Справа № 727/3279/21
Провадження № 2-а/727/42/21
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 травня 2021 року Шевченківський районний суд м. Чернівці в складі:
головуючого судді Чебан В.М.
при секретарі Гладкій Л.І.
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Державної екологічної інспекції Карпатського округу про скасування постанови про накладення адміністративного стягнення та закриття справи про адміністративне правопорушення, -
В С Т А Н О В И В :
Позивач ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом про скасування постанови про накладення адміністративного стягнення та закриття справи про адміністративне правопорушення до відповідача Державної екологічної інспекції Карпатського округу, посилаючись на те, що 02 квітня 2021 року посадовою особою Державної екологічної інспекції Карпатського округу, державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Карпатського округу Проданом О.С. відносно позивача, директора виконавчого комунального підприємства Міський торгівельний центр Калинівський ринок ОСОБА_1 , був складений протокол №000452 про адміністративне правопорушення, відповідальність за яке передбачена статтею 82 КУпАП за порушення вимог статті 17 Закону України Про відходи , яке полягає у виявленні 01.04.2021 року об 14:30 год. порушення вимог поводження з відходами під час їх зберігання, а саме: зберігання (розміщення) відходів у несанкціонованому місці на земельних ділянках КП МТК Калинівський ринок за кадастровими номерами 7310136900:70:001:0013 та 7310136900:70:001:0002.
Того ж дня, 02.04.2021 року, державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Карпатського округу Державної екологічної інспекції Карпатського округу Проданом О.С. був розглянутий вище вказаний протокол про адміністративне правопорушення, у результаті чого винесено постанову №000452 про накладення адміністративного стягнення, якою позивача, директора виконавчого комунального підприємства Міський торгівельний центр Калинівський ринок ОСОБА_1 , було визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена статтею 82 Кодексу України про адміністративні правопорушення та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 1700.00 грн.
Вважає, що постанова про накладення адміністративного стягнення є безпідставною, у зв`язку із чим просить її скасувати.
Вказує, що статтею 82 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачена відповідальність за порушення вимог щодо поводження з відходами під час їх збирання, перевезення, зберігання, оброблення, утилізації, знешкодження, видалення або захоронення.
Зазначає, що диспозиція статті 82 КУпАП носить бланкетний характер, а тому серед ознак суті такого адміністративного правопорушення обов`язково повинно бути посилання на конкретний нормативно-правовий акт, яким встановлюються відповідні правила та якого не дотрималась особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, порушивши тим самим законодавчі приписи.
Звертає увагу суду на те, що у змісті суті правопорушення протоколу про адміністративне правопорушення відображено узагальнене посилання на порушення вимог поводження з побутовими відходами під час їх зберігання (розміщення) у несанкціонованих місцях на певних земельних ділянках та зроблена вказівка на порушення вимог статті 17 Закону України Про відходи , проте не зазначено які саме виявлені відходи, в яких місцях та ким вони мають санкціонуватися, а також не вказано яку саме вимогу зі всіх перелічених у даній статті закону вимог (пунктів) було порушено, що на думку позивача, доводить недотримання вимог статті 256 КУпАП та пункту 2.4. Інструкції з оформлення Державною екологічною інспекцією України та її територіальними органами матеріалів про адміністративні правопорушення, яка затверджена наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України №264 від 05.07.2004 року, щодо викладення в змісті протоколу суті вчиненого правопорушення.
Вказує, що в результаті співставлення положень статті 17 Закону України Про відходи зі змістом протоколу про адміністративне правопорушення він прийшов до висновку, що його притягнуто до адміністративної відповідальності за нібито допущене порушення вимог, які передбачені пунктом "з" ч.1 ст.17 Закону України Про відходи , яким суб`єктів господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов`язано не допускати зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях чи об`єктах.
Статтею 1 Закону України Про відходи надано визначення термінам, які використовуються в цьому законі. Так, поводженням з відходами вважаються дії, спрямовані на запобігання утворенню відходів, їх збирання, перевезення, сортування, зберігання, оброблення, перероблення, утилізацію, видалення, знешкодження і захоронення, включаючи контроль за цими операціями та нагляд за місцями видалення.
До об`єктів поводження з відходами відносяться місця чи об`єкти, що використовуються для збирання, зберігання, сортування, оброблення, перероблення, утилізації, видалення, знешкодження та захоронення відходів.
При цьому, відведеними місцями чи об`єктами є місця чи об`єкти (місця розміщення з входів, сховища, полігони, комплекси, споруди, ділянки надр тощо), на використання яких отримано дозвіл на здійснення операцій у сфері поводження з відходами.
До переліку послуг з поводження з побутовими відходами, які надаються суб`єктами господарської діяльності у сфері поводження з відходами, відносяться: послуги з перевезення, перероблення та захоронення побутових відходів, що надаються в населеному пункті згідно з правилами благоустрою території населеного пункту, розробленими з урахуванням схеми санітарного очищення населеного пункту та затвердженими органом місцевого самоврядування.
Стверджує, що КП МТК Калинівський ринок не здійснює господарської діяльності у сфері поводження з відходами та не є суб`єктом господарської діяльності у сфері поводження з заходами, оскільки не надає послуг з вивезення, перероблення та захоронення побутових заходів, відтак, на думку позивача, дане підприємство і його посадові особи не вважаються суб`єктами відповідальності за порушення вимог, які передбачені пунктом з ч.1 ст.17 Закону України Про відходи , тому притягнення посадової особи КП МТК Калинівський ринок до адміністративної відповідальності, передбаченої статтею 82 КУпАП за порушення вимог пункту з ч.1 ст.17 Закону України Про відходи , на думку позивача, є протиправним.
Крім того, звертає вагу суду на те, що статтею 1 Закону України Про відходи передбачено, що власником відходів є фізична або юридична особа, яка відповідно до закону володіє, користується і розпоряджається відходами.
Вказує, що усі без виключення належні КП МТК Калинівський ринок побутові відходи після прибирання території ринку тимчасово зберігаються в сміттєвих контейнерах, які розташовані у спеціально визначених адміністрацією підприємства місцях, звідки регулярно вивозяться засобами і силами спеціалізованого суб`єкта господарювання у сфері поводження з відходами на підставі укладеного з таким суб`єктом договору.
Виявлені службовою особою відповідача перемішані з снігом і глиною тверді побутові відходи не належали КП МТК Калинівський ринок , їх власник підприємству не відомий. При цьому статтею 9 Закону України Про відходи передбачено, що територіальні громади є власниками відходів, що утворюються на об`єктах комунальної власності чи знаходяться на їх території і не мають власника або власник яких невідомий (безхазяйні відходи).
Статтею 12 Закону України Про відходи передбачено, що відходи, щодо яких не встановлено власника або власник яких невідомий, вважаються безхазяйними. Власники або користувачі земельних ділянок, на яких виявлено безхазяйні відходи, зобов`язані у п`ятиденний строк повідомити про них місцеві органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування.
Підставами для визначення відходів безхазяйними та їх обліку можуть бути, у тому числі повідомлення власників або користувачів земельних ділянок, на яких виявлено безхазяйні відходи, а також результати інспекційних перевірок центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, державної санітарно-епідеміологічної служби, органів місцевого самоврядування.
На виконання вище вказаних норм Закону Про відходи та у відповідності до пунктів 3 та 5 Порядку виявлення та обліку безхазяйних відходів, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 1217 від 03.08.1998 року КП МТК Калинівський ринок 07.04.2021 року направило на адресу Чернівецької міської ради повідомлення про виявлені Державною екологічною інспекцією Карпатського регіону безхазяйні тверді побутові відходи.
Таким чином, на думку позивача, відповідно до ст.9 Закону України Про відходи виявлені службовою особою Державної екологічної інспекції Карпатського регіону відходи належать територіальній громаді, а не КП МТК Калинівський ринок , що було безпідставно залишено відповідачем поза увагою під час складання протоколу про адміністративне правопорушення і винесення оскаржуваної постанови по ньому. У зв`язку з цим вважає, що протокол і постанова були складені 02.04.2021 року без урахування всіх обставин справи, що є порушенням вимог статей 245, 252 КУпАП, а тому постанова про накладення адміністративного стягнення, на думку позивача, є незаконною.
Крім того, посилається на те, що згідно вимог статті 42 Закону України Про відходи особи, які винні в порушенні законодавства про відходи, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільну чи кримінальну відповідальність.
При цьому, до функціональних обов`язків директора виконавчого КП МТК Калинівський ринок ОСОБА_1 не віднесені повноваження і обов`язки, які стосуються поводження з відходами, зокрема відносно визначення і контролю за місцями тимчасового зберігання побутових відходів, що підтверджується посадовою інструкцією директора виконавчого, яка затверджена генеральним директором КП МТК Калинівський ринок від 01.12.2017 року, копія якої додається до позову.
Таким чином, позивач вважає, що службова особа відповідача винесла оскаржувану постанову про накладення на нього адміністративного стягнення безпідставно, з порушенням вимог ст.42 Закону України Про відходи та ст.ст.9, 14 КУпАП, а тому, на думку позивача, така постанова підлягає скасуванню.
На основі викладеного, позивач просить суд скасувати постанову державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Карпатського округу Державної екологічної інспекції Карпатського округу Продана О.С. від 02.04.2021 року №000452 про накладення адміністративного стягнення, якою на директора виконавчого комунального підприємства Міський торгівельний центр Калинівський ринок ОСОБА_1 накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі1700,00 гри. та закрити дану справу про адміністративне правопорушення; стягнути з відповідача судові витрати.
Позивач в судове засідання не з`явився, однак представник позивача спрямував до суду заяву, згідно якої просить справу розглянути у його відсутність, вимоги позову підтримує в повному обсязі.
Представник відповідача в судове засідання не з`явився, однак представник відповідача спрямував до суду заяву, згідно якої просить справу розглянути у їх відсутність, вимоги позову не визнає та просить суд відмовити у його задоволенні.
Також, від представника відповідача по справі до суду надійшов письмовий відзив на позов, згідно якого вказують, що посадовими особами Державної екологічної інспекції Карпатського округу у період з 01.04.2021 року по 07.04.2021 року було проведено плановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів комунальним підприємством Міський торгівельний комплекс Калинівський ринок , під час здійснення якого в ході обстеження території підприємства виявлено факт зберігання (розміщення) в невідведеному для цього місці (несанкціонованому) відходів, змішаних разом з глиною та залишками снігу на земельних ділянках за кадастровими номерами 7310136900:70:001:0002 та 7310136900:70:001:0013 за адресою: м.Чернівці, вул.Калинівська, 13А, що є порушенням ст. 17 Закону України Про відходи , ст.96 Земельного кодексу України. Заміри вищезазначених земельних ділянок проводились рулеткою вимірювальною (повірена ДП Буковинастандартметрологія , свідоцтво про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № 715 від 27.07.2020 року з терміном до 27.07.2021 pоку). Згідно Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-7300929912015 від 12.02.2015 року, земельна ділянка комунальної власності (цільове призначення: 1.11.6 Іншої комерційної діяльності) площею 0,1648 га за кадастровим номером 7310136900:70:001:0002 використовується підприємством для обслуговування ринку на праві постійного користування земельною ділянкою.
Згідно Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-7302255652017 від 21.10.2017 року, земельна ділянка комунальної власності (цільове призначення: 03.07 для будівництва та обслуговування будівель торгівлі) площею 0,8491 га за кадастровим номером 7310136900:70:001:0013 використовується підприємством для організації та обслуговування ринку на праві постійного користування земельною ділянкою.
За результатами проведеного в період з 01.04.2021 року по 07.04.2021 року планового заходу державного нагляду (контролю) КП МТК Калинівський ринок , спеціалістами Державної екологічної інспекції Карпатського округу було складено акт №62/03 від 07.04.2021 року, в якому зазначено про виявлені під час перевірки порушення вимог природоохоронного законодавства. Зауваження до акту перевірки КП МТК Калинівський ринок не надавались та не надходили засобами поштового зв`язку на адресу Інспекції.
Згідно приписів ст.17 Закону України Про відходи , суб`єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов`язані зокрема: не допускати зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях чи об`єктах. Забороняється несанкціоноване скидання і розміщення відходів. Відповідно до змісту ст. 35 Закону України Про охорону земель , власники і землекористувачі, в тому числі орендарі земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов`язані зокрема: дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України; забезпечувати захист земель від ерозії, виснаження, забруднення, засмічення, засолення, осолонцювання, підкислення, перезволоження, підтоплення, заростаннянами, чагарниками і дрібноліссям; уживати заходів щодо запобігання негативному і екологонебезпечному впливу на земельні ділянки та ліквідації наслідків цього впливу.
Зазначив, що виявлені на території КП МТК Калинівський ринок тверді побутові відходи перемішані з снігом і глиною не є безхазяйними відходами, оскільки дані відходи зі снігом та глиною були утворені від прибирання торгових секторів КП МТК Калинівський ринок в зимовий період та вивезені на вищезазначені ділянки з метою їх тимчасового розміщення, про що було повідомлено посадовими особами КП МТК Калинівський ринок під час проведення планового заходу державного нагляду (контролю). Окрім того, в інтерв`ю телеканалу Чернівецький промінь від ІНФОРМАЦІЯ_1 ) ОСОБА_1 сам зазначив, що в зимовий період часу при прибиранні снігу з території ринку було вивезено його на дані земельні ділянки.
Актом перевірки додержання вимог природоохоронного законодавства від 07.04.2021 року, який є чинним, встановлено факт зберігання (розміщення) в невідведеному для цього місці (несанкціонованому) відходів. Доказів на спростування даного акту Позивачем не надано.
Наказом по КП МТК Калинівський ринок №48 від 19.02.2021 року, на який посилається позивач, призначено відповідальних осіб у сфері поводження з відходами, зокрема пунктом 1.4 наказу визначено, що за збір змішаних твердих побутових відходів, сміття від прибирання території торгових секторів та за підтримку порядку на території їх складування відповідають завідуючі торгових секторів.
В свою чергу, згідно пункту 1.5. розділу І Загальні положення посадової інструкції директора виконавчого КП МТК Калинівський ринок , яка затверджена генеральним директором КП МТК Калинівський ринок від 01.12.2017 року (копія посадової інструкції знаходиться в матеріалах справи), директор виконавчий здійснює керівництво відділом із договірної роботи, транспортною дільницею, завідувачами торгових секторів та м`ясо-молочного павільйону, кур`єром. Відповідно до пункту 2.6. розділу II Завдання та обов`язки посадової інструкції, директор виконавчий оперативно організовує, керує та контролює роботу відділу із договірної роботи, транспортної дільниці, кур`єра та завідувачів торгових секторів і м`ясо-молочного павільйону. Пунктами 2.7., 2.8. розділу II посадової інструкції визначено, що директор виконавчий здійснює контроль за виконанням завідувачами торгових секторів обов`язків визначених їх посадовою інструкцією та негайно (не пізніше наступного дня) письмово доповідає генеральному директору про виявлені порушення, вжиті заходи по їх усуненню або наводить обґрунтовані причини невжиття таких заходів, а також, на підставі п. 3.6. розділу III посадової інструкції має право вносити пропозиції генеральному директору про притягнення до дисциплінарної відповідальності начальника відділу із договірної роботи, механіка, кур`єра та завідувачів торгових секторів і м`ясо-молочного павільйону за неналежне виконання покладених на них обов`язків, порушення трудової дисципліни.
Оскільки встановити, хто саме з працівників ринку здійснив вивезення відходів на дану територію та з яких торгових секторів не представилось можливим, тому до адміністративної відповідальності було притягнуто директора виконавчого враховуючи те, що згідно посадової інструкції саме він здійснює керівництво завідувачами торгових секторів, керує та контролює їх роботу. 02 квітня 2021 року державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Карпатського округу було складено протокол №000452 про адміністративне правопорушення, передбачене ст. 82 Кодексу України про адміністративні правопорушення (порушення вимог щодо поводження з відходами під час їх збирання, перевезення, зберігання, оброблення, утилізації, знешкодження, видалення або захоронення) відносно ОСОБА_1 . Даний протокол складено з дотриманням вимог ст. 256 КУпАП, п. 2.4. Інструкції з оформлення органами Державної екологічної інспекції України та її територіальними органами матеріалів про адміністративні правопорушення, затвердженого наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 05.07.2004 № 264. При цьому, протокол про адміністративне правопорушення № 000452 від 02.04.2021р. був підписаний ОСОБА_1 без жодних зауважень чи пояснень щодо його змісту.
Постановою від 02.04.2021 року за №000452 ОСОБА_1 було визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення передбаченого ст.82 КУпАП та було накладено на останнього адміністративне стягнення у вигляді штрафу на суму 1700 гривень. Вважають, що за своїм змістом постанова №000452 повністю відповідає вимогам ст.283 КУпАП та містить усі необхідні відомості, передбачені приписами вказаної статті.
За вказаних обставин вважають, що постанова державного інспектора з охорони навколишнього середовища Карпатського округу про накладення адміністративного стягнення від 02.04.2021 року №000452 є правомірною та винесена з дотриманням вимог чинного законодавства, а тому позов задоволенню не підлягає.
Дослідивши письмові матеріали справи, суд приходить до наступних висновків.
Судом встановлено, що 02.04.2021 року відносно директора виконавчого комунального підприємства МТК Калинівський ринок ОСОБА_1 складено протокол №000452 про адміністративне правопорушення, відповідальність за яке передбачена статтею 82 КУпАП за порушення вимог статті 17 Закону України Про відходи , яке полягає у виявленні 01.04.2021 року об 14:30 год. порушення вимог поводження з відходами під час їх зберігання, а саме: зберігання (розміщення) відходів у несанкціонованому місці на земельних ділянках КП МТК Калинівський ринок за кадастровими номерами 7310136900:70:001:0013 та 7310136900:70:001:0002 (а.с.13)
Згідно копії постанови №000452 від 02.04.2021 року, що була винесена державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Карпатського округу Державної екологічної інспекції Карпатського округу Проданом О.С., позивача, директора виконавчого комунального підприємства Міський торгівельний центр Калинівський ринок ОСОБА_1 , було визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена статтею 82 Кодексу України про адміністративні правопорушення та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 1700.00 грн. (а.с.14).
Як вбачається з матеріалів справи, посадовими особами Державної екологічної інспекції Карпатського округу у період з 01.04.2021 року по 07.04.2021 року було проведено плановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів комунальним підприємством Міський торгівельний комплекс Калинівський ринок , під час здійснення якого в ході обстеження території підприємства виявлено факт зберігання (розміщення) в невідведеному для цього місці (несанкціонованому) відходів комунальних (міських) змішаних разом з глиною та залишками снігу на земельних ділянках за кадастровими номерами 7310136900:70:001:0002 та 7310136900:70:001:0013 за адресою: м.Чернівці, вул.Калинівська, 13А.
За результатами проведеного в період 01.04.2021 року по 07.04.2021 року планового заходу державного нагляду (контролю) КП МТК Калинівський ринок , спеціалістами Державної екологічної інспекції Карпатського округу було складено акт №62/03 від 07.04.2021 року, в якому зазначено про виявлені під час перевірки порушення вимог природоохоронного законодавства та протокол №14-04-03 від 14.04.2021 року вимірювання показників складу та властивостей грунту.
При цьому, як вбачається з матеріалів справи, результат перевірки спеціалістами Державної екологічної інспекції Карпатського округу, в результаті чого було складено акт №62/03 від 07.04.2021 року, стороною позивача по справі не оскаржувався .
Згідно зі ст.9 КпАП України адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадській порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.
Відповідно до ст. 82 КУпАП порушення вимог щодо поводження з відходами під час їх збирання, перевезення, зберігання, оброблення, утилізації, знешкодження, видалення або захоронення , тягне за собою накладення штрафу на громадян від двадцяти до вісімдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб, громадян - суб`єктів підприємницької діяльності - від п`ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Таким чином, суб`єктом адміністративної відповідальності за правопорушення, що передбачено ст. 82 КУпАП може бути посадова особа (спеціальний суб`єкт).
З огляду на викладене суд констатує, що суб`єктом відповідальності за правопорушення, передбачене ст. 82 КУпАП є посадова особа, яка наділена адміністративно - господарськими чи організаційно - розпорядчими функціями (обов`язками), до посадових обов`язків якої входить дотримання, виконання, забезпечення виконання відповідних норм та правил.
Відповідно до ст.14 КУпАП посадові особи підлягають адміністративній відповідальності за адміністративні правопорушення, зв`язані з недодержанням установлених правил у сфері охорони порядку управління, державного і громадського порядку, природи, здоров`я населення та інших правил, забезпечення виконання яких входить до їх службових обов`язків.
Відповідно до статті 4 Закону України Про відходи , цей Закон регулює відносини, пов`язані з утворенням, збиранням і заготівлею, сортуванням, перевезенням, зберіганням, обробленням (переробленням), утилізацією, видаленням, знешкодженням та захороненням відходів, що утворюються в Україні, перевозяться через її територію, вивозяться з неї, а також з перевезенням, обробленням та утилізацією відходів, що ввозяться в Україну як вторинна сировина.
Відповідно до статті 1 Закону України Про відходи у цьому Законі наведені нижче основні терміни, вживаються в такому значенні:
відходи - будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворилися у процесі виробництва чи споживання, а також товари (продукція), що повністю або частково втратили свої споживчі властивості і не мають подальшого використання за місцем їх утворення чи виявлення і від яких їх власник позбувається, має намір або повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення;
власник відходів - фізична або юридична особа, яка відповідно до закону володіє, користується і розпоряджається відходами;
виробник відходів - фізична або юридична особа, діяльність якої призводить до утворення відходів;
поводження з відходами - дії, спрямовані на запобігання утворенню відходів, їх збирання, перевезення, сортування, зберігання, оброблення, перероблення, утилізацію, видалення, знешкодження і захоронення, включаючи контроль за цими операціями та нагляд за місцями видалення;
зберігання відходів - тимчасове розміщення відходів у спеціально відведених місцях чи об`єктах (до їх утилізації чи видалення);
розміщення відходів - зберігання та захоронення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи об`єктах;
відведені місця чи об`єкти - місця чи об`єкти (місця розміщення відходів, сховища, полігони, комплекси, споруди, ділянки надр тощо), на використання яких отримано дозвіл на здійснення операцій у сфері поводження з відходами; операції поводження з відходами - збирання, перевезення, зберігання, сортування, оброблення (перероблення), утилізація, видалення, знешкодження і захоронення відходів;
джерело утворення побутових відходів - об`єкт, на якому утворюються побутові відходи (житловий будинок, підприємство, установа, організація, земельна ділянка).
Суб`єктами у сфері поводження з відходами є громадяни України, іноземці та особи без громадянства, а також підприємства, установи та організації усіх форм власності, діяльність яких пов`язана із поводженням з відходами (ст.13 Закону України Про відходи ).
Згідно приписів ст.17 Закону України Про відходи , суб`єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов`язані зокрема:
запобігати утворенню та зменшувати обсяги утворення відходів;
на основі матеріально-сировинних балансів виробництва виявляти і вести первинний поточний облік кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, перевозяться, зберігаються, обробляються, утилізуються, знешкоджуються та видаляються, і подавати щодо них статистичну звітність у встановленому порядку;
забезпечувати повне збирання, належне зберігання та недопущення знищення і псування відходів, для утилізації яких в Україні існує відповідна технологія, що відповідає вимогам екологічної безпеки;
здійснювати організаційні, науково-технічні та технологічні заходи для максимальної утилізації відходів, реалізації чи передачі їх іншим споживачам або підприємствам, установам та організаціям, що займаються збиранням, обробленням та утилізацією відходів, а також забезпечувати за власний рахунок екологічно обгрунтоване видалення тих відходів, що не підлягають утилізації;
не допускати зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях чи об`єктах;
здійснювати контроль за станом місць чи об`єктів розміщення власних відходів;
надавати місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування, уповноваженим органам виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища інформацію про відходи та пов`язану з ними діяльність, у тому числі про випадки несанкціонованого попадання відходів у навколишнє природне середовище та вжиті щодо цього заходи;
мати дозвіл на здійснення операцій у сфері поводження з відходами, якщо їхня діяльність призводить до утворення відходів, для яких Пзув перевищує 1000.
Як вбачається з матеріалів справи, показник загального утворення відходів (Пзув) по підприємству КП МТК Калинівський ринок за 2020 рік перевищує 1000, тобто суб`єкт господарювання повинен мати дозвіл на здійснення операцій у сфері поводження з відходами.
А відтак, посилання позивача в позовній заяві на те, що КП МТК Калинівський ринок не здійснює господарської діяльності у сфері поводження з відходами та не є суб`єктом господарської діяльності у сфері поводження з відходами, оскільки не надає послуг з вивезення, перероблення та захоронення побутових відходів, а тому дане підприємство і його посадові особи не вважаються суб`єктами відповідальності за порушення вимог, які передбачені пунктом з ч.1 ст.17 Закону України Про відходи , не приймаються судом до уваги.
З наведених підстав також не беруться до уваги твердження позивача про те, що виявлені відходи не належать КП МТК Калинівський ринок .
За змістом ст.33 Закону України Про відходи , зберігання та видалення відходів здійснюється відповідно до вимог екологічної безпеки та способами, що забезпечують максимальне використання відходів чи передачу їх іншим споживачам (за винятком захоронення).
На кожне місце чи об`єкт зберігання або видалення відходів складається спеціальний паспорт, в якому зазначаються найменування та код відходів (згідно з державним класифікатором відходів), їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики місць чи об`єктів зберігання чи видалення і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації цих місць чи об`єктів.
Видалення відходів здійснюється відповідно до встановлених законодавством вимог екологічної безпеки з обов`язковим забезпеченням можливості утилізації чи захоронення залишкових продуктів за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.
Забороняється несанкціоноване скидання і розміщення відходів, у тому числі побутових, у підземних горизонтах, на території міст та інших населених пунктів, на територіях природно-заповідного фонду, на землях природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, в межах водоохоронних зон та зон санітарної охорони водних об`єктів, в інших місцях, що може створювати небезпеку для навколишнього природного середовища та здоров`я людини.
Відповідно до змісту ст.35 Закону України Про охорону земель , власники і землекористувачі, в тому числі орендарі земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов`язані зокрема: дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України; забезпечувати захист земель від ерозії, виснаження, забруднення, засмічення, засолення, осолонцювання, підкислення, перезволоження, підтоплення, заростання бур`янами, чагарниками і дрібноліссям; уживати заходів щодо запобігання негативному і екологонебезпечному впливу на земельні ділянки та ліквідації наслідків цього впливу.
Також статтею 96 Земельного кодексу України визначено обов`язки землекористувачів, серед яких землекористувачі зобов`язані додержуватися вимог законодавства про охорону довкілля; своєчасно надавати відповідним органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування дані про стан і використання земель та інших природних ресурсів у порядку, встановленому законом.
Таким чином, суд вважає доведеним факт зберігання (розміщення) 02.04.2021 року в невідведеному для цього місці (несанкціонованому) відходів комунальних (міських) змішаних разом з глиною та залишками снігу на земельних ділянках за кадастровими номерами 7310136900:70:001:0002 та 7310136900:70:001:0013 за адресою: м.Чернівці, вул.Калинівська, 13А, тобто на території КП МТК Калинівський ринок , а також доведеним той факт, що КП МТК Калинівський ринок є суб`єктом господарської діяльності у сфері поводження з відходами.
Крім цього, твердження представника позивача про те, що порушення ними усунуті не спростовують факту самого порушення.
При цьому, суд не погоджується з доводами позивача з приводу того, що до функціональних обов`язків директора виконавчого КП МТК Калинівський ринок ОСОБА_1 не віднесені повноваження і обов`язки, які стосуються поводження з відходами, зокрема відносно визначення і контролю за місцями тимчасового зберігання побутових відходів, виходячи з наступного.
Так, стаття 82 КУпАП встановлює адміністративну відповідальність за порушення вимог щодо поводження з відходами під час їх збирання, перевезення, зберігання, оброблення, утилізації, знешкодження, видалення або захоронення.
Відповідно до ст.251 КУпАП доказами в справі про адміністративне правопорушення є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку орган (посадова особа) встановлює наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність даної особи в його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Наказом по КП МТК Калинівський ринок №48 від 19.02.2021 року, на який посилається позивач, призначено відповідальних осіб у сфері поводження з відходами, зокрема пунктом 1.4 наказу визначено, що за збір змішаних твердих побутових відходів, сміття від прибирання території торгових секторів та за підтримку порядку на території їх складування відповідають завідуючі торгових секторів.
В свою чергу, згідно пункту 1.5. розділу І Загальні положення посадової інструкції директора виконавчого КП МТК Калинівський ринок , яка затверджена генеральним директором КП МТК Калинівський ринок від 01.12.2017 року (копія посадової інструкції знаходиться в матеріалах справи), директор виконавчий здійснює керівництво відділом із договірної роботи, транспортною дільницею, завідувачами торгових секторів та м`ясо-молочного павільйону, кур`єром. Відповідно до пункту 2.6. розділу II Завдання та обов`язки посадової інструкції, директор виконавчий оперативно організовує, керує та контролює роботу відділу із договірної роботи, транспортної дільниці, кур`єра та завідувачів торгових секторів і м`ясо-молочного павільйону. Пунктами 2.7., 2.8. розділу II посадової інструкції визначено, що директор виконавчий здійснює контроль за виконанням завідувачами торгових секторів обов`язків визначених їх посадовою інструкцією та негайно (не пізніше наступного дня) письмово доповідає генеральному директору про виявлені порушення, вжиті заходи по їх усуненню або наводить обґрунтовані причини невжиття таких заходів, а також, на підставі п. 3.6. розділу III посадової інструкції має право вносити пропозиції генеральному директору про притягнення до дисциплінарної відповідальності начальника відділу із договірної роботи, механіка, кур`єра та завідувачів торгових секторів і м`ясо-молочного павільйону за неналежне виконання покладених на них обов`язків, порушення трудової дисципліни. (а.с.16-17).
З огляду на вищевказане, зазначені доводи позивача судом до уваги також не приймаються.
Згідно ст.280 КпАП України, орган (посадова особа) при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов`язаний з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують і обтяжують відповідальність, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
З огляду на наведене, суд приходить до висновку, що постанова державного інспектора з охорони навколишнього середовища Карпатського округу про накладення на позивача адміністративного стягнення від 02.04.2021 року №000452 є правомірною та винесена з дотриманням вимог чинного законодавства, а тому позов задоволенню не підлягає.
Відповідно до п.1 ч.3 ст.286 КАС України за наслідками розгляду справи з приводу рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень у справах про притягнення до адміністративної відповідальності місцевий загальний суд як адміністративний має право залишити рішення суб`єкта владних повноважень без змін, а позовну заяву без задоволення.
Керуючись ст.ст. 77, 205, 241-246, 250, 255, 286 КАС України, суд, -
У Х В А Л И В :
В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Державної екологічної інспекції Карпатського округу про скасування постанови про накладення адміністративного стягнення та закриття справи про адміністративне правопорушення - відмовити.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів з дня його проголошення, а особами які не були присутні при проголошенні рішення в той же строк з дня отримання копії рішення.
СУДДЯ:
Суд | Шевченківський районний суд м. Чернівців |
Дата ухвалення рішення | 25.05.2021 |
Оприлюднено | 27.05.2021 |
Номер документу | 97187944 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шевченківський районний суд м. Чернівців
Чебан В. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні