Рішення
від 13.05.2021 по справі 120/1126/21-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 травня 2021 р. Справа № 120/1126/21

Вінницький окружний адміністративний суд у складі судді Слободонюка М.В., розглянувши у м. Вінниці в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (в письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області до Сектору культури Вінницької районної державної адміністрації про стягнення капіталізованих платежів

ВСТАНОВИВ:

У лютому 2021 року до суду надійшла позовна заява Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області (позивач, Управління ВД ФССУ у Вінницькій області) до Сектору культури Вінницької районної державної адміністрації (відповідач, Сектор культури Вінницької РДА) про стягнення капіталізованих платежів в сумі 1366247,09 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач з 12.01.2021 року знаходиться у стані припинення, позаяк його засновниками прийнято рішення про припинення юридичної особи у зв`язку з ліквідацією. Оскільки Сектор культури Вінницької РДА ліквідовується без правонаступника, відтак повинна бути проведена капіталізація платежів для продовження страхових виплат особам, які мають право на такі виплати відповідно до положень Порядку капіталізації платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації страхувальників від 04.12.2019 року № 986. При цьому, зважаючи, що відповідачем залишено без виконання вимогу позивача від 27.01.2021 року № 155-02 про сплату капіталізованих платежів, позивач з метою стягнення капіталізованих платежів в сумі 1366247,09 грн. звернувся до суду із цим позовом.

Ухвалою від 09.03.2021 року судом відкрито провадження у справі та, відповідно до ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи. Цією ж ухвалою сторонам встановлено строки для подання заяв по суті справи.

Копія вказаної ухвали від 09.03.2021 року про відкриття провадження у справі направлена за визначеною у справі та в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань адресою відповідача ("вул. Брацлавська, 31, м. Вінниця, 21100"), однак не була вручена під час доставки з незалежних від суду причин, про що свідчить акт кур`єра суду від 17.03.2021 про неможливість вручення відповідних процесуальних документів у зв`язку з відсутністю сторони за вказаною адресою. Наведені обставини виходячи з положень ч. 4 ст. 124, ч. 1 ст. 127 та ч. 6 ст. 251 КАС України вказують на те, що копія ухвали суду вважається врученою, а відповідач - належним чином повідомленим про розгляд справи.

Так, відповідачем у встановлений строк та станом на момент прийняття рішення по справі не надано відзиву на позовну заяву. За таких підстав суд вважає за можливе розглянути справу за наявними у ній матеріалами, оскільки при підготовці справи до розгляду дотримано вимоги КАС України щодо належного повідомлення сторін про розгляд справи.

Надалі, ухвалою суду від 12.05.2021 року відмовлено в прийнятті до розгляду заяви Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області від 30.04.2021 року про зміну позовних вимог.

Дослідивши наявні у справі докази та надавши їм юридичну оцінку, суд встановив, що відповідач - Сектор культури Вінницької районної державної адміністрації перебуває на обліку у Вінницькому відділенні Управління ВД ФСС України у Вінницькій області як страхувальник.

Крім того, у Вінницькому відділенні Управління ВД ФСС України у Вінницькій області знаходяться на обліку три особових справи потерпілих на виробництві, які отримали травму при виконанні обов`язків у Секторі культури Вінницької районної державної адміністрації та які отримують щомісячні страхові виплати.

Так, судом встановлено, що згідно з постановою Вінницького відділення УВД ФССУ у Вінницькій області "Про призначення потерпілому перерахованої щомісячної страхової виплати" від 21.04.2020 року № 0203/551/551/58 позивачем зареєстрований страховий випадок - профзахворювання, внаслідок чого потерпілій - ОСОБА_1 , за висновком МСЕК від 16.02.2005 року, встановлена стійка втрата професійної працездатності 40% та ІІІ група інвалідності, безстроково, у зв`язку з чим позивач призначив та виплачує вказаній особі належні їй суми страхового відшкодування як особі, яка має право на страхові виплати, у зв`язку з втратою працездатності внаслідок нещасного випадку на виробництві в сумі 1823,50 грн. безстроково з 01.03.2020 року (а.с. 10).

Постановою Вінницького відділення УВД ФССУ у Вінницькій області "Про призначення потерпілому перерахованої щомісячної страхової виплати" від 21.04.2020 року № 0203/90978/90978/32 позивачем зареєстрований страховий випадок - трудове каліцтво, внаслідок чого потерпілій - ОСОБА_2 , за висновком МСЕК від 16.11.2018 року, встановлена стійка втрата професійної працездатності 10% безстроково, у зв`язку з чим позивач призначив та виплачує вказаній особі належні їй суми страхового відшкодування як особі, яка має право на страхові виплати, у зв`язку з втратою працездатності внаслідок нещасного випадку на виробництві в сумі 820,05 грн. безстроково з 01.03.2020 року (а.с. 11).

Іншою постановою Вінницького відділення УВД ФССУ у Вінницькій області "Про призначення потерпілому перерахованої щомісячної страхової виплати" від 21.04.2020 року № 0203/550/550/57 позивачем зареєстрований страховий випадок - профзахворювання, внаслідок чого потерпілій - ОСОБА_3 , за висновком МСЕК від 18.11.2003 року, встановлена стійка втрата професійної працездатності 60% та ІІ група інвалідності, безстроково, у зв`язку з чим позивач призначив та виплачує вказаній особі належні їй суми страхового відшкодування як особі, яка має право на страхові виплати, у зв`язку з втратою працездатності внаслідок нещасного випадку на виробництві в сумі 2735,26 грн. безстроково з 01.03.2020 року (а.с. 12).

Також судом встановлено, що наразі згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відповідач з 12.01.2021 перебуває в стані припинення в результаті його ліквідації.

Після публікації вищезазначеного запису та у зв`язку із припиненням відповідачем своєї діяльності, позивачем здійснено розрахунок сум капіталізованих платежів щодо трьох осіб, які мають право на страхові виплати, у зв`язку з втратою працездатності внаслідок нещасного випадку на виробництві, а саме: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та ОСОБА_3 .

Відповідно до розрахунку капіталізованих платежів станом на 01.01.2021 року Сектор культури Вінницької районної державної адміністрації зобов`язано сплатити Управлінню виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області в загальному розмірі 1366247,09 грн. капіталізованих платежів (а.с. 4).

Потреба в капіталізації коштів для щомісячних виплат по відшкодуванню шкоди, завданої здоров`ю ОСОБА_3 згідно постанови Вінницького відділення УВД ФССУ у Вінницькій області "Про призначення потерпілому перерахованої щомісячної страхової виплати" від 21.04.2020 року № 0203/550/550/57 складає 591393,85 грн.

Потреба в капіталізації коштів для щомісячних виплат по відшкодуванню шкоди, завданої здоров`ю ОСОБА_1 згідно постанови Вінницького відділення УВД ФССУ у Вінницькій області "Про призначення потерпілому перерахованої щомісячної страхової виплати" від 21.04.2020 року № 0203/551/551/58 складає 568200,64 грн.

Потреба в капіталізації коштів для щомісячних виплат по відшкодуванню шкоди, завданої здоров`ю ОСОБА_2 згідно постанови Вінницького відділення УВД ФССУ у Вінницькій області "Про призначення потерпілому перерахованої щомісячної страхової виплати" від 21.04.2020 року № 0203/90978/90978/32 складає 206652,60 грн.

21.01.2020 позивачем надіслано відповідачу вимогу про сплату капіталізованих платежів від 27.01.2021 року № 155-02.

Однак, станом на дату розгляду справи, вказана вимога залишилась без виконання, що свідчить про те, що відповідач грошові вимоги Фонду по капіталізації не визнав та не сплатив такі платежі. Як наслідок, наведені вище обставини спонукали позивача звернутися до суду з даним позовом.

Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд зазначає наступне.

Спірні правовідносини регулюються положеннями Цивільного кодексу України, Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності" №1105-ХІV та Порядку капіталізації платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації страхувальників, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 року № 986.

Правову основу, економічний механізм та організаційну структуру загальнообов`язкового державного соціального страхування громадян від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які призвели до втрати працездатності або загибелі застрахованих на виробництві, визначено Законом України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування".

Основними принципами страхування від нещасного випадку, зокрема, є: своєчасне та повне відшкодування шкоди страховиком; обов`язковість страхування від нещасного випадку осіб, які працюють на умовах трудового договору (контракту) та інших підставах, передбачених законодавством про працю, а також добровільність такого страхування для осіб, які забезпечують себе роботою самостійно, та громадян - суб`єктів підприємницької діяльності.

Згідно з статтею 3 вказаного Закону соціальне страхування здійснюється за принципами: 1) законодавчого визначення умов і порядку здійснення соціального страхування; 2) обов`язковості страхування осіб відповідно до видів соціального страхування та можливості добровільності страхування у випадках, передбачених законом; 3) державних гарантій реалізації застрахованими особами своїх прав; 4) обов`язковості фінансування Фондом витрат, пов`язаних із наданням матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг, в обсягах, передбачених цим Законом; 5) формування та використання страхових коштів на засадах солідарності та субсидування; 6) диференціації розміру виплати допомоги залежно від страхового стажу; 7) диференціювання страхового тарифу з урахуванням умов і стану безпеки праці, виробничого травматизму та професійної захворюваності на кожному підприємстві; 8) економічної заінтересованості суб`єктів страхування в поліпшенні умов і безпеки праці; 9) цільового використання коштів соціального страхування; 10) відповідальності роботодавців та Фонду за реалізацію права застрахованої особи на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за цим Законом.

Згідно частин 1 - 3 статті 4 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом. Фонд є некомерційною самоврядною організацією, що діє на підставі статуту, який затверджується його правлінням. Фонд, якщо інше не передбачено законами України, не може займатися іншою діяльністю, крім тієї, для якої його створено, та використовувати свої кошти на цілі, не пов`язані з цією діяльністю.

Страхуванню від нещасного випадку, у відповідності до ч. 1 ст. 35 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування", підлягають особи, які працюють на умовах трудового договору (контракту), цивільно-правового договору, на інших підставах, передбачених законом, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форми власності та господарювання, у тому числі в іноземних дипломатичних та консульських установах, інших представництвах нерезидентів, або у фізичних осіб, а також обрані на виборні посади в органах державної влади, органах місцевого самоврядування та в інших органах, фізичні особи - підприємці, особи, які провадять незалежну професійну діяльність, члени фермерського господарства, якщо вони не належать до осіб, які підлягають страхуванню від нещасного випадку на інших підставах.

Страховими виплатами є грошові суми, які Фонд виплачує застрахованому чи особам, які мають на це право, у разі настання страхового випадку. Підставою для оплати потерпілому витрат на медичну допомогу, проведення медичної, професійної та соціальної реабілітації, а також страхових виплат є акт розслідування нещасного випадку або акт розслідування професійного захворювання (отруєння) за встановленими формами (ч.ч. 1,3 ст. 36 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування").

Відповідно до пункту 5 частини 1 статті 11 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" джерелами формування коштів Фонду є капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Капіталізація платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації (зокрема у зв`язку з банкрутством) страхувальника (далі - платежі) для задоволення вимог, що виникли із його зобов`язань внаслідок заподіяння шкоди життю та здоров`ю застрахованим особам на сьогодні проводиться відповідно до Порядку капіталізації платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації страхувальників, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 року № 986 (далі - Порядок № 986), і здійснюється по кожній особі з виплатою заборгованості за минулі роки і необхідності виплат майбутніх платежів.

Пунктами 1, 2, 3 Порядку № 986 передбачено, що відповідно до цього Порядку здійснюється капіталізація платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації (зокрема у зв`язку з банкрутством) страхувальника (далі - платежі) для задоволення вимог, що виникли із його зобов`язань внаслідок заподіяння шкоди життю та здоров`ю застрахованим особам.

У цьому Порядку термін "капіталізація платежів" означає визначення суми грошових зобов`язань страхувальника у випадку його ліквідації (зокрема у зв`язку з банкрутством), що виникли внаслідок заподіяння шкоди життю та здоров`ю застрахованим особам, які належить сплатити до Фонду соціального страхування України для забезпечення страхових виплат і витрат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності.

Капіталізація платежів проводиться щодо кожної застрахованої особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідних подальших платежів для забезпечення страхових виплат і витрат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності. Під час капіталізації платежів враховуються заробітна плата потерпілого, відсоток втрати професійної працездатності, витрати на догляд за потерпілим, на реабілітацію, протезування, придбання транспортних засобів, види соціальної допомоги відповідно до медичного висновку, одноразова допомога в разі стійкої втрати професійної працездатності або смерті потерпілого, а також інші виплати, передбачені законодавством.

Згідно з пунктом 4 Порядку № 986 капіталізація платежів перед застрахованими особами або перед особами, визначеними у статті 41 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування", розраховується на період, що визначається як різниця між середньою очікуваною тривалістю життя для чоловіків і жінок у країні та віком особи на момент її проведення, та обчислюється щодо кожного платежу таким чином: 1) щомісячні страхові виплати втраченого заробітку - з урахуванням середньомісячного заробітку та ступеня втрати професійної працездатності; 2) витрати на догляд за потерпілим відповідно до медичного висновку - згідно з нормами, встановленими нормативно-правовими актами; 3) витрати на забезпечення потерпілого автомобілем безоплатно чи на пільгових умовах, організацію та оплату навчання водінню автомобіля, а також на виплату компенсації на бензин (пальне), ремонт і технічне обслуговування автомобілів або на транспортне обслуговування - згідно з нормами, встановленими нормативно-правовими актами; 4) витрати на санаторно-курортне лікування - із розрахунку середньої вартості санаторно-курортної путівки: для осіб з інвалідністю I групи - щороку, для інших осіб з інвалідністю - не рідше одного разу на три роки.

Відповідно до пунктів 7, 8 Порядку № 986 капіталізація платежів включає заборгованість страхувальника з виплат, пов`язаних із його зобов`язаннями відшкодувати шкоду, заподіяну життю або здоров`ю застрахованої особи, а саме суми одноразової допомоги, щомісячних виплат втраченого заробітку, витрат на догляд за потерпілим і виплат за листками непрацездатності.

У кредиторських вимогах Фонду соціального страхування України до страхувальника, щодо якого розпочато ліквідацію, зазначається сума грошових зобов`язань, обчислена з урахуванням кожного платежу, що підлягає капіталізації.

Суми капіталізованих платежів відповідно до зазначених кредиторських вимог у випадках ліквідації страхувальника перераховуються робочому органу виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України, у якому страхувальник перебуває на обліку.

Отже, наведеними нормами законодавства передбачено обов`язок страхувальника проводити капіталізацію для продовження страхових виплат особам, потерпілим на підприємстві, протягом їхнього життя.

Капіталізація платежів здійснюється щодо кожної особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідності виплати майбутніх платежів, коли страхувальник припинить свою діяльність та не буде сплачувати страхові внески, при цьому, визначено обов`язок страхувальника проводити капіталізацію страхових виплат у всіх випадках ліквідації (і у разі визнання останнього банкрутом, і за власним рішенням).

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 10.01.2019 року в справі № 812/862/17 (адміністративне провадження: № К/9901/45677/18).

Як уже наголошувалося судом вище, в Управлінні виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області перебувають на обліку особові справи потерпілих громадян ОСОБА_3 , ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , які отримали травми під час роботи в Секторі культури Вінницької районної державної адміністрації.

Факт отримання вказаними особами травм та встановлення їм інвалідності підтверджується виписками з акту огляду МСЕК серії 2-18 АВ № 049278 від 16.02.2005 року (щодо ОСОБА_1 ), акту огляду МСЕК від 16.11.2018 року серії 12ААА № 041960 (щодо ОСОБА_2 ) та акту огляду МСЕК від 18.11.2003 року серії 2-18 АВ № 027397 (а.с. 13- 15).

Таким чином, Управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області, постановами "Про призначення потерпілому перерахованої щомісячної страхової виплати" від 21.04.2020 року № 0203/551/551/58, № 0203/90978/90978/32 та № 0203/550/550/57 призначено потерпілим перераховану щомісячну страхову виплату.

Згідно з розрахунком, який наявний у матеріалах справи, загальна потреба в капіталізації коштів по Сектору культури Вінницької районної державної адміністрації для розрахунку з потерпілими на виробництві станом на 01.01.2021 складає 1366247,09 грн. Розрахунок здійснено з урахуванням таблиці смертності та середньої очікуваності тривалості життя в Україні за 2019 рік.

Суд зазначає, що розрахунок потреби в капіталізації коштів по Сектору культури Вінницької районної державної адміністрації складений Управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області, з урахуванням вимог Порядку капіталізації платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації страхувальників, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 № 986.

Відповідно до статті 112 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) у разі ліквідації платоспроможної юридичної особи вимоги її кредиторів задовольняються у першу чергу - щодо відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, та вимоги кредиторів, забезпечені заставою чи іншим способом.

Згідно з частиною 3 статті 110 ЦК України якщо вартість майна юридичної особи є недостатньою для задоволення вимог кредиторів, юридична особа здійснює всі необхідні дії, встановлені законом про відновлення платоспроможності або визнання банкрутом.

Частиною 2 статті 1205 ЦК України встановлено, що у разі ліквідації юридичної особи платежі, належні потерпілому або особам, визначеним статтею 1200 цього Кодексу, мають бути капіталізовані для виплати їх потерпілому або цим особам у порядку, встановленому законом або іншим нормативно-правовим актом.

Тобто, суд вкотре наголошує, що капіталізація платежів здійснюється у всіх випадках ліквідації юридичної особи, а не лише у випадку ліквідації підприємства-банкрута.

Велика Палата Верховного Суду, аналізуючи поняття публічно-правового спору в постанові від 30.05.2018 року у справі № 822/1472/17, зазначила, що за змістом п. 5 ч. 1 ст. 11 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" джерелом формування коштів Фонду є, зокрема, капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Судом встановлено, що на дату розгляду даної справи, сума заявлених капіталізованих платежів відповідачем не сплачена, доказів протилежного суду не надано.

Таким чином, позов Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області до Сектору культури Вінницької районної державної адміністрації про стягнення капіталізованих платежів в сумі 1366247,09 грн. підлягає до задоволення.

Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Отже, сплачений позивачем при зверненні до суду судовий збір з відповідача не стягується.

Керуючись ст.ст. 73-77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

Стягнути з Сектору культури Вінницької районної державної адміністрації (вул. Брацлавська, 31, м. Вінниця, 21100, код ЄДРПОУ: 02226642) на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області (вул. Зодчих, 22, м. Вінниця, 21037, код ЄДРПОУ: 41315197) капіталізовані платежі в сумі 1 366 247,09 грн. (один мільйон триста шістдесят шість тисяч двісті сорок сім гривень 09 копійок).

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Повне судове рішення складено 13.05.21.

Інформація про учасників справи:

Позивач: Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області (вул. Зодчих, 22, м. Вінниця, 21037, код ЄДРПОУ: 41315197);

Відповідач: Сектор культури Вінницької районної державної адміністрації (вул. Брацлавська, 31, м. Вінниця, 21100, код ЄДРПОУ: 02226642).

Суддя Слободонюк Михайло Васильович

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.05.2021
Оприлюднено18.05.2021
Номер документу96926858
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/1126/21-а

Рішення від 13.05.2021

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Слободонюк Михайло Васильович

Ухвала від 12.05.2021

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Слободонюк Михайло Васильович

Ухвала від 09.03.2021

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Слободонюк Михайло Васильович

Ухвала від 16.02.2021

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Слободонюк Михайло Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні