СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20 травня 2021 року Справа № 480/1017/21
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Бондаря С.О.,
за участю секретаря судового засідання - Демченко К.І.
представника позивача - Вакули В.М.
представника відповідача - Сєдєлєвої Т.А.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м.Суми адміністративну справу № 480/1017/21 за позовом Фермерського господарства "Тарас" до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області, третя особа: Липоводолинська селищна рада Роменського району Сумської області про визнання протиправними та скасування наказів, скасування державної реєстрації,-
В С Т А Н О В И В:
Фермерське господарство "Тарас" звернулося до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області, у якому, з урахуванням уточнень, просить:
- визнати протиправними та скасувати накази Головного управління Держгеокадастру у Сумській області про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, орієнтованою площею 2 га, для ведення особистого селянського господарства на території Берестівської сільської ради Липоводолинського району Сумської області від 19.12.2019 №18-21449/16-19-СГ, №18-21435/16-19-СГ, №18-21433/16-19-СГ, №18-21430/16-19-СГ;
- скасувати державну реєстрацію земельних ділянок, кадастровий номер: 5923281200:02:002:0836, площа 1,9816 га, 5923281200:02:002:0831 площею 1,9816 га, 5923281200:02:002:0832, площа 1,9816 га, 5923281200:02:002:0835 площею 1,9817 га, 5923281200:02:002:0834 площа 1,9817 га, 5923281200:02:002:0833 площа 1,9817 га;
- визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Сумській області від 26.01.2021 №1-ОТГ, в частині передачі земельних ділянок під кадастровими номерами 5923281200:02:002:0836, 5923281200:02:002:0831, 5923281200:02:002:0832, 5923281200:02:002:0835, 5923281200:02:002:0834, 5923281200:02:002:0833 (пункти 13-18) в комунальну власність Липоводолинській селищній раді Роменського району Сумської області.
Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідно до державного акту на право постійного користування землею серії СМ 00310 від 17.09.2001, громадянину ОСОБА_1 на підставі рішення Липоводолинської районної ради Сумської області від 24.05.2001 було надано в постійне користування земельну ділянку загальною площею 12,03га для ведення селянського (фермерського господарства). Відповідно до свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи ОСОБА_1 11.01.2002 було створено Фермерське господарство ТАРАС . Право постійного користування земельною ділянкою ФГ ТАРАС ніким не заперечується та не є предметом оскарження в суді. Але, відповідачем було винесено накази про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, орієнтованою площею 2 га, для ведення особистого селянського господарства в межах земельної ділянки якою користується ФГ ТАРАС , на підставі ст. 118 Земельного кодексу України. Накази видавалися стороннім особам не маючих будь-якого відношення до ФГ та без будь якого повідомлення та дозволу ФГ ТАРАС на вилучення земельної ділянки. Також відповідачем були сформовані дві земельні ділянки площею 1,9816 га та 1,9817 га, які віднесено до земель запасу державної власності.
Вказаним земельним ділянкам були присвоєні кадастрові номери та здійснена їх реєстрація в Державному земельному кадастрі. В результаті таких протиправних дій відповідача, площа земельної ділянки ФГ ТАРАС зменшилася до 8 га, що підтверджується інформаційною довідкою відповідача. Крім того, Головним управлінням Держгеокадастру у Сумській області виданий наказ від 26.01.2021, яким вищевказані незаконно сформовані земельні ділянки були передані у комунальну власність Липоводолинській селищній раді Роменського району Сумської області. У зв`язку з тим, що відповідач відмовився в добровільному порядку скасовувати незаконні накази та реєстрацію земельних ділянок, позивач вимушений звернутися за захистом своїх законних прав до суду.
Головне управління Держгеокадастру у Сумській області надало суду відзив на позов, у якому зазначає, що спірні накази прийняті відповідачем у відповідності до земельного законодавства, а реєстрація земельних ділянок здійснена відповідно до Закону України Про державний земельний кадастр . На думку відповідача, спірні накази не порушують права позивача.
Липоводолинська селищна рада Роменського району Сумської області, надала пояснення, згідно яких селищна рада не заперечує проти задоволення позовних вимог.
Ухвалою суду від 17.02.2021 позовна заява прийнята до розгляду, відкрито провадження по справі, розгляд справи вирішено проводити за правилами загального позовного провадження, призначеного підготовче засідання.
Відповідно до ухвали від 20.04.2021 суд залучив до участі у справі в якості третьої особи Липоводолинську селищну раду Роменського району Сумської області.
Протокольною ухвалою від 11.05.2021 суд закрив підготовче провадження та призначив справу до розгляду по суті.
У судовому засіданні представник позивач Вакула В.М. позовні вимоги підтримав у повному обсязі.
Представник відповідача Сєдєлєва Т.А. позов не визнала з підстав викладених у відзиві на позов.
Суд, заслухавши пояснення представників сторін, вивчивши письмові матеріали справи, встановив наступні обставини.
Відповідно до державного акту на право постійного користування землею серії СМ 00310 від 17.09.2001, громадянину ОСОБА_1 на підставі рішення 16 сесії 23 скликання районної ради народних депутатів Липоводолинського району Сумської області від 24.05.2001 було надано в постійне користування земельну ділянку загальною площею 12,03 га, яка розташована на території Берестівської сільської ради Липоводолинського району Сумської області, для ведення селянського (фермерського господарства).
Згідно із Свідоцтвом про державну реєстрацію юридичної особи серії АОО № 571820, ОСОБА_1 було створено Фермерське господарство ТАРАС 11.01.2002 року,
Відповідно до Статуту ФГ Тарас членами господарства є: голова ОСОБА_1 , та члени господарства ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 .
Отримавши земельну ділянку ОСОБА_1 почав її обробляти разом з членами фермерського господарства.
Маючи на меті приватизувати вказану земельну ділянку члени фермерського господарства подали до Липоводолинської районної державної адміністрації Сумської області відповідну заяву.
Розпорядженням Голови Липоводолинської районної державної адміністрації Сумської області від 07.03.2008 № 108 було надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо складання державних актів на земельні ділянки членам фермерського господарства ТАРАС на території Берестівської сільської ради Липоводолинського району Сумської області.
Членами ФГ ТАРАС була розроблена технічна документація із землеустрою та в 2011 році подана на затвердження та реєстрацію кадастрових номерів до територіального відділу Держкомзему Липоводолинського району Сумської області, яке після реорганізації має назву відділ у Липоводолинському районі Головного управління Держгеокадастру у Сумській області, де вона відповідно до вхідного номеру 2-4027 від 11.05.2011 на даний час і знаходиться, що підтверджується листом Відділу у Липоводолинському районі Головного управління Держгеокадастру у Сумській області № 269/107-19 від 14.11.2019.
Але, ІНФОРМАЦІЯ_1 засновник ФГ Тарас ОСОБА_1 помер.
Після смерті ОСОБА_1 земельну ділянку продовжували обробляти члени ФГ Тарас .
Проте, 16.05.2018 Роменською місцевою прокуратурою, Сумської області в інтересах держави в особі позивача Головного управління Держгеокадастру у Сумській області було подано позов до ФГ ТАРАС про зобов`язання повернути вищевказану земельну ділянку. Позов було обґрунтовано тим, що ФГ ТАРАС після смерті засновника фермерського господарства не має законних підстав на користування земельною ділянкою.
Враховуючи безпідставність позовних вимог щодо вилучення земельної ділянки з користування ФГ ТАРАС , Роменською місцевою прокуратурою Сумської області в інтересах держави в особі позивача Головного управління Держгеокадастру у Сумській області було подано заяву до Господарського суду Сумської області про залишення позовної заяви без розгляду.
17.09.2020 Господарським судом Сумської області було винесено ухвалу про залишення позовної заяви без розгляду.
Отже право постійного користування земельною ділянкою ФГ ТАРАС ніким не заперечується та не є предметом оскарження в суді.
У той же час, коли справа розглядалася Господарським судом Сумської області, Головним управлінням Держгеокадастру у Сумській області було винесено накази про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, орієнтованою площею 2 га для ведення особистого селянського господарства на території Берестівської сільської ради Липоводолинського району Сумської області, в масиві земельної ділянки якою користується ФГ ТАРАС на підставі ст. 118 Земельного кодексу.
Накази видавалися стороннім особам не маючих будь-якого відношення до ФГ ТАРАС та без будь якого повідомлення та дозволу ФГ ТАРАС на вилучення земельної ділянки.
Так, на земельну ділянку, яка належить ФГ ТАРАС , були видані чотири накази про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою, виконано та погоджено проект землеустрою, сформовано земельні ділянки та занесені в Державний земельний кадастр кадастрові номери на них, наступним особам:
- ОСОБА_6 , наказ 18-21449/16-19-СГ від 19.12.2019, кадастровий номер земельної ділянки 5923281200:02:002:0832, площа 1.9816 га;
- ОСОБА_7 наказ 18-21435/16-19-СГ від 19.12.2019, кадастровий номер земельної ділянки 5923281200:02:002:0834, площа 1.9817 га;
- ОСОБА_8 наказ 18-21433/16-19-СГ від 19.12.2019, кадастровий номер земельної ділянки 5923281200:02:002:0833, площа 1.9817 га;
- ОСОБА_9 наказ 18-21430/16-19-СГ від 19.12.2019, кадастровий номер земельної ділянки 5923281200:02:002:0836, площа 1.9816 га.
Крім того, відповідачем за рахунок земель ФГ ТАРАС були сформовані земельні ділянки кадастрові номери 5923281200:02:002:0831 та 5923281200:02:002:0835 площею 1,9816 га та 1,9817 га, які було віднесено до земель запасу державної власності.
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Сумській області від 26.01.2021 №1-ОТГ земельні ділянки під кадастровими номерами 5923281200:02:002:0836, 5923281200:02:002:0831, 5923281200:02:002:0832, 5923281200:02:002:0835, 5923281200:02:002:0834, 5923281200:02:002:0833 (пункти 13-18 наказу) були передані у комунальну власність Липоводолинській селищній раді Роменського району Сумської області
В результаті таких дій Головного управління Держгеокадастру у Сумській області, земельна ділянка, яка знаходиться у користуванні ФГ ТАРАС , згідно інформаційної довідки відповідача, не сформована та має площу 8 га замість 12,03 га, як указано в акті постійного користування.
Вважаючи такі дії Головного управління Держгеокадастру у Сумській області протиправними, ФГ ТАРАС звернулося до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд виходить з наступного.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з пунктом 7 Перехідних положень Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи, що одержали у власність, у тимчасове користування, в тому числі на умовах оренди, земельні ділянки у розмірах, що були передбачені раніше діючим законодавством, зберігають права на ці ділянки.
Частиною десятою статті 28-1 Закону України Про державний земельний кадастр визначено, що документи, якими було посвідчено право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, видані до набрання чинності цим Законом, є дійсними.
Відповідно до пункту 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про державний земельний кадастр земельні ділянки, право власності (користування) на які виникло до 2004 року, вважаються сформованими незалежно від присвоєння їм кадастрового номера.
У разі якщо відомості про зазначені земельні ділянки не внесені до Державного реєстру земель, їх державна реєстрація здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) або технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель за заявою їх власників (користувачів земельної ділянки державної чи комунальної власності) або їхніх спадкоємців чи особи, яка подала заяву про визнання спадщини відумерлою, якщо така справа прийнята до провадження судом або іншої, визначеної законом особи. Державна реєстрація таких земельних ділянок може бути здійснена також без подання заяв зазначених осіб центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. У разі відсутності у зазначеного органу документації із землеустрою з визначенням координат поворотних точок меж земельних ділянок цей орган забезпечує організацію проведення робіт з розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок і здійснення державної реєстрації таких земельних ділянок.
За приписами ст. 6 Закону України Про державний земельний кадастр ведення та адміністрування Державного земельного кадастру забезпечуються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. 2. Держателем Державного земельного кадастру є центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Відповідно до ст. 7 Закону України Про державний земельний кадастр до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, належать: ведення та адміністрування Державного земельного кадастру; погодження надання висновків за результатами проведення державної експертизи програм і проектів з питань ведення та адміністрування Державного земельного кадастру, матеріалів і документації Державного земельного кадастру; здійснення підготовки земельно-кадастрової документації; внесення до Державного земельного кадастру та надання відомостей про землі, розташовані у межах державного кордону України, територій Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя, районів, сіл, селищ, міст; здійснення державної реєстрації земельних ділянок, обмежень у їх використанні; ведення поземельних книг та надання витягів із Державного земельного кадастру про земельні ділянки; організація здійснення на відповідній території робіт із землеустрою та оцінки земель, що проводяться з метою внесення відомостей до Державного земельного кадастру; розроблення технічних регламентів у сфері Державного земельного кадастру відповідно до закону, а також порядків створення та актуалізації картографічних матеріалів, кадастрових класифікаторів, довідників та баз даних; розроблення форм витягів, інформаційних довідок із Державного земельного кадастру, повідомлень про відмову у наданні відомостей, порядку обліку заяв і запитів про отримання відомостей із Державного земельного кадастру; створення документів Державного земельного кадастру; участь у погодженні матеріалів і документації Державного земельного кадастру та в установленому порядку надання відповідних висновків; затвердження статуту Адміністратора Державного земельного кадастру, здійснення контролю за його діяльністю, призначення його керівника; організація взаємодії з органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, міжнародними організаціями з питань ведення Державного земельного кадастру; організація робіт з підготовки та підвищення кваліфікації державних кадастрових реєстраторів; здійснення інших повноважень згідно з цим Законом.
Частиною першою ст. 9 Закону України Про державний земельний кадастр визначено, що внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Згідно з частиною четвертою ст. 9 Закону України Про державний земельний кадастр державний кадастровий реєстратор: здійснює реєстрацію заяв про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, надання таких відомостей; перевіряє відповідність поданих документів вимогам законодавства; формує поземельні книги на земельні ділянки, вносить записи до них, забезпечує зберігання таких книг; здійснює внесення відомостей до Державного земельного кадастру або надає відмову у їх внесенні; присвоює кадастрові номери земельним ділянкам; надає відомості з Державного земельного кадастру та відмову у їх наданні; здійснює виправлення помилок у Державному земельному кадастрі; передає органам державної реєстрації речових прав на нерухоме майно відомості про земельні ділянки.
За приписами ст. 21 Закону України Про державний земельний кадастр відомості про межі земельної ділянки вносяться до Державного земельного кадастру: на підставі відповідної документації із землеустрою щодо формування земельних ділянок - у випадках, визначених статтею 79-1 Земельного кодексу України, при їх формуванні; на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) - у разі встановлення (відновлення) меж земельної ділянки за її фактичним використанням відповідно до статті 107 Земельного кодексу України та у разі зміни меж суміжних земельних ділянок їх власниками; на підставі технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель - за результатами інвентаризації земель; на підставі проектів землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) - у разі виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв).
Відомості про цільове призначення земельних ділянок вносяться до Державного земельного кадастру: а) щодо категорії земель: на підставі відповідної документації із землеустрою, яка розробляється при формуванні земельних ділянок, - щодо земельних ділянок, які формуються; на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яким передбачена зміна її цільового призначення; на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель.
Відповідно до ч. 13 ст. 79-1 Земельного кодексу України земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі: поділу або об`єднання земельних ділянок; скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації; якщо речове право на земельну ділянку, зареєстровану в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", не було зареєстровано протягом року з вини заявника.
Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо такої земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень).
Статтею 24 Закону України Про державний земельний кадастр передбачено, що державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку. Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за місцем їх розташування відповідним Державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за заявою: особи, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки при передачі її у власність чи користування із земель державної чи комунальної власності, або уповноваженої нею особи; власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності (у разі поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок) або уповноваженої ними особи; органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування (у разі формування земельних ділянок відповідно державної чи комунальної власності); замовником технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель (у разі внесення до Державного земельного кадастру за результатами проведення інвентаризації земель масиву земель сільськогосподарського призначення відомостей про земельну ділянку, що входить до такого масиву). Для державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстратору, який здійснює таку реєстрацію, подаються: заява за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин; оригінал документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки; документація із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки у формі електронного документа. Заява з доданими документами надається заявником особисто чи уповноваженою ним особою або надсилається поштою цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення, а в разі подання заяви в електронній формі - надсилається засобами телекомунікаційного зв`язку. Державний кадастровий реєстратор, який здійснює державну реєстрацію земельних ділянок, протягом чотирнадцяти днів з дня реєстрації заяви: перевіряє відповідність документів вимогам законодавства; за результатами перевірки здійснює державну реєстрацію земельної ділянки або надає заявнику мотивовану відмову у державній реєстрації.
Підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є: розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора; подання заявником документів, передбачених частиною четвертою цієї статті, не в повному обсязі; невідповідність поданих документів вимогам законодавства; знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.
У разі надання відмови з підстави, визначеної абзацом другим частини шостої цієї статті, заявнику повідомляється найменування та адреса органу, до повноважень якого належить здійснення державної реєстрації земельної ділянки.
На підтвердження державної реєстрації земельної ділянки заявнику безоплатно видається витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку. Витяг містить всі відомості про земельну ділянку, внесені до Поземельної книги. Складовою частиною витягу є кадастровий план земельної ділянки.
При здійсненні державної реєстрації земельної ділянки їй присвоюється кадастровий номер.
Державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі:
поділу чи об`єднання земельних ділянок;
якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника;
ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.
Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень). Ухвалення судом рішення про визнання нечинним рішення органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, за якою була сформована земельна ділянка, щодо якої виникли речові права, а також про скасування державної реєстрації такої земельної ділянки, що допускається за умови визнання нечинним рішення про затвердження такої документації (за його наявності) та припинення таких прав (за їх наявності).
Уразі скасування державної реєстрації з підстав, зазначених в абзацах третьому і четвертому частини десятої, державний кадастровий реєстратор у десятиденний строк повідомляє про це особу, за заявою якої здійснено державну реєстрацію земельної ділянки, а в разі наявності зареєстрованих речових прав на неї - суб`єктів таких прав.
З 01.01.2013 право розпорядження землями державною власності перейшло до Держгеокадастру та його територіальних органів відповідно до Закону України від 06.09.2012 № 5245-VI "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності", що набув чинності з 01.01.2013.
Відповідно до ст. 122 Земельного кодексу України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Згідно з частинами 6-8 ст. 118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.
Як вбачається з матеріалів справи, згідно державного акту на право постійного користування землею серії СМ 00310 від 17.09.2001 ОСОБА_1 належала на праві постійного користування земельна ділянка загальною площею 12,03 га, яка розташована на території Берестівської сільської ради, Липоводолинського району, Сумської області.
Земельна ділянка надавалася для створення Фермерського господарства, яке було створено ОСОБА_1 в 2001 році.
Після створення фермерського господарства земельна ділянка перейшла в користування новоствореному Фермерському господарству Тарас і право її обробки та користування набули як голова так і члени господарства.
Після смерті ОСОБА_1 право постійного користування у ФГ Тарас та його членів не припинилося і існує до припинення юридичної особи ФГ Тарас .
Даний висновок суду узгоджується з правовою позицією Постанови Великої палати Верховного Суду від 23.06.2020 по справі № 179/1043/16-ц, згідно якої, у разі смерті особи, якій було надано земельну ділянку для створення Фермерського господарства право на неї припиняється тільки в разі припинення Фермерського господарства як юридичної особи.
Земельна ділянка надавалася 17.09.2001, тобто до вступу в силу Земельного кодексу України від 25.10.2001, де відповідно до пункту 7 Перехідних положень вказано, що громадяни та юридичні особи, що одержали у власність, у тимчасове користування, в земельні ділянки у розмірах, що були передбачені раніше діючим законодавством, зберігають права на ці ділянки.
Державний акт на право постійного користування землею серії СМ 00310 від 17.09.2001 відповідав діючому та той час земельному законодавству України.
Відповідно до ч. 10 ст. 28-1 Закону України Про державний земельний кадастр документи, якими було посвідчено право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, видані до набрання чинності цим Законом, є дійсними.
Тобто, ФГ ТАРАС як юридична особа не припинена. Фактично обробляє земельну ділянку. Сплачує податки та обов`язкові платежі, а тому є законним землекористувачем. Право користування не припинене та не є предметом оскарження в суді.
Враховуючи викладене, накази про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, орієнтовною площею 2 га, для ведення особистого селянського господарства на території Берестівської сільської ради, Липоводолинського району Сумської області, в межах земельної ділянки якою користується ФГ ТАРАС , є незаконними та підлягають скасуванню.
На підставі незаконних наказів ГУ Держгеокадастру у Сумській області було виготовлено проекти землеустрою, погоджено їх, поділено земельну ділянку на шість окремих ділянок, присвоєно їм кадастрові номери та здійснено їх державну реєстрацію, що підтверджується відомостями з Державної кадастрової карти України та не заперечується самим відповідачем.
Тобто, скасування сформованої та зареєстрованої земельної ділянки, площею 12,03 га., якою ФГ Тарас володіло на підставі Державного акту, формування та реєстрація шістьох земельних ділянок після скасування сформованої земельної ділянки було здійснено всупереч Закону України Про державний земельний кадастр та Земельного кодексу України.
Наказ № 1-ОТГ від 26.01.2021, яким земельні ділянки під кадастровими номерами 5923281200:02:002:0836, 5923281200:02:002:0831, 5923281200:02:002:0832, 5923281200:02:002:0835, 5923281200:02:002:0834, 5923281200:02:002:0833 були передані в комунальну власність Липоводолинській селищній раді Роменського району Сумської області також є незаконним на тих підставах, що саме формування та реєстрація земельних ділянок в Державному земельному кадастрі відбулася на підставі незаконних оскаржуваних наказів про надання дозволу на розробку проекту землеустрою. В разі ж відсутності незаконних наказів та реєстрації шістьох земельних ділянок, відповідач мав право передати одну земельну ділянку площею 12 га, якою користується ФГ Тарас відповідно до вище вказаного державного акту.
Отже, скасування наказів про надання дозволу на розробку проекту землеустрою, скасування реєстрації в Державному земельному кадастрі, та скасування передачі шістьох земельних ділянок в комунальну власність, відновить права законного землекористувача, яким є ФГ Тарас відповідно до державного акту на одну земельну ділянку площею 12 га.
Таким чином, суд вважає за необхідне визнати протиправними та скасувати накази Головного управління Держгеокадастру у Сумській області про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, орієнтованою площею 2 га, для ведення особистого селянського господарства на території Берестівської сільської ради Липоводолинського району Сумської області від 19.12.2019 №18-21449/16-19-СГ, №18-21435/16-19-СГ, №18-21433/16-19-СГ, №18-21430/16-19-СГ; скасувати державну реєстрацію земельних ділянок, кадастровий номер: 5923281200:02:002:0836, площа 1,9816 га, 5923281200:02:002:0831 площею 1,9816 га, 5923281200:02:002:0832, площа 1,9816 га, 5923281200:02:002:0835 площею 1,9817 га, 5923281200:02:002:0834 площа 1,9817 га, 5923281200:02:002:0833 площа 1,9817 га; визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Сумській області від 26.01.2021 №1-ОТГ, в частині передачі земельних ділянок під кадастровими номерами 5923281200:02:002:0836, 5923281200:02:002:0831, 5923281200:02:002:0832, 5923281200:02:002:0835, 5923281200:02:002:0834, 5923281200:02:002:0833 (пункти 13-18) в комунальну власність Липоводолинській селищній раді Роменського району Сумської області.
Враховуючи задоволення позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, відповідно до ст. 139 КАС України, суд вважає за необхідне відшкодувати позивачу за рахунок бюджетних асигнувань відповідача суму судового збору в розмірі 9988 грн, сплачену позивачем при зверненні до суду, що підтверджується квитанціями від 05.02.2021 на суму 1816 грн., від 15.02.2021 на суму 7264 грн, від 15.04.2021 на суму 908 грн.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Фермерського господарства "Тарас" до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області про визнання протиправними та скасування наказів, скасування державної реєстрації - задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати накази Головного управління Держгеокадастру у Сумській області про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, орієнтованою площею 2 га, для ведення особистого селянського господарства на території Берестівської сільської ради Липоводолинського району Сумської області від 19.12.2019 №18-21449/16-19-СГ, №18-21435/16-19-СГ, №18-21433/16-19-СГ, №18-21430/16-19-СГ.
Скасувати державну реєстрацію земельних ділянок, кадастровий номер: 5923281200:02:002:0836, площа 1,9816 га, 5923281200:02:002:0831 площею 1,9816 га, 5923281200:02:002:0832, площа 1,9816 га, 5923281200:02:002:0835 площею 1,9817 га, 5923281200:02:002:0834 площа 1,9817 га, 5923281200:02:002:0833 площа 1,9817 га.
Визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Сумській області від 26.01.2021 №1-ОТГ, в частині передачі земельних ділянок під кадастровими номерами 5923281200:02:002:0836, 5923281200:02:002:0831, 5923281200:02:002:0832, 5923281200:02:002:0835, 5923281200:02:002:0834, 5923281200:02:002:0833 (пункти 13-18) в комунальну власність Липоводолинській селищній раді Роменського району Сумської області.
Стягнути на користь Фермерського господарства "Тарас" (рнокпп 31622973) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Сумській області (вул. Герасима Кондратьєва, 25, м. Суми, код ЄДРПОУ 39765885) суму судового збору в розмірі 9988 грн. (дев`ять тисяч дев`ятсот вісімдесят вісім грн.).
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення. Апеляційні скарги до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подаються через Сумський окружний адміністративний суд.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя С.О. Бондар
Повний текст рішення складений 26.05.2021.
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.05.2021 |
Оприлюднено | 27.05.2021 |
Номер документу | 97179821 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
С.О. Бондар
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні