Рішення
від 25.02.2021 по справі 753/4685/20
ДАРНИЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ДАРНИЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.КИЄВА

справа № 753/4685/20

провадження № 2-а/753/26/21

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"25" лютого 2021 р. Дарницький районний суд м. Києва в складі:

головуючого судді - Сирбул О.Ф.

при секретарі - Лаптєвої Ю.М.

за участю представника позивача - Крупельницького В.Л.

розглянувши в відкритому судовому засіданні м. Києві справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Рахівському, Тячівському районах Закарпатської області Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області Водош Ганни Дмитрівни про визнання протиправними та скасування постанови про накладення адміністративного стягнення, суд, -

ВСТАНОВИВ:

У березні 2020 року ОСОБА_1 (далі по тексту - позивач, ОСОБА_1 ) звернулася до суду з позовною заявою до Державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Рахівському, Тячівському районах Закарпатської області Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області Водош Ганни Дмитрівни (далі по тексту - відповідач) про визнання протиправними та скасування постанови про накладення адміністративного стягнення.

Свої вимоги позивач мотивує тим, що у період з 15.01.2020 р. по 28.01.2020 р. відповідачем здійснювалась перевірка ТОВ Готіс на предмет дотримання вимог законодавства у сфері використання та охорони земель, за адресою місцезнаходження відокремленого підрозділу Закарпатської філії ТОВ Готіс Санаторій Гірська Тиса : буд. 163, с. Кваси, Рахівський район, Закарпатська область. Директором ТОВ Готіс є ОСОБА_1 . Внаслідок перевірки, відповідачем складено акт за результатом проведення заходу державного контролю № 309/0010АП/02/01/-20 від 28.01.2020 та винесено припис про усунення порушень вимог земельного законодавства. Припис є протиправним та оскаржено ТОВ Готіс до Закарпатського окружного адміністративного суду. 02 березня 2020 року за результатом повторного заходу державного контролю, проведеного на предмет виконання ТОВ Готіс вимог винесеного припису відповідачем складено акт повторної перевірки, протокол про адміністративне правопорушення та винесено оскаржувану постанову про накладення адміністративного стягнення у відношенні позивача, як директора суб`єкта перевірки. Вважає, що постанова винесена безпідставно, необґрунтовано та незаконно та підлягає скасуванню. У відношенні припису № 309/0006ПР/03/01/-20 від 28.01.2020 pоку, щодо використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, зазначає, що улаштування санаторієм місця надання послуг харчування на земельній ділянці з цільовим призначенням для будівництва і обслуговування санітарно - оздоровчих закладів не є порушенням вимог з використання землі за цільовим призначенням. Позивачу надано в користування земельну ділянку площею 0,0989 га, кадастровий номер 2123683001:01:001:0026, яка розташована за № 163 у с. Кваси, Рахівський район, Закарпатська обл., на підставі Договору оренди землі від 28.01.2011 року та додаткової угоди № 1 від 26.01.2016 року. Земельна ділянка має цільове призначення для будівництва і обслуговування санітарно - оздоровчих закладів та належить до категорії земель оздоровчого призначення. Об`єкти нерухомого майна Санаторію Гірська Тиса належать позивачу та утворюють комплекс будівель санаторно-курортного закладу, де позивач проводить власну діяльність, нормативні вимоги до улаштування санаторного закладу, дозволяють і передбачають улаштування на території його діяльності об`єктів, призначених для надання послуг з харчування. Відтак, висновки інспектора в частині нецільового використання позивачем земельної ділянки площею 0,0989 га, кадастровий номер 2123683001:01:001:0026 є помилковими, а припис № 309/0006ПР/03/01/-20 від 28.01.2020 року - протиправним.

Ухвалою суду від 27 липня 2020 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у даній адміністративній справі.

Ухвалою суду від 27 липня 2020 року заяву про забезпечення позову задоволено.

14 вересня 2020 року, відповідачем до суду подано відзив на позовну заяву. В обґрунтування якого вказано, що землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (стаття 19 Земельного кодексу України). Відповідно до чинного законодавства, визначення поняття "землі оздоровчого призначення" насамперед пов`язано з використанням їх для цілей, що пов`язані з їх природними властивостями такими, як використання або можливе використання для профілактики захворювань і лікування людей. Використання земельної ділянки, наданої для будівництва і обслуговування санаторно-курортних закладів шляхом розміщення на ній їдальні (харчового блоку) як складової санітарно-оздоровчого закладу не порушувало б вимог цільового використання такої землі, на відміну від розміщення ресторації. Окрім цього, варто відзначити, що категорія даної земельної ділянки - оздоровчого призначення, вид користування - для обслуговування будівлі старого адмінкорпусу. Зазначають, що позивач вважає акт перевірки необґрунтованим, порушення за ним - не підтвердженими, а приписи протиправними, однак дані твердження позивача взагалі не заслуговує на увагу, оскільки сукупністю належних, допустимих, достовірних та достатніх доказів Головним управлінням спростовано надумані та голослівні висновки позивача. Державним інспектором за результатами проведення даної перевірки чітко задокументовано виявлені ним порушення, визначено норми законодавства, які не було дотримано порушником. Матеріали акту перевірки та інші процесуальні документи містять детальний опис порушень, форми і способу протиправних дій, допущених позивачем, також зазначено норми права, якими передбачено відповідальність за скоєні порушення, ідентифіковано особу порушника, зібрано належні та об`єктивні докази вищезазначених порушень.

В судовому засіданні представник позивача позов підтримав повністю, просив суд його задовольнити з мотивів, що у ньому наведені.

Представник відповідача в судове засідання не з`явився, надіслав на адресу суду клопотання про проведення судового засідання без його участі, просив врахувати подані заперечення та додані до нього матеріали.

Суд, повно і всебічно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, вислухавши представника позивача, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, приходить до наступного висновку.

Судом встановлено, що 25 березня 2009 року, сторони у справі № 16/109 при визнання банкрутом Обласного комунального підприємства Санаторій Гірська Тиса , код ЄДРПОУ 02583425, місцезнаходження: Закарпатська область, Рахівський район, с. Кваси,163, уклали мирову угоду, затверджену Господарським судом Закарпатської області. Інвестором у даній мировій угоді є ТОВ Готіс (01030, м. Київ, вул. Б.Хмельницького, 31/27 а ) (а.с. 82-79).

Відповідно до Додатку № 2 до Мирової угоди від 25 березня 2009 року, перелік нерухомого майна, що передається у власність Інвестора є: будівля старого адмінкорпусу, наружний водогін, мінералпровід з будівлею лабораторії та свердловиною № 353 з глибинним насосом (а.с. 86).

17 грудня 2009 року, між Квасівської сільською радою, в особі сільського голови В.Ю. Діміч та ТОВ Готіс , укладено договір оренди землі. Відповідно до якого Орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення для оздоровчого призначення (для обслуговування будівлі старого адмінкорпусу санаторію Гірська Тиса , яка знаходиться на землях с. Кваси, 163. В оренду передається земельна ділянка загальною площею 989,00 кв.м. (0,0989 га) (а.с. 72-79).

04 квітня 2013 року, Міністерство охорони та здоров`я України, видало ліцензію медична практика серії АЕ № 197552, ТОВ Готіс (а.с. 92).

26 січня 2016 року, між Квасівської сільською радою, в особі сільського голови В.Ю. Діміч та ТзОВ Готіс , укладено додаткову угоду № 1 до Договору оренди земельної ділянки кадастровий номер 2123683001:01:001:0026 від 28 січня 2011 року, якою поновили Договір оренди земельної ділянки кадастровий номер 2123683001:01:001:0026 від 28.01.2011 року, об`єктом якого є земельна ділянка кадастровий номер 2123683001:01:001:0026, загальною площею 0,0989 га, цільове призначення: для оздоровчого призначення (для обслуговування і будівель старого адмінкорпусу санаторію Гірська Тиса ), що розташована за адресою: Україна, Закарпатська область, Рахівський район, село Кваси, № 163, на 49 (сорок дев`ять) років із дати укладення цієї Додаткової угоди на тих самих умовах (а.с. 80).

23 грудня 2019 року, Головне управління Держгеокадастру у Закарпатській області наказом № 309 Про здійснення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю), наказано головним спеціалістам відділу контролю за використанням та охороною земель у Рахівському, Тячівському районах управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області державним інспекторам у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Закарпатській області ОСОБА_1 , ОСОБА_2 здійснити з 15 січня 2020 року по 28 січня 2020 року плановий захід державного нагляду (контролю) щодо додержання ТзОВ Готіс : Закарпатської філією ТзОВ Готіс Санаторій Гірська Тиса , код ЄДРПОУ 34620497, розташованим за адресою: вул. Гоголівська, 42, Шевченківський район, м. Київ, (с. Кваси, 163, Рахівський район, Закарпатська область) додержання законодавства у сфері використання та охорони земель (а.с. 139).

28 січня 2020 року, Головним управлінням Держгеокадастру у Закарпатській області складено акт № 309/0010АП/02/01/-20 за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері використання та охорони земель ТОВ Готіс , (а.с. 49-61).

Відповідно до даного акту, виявлено наступні порушення вимог законодавства:

1. Згідно наявної документації: Технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою на умовах оренди , Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта та нерухомого майна (номер інформаційної довідки 55925997 від 25 березня 2016 року, виданої ТОВ Готіс . Об`єкт нерухомого майна; земельна ділянка; Кадастровий номер 2123683001:01:001:0026; площа 0,0989 га: Цільове призначення для будівництва і обслуговування санаторно - оздоровчих закладів. В ході перевірки встановлено: на земельній ділянці знаходиться Ресторація Гагарін і Бакораш Земельна ділянка пл. 0,0989 га використовується не за цільовим призначенням чим порушено ст.211 г) Земельного кодексу України та ст. 53 Кодексу України про адміністративні правопорушення ( ст. 211 пункт г ЗК України).

2. На підставі державного акта на право постійного користування землею 1 ЗК № 001296 від 22 червня 1997 року Санаторію Гірська Тиса для обслуговування існуючих споруд і будівель на території Квасівської сільської ради, Рахівського району Закарпатської області використовує земельну ділянку 0, 07 га для (водозабір). Договір оренди видавник: Квасівська сільська рада, ТОВ Готіс та Державна реєстрація речового права на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права відсутні ( ст. 19 ЗУ Про оренду ).

3. На підставі державного акта на право постійного користування землею 1 ЗК № 001296 від 22 червня 1997 року Санаторію Гірська Тиса для обслуговування існуючих споруд і будівель на території Квасівської сільської ради, Рахівського району Закарпатської області використовує земельну ділянку 0, 12 га для (скважини). Договір оренди видавник: Квасівська сільська рада, ТзОВ Готіс та Державна реєстрація речового права на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права відсутні ( ст. 19 ЗУ Про оренду ).

4. На підставі державного акта на право постійного користування землею 1 ЗК № 001296 від 22 червня 1997 року ПП ОСОБА_2 виготовлена технічна документація із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування земельної ділянки на умовах оренди ТзОВ Готіс для обслуговування комплексу будівель санаторію Гірська Тиса на території Квасівської сільської ради, Рахівського району, Закарпатської області. Згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права ( індексний номер 35201523) від 20 березня 2015 року, підставою якого договір оренди, серія та номер: б/н, виданий 17 грудня 2009 року, видавник: Квасівська сільська рада, ТзОВ Готіс укладено Додаткову угоду про зміну Договору оренди земельної ділянки серія та номер: б/н, виданий 16 грудня 2014 року, для обслуговування комплексу будівель, санаторію ІНФОРМАЦІЯ_1 , строк дії: 5 років. Земельна ділянка розташована: Закарпатська область, Рахівський район, с. Кваси, кадастровий номер земельної ділянки: 2123683001:01:002:0016, площа 3,8793 га. На підставі рішення від 17 грудня 2019 року № 441 Квасівської сільської ради укладено додаткову угоду від 17 грудня 2019 року (ст. 19 ЗУ Про оренду ).

28 січня 2020 року, Головним управління Держгеокадастру у Закарпатській області складено акт обстеження земельної ділянки 32-7-0.166-59/90-20.

Відповідно до даного акту встановлено, що земельна ділянка площею 0,0989 га з цільовим призначенням: для будівництва і обслуговування санаторно оздоровчих закладів з кадастровим номером: 2123683001:01:001:0026 використовується не за цільовим призначенням, оскільки на такій знаходиться ресторація Гагарін і Бакараш (а.с. 154-155).

Відповідно до розрахунку розміру шкоди, заподіяної внаслідок використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, така складає 6 990,25 грн., (а.с. 156).

28 січня 2020 року, Головне управління Держгеокадастру у Закарпатській області видало припис про усунення порушень, виявлених під час проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері використання та охорони земель № 309/0006ПР/03/01/-20, який виданий директору ТОВ Готіс ОСОБА_1, відповідно до акту від 28 січня 2020 року № 309/0010АП/02/01/-20, де під час перевірки виявлено порушення вимог законодавства у сфері використання та охорони земель, а саме: земельна ділянка пл.. 0,0989 га використовується не за цільовим призначенням, чим порушено ст. 211 п. г ЗК України та ст. 55 КУпАП, (а.с. 62-63).

Даним приписом позивачу в провину ставиться розміщення на земельній ділянці знаходиться Ресторація Гагарін та Бокораш , коли цільове призначення земельної ділянки для будівництва і обслуговування санаторно-оздоровчих закладів.

Відповідно до статті 211 частини 1 пункту г ЗК України, громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за такі порушення: невиконання вимог щодо використання земель за цільовим призначенням.

Стаття 53 Кодексу України про адміністративні правопорушення, визначає, що використання земель не за цільовим призначенням, невиконання природоохоронного режиму використання земель, розміщення, проектування, будівництво, введення в дію об`єктів, які негативно впливають на стан земель, неправильна експлуатація, знищення або пошкодження протиерозійних гідротехнічних споруд, захисних лісонасаджень - тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від п`яти до двадцяти п`яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від п`ятнадцяти до тридцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Згідно відомостей Публічної кадастрової карти, земельна ділянка із кадастровим номером 2123683001:01:001:0026 (тип власності - комунальна власність), цільове призначення 06.01 обслуговування старого адмінкорпусу, Площа: 0.0989 га.

Відповідно до ст. 1 Закону України Про державний земельний кадастр Державний земельний кадастр (далі ДЗК) це єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

Цільове призначення земельної ділянки це її використання за призначенням, яке визначене документацією з землеустрою у встановленому законом порядку, ст. 1 Закону Про землеустрій від 22.05.2003 р. № 858.

Позивач діє на підставі статуту, відповідно до пункту 2.2.1 якого предметом його діяльності визначено: діяльність лікувальних (лікарняних) закладів; діяльність лікувальних (лікарняних) закладів широкого профілю та спеціалізованих; діяльність санаторно-курортних організацій; медична практика, ветеринарна практика; охорона здоров`я та соціальна допомога; діяльність з охорони здоров`я людини; охорона материнства і дитинства; медична практика; стоматологічна практика; інша діяльність з охорони людини; діяльність допоміжного медичного персоналу, що виконується не в лікарнях і не лікарями.

04 квітня 2013 року, Міністерство охорони та здоров`я України, видало ліцензію медична практика серії АЕ № 197552, ТОВ та акредитаційний сертифікат серії МЗ № 014232 від 12 листопада 2018 року, який діє з 08 листопада 2018 року по 07 листопада 2021 року.

Ліцензія та сертифікат видані за місцем практики позивача, що збігаються з адресою розташування його будівлі та земельної ділянки.

Правила діяльності санаторно-курортних закладів визначаються Постановою Кабміну України Про затвердження Загального положення про санаторно-курортний заклад від 11 липня 2001 року № 805 (далі - Положення № 805).

Відповідно до пункту 1 Положення № 805, санаторно-курортний заклад - це заклад охорони здоров`я, що забезпечує надання громадянам послуг лікувального, профілактичного та реабілітаційного характеру з використанням природних лікувальних ресурсів курортів (лікувальних грязей та озокериту, мінеральних та термальних вод, ропи лиманів та озер, природних комплексів із сприятливими для лікування умовами тощо) та із застосуванням фізіотерапевтичних методів, дієтотерапії, лікувальної фізкультури та інших методів санаторно-курортного лікування.

Перелік закладів охорони здоров`я затверджено 28 жовтня 2002 року, наказом Міністерства охорони здоров`я України за № 385, який відносить санаторії до підкатегорії санаторно-курортних закладів, в числі закладів охорони здоров`я (пункт 1.4).

Об`єкти нерухомого майна Санаторію Гірська Тиса належать Позивачу та утворюють комплекс будівель санаторно-курортного закладу, де позивач провадить власну діяльність.

Відповідно до статті 47 Земельного кодексу України, до земель оздоровчого призначення належать землі, що мають природні лікувальні властивості, які використовуються або можуть використовуватися для профілактики захворювань і лікування людей.

Нормативним актом, який визначає правила розташування і використання об`єктів нерухомого майна санаторно-курортного закладу є Наказ МОЗ України Про затвердження Державних санітарних правил розміщення, улаштування та експлуатації оздоровчих закладів від 19 червня 1996 року № 172 (далі - Правила № 172).

Згідно з пунктом 5.1. Правил № 172, харчоблок (їдальня) оздоровчого закладу повинен включати приміщення обідніх залів, виробничі, складські, побудові та технічні.

Відповідно до пункту 3.4. та пункту 3.5. Правил № 172, санітарні розриви між будівлями повинні бути від спальних корпусів до їдальні - 50 м.. Ідальня (клуб-їдальня) та інші господарські приміщення повинні бути розташовані по відношенню до спальних корпусів з підвітряної сторони з урахуванням рози вітрів.

Відповідно до пункту 3.23. ДСТУ 4281:2004 Заклади ресторанного господарства класифікація , їдальнею є заклад ресторанного господарства для обслуговування певного контингенту споживачів із різноманітним асортиментом продукції власного виробництва і закупних товарів, в якому страви можуть надавати у вигляді скомплектованих раціонів харчування.

Примітка: функціонує, як правило, за місцем роботи споживачів, у навчальних закладах, військових підрозділах, лікувальних та оздоровчих закладах, відділеннях лікарень, закладах соціальної підтримки малозабезпечених верств населення тощо. В їдальнях можуть функціонувати зали оздоровчої, лікувальної та лікувально-профілактичної призначеності. В якості спеціалізованих їдалень розрізняють дієтичні їдальні.

З наведеного випливає, що нормативні вимоги до влаштування санаторного закладу, дозволяють і передбачають наявність на території його діяльності об`єктів, призначених для надання послуг з харчування. Використання земельної ділянки, наданої для будівництва і обслуговування санітарно-оздоровчих закладів , шляхом розміщення на ній харчового блоку, як складової санаторно-оздоровчого закладу, не порушує вимог цільового використання такої землі.

Будівля та земельна ділянка її розташування дозволяють позивачу виконувати функції санаторно-курортного, оздоровчого закладу.

Крім того, під час судового засідання судом встановлено, що крім Ресторації Гагарін та Бокораш на території Санаторію Гірська Тиса , відсутня їдальня, що не заперечувалось відповідачем.

Із наведеного вбачається, що розміщення санаторієм харчоблоку (їдальні) є звичайною та нормативно врегульованою практикою надання послуг санаторно-оздоровчого закладу. Надання послуг харчування у їдальнях є елементом діяльності санаторного закладу.

З цією метою, будівля харчоблоку обслуговується позивачем в межах дозволеного виду використання земельної ділянки, що не суперечить її цільовому призначенню.

28 січня 2020 року, Головне управління Держгеокадастру у Закарпатській області видало припис про усунення порушень, виявлених під час проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері використання та охорони земель № 309/0008ПР/03/01/-20, який виданий директору ТзОВ Готіс ОСОБА_1, відповідно до акту від 28 січня 2020 року № 309/0010АП/02/01/-20, де під час перевірки виявлено порушення вимог законодавства у сфері використання та охорони земель, а саме: на підставі державного акта на право постійного користування землею 1 ЗК № 001296 від 22 червня 1997 року Санаторію Гірська Тиса для обслуговування існуючих споруд і будівель на території Квасівської сільської ради, Рахівського району Закарпатської області використовує земельну ділянку 0, 07 га для (водозабір). Договір оренди видавник: Квасівська сільська рада, ТОВ Готіс та Державна реєстрація речового права на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права відсутні (а.с. 159).

28 січня 2020 року, Головне управління Держгеокадастру у Закарпатській області видало припис про усунення порушень, виявлених під час проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері використання та охорони земель № 309/0007ПР/03/01/-20, який виданий директору ТзОВ Готіс ОСОБА_1, відповідно до акту від 28 січня 2020 року № 309/0010АП/02/01/-20, де під час перевірки виявлено порушення вимог законодавства у сфері використання та охорони земель, а саме: на підставі державного акта на право постійного користування землею 1 ЗК № 001296 від 22 червня 1997 року ПП ОСОБА_3 виготовлена технічна документація із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування земельної ділянки на умовах оренди ТОВ Готіс для обслуговування комплексу будівель санаторію Гірська Тиса на території Квасівської сільської ради, Рахівського району, Закарпатської області. Згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права ( індексний номер 35201523) від 20 березня 2015 року, підставою якого договір оренди, серія та номер: б/н, виданий 17 грудня 2009 року, видавник: Квасівська сільська рада, ТОВ Готіс укладено Додаткову угоду про зміну Договору оренди земельної ділянки серія та номер: б/н, виданий 16 грудня 2014 року, для обслуговування комплексу будівель, санаторію ІНФОРМАЦІЯ_1 , строк дії: 5 років. Земельна ділянка розташована: Закарпатська область, Рахівський район, с. Кваси, кадастровий номер земельної ділянки: 2123683001:01:002:0016, площа 3,8793 га. На підставі рішення від 17 грудня 2019 року № 441 Квасівської сільської ради укладено додаткову угоду від 17 грудня 2019 року, (а.с. 160).

28 січня 2020 року, Головне управління Держгеокадастру у Закарпатській області видало припис про усунення порушень, виявлених під час проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері використання та охорони земель № 309/0009ПР/03/01/-20, який виданий директору ТзОВ Готіс ОСОБА_1, відповідно до акту від 28 січня 2020 року № 309/0010АП/02/01/-20, де під час перевірки виявлено порушення вимог законодавства у сфері використання та охорони земель, а саме: на підставі державного акта на право постійного користування землею 1 ЗК № 001296 від 22 червня 1997 року Санаторію Гірська Тиса для обслуговування існуючих споруд і будівель на території Квасівської сільської ради, Рахівського району Закарпатської області використовує земельну ділянку 0, 12 га для (скважини). Договір оренди видавник: Квасівська сільська рада, ТзОВ Готіс та Державна реєстрація речового права на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права відсутні, (а.с. 161-162).

Згідно з частиною другою статті 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

При здійсненні державного нагляду (контролю) за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель відповідач повинен був дотримуватися вимог Закону України від 05.04.2007 року № 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

Відповідно до положень статті 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Також, статтею 2 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" визначена сфера його дії, відповідно до якої дія цього Закону поширюється на відносини, пов`язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності. Дія цього Закону не поширюється на відносини, що виникають під час здійснення заходів валютного нагляду, податкового контролю, митного контролю, державного експортного контролю (крім здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням суб`єктами космічної діяльності України приватної форми власності законодавства про космічну діяльність в Україні), контролю за дотриманням бюджетного законодавства, державного нагляду на ринках фінансових послуг, державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції, державного нагляду (контролю) в галузі телебачення і радіомовлення, державного нагляду (контролю) за дотриманням суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг, державного ринкового нагляду та контролю нехарчової продукції, державного нагляду за дотриманням вимог безпеки використання ядерної енергії.

Тобто при здійсненні державного нагляду (контролю) у галузі земельних відносин органи державного нагляду (контролю) повинні керуватися Законом України №877-V.

Пунктом 4 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" визначено, що виключно законами встановлюються, зокрема, органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб та форми здійснення заходів здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.

Державний нагляд (контроль) здійснюється шляхом планових та позапланових заходів.

Відповідно до положень статті 5 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" планові заходи здійснюються відповідно до річних планів, що затверджуються органом державного нагляду (контролю) не пізніше 1 грудня року, що передує плановому. Внесення змін до річних планів здійснення заходів державного нагляду (контролю) не допускається, крім випадків зміни найменування субєкта господарювання та виправлення технічних помилок.

Плановим періодом вважається рік, який обчислюється з 1 січня по 31 грудня планового року.

Плани здійснення заходів державного нагляду (контролю) на наступний плановий період повинні містити дати початку кожного планового заходу державного нагляду (контролю) та строки їх здійснення.

Відповідно до положень частини 4 цієї ж статті, органи державного нагляду (контролю) здійснюють планові заходи з державного нагляду (контролю) за умови письмового повідомлення суб`єкта господарювання про проведення планового заходу не пізніш як за десять днів до дня здійснення цього заходу. Повідомлення повинно містити: дату початку та дату закінчення здійснення планового заходу; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснюється захід; найменування органу державного нагляду (контролю). Повідомлення надсилається рекомендованим листом та/або за допомогою електронного поштового зв`язку або вручається особисто під розписку керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі.

В свою чергу, обов`язок суб`єкта владних повноважень на повідомлення особи кореспондується з правом суб`єкта господарювання на не допуск посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення планового заходу в разі неодержання повідомлення про здійснення планового заходу.

Відповідно до частини 7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Згідно з частиною 8 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.

Відповідно статей 187, 188 ЗК України, контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України. Державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.

Відповідно підпункту 25-1 пункту 4 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року № 15, Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, організовує та здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності.

Основними завданнями державного контролю за використанням та охороною земель, що визначені Законом України Про державний контроль за використання та охороною земель від 19 червня 2003 року № 963-IV є: забезпечення додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами земельного законодавства України; забезпечення реалізації державної політики у сфері охорони та раціонального використання земель; запобігання порушенням законодавства України у сфері використання та охорони земель, своєчасне виявлення таких порушень і вжиття відповідних заходів щодо їх усунення; забезпечення додержання власниками землі та землекористувачами стандартів і нормативів у сфері охорони та використання земель, запобігання забрудненню земель та зниженню родючості ґрунтів, погіршенню стану рослинного і тваринного світу, водних та інших природних ресурсів.

Відповідно до статей 4, 9, 10 Закону України Про державний контроль за використання та охороною земель , об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України. Державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються, зокрема, шляхом проведення перевірок. Державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право, зокрема, безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків; складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності; проводити у випадках, встановлених законом, фотографування, звукозапис, кіно- і відеозйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням земельного законодавства України.

Згідно з пунктом 1 Положення про Головне управління Держгеокадастру в області, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України № 308 від 17 листопада 2016 року (у редакції наказу Держгеокадастру від 20 лютого 2020 року № 53), (т.1 а.с. 295-305), Головне управління Держгеокадастру в області є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та їй підпорядковане.

До повноважень Головного Управління Держгеокадастру відноситься, зокрема, здійснення державного нагляду (контролю) у частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, в тому числі за: дотриманням вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових договорів, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю (пункт 4 Положення).

Відповідно до пункту 6 Положення, посадові особи в межах своїх повноважень мають право, зокрема: 1. складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності; давати обов`язкові вказівки до виконання (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодування завданих власнику земельної ділянки збитків; 2. безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельної ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних та фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель.

Таким чином, вище зазначеним законодавством регулюються повноваження органів Держгеокадастру щодо здійснення державного нагляду (контролю) в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Отже, державний контроль за охороною та використанням земель здійснюється посадовими особами Держгеокадастру та його територіальних органів, які є державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, у тому числі, шляхом проведення перевірок та винесенням приписів, складання актів перевірки, протоколів про адміністративні правопорушення.

Відповідно до приписів ч. 4 ст. 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Так, рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 31 серпня 2020 року, яке залишено без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 01 лютого 2021 року, позов ТОВ Готіс до Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області про визнання протиправними та скасування актів індивідуальної дії задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано припис № 309/0006ПР/03/01/-20 від 28.01.2020 pоку, виданий Головним управлінням Держгеокадастру у Закарпатській області за результатом планового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері використання та охорони земель, виданий Товариству з обмеженою відповідальністю Готіс . В решті вимог адміністративного позову відмовлено. Вирішено питання щодо судових витрат (а.с. 230-242).

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, враховуючи, що припис на підставі якого винесено постанову про накладення адміністративного стягнення скасований, суд дійшов висновку, що з наведених у позовній заяві мотивів і підстав, позовні вимоги підлягають задоволенню.

Відповідно до частинами 1 та 2 статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Положеннями статті 90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 243-246, 250, 251, 286 КАС України, суд,-

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Рахівському, Тячівському районах Закарпатської області Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області Водош Ганни Дмитрівни про визнання протиправними та скасування постанови про накладення адміністративного стягнення - задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати постанову про накладення адміністративного стягнення № 271/0018По/05/01/-20 від 02.03.2020 року, винесену відносно ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Рахівському, Тячівському районах Закарпатської області Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області Водош Ганною Дмитрівною.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Шостого апеляційного адміністративного суду.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Суддя:

СудДарницький районний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення25.02.2021
Оприлюднено25.05.2021
Номер документу97122017
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —753/4685/20

Рішення від 25.02.2021

Адміністративне

Дарницький районний суд міста Києва

Сирбул О. Ф.

Рішення від 25.02.2021

Адміністративне

Дарницький районний суд міста Києва

Сирбул О. Ф.

Ухвала від 27.07.2020

Адміністративне

Дарницький районний суд міста Києва

Сирбул О. Ф.

Ухвала від 27.07.2020

Адміністративне

Дарницький районний суд міста Києва

Сирбул О. Ф.

Постанова від 06.07.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Аліменко Володимир Олександрович

Ухвала від 23.06.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Аліменко Володимир Олександрович

Ухвала від 04.05.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Аліменко Володимир Олександрович

Ухвала від 02.04.2020

Адміністративне

Дарницький районний суд міста Києва

Сирбул О. Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні