Рішення
від 11.05.2021 по справі 200/1307/21-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 травня 2021 р. Справа№200/1307/21

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Суддя Донецького окружного адміністративного суду Галатіна О.О., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом адвоката ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) до Управління соціального захисту населення Слов`янської районної державної адміністрації (ЭДРПОУ 25928803, 84100, Донецька обл., місто Слов`янськ, вул. Банківська, будинок 70) про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

У лютому до Донецького окружного адміністративного суду звернулась ОСОБА_1 з позовною заявою до Управління соціального захисту населення Слов`янської районної державної адміністрації про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити певні дії, обґрунтувавши вимоги тим, що вона перебуває на обліку в установі відповідача та отримує допомогу одиноким матерям, допомогу малозабезпеченим сім`ям. Зазначає, що у вересні 2019 року відповідач повідомив про необхідність внести позивачу на розрахунковий рахунок управління соціального захисту населення Слов`янської РДА суму зайво одержаної державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям у зв`язку з уточненням доходів. Відповідно до повідомлення відповідача про надання державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та повідомлення про призначення допомоги одиноким матерям данні види соціальної допомоги призначено на період з 01.01.2020 року по 30.06.2020 року. Сума заборгованості сплачена за рахунок призначеної допомоги з 01.01.2020 року по 30.06.2020 року. У липні 2020 року позивач звернулась до установи відповідача із заявою про призначення допомог одиноким матерям, малозабезпеченим сім`ям з доданням акту від 09.07.2020 року виданого Головою АОСМД Созвездие - 1 , проте, відповідач надав повідомлення від 26.08.2020 року в якому відмовив у призначенні допомоги, посилаючись на наявність у сім`ї більше однієї квартири. У вересні 2020 року позивач повторно звернулась до відповідача із заявою про призначенні допомоги та додала рішення виконавчого комітету Білозерської міської ради № 93від 15 вересня 2020 року про затвердження акту обстеження квартири АДРЕСА_2 , яка належить ОСОБА_1 на праві вланості. Відповідач повідомив про відмову у призначенні соціальної допомоги від 21 жовтня 2020 року, посилаючись на наявність у володінні більше однієї квартири. Вважає такі дії відповідача протиправними та просить суд:

- зобов`язати Управління соціального захисту населення Слов`янської районної державної адміністрації повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій пільг з липня 2020 року, за результатами якої прийняти відповідні рішення відповідно до Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженого постановою КМУ від 27 грудня 2001 року № 1751 та Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженої постановою КМУ від 24 лютого 2003 року № 250.

Ухвалою суду від 08 лютого 2021 року прийнято до розгляду позовну заяву ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Слов`янської міської ради про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити певні дії.

Відкрито провадження в адміністративній справі № 200/1307/21-а.

Справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Ухвалою суду від 09 березня 2021 року клопотання представника позивача та представника відповідача про заміну на належного відповідача у справі - задоволено.

Замінено Управління соціального захисту населення Слов`янської міської ради на належного відповідача - Управління соціального захисту населення Слов`янської районної державної адміністрації (ЭДРПОУ 25928803, 84100, Донецька обл., місто Слов`янськ, вул. Банківська, будинок 70).

13 квітня 2021 року на адресу Донецького окружного адміністративного суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого зазначено, що позивач перебувалана обліку в управлінні як отримувач державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та допомоги на дітей одиноким матерям з січня 2019 року. По зверненню від 24.01.2019 року до Управління за призначенням державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, була призначена допомога з 01.01.2019 року по 30.06.2019 рік у сумі 405,36 грн. щомісячно. До розрахунку сукупного доходу сім`ї за 6 місяців, що передують місяцю звернення за допомогою були враховані: за період з 01.07.2018 року по 31.12.2018 рік пенсія в разі втрати годувальника заявника ( ОСОБА_1 ) в розмірі 10902,47 грн. та державна соціальна допомога особам з інвалідністю з дитинства II групи ( ОСОБА_1 ) в розмірі 8757,00 грн. Відповідно середньомісячний дохід сім`ї склав 3276,58 грн. Рівень забезпечення прожиткового мінімуму сім`ї визначений в розмірі 3431,94 грн. Розмір соціальної допомоги розрахований, як різниця між прожитковим мінімумом для сім`ї (3431,94грн) та її середньомісячним сукупним доходом (3276,58грн) склав - 405,36 грн. Згідно зі статтею 7 Закону України, Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям державна соціальна допомога не призначається у випадках, коли: у власності чи володінні малозабезпеченої сім`ї є друга квартира (будинок) за умови, що загальна площа житла перевищує 21 квадратний метр на одного члена сім`ї та додатково 10,5 квадратного метра на сім`ю, чи більше одного автомобіля, транспортного засобу (механізму). Зазначає. що сім`єю навмисно подано недостовірні відомості, які вплинули на встановлення права на державну соціальну допомогу, а саме: при заповненні декларації про доходи та майновий стан, гр. ОСОБА_1 вказала відомості про житлові приміщення, що перебувають у власності сім`ї - тільки житловий будинок загальною площею - 57,9 кв.м у АДРЕСА_3 . Головним державним соціальним інспектором за інформацією від 19.06.2019 року з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно. Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта виявлено, що заявниця не вказала 2-х кімнатну квартиру загальною площею - 42,2 кв.м за адресою: АДРЕСА_2 (підстава виникнення права власності - договір купівлі-продажу № 2437 від 24.06.2005 року), в якій немає зареєстрованих осіб. Тобто: загальна площа житла 57,9 кв.м +42,2 кв.м = 100,1 кв.м та перевищує норму на сім`ю: 21+21 + 10.5=52,5 кв.м. Заявницю було запрошено 02.07.2019 року до відділу державної допомоги Управління, взято пояснювальну записку та повідомлено, що через приховану та не зазначену у декларації інформацію щодо наявності у власності двох житлових приміщень, буде стягнуто переплачену суму державної соціальної допомоги за період з січня по червень 2019 року у сумі 2432,16 грн., у розмірі 20% з наступних призначень, в разі відмови в призначенні - повідомлено про необхідність самостійного погашення переплати. За заявою на призначення допомоги на дітей одиноким матерям та державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, яка була надана 16.07.2019 року гр. ОСОБА_1 до Управління, було відмовлено у призначенні допомоги малозабезпеченим сім`ям за період з липня 2019 року по грудень 2019 року через порушення. На наступний строк державна соціальна допомога може бути призначена не раніше ніж через шість місяців починаючи з першого числа місяця виявлення порушення. На підставі вищезазначеної заяви заявниці було призначено допомогу на дітей одиноким матерям на період з 01.07.2019 року по 03.12.2019 рік у розмірі 18,61 грн. щомісяця та з 04.12.2019 року по 31.12.2019 року у розмірі 437,61 грн. щомісяця. Відповідно до заяви на призначення допомоги на дітей одиноким матерям та державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям від 15.01.2020 року поданої до Управління, гр. ОСОБА_1 було призначено допомогу на дітей одиноким матерям на період з 01.01.2020 року по 30.06.2020 року у розмірі 448,56 грн. щомісяця. Комісією з розгляду питань, пов`язаних з призначенням і виплатою державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям (за наявності обставин - загальна площа житла перевищує нормативні показники площі житла на сім`ю), згідно витягу з протоколу від 18.02.2020 р. № 1, було прийнято рішення щодо призначення особі з інвалідністю ОСОБА_1 , державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям на період з 01.01.2020 року по 30.06.2020 року у розмірі 890,52 грн. щомісяця. Наступну заяву на призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям до Управління гр. ОСОБА_1 було подано 21.07.2020 року. Відповідно до п.2 постанови Кабінету Міністрів України від 22 липня 2020 року № 632 Деякі питання виплати державної соціальної допомоги з 1 липня 2020 року призначення і виплата допомоги малозабезпеченим сім`ям та допомоги на дітей одиноким матерям особам, у яких закінчився строк виплати у березні - червні 2020 року, здійснюється лише після подання нової заяви з необхідними документами та декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги.

Посилається на пп.З п.10 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 року № 250 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 22.07.2020 року № 632 Деякі питання виплати державної соціальної допомоги ), якщо у власності матозабезпеченої сім`ї є друга квартира (будинок) державна соціальна допомога не призначається. За інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта від 28.07.2020 року у призначенні допомоги було відмовлено на підставі: наявності у володінні сім`ї другої квартири.

Наступну заяву на призначення допомоги на дітей одиноким матерям та державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям заявниця надала 28.09.2020 року. У призначенні зазначених допомог було відмовлено з вищезазначених підстав.

Вказує, що гр. ОСОБА_1 надала акт обстеження квартири АДРЕСА_2 від 14.09.2020 року, де комісія у складі заступника міського голови ОСОБА_2 та членів виконавчого комітету Білозерської міської ради, прийшла до висновку, що житло придатне для проживання, потребує поточного ремонту. Оскільки з 1 липня 2020 року відмінено розгляд наявних конкретних обставин комісією з розгляду питань, пов`язаних з призначенням і виплатою державних соціальних допомог, гр. ОСОБА_1 було відмовлено в призначені вищезазначених допомог на законних підставах згідно чинного законодавства.

З урахуванням викладеного, відповідач просить відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог.

Ухвалою від 08 лютого 2021 року про відкриття провадження в адміністративній справі визначено справу розглядати в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-76, 90 Кодексом адміністративного судочинства України (далі - КАС України), судом встановлено таке.

Позивач - ОСОБА_1 є особою з інвалідністю 2 групи безстроково, відповідно до пенсійного посвідчення сер. НОМЕР_2 від 19 березня 2008 року, є отримувачем пенсії по інвалідності, має на утриманні неповнолітню дитину - ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , відповідно до витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про народження із зазначенням відомостей про батька відповідно до ч. 1 ст. 135 Сімейного кодексу України від 30 червня 2017 року № 0001828112, перебуває на обліку в Управлінні соціального захисту населення Слов`янської районної державної адміністрації як отримувач державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та допомоги на дітей одиноким матерям з січня 2019 року, що сторонами не оспорюється.

На звернення ОСОБА_1 від 24.01.2019 року до Управління за призначенням державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, була призначена допомога з 01.01.2019 року по 30.06.2019 рік у сумі 405,36 грн. щомісячно.

Відповідно до розрахунку сукупного доходу сім`ї за 6 місяців, що передують місяцю звернення за допомогою були враховані: за період з 01.07.2018 року по 31.12.2018 рік пенсія в разі втрати годувальника заявника ( ОСОБА_1 ) в розмірі 10902,47 грн. та державна соціальна допомога особам з інвалідністю з дитинства II групи ( ОСОБА_1 ) в розмірі 8757,00 грн. Відповідно середньомісячний дохід сім`ї склав 3276,58 грн. Рівень забезпечення прожиткового мінімуму сім`ї визначений в розмірі 3431,94 грн. Розмір соціальної допомоги розрахований, як різниця між прожитковим мінімумом для сім`ї (3431,94грн) та її середньомісячним сукупним доходом (3276,58грн) склав - 405,36 грн.

У наступному, згідно зі статтею 7 Закону України,. Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям державна соціальна допомога не призначається у випадках, коли: у власності чи володінні малозабезпеченої сім`ї є друга квартира (будинок) за умови, що загальна площа житла перевищує 21 квадратний метр на одного члена сім`ї та додатково 10,5 квадратного метра на сім`ю, чи більше одного автомобіля, транспортного засобу (механізму), сім`єю ОСОБА_1 подано недостовірні відомості, які вплинули на встановлення права на державну соціальну допомогу, а саме: при заповненні декларації про доходи та майновий стан, гр. ОСОБА_1 вказала відомості про житлові приміщення, що перебувають у власності сім`ї - тільки житловий будинок загальною площею - 57,9 кв.м у АДРЕСА_3 .

Головним державним соціальним інспектором за інформацією від 19.06.2019 року з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно. Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта виявлено, що заявниця не вказала 2-х кімнатну квартиру загальною площею - 42,2 кв.м за адресою: АДРЕСА_2 (підстава виникнення права власності - договір купівлі-продажу № 2437 від 24.06.2005 року), в якій немає зареєстрованих осіб. Тобто: загальна площа житла 57,9 кв.м +42,2 кв.м = 100,1 кв.м та перевищує норму на сім`ю: 21+21 + 10.5=52,5 кв.м.

02.07.2019 року ОСОБА_1 було запрошено 02.07.2019 року до відділу державної допомоги Управління, взято пояснювальну записку та повідомлено, що через приховану та не зазначену у декларації інформацію щодо наявності у власності двох житлових приміщень, буде стягнуто переплачену суму державної соціальної допомоги за період з січня по червень 2019 року у сумі 2432,16 грн., у розмірі 20% з наступних призначень, в разі відмови в призначенні - повідомлено про необхідність самостійного погашення переплати.

Відповідно до заяви на призначення допомоги на дітей одиноким матерям та державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, яка була надана 16.07.2019 року ОСОБА_1 до Управління, було відмовлено у призначенні допомоги малозабезпеченим сім`ям за період з липня 2019 року по грудень 2019 року через порушення. На підставі вищезазначеної заяви заявниці було призначено допомогу на дітей одиноким матерям на період з 01.07.2019 року по 03.12.2019 рік у розмірі 18,61 грн. щомісяця та з 04.12.2019 року по 31.12.2019 року у розмірі 437,61 грн. щомісяця.

Відповідно до заяви на призначення допомоги на дітей одиноким матерям та державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям від 15.01.2020 року поданої до Управління, гр. ОСОБА_1 було призначено допомогу на дітей одиноким матерям на період з 01.01.2020 року по 30.06.2020 року у розмірі 448,56 грн. щомісяця. Комісією з розгляду питань, пов`язаних з призначенням і виплатою державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям (за наявності обставин - загальна площа житла перевищує нормативні показники площі житла на сім`ю), згідно витягу з протоколу від 18.02.2020 р. № 1, було прийнято рішення щодо призначення особі з інвалідністю ОСОБА_1 , державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям на період з 01.01.2020 року по 30.06.2020 року у розмірі 890,52 грн. щомісяця.

21.07.2020 року ОСОБА_1 до установи відповідача було подано заяву на призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям .

Відповідач, пославшись на п.2 постанови Кабінету Міністрів України від 22 липня 2020 року № 632 Деякі питання виплати державної соціальної допомоги зазначив, що з 1 липня 2020 року призначення і виплата допомоги малозабезпеченим сім`ям та допомоги на дітей одиноким матерям особам, у яких закінчився строк виплати у березні - червні 2020 року, здійснюється лише після подання нової заяви з необхідними документами та декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги.

Разом з цим, послався на пп.З п.10 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 року № 250 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 22.07.2020 року № 632 Деякі питання виплати державної соціальної допомоги ), якщо у власності матозабезпеченої сім`ї є друга квартира (будинок) державна соціальна допомога не призначається.

За інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта від 28.07.2020 року у призначенні допомоги було відмовлено на підставі: наявності у володінні сім`ї другої квартири, про що було винесено рішення від 14.08.2020 року.

Наступну заяву на призначення допомоги на дітей одиноким матерям та державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям ОСОБА_1 надала 28.09.2020 року.

Відповідно до рішення Управління від 21.10.2020 року, у призначенні зазначених допомог було відмовлено з вищезазначених підстав.

З матеріалів справи вбачається, що ОСОБА_1 надала акт обстеження квартири АДРЕСА_2 від 14.09.2020 року, де комісія у складі заступника міського голови ОСОБА_2 та членів виконавчого комітету Білозерської міської ради, прийшла до висновку, що житло придатне для проживання, потребує поточного ремонту.

В свою чергу, відповідач у відзиві на позовну заяву зазначив, що оскільки з 1 липня 2020 року відмінено розгляд наявних конкретних обставин комісією з розгляду питань, пов`язаних з призначенням і виплатою державних соціальних допомог, гр. ОСОБА_1 було відмовлено в призначені вищезазначених допомог на законних підставах згідно чинного законодавства.

Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з такого.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Законом, спрямованим на реалізацію конституційних гарантій права громадян на соціальний захист - забезпечення рівня життя не нижчого від прожиткового мінімуму шляхом надання грошової допомоги найменш соціально захищеним сім`ям і сприяння їх економічній самостійності, є Закон України від 01 червня 2000 року № 1768-ІІІ Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям (далі - Закон № 1768-ІІІ).

За визначеннями статті 1 Закону № 1768-ІІІ:

державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям (далі - державна соціальна допомога) - щомісячна допомога, яка надається малозабезпеченим сім`ям у грошовій формі в розмірі, що залежить від величини середньомісячного сукупного доходу сім`ї;

сім`я - особи, які разом проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки. Права члена сім`ї має одинока особа. До складу сім`ї включаються чоловік, дружина; рідні та усиновлені діти зазначених осіб віком до 18 років, а також діти, які навчаються за денною формою навчання у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти (у тому числі у період між завершенням навчання в одному із зазначених навчальних закладів та вступом до іншого навчального закладу або у період між завершенням навчання за одним освітньо-кваліфікаційним рівнем та продовженням навчання за іншим, за умови що такий період не перевищує чотири місяці) до досягнення 23 років і не мають власних сімей; неодружені повнолітні діти, які визнані особами з інвалідністю з дитинства I та II групи або особами з інвалідністю I групи і проживають разом із батьками; непрацездатні батьки чоловіка та дружини, які проживають разом з ними і перебувають на їхньому утриманні у зв`язку з відсутністю власних доходів; особа, яка проживає разом з одинокою особою з інвалідністю I групи і доглядає за нею; жінка та чоловік, які проживають однією сім`єю та не перебувають у шлюбі, але мають спільних дітей. При цьому до складу сім`ї включаються незалежно від місця проживання (перебування) або реєстрації діти, які навчаються за денною формою навчання у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти до досягнення 23 років і не мають власних сімей. До складу сім`ї не включаються особи, які перебувають на повному державному утриманні;

малозабезпечена сім`я - сім`я, яка з поважних або незалежних від неї причин має середньомісячний сукупний дохід нижчий, ніж прожитковий мінімум для сім`ї;

непрацююча працездатна особа - особа працездатного віку з числа членів малозабезпеченої сім`ї, яка за станом здоров`я здатна до активної праці і не працює, не проходить військову службу, не займається підприємницькою діяльністю чи професійною незалежною діяльністю, не здобуває освіту за денною формою у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти.

Право на державну соціальну допомогу мають малозабезпечені сім`ї, які постійно проживають на території України (стаття 3 Закону № 1768-ІІІ).

Відповідно до статті 4 Закону № 1768-ІІІ призначення і виплата державної соціальної допомоги здійснюються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - органи соціального захисту населення) за місцем проживання уповноваженого представника сім`ї. Порядок призначення, умови виплати та підстави для припинення виплати державної соціальної допомоги, перелік документів, необхідних для призначення допомоги згідно із цим Законом, встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Розмір державної соціальної допомоги визначається як різниця між прожитковим мінімумом для сім`ї та її середньомісячним сукупним доходом. До стабілізації економічного становища в Україні розмір державної соціальної допомоги визначається з урахуванням рівня забезпечення прожиткового мінімуму. Рівень забезпечення прожиткового мінімуму встановлюється виходячи з можливостей Державного бюджету України і затверджується одночасно з прийняттям закону про Державний бюджет України на відповідний рік. Для громадян, які одержали статус особи, яка проживає і працює (навчається) на території населеного пункту, якому надано статус гірського, прожитковий мінімум збільшується на 20 відсотків. Максимальний розмір державної соціальної допомоги не може перевищувати прожитковий мінімум для сім`ї, крім випадків, передбачених частиною четвертою цієї статті (стаття 5 Закону № 1768-ІІІ).

Згідно з статтею 6 Закону № 1768-ІІІ державна соціальна допомога призначається на шість місяців. Одиноким особам, визнаним за результатами медико-соціальної експертизи непрацездатними, які не мають інших джерел до існування, державна соціальна допомога може бути призначена на строк визнання особи непрацездатною. Одиноким особам, які досягли 65-річного віку і не мають інших джерел до існування, державна соціальна допомога може бути призначена довічно. Зазначені у частинах другій та третій цієї статті умови застосовуються також при призначенні державної соціальної допомоги непрацездатному подружжю при відсутності осіб, зобов`язаних їх утримувати відповідно до закону.

Відповідно до статті 10 Закону № 1768-ІІІ скарга на рішення органу соціального захисту населення про призначення державної соціальної допомоги чи про відмову в її наданні може бути подана до вищестоящого органу виконавчої влади або до суду.

На виконання статті 4 Закону № 1768-ІІІ постановою Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2003 року № 250 затверджено Порядок призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям.

Згідно з пунктом 1 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2003 року № 250 (далі - Порядок № 250 в редакції, яка діяла на час виникнення спірних правовідносин), цей Порядок визначає умови призначення і виплати малозабезпеченим сім`ям державної соціальної допомоги, передбаченої Законом України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям .

Державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям (далі - соціальна допомога) призначається і виплачується у грошовій формі малозабезпеченим сім`ям, які постійно проживають на території України, мають середньомісячний сукупний дохід, нижчий від прожиткового мінімуму для сім`ї (пункт 2 Порядку № 250).

Відповідно до абзацу першого пункту 3 Порядку № 250 призначення і виплата соціальної допомоги здійснюються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - органи соціального захисту населення) за зареєстрованим місцем проживання або місцем фактичного проживання уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї.

Згідно з абзацами першим-третім, п`ятим-сьомим пункту 6 Порядку № 250 для призначення соціальної допомоги уповноважений представник сім`ї подає органу соціального захисту населення такі документи: заяву; документ, що посвідчує особу уповноваженого представника сім`ї; декларацію про доходи та майно (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім`ї; до декларації не включаються державна соціальна допомога, призначена відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям ; нарахована субсидія за спожиті житлово-комунальні послуги; сплачені членами сім`ї аліменти; грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, які беруть безпосередню участь в антитерористичній операції, на час її проведення, безпосередню участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, на час здійснення зазначених); довідку про наявність та розмір земельної частки (паю); довідку встановленої форми про безпосередню участь особи в антитерористичній операції, про безпосередню участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях.

Інформація про склад сім`ї заявника зазначається в декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги. До складу сім`ї включаються чоловік, дружина; рідні, усиновлені діти цих осіб віком до вісімнадцяти років, а також діти, які навчаються за денною формою навчання у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти до досягнення двадцяти трьох років і які не мають власних сімей; неодружені повнолітні діти, які визнані особами з інвалідністю з дитинства I та II груп або особами з інвалідністю I групи і проживають разом з батьками; непрацездатні батьки чоловіка та дружини, які проживають разом з ними і перебувають на їх утриманні у зв`язку з відсутністю власних доходів; особа, яка проживає разом з одинокою особою з інвалідністю I групи і здійснює догляд за нею; жінка та чоловік, які проживають однією сім`єю, не перебувають у шлюбі, але мають спільних дітей. При цьому до складу сім`ї включаються незалежно від місця проживання (перебування) або реєстрації діти, які навчаються за денною формою навчання у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти до досягнення двадцяти трьох років і не мають власних сімей. До складу сім`ї не включаються особи, які перебувають на повному державному утриманні (абзаци восьмий, десятий пункту 6 Порядку № 250).

Відповідно до пункту 8 Порядку № 250 соціальна допомога призначається з місяця звернення, якщо протягом місяця подано всі необхідні документи. У разі коли до заяви не додані всі необхідні документи, орган соціального захисту населення повідомляє уповноваженого представника сім`ї, які документи повинні бути подані додатково. Орган соціального захисту населення видає уповноваженому представнику сім`ї повідомлення про прийняття заяви та документів із зазначенням дати прийняття.

Згідно з пунктом 9 Порядку № 250 рішення про призначення соціальної допомоги або про відмову в її наданні приймається органом соціального захисту населення протягом десяти календарних днів із дня подання заяви і надсилається наступного після його прийняття дня уповноваженому представнику малозабезпеченої сім`ї. У разі прийняття рішення про відмову в наданні соціальної допомоги орган соціального захисту населення письмово повідомляє про це уповноваженого представника сім`ї із зазначенням підстав відмови та порядку оскарження рішення.

Абзацами першим, шостим пункту 10 Порядку № 250 регламентовано, що соціальна допомога не призначається у разі, коли: у власності чи володінні малозабезпеченої сім`ї є друга квартира (будинок) за умови, що загальна площа житла перевищує 21 кв. метр на одного члена сім`ї та додатково 10,5 кв. метра на сім`ю, чи більше одного автомобіля, транспортного засобу (механізму).

За наявності обставин, передбачених в абзацах другому-шостому цього пункту, державна соціальна допомога може бути призначена органом соціального захисту населення на підставі рішень районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій та виконавчих комітетів міських і районних у містах (у разі їх створення) рад або утворених ними комісій у разі, коли: у складі сім`ї є особа з інвалідністю; у малозабезпеченій багатодітній сім`ї виховуються троє або більше дітей віком до 18 років (якщо діти навчаються за денною формою навчання у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, але не довше ніж до досягнення ними 23 років); неможливість отримання будь-яких джерел для існування пов`язана з тривалою хворобою одного та/або кількох членів сім`ї. Рішення про призначення державної соціальної допомоги у таких випадках приймається на підставі обстеження матеріально-побутових умов сім`ї, яка звернулася за призначенням такої допомоги (абзаци сьомий-десятий пункту 10 Порядку № 250).

Пунктом 13 Порядку № 250 визначено, що рішення органу соціального захисту населення про призначення соціальної допомоги чи про відмову в її наданні може бути оскаржено до органу виконавчої влади вищого рівня або до суду.

З огляду на викладене, рішення від 13 липня 2020 року № 685705 про відмову ОСОБА_1 в наданні державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї прийнято Управлінням праці та соціального захисту населення Сєвєродонецької міської ради із повним дотриманням приписів абзаців першого, шостого пункту 10 Порядку № 250, у зв`язку з чим підстави для визнання його протиправним відсутні, а отже позовні вимоги в цій частині задоволенню не підлягають.

Частиною другою статті 2 КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема, з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Поняття дискреційних повноважень наведене у Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи № R (80)2, яка прийнята Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, відповідно до якої під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Пунктами 1.6, 2.4 Методології проведення антикорупційної експертизи, затвердженої наказом Міністерства юстиції України від 23 червня 2010 року № 1380/5, передбачено, що дискреційні повноваження - сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених нормативно-правовим актом, проектом нормативно-правового акта.

Дискреційні повноваження можуть закріплюватися в нормативно-правових актах, проектах нормативно-правових актів такими способами:

1) за допомогою оціночних понять, наприклад: за наявності поважних причин орган вправі надати … , у виключних випадках особа, уповноважена на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, може дозволити… , рішення може бути прийнято, якщо це не суперечить суспільним інтересам… тощо;

2) шляхом перерахування видів рішень, що приймаються органом (особою, уповноваженою на виконання функцій держави або місцевого самоврядування), не вказуючи підстав для прийняття того чи іншого рішення або шляхом часткового визначення таких підстав;

3) шляхом надання права органу (особі, уповноваженій на виконання функцій держави або місцевого самоврядування) при виявленні певних обставин (настанні конкретних юридичних фактів) приймати чи не приймати управлінське рішення залежно від власної оцінки цих фактів;

4) за допомогою нормативних приписів, що містять лише окремі елементи гіпотези чи диспозиції правової норми, що не дозволяють зробити однозначний висновок про умови застосування нормативного припису або правові наслідки застосування такого припису.

Стосовно дискреційних повноважень, суд, за наслідками аналізу вказаних положень, зазначає, що такими є повноваження суб`єкта владних повноважень обирати у конкретній ситуації між альтернативами, кожна з яких є правомірною. Прикладом таких повноважень є повноваження, які закріплені у законодавстві із застосуванням слова може .

У такому випадку дійсно суд не може зобов`язати суб`єкта владних повноважень обрати один з правомірних варіантів поведінки, оскільки який би варіант реалізації повноважень не обрав відповідач, кожен з них буде правомірним, а тому це не порушує будь-чиїх прав.

Зобов`язання суб`єкта владних повноважень прийняти конкретне рішення, як і будь-які інші способи захисту застосовується лише за наявності необхідних підстав, з урахуванням фактичних обставин справи.

У випадку невиконання обов`язку відповідачем, за наявності визначених законом умов, у суду виникають підстави для ефективного захисту порушеного права позивача шляхом, зокрема, зобов`язання відповідача вчинити певні дії, спрямовані на відновлення порушеного права, або шляхом зобов`язання ухвалити рішення.

Однак, як і будь-який інший спосіб захисту, зобов`язання відповідача ухвалити рішення може бути застосовано судом за наявності необхідних та достатніх для цього підстав.

Сторонами суду не наведено інших специфічних, доречних та важливих аргументів, які суд зобов`язаний оцінити, виконуючи свої зобов`язання щодо пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

За практикою Європейського суду з прав людини пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (див. Руїз Торія проти Іспанії (Ruiz Toriya v. Spaine), рішення від 09 грудня 1994 року, Серія A, № 303-A, параграф 29). Водночас, відповідь суду повинна бути достатньо детальною для відповіді на основні (суттєві) аргументи сторін.

За встановлених в цій справі фактичних обставин та з урахуванням правового регулювання спірних правовідносин, оскільки в межах даної адміністративної справи основні (суттєві) аргументи позовної заяви є необґрунтованими, а відповідач як суб`єкт владних повноважень, на якого частиною другою статті 77 КАС України покладено обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності, довів суду правомірність оскаржуваного рішення, суд дійшов висновку, що у задоволенні адміністративного позову належить відмовити повністю.

Питання про розподіл судових витрат судом не вирішується, оскільки позивач як особа з інвалідністю 2 групи звільнена від сплати судового збору відповідно до пункту 9 частини першої статті 5 Закону України Про судовий збір .

Керуючись статтями 2, 8, 9, 19, 20, 32, 77, 90, 94, 132, 139, 241-246, 250, 255, 262, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позову ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) до Управління соціального захисту населення Слов`янської районної державної адміністрації (ЭДРПОУ 25928803, 84100, Донецька обл., місто Слов`янськ, вул. Банківська, будинок 70) про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя О.О. Галатіна

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.05.2021
Оприлюднено17.05.2021
Номер документу96896323
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/1307/21-а

Рішення від 11.05.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Галатіна О.О.

Ухвала від 09.03.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Галатіна О.О.

Ухвала від 08.02.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Галатіна О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні