Рішення
від 18.05.2021 по справі 480/9230/20
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

18 травня 2021 року Справа № 480/9230/20

Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Соп`яненка О.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області, третя особа - Сумська регіональна філія державного підприємства "Центр державного земельного кадастру" про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області (далі - ГУ Держгеокадастру у Сумській області, відповідач), мотивуючи вимоги тим, що наказом Головного управління Держгеокадастру у Сумській області від 02.04.2020 № 18-13791/16-20-СГ йому було надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки площею 2,00 га земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області. На підставі отриманого наказу було виготовлено та погоджено проект землеустрою. Вказаний проект землеустрою було погоджено без зауважень. Дана земельна ділянка площею 2,00 га зареєстрована в Державному земельному кадастрі з кадастровим номером 5923255100:10:001:0007.

Позивач подав відповідачу заяву про затвердження Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність. Наказом від 29.09.2020 № 18-29902/16-20-СГ відповідач відмовив у затвердженні проекту землеустрою.

Позивач повторно подав відповідачу заяву про затвердження Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність. Наказом від 29.10.2020 р. № 18-33113/16-20-СГ відповідач повторно відмовив у затвердженні проекту землеустрою з тієї підстави, що згідно поданого проекту землеустрою встановлено, що на кадастровому плані земельної ділянки не зазначено форму власності суміжних власників (користувачів) в описі меж. Відповідно до статті 34 Закону України "Про державний земельний кадастр" на кадастровому плані земельної ділянки відображаються зовнішні межі земельної ділянки (із зазначенням суміжних земельних ділянок, їх власників, користувачів суміжних земельних ділянок державної чи комунальної власності). Вважає таку відмову протиправною, оскільки Земельним кодексом України не передбачено підстав для відмови в затвердженні погодженого проекту землеустрою.

Просить визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Сумській області від 29.10.2020 № 18 - 33113/16-20-СГ "Про відмову у затвердженні документації із землеустрою та наданні у власність земельної ділянки" яким відмовлено позивачу у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розташованої за межами населених пунктів на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області, розміром 2, 0000 га, кадастровий номер 5923255100:10:001:0007, із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства та наданні цієї земельної ділянки у власність; зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Сумській області затвердити проект землеустрою щодо відведення ОСОБА_1 земельної ділянки у власність площею 2,0 га (кадастровий номер 5923255100:10:001:0007) із земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області; судові витрати покласти на відповідача.

Відповідач позов не визнав, у наданому суду відзиві на позовну заяву зазначив, що позивачу відмовлено в затвердженні документації із землеустрою та наданні земельної ділянки у власність, оскільки із поданого на затвердження проекту землеустрою встановлено, що на кадастровому плані земельної ділянки не зазначено кадастрові номери суміжних земельних ділянок. Відповідно до статті 34 Закону України "Про державний земельний кадастр" на кадастровому плані земельної ділянки відображаються кадастрові номери суміжних земельних ділянок (за наявності). За таких обставин, Головне управління не має правових підстав для затвердження проекту землеустрою та надання земельної ділянки у власність.

Крім того, позивач звернувся до суду з вимогою зобов`язати відповідача примусово затвердити проект землеустрою, що є фактичним втручанням в дискреційні повноваження відповідача. Просив у задоволенні позову відмовити.

Третя особа у справі надала пояснення, в яких зазначено, що у відповідача не було підстав відмовляти у затвердженні проекту землеустрою, оскільки він позитивно погоджений і позитивно оцінений. В поясненнях зазначено, що Сумська регіональна філія державного підприємства "Центр державного земельного кадастру" підтримує позовні вимоги ОСОБА_1 .

Вивчивши матеріали справи й оцінивши докази у справі, суд вважає, що позов підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Судом встановлено, що 02.04.2020 відповідачем було видано наказ №13791/16-20-СГ про надання позивачу дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки площею 2,00 га земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області (а.с.14).

На замовлення ОСОБА_1 . Державним підприємством "Центр державного земельного кадастру" було виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 у власність для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності (рілля), розташованої за межами населених пунктів на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області.

На підставі виготовленого та погодженого проекту в Державному земельному кадастрі зареєстровано земельну ділянку площею 2,00 га з кадастровим номером 5923255100:10:001:0007.

Позивач подав відповідачу заяву про затвердження Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність. Наказом від 29.09.2020 № 18-29902/16-20-СГ відповідач відмовив ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою з таких підстав: при розгляді поданого проекту землеустрою на затвердження встановлено, що дана документація не відповідає чинному законодавству, а саме: перелік обмежень у використуванні земельної ділянки, не відповідає додатку 6 порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №1051, що передбачено статтею 50 Закону України "Про землеустрій" (а.с. 26).

Позивач звернувся до Сумської регіональної філії державного підприємства "Центр державного земельного кадастру" з проханням усунути недоліки проекта землеустрою.

Сумська регіональна філія державного підприємства "Центр державного земельного кадастру" надала відповідь ОСОБА_1 , в якій зазначено, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки позитивно (без зауважень) погоджений з територіальним органом Держгеокадастру відповідно до ст. 186-1 ЗК України; проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки відповідно до ст. 9 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" позитивно оцінений (без зауважень), про що свідчить висновок державної експертизи землевпорядної документації Головного управління Держгеокадастру у Сумській області від 03.06.2020 №664. Зазначено, що недоліки по проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 згідно наказу ГУ Держгеокадастру у Сумській області від 29.09.2020 № 18-29902/16-20-СГ третьою особою враховано та усунено. Запропоновано позивачу повторно подати проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки на затвердження до ГУ Держгеокадастру у Сумській області, а у разі повторної відмови звернутися до суду за захистом своїх прав (а.с.27 - 28).

Позивач повторно подав відповідачу заяву про затвердження Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність. Наказом від 29.10.2020 р. № 18-33113/16-20-СГ відповідач повторно відмовив у затвердженні проекту землеустрою з тієї підстави, що згідно поданого проекту землеустрою встановлено, що на кадастровому плані земельної ділянки не зазначено кадастрові номери суміжних земельних ділянок. Відповідно до статті 34 Закону України "Про державний земельний кадастр" на кадастровому плані земельної ділянки відображаються кадастрові номери суміжних земельних ділянок (за наявності) (а.с.29).

Суд не погоджується з таким рішенням відповідача та вважає наказ Головного управління Держгеокадастру у Сумській області про відмову у затвердженні документації із землеустрою та наданні у власність земельної ділянки необґрунтованим з огляду на наступне

Відповідно до ч. 9 ст. 118 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Підстав для відмови у затвердженні належним чином погодженого Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність законодавством не передбачено.

Відповідно до ч. 10 ст. 118 ЗК України відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.

Відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.

Відповідач відмовив позивачу в затвердженні Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з підстав, не передбачених законом, тому дане рішення не може відповідати приписам ч. 2 ст. 2 КАС України.

Що стосується вимоги позивача зобов`язати прийняти рішення про затвердження Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Проте Головне управління Держгеокадастру у Сумській області протиправно повторно відмовило позивачу в затвердженні проекту землеустрою. Мотивуючи відмову, відповідач посилається на підстави, не передбачені Земельним кодексом України чи іншими законодавчими актами. Зі змісту ст. 118 ЗК України вбачається, що отримавши погоджений проект землеустрою, відповідач зобов`язаний був його затвердити, інших варіантів правомірної поведінки при розгляді заяви про затвердження проекту землеустрою у відповідача не було. Суд вважає безпідставним посилання відповідача на втручання такими вимогами у його дискреційні повноваження. Дискреційними є повноваження суб`єкта владних повноважень обирати у конкретній ситуації між альтернативами, кожна з яких є правомірною. У даному випадку такі повноваження не є дискреційними, оскільки відповідач не уповноважений діяти на власний розсуд та обирати між кількома варіантами поведінки. Вказане узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, викладеною в постанові від 11 квітня 2018 року у справі № 806/2208/17 (провадження № К/9901/4400/17).

Враховуючи викладене, суд вважає необхідним задовольнити позовні вимоги ОСОБА_1 в повному обсязі. Визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Сумській області від 29.10.2020 р. № 18-33113/16-20-СГ "Про відмову у затвердженні документації із землеустрою та наданні у власність земельної ділянки", яким відмовлено ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, розташованої за межами населених пунктів на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області, площею 2,00 га (кадастровий номер 5923255100:10:001:0007 із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства та зобов`язати відповідача прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення ОСОБА_1 у власність земельної ділянки площею 2,00 га земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області, що, у свою чергу, буде обґрунтованим способом захисту порушеного права позивача.

Відповідно до ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України суд вважає за необхідне присудити позивачу за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Сумській області 840,80 грн. в рахунок відшкодування судового збору.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області, третя особа - Сумська регіональна філія державного підприємства "Центр державного земельного кадастру" про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити дії задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Сумській області від 29.10.2020 № 18-33113/16-20-СГ "Про відмову у затвердженні документації із землеустрою та наданні у власність земельної ділянки", яким відмовлено ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, розташованої за межами населених пунктів на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області, площею 2,00 га (кадастровий номер 5923255100:10:001:0007) із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства.

Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Сумській області затвердити проект землеустрою щодо відведення ОСОБА_1 у власність земельної ділянки площею 2,00 га (кадастровий номер 5923255100:10:001:0007) земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Липоводолинської селищної ради Липоводолинського району Сумської області.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Сумській області (40000, м. Суми, вул. Герасима Кондратьєва, 25, код ЄДРПОУ 39765885) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) 840,80 грн. в рахунок відшкодування судового збору.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О.В. Соп`яненко

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.05.2021
Оприлюднено19.05.2021
Номер документу96970362
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —480/9230/20

Рішення від 18.05.2021

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.В. Соп'яненко

Ухвала від 24.12.2020

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.В. Соп'яненко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні