Рішення
від 24.05.2021 по справі 200/4030/21
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

24 травня 2021 р. Справа№200/4030/21

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Логойди Т.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження (за правилами спрощеного позовного провадження) адміністративну справу за позовом сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Прогрес до Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області, державного інспектора - головного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороною земель у Покровському районі та мм. Селидовому, Новогродівці і Мирнограді управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області Полякової Олени Володимирівни про визнання протиправними та скасування наказів, визнання незаконними дій, визнання протиправними та скасування приписів,

в с т а н о в и в:

У квітні 2021 року сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю Прогрес (далі - СТОВ Прогрес ) звернулося до суду з вказаним адміністративним позовом, в якому просило:

- визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 03.02.2021 року № 24-ДК Про здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності ;

- визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 03.02.2021 року № 28-ДК Про здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності ;

- визнати незаконними дії державного інспектора - головного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороною земель у Покровському районі та мм. Селидовому, Новогродівці і Мирнограді управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області Полякової Олени Володимирівни щодо проведення перевірки суб'єкта господарювання сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Прогрес ;

- визнати протиправними та скасувати приписи Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 15.02.2021 року № 24-ДК/0016Пр/03/01/-21 та від 15.02.2021 року № 28-ДК/0017Пр/03/01/-21.

Позов обґрунтовувало наступним:

- в наказах про проведення заходу державного нагляду (контролю):

не зазначено вид такого заходу (плановий, позаплановий), при цьому здійснення планової перевірки позивача органами Держгеокадастру не передбачено річним планом здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру на 2021 рік, що затверджений наказом Держгеокадстру від 25.11.2020 року № 507 (вказані наказ та річний план внесені до інтегрованої автоматизованої системи державного нагляду (контролю), яка є загальнодоступним та офіційним ресурсом та розміщена за посиланням https://cdn.inspections.gov. ua/inspection/check-access-file?bucket=inspection&idFile=936798);

не зазначено жодну з підстав для такого заходу, що передбачені ст. 6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (підставою зазначена доповідна записка);

зазначений в цих наказах такий вид перевірки, як за об'єктом (земельними ділянками) - не передбачений ані вказаним Законом, Законами України Про державний контроль за використанням та охороною земель , Про охорону земель , чи будь-яким іншим законом;

- органом державного нагляду порушено порядок здійснення заходів з державного нагляду, а саме:

не направлено завчасно (за 10 днів) повідомлення про здійснення планового заходу державного контролю (у разі здійснення планового заходу);

суб'єкту господарювання не надано копію та не пред'явлено оригінал посвідчення (направлення) на перевірку та службове посвідчення;

захід здійснено у відсутності представника суб'єкта господарювання;

акти складені за відсутності суб'єкта господарювання (або його представника), не в уніфікованій формі, що затверджена наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 06.11.2018 року № 538;

примірники актів не надані позивачу для ознайомлення та підписання, як цього вимагає Закон України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності ;

приписи видані саме на ім'я директора СТОВ Прогрес , тобто суб'єкту господарювання, щодо якого здійснювався незаконний захід державного нагляду; приписи складені, не в уніфікованій формі, не містять обов'язкових даних щодо типу заходу (плановий чи позаплановий), форми заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо), посилання на акт, у якому були зазначені виявлені під час заходу державного нагляду (контролю) порушення, як це передбачено абз. 3, 5, 6 та 8 ч. 9 ст. 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності та уніфікованою формою, що затверджена наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 06.11.2018 року № 538.

Також позивач вважав, що порушення контролюючим органом вимог щодо призначення та проведення перевірки призводить до відсутності її правових наслідків. Таким чином, у випадку незаконності перевірки, прийняті за її результатами акти індивідуальної дії (якими є оскаржувані приписи) підлягають визнанню протиправними та скасуванню.

Відповідач Головне управління Держгеокадастру у Донецькій області подав відзив на позовну заяву та пояснення (містяться в клопотанні про доручення до матеріалів справи документів), в яких зазначав, що Управління з контролю за використанням та охороною земель - є структурним підрозділом Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області та у своїй структурі також має декілька відділів, зокрема, відділ контролю за використанням та охороною земель у Покровському районі та мм. Селидовому, Новогродівці і Мирнограді Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління.

Полякова Олена Володимирівна - державний інспектор, головний спеціаліст відділу контролю за використанням та охороною земель у Покровському районі та мм. Селидовому, Новогродівці і Мирнограді Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління, крім того, є посадовою особою Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області.

Управління з контролю за використанням та охороною земель у своїй роботі керується Положенням про Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області, затвердженим наказом Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 01.12.2016 року №281-к.

Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля визначені Законом України Про державний контроль за використанням та охороною земель , а не Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .

Закон України Про державний контроль за використанням та охороною земель не передбачає оформлення посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю).

Права державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель визначені ст. 10 цього Закону; також державні інспектори можуть мати й інші повноваження відповідно до закону.

Згідно зі ст. 4 Закону України Про охорону земель правове регулювання у сфері охорони земель здійснюється відповідно до Конституції України, Земельного кодексу України, цього Закону, інших нормативно-правових актів, які приймаються відповідно до них. При проведенні перевірок державні інспектори керуються Інструкцією з оформлення державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель матеріалів про адміністративні правопорушення та іншими нормативно-правовими актами, які прийняті відповідно до чинного законодавства.

Відповідно до наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 19.01.2017 року № 6 Про затвердження Інструкції з оформлення державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель матеріалів про адміністративні правопорушення у разі виявлення порушення законодавства у сфері використання та охорони земель, за яке Кодексом України про адміністративні правопорушення передбачена адміністративна відповідальність, державний інспектор складає протокол про адміністративне правопорушення.

На виконання наказів Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 03.02.2021 року № 24-ДК та від 03.02.2021 року № 28-ДК було здійснено виїзд до місця розташування відповідних земельних ділянок, за результатами якого виявлено факти порушення земельного законодавства, а саме використання СТОВ Прогрес земельних ділянок з відхиленням від затвердженого проекту землеустрою, що є порушенням ст. 20 Закону України Про землеустрій та ст. 37 Закону України Про охорону земель .

В результаті перевірки складені акти перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктами - земельними ділянками, виданий припис керівнику СТОВ Прогрес від 15.02.2021 року № 28-ДК/0017Пр/03/01/-21 з вимогою усунення виявлених порушень земельного законодавства, а саме: використовувати земельну ділянку у відповідності із затвердженим в установленому порядку проектом землеустрою, який був ним отриманий 19.02.2021 року.

Крім того, за виявлене порушення земельного законодавства, у відповідності до вимог пункту і ч. 1 ст. 211 Земельного кодексу України та ч. 1 ст. 55 Кодексу України про адміністративне правопорушення передбачена адміністративна відповідальність. У зв'язку з цим, керівнику СТОВ ПРОГРЕС Літовченко С.Є. надіслані поштою 17.02.2021 матеріали перевірок та листи-виклики прибути для складання протоколів від 17.02.2021 року за № 0-5-0.44-84/90-21 26.02.2021 року о 10.00 до відділу контролю за використанням та охороною земель у Покровському районі та мм. Селидовому, Новогродівці і Мирнограді Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління, що підтверджується поштовою квитанцією № 8548300367610. Однак, 26.02.2021 року директор СТОВ Прогрес за викликом не з'явився.

Вважав, що посадовою особою - державним інспектором при здійснені перевірки у сфері державного контролю за використанням та охороною земель дотримано вимоги законодавства про охорону земель.

Земельним кодексом України передбачена відповідальність за порушення земельного законодавства.

Відповідно до ст. 211 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства, зокрема за таке порушення як відхилення від затверджених в установленому порядку проектів землеустрою, використання земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва без затверджених у випадках, визначених законом, проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обгрунтування сівозміни та впорядкування угідь.

Частиною 1 ст. 2 Закону України Про оренду землі встановлено, що відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Відповідно до ст. ст. 24 та 25 Закону України Про оренду землі орендодавець має право вимагати від орендаря використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно з договором оренди, а орендар має право самостійно господарювати на землі з дотриманням умов договору оренди землі.

Вважав, що перевірка здійснена посадовою особою Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області з дотриманням вимог діючого законодавства.

Просив в задоволенні позову відмовити.

Позивач подав відповідь на відзив, якою підтримав доводи позовної заяви. Вважав, що доводи відповідача не спростовують обставин справи та не містять жодних законних обґрунтувань щодо правомірності оскаржуваних наказів, дій та оскаржених приписів; відповідачами не надано жодного підтвердження правомірності свої дій та рішень.

Так, відповідачами не наведено жодного правового обґрунтування щодо наявності підстав для здійснення заходів з державного нагляду (перевірки) щодо суб'єкта господарювання, не надано підтвердження включення планової перевірки до Річного плану перевірок, як це передбачено законом або ж наявності законних підстав для здійснення позапланової перевірки.

Також, органом державного нагляду не надано доказів та належного підтвердження щодо дотримання ним безпосередньо законного порядку здійснення заходів з державного нагляду, та складених документів в рамках такої перевірки.

З боку органу державного нагляду (контролю) допущені численні порушення вимог закону як щодо оформлення оспорюваних наказів, підстав здійснення перевірки, так і всього порядку реалізації заходів державного нагляду (контролю), у тому числі, оформлення актів та видання приписів.

Вважав, що відповідачі, приймаючи оскаржувані накази та приписи, а також, здійснюючі перевірку, діяли не на підставі, не у межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, через що такі дії зі здійснення перевірки є протиправними, вищевказані Накази та Приписи, винесені в результаті незаконних дій Відповідачів є протиправними та підлягають скасуванню.

Просив задовольнити позов у повному обсязі.

Відзив відповідачем головним спеціалістом відділу контролю за використанням та охороною земель у Покровському районі та мм. Селидовому, Новогродівці і Мирнограді управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області Поляковою Оленою Володимирівною подано не було.

Судом встановлено, що видами діяльності СТОВ Прогрес відповідно до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (код ЄДРПОУ 04310654) є: 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний); 01.13 Вирощування овочів і баштанних культур, коренеплодів і бульбоплодів; 01.19 Вирощування інших однорічних і дворічних культур; 01.50 Змішане сільське господарство; 01.61 Допоміжна діяльність у рослинництві; 01.63 Післяурожайна діяльність.

Для здійснення господарської діяльності позивачем як орендарем укладені договори оренди, на підставі яких ним використовуються земельні ділянки, що розташовані за межами населених пунктів на території Миролюбівської сільської ради.

Так, між позивачем як орендарем та Красноармійською районною адміністрацією як орендодавцем укладений договір оренди землі від 09.04.2003 року (зареєстрований 09.04.2003 року за № 10) з додатковою угодою до нього, зокрема від 01.07.2015 року, предметом якого є земельна ділянка сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 1422783000:01:000:0336 площею 20 га, вид угідь - сіножаті, цільове призначення - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва; термін дії договору - п'ять років з переважним правом на його поновлення на новий термін.

04.09.2018 року між позивачем як орендарем та Головним управлінням Держгеокадастру у Донецькій області укладено додаткову угоду від 04.09.2018 року № 2609-СГ про поновлення договору оренди землі, на підставі якої позивач набув право на оренду вказаної земельної ділянки на наступні сім років (право оренди зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 06.09.2018 року).

Між позивачем як орендарем та Красноармійською районною адміністрацією як орендодавцем укладений договір оренди землі від 09.04.2003 року (зареєстрований 09.04.2003 року за № 13) з додатковими угодами до нього, зокрема від 12.12.2011 року, 01.07.2015 року, предметом якого є земельна ділянка сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 1422783000:01:000:0340 площею 18 га, вид угідь - пасовища, цільове призначення - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва; термін дії договору - п'ять років з переважним правом на його поновлення на новий термін.

03.09.2018 року між позивачем як орендарем та Головним управлінням Держгеокадастру у Донецькій області укладено додаткову угоду від 03.09.2018 року № 2621-СГ про поновлення договору оренди землі, на підставі якої позивач набув право на оренду вказаної земельної ділянки на наступні сім років (право оренди зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 07.09.2018 року).

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 06.01.2021 року №2 затверджено План роботи управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області (структурного підрозділу відповідача) на 1 квартал 2021 року, до пп. 1.5 п. 1 якого внесено: організація та здійснення перевірок дотримання вимог земельного законодавства під час використання земель сільськогосподарського призначення державної форми власності на території, зокрема Покровського району Донецької області (зокрема Миролюбівської сільської ради).

Наказами Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 03.02.2021 року № 24-ДК та № 28-ДК Про здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності відповідно до Земельного кодексу України, Законів України Про державний контроль за використанням та охороню земель , Про охорону земель , Положення про Головне управління Держгеокадастру у Донецькій області, що затверджене наказом Держгеокадастру від 17.11.2016 року № 308 (в редакції наказу Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 20.02.2020 року №53), згідно з пп. 1.5 Плану роботи управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області на 1 квартал 2021 року, затвердженого наказом Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 06.01.2021 року №2, враховуючи доповідні записки старшого державного інспектора Лариси Клочко, зареєстровані 02.02.2021 року за № 123/3-21-0.41 та, відповідно, 02.02.2021 року за №127/3-21-0.41 (про можливі порушення вимог земельного законодавства та необхідність погодження у зв'язку з цим дати здійснення відповідного державного нагляду (контролю)), наказано здійснити державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом виїзду на місце стосовно проведення перевірки земельної ділянки як об'єкта перевірки із земель сільськогосподарського призначення державної форми власності з кадастровими номерами 1422783000:01:000:0336 площею 20 га, та, відповідно, 1422783000:01:000:0340 площею 18 га, які розташовані на території Миролюбівської сільської ради Покровського району Донецької області (пункти 1 Наказів).

Пунктами 2 Наказів проведення зазначеного у п. 1 заходу державного нагляду (контролю) доручено державному інспектору - головному спеціалісту відділу контролю за використанням та охороною земель у Покровському районі та мм. Селидовому, Новогродівці і Мирнограді управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області Олені Поляковій та встановлено термін його проведення - з 08.02.2021 року по 19.02.2021 року.

В цей же день відповідачем щодо позивача складено, зокрема лист від 03.02.2021 року № 27-5-0.44-62/90-21 Про проведення перевірки , яким повідомлено про здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель на території Донецької області відповідно до плану роботи управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області на 1 квартал 2021 року, в тому числі земельних ділянок, які орендуються позивачем. А саме про те, що державним інспектором Поляковою Оленою Володимирівною буде здійснено перевірку дотримання вимог земельного законодавства за об'єктами - земельними ділянками позивача з кадастровими номерами 1422783000:01:000:0336 та 1422783000:01:000:0340. В листі містилося прохання залучити представника позивача для участі в проведенні зазначеного заходу та забезпечити його присутність при перевірці цих ділянок.

Вказаний лист не містив інформацію про дату початку та дату закінчення здійснення заходу.

Вказаний лист направлений на адресу позивача 05.02.2021 року засобами поштового зв'язку (трекінг поштового відправлення ПАТ Укрпошта - 0500358845854) та вручений позивачу 10.02.2021 року. Також направлений на адресу електронної пошти позивача.

15.02.2021 року за результатами обстеження вказаних земельних ділянок, що проведено державним інспектором - головним спеціалістом відділу контролю за використанням та охороною земель у Покровському районі та мм. Селидовому, Новогродівці і Мирнограді управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області Поляковою Оленою Володимирівною (за участю спеціаліста 1 категорії Городівської селищної ради Сіменко Світлани Олексіївни), складені акти:

- акт обстеження земельної ділянки від 15.02.2021 року № 24-ДК/4/АО/09/01/-21, яким встановлено, що земельна ділянка сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 1422783000:01:000:0336 площею 20 га, цільове призначення - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташована за межами населених пунктів на території Миролюбівської сільської ради Покровського району Донецької області, фактично використовуються позивачем на правах оренди (договір оренди землі зареєстрований у державному реєстрі прав на землю 06.09.2018 року за № 27852757, орендар - СТОВ Прогрес , строк дії договору 7 років) з відхиленням від затвердженого в установленому порядку проекту землеустрою. Відповідно до договору оренди землі вид угідь земельної ділянки - сіножаті, фактично станом на 15.02.2021 року вся її площа розорана та підготовлена під посів сільськогосподарських культур;

- акт обстеження земельної ділянки від 15.02.2021 року 28-ДК/5/АО/09/01/-21, яким встановлено, що земельна ділянка сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 1422783000:01:000:0340 площею 18 га, цільове призначення - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташована за межами населених пунктів на території Миролюбівської сільської ради Покровського району Донецької області, фактично використовуються позивачем на правах оренди (договір оренди землі зареєстрований у державному реєстрі прав на землю 07.09.2018 року за № 27870235, орендар - СТОВ Прогрес , строк дії договору 7 років) з відхиленням від затвердженого в установленому порядку проекту землеустрою. Відповідно до договору оренди землі вид угідь земельної ділянки - пасовища, фактично станом на 15.02.2021 року вся її площа розорана та підготовлена під посів сільськогосподарських культур.

15.02.2021 року вказаними особами також складені акти:

- акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки від 15.02.2021 року № 24-ДК/19/АП/09/01/-21, яким встановлено, що земельна ділянка сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 1422783000:01:000:0336 площею 20 га фактично використовуються позивачем з відхиленням від затвердженого в установленому порядку проекту землеустрою, що є порушенням ст. 20 Закону України Про землеустрій та ст. 37 Закону України Про охорону земель ;

- акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки від 15.02.2021 року № 28-ДК/22/АП/09/01/-21, яким встановлено, що земельна ділянка сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 1422783000:01:000:0340 площею 18 га фактично використовуються позивачем з відхиленням від затвердженого в установленому порядку проекту землеустрою, що є порушенням ст. 20 Закону України Про землеустрій та ст. 37 Закону України Про охорону земель .

В цей же день Головним управлінням Держгеокадастру у Донецькій області складено приписи від 15.02.2021 року №24-ДК/0016Пр/03/01/-21 та від 15.02.2021 року №28-ДК/0017Пр/03/01/-21, якими, посилаючись на встановлені порушення, відповідно до ст.ст. 187, 188 Земельного кодексу України, ч. 1 ст. 5, ч. 3 ст. 10 Закону України Про державний контроль за використанням та охороню земель , ч. 1 ст. 19 Закону України Про охорону земель , абз. 7 п. 5-1, п. 7 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 року №15, Положень про територіальні органи Держгеокадастру, що затверджені наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.10.2016 року №1391/29521, приписано усунути виявлені порушення вимог земельного законодавства, а саме використовувати земельні ділянки (зазначено ці земельні ділянки, щодо яких здійснювався державний захід) у відповідності із затвердженим в установленому порядку проектом землеустрою; про виконання приписів повідомити відповідача до 15.03.2021 року. Зазначено, що приписи підлягають обов'язковому виконанню.

Приписи у відповідності до ч. 8 ст. 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності стосуються безпосередньо суб'єкта господарювання.

17.02.2021 року всі зазначені приписи, копії наказів, актів обстеження земельної ділянки, актів перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельною ділянкою відповідачем були надіслані на адресу позивача рекомендованим поштовим відправленням, і отримані ним 19.02.2021 року о 19 год. 59 хв. (підтверджується штрих-кодом ПАТ Укрпошта 8548300367610).

В цей же день Головним управлінням Держгеокадастру у Донецькій області на адресу позивача надіслано листи від 17.02.2021 року № 0-5-0.44-84/90-21 та № 32-5-0.44-85/90-21 Про виклик особи для складання протоколу , якими директору СТОВ Прогрес повідомлено про необхідність з'явитися до відділу контролю за використанням та охороною земель у Покровському районі та мм. Селидовому, Новогродівці і Мирнограді управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області 26.02.2021 року о 10.00. для складання протоколу про адміністративне правопорушення.

Дослідивши матеріали справи, вирішивши питання чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, які правові норми належить застосувати до цих правовідносин, суд дійшов висновку про те, що позов підлягає задоволенню з таких підстав.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .

Відповідно до ст. 188 Земельного кодексу України державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.

Таким законом є Закон України Про державний контроль за використанням та охороною земель , яким визначені правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля.

Відповідно до ст.ст. 4 та 9 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель об'єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.

Державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом:

проведення перевірок;

розгляду звернень юридичних і фізичних осіб;

участі у прийнятті в експлуатацію меліоративних систем і рекультивованих земель, захисних лісонасаджень, протиерозійних гідротехнічних споруд та інших об'єктів, які споруджуються з метою підвищення родючості ґрунтів та забезпечення охорони земель;

розгляду документації із землеустрою, пов'язаної з використанням та охороною земель;

проведення моніторингу ґрунтів та агрохімічної паспортизації земель сільськогосподарського призначення.

Відповідачем правильно в оскаржених наказах Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 15.02.2021 року № 24-ДК та № 28-ДК Про здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності і в актах міститься посилання на перевірку відповідної земельної ділянки як об'єкта перевірки, яка безпосередньо стосувалася позивача, що відповідало наведеним положенням законодавства, з огляду на що відповідні посилання позивача є безпідставними.

Статтею 5 цього Закону визначено, що державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.

Відповідно до п. 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, що затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року №15, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Пунктом 7 вказаного Положення визначено, що Держгеокадастр здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Таким чином, Головне управління Держгеокадастру у Донецькій області, є уповноваженим органом щодо здійснення державного нагляду (контролю) щодо дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх форм власності та категорій, родючості ґрунтів.

Повноваження центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі встановлені ст. 6 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель", до яких належить, зокрема, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині:

додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю;

виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням;

додержання вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових угод, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; ведення державного обліку і реєстрації земель, достовірності інформації про земельні ділянки та їх використання.

Відповідно до ст. 10 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право, зокрема:

безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель;

давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов'язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків;

складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності.

Державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства про охорону земель можуть мати й інші повноваження відповідно до закону.

З аналізу наведених правових норм вбачається, що державний контроль за охороною та використанням земель може здійснюватися державним інспектором Головного управлянні Держгеокадастру, у тому числі, шляхом проведення перевірок (ч. 9 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель ).

При цьому, вказаним Законом або будь-яким іншим спеціалізованим законом у сфері охорони за використанням земель підстави та порядок здійснення заходів державного нагляду (контролю), види заходів з контролю, види документів та порядок їх складання за результатами здійснення заходів з державного нагляду (контролю) не визначені.

Статтею 2 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності визначено, що дія цього Закону поширюється на відносини, пов'язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

При цьому, вичерпний перелік відносин, на які цей Закон не поширюється, визначений ч. 2 вказаної статті Закону, згідно з якою дія цього Закону не поширюється на відносини, що виникають під час здійснення заходів валютного нагляду, податкового контролю, митного контролю, державного експортного контролю (крім здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням суб'єктами космічної діяльності України приватної форми власності законодавства про космічну діяльність в Україні), контролю за дотриманням бюджетного законодавства, державного нагляду на ринках фінансових послуг, державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції, державного нагляду (контролю) в галузі телебачення і радіомовлення, державного нагляду (контролю) за дотриманням суб'єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг, державного ринкового нагляду та контролю нехарчової продукції, державного нагляду за дотриманням вимог безпеки використання ядерної енергії.

До вказаного переліку виключень відносини, що виникають під час здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторингу ґрунтів не включені.

З огляду на наведене при здійсненні державного нагляду (контролю) у галузі земельних відносин органи державного нагляду (контролю) повинні керуватися Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , в тому числі дотримуватися визначеного ним порядку проведенні перевірок у даній сфері.

Висновок суду про обов'язковість Головних управлінь Держгеокадастру враховувати норми Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності узгоджується з висновками Верховного Суду, що викладені в постанові від 10.07.2018 року у справі №818/1511/17.

Висновки щодо застосування норм права, що викладені у вказаній постанові Верховного Суду, відповідно до ч. 5 ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України мають бути враховані судом при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин.

Враховуючи викладене, суд вважає безпідставним та необґрунтованим твердження представника відповідача, що Закон України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності не поширюється на діяльність органів Держгеокадастру. Необґрунтованим є також посилання представника відповідача на те, що вказаним Законом органи Держгеокадастру не керуються, оскільки об'єктом перевірки є саме земельні ділянки, а не суб'єкти господарювання, які використовують її у своїй діяльності, оскільки щоб перевірити об'єкт - земельну ділянку, яка знаходиться у власності або у користуванні суб'єкта господарювання з метою встановлення її використання у відповідності до норм земельного законодавства неможливо без здійснення перевірки суб'єкта господарювання. Саме тому, відповідно до ст. 6 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель , якою визначені повноваження центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, є зокрема, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині: додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням.

Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності передбачаються наступні види заходів з державного нагляду (контролю): планові та позапланові.

Питання планових заходів врегульовано ст. 5, а позапланових - ст. 6 цього Закону.

Згідно з ч. 1 ст. 5 цього Закону планові заходи здійснюються відповідно до річних планів, що затверджуються органом державного нагляду (контролю) не пізніше 1 грудня року, що передує плановому. Внесення змін до річних планів здійснення заходів державного нагляду (контролю) не допускається, крім випадків зміни найменування суб'єкта господарювання та виправлення технічних помилок.

Плановим періодом вважається рік, який обчислюється з 1 січня по 31 грудня планового року.

Плани здійснення заходів державного нагляду (контролю) на наступний плановий період повинні містити дати початку кожного планового заходу державного нагляду (контролю) та строки їх здійснення.

Протягом планового періоду здійснення більш як одного планового заходу державного нагляду (контролю) щодо одного суб'єкта господарювання одним і тим самим органом державного нагляду (контролю) не допускається.

За наявності у суб'єкта господарювання відокремлених підрозділів планові заходи державного нагляду (контролю) щодо такого суб'єкта господарювання можуть здійснюватися одночасно в усіх відокремлених підрозділах протягом строку здійснення одного планового заходу.

Внесення одного й того самого суб'єкта господарювання до планів здійснення заходів державного нагляду (контролю) різних органів державного нагляду (контролю) є підставою для проведення щодо такого суб'єкта господарювання комплексного планового заходу державного нагляду (контролю).

Суб'єкт господарювання має право відмовитися від проведення комплексного планового заходу державного нагляду (контролю) шляхом письмового звернення до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну регуляторну політику, політику з питань нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, ліцензування та дозвільної системи у сфері господарської діяльності та дерегуляції господарської діяльності. У такому разі перевірка такого суб'єкта господарювання проводиться згідно з річними планами органів державного нагляду (контролю).

Органи державного нагляду (контролю) щороку визначають перелік суб'єктів господарювання, які підлягають плановим заходам державного нагляду (контролю) у плановому періоді, та не пізніше 15 жовтня року, що передує плановому, забезпечують внесення відомостей про таких суб'єктів господарювання до інтегрованої автоматизованої системи державного нагляду (контролю) для автоматичного виявлення нею суб'єктів господарювання, які підлягають комплексним плановим заходам державного нагляду (контролю).

Проект плану здійснення комплексних заходів державного нагляду (контролю) формується інтегрованою автоматизованою системою державного нагляду (контролю).

У разі виникнення потреби у внесенні змін до сформованого проекту плану здійснення комплексних заходів державного нагляду (контролю) щодо узгоджених між органами державного нагляду (контролю) інших дат початку та строків здійснення комплексних планових заходів державного нагляду (контролю) органи державного нагляду (контролю) звертаються письмово з відповідними пропозиціями не пізніше 1 листопада року, що передує плановому, до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну регуляторну політику, політику з питань нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, ліцензування та дозвільної системи у сфері господарської діяльності та дерегуляції господарської діяльності, який має право вносити такі зміни до інтегрованої автоматизованої системи державного нагляду (контролю).

План здійснення комплексних заходів державного нагляду (контролю) на відповідний плановий період для всіх органів державного нагляду (контролю) затверджує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну регуляторну політику, політику з питань нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, ліцензування та дозвільної системи у сфері господарської діяльності та дерегуляції господарської діяльності, оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті та вносить відомості до інтегрованої автоматизованої системи державного нагляду (контролю) до 15 листопада року, що передує плановому.

Річні плани здійснення планових заходів державного нагляду (контролю) на відповідний плановий період з урахуванням узгоджених дат початку та строків здійснення визначених у плані здійснення комплексних заходів державного нагляду (контролю) затверджують органи державного нагляду (контролю), оприлюднюють на своїх офіційних веб-сайтах та вносять відомості до інтегрованої автоматизованої системи державного нагляду (контролю) до 1 грудня року, що передує плановому.

Вимоги до оформлення річних та комплексного планів здійснення заходів державного нагляду (контролю), внесення змін до них та звіту щодо їх виконання визначаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну регуляторну політику, політику з питань нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, ліцензування та дозвільної системи у сфері господарської діяльності та дерегуляції господарської діяльності.

Комплексні планові заходи державного нагляду (контролю) здійснюються в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Згідно з ч. 2 ст. 5 цього Закону центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну регуляторну політику, політику з питань нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, ліцензування та дозвільної системи у сфері господарської діяльності та дерегуляції господарської діяльності, розробляє Методику розроблення критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності та визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю), та Методику розроблення уніфікованих форм актів, що складаються за результатами проведення планових (позапланових) заходів державного нагляду (контролю), які затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Методика розроблення критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності та визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю), має передбачати, у тому числі, оцінку ступеня небезпеки, масштабу, виду та сфери діяльності, наявність порушень у попередній діяльності суб'єктів господарювання (крім новостворених).

Орган державного нагляду (контролю) визначає у віднесеній до його відання сфері критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності.

З урахуванням значення прийнятного ризику всі суб'єкти господарювання, що підлягають нагляду (контролю), належать до одного з трьох ступенів ризику: високий, середній або незначний.

Залежно від ступеня ризику органом державного нагляду (контролю) визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю).

Критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності та визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю), затверджуються Кабінетом Міністрів України за поданням органу державного нагляду (контролю).

Залежно від ступеня ризику орган державного нагляду (контролю) визначає перелік питань для здійснення планових заходів (далі - перелік питань), що затверджується наказом такого органу.

Уніфіковані форми актів з переліком питань затверджуються органом державного нагляду (контролю) та оприлюднюються на його офіційному веб-сайті протягом п'яти робочих днів з дня затвердження у порядку, визначеному законодавством.

Виключно в межах переліку питань орган державного нагляду (контролю) залежно від цілей заходу та ступеня ризику визначає питання, щодо яких буде здійснюватися державний нагляд (контроль), та зазначає їх у направленні на перевірку.

Орган державного нагляду (контролю) оприлюднює критерії та періодичність проведення планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) шляхом розміщення на своєму офіційному веб-сайті у порядку, визначеному законодавством.

Планові заходи державного нагляду (контролю) здійснюються органом державного нагляду (контролю) за діяльністю суб'єктів господарювання, яка віднесена:

до високого ступеня ризику - не частіше одного разу на два роки;

до середнього ступеня ризику - не частіше одного разу на три роки;

до незначного ступеня ризику - не частіше одного разу на п'ять років.

Згідно з ч. 4 ст. 5 цього Закону органи державного нагляду (контролю) здійснюють планові заходи з державного нагляду (контролю) за умови письмового повідомлення суб'єкта господарювання про проведення планового заходу не пізніш як за десять днів до дня здійснення цього заходу.

Повідомлення повинно містити:

дату початку та дату закінчення здійснення планового заходу;

найменування юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснюється захід;

найменування органу державного нагляду (контролю).

Повідомлення надсилається рекомендованим листом та/або за допомогою електронного зв'язку (у тому числі через електронний кабінет чи іншу інформаційну систему, користувачами якої є відповідний орган державного нагляду (контролю) та суб'єкт господарювання, який ним перевіряється) або вручається особисто під розписку керівнику чи уповноваженій особі суб'єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі.

Суб'єкт господарювання має право не допускати посадову особу органу державного нагляду (контролю) до здійснення планового заходу в разі неодержання повідомлення про здійснення планового заходу.

Частиною 5 ст. 5 цього Закону визначено, що строк здійснення планового заходу не може перевищувати десяти робочих днів, а щодо суб'єктів мікро-, малого підприємництва - п'яти робочих днів.

Продовження строку здійснення планового заходу не допускається.

Сумарна тривалість усіх планових заходів, що здійснюються органами державного нагляду (контролю) протягом календарного року щодо суб'єкта господарювання (комплексного планового заходу), не може перевищувати тридцяти робочих днів, а щодо суб'єктів мікро-, малого підприємництва - п'ятнадцяти робочих днів.

Відповідно до ч. 1 ст. 6 цього Закону підставами для здійснення позапланових заходів є:

подання суб'єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням;

виявлення та підтвердження недостовірності даних, заявлених суб'єктом господарювання у документі обов'язкової звітності, крім випадків, коли суб'єкт господарювання протягом місяця з дня первинного подання повторно подав такий документ з уточненими достовірними даними або якщо недостовірність даних є результатом очевидної описки чи арифметичної помилки, яка не впливає на зміст поданої звітності. У разі виявлення органом державного нагляду (контролю) помилки у документі обов'язкової звітності він упродовж десяти робочих днів зобов'язаний повідомити суб'єкта господарювання про необхідність її виправлення у строк до п'яти робочих днів з дня отримання повідомлення. Невиправлення помилки у встановлений строк є підставою для проведення позапланового заходу;

перевірка виконання суб'єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю);

звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров'ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється територіальним органом державного нагляду (контролю) за наявністю погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу.

У такому разі перед початком здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) посадові особи територіального органу державного нагляду (контролю) зобов'язані пред'явити керівнику чи уповноваженій особі суб'єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі, крім документів, передбачених цим Законом, додатково копію погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу на проведення такої перевірки. Суб'єкти господарювання мають право не допускати посадових осіб територіального органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю), якщо вони не пред'явили документи, передбачені цим абзацом;

неподання суб'єктом господарювання документів обов'язкової звітності за два звітні періоди підряд без поважних причин або без надання письмових пояснень про причини, що перешкоджали поданню таких документів;

доручення Прем'єр-міністра України про перевірку суб'єктів господарювання у відповідній сфері у зв'язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров'я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави;

настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що було пов'язано з діяльністю суб'єкта господарювання.

Під час проведення позапланового заходу з'ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов'язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю).

Фізичні особи, які подали безпідставне звернення про порушення суб'єктом господарювання вимог законодавства, несуть відповідальність, передбачену законом. Повторне проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) за тим самим фактом (фактами), що був (були) підставою для проведеного позапланового заходу державного нагляду (контролю), забороняється.

Згідно з ч. 2 ст. 6 вказаного Закону проведення позапланових заходів з інших підстав, крім передбачених цією статтею, забороняється, крім позапланових заходів, передбачених частиною четвертою статті 2 цього Закону (згідно з ч. 4 ст. 2 Закону заходи контролю здійснюються органами державного архітектурно-будівельного контролю (нагляду), державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення, державного контролю за додержанням законодавства у сфері моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами, зокрема державного нагляду (контролю) в галузі цивільної авіації - з урахуванням особливостей, встановлених Повітряним кодексом України, нормативно-правовими актами, прийнятими на його виконання (Авіаційними правилами України), та міжнародними договорами у сфері цивільної авіації).

Частинами 3 та 4 ст. 6 вказаного Закону визначено, що суб'єкт господарювання повинен ознайомитися з підставою проведення позапланового заходу з наданням йому копії відповідного посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю).

Строк здійснення позапланового заходу не може перевищувати десяти робочих днів, а щодо суб'єктів малого підприємництва - двох робочих днів.

Продовження строку здійснення позапланового заходу не допускається.

Статтею 7 Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності врегульовані розпорядчі документи органів державного нагляду (контролю)

Згідно з ч.ч. 1 та 2 ст. 7 вказаного Закону для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб'єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім'я та по батькові і засвідчується печаткою.

Частиною 5 ст. 7 вказаного Закону визначено, що перед початком здійснення заходу посадові особи органу державного нагляду (контролю) зобов'язані пред'явити керівнику суб'єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу або уповноваженій ним особі (фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі) посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), і надати суб'єкту господарювання копію посвідчення (направлення).

Посадова особа органу державного нагляду (контролю) без посвідчення (направлення) на здійснення заходу та службового посвідчення не має права здійснювати державний нагляд (контроль) суб'єкта господарювання.

Суб'єкт господарювання має право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходу, якщо вони не пред'явили документів, передбачених цією статтею.

Відповідно до ч.ч. 6 та 7 ст. 7 вказаного Закону за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості:

дату складення акта;

тип заходу (плановий або позаплановий);

форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо);

предмет державного нагляду (контролю);

найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім'я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід;

найменування юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.

Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб'єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.

В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб'єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом.

Якщо суб'єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями.

Зауваження суб'єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід'ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю).

У разі відмови суб'єкта господарювання підписати акт посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить до такого акта відповідний запис.

Один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб'єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі в останній день заходу державного нагляду (контролю), а другий зберігається в органі державного нагляду (контролю).

На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу (ч. 7 ст. 7).

Згідно з ч. 8 ст. 7 цього Закону припис - обов'язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб'єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб'єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.

В оскаржених наказах не зазначено вид відповідного заходу (плановий, позаплановий), не зазначено жодну з підстав для такого заходу, що передбачені Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .

Наявність річного плану, що затверджений органом державного нагляду (контролю) не пізніше 1 грудня року, що передує плановому, до якого було би внесено позивача і який відповідно до вимог Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності міг би бути підставою для планового заходу позивача, судом не встановлено.

Так, здійснення планової перевірки позивача органами Держгеокадастру не передбачено річним планом здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру на 2021 рік, що затверджений наказом Держгеокадстру від 25.11.2020 року № 507 (вказаний наказ та річний план внесені до інтегрованої автоматизованої системи державного нагляду (контролю), яка є загальнодоступним та офіційним ресурсом, який розміщений за посиланням: https://cdn.inspections.gov. ua/inspection/check-access-file?bucket=inspection&idFile=936798).

Наявність складеного у встановленому Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності порядку письмового повідомлення суб'єкта господарювання про проведення планового заходу, яке б містило дату початку та дату закінчення здійснення планового заходу та було би надіслано позивачу у встановленому порядку не пізніш як за десять днів до дня здійснення цього заходу, судом не встановлено.

Наявність встановлених цим Законом правових підстав для позапланового заходу судом також не встановлено та відповідачем не доведено.

Отже, за таких обставин відповідачем неправомірно - без наявності законних підстав щодо позивача складені накази від 03.02.2021 року № 24-ДК та від 03.02.2021 року № 28-ДК Про здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності .

Як наслідок на підставі таких наказів державним інспектором безпідставно та з порушенням вимог законодавства (зокрема, без належного повідомлення, без пред'явлення керівнику суб'єкта господарювання посвідчення (направлення) та службового посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), і без надання суб'єкту господарювання копії посвідчення (направлення), у відсутності представника суб'єкта господарювання, що відповідачами не заперечується) проведено перевірку позивача та складено оскаржені приписи (приписи, які у відповідності до ч. 8 ст. 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності стосуються безпосередньо суб'єкта господарювання).

Вказане не може свідчити про законність призначення та проведених суб'єктом владних повноважень перевірок і, відповідно, винесених за їх наслідками приписів.

З огляду на наведене оскаржені накази та приписи, а також дії щодо перевірки не можуть вважатися законними і обґрунтованими, у зв'язку з чим вони підлягають визнанню неправомірними, а накази та приписи також підлягають скасуванню (п. 10 ч. 2 ст. 245 Кодексу адміністративного судочинства України).

Відповідно до ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, яка регулює питання розподілу судових витрат, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Оскільки суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог, тому судові витрати, які оплачені позивачем в сумі 2 270 грн., підлягають стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача - суб'єкта владних повноважень.

Керуючись статтями 32, 139, 243 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

Позов сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Прогрес (85344, Донецька обл., Покровський р-н, с. Миролюбівка, вул. Центральна, код ЄДРПОУ 04310654) до Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області (84313, Донецька обл., м. Краматорськ, б-р Машинобудівників, 16, код ЄДРПОУ 39767332), державного інспектора - головного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороною земель у Покровському районі та мм. Селидовому, Новогродівці і Мирнограді управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області Полякової Олени Володимирівни (84313, Донецька обл., м. Краматорськ, б-р Машинобудівників, 16) про визнання протиправними та скасування наказів, визнання незаконними дій, визнання протиправними та скасування приписів задовольнити.

Визнати неправомірним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 03.02.2021 року № 24-ДК Про здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності .

Визнати неправомірним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 03.02.2021 року № 28-ДК Про здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності .

Визнати неправомірними дії державного інспектора - головного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороною земель у Покровському районі та мм. Селидовому, Новогродівці і Мирнограді управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області Полякової Олени Володимирівни щодо проведення перевірки на підставі наказів від 03.02.2021 року № 24-ДК та від 03.02.2021 року № 28-ДК.

Визнати неправомірними та скасувати приписи Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 15.02.2021 року № 24-ДК/0016Пр/03/01/-21 та від 15.02.2021 року № 28-ДК/0017Пр/03/01/-21.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області (84313, Донецька обл., м. Краматорськ, б-р Машинобудівників, 16, код ЄДРПОУ 39767332) на користь сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Прогрес (85344, Донецька обл., Покровський р-н, с. Миролюбівка, вул. Центральна, код ЄДРПОУ 04310654) здійснені ним документально підтверджені судові витрати в розмірі 2270 (дві тисячі двісті сімдесят) грн.

Рішення набирає законної сили у строк та у порядку, що визначені статтею 255 КАС України, і може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції шляхом подання апеляційної скарги через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення судом складено 24 травня 2021 року.

Суддя Т.В. Логойда

Дата ухвалення рішення24.05.2021
Оприлюднено26.05.2021
Номер документу97135859
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними та скасування наказів, визнання незаконними дій, визнання протиправними та скасування приписів

Судовий реєстр по справі —200/4030/21

Ухвала від 12.08.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 20.07.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Рішення від 24.05.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Логойда Т.В.

Ухвала від 07.05.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Логойда Т.В.

Ухвала від 13.04.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Логойда Т.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні