Рішення
від 14.05.2021 по справі 360/4765/20
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

14 травня 2021 рокуСєвєродонецькСправа № 360/4765/20

Луганський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді - Тихонов І.В.,

при секретарі судового засідання - Таращенко О.В.,

за участю

представника позивача - Турка А.С.,

представника відповідача - Шимкуте Ю.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Фермерського господарства Едельвейс України до Головного управління Держгеокадастру у Луганській області про визнання протиправними дій скасування актів,

ВСТАНОВИВ:

07 грудня 2020 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшов позов Фермерського господарства Едельвейс України (далі - позивач, ФГ Едельвейс України ) до Головного управління Держгеокадастру у Луганській області (далі - відповідач, ГУ Держгеокадастру у Луганській області), в якому з урахуванням уточнення від 11.01.2021, позивач просить:

- визнати протиправним і скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Луганській області №271-ДК від 04.06.2020 Про здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності, родючості ґрунтів ;

- визнати протиправним та скасувати припис Головного управління Держгеокадастру в Луганській області №271-ДК/0077Пр/03/01/-20 від 10.06.2020;

- визнати протиправними дії відповідача щодо призначення та проведення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства.

Обґрунтовуючи позовну заяву, позивач зазначає, що 26.11.2019 між позивачем та державою Україна, в особі ГУ Держгеокадастру у Луганській області на підставі протоколу №55 проведення земельних торгів від 26 листопада 2019 року, укладено договір оренди землі №110 від 26.11.2019, яким позивачу передано у користування земельну ділянку державної власності цільове призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (01.01.), загальною площею 16,300 га, кадастровий номер 4421684300:02:002:0018, розташованої за межами населених пунктів на території Новоастраханської сільської ради Кремінського району Луганської області.

З моменту укладення вищевказаного договору, земельна ділянка використовується позивачем з дотриманням норм Земельного кодексу України, Закону України Про оренду землі та умов Договору.

У червні 2020 року позивачу зателефонував Державний інспектор у сфері державного контролю за використанням та охороною земель та дотримання вимог законодавства України про охорону земель Луганської області - головний спеціаліст відділу контролю за охороною земель у Кремінському, Сватівському, Троїцькому районах Управління контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Луганській області Курячий Євген Петрович та попросив з`явитися до нього за адресою: АДРЕСА_1 .

У цей же день, директор ФГ Едельвейс Україна ОСОБА_1 з`явилася за вищевказаною адресою та просила повідомити підстави, з яких її було викликано.

Інспектор повідомив, що 05.06.2020 ним було проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства при використанні земельної ділянки державної власності площею 16,300 га, кадастровий номер 4421684300:02:002:0018, розташованої за межами населених пунктів на території Новоастраханської сільської ради Кремінського району Луганської області, за результатом якої відповідачем складено Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки № 271ДК/194/АП/09/01/20 від 05.06.2020, в якому відповідач зазначає про проведення планової перевірки, що перевіркою фактичного використання земельної ділянки сільськогосподарського призначення угіддя-пасовища площею 16,5000 га, (кадастровий номер 4421684 300:02:002:0018), розташованої за межами населених пунктів на території Новоастраханської сільської ради Кремінського району Луганської області, встановлено, що на ґрунтовому покриві земельної ділянки площею 13,8000 га, встановлено відсутність деревини та трав`янистої рослинності (що є невід`ємною частиною складу пасовищ), натомість вона має ознаки аграрної обробки зі знищенням деревини та використовується для вирощування сільськогосподарських культур, знаходиться під посівом соняшника, що свідчить про самостійне здійснення заходів господарської діяльності (технічний обробіток ґрунту, посіви та інші види діяльності) з боку користувача (Орендаря) голови ФГ Едельвейс Україна ОСОБА_2 , спрямовані на зміну певного виду використання частини земельної ділянки площею 13,8000 га (кадастровий номер 4421684 300:02:002:0018) з виду угідь-пасовища (код згідно КВЦПЗ - 01.08) у використання частини земельної ділянки площею 13,8000 га (кадастровий номер 4421684 300:02:002:0018) як угіддя-рілля (код згідно КВЦПЗ - 01.01), що призвело до використання земельної ділянки не за цільовим призначенням та є порушенням норм чинного земельного законодавства, а саме: пункту 2 ч. 5 ст. 20, ст. 96 Земельного кодексу України, ст. 37 Закону України Про охорону земель , за що відповідно до пункту ґ статті 211 Земельного кодексу України передбачена відповідальність.

10.06.2020 на підставі вказаного акту перевірки відповідачем було складено припис № 271-ДК/0077Пр/03/0 1/-20, згідно з яким відповідач зобов`язав позивача усунути виявлене порушення земельного законодавства, та привести частину земельної ділянки (склад угідь площею 13,8000 га (кадастровий номер: 4421684300:02:002:0018) у стан, придатний для використання за цільовим призначенням (угіддя-пасовища) у термін до 10.07.2020.

На прохання позивача пояснити, чому про проведення перевірки його повідомлено вже після її проведення, чому перевірка проводилася без присутності представника позивача, інспектором жодної відповіді надано не було. Інспектор лише передав позивачу екземпляр акту перевірки та припису.

Ознайомившись з актом перевірки та приписом, позивач просив інспектора надати ще й копію наказу Головного управління Держгеокадастру у Луганській області №271-ДК від 04.06.2020 Про здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності, родючості ґрунтів . Оскільки саме на виконання наказу було проведено перевірку та складено акт перевірки. Однак інспектором було відмовлено в наданні копії наказу. У зв`язку з чим, 30.10.2020 позивач був змушений звернутися до відповідача з письмовим запитом про надання копії наказу. 12.11.2020 на електронну адресу позивача відповідачем було надіслано копію наказу та супровідний лист № К-228/0-4 15/6-20 від 12.11.2020.

Позивач вважає висновки акту перевірки необґрунтованими і позбавленими правових підстав, прийнятий відповідачем наказ та припис такими, що порушує права та охоронювані законом інтереси позивача і є протиправними, не відповідають вимогам ч. 2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому підлягають скасуванню.

Вказані обставини стали підставою для звернення позивача до суду.

Ухвалою суду від 14.12.2020 позовну заяву Фермерського господарства Едельвейс Україна залишено без руху. Запропоновано позивачу протягом 5-ти (п`яти) днів з дати отримання даної ухвали усунити недоліки позовної заяви шляхом надання суду позовної заяви, оформленої з дотриманням вимог, встановлених статтями 160, 161 КАС України, в якій визначитися з колом відповідачів та уточнити позовні вимоги щодо кожного з них в разі визначення декількох відповідачів та позивача, та її копії для вручення відповідачам.

Ухвалою суду від 16.01.2021 позовну заяву прийнято до розгляду після усунення її недоліків та відкрито провадження у справі, справу визначено розглядати за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання.

Ухвалою суду від 08.02.2021 клопотання представника Головного управління Держгеокадастру у Луганській області про продовження строку для подання відзиву на позовну заяву задоволено; продовжено Головному управлінню Держгеокадастру у Луганській області строк для подання відзиву на позовну заяву до 24 лютого 2021 року; відкладено підготовче засідання.

Ухвалою суду від 17.03.2021 клопотання позивача про продовження строку підготовчого провадження задоволено; продовжено строк підготовчого засідання у справі № 360/4765/20 на тридцять днів; відкладено підготовче засідання.

Ухвалою суду від 14.04.2021 закрито підготовче провадження, справу призначено до розгляду по суті у відкритому судовому засіданні.

Головне управління Держгеокадастру у Луганській області позовних вимог не визнало про що 09.02.2021 надало відзив на позовну заяву (арк. спр. 128-133), у якому заперечувало проти позовних вимог.

Обґрунтовуючи заперечення проти позову, відповідач зазначає таке.

Щодо повноважень на здійснення перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельна ділянка та законності наказу про здійснення перевірки, відповідач посилається на таке.

Позивач вказує на порушення Головним управлінням порядку проведення перевірки та складання документів, посилаючись на Закон України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .

Така позиція на думку відповідача є вкрай помилковою, оскільки при проведенні перевірки Головне управління не керувалось вказаним Законом, адже дія вищевказаного нормативно-правового акту не поширюється на правовідносини, що виникли у зв`язку з проведенням перевірки.

Відповідно до статей 187, 188 Земельного кодексу України (далі - ЗК) контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України. Державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.

Державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства про охорону земель можуть мати й інші повноваження відповідно до закону.

Відповідно до Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 15, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Керівники структурних підрозділів Держгеокадастру та його територіальних органів, на яких покладено повноваження щодо виконання інспекційних функцій, є одночасно старшими державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель.

Посадові особи Держгеокадастру та його територіальних органів, які є державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, в межах своїх повноважень мають серед іншого складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності.

Отже, дія цього Закону Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності не поширюється на правовідносини щодо здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог земельного законодавства, а саме здійснення перевірки за об`єктом - земельна ділянка, оскільки заборона стосується лише планових заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Відповідач вважає, що підстави для визнання наказу Головного управління Держгеокадастру у Луганській області від 04.06.2020 №271-ДК Про здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів відсутні. Відповідний наказ прийнятий з дотриманням вимог законодавства, в межах повноважень Головного управління Держгеокадастру у Луганській області та на виконання функцій Головного управління Держгеокадастру у Луганській області. Даним наказом жодним чином не порушено права, свободи чи законні інтереси позивача.

Щодо порушенням вимог земельного законодавства щодо цільового призначення (порушення правил використання угідь), відповідач зазначив наступне.

Відповідно до ст. 35 Закону України Про охорону земель власники і землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов`язані: забезпечувати використання земельних ділянок за цільовим призначенням та дотримуватися встановлених обмежень (обтяжень) на земельну ділянку.

Так, ст. 19 Земельного кодексу України, визначено, що землі поділяються за їх основним цільовим призначенням, при цьому, ст. 19 Земельного кодексу України визначаються категорії земель.

Аналізуючи, ч. 1 ст. 19 Земельного кодексу України, де вказується, що види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.

Статтею 1 Закону України "Про землеустрій" встановлено, що цільове призначення земельної ділянки - це використання земельної ділянки за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою у встановленому законодавством порядку. Тобто, цільове призначення встановлюється із дотриманням вимог щодо виду використання, визначеного законом, вимог щодо виду угідь, що надаються, а також інших, встановлених законом, обмежень. При цьому, призначення земельної ділянки визначається саме у документації із землеустрою.

До того ж, відповідно до інформації з Національної кадастрової системи, земельна ділянка кадастровий номер 4421684300:02:002:0018 має цільове призначення - для товарного сільськогосподарського виробництва, вид угідь - пасовища, такі відомості вносяться під час формування земельної ділянки на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Відповідно до договору про оренду землі від 26.11.2019 №110, укладеного позивачем та Головним управління Держгеокадастру, на підставі протоколу від 26 11.2019 №55 про проведення земельних торгів, ФГ Едельвейс отримано в оренду земельну ділянку кадастровий номер 4421684300:02:002:0018 цільове призначення - для товарного сільськогосподарського виробництва, угіддя - пасовища, площею 16, 3000 га, частина з них, а саме площею 13, 8000 га, використовується позивачем як угіддя - рілля, про що також зазначається в акті перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельна ділянка.

Згідно постанови КМУ від 17 жовтня 2012 р. № 1051 Про затвердження Порядку ведення Державного земельного кадастру (додатки 2-57 до Порядку), а саме, згідно додатку 4 Переліку угідь згідно з Класифікацією видів земельних угідь (КВЗУ) пасовища-підгрупа включає сільськогосподарські угіддя, які систематично використовуються для випасання худоби; рівномірно вкриті деревинною та чагарниковою рослинністю площею до 20 відсотків ділянки.

При цьому, посилання позивача, що використання пасовища (вид угідь), як рілля (вид угідь), не є зміною цільового призначення є безпідставним та необґрунтованим, оскільки позивачем не було проведено комплексний аналіз норм земельного законодавства, що не дало змогу правильно визначити порядок використання земельної ділянки за цільовим призначенням.

Позивач мав право використовувати земельну ділянку за її цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, але в межах вимог щодо використання угідь наданих йому для цього виду цільового призначення.

Відповідач вважає, що всі доводи позивача, що використання земельної ділянки здійснювалось без порушення цільового призначення є безпідставними.

Щодо законності приписів державного інспектора, та відсутності підстав для їх скасування.

Припис - це обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.

Відповідно до ст. 8 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель державний інспектор у сфері охорони земель має право давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків.

Позивачем порушено вимоги щодо цільового використання земельної ділянки, що було аргументовано раніше, приписи державного інспектора підлягають виконанню, у порядку визначеному законодавством, а саме на протязі 30 днів з моменту отримання припису.

Головне управління вважає, що оскільки, відповідачем дотримано вимоги щодо прийняття наказу Головного управління Держгеокадастру у Луганській області від 04.06.2020 № 271-ДК Про здійснення заходів державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів , здійснено заходи перевірки у відповідності до законодавства, перевірку проведено відповідно до закону, тому припис Головного управління Держгеокадастру у Луганській області від 10.06.2020 №271- ДК/0077Пр/03/01/-20 є законним та обґрунтованим.

Враховуючи вищевикладене, з посиланням на норми статей 20, 22, 31, 96, 111 Земельного кодексу України, Закону України Про охорону земель , Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель , відповідач просив відмовити у задоволенні позовних вимог.

Не погодившись із доводами відповідача, викладеними у відзиві на позовну заяву, позивач 24.02.2021 надав до суду відповідь на відзив (арк. спр.161-163), у якому зазначив наступне.

Стосовно твердження відповідача, що на нього не поширюється дія Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , позивач звернув увагу суду на те, що у наказі №306 від 26.11.2019 Держгеокадастр вказує, що його прийнято, зокрема, відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності . Тобто, центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі у своїй діяльності. Відтак, твердження відповідача, що на нього не розповсюджується дія Закону є помилковими. Оскільки, якщо Держгеокадастр у своїй діяльності керується нормами Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , то відповідно дія цього Закону розповсюджується і на його територіальні органи.

Щодо твердження відповідача, що ним проведено саме планову перевірку дотримання вимог земельного законодавства щодо використання земельної ділянки державної власності загальною площею 16,300 га, кадастровий номер 4421684300:02:002:0018, розташованої за межами населених пунктів на території Новоастраханської сільської ради Кремінського району Луганської області.

Прийняття оскаржуваного наказу Головним управлінням Держгеокадастру у Луганській області №271-ДК від 04.06.2020 Про здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності, родючості ґрунтів не ґрунтувалося на річному плані здійснення відповідачем заходів державного нагляду (контролю) у 2020 році. Оскільки, Фермерське господарство Едельвейс Україна відсутнє серед переліку суб`єктів господарювання, які підлягали плановим заходам державного нагляду (контролю) у 2020 році.

Окрім того, відповідач видав наказ на проведення планової перевірки у період дії заборони на проведення планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Також позивач зазначив, що Фермерське господарство Едельвейс Україна включено до річного плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державною службою України з геодезії, картографії та кадастру на 2021 рік та призначено планову перевірку щодо додержання законодавства у сферах використання та охорони земель на 30.08.2021.

Позивач вважає, що відповідач не має повноважень здійснювати щороку планові перевірки позивача щодо одного й того ж предмету і відповідно не мав правових підстав приймати оскаржуваний Наказ.

Стосовно тверджень відповідача про порушення правил використання угідь, позивач зазначив наступне.

Позивач використовує земельну ділянку згідно з умовами договору оренди землі №110 від 26.11.2019. Так, відповідно до п. 15 договору оренди землі №110 від 26.11.2019, земельна ділянка передається в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Згідно з п. 23 договір оренди землі №110 від 26.11.2019, на орендовану земельну ділянку не встановлено обмеження щодо її використання.

У відзиві відповідачем також не представлено жодного доказу щодо встановлення обмежень (обтяжень) у використанні орендованої земельної ділянки.

За таких обставин, позивач вважає позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Реалізовуючи своє право на подання заяв по суті справи, 16.03.2021 представником відповідача подано заперечення на відповідь на відзив (арк. спр. 178-179), у яких відповідач навів обставини, аналогічні викладеним у відзиві на позовну заяву, просив відмовити у задоволенні позовних вимог.

Також під час розгляду справи позивачем надано письмові пояснення у справі (арк. спр. 195) в яких позивач наполягав на тому, що при здійсненні державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, зокрема, за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель відповідач повинен був дотримуватися вимог Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .

У свою чергу відповідач у своїх запереченнях на пояснення ФГ Едельвейс України від 14.04.2021 (арк. спр. 199-201) заперечував проти таких доводів позивача та з посиланням на практику Верховного Суду з розгляду аналогічних правовідносин, зазначив, що норми Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності стосуються безпосередньо сфери господарської діяльності суб`єктів господарювання та жодним чином не стосуються перевірок дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель, на спірні правовідносини розповсюджуються норми Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель .

У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав, наполягав на їх задоволенні, навів пояснення аналогічні викладеним у позовній заяві та відповіді на відзив.

Представник відповідача у судовому засіданні проти позовних вимог заперечував з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву та запереченнях на відзив, просив відмовити у задоволенні позовних вимог.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-76, 90 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), судом встановлені такі обставини справи.

Фермерське господарство Едельвейс України , ідентифікаційний номер 35968100, зареєстроване у якості юридичної особи Кремінською районною державною адміністрацією 22.09.2008 за № 13661020000000565, місце знаходження: 92940, Луганська обл., Кремінський район, с. Нова Астрахань, вул. Шкільна, б. 23, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 12.11.2020№ 1006915443 (арк. спр. 61-66).

26.11.2019 між державою Україна в особі Головного управління Держгеокадастру у Луганській області та ФГ Едельвейс в особі представника Куценко А.О. укладено договір оренди землі № 110 відповідно до якого передана у користування земельна ділянка сільськогосподарського виробництва (01.01) загальною площею 16,300 га кадастровий номер 4421684300:00:002:0018 розташованої за межами населених пунктів на території Новоастраханської сільської ради Кремінського району Луганської області (арк. спр. 24-32).

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Луганській області № 271-ДК від 04.06.2020 Про здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності, родючості ґрунтів призначено здійснити державний контроль (нагляд) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства при використанні земельної ділянки державної власності площею 16,300 га кадастровий номер 4421684300:00:002:0018 (арк. спр. 36-37).

На виконання наказу Головного управління Держгеокадастру у Луганській області від 04.06.2021 №271-ДК, державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Луганської області - головним спеціалістом відділу контролю за використанням та охороною земель у Кремінському, Сватівському, Троїцькому районах Управління контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Луганській області проведена планова перевірка дотримання вимог земельного законодавства використання земельної ділянки державної власності площею 16,300 га, кадастровий номер 4421684300:02:002:0018, розташованої за межами населених пунктів на території Новоастраханської сільської ради Кремінського району Луганської області,

Результати перевірки оформлені актом від 05.06.2020 № 271/ДК/194/АП/09/01/20 (арк. спр. 141-142). За результатами перевірки виявлено, що покрив вищевказаної земельної ділянки кадастровий номер 4421684300:02:002:0018, містить ознаки аграрної обробки із знищенням дернини, тобто, земельна ділянка використовується для вирощування сільськогосподарських культур, а саме під посів соняшника, також з додатків до акту перевірки.

За фактом виявленого порушення (нецільового використання земельної ділянки) винесено припис від 10.06.2020 №271- ДК/0077ПР/03/01/-20 про усунення порушення вимог земельного законодавства та повернення земельної ділянки у попередній стан, протокол про адміністративне правопорушення від 10.06.2020 №271-ДК/0058П/07/01/-20, а за результатами здійснення перевірки та розгляду матеріалів справи - винесено постанову від 10.06.2020 №271-ДК/0058По/08/01/-20 про накладення адміністративного стягнення (арк. спр. 135-136, 137-138, 139-140).

Надаючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд зважає на наступне.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.

Згідно з частинами першою та другою статті 2 Земельного кодексу України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.

Відповідно до статті 187 Земельного кодексу України контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.

Згідно із статтею 188 Земельного кодексу України державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Згідно з положеннями постанови Кабінету Міністрів України від 22.07.2016 №482 Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України організація та здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності є завданнями Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (далі - Держгеокадастр).

Відповідно до підпункту 25-1 пункту 4 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №15, Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, організовує та здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності; використанням земельних ділянок відповідно до цільового призначення.

Отже, органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції з контролю за охороною та використанням земель на території Луганської області виступає Головне управління Держгеокадастру у Луганській області, оскільки останнє є структурним підрозділом центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів та топографо-геодезичної і картографічної діяльності (Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру), який забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин.

Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель визначає Закон України від 19.06.2003 №963-IV Про державний контроль за використанням та охороною земель (далі - Закон №963-IV), який спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля.

Відповідно до статті 4 Закону №963-IV об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.

Згідно зі статтею 5 Закону №963-IV державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі. Державний контроль за дотриманням вимог законодавства України про охорону земель здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Згідно із статтею 6 Закону №963-IV до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать: зокрема, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині: додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням.

Відповідно до змісту статті 9 Закону №963-IV державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом, зокрема, проведення перевірок.

Згідно зі статтею 10 Закону №963-IV державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право, зокрема, безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків; складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності; викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для одержання від них усних або письмових пояснень з питань, пов`язаних з порушенням земельного законодавства України.

Згідно з статтею 15-2 Земельного кодексу України до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, у сфері земельних відносин, належить організація та здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі за:

веденням державного обліку і реєстрацією земель, достовірністю інформації про наявність та використання земель;

виконанням умов зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту під час проведення гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, пов`язаних із порушенням ґрунтового покриву, своєчасним проведенням рекультивації порушених земель в обсягах, передбачених відповідним робочим проектом землеустрою;

дотриманням вимог земельного законодавства при набутті права власності на земельні ділянки за договорами купівлі-продажу, міни, дарування, застави та іншими цивільно-правовими угодами;

дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю;

дотриманням правил, установленого режиму експлуатації протиерозійних, гідротехнічних споруд, збереженням захисних насаджень і межових знаків;

проведенням землеустрою, виконанням заходів, передбачених проектами землеустрою, зокрема за дотриманням власниками та користувачами земельних ділянок вимог, визначених у проектах землеустрою;

розміщенням, проектуванням, будівництвом та введенням в експлуатацію об`єктів, що негативно впливають або можуть вплинути на стан земель;

здійсненням заходів, передбачених відповідними робочими проектами землеустрою, стосовно захисту земель від водної і вітрової ерозії, селів, підтоплення, заболочення, засолення, солонцювання, висушування, ущільнення та інших процесів, що призводять до погіршення стану земель, а також щодо недопущення власниками та користувачами земельних ділянок псування земель шляхом їх забруднення хімічними та радіоактивними речовинами і стічними водами, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами, заростання чагарниками, дрібноліссям та бур`янами;

дотриманням строків своєчасного повернення тимчасово зайнятих земельних ділянок та обов`язковим виконанням заходів щодо приведення їх у стан, придатний для використання за призначенням;

дотриманням порядку визначення та відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва;

використанням земельних ділянок відповідно до цільового призначення;

дотриманням вимог земельного законодавства органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування з питань передачі земель у власність та надання у користування, у тому числі в оренду, зміни цільового призначення, вилучення, викупу, продажу земельних ділянок або прав на них на конкурентних засадах;

вирішенням інших питань, визначених законами України та покладених на нього актами Президента України.

Законодавець чітко визначив повноваження центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, яким є Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру, зокрема, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині додержання державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю.

Наказом Держгеокадастру від 17.11.2016 №308 затверджено Положення про ГУ Держгеокадастру у Луганській області (арк. спр. 143-148). Зокрема підпунктом 30 пункту 4 Положення передбачено, що Головне управління відповідно до покладених на нього завдань здійснює державний нагляд (контроль) у частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, родючості ґрунтів.

Таким чином, починаючи з 17.11.2016 Головне управління Держгеокадастру у Луганській області здійснює функції державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

З аналізу наведених правових норм слідує, що державний контроль за охороною та використанням земель може здійснюватися державним інспектором ГУ Держгеокадастру у Луганській області, у тому числі, шляхом проведення перевірок. Для реалізації завдань у сфері здійснення контролю за використанням та охороною земель державний інспектор має право, зокрема, видавати приписи, складати акти перевірки.

Отже, здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства стосовно земельної ділянки, яка перебуває у користуванні ФГ Едельвейс України чітко відповідає вимогам чинного законодавства щодо повноважень відповідача на проведення подібного роду заходів.

Згідно з Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 №877-V (далі - Закон №877) останній визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).

Відповідно до статті 1 Закону №877 державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Згідно з частиною 4 статті 2 Закону №877 заходи контролю здійснюються органами Державної фіскальної служби (крім митного контролю на кордоні), державного нагляду за дотриманням вимог ядерної та радіаційної безпеки (крім здійснення державного нагляду за провадженням діяльності з джерелами іонізуючого випромінювання, діяльність з використання яких не підлягає ліцензуванню), державного архітектурно-будівельного контролю (нагляду), державного нагляду у сфері господарської діяльності з надання фінансових послуг (крім діяльності з переказу коштів, фінансових послуг з ринку цінних паперів, похідних цінних паперів (деривативів) та ринку банківських послуг), державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами, зокрема державного нагляду (контролю) в галузі цивільної авіації- з урахуванням особливостей, встановлених Повітряним кодексом України, нормативно-правовими актами, прийнятими на його виконання (Авіаційними правилами України), та міжнародними договорами у сфері цивільної авіації.

Відповідно до статті 4 Закону Про державний контроль за використанням та охороною земель об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.

За таких обставин, дія Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності не розповсюджується на спірні правовідносини.

Зазначена правова позиція висловлена у постанові Верховного Суду від 13.03.2019 року у справі 826/11708/17.

Враховуючи те, що норми Закону №877-V стосуються безпосередньо сфери господарської діяльності суб`єктів господарювання та жодним чином не стосуються перевірок дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель, в даному випадку мала місце перевірка земельної ділянки в порядку Закону №963-IV, отже на спірні правовідносини розповсюджуються норми Закону №963-IV, а відтак, посилання позивача на вказаний вище Закон є безпідставним, доводи позивача про порушення відповідачем вимог Закону №877-V є безпідставним, оскільки спеціальним законом у спірних правовідносинах є №963-IV.

Аналогічна правова позиція викладена і у постановах Верховного Суду від 17.09.2019 у справа № 806/1723/18, від 27.02.2020 у справі №818/1512/17.

Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, на підставі наказу від 04.06.2020 № 271-ДК Про здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів здійснено перевірку використання земельної ділянки розташованої на території Новоастраханської сільської ради Кремінського району Луганської області тобто уповноваженою особою відповідача здійснена перевірка не суб`єкта господарювання (позивача), а об`єкта - земель в адміністративних межах Новоастраханської сільської ради Кремінського району Луганської області у відповідності до норм Закону № 963-IV, у зв`язку з чим, адміністративний позов у частині визнання протиправними дій Головного управління Держгеокадастру у Луганській області щодо призначення та проведення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства не підлягає задоволенню.

Аналізуючи вищенаведені норми права, суд також дійшов висновку, що наказ відповідача від 04.06.2020 № 271-ДК Про здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів прийнятий з дотриманням вимог законодавства, в межах повноважень Головного управління Держгеокадастру у Луганській області, тому підстави для його скасуванні відсутні.

Щодо вимоги визнати протиправним та скасувати припис Головного управління Держгеокадастру у Луганській області від 10.06.2020 №271-ДК/0077Пр/03/01/-20, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини 1 статті 2 Закону України від 06.10.1998 №161-XIV Про оренду землі (далі - Закон №161-XIV) відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Згідно статті 1 Закону №161-XIV оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (стаття 13 Закону №161-XIV).

Відповідно до умов частини 1 статті 24 Закону №161-XIV орендодавець має право вимагати від орендаря, зокрема: використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно з договором оренди; дотримання екологічної безпеки землекористування та збереження родючості ґрунтів, додержання норм і правил.

Згідно пункту 1 договору оренду землі від 26.11.2019 орендарю (позивачу у справі) надано в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення (для ведення товарного сільськогосподарського виробництва), кадастровий номер 4421684300:02:002:0018 яка знаходиться за межами населених пунктів, на території, яка за даними державного земельного кадастру враховується у Новоастраханській сільській раді Кремінського району Луганської області.

Відповідно до пункту 16 Договору цільове призначення земельної ділянки: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Згідно із пунктом 17 Договору умовою збереження стану об`єкта оренди є зокрема використання згідно з цільовим призначенням.

Отже, надаючи в оренду земельну ділянку сільськогосподарського призначення орендодавець встановив обов`язок для орендаря використовувати її відповідно до цільового призначення для ведення сільськогосподарського виробництва, а тому використання її з метою розорювання та засівання сільськогосподарськими культурами суперечать її цільовому призначенню та умовам Договору.

З урахуванням того, що матеріалами справи підтверджено наявність підстав викладених у спірному приписі, а саме, що позивачем при використанні земельної ділянки, кадастровий номер: 4421684300:02:002:0018, порушено пункт 2 частини 5 статті 20, статті 96 Земельного кодексу України, статті 37 Закону України Про охорону земель , а також те, що захід контролю призначався не з приводу перевірки дотримання земельного законодавства конкретного суб`єкта господарювання, яким є позивач, а з метою перевірки дотримання вимог земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства при використанні земельної ділянки державної власності, розташованої за межами населених пунктів на території Новоастраханської сільської ради Кремінського району Луганської області, отже оскаржуваний припис від 10.06.2020 № 271-ДК/0077Пр/03/01-20 прийнятий відповідачем у спосіб та у межах повноважень, які визначені Земельним кодексом України та Законом України Про державний контроль за використанням та охороною земель , з дотриманням принципів (критеріїв) правомірної діяльності суб`єктів владних повноважень, які визначені статтею 2 КАС України.

Згідно з ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Вирішуючи спір, суд також враховує, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (див. рішення у справі "Суомінен проти Фінляндії" (Suominen v. Finland), № 37801/97, п. 36, від 1 липня 2003 року).

Принцип рівності сторін у процесі є одним з елементів більш широкого поняття справедливого судового розгляду, яке також включає фундаментальний принцип змагальності процесу (Ruiz-Mateos v. Spain, рішення від 23 червня 1993 р., серія A, N 262, с. 25, § 63).

Принцип рівності сторін у процесі є лише одним з елементів більш широкого поняття справедливого судового розгляду, яке також включає фундаментальний принцип змагальності процесу (див. Ruiz-Mateos v. Spain, рішення від 23 червня 1993 р., серія A, N 262, с. 25, § 63). Більш того, принцип рівності сторін у процесі - у розумінні "справедливого балансу" між сторонами - вимагає, щоб кожній стороні надавалася розумна можливість представити справу в таких умовах, які не ставлять цю сторону у суттєво невигідне становище відносно другої сторони (див. Dombo Beheer B. V. v. the Netherlands, рішення від 27 жовтня 1993 р., серія A, N 274, с. 19, § 33 та Ankerl v. Switzerland, рішення від 23 жовтня 1996 р., Reports 1996-V, стор. 1567-68, § 38). Принцип змагальності процесу означає, що кожній стороні повинна бути надана можливість ознайомитися з усіма доказами та зауваженнями, наданими іншою стороною, і відповісти на них (див. рішення у справі Ruiz-Mateos, наведене вище, с. 25, § 63).

За обставин справи, позивачем не наведено обґрунтованих доводів проти оскаржуваного припису. Натомість, відповідачем з посиланням на належні та допустимі докази, приписи чинного законодавства доведено допущення ФГ Едельвейс України порушень вимог земельного законодавства.

Оцінюючи правомірність дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у статті 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, встановлюючи при цьому чи прийняті (вчинені) ним рішення (дії): на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

На підставі встановлених судом фактів, суд приходить до висновку про те, що винесенні оскаржуваної постанови відповідач діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, пропорційно, своєчасно та з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення.

Отже суд приходить до висновку про те, що заявлені в даному адміністративному позові позовні вимоги до задоволення не підлягають, оскільки є безпідставними та не ґрунтуються на приписах законодавства, що регулює спірні правовідносини.

З огляду на те, що позивачу відмовлено у задоволенні позовних вимог, підстави для стягнення на його користь понесених ним судових витрат зі сплати судового збору відсутні.

Керуючись статтями 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовних вимог Фермерського господарства Едельвейс України до Головного управління Держгеокадастру у Луганській області про визнання протиправними дій та скасування актів - відмовити.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст судового рішення складено та підписано 24 травня 2021 року.

Суддя І.В. Тихонов

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.05.2021
Оприлюднено26.05.2021
Номер документу97137543
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —360/4765/20

Рішення від 14.05.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.В. Тихонов

Рішення від 14.05.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.В. Тихонов

Ухвала від 11.05.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.В. Тихонов

Ухвала від 14.04.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.В. Тихонов

Ухвала від 12.04.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.В. Тихонов

Ухвала від 17.03.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.В. Тихонов

Ухвала від 11.03.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.В. Тихонов

Ухвала від 19.02.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.В. Тихонов

Ухвала від 08.02.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.В. Тихонов

Ухвала від 02.02.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.В. Тихонов

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні