П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
18 травня 2021 р.м.ОдесаСправа № 420/6414/20
Головуючий в 1 інстанції: Кравченко М.М. Дата і місце ухвалення: 24.02.2021р., м. Одеса Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду
у складі:
головуючого - Ступакової І.Г.
суддів - Бітова А.І.
- Лук`янчук О.В.
при секретарі - Рябоконь Н.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою товариства з обмеженою відповідальністю АГРО-ПС на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 24 лютого 2021 року по справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю АГРО-ПС до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, -
В С Т А Н О В И Л А :
В липні 2020 року товариство з обмеженою відповідальністю АГРО-ПС звернулося до Одеського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 17 березня 2020 року №0007460505 та №0007450505.
Позов обґрунтовувало тим, що при визначенні граничних термінів надходження валютних коштів контролюючим органом необґрунтовано застосовано положення Закону України Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті , оскільки на правовідносини щодо строків розрахунків за валютними операціями розповсюджуються норми Закону України Про валюту і валютні операції , в тому числі і на валютні операції, які мали місце до набрання чинності цим Законом. Крім того, спірні податкові повідомлення-рішення прийнято Головним управлінням ДПС в Одеській області всупереч положенням ч.2 ст.15 Закону України Про валюту і валютні операції , оскільки податковим органом здійснено розрахунок пені та штрафних санкцій більше ніж через рік з моменту отримання інформації від уповноваженого банку стосовно розрахунків щодо взаємовідносин за зовнішньоекономічним контрактом від 10.11.2017р. №10-1117, укладеним з компанією CORVIANA TRADING FZE. , (ОАЕ). Також, позивач посилався на відсутність у відповідача повноважень щодо застосування штрафних (фінансових) санкцій за порушення статті 9 Декрету Кабінету Міністрів України від 19.02.1993р. №15-93 Про систему валютного регулювання та валютного контролю .
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 24 лютого 2021 року в задоволенні позову відмовлено.
Не погоджуючись з вказаним рішенням, товариство з обмеженою відповідальністю АГРО-ПС подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на не правильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, не повне з`ясування обставин справи, просить скасувати рішення від 24.02.2021р., з прийняттям нового судового рішення - про задоволення позову.
В своїй скарзі апелянт зазначає, що при вирішенні спору судом першої інстанції не враховано, що з боку ТОВ АГРО-ПС здійснювалися всі залежні від нього заходи для повернення валютної виручки, в тому числі велася претензійна робота, внаслідок якої відбувалося поступове погашення заборгованості.
Також, апелянт посилається на те, що суд першої інстанції не надав належної правової оцінки його доводам, що з веденням в дію Закону України Про валюту і валютні операції з 07.02.2019р. втратив чинність Закон України Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті . А відтак, починаючи з 07.02.2019р. пеня за порушення строків зарахування валютної виручки на підставі Закону України Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті нараховуватися не може.
Посилається апелянт і на те, що судом першої інстанції взагалі не враховано посилання позивача на відсутність у відповідача компетенції із застосування штрафних санкцій, передбачених Декретом Кабінету Міністрів України від 19.02.1993р. №15-93 Про систему валютного регулювання та валютного контролю .
Розглянувши матеріали справи, заслухавши суддю-доповідача та представників сторін, перевіривши доводи апеляційної скарги та законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що відповідно до пп.20.1.4 п.20.1 ст.20, пп.78.1.1 п.78.1 ст.78 Податкового кодексу України, на підставі інформації від ГУ ДПС в м. Києві (лист від 11.12.2019р. № 47511/7/26-15-05-06-04), від банку ПАТ Банк Восток від 09.01.2019р. №07/151 про виявлені факти порушень валютного законодавства, на підставі наказу від 04.02.2020р. №303, державними ревізорами-інспекторами Головного управління ДПС в Одеській області у період з 05.02.2020р. по 11.02.2020р. проведено позапланову виїзну документальну перевірку товариства з обмеженою відповідальністю АГРО-ПС з питань дотримання вимог валютного законодавства за зовнішньоекономічним контрактом від 10.10.2017р. №10-1117.
За результатами перевірки Головним управлінням ДПС в Одеській області складено акт перевірки від 18.02.2020р. №81/15-32-05-05/41191173, у висновках якого зафіксовано порушення ТОВ АГРО-ПС :
- ст.1 Закону України від 23 вересня 1994 року №185/94-ВР Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті , зі змінами та доповненнями, в частині не дотримання термінів розрахунків за експортною операцією за контрактом від 10.10.2017р. №10-1117, укладеним з компанією CORVIANA TRADING FZE. , (ОАЕ);
- ст.1 Указу Президента України від 18.06.1994р. №319/94 Про невідкладні заходи щодо повернення в Україну валютних цінностей, що незаконно знаходяться за її межами , п.1 ст.9 Декрету Кабінету Міністрів України Про систему валютного регулювання і валютного контролю №15-93 від 19.02.1993р. із змінами та доповненнями, в частині порушення строків декларування валютних цінностей станом на 01.01.2019р.
Зокрема, в акті перевірки зазначено, що ТОВ АГРО-ПС (Постачальник) уклало контракт від 10.10.2017р. №10-1117 з компанією CORVIANA TRADING FZE. , ОАЕ (Покупець, BUSINESS CENTER AL SHMOOOKH BUILDING, UAQ FREE TRADE ZONE, UMM AL QUWAIN, UAE, Benefficiary' s Bank Emirates NBD, SWIFT code: EBILAEAD, IBAN: AE350260000515374135602), відповідно до умов якого Постачальник зобов`язується передати у власність Покупця, а Покупець зобов`язується прийняти і оплатити на умовах цього Контракту товар товарних груп 01-99 згідно з УКТ ЗЕД України, в подальшому Товар; поставка Товару здійснюється на умовах INCOTERMS 2010; асортимент, номенклатура, кількість та вартість конкретної партії Товару вказуються у специфікаціях або інвойсах Постачальника до кожної партії Товару; умова платежів: часткова або повна передоплата; ціна за одиницю Товару - долар США або євро; загальна вартість контракту складає 200000,00 доларів США; розрахунки здійснюються в доларах США або євро згідно інвойсу шляхом банківського переказу на рахунок Постачальника; всі витрати, пов`язані з банківськими послугами, у т.ч. комісії банка-кореспондента несе Покупець, за винятком витрат банка Постачальника; термін дії - з дати підписання до 31.12.2017р., а в частині взаєморозрахунків - до їх повного виконання.
Додатковою угодою №1 від 10.04.2019р. Сторони домовилися внести зміни, а саме CORVIANA TRADING FZE. , ОАЕ (Покупець) передає свої права та обов`язки по контракту від 10.10.2017р. №10-1117, третій стороні AL RAHMA GRIN AND FREED CENTRE , Катар (Новий Покупець, Sheikh Abdulla Complex, Near Red Tag, Salwa Road, Doha, Qatar, QATAR NATIONAL BANK (QNB), IBAN НОМЕР_1 , ACC 0259-194062-001).
На виконання умов контракту від 10.10.2017р. №10-1117 ТОВ АГРО-ПС було експортовано товар на адресу компанії CORVIANA TRADING FZE. , ОАЕ в загальній сумі 33192,50 дол. США (873478,66 грн.), у т.ч.:
- за МД від 18.06.2018р. №UA500020/2018/005301 фактурною вартістю - 11423,26 дол. США (300609,29 грн.);
- за МД від 18.06.2018р. №UA500020/2018/005300 фактурною вартістю - 21769,24 дол. США (572869,37 грн.).
Законодавчо встановлений термін надходження виручки - 15.12.2018р.
Валютна виручка згідно з Додатковою угодою №1 від 10.04.2019р. до контракту від 10.10.2017р. №10-1117 по вищезазначеним МД надійшла від компанії AL RAHMA GRIN AND FREED CENTRE , (Нового Покупця, Катар) на валютні рахунки ТОВ АГРО-ПС в загальній сумі 33192,50 дол. США (837862,90 грн.), у т.ч.:
- на розподільчий рахунок № НОМЕР_2 , відкритий в Южне ГРУ АТ КБ ПРИВАТБАНК , 06.05.2019р. в сумі - 12128,00 дол. США (321155,03 грн.) та після обов`язкового продажу надійшла на поточний рахунок 06.05.2019р., тобто з порушенням термінів розрахунків по експортним операціям;
- на розподільчий рахунок № НОМЕР_2 , відкритий в Южне ГРУ АТ КБ ПРИВАТБАНК , 22.10.2019р. в сумі - 9498,40 дол. США (237224,02 грн.) та після обов`язкового продажу надійшла на поточний рахунок 22.10.2019р., тобто з порушенням термінів розрахунків по експортним операціям;
- на розподільчий рахунок № НОМЕР_2 , відкритий в Южне ГРУ АТ КБ ПРИВАТБАНК , 25.11.2019р. в сумі - 11566,10 дол. США (279483,85 грн.) та після обов`язкового продажу надійшла на поточний рахунок 25.11.2019р., тобто з порушенням термінів розрахунків по експортним операціям.
У зв`язку з цим, Головне управління ДПС в Одеській області дійшло висновку про порушення позивачем вимог ст.1 Закону України від 23.09.1994р. №185/94-ВР Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті (із змінами та доповненнями) внаслідок недотримання термінів надходження валютної виручки за контрактом від 10.10.2017р. №10-1117 за період з 15.12.2018р. по 06.05.2019р. (142 дні) в сумі 12128,00 дол. США, за період з 15.12.2018р. по 22.10.2019р. (311 днів) в сумі 9498,40 дол. США, за період з 15.12.2018р. по 25.11.2019р. (345 днів) в сумі 11566,10 дол. США.
17.03.2020р., на підставі акту перевірки від 18.02.2020р. №81/15-32-05-05/41191173, Головним управлінням ДПС в Одеській області прийнято податкові повідомлення-рішення:
- №0007460505, яким за порушення ст.1 Закону України від 23 вересня 1994 року №185/94-ВР Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті до позивача застосовано суму штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) або пені за порушення термінів розрахунків у сфері ЗЕД, невиконання зобов`язань та ШС за порушення вимог валютного законодавства у розмірі 713245,85 грн.;
- №0007450505, яким за порушення ст.1 Указу Президента України від 18.06.1994р. №319/94 Про невідкладні заходи щодо повернення в Україну валютних цінностей, що незаконно знаходяться за її межами та ст.9 Декрету Кабінету Міністрів України Про систему валютного регулювання і валютного контролю №15-93 від 19.02.1993р. до позивача застосовано суму штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) або пені за порушення строку розрахунку у сфері ЗЕД у розмірі 170,00 грн.
Не погоджуючись з правомірністю вказаних податкових повідомлень-рішень товариство з обмеженою відповідальністю АГРО-ПС оскаржило їх в судовому порядку.
Суд першої інстанції, відмовляючи в задоволенні позову, не прийняв до уваги посилання ТОВ АГРО-ПС , що граничні строки розрахунків мають визначаться за новим Законом України Про валюту та валютні операції (365 календарних днів), зазначивши, що оскільки порушення відбувалися у період дії Закону України Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті (180 календарних днів), тому при обрахунку строку повернення валютної виручки Головне управління ДПС в Одеській області правомірно керувалося саме Законом України Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті .
Також, суд першої інстанції визнав необґрунтованими посилання позивача на те, що розрахунок нерезидентом в строки згідно Контракту було утруднено у зв`язку із введенням в Вінницькій, Луганській, Миколаївській, Одеській, Сумській, Харківській, Чернігівській, а також Донецькій, Запорізькій, Херсонській областях та внутрішніх водах України Азово-Керченської акваторії Україні починаючи із 14 години 00 хвилин 26 листопада 2018 року строком на 30 діб до 14 години 00 хвилин 26 грудня 2018 року воєнного стану, а також у зв`язку з тимчасовою окупацією частини території України та проведенням на території України АТО. Суд зазначив, що під час розгляду справи позивач не надав належних та допустимих доказів на підтвердження ведення претензійно-правової роботи з підприємством-нерезидентом у передбаченому Законом України Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті порядку.
Необґрунтованими, також, суд визнав посилання товариства на пропуск відповідачем встановлених законодавством термінів давності щодо стягнення пені та на відсутність повноважень у податкового органу на винесення податкового повідомлення-рішення за платежем пеня за порушення термінів розрахунків у сфері ЗЕД .
Надаючи правову оцінку таким висновкам суду першої інстанції колегія суддів виходить з наступного.
Так, згідно ч.1 ст.1 Закону України Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті №185/94-ВР від 23.09.1994р. (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), виручка резидентів у іноземній валюті від експорту продукції підлягає зарахуванню на їх валютні рахунки в уповноважених банках у строки виплати заборгованостей, зазначені в контрактах, але не пізніше 180 календарних днів з дати митного оформлення (виписки вивізної вантажної митної декларації (z0374-12)) такої продукції, що експортується, а в разі експорту робіт, транспортних послуг - з моменту підписання акта або іншого документа, що засвідчує виконання робіт, надання транспортних послуг. Перевищення зазначеного строку потребує висновку центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері економічного розвитку. Виручка резидента за експортним зовнішньоекономічним договором (контрактом) вважається перерахованою на його банківський рахунок за заявою резидента, якщо належна сума врегульована Експортно-кредитним агентством.
Згідно ч.1 ст.4 Закону №185/94-ВР порушення резидентами, крім суб`єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції на період її проведення, строків, передбачених статтями 1 і 2 цього Закону або встановлених Національним банком України відповідно до статей 1 і 2 цього Закону, тягне за собою стягнення пені за кожний день прострочення у розмірі 0,3 відсотка суми неодержаної виручки (вартості недопоставленого товару) в іноземній валюті, перерахованої у грошову одиницю України за валютним курсом Національного банку України на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаної виручки (вартості недопоставленого товару).
21 червня 2018 року прийнятий Закон України №2473-VIII Про валюту та валютні операції , відповідно до ст.16 якого цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та вводиться в дію через сім місяців з дня набрання ним чинності.
Пунктом 2 частини 2 статті 16 Прикінцеві та перехідні положення Закону №2473-VIII визнано таким, що втратив чинність з дня введення в дію цього Закону, Закон України Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті .
Відповідно до ч.8 ст.16 Закону №2473-VIII уповноважені установи, суб`єкти валютних операцій, які до дня введення в дію цього Закону порушили вимоги Декрету Кабінету Міністрів України Про систему валютного регулювання і валютного контролю , Указу Президента України від 27 червня 1999 року № 734/99 Про врегулювання порядку одержання резидентами кредитів, позик в іноземній валюті від нерезидентів та застосування штрафних санкцій за порушення валютного законодавства та (або) нормативно-правових актів Національного банку України з питань валютного регулювання та контролю, несуть відповідальність, передбачену законодавством України, що діяло на день вчинення таких порушень.
Рішення про застосування до уповноважених установ, суб`єктів валютних операцій заходів впливу приймається органами валютного нагляду відповідно до компетенції, визначеної частинами п`ятою і шостою статті 11 цього Закону, у порядку, визначеному законодавством, що діє на день прийняття відповідного рішення.
Закон України Про валюту та валютні операції від 21.06.2018р. № 2473-VIII набрав чинності (вступив в силу) з 07.07.2018р. (оприлюднений в Голосі України від 06.07.2018р. № № 121), введений в дію 07.02.2019р.
Відповідно, з 07.02.2019р. втратив чинність Закон України Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті .
Відповідно до ч.1, 2 ст.13 Закону № 2473-VIII Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.
Національний банк України має право встановлювати винятки та (або) особливості запровадження цього заходу захисту для окремих товарів та (або) галузей економіки за поданням Кабінету Міністрів України.
Національний банк України має право встановлювати мінімальні граничні суми операцій з експорту та імпорту товарів, на які поширюються встановлені відповідно до цього Закону граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.
У разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з експорту товарів грошові кошти підлягають зарахуванню на рахунки резидентів у банках України у строки, зазначені в договорах, але не пізніше строку та в обсязі, встановлених Національним банком України. Строк виплати заборгованості обчислюється з дня митного оформлення продукції, що експортується, а в разі експорту робіт, послуг, прав інтелектуальної власності та (або) інших немайнових прав - з дня оформлення у письмовій формі (у паперовому або електронному вигляді) акта, рахунка (інвойсу) або іншого документа, що засвідчує їх надання.
Відповідно до ч.5 ст.13 вказаного Закону порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно із цією статтею, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару).
Постановою Правління Національного банку України від 02.01.2019р. №5, яка набрала чинності з дня введення в дію Закону України Про валюту і валютні операції , затверджено Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, пунктом 21 якого встановлено, що граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 365 календарних днів.
При цьому, згідно п.2 Інструкції про порядок валютного нагляду банків за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів, затвердженої постановою Правління Національного банку України від 02 січня 2019 року №7, граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів, визначені в пункті 21 розділу II Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 02 січня 2019 року №5, поширюються на незавершені операції резидента з експорту та імпорту товарів, за якими до 07 лютого 2019 року не встановлено банком порушення 180-денного строку розрахунків (або строків, визначених у висновках центрального органу виконавчої влади з питань економічної політики, виданих на перевищення встановлених законодавством України строків розрахунків).
Отже, виходячи з наведених правових норм в їх сукупності, апеляційний суд не погоджується з доводами апелянта про можливість застосування до спірних правовідносин положень Закону України Про валюту та валютні операції №2473-VIII, оскільки цим Законом з 07.02.2019р. фактично введена нова система валютного регулювання.
Як вже зазначалося колегією суддів, за укладеним позивачем зовнішньоекономічним контрактом від 10.10.2017р. №10-1117 граничний строк надходження валютної виручки згідно вимог ст.1 Закону України № 185/94-ВР від 23.09.1994р. Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті (180 днів) сплив 15.12.2018р., тобто до моменту набрання чинності Законом №2473-VIII.
При цьому, як вірно встановлено судом першої інстанції, товариством не заперечується факт порушення встановленого 180-денного строку у відповідних операціях.
Наполягаючи на скасуванні податкового повідомлення-рішення №0007460505 від 17.03.2020р. та, відповідно, рішення суду першої інстанції, ТОВ АГРО-ПС зазначається, що станом на момент прийняття оскаржуваного податкового повідомлення-рішення, граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становили 365 календарних днів.
Тобто, державним регулятором послаблено вимоги щодо здійснення відповідних операцій, що на думку апелянта свідчить про пом`якшення відповідальності особи і, як наслідок, про відсутність правових підстав для нарахування оскаржуваної суми пені.
Колегія суддів вважає необґрунтованими такі посилання апелянта, оскільки станом на 07 лютого 2019 року товариством вже вчинено порушення встановленого 180-денного строку зарахування валютної виручки, а тому воно має нести передбачену законом відповідальність у вигляді пені за кожен день затримки.
В спірному випадку порушення граничного строку розрахунків відбулось під час дії Закону №185/94-ВР, тому до спірних правовідносин мають застосуватись норми цього Закону, в тому числі і в частині відповідальності за порушення такого строку.
З цих підстав колегія суддів не приймає до уваги посилання апелянта на недотримання Головним управлінням ДПС в Одеській області при прийнятті спірних податкових повідомлень-рішень положень ч.2 ст.15 Закону України Про валюту і валютні операції .
Варто зазначити, що як Закон України Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті №185/94-ВР, так і Закон України Про валюту і валютні операції №2473-VIII передбачають ідентичні санкції за порушення відповідних строків, а саме нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів.
Апелянт стверджує, що з боку ТОВ АГРО-ПС здійснювалися всі залежні від нього заходи для повернення валютної виручки, в тому числі велася претензійна робота, внаслідок якої відбувалося поступове погашення заборгованості. Крім того, розрахунок нерезидентом в строки згідно Контракту було утруднено у зв`язку із введенням Указом Президента України від 26.11.2018р. №393/2018 Про введення воєнного стану в Вінницькій, Луганській, Миколаївській, Одеській, Сумській, Харківській, Чернігівській, а також Донецькій, Запорізькій, Херсонській областях та внутрішніх водах України Азово-Керченської акваторії Україні починаючи із 14 години 00 хвилин 26 листопада 2018 року строком на 30 діб до 14 години 00 хвилин 26 грудня 2018 року воєнного стану, а також у зв`язку з тимчасовою окупацією частини території України та проведенням на території України АТО.
Однак, ні суду першої, а ні суду апеляційної інстанцій ТОВ АГРО-ПС не надало належних та допустимих доказів на підтвердження ведення претензійно-правової роботи з підприємством-нерезидентом у передбаченому Законом України Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті порядку з метою повернення коштів, що могло бути підставою для призупинення передбачених цим законом строків.
В матеріалах справи міститься претензія №1 від 17.09.2018р. на суму 33192,50 грн., пред`явлена ТОВ АГРО-ПС до боржника CORVIANA TRADING FZE., ОАЕ. При цьому, у справі відсутні докази надіслання відповідної претензії боржнику за Контрактом, отримання її останнім та відповідного реагування на таку претензію.
Доказів неможливості здійснення розрахунків у встановлений Законом №185/94-ВР 180-денний строк через введення воєнного стану в окремих регіонах України позивачем також не надано. Більше того, Указом Президента України від 26.11.2018р. №393/2018 воєнний стан введено починаючи із 14 години 00 хвилин 26 листопада 2018 року строком на 30 діб до 14 години 00 хвилин 26 грудня 2018 року, тоді як розрахунки за зовнішньоекономічним контрактом від 10.10.2017р. №10-1117 здійснено тільки 06.05.2019р., 22.10.2019р. та 25.11.2019р.
На підставі викладеного у сукупності колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що податкове повідомлення-рішення №0007460505 від 17.03.2020р. відповідає критеріям, визначеним ч.2 ст.2 КАС України, тому правові підстави для визнання його протиправним та скасування відсутні.
Обґрунтовуючи незаконність податкового повідомлення-рішення №0007450505 від 17.03.2020р. ТОВ АГРО-ПС посилається на відсутність у відповідача компетенції із застосування штрафних санкцій, передбачених Декретом Кабінету Міністрів України від 19.02.1993р. №15-93 Про систему валютного регулювання та валютного контролю .
За твердженнями апелянта компетентним органами на застосування санкцій, передбачених ст.16 Декрету КМУ №15-93, є Національний банк України та підпорядковані йому установи.
Колегія суддів вважає обґрунтованими такі доводи апелянта з огляду на наступне.
Згідно ст.1 Указу Президента України від 18.06.1994р. №319/94 Про невідкладні заходи щодо повернення в Україну валютних цінностей, що незаконно знаходяться за її межами (в редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин) суб`єктам підприємницької діяльності України, незалежно від форм власності, у десятиденний строк: продекларувати у Національному банку України наявність (або відсутність) з визначенням сум усіх належних їм валютних цінностей, які знаходяться за межами України, в тому числі одержаних у результаті здійснення підприємницької діяльності за межами України; подати Головній державній податковій інспекції України декларацію щодо сум на їх рахунках у банках та інших іноземних фінансових установах, а також щодо сум надходжень валютних цінностей у вигляді доходів (дивідендів), одержаних у результаті здійснення підприємницької діяльності за межами України. Надалі декларування суб`єктами підприємницької діяльності, незалежно від форм власності, наявності належних їм валютних цінностей, які знаходяться за межами України, здійснюється щоквартально. Національному банку України та Головній державній податковій інспекції України забезпечити суворе збереження таємниці щодо одержаної інформації.
Відповідно до ч.1 ст.9 Декрету Кабінету Міністрів України Про систему валютного регулювання і валютного контролю №15-93 від 19.02.1993р. валютні цінності та інше майно резидентів, яке перебуває за межами України, підлягає обов`язковому декларуванню у Національному банку України. Порядок і терміни декларування встановлюються Національним банком України.
Згідно ч.2 ст.16 Декрету №15-93 до резидентів, нерезидентів, винних у порушенні правил валютного регулювання і валютного контролю, застосовуються такі міри відповідальності (фінансові санкції): за невиконання резидентами вимог щодо декларування валютних цінностей та іншого майна, передбачених статтею 9 цього Декрету, - штраф у сумі, що встановлюється Національним банком України.
Санкції, передбачені цим пунктом, застосовуються Національним банком України та за його визначенням - підпорядкованими йому установами.
Відповідно до п.2.7 Розділу 2 Положення про валютний контроль, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 08.02.2000р. №49, невиконання резидентами вимог щодо порядку та строків декларування валютних цінностей та іншого майна тягне за собою таку відповідальність: порушення строків декларування - накладення штрафу в розмірі 10 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян за кожний звітний період; порушення порядку декларування - накладення штрафу в розмірі 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Порушенням порядку декларування є подання недостовірної інформації або перекручення даних, що відображаються у відповідній декларації, якщо такі дії свідчать про приховування резидентами валютних цінностей та майна, що знаходяться за межами України. Неподання або несвоєчасне подання резидентами України декларації (за відсутності валютних цінностей та майна за межами України) не тягне за собою застосування фінансових санкцій.
Таким чином, компетентним органом на застосування штрафних санкцій за невиконання резидентами вимог щодо декларування валютних цінностей та іншого майна, передбачених статтею 9 Декрету №15-93, є Національний банк України та за його визначенням - підпорядковані йому установи.
Відповідно, органи системи ДПС України не є компетентними органами щодо застосування до суб`єкта господарювання санкцій за невиконання вимог щодо декларування валютних цінностей та іншого майна, передбачених статтею 9 Декрету №15-93.
Такий висновок колегії суддів відповідає правовій позиції Верховного Суду, викладеній у постанові від 28.01.2020р. по справі №822/2840/17 (адміністративне провадження №К/9901/25551/18).
За таких обставин колегія суддів вважає обґрунтованими доводи апелянта про неправомірність винесеного Головним управлінням ДПС в Одеській області податкового повідомлення-рішення №0007450505 від 17.03.2020р. та, у зв`язку з цим, про наявність підстав для його скасування.
При вирішенні спору в цій частині суд першої інстанції не звернув уваги на вказану обставину.
Згідно п.2 ч.1 ст.315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
Відповідно до ст.317 КАС України підставою для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є, зокрема, не повне з`ясування судом першої інстанції обставин справи, неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права, недоведеність обставин, які суд першої інстанції вважав встановленими.
З огляду на зазначене колегія суддів приходить до висновку, що постановлене Одеським окружним адміністративним судом рішення від 24.02.2021р. підлягає скасуванню в частині відмови у задоволенні позовних вимог ТОВ АГРО-ПС про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 17 березня 2020 року №0007450505, з прийняттям в цій частині нового судового рішення - про задоволення позову.
В іншій частині рішення Одеського окружного адміністративного суду від 24.02.2021р. колегія суддів залишає без змін.
Керуючись ст.ст. 308, 310, п.2 ч.1 ст.315, ст.ст. 317, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю АГРО-ПС задовольнити частково.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 24 лютого 2021 року скасувати в частині відмови у задоволенні позовних вимог про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 17 березня 2020 року №0007450505.
Ухвалити в цій частині нове рішення, яким позов товариства з обмеженою відповідальністю АГРО-ПС задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області від 17 березня 2020 року №0007450505.
В іншій частині рішення Одеського окружного адміністративного суду від 24 лютого 2021 року залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом 30 днів з дня складання повного тексту судового рішення.
Повний текст судового рішення виготовлений 18 травня 2021 року.
Головуючий: І.Г. Ступакова
Судді: А.І. Бітов
О.В. Лук`янчук
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.05.2021 |
Оприлюднено | 19.05.2021 |
Номер документу | 96975448 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Ступакова І.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні