РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
13 травня 2021 року м. Рівне№460/893/21
Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді О.М. Дудар, за участю секретаря судового засідання А.М. Юрчук, сторін та інших осіб, які беруть участь у справі
позивача: представник Ромашко О.В.,
відповідача: представник Кириченко О.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом
ОСОБА_1 доГоловного управління Держгеокадастру у Рівненській області про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинення певних дій,
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 (далі позивач) звернувся з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області (далі відповідач) про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинення певних дій.
Позивач просив суд:
-визнати протиправним та скасувати наказ відповідача від 28.01.2021 №35-УБД "Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою";
-зобов`язати видати наказ відповідно до ст.ст.118, 122 Земельного кодексу України щодо надання дозволу на розроблення документації із землеустрою.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідач відмовив відповідачу у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки протиправно, з підстав, що не передбачені чинним законодавством. Відмова суперечить п.7 ст.118 Земельного кодексу України, є невмотивованою.
Ухвалою суду від 22.02.2021 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження та вирішено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання на 23.03.2021, встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву.
Ухвалою суду від 23.03.2021 підготовче засідання відкладено за клопотанням сторін на 16.04.2021.
02.04.2021 (у встановлений судом строк) відповідачем подано відзив на позовну заяву, за змістом якого відповідач діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Оскільки Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області розпоряджається виключно землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку, визначеному чинним законодавством, враховуючи те, що бажану позивачем земельну ділянку передано у комунальну власність Гощанській територіальній громаді в особі Гощанської селищної ради, позивачу законно і обґрунтовано відмовлено у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність.
У підготовчому засіданні 16.04.2021 закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті на 13.05.2021.
У судовому засіданні 13.05.2021 закінчено судовий розгляд ухваленням рішення.
У судовому засіданні позивач позов підтримав з підстав, викладених у позовній заяві. Просив позовні вимоги задовольнити повністю.
Представник відповідача у судовому засіданні позов не визнав з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву. Просив у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
Заслухавши пояснення позивача та представника відповідача, дослідивши письмові докази, суд встановив наступні фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини.
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є учасником бойових дій, маж право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни учасників бойових, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_1 , виданим 21 вересня 2015 року Військовою частиною НОМЕР_2 (а.с.3).
31 грудня 2020 року ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,0га для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території Дроздівської сільської ради Гощанського району Рівненської області (а.с.21).
До вказаної заяви позивачем додано: копії паспорта, графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки та копію посвідчення учасника бойових дій (а.а.с.22-24).
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області від 28.012021 №35-УБД "Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою"(а.с.6) ОСОБА_1 відмовлено у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,000 гектара для ведення особистого селянського господарства на території Гощанської селищної ради (колишньої Дроздівської сільської) ради Гощанського району Рівненської області, на підставі невідповідності частині 4 статті 122 Земельного кодексу України, а саме: центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у власність або користування для всіх потреб.
Згідно з графічними матеріалами, бажана земельна ділянка розташована в межах земельної ділянки загальною площею 16,6225 гектара (кадастровий номер 5621282100:02:007:0512), яка наказом Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області від 29.12.2020 №17-75-ОТГ передана у комунальну власність Гощанській територіальній громаді.
Повноваження щодо розпорядження даною земельною ділянкою належить до компетенції Гощанської селищної ради.
Зазначений наказ винесений відповідно до статей 15-1, 118, 122 Земельного кодексу України, Положення про Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 20.02.2020 №53, наказу Держгеокадастру від 24.11.2020 №504 "Про ліквідацію та утворення територіальних органів Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру".
Вважаючи наказ відповідача щодо відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність протиправним, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Стаття 14 Конституції України гарантує право власності на землю. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Згідно з частиною першою статті 22 Земельного кодексу України, землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.
Землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства (п."а" ч.3 ст.22 Земельного кодексу України).
Відповідно до пункту "б" частини першої статті 81 Земельного кодексу України, громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі, зокрема, безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.
Підпунктом "а" частини другої статті 83 Земельного кодексу України встановлено, що у комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності.
Відповідно до частин першої третьої статті 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом (п."в" ч.3 ст.116 Земельного кодексу України).
Статтею 121 Земельного кодексу України передбачено норми безоплатної передачі земельних ділянок громадянам, зокрема, для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара.
За приписами п.14 ч.1 ст.12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 22.10.1993 №3551-XII, учасникам бойових дій надається така пільга як першочергове відведення земельних ділянок для індивідуального житлового будівництва, садівництва і городництва.
Таким чином, позивач, як учасник бойових дій має право на першочнегове відведення земельних ділянок для індивідуального житлового будівництва, садівництва і городництва, а як громадянин України - на набуття права власності на земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства в межах норм, встановлених законом.
Підставою для набуття прав на земельну ділянку є відповідне рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами України визначено у статті 118 Земельного кодексу України.
Відповідно до частини 6 статті 118 Земельного кодексу України, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
За приписами ч.7 ст.118 Земельного кодексу України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.
Згідно з ч.8 ст.118 Земельного кодексу України, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність (ч.9 ст.118 Земельного кодексу України).
Таким чином наведеними нормами врегульовано процедуру безоплатного отримання громадянами земельних ділянок, згідно з якою всі дії суб`єктів земельно-правової процедури є взаємопов`язаними, послідовними і спрямовані на досягнення результату - отримання земельної ділянки у власність.
За приписами ч.7 ст.118 Земельного кодексу України, підставою відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Аналіз цієї норми дає підстави для висновку, що Земельним кодексом України визначений вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Згідно з ч.4 ст.122 Земельного кодексу України, центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Відповідно до підпункту 13 пункту 4 Положення про Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 №308 (у редакції наказу від 20.02.2020 №53), Головне управління відповідно до покладених на нього завдань розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку, визначеному чинним законодавством, на території Рівненської області.
Таким чином, Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області має повноваження на вирішення питання про надання або відмову у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності.
З метою забезпечення здійснення реформ у сфері земельних відносин та створення умов для реалізації прав громадян України і територіальних громад у цій сфері, Указом Президента України від 15.10.2020 №449/2020 "Про деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин" постановлено, зокрема, Кабінету Міністрів України активізувати діяльність із передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності в комунальну власність.
Постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2020 №1113 "Деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин" з метою забезпечення виконання Указу Президента України від 15.10.2020 № 449 "Про деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин" постановлено Державній службі України з питань геодезії, картографії та кадастру забезпечити, зокрема, прискорення проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності: передачу з 17 листопада 2020 року земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність відповідно до статті 117 Земельного кодексу України (п.п.1, 2 Постанови).
Відповідно до статей 15-1, 117, 122 Земельного кодексу України, на виконання наведених Указу Президента України та постанови Кабінету Міністрів України Головним управлінням Держгеокадастру у Рівненській області прийнято наказ від 29.12.2020 №17-75-ОТГ "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність"(а.а.с.26-27).
На підставі зазначеного наказу за Актом приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 29.12.2020 Головним управлінням передано у комунальну власність Гощанській територіальній громаді в особі Гощанської селищної ради земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 600,5491 гектара, які розташовані на території колишніх Бочаницької, Дроздівської Жаврівської, Красносільської, Курозванівської, Липківської, Майківської Малинівської, Симонівської, Синівської, Садівської, Федорівської, Дулібської, Криничківської, Малятинської сільських рад Гощанського району Рівненської області, згідно з Переліком земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, що передаються у комунальну власність Гощанській територіальній громаді в особі Гощанської селищної ради, що є додатком до наказу від 29.12.2020 №17-75-ОТГ (а.с.28).
Відповідно до рядка 11 зазначеного Переліку, земельну ділянку державної власності кадастровий номер 5621282100:02:007:0512 на території Гощанської селищної ради (колишньої Дроздівської сільської ради) площею 16,6225га передано з державної власності у комунальну власність Гощанській територіальній громаді в особі Гощанської селищної ради.
Отже, на момент звернення позивача із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області в силу закону було позбавлене повноважень розпоряджатися земельною ділянкою, бажання отримати яку у власність виявив позивач.
Таким чином, суд дійшов висновку, що оспорюваний наказ було прийнято відповідачем з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації. Зазначений наказ відповідає критеріям обґрунтованості та розсудливості, винесений з урахуванням усіх обставин, є правомірним та скасуванню не підлягає, а позовні вимоги в цій частині є безпідставними.
Позовна вимога позивача зобов`язального характеру є похідною від вимоги про визнання протиправним та скасування наказу. Оскільки в задоволенні останньої відмовлено, то і вимога щодо зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області надати ОСОБА_1 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність також задоволенню не підлягає.
Згідно із вимогами статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У сукупності викладеного, позивач не довів ті обставини, на яких ґрунтуються його позовні вимоги, в той час як відповідачем правомірність спірного наказу підтверджено належними та допустимими доказами.
Отже, в задоволенні позову суд відмовляє.
Підстави для застосування положень статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України щодо відшкодування судових витрат позивачу у суду відсутні.
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинення певних дій відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або справу розглянуто в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_3 ).
Відповідач: Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області (вул.Симона Петлюри, буд.37, м.Рівне, 33013; ідентифікаційний код 39768252).
Повне рішення складено 21 травня 2021 року.
Суддя О.М. Дудар
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.05.2021 |
Оприлюднено | 02.09.2022 |
Номер документу | 97110005 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
О.М. Дудар
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні