ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 травня 2021 року м. ПолтаваСправа № 440/1868/21
Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Слободянюк Н.І., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області до фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 про зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
Щербанівська сільська рада Полтавського району Полтавської області /далі - позивач/ звернулася до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 /далі - відповідач/ про зобов`язання фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 демонтувати самовільно встановлену тимчасову споруду на земельній ділянці з кадастровим номером 5324087705:05:007:0072 /а.с. 1-7/.
Позов обґрунтований тим, що позивачем виявлено, що на земельній ділянці Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області комунальної форми власності з кадастровим номером 5324087705:05:007:0072 відповідачем розташовано тимчасову споруду та здійснюється роздрібна торгівля холодними та гарячими напоями без паспорта прив`язки та за відсутності договору сервітуту з власником земельної ділянки, а тому така тимчасова споруда підлягає демонтажу в судовому порядку.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 23 березня 2021 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, витребувано докази.
16 квітня 2021 року до суду надійшла заява позивача про уточнення позовних вимог /а.с. 52/, в якій позивач виклав позовні вимоги в наступній редакції: зобов`язати фізичну особу-підприємця ОСОБА_1 демонтувати самовільно встановлену тимчасову споруду на земельній ділянці, розташованій за адресою: АДРЕСА_1 .
Згідно з частиною першою статті 47 Кодексу адміністративного судочинства України позивач має право змінити предмет або підстави позову, збільшити або зменшити розмір позовних вимог шляхом подання письмової заяви до закінчення підготовчого засідання або не пізніше ніж за п`ять днів до першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження.
Відповідно до частини сьомої вказаної статті у разі подання будь-якої заяви, визначеної частиною першою або третьою цієї статті, до суду подаються докази направлення копії такої заяви та доданих до неї документів іншим учасникам справи. У разі неподання таких доказів суд не приймає до розгляду та повертає заявнику відповідну заяву, про що зазначає у судовому рішенні.
Згідно з частиною третьою статті 262 КАС України якщо для розгляду справи у порядку спрощеного позовного провадження відповідно до цього Кодексу судове засідання не проводиться, процесуальні дії, строк вчинення яких відповідно до цього Кодексу обмежений першим судовим засіданням у справі, можуть вчинятися протягом тридцяти днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - протягом п`ятнадцяти днів з дня відкриття провадження у справі.
Заява позивача про уточнення позовних вимог відповідає наведеним приписам та її копію надано відповідачу 16 квітня 2021 року /а.с. 53/.
За таких обставин суд вважає за можливе прийняти до розгляду заяву позивача про уточнення позовних вимог та розглядати справу в межах уточнених позовних вимог.
Правом на подання відзиву на позовну заяву відповідач не скористалася.
Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи відповідно до частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі приписів частини четвертої статті 229 КАС України.
Дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.
Відповідно до Інформації Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку /а.с. 12-14/ та Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №246544748 від 02 березня 2021 року /а.с.15-17/ земельна ділянка з кадастровим номером 5324087705:05:007:0072 площею 3,4364 га, яка розташована: с. Розсощенці Полтавського району Полтавської області, належить на праві комунальної власності Щербанівській сільській раді Полтавського району Полтавської області.
Згідно з витягом із рішення виконавчого комітету Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області Про надання дозволів на здійснення торгівлі продуктами харчування №21 від 20 серпня 2020 року /а.с. 23/ надано ФОП ОСОБА_1 дозвіл на проведення виїзної торгівлі холодними та гарячими напоями за адресою: АДРЕСА_2 на період до 01 грудня 2020 року.
Листом Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області №02-29/2513 від 01 грудня 2020 року /а.с.32/ фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1 повідомлено, що рішенням виконавчого комітету Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області №21 від 20 серпня 2020 року їй надано дозвіл на проведення виїзної торгівлі холодними та гарячими напоями за адресою: АДРЕСА_2 , на період до 01 грудня 2020 року та що з 02 грудня 2020 року у неї не буде жодних правових підстав проводити виїзну торгівлю холодними та гарячими напоями за адресою: АДРЕСА_2 .
Розпорядженням секретаря Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області Про створення комісії з встановлення самовільно встановлених тимчасових споруд №27-ОД від 01 березня 2021 року /а.с. 9-11/ відповідно до статті 42 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні створено комісію з виявлення самовільно встановлених тимчасових споруд на території Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області та затверджено її склад.
Згідно з актом, складеним комісією з виявлення самовільно встановлених тимчасових споруд на території Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області 02 березня 2021 року о 09 год 10 хв с. Розсошенці /а.с.18-31/, комісією встановлено: на земельній ділянці комунальної форми власності з кадастровим номером 5324087705:05:007:0072 розташовано тимчасову споруду та здійснюється роздрібна торгівля холодними та гарячими напоями. На підставі отриманих у продавця документів комісією встановлено, що 20 серпня 2020 року рішенням виконавчого комітету Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області №21 фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1 надавався дозвіл на проведення виїзної торгівлі холодними та гарячими напоями за адресою: АДРЕСА_2 , на період до 01 грудня 2020 року /а.с.23/. Як фізична особа-підприємець ОСОБА_1 зареєстрована 11 лютого 2019 року. Дані про основний вид економічної діяльності згідно відомостей Виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ФОП ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків та інших обов`язкових платежів НОМЕР_1 ) 47.24. Роздрібна торгівля хлібобулочними виробами, борошняними та цукровими кондитерськими виробами в спеціалізованих магазинах /а.с.21-22/. З фотографії споруди, розміщеної на земельній ділянці комунальної форми власності з кадастровим номером 5324087705:05:007:0072 видно, що остання має всі ознаки тимчасової споруди, що підтверджується матеріалами, доданими до акту комісії від 02 березня 2021 року /а.с.24-31/. За адресою: АДРЕСА_2 на земельній ділянці комунальної форми власності з кадастровим номером 5324087705:05:007:0072 розміщено тимчасову споруду та проводиться торгівля холодними та гарячими напоями /а.с.28-31/. Тимчасова споруда розміщена біля фонтану (15 м), прокладена плитка, підключена електроенергія до підвалу будинку АДРЕСА_2 . Тимчасова споруда розміщена на території алеї, відсутній паспорт прив`язки. Відсутній договір сервітуту з власником земельної ділянки. Плата за використання земельної ділянки, на якій розміщена тимчасова споруда, до місцевого бюджету не вноситься. Власник земельної ділянки, яка використовується: Щербанівська сільська рада Полтавського району Полтавської області. Особа, яка використовує земельну ділянку без правовстановлюючих документів: ФОП ОСОБА_1 . Земельна ділянка, яку використовують, розташована за адресу: АДРЕСА_1 . Кадастровий номер земельної ділянки, яка використовується: 5324087705:05:007:0072. З огляду на викладене, комісія дійшла висновку, що тимчасова споруда підлягає демонтажу в судовому порядку .
Беручи до уваги наведене, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам та доводам учасників справи, суд виходить з наступного.
Правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою населених пунктів і спрямований на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини визначає Закон України Про благоустрій населених пунктів №2807-IV від 06 вересня 2005 року /далі - Закон №2807-IV/.
За визначеннями, наведеними у статті 1 Закону №2807-IV, благоустрій населених пунктів - комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля; заходи з благоустрою населених пунктів - роботи щодо відновлення, належного утримання та раціонального використання територій, охорони та організації упорядкування об`єктів благоустрою з урахуванням особливостей їх використання.
Згідно з частинами першою та четвертою статті 20 Закону №2807-IV організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом.
Рішення місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо благоустрою території певного населеного пункту є обов`язковим для виконання розміщеними на цій території підприємствами, установами, організаціями та громадянами, які на ній проживають.
Відповідно до частин другої та четвертої статті 28 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності № 3038-VI від 17 лютого 2011 року тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту. Тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення.
Розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.
Механізм розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності визначений Порядком розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженим наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21 жовтня 2011 року № 244, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 22 листопада 2011 року за № 1330/20068 /далі - Порядок №244/.
Відповідно до пункту 1.3 Порядку №244 тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (далі - ТС) - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.
За визначеннями, наведеними у пункті 1.4 Порядку №244, паспорт прив`язки ТС - комплект документів, у яких визначено місце встановлення ТС та благоустрій прилеглої території на топографо-геодезичній основі М 1:500, інженерне забезпечення, зовнішній архітектурний вигляд ТС та напрям підприємницької діяльності; пересувна ТС - споруда, яка не має закритого приміщення для тимчасового перебування людей, у якій може бути розміщене торговельне обладнання, низькотемпературний прилавок, лоток, ємність, торговельний автомат, інші пристрої для сезонної роздрібної торгівлі та іншої підприємницької діяльності; стаціонарна ТС - споруда, яка має закрите приміщення для тимчасового перебування людей і по зовнішньому контуру площу до 30 кв. м.
Згідно з пунктом 1.5 Порядку №244 холодильне та інше обладнання, що розміщується поряд з ТС, необхідне для забезпечення санітарних заходів чи дотримання вимог санітарних норм, має бути передбачено схемою розміщення ТС, при цьому загальна площа, що займає таке обладнання, не може перевищувати 25 % площі цієї ТС.
Пунктами 2.1, 2.2, 2.7 Порядку №244 передбачено, що підставою для розміщення ТС є паспорт прив`язки ТС. Замовник, який має намір встановити ТС, звертається до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або районної державної адміністрації із відповідною заявою у довільній формі про можливість розміщення ТС. Паспорт прив`язки ТС надається органом з питань містобудування та архітектури протягом десяти робочих днів з дня подання зазначеної заяви.
Відповідно до пунктів 2.20-2.21 Порядку №244 встановлення ТС здійснюється відповідно до паспорта прив`язки ТС. Відхилення від паспорта прив`язки ТС не допускається.
Згідно з пунктами 2.29 та 2.30 Порядку №244 у разі закінчення строку дії, анулювання паспорта прив`язки ТС, самовільного встановлення ТС така ТС підлягає демонтажу. Розміщення ТС самовільно забороняється.
Таким чином, Порядком № 244 визначено перелік підстав для здійснення демонтажу тимчасової споруди, до яких належить, зокрема, самовільне встановлення тимчасової споруди, тобто розміщення тимчасової споруди за відсутності для цього визначених Порядком підстав, а саме: паспорту прив`язки.
З матеріалів справи судом встановлено та актом, складеним комісією з виявлення самовільно встановлених тимчасових споруд на території Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області 02 березня 2021 року о 09 год 10 хв с. Розсошенці /а.с.18-31/, підтверджується, що на земельній ділянці комунальної форми власності з кадастровим номером 5324087705:05:007:0072 за адресою: АДРЕСА_1 , ФОП ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків та інших обов`язкових платежів НОМЕР_1 ) розташовано тимчасову споруду за відсутності паспорту прив`язки.
Доказів наявності у відповідача відповідних дозвільних документів, а саме: паспорту прив`язки тимчасової споруди, яка нею розміщена на земельній ділянці комунальної форми власності з кадастровим номером 5324087705:05:007:0072 за адресою: АДРЕСА_1 , матеріали справи не містять.
Таким чином, суд доходить висновку про наявність підстав для демонтажу тимчасової споруди, яка розміщена ФОП ОСОБА_1 на земельній ділянці комунальної форми власності з кадастровим номером 5324087705:05:007:0072 за адресою: АДРЕСА_1 .
Суд також вважає за необхідне зазначити наступне.
Згідно з положеннями статті 10 Закону №2807-IV до повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить, зокрема, затвердження правил благоустрою територій населених пунктів. До повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить забезпечення виконання місцевих програм та здійснення заходів з благоустрою населених пунктів; здійснення самоврядного контролю за станом благоустрою та утриманням територій населених пунктів, інженерних споруд та об`єктів, підприємств, установ та організацій, майданчиків для паркування транспортних засобів (у тому числі щодо оплати послуг з користування майданчиками для платного паркування транспортних засобів), озелененням таких територій, охороною зелених насаджень, водних об`єктів тощо.
Статтею 12 Закону №2807-IV передбачено, що суб`єктами у сфері благоустрою населених пунктів є органи державної влади та органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, органи самоорганізації населення, громадяни.
У відповідності до статті 34 Закону №2807-IV правила благоустрою території населеного пункту - це нормативно-правовий акт, яким установлюються вимоги щодо благоустрою території населеного пункту. Правила включають, зокрема, порядок здійснення благоустрою та утримання територій об`єктів благоустрою; порядок розміщення малих архітектурних форм; порядок здійснення самоврядного контролю у сфері благоустрою населених пунктів.
Частиною першою статті 40 Закону №2807-IV визначено, що самоврядний контроль у сфері благоустрою населених пунктів здійснюється сільськими, селищними, міськими радами та їх виконавчими органами.
Таким чином, Закон України Про благоустрій населених пунктів наділяє повноваженнями міські ради та їх виконавчі органи здійснювати самоврядний контроль у сфері благоустрою населених пунктів, та у розумінні вказаного закону дії з демонтажу елементів благоустрою є заходами з відновлення благоустрою населеного пункту.
З огляду на викладене, звернення до суду з цим позовом обумовлено здійсненням Щербанівською сільською радою Полтавського району Полтавської області владних управлінських функцій у сфері благоустрою міста та вжиттям заходів із демонтажу елементів благоустрою. Оскільки предметом спору у цій справі є зобов`язання відповідача демонтувати самочинно встановлену тимчасову споруду для провадження підприємницької діяльності, то така вимога свідчить про здійснення позивачем контролю за станом благоустрою території с. Розсошенці, забезпечення в ньому чистоти і порядку, усунення порушень, допущених відповідачем.
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 25 червня 2019 року у справі № 914/1092/18 виклала правові висновки, відповідно до яких спори щодо виконання суб`єктами владних повноважень функцій у сфері благоустрою є публічно-правовими й мають розглядатись в порядку адміністративного судочинства.
Аналогічна правова позиція викладена також Верховним Судом у постанові від 04 березня 2021 року у справі №1.380.2019.002437.
Суд також враховує, що право користування земельною ділянкою не є предметом спору у справі та вимога про захист права власності (користування) на землю позивачем не заявлялась. Також зазначений спір не є спором про право власності відповідача на тимчасову споруду, оскільки не позбавляє його права володіння, користування та розпорядження останньою.
Враховуючи викладене, суд вважає за можливе задовольнити позовну вимогу позивача та зобов`язати відповідача демонтувати самовільно встановлену нею тимчасову споруду на земельній ділянці, розташованій за адресою: АДРЕСА_1 .
Отже, позов підлягає задоволенню.
Згідно з частиною другою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки відповідні витрати, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз, у справі відсутні, підстав для їх розподілу немає.
Керуючись статтями 6-9, 72-77, 211, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області (вул. Центральна, буд. 2, с. Щербані, Полтавський район, Полтавська область, 38750, ідентифікаційний код 24565876) до фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) про зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Зобов`язати фізичну особу-підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) демонтувати самовільно встановлену нею тимчасову споруду на земельній ділянці, розташованій за адресою: АДРЕСА_1 .
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги у порядку, встановленому статтею 297 з урахуванням положень підпункту 15.5 пункту 15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя Н.І. Слободянюк
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.05.2021 |
Оприлюднено | 17.05.2021 |
Номер документу | 96898388 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Н.І. Слободянюк
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні