РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 травня 2021 року справа № 580/1540/21
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Тимошенко В.П.,
розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження у приміщенні суду адміністративну справу за позовом ОСББ «Жужоми 7» до Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,
встановив:
23 березня 2021 року до Черкаського окружного адміністративного суду звернулось ОСББ «Жужоми 7» з позовом до Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради, в якому просить:
1) визнати протиправними дії відповідача щодо залишення без розгляду заяви позивача про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,1574 га за адресою: вул. Сержанта Жужоми, 7 в м. Черкаси під багатоквартирним житловим будинком та прибудинкову територію, у власність, викладених в листі від 02.11.2020;
2) зобов`язати відповідача розглянути заяву позивача про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,1574 га за адресою: вул. Сержанта Жужоми, 7 в м. Черкаси під багатоквартирним житловим будинком та прибудинкову територію та підготувати проект рішення про надання позивачу дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,1574 га за адресою: вул. Сержанта Жужоми, 7 в м. Черкаси під багатоквартирним житловим будинком та прибудинкову територію, у власність та передати його на розгляд Черкаської міської ради.
В обґрунтування позову зазначено, що 02.11.2020 ОСББ Жужоми 7 звернулось до Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради з заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,1574 га за адресою: вул. Сержанта Жужоми, 7 в м. Черкаси під багатоквартирним житловим будинком та прибудинкову територію.
26.11.2020 Департамент архітектури та містобудування Черкаської області листом № 01-06/65361 залишив заяву ТОВ Терра Будсервіс без розгляду.
Позивач, вважаючи вказану відмову протиправною звернувся до суду з даним позовом.
Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 29.03.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.
Відповідач позов не визнав, надав відзив на позовну заяву, просив у задоволенні позову відмовити повністю та зазначив, що відповідно до інформації з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку від 09.11.2020, нерухоме майно - багатоквартирний житловий будинок по вул. Сержанта Жужоми, 7 розташований на земельній ділянці площею 1,1952 га (кадастровий номер 7110136700:03:028:0058) по вул. Сержанта Жужоми. За наявними даними дана земельна ділянка перебуває в оренді ТОВ Архітектурно-будівельний центр Ренесанс , згідно договору оренди землі від 31.01.2006, реєстраційний №040677500038, зі змінами від 30.10.2008.
Відповідно до офіційних даних Державного земельного кадастру земельна ділянка площею 1.1952 га к/н: 7110136700:03:028:0058 (та ділянка на якій розміщено будинок ОСББ) сформована шляхом поділу земельної ділянки площею 3,2999 га (к/н: 7110136700:03:028:0019). Вказаний поділ було здійснено на підставі заяви 3B-7101426432014 від 24.04.2014 (дані відображені в шарі Архівні дані на публічній кадастровій карті). При цьому слід зазначити, що Черкаська міська рада, як власник земельної ділянки відповідного дозволу на поділ не надавала.
Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд прийшов до такого.
З матеріалів справи судом встановлено, що 02.11.2020 ОСББ Жужоми 7 звернулось до Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради з заявою про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,1574 га за адресою: вул. Сержанта Жужоми, 7 в м. Черкаси під багатоквартирним житловим будинком та прибудинкову територію.
Департамент архітектури та містобудування Черкаської області листом від 26.11.2020 № 01-06/65361, повідомив позивача про те, що його заява залишена без розгляду.
Підставами для залишення без розгляду заяви відповідачем зазначено те, що За наявними даними дана земельна ділянка перебуває в оренді ТОВ Архітектурно-будівельний центр Ренесанс , згідно договору оренди землі від 31.01.2006, реєстраційний №040677500038, зі змінами від 30.10.2008.
Позивач вважаючи таку відмову протиправною звернувся до суду з даним позовом.
Вирішуючи спір по суті, суд зазначає, що земельні відносини регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України № 2768-III від 25 жовтня 2001 року (далі ЗК України), а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Статтею 14 Конституції України закріплено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
За змістом ч.ч. 2, 3 ст. 22 Конституції України конституційні права гарантуються і не можуть бути скасовані, а держава повинна утримуватись від прийняття будь-яких актів, які б призводили до скасування чи звуження змісту та обсягу існуючих прав та свобод. Відповідно до ст.8 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права.
Згідно зі ст. 121 ЗК України кожен громадянин України має право на безоплатне отримання земельної ділянки із земель державної або комунальної власності.
Пунктом "а" частини 3 статті 22 Земельного кодексу України передбачено, що землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства.
Згідно зі ч. 1 ст. 116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування (ч. 2 ст. 116 ЗК України).
Відповідно до частини шостої статті 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри.
До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Згідно з положеннями ч. 7 ст. 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
При цьому, отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного рішення про надання її у користування.
Аналогічна правова позиція висловлена у постановах Верховного Суду України від 13 грудня 2016 року в справі № 815/5987/14 та Верховного Суду від 27 лютого 2018 року в справі № 545/808/17.
Частиною першою статі 46 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні обумовлено, що сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.
Відповідно до приписів частини п`ятої статті 46 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.
Частиною десятою вказаної статі передбачено, що за результатами вивчення і розгляду питань постійні комісії готують висновки і рекомендації. Висновки і рекомендації постійної комісії приймаються більшістю голосів від загального складу комісії і підписуються головою комісії, а в разі його відсутності - заступником голови або секретарем комісії. Протоколи засідань комісії підписуються головою і секретарем комісії. Висновки і рекомендації постійної комісії, протоколи її засідань є відкритими та оприлюднюються і надаються на запит відповідно до Закону України Про доступ до публічної інформації .
Пунктом 34 статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що виключно на пленарнах засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі, зокрема, вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Сільський, селищний, міський голова, серед іншого скликає сесії ради, вносить пропозиції та формує порядок денний сесій ради і головує на пленарних засіданнях ради (п. 8 ч.4 ст. 42 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні ).
Відповідно до Положення про департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради, затвердженого рішення Черкаської міської ради від 12.05.2017 року № 2-2001, у сфері земельних відносин Департамент відповідно до покладених на нього завдань:
- погоджує межі земельних ділянок від імені міської ради як суміжного землекористувача;
- здійснює підготовку проектів рішень міської ради з питань передачі у власність, оренду та ін. земельних ділянок та припинення права користування земельними ділянками;
- здійснює продаж земельних ділянок, організацію аукціонів з продажу земельних ділянок та права оренди на них; вирішує земельні спори;
- здійснює контроль за виконанням суб`єктами господарювання умов договорів та угод, організація укладання яких належить до повноважень департаменту (за виключенням контролю за дотриманням суб`єктами господарювання зобов`язань щодо сплати до міського бюджетів коштів, які відповідно до взятих ними договірних зобов`язань, зараховуються на рахунки міського бюджету);
- готує і підписує проекти розрахунків розмірів орендної плати за земельні ділянки.
Проте, відповідачем заява позивача, на розгляд на пленарне засідання міської ради не винесена та рішення відносно заяви не прийняте, а залишена без розгляду.
Конституційний Суд України у своєму рішенні від 30.01.2003 № 3-рп/2003 зазначив, що правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах.
Відповідно до статті 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини від 23.02.2006 № 3477-IV суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.
Так, Європейський суд з прав людини у рішенні по справі Рисовський проти України (№ 29979/04) визнав низку порушення пункту 1 статті 6 Конвенції, статті 1 Першого протоколу до Конвенції та статті 13 Конвенції у справі, пов`язаній із земельними правовідносинами; в ній також викладено окремі стандарти діяльності суб`єктів владних повноважень, зокрема, розкрито елементи змісту принципу належного урядування .
Принцип належного урядування , зокрема, передбачає, що державні органи повинні діяти в належний і якомога послідовний спосіб. При цьому, на них покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах. Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливості уникати виконання своїх обов`язків.
Отже, в силу вимог зазначених норм закону відповідач повинен був передати заяву позивача на розгляд чергової сесії Черкаської міської ради та за результатом розгляду вказаної заяв прийняти вмотивоване рішення.
У відповідності зі статтею 124 Конституції України, юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір, водночас частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС) передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно з частиною другої статті 77 КАС, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З огляду на зазначене, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволення, а саме визнати протиправними дії Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради щодо залишення без розгляду заяви ОСББ Жужоми 7 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,1574 га за адресою: вул. Сержанта Жужоми, 7 в м. Черкаси під багатоквартирним житловим будинком та прибудинкову територію, у власність, викладених в листі від 02.11.2020 та зобов`язати Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради розглянути заяву ОСББ Жужоми 7 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,1574 га за адресою: вул. Сержанта Жужоми, 7 в м. Черкаси під багатоквартирним житловим будинком та прибудинкову територію та підготувати проект рішення про надання чи ненадання позивачу дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,1574 га за адресою: вул. Сержанта Жужоми, 7 в м. Черкаси під багатоквартирним житловим будинком та прибудинкову територію, у власність та передати його на розгляд Черкаської міської ради.
Щодо розподілу судових витрат, суд зазначає таке.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Відповідно до платіжного доручення №905 від 17.03.2021 позивачем сплачено судовий збір за звернення з даним позовом до суду в розмірі 4540,00 грн.
Отже, понесені позивачем судові витрати у вигляді сплаченого судового збору в розмірі 4540, 00грн підлягають стягненню на його користь з бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 6, 9, 14, 139, 242-245, 255, 295, 370 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправними дії Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради щодо залишення без розгляду заяви ОСББ Жужоми 7 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,1574 га за адресою: вул. Сержанта Жужоми, 7 в м. Черкаси під багатоквартирним житловим будинком та прибудинкову територію, у власність, викладених в листі від 02.11.2020.
Зобов`язати Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради розглянути заяву ОСББ Жужоми 7 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,1574 га за адресою: вул. Сержанта Жужоми, 7 в м. Черкаси під багатоквартирним житловим будинком та прибудинкову територію та підготувати проект рішення про надання чи ненадання ОСББ Жужоми 7 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,1574 га за адресою: вул. Сержанта Жужоми, 7 в м. Черкаси під багатоквартирним житловим будинком та прибудинкову територію, у власність та передати його на розгляд Черкаської міської ради.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради на користь ОСББ Жужоми 7 судовий збір у розмірі 2270 (дві тисячі двісті сімдесят) грн 00 коп.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складений 24.05.2021.
Суддя В.П. Тимошенко
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.05.2021 |
Оприлюднено | 26.05.2021 |
Номер документу | 97111217 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
В.П. Тимошенко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні