Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
29 березня 2021 р. Справа№200/1238/21-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бабіча С.І., за участю секретаря судового засідання Сафронової Ю.Л., та представників сторін:
позивача - не з`явився;
1-го та 2-го відповідача - Ярової С.Е.;
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Фермерського господарства "Харвєст" до Головного управління ДПС у Донецькій області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення і зобов`язати вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
Фермерське господарство "Харвєст" (далі -позивач) з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог від 10 березня 2021 року, яка прийнята судом, звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Донецькій області (далі - 1-й відповідач), Державної Податкової служби України (далі - 2-й відповідач), відповідно до якої просить суд:
- визнати протиправним і скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Донецькій області № 2230428/38125788 від 14.12.2020 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 20 від 20.11.2020 року.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що з метою дотримання положень чинного Податкового законодавства України та формуванням ТОВ Сателлит податкового кредиту, ним були здійснені дії, щодо направлення на реєстрацію у Єдиному державному реєстрі податкових накладних, податкової накладної № 20 від 20.11.2020 року.
Проте, квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригувань кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 20.11.2020 року, сформованою та відправленою за допомогою Автоматизованої системи Єдине вікно подання електронних документів ДФС України, версія 2.3.4.79, позивачу було зупинено реєстрацію податкової накладної № 20 від 20.11.2020 року у зв`язку з тим, що ПН/РК відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН та запропоновано надати пояснення і копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РН для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зазначає, що з метою реєстрації зазначеної вище податкової накладної, позивачем направлено пояснення та документи на адресу податкового органу, проте згідно з рішенням Комісії ГУ ДПС у Донецькій області від 06.01.2021 року № 239/38125788/2, позивачу було відмовлено у реєстрації ПН/РК в ЄРПН з підстав ненадання платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки- фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
На думку позивача контролюючим органом порушено норми Постанови Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165, оскільки квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної не містить перелік документів, необхідних для розгляду питання щодо прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
З огляду на вищевикладене позивач вважає рішення про відмову у реєстрації податкових накладних необґрунтованим та таким, що винесено з порушенням норм чинного законодавства України.
1-й відповідач проти задоволення позовних вимог заперечував, надав письмовий відзив на позовну заяву, відповідно до якого, серед іншого зазначив, що ТОВ "Донбаспромхіммонтаж" не вносилось Комісією ГУ ДПС до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Зазначає, що згідно відомостями інформаційних баз даних ДПС (ДФС) України, ФГ Харвест виписано податкову накладну від 20.11.2020 року № 20 на загальну суму ПДВ 344857,76 грн. обсягом постачання 1724288,76 грн. на реалізацію Насіння соняшника українського походження врожаю 2020 року за кодом УКТ ЗЕД 120600. В подальшому зазначену податкову накладну 09.12.2020 року було відправлено засобами електронного зв`язку на реєстрацію в ЄРПН.
Вказує, що відповідно пунктів 5, 6 Порядку №1165, вказана податкова накладна ТОВ "Донбаспромхіммонтаж", після проведення перевірки на відповідність ознакам безумовної реєстрації, була перевірена щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій, які зазначено у додатку 3 до Порядку №1165.
Після цього, за результатами автоматизованого моніторингу податкових накладних було встановлено, що відображені в них операції відповідають пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції, тому реєстрація таких податкових накладних була зупинена на підставі пункту 7 Порядку №1165.
У зв`язку з зупиненням реєстрації вищевказаної податкової накладної (далі - ПН № 1), згідно з пунктами 8, 10 Порядку №1165, а також пункту 17 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. № 1246 (далі - Порядок №1246), до електронного кабінету ФГ Харвест засобами електронного зв`язку надіслано квитанцію про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (першу квитанцію) щодо зупинення реєстрації ПН № 20 у ЄРПН з наступним змістом у полі "Результат Обробки": "Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 22.11.2020 року №20 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1206, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Показник "D"=5.1220%, "Р"=0".
Згідно з відомостями інформаційних баз даних ДПС (ДФС), господарська операція з реалізації "Насіння соняшнику" за кодом згідно УКТЗЕД 120600, що відображалась у направленій для реєстрації в ЄРПН податковій накладній № 20 від 20.11.2020 року підприємства, відповідала опису критерію ризиковості здійснення операцій № 1, оскільки за цією податковою накладною обсяг реалізації насіння соняшника у кількості 111,92 т. перевищував обсяг придбання такого товару на митній території України за умов відсутності імпорту такого товару та відсутності врахованої таблиці даних платника податку, яка б свідчила про постачання ФГ Харвест насіння соняшника за кодом 120600 УКТЗЕД на постійній основі.
Внаслідок відповідності критерію ризиковості здійснення операцій реєстрація ПН в ЄРПН була автоматично зупинена на підставі абзацу 10 пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246.
Відповідно до пунктів 9, 11 Порядку № 520, комісією ГУ ДПС проаналізовано письмові пояснення та копії документів, які надані платником податків та у встановлені терміни прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних і розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (про що платнику податків надсилались квитанції про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до пункту 18 Порядку № 1246 (другі квитанції).
Згідно з відомостями інформаційних баз даних ДПС (ДФС) України, на підставі розгляду надісланого ТОВ "Донбаспромхіммонтаж" Повідомлення від 23.10.2020 року № 1 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по зупиненій ПН № 1 та сканокопій доданих документів, комісією ГУ ДПС прийнято рішення від 29.10.2020 року № 2078842/38177328 про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку із ненаданням платником податку копій документів, зазначених у пункті 5 Порядку № 520.
Згідно з прийнятим комісією ГУ ДПС рішенням від 29.10.2020 № 2078842/38177328, причина відмови у реєстрації ПН № 20 в Єдиному реєстрі податкових накладних, зазначена у полі "Прийнято рішення про": "відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" "у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків - фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності первинних типових форм та галузевої специфіки, накладних".
Вказує, що підприємством не надано жодного первинного та/або бухгалтерського документа, який свідчив би про облікування незібраного врожаю в бухгалтерському обліку підприємства, а відтак й про зміну структури активів та пасивів підприємства, яке є передумовою для відображення настання реального економічного ефекту від здійснених позивачем операцій з вирощування насіння соняшника та отримання з неї готового врожаю.
Вказує, що позивачем разом з повідомленням від 10.12.2020 року №8 не було надано: актів керівного органу ФГ Харвест на відрядження співробітників до контрагентів-постачальників для одержання продукції, зокрема посівного насіння соняшника; договорів, первинних документів щодо придбання ФГ Харвест товару посівного насіння соняшника у постачальників для подальшої сівби ти вирощування (видаткові накладні, рахунки (рахунки-фактури), банківські виписки, платіжні доручення щодо фактичного перерахування уоштів за отримання посівного насіння соняшника); первинних документів, що підтверджують понесення ФГ Харвест витрат на фактичний посів та вирощування врожаю соняшника (придбання засобів захисту рослин та добрив, плату оренди спецтехніки для забезпечення поливу, фумігації, зрощування, дезінфекції, інших витрат на вирощування с/г культур), у тому числі рахунків (рахунків-фактур), направлених контрагентами - постачальниками на адресу ФГ Харвест щодо оплати вищевказаних витрат (послуг), а також розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків щодо придбання вищевказаних товарів/послуг); рахунків (рахунків-фактур) направлених контрагентом - постачальником Агрофірма Октябрь у формі Товариства з обмеженою відповідальністю на адресу ФГ Харвест щодо оплати послуг зі зберігання, сівби, збирання, навантаження насіння соняшника (відповідно до наданих договорів); розрахункові документи, банківські виписки ФГ Харвест , у яких відображено перерахування коштів на адресу Агрофірма Октябрь у формі Товариства з обмеженою відповідальністю за послуги зберігання, сівби, збирання, навантаження насіння соняшника (відповідно до наданих договорів).
У зв`язку з ненаданням цих документів, комісією ГУ ДПС у повній відповідності з пунктом 11 Порядку №520 було прийнято спірне рішення від 20.11.2020 року №20.
Також вказує, що позивач скористався своїм правом на оскарження рішення Комісії в адміністративному порядку та звернувся до ДПС України зі скаргою. Згідно з відомостями інформаційних баз даних ДПС (ДФС) України, комісією центрального рівня (з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ДПС), на скаргу від 23.12.2020 року № 9342838165 прийнято рішення від 06.01.2021 року № 239/38125788/2 щодо залишення скарги без задоволення та рішення комісії регіонального рівня без змін (причини відмови в полі Підстави : ненадання платнику податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/івнойси ).
За таких обставин 1-й відповідач вказує на відсутність порушень прав, свобод та законних інтересів позивача та просить суд відмовити у задоволенні позову.
З аналогічних підстав проти адміністративного позову заперечував 2-й відповідач, про що вказано у його відзиві, долученому до матеріалів справи.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 08 лютого 2021 року відкрито провадження у даній адміністративній справі та призначено її розгляд за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 01 березня 2021 року.
Підготовче засідання, протокольною ухвалою від 01 березня 2021 року було відкладено до 15 березня 2021 року.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 15 березня 2021 року закрито підготовче провадження у справі № 200/1238/21-а та призначено справу до судового розгляду по суті на 29 березня 2021 року.
Представник позивача у судове засідання не з`явився, про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, через канцелярію суду надав клопотання про розгляд справи без участі представника позивача.
Дослідивши наявні у справі докази, повно і всебічно встановивши всі її обставини, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог у повному обсязі, з огляду на таке.
Фермерське господарство Харвест (ідентифікаційний код: 38125788) зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 29.02.2012 року, номер запису 1 239 102 0000 000936, знаходиться за адресою: 85700, Донецька область, м. Волноваха, пров. Загородній, буд., 2, перебуває на податковому обліку Волновасько-Мангушське управлінні Головного Управління ДПС у Донецькій області та здійснює вид діяльності: 01.11 вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійник культур (основний); 46.21 оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин; 47.19 інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та є платником податку на додану вартість, що підтверджується витягом з реєстру платників єдиного податку № 1805333400469 від 11.10.2018 року (а.с. 14-17).
19 листопада 2020 року між Фермерським господарством Харвєст (далі - Постачальник) та Товариством з обмеженою відповідальністю Сателлит (далі - Покупець) був укладений договір поставки № Р90550, відповідно до якого Постачальник зобов`язується поставити і передати у власність, а Покупець прийняти і оплатити насіння соняшника українського походження врожаю 2020 року, іменоване в подальшому Товар на умовах FCA (Завантажено у транспортний засіб, Волноваський район (Стрітенка)) Інкотермс 2020 (а.с. 80-81).
На виконання умов договору поставки № Р90550 від 19.11.2020 року позивач здійснив поставку товарів на суму 2069146,52 грн. у т. ч. ПДВ 344857,76 грн. Факт поставки товару підтверджено видатковою накладною №Н-0014 від 20.11.2020 року, рахунком-фактури № С-0012 від 20.11.2020 року, товарно-транспортною накладною №00018, № 00019 від 10.09.2020 року, товарно-транспортною накладною № 00020, № 00021, 00022 від 20.11.2020 року, довіреністю № 1825 від 19.11.2020 року, карткою рахунку 27 за період з 01.11.2020 року по 20.11.2020 року, випискою по рахунку № НОМЕР_1 за період з 23.11.2020 року по 23.11.2020 року (а.с. 82-91).
Крім того, позивачем надані наступні документи: пояснювальну записку № 7 выд 10.12.2020 року та документи довільного формату (а.с. 141-180).
22.11.2020 року позивачем складена податкова накладна № 20, за якою позивач є постачальником (продавцем), а Товариство з обмеженою відповідальністю Сателлит отримувачем (покупцем) насіння соняшнику українського походження врожаю 2020 року на суму 1724288,76 грн., ПДВ 344857,752 грн., на загальну суму коштів 2069146,52 грн. (з урахуванням ПДВ) (а.с. 95).
За допомогою програми електронного документообігу М.Е. Doc позивач 09.12.2020 року отримав квитанцію № 9325188783, з якої випливає, що вказану податкову накладну прийнято, документ прийнято, реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена у зв`язку з тим, що відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 20.11.2020 року № 20 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1206, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та додатково повідомлено показник "D"=5.1220%, "Р"=0 (а.с. 96).
Відповідно до квитанції № 2 від 10.12.2020 року до ГУ ДПС документ прийнято. Виявлено помилки/зауваження: повідомлення від 10.12.2020 року №8 щодо надання пояснення та копій документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в Єдиному державну реєстрі податкових накладних прийнято до розгляду (а.с. 142а).
У повідомленні про подання пояснень № 8 від 10.12.2020 року до ГУ ДПС у Донецькій області позивач просив продовжити реєстрацію ПН, що зупинено та надав копії документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування реєстрацію яких зупинено, що підтверджують дійсність та законність операції (а.с. 99).
Рішенням комісії Головного управління ДПС у Донецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 14.12.2020 року № 2230428/38125788 відмовлено в реєстрації податкової накладної від 20.11.2020 року № 20 у зв`язку з ненаданням платником копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних форм та галузевої специфікації, накладних (а.с. 103).
23.12.2020 року позивач надіслав на адресу Державної податкової служби України скаргу щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та просив скасувати рішення комісії регіонального рівня 230428/3812578 від 14.12.2020 року про відмову у реєстрації податкової накладної та зареєструвати податкову накладну № 20 від 20.11.2020 року (а.с. 104).
Державною податковою службою України 06.11.2020 року прийнято рішення за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 239/38125788/2, відповідно до якого залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування без змін у зв`язку з ненаданням платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання - передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. (а. с. 105).
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд дійшов наступних висновків.
Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено).
Спірні правовідносини врегульовано нормами Податкового кодексу України.
Відповідно п.п.14.1.60 п. 14.1 ст. 14 ПК України, єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Згідно з пп. "а" п. 185.1 ст. 185 ПК України об`єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю.
Пунктом 201.10 ст. 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Положення п. 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року № 1246 (далі - Порядок № 1246) (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 р. № 341) встановлюють, що податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Відповідно до п. 12 Порядку № 1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
За результатами перевірок, визначених п. 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (п.13 Порядку № 1246).
Пунктом 201.16 ст. 201 ПК України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Такий Порядок затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165 (надалі - Порядок №1165).
За приписами п. 5, 6 цього Порядку платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Як зазначено у відзиві на позовну заяву, позивач не вносився до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. За результатами автоматизованого моніторингу податкових накладних було встановлено, що відображені у них операції відповідають п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції.
Цей критерій полягає у відсутності товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 разу, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
З наявної у матеріалах справи квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 09.12.2020 року видно, що Таблиця даних позивача прийнята із помилками/зауваженнями, що і зумовило спрацювання Критеріїв ризиковості здійснення операції за спірною податковою накладною (а.с. 96).
Відповідно до п. 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкових накладних/розрахунків коригування зупиняється.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації (п. 10 Порядку №1165).
При цьому відповідно до п. 11 того самого Порядку, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складання податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Як видно з наявної у матеріалах справи копії квитанції № 9325188783 від 09.12.2020 року, реєстрація податкової накладної №20 від 20.11.2020 року зупинена, запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження зазначеної у ній інформації (а.с. 96).
Розгляд таких пояснень та копій документів врегульований Порядком прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 року за № 1245/34216 (надалі - Порядок №520).
Пунктом 2 Порядку №520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Пунктами 3 - 5 цього Порядку визначено, що Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг , Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункти 6, 7 Порядку №520).
Згідно з вимогами пунктів 9, 10 та 11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Підставами для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
З аналізу переліку документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстр видно, що він не має виключного характеру. Наведене у ньому формулювання "може включати" вказує на дозвіл надання певних документів, містить їх приклад.
Вказане не виключає можливості надати інші документи або не надавати частину із перелічених у ньому документів.
Цим законодавство, що діє під час виникнення спірних правовідносин, відрізняється від того, яке діяло раніше та яким встановлювався виключний перелік документів, необхідних для реєстрації податкової накладної у ЄРПН.
Квитанція від 09.12.2020 року (а.с. 96), у якій змістилася пропозиція надати документи для реєстрації податкової накладної, не містила переліку конкретних документів, які для цього необхідні. У ній позивачеві було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній.
Зважаючи на наведене, податник податків мав можливість на свій розсуд визначити, якими документами він може підтвердити реальність господарської операції, за наслідками якої ним була складена спірна податкова накладна.
У такому разі відсутні підстави стверджувати про невиконання позивачем обов`язку надати конкретні документи. Адже як зазначено вище, рішення про надання конкретного документу платник податків приймає самостійно, а квитанція та положення Порядку №520 носять у цьому допоміжний, рекомендаційний характер.
Податковий орган у такому разі при прийнятті рішення про реєстрацію податкової накладної аналізує правильність складання поданих платником податків документів, їх достатність для усунення тих ризиків, у зв`язку з якими реєстрація податкової накладної була зупинена.
Суд зазначає, що в оскаржуваному рішенні зазначено загальну, неконкретизовану і неоднозначну причину відмови в реєстрації податкової накладної.
Суд не приймає до уваги посилання відповідачів на п. 5 Порядку №520 щодо ненадання позивачем достатніх первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційних описів), у тому числі рахунків-фактур/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладних Зокрема на ненадання первинних облікових документів за формами №№ ВЗСГ-1, ВЗСГ-4, ВЗСГ - 8, ВЗСГ-10, № ПБАСГ - 1, ПБАСГ - 2, затвердженими наказом Мінагрополітики від 21.02.2008 року № 73; актів на списання загиблих площ, тощо.
Твердження про те, що ненадання цих документів було підставою для відмови у реєстрації податкової накладної не відповідає змісту спірного рішення.
Як видно з цього рішення, у ньому залишились непозначеними графи, що передбачають відмову у реєстрації у зв`язку з ненаданням "первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити)".
Графи "додаткова інформація", у яких можливо було навести конкретні відсутні чи неправильно складені документи, у рішенні про відмову у реєстрації податкової накладної також не заповнені (а.с. 103).
Крім того, як вже зазначалося, наведений у п. 5 перелік Порядку №520 не є вичерпним.
Відсутність окремих документів або помилки у їх складанні не можуть автоматично вважатися підставою для висновку про нереальність господарської операції, якщо наявні документи підтверджують її вчинення.
Достатність та ступінь прийнятності таких документів оцінюється виходячи з їх сукупності, підтвердження іншими доказами.
Крім цього, у постанові від 02.07.2019 року в справі №140/2160/18 Верховний суд дійшов наступних висновків у аналогічних правовідносинах.
Суд зазначив, що загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт 6 Критеріїв оцінки, без наведення відповідного підпункту, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.
Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Суд застосовує вказані висновки Верховного Суду під час вирішення даної справи.
Крім цього, суд вважає за необхідне зазначити про те, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства.
Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
З огляду на викладене суд дійшов висновку про протиправність рішення Комісії Головного управління ДПС у Донецькій області від 14.12.2020 року № 2230428/38125788 про відмову в реєстрації податкової накладної № 20 від 20.11.2020 року і наявність підстав для його скасування.
Щодо вимог про зобов`язання 2-го відповідача зареєструвати податкові накладні.
Підпунктом 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №117 (далі - Порядок №117).
Пунктом 5 Порядку №117 встановлено, що податкова накладна/розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.
Згідно з п. 6 Порядку №117, у разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до п. 10 Порядку №117, критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади.
Проте, суд зазначає, що у квитанціях, якими зупинено реєстрацію спірних податкових накладних позивача не зазначено чіткої ознаки ризиковості, яка стала підставою для зупинення реєстрації податкової накладної, а лише міститься загальне посилання на пп. 1.6 п. 1 Критеріїв.
Крім того, у наведених квитанціях контролюючим органом не зазначено які саме відомості мають бути підкріплені поясненнями підприємства, та/або які документи мають бути подані для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН.
Суд вважає, що такими діями 1-й відповідач позбавив позивача можливості своєчасно усунути виявлені контролюючим органом недоліки, які стали підставою для відмови у реєстрації податкової накладної № 1 від 22.10.2020 року.
Згідно Порядку № 117, в разі зупинення реєстрації податкових накладних, письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній / розрахунку коригування (п. 15 Порядку). Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів (п.18 Порядку). Зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (п. 20 Порядку).
Відсутність в даному випадку рішень контролюючого органу про відмову у реєстрації податкових накладних, так само як і не реалізація позивачем свого права на подання до контролюючого органу документів на підтвердження господарських операцій, за наслідками яких складені податкові накладні, реєстрація яких була зупинена, не може слугувати підставою для відмови у задоволенні вимоги про зобов`язання зареєструвати податкові накладні.
Відповідно до ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Отже, захист прав, свобод та інтересів має бути ефективним.
Законодавством України не передбачено іншого ефективного способу захисту порушеного права позивача у спірних правовідносинах, аніж зобов`язання 2-го відповідача зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних тією датою, коли її було подано на реєстрацію
На підставі вищевикладеного суд приходить висновку про задоволення позовних вимог Фермерського господарства "Харвєст" до Головного управління ДПС у Донецькій області, Державної Податкової служби України про визнання протиправним і скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Донецькій області № 2230428/38125788 від 14.12.2020 року, а також зобов`язати Державну Податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 20 від 20.11.2020 року.
Відповідно до вимог ст. 139 КАС України , враховуючи задоволення позовних вимог у повному обсязі, судовий збір у сумі 4540,00 грн. підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Донецькій області.
Керуючись Податковим кодексом України, Кодексом адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Позов Фермерського господарства "Харвєст" до Головного управління ДПС у Донецькій області, Державної Податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення і зобов`язати вчинити певні дії - задовольнити повністю.
Визнати протиправним і скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Донецькій області № 2230428/38125788 від 14.12.2020 року;
Зобов`язати Державну Податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393, адреса місцезнаходження: 04053, м. Київ, Львівська площа, буд. 8) зареєструвати податкову накладну № 20 від 20.11.2020 року, що складена Фермерським господарством "Харвєст" (код ЄДРІІОУ 38125788, адреса місцезнаходження: пров. Загородній, буд. 2, м. Волноваха, Донецька область, 85700).
Стягнути на користь Фермерського господарства "Харвєст" судові витрати в розмірі 4540 (чотири тисячі п`ятсот сорок) гривень 00 копійок, за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Донецькій області (код ЄДРПОУ 43142826, місцезнаходження: 87500, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Італійська, буд. 59).
Вступну та резолютивну частини даного рішення прийнято та підписано у нарадчій кімнаті 29 березня 2021 року.
Повне судове рішення складене 17 травня 2021 року.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд з одночасним надсиланням копії апеляційної скарги особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на дане рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя С.І. Бабіч
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.03.2021 |
Оприлюднено | 18.05.2021 |
Номер документу | 96927684 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Бабіч С.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні