача телеграфом нараховано позивачем на підставі пункту 10 розділу ІІІ Тарифного керівництва № 1 Тарифного керівництва № 1, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України № 317 від 26.03.2009 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.04.2019 за № 340/16356, у розмірі 480, 60 грн з ПДВ.
Збір за маневрову роботу локомотивом залізниці нараховано позивачем на підставі підпункту 1.8 пункту 1 розділу ІІІ Тарифного керівництва № 1, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України № 317 від 26.03.2009 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.04.2019 за № 340/16356, у розмірі 2 653, 60 з ПДВ.
Збір за зважування вантажу нараховано позивачем на підставі підпункту 4.1 пункту 4 розділу III Тарифного керівництва № 1, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України № 317 від 26.03.2009 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.04.2019 за № 340/16356, у розмірі 227, 30 з ПДВ.
Перевіривши наданий позивачем розрахунок додаткових зборів на загальну суму 7 048, 80 грн з ПДВ, суд дійшов висновку щодо його обґрунтованості та арифметичної правильності.
За приписами частини 1 статті 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Відповідач обставин, наведених позивачем в обґрунтування позовних вимог, не спростував, контррозрахунку заявленої до стягнення суми додаткових зборів не надав. Заперечення відповідача, викладені в накопичу вальній картці № 22099001 від 22.09.2020, не відповідають фактичним обставинам справи та не узгоджуються з нормами чинного законодавства, яким врегульовані спірні правовідносини сторін.
На підставі викладеного, з урахуванням встановлених обставин справи, які підтверджені належними доказами, вимоги позивача підлягають задоволенню у повному обсязі.
СУДОВІ ВИТРАТИ
Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України витрати зі сплати судового збору у розмірі 2 270 грн покладаються на відповідача.
Керуючись статтями 2, 73, 74, 76-79, 86, 91, 129, 165, 178, 233, 238, 240, 241, 252 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
УХВАЛИВ:
Позов задовольнити повністю.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Гласс-КР" (50027, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, вул. Ярослава Мудрого, буд. 48, оф. 405; ідентифікаційний код 42509497) на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця" (03150, м. Київ, вул. Єжи ґедройця, буд. 5; ідентифікаційний код 40075815) в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (49038, м. Дніпро, пр. Дмитра Яворницького, 108; ідентифікаційний код 40081237) додаткові збори в розмірі 7 048, 80 грн та витрати зі сплати судового збору в розмірі 2 270 грн.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення суду може бути оскаржене протягом двадцяти днів з дня підписання рішення шляхом подання апеляційної скарги до Центрального апеляційного господарського суду через Господарський суд Дніпропетровської області.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Дата підписання рішення - 12.05.2021.
Суддя В.І. Ярошенко
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 12.05.2021 |
Оприлюднено | 14.05.2021 |
Номер документу | 96879029 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ярошенко Вікторія Ігорівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ярошенко Вікторія Ігорівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ярошенко Вікторія Ігорівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ярошенко Вікторія Ігорівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ярошенко Вікторія Ігорівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ярошенко Вікторія Ігорівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні