Рішення
від 23.02.2021 по справі 678/397/19
ЛЕТИЧІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

КОПІЯ

Єдиний унікальний номер судової справи 678/397/19

Номер провадження 2- 678-217/21

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 лютого 2021 року смт. Летичів

Летичівський районний суд Хмельницької області в складі:

головуючого - судді Лазаренка А.В.,

за участю секретаря Козка Л.М.,

прокурора Христик Н.П.,

відповідача ОСОБА_1 ,

представника відповідача Павлик Н.Ю.,

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження у судовому засіданні в залі суду в смт. Летичів справу за позовною заявою заступника керівника Хмельницької місцевої прокуратури Терлецького Олександра Цезаровича в інтересах держави до Меджибізької селищної ради Летичівського району Хмельницької області, ОСОБА_1 про визнання недійсним рішення та зобов`язання повернути земельну ділянку,

ВСТАНОВИВ:

І. ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ

1. Заступник керівника Хмельницької місцевої прокуратури Терлецький О.Ц. звернувся до суду із позовом в інтересах держави і просить:

визнати недійсним рішення сесії Меджибізької селищної ради від 21 грудня 2018 року №23-64/2018, яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність зі зміною виду цільового призначення з «для ведення фермерського господарства» на «для ведення особистого селянського господарства» та надано у власність ОСОБА_1 земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 6823055400:02:012:0011), що знаходиться за межами населеного пункту смт. Меджибіж, Меджибізької селищної ради Летичівського району Хмельницької області;

зобов`язати ОСОБА_1 повернути у комунальну власність територіальної громади Меджибізької селищної ради земельну ділянку загальною площею 2 га (кадастровий номер 6823055400:02:012:0011), що знаходиться за межами населеного пункту смт. Меджибіж, Меджибізької селищної ради Летичівського району Хмельницької області;

стягнути з Меджибізької селищної ради та ОСОБА_1 на користь прокуратури Хмельницької області судовий збір, сплачений за пред`явлення позову.

ІІ. РУХ СПРАВИ

2. 27 березня 2019 року позовна заява надійшла до суду.

3. 29 березня 2019 року ухвалою суду відкрито провадження у справі.

4. Судові засідання призначались на 12 листопада 2019 року, на 06 лютого 2020 року, на 20 березня 2020 року, на 05 травня 2020 року, на 07 жовтня 2020 року, на 24 лютого 2021 року.

5. 31 липня 2019 року з Меджибізької селищної ради Летичівського району Хмельницької області надійшов відзив на позовну заяву.

6. 06 листопада 2019 року надійшли заперечення на позовну заяву ОСОБА_1

7. 24 вересня 2019 року прокурором подано відповідь на відзив Меджибізької селищної ради Летичівського району Хмельницької області.

ІІІ. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЇ ПОЗИВАЧА

8. Рішенням сесії Меджибізької селищної ради від 21 грудня 2018 року №23-64/2018 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 із зміною виду цільового призначення з «для ведення фермерського господарства» на «для ведення особистого селянського господарства» площею 2 га (кадастровий номер 6823055400:02:012:0011) та передано її у власність для ведення особистого селянського господарства (проект розроблено на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 17 лютого 2017 року №22-2983-СГ), яка розташована за межами населеного пункту смт. Меджибіж, Меджибізької селищної ради Летичівського району Хмельницької області.

Право власності ОСОБА_1 на земельну ділянку зареєстровано 31 січня 2019 року.

Однак, ОСОБА_1 на час отримання земельної ділянки на підставі вказаного рішення селищної ради використав своє право на безоплатне отримання у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в межах норм безоплатної передачі земельних ділянок для даного виду використання, адже на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 04 травня 2017 №22-8135- СГ отримав у приватну власність (право зареєстровано 10 травня 2017 року) земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 6821281300:03:010:0010) для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території Великокарабчіївської сільської ради Городоцького району Хмельницької області.

ОСОБА_1 при зверненні до органу місцевого самоврядування із заявою 05 грудня 2018 року не врахував, що раніше використав право на безоплатну приватизацію земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, про що не повідомив селищну раду.

Згідно чинного земельного законодавства України кожен громадянин має право лише один раз використати своє право на безоплатне отримання у власність земельної ділянки для певної категорії потреб.

Отже, земельна ділянка площею 2 га (кадастровий номер 6823055400:02:012:0011), вартістю 37626,07 грн., вибула із земель сільськогосподарського призначення комунальної власності внаслідок незаконного повторного використання ОСОБА_1 права на безоплатну приватизацію земельних ділянок одного виду використання.

За вказаних обставин прокурор просить оспорюване рішення сесії селищної ради визнати недійсним, а земельну ділянку - повернути у комунальну власність.

У зв`язку з тим, що Меджибізька селищна рада порушила закон та інтереси держави, прийнявши оспорюване рішення, тому цей орган місцевого самоврядування та відповідач ОСОБА_1 є порушниками інтересів держави, відповідно селищна рада не може здійснювати повноваження щодо звернення до суду.

Органи Держгеокадастру, які уповноважені здійснювати захист інтересів держави, не можуть здійснювати захист інтересів держави через відсутність у них повноважень щодо звернення до суду у даних спірних правовідносинах, адже спірна земельна ділянка є комунальною власністю, тому Дергеокадастр у цьому випадку не наділений повноваженнями розпорядника з усіма повноваженнями власника на захист права власності, а надані законом функції державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства не наділяють Дергеокадастр правом звернення до суду з позовними вимогами, заявленими у даній справі.

Враховуючи зазначене представництво інтересів держави в суді здійснює прокурор, який виконує субсидіарну роль, щоб ці інтереси держави не залишились незахищеними.

Прокурор, на підтвердження права заявлення позову, посилається на наявність інтересу держави, адже повернення у власність держави незаконно приватизованої земельної ділянки сприятиме реалізації ст. 14 Конституції України, є умовою позбавлення безпідставних переваг ОСОБА_1 та відновлення можливості справедливого (законного) розподілу такого обмеженого державного ресурсу, яким є земля.

Звернення прокурора до суду спрямоване на задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно значимого питання додержання законності передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної форми власності, яке проведено з грубим порушенням вимог чинного законодавства.

Суспільний інтерес,який полягаєу поверненніу розпорядженнягромади земельноїділянки,що єумовою реалізаціїфункцій державиз забезпеченнягромадян правомвласності наземельні ділянкидля веденняособистого селянськогогосподарства,забезпечення рівностіможливостей всіхгромадян використатисвоє правона землю,явно переважаєприватний інтересу неправомірномуповторному отриманні ОСОБА_1 спірної земельноїділянки,який,свідомо порушуючизакон,набув правовласності нанеї.

9. У відповіді на відзив прокурор просить відхилити аргументи відповідача, позовні вимоги задовольнити в повному обсязі з підстав, які зазначені у позовній заяві.

10. В судовому засіданні прокурор підтримав позовні вимоги і просила їх задовольнити, аргументи Меджибізької селищної ради щодо можливості не стягувати судовий збір просить не приймати до уваги, адже орган місцевого самоврядування порушив вимоги земельного законодавства при винесенні оспорюваного рішення, крім того є відповідачем, тому судові витрати підлягають стягненню з обох відповідачів.

Доводи ОСОБА_1 щодо використання його анкетних даних при поданні заяв до територіального органу Держгеокадастру та селищної ради та підробки його підписів вважає необґрунтованими, адже в рамках розгляду справи в порядку цивільного судочинства такі твердження мають бути доведені належними і допустимими доказами саме ОСОБА_1 .

IV. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЇ ВІДПОВІДАЧА ОСОБА_2 .

10. У запереченнях на позовну заяву ОСОБА_1 просить в задоволенні позовних вимог відмовити з тих підстав, що земельну ділянку площею 2 га для ведення селянського господарства, яка знаходитися на території Великокарабчіївської сільської ради Городоцького району Хмельницької області, отримав тільки один раз у 2017 році.

13 травня 2017 року зазначену земельну ділянку передав в оренду ТОВ «Енселко «Агро», орендної плати жодного разу не отримував.

Йому невідомо чому і з яких підстав його право власності на земельну ділянку припинено 12 травня 2017 року, що вбачається з наданої прокурором Інформації з Державного реєстру про право власності.

Вважає, що хтось використав його персональні дані, які він надавав Головному управлінню Держгеокадастру у Хмельницькій області і шахрайським методом оформив на його ім`я ще одну земельну ділянку в межах населеного пункту Меджибізької селищної ради (кадастровий номер 6823055400:02:012:0011).

Зазначає, що не звертався із заявою 10 січня 2017 року до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про виділ йому земельної ділянки за межами Меджибізької селищної ради площею 2 га для ведення селянського господарства, у цій заяві не його підпис, як не його підпис і на заяві до Меджибізької селищної ради від 05 грудня 2018 року.

11. В судовому засіданні ОСОБА_1 та його представник ОСОБА_3 підтримали доводи, які зазначені у запереченнях на позовну заяву.

V. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЇ ВІДПОВІДАЧА МЕДЖИБІЗЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ ЛЕТИЧІВСЬКОГО РАЙОНУ ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

12. 31 липня 2019 року з селищної ради надійшов відзив на позовну заяву згідно якого позовні вимоги визнають в частині визнання недійсним рішення сесії та зобов`язання співвідповідача повернути земельну ділянку у комунальну власність, водночас просять звільнити їх від сплати судового збору.

У відзиві вказано, що селищна рада не є порушником інтересів держави, адже 05 грудня 2018 року ОСОБА_1 звернувся із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення і зміни виду цільового призначення в межах категорії земель за основним цільовим призначенням землі сільськогосподарського призначення з «для ведення фермерського господарства» в «для ведення особистого селянського господарства». Заява подана разом з копіями необхідних документів, визначених технологічною та інформаційною карткою про надання даної послуги.

Заяву було опрацьовано та підготовлено проект рішення, який розглянуто на засідання чергової шістдесят четвертої сесії Меджибізької селищної ради в результаті чого прийнято рішення від 21 грудня 2018 року № 23-64/2018 «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність».

Підстав для відхилення заяви про затвердження проекту землеустрою не було.

Пошук інформації про належні громадянам земельні ділянки по всій території України здійснюється державним реєстратором під час розгляду заяви про реєстрацію прав на нерухоме майно.

Враховуючи зазначене селищна рада діяла в межах норм чинного законодавства.

13. 09 лютого 2021 року орган місцевого самоврядування подав заяву згідно якої просить справу розглядати у відсутність їх представника, підтримують відзив на позов.

VІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

14. 10 січня 2017 року ОСОБА_1 подав до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області заяву і просить надати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення із зміною цільового призначення земельної ділянки із категорії земель сільськогосподарського призначення (цільове призначення для ведення фермерського господарства (01.02) в категорію земель землі сільськогосподарського призначення цільове призначення для ведення особистого селянського господарства 01.03), що розташована за межами населених пунктів Меджибізької селищної ради (Волосовецької сільської ради) Летичівського району Хмельницької області орієнтовною площею 2,0000 га з метою подальшої передачі йому безоплатно її у власність для ведення особистого селянського господарства. Повідомив, що правом на безоплатну приватизацію земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства не скористався.

15. 10 січня 2017 року ОСОБА_1 подав до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області заяву (дата на заяві відсутня, але є відмітка органу державної влади про дату отримання заяви) і просить надати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною площею 2,00 га з метою подальшої передачі безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів Великокарабчіївської сільської ради Городоцького району Хмельницької області. Повідомив, що правом на безоплатну приватизацію земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства не скористався.

16. 17 лютого 2017 року наказом №22-2983-СГ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою» надано дозвіл ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність зі зміною виду цільового призначення в межах категорії земель за основним цільовим призначенням землі сільськогосподарського призначення; місце розташування об`єкта землеустрою: із земельної ділянки (кадастровий номер 6823055400:02:012:0002), яка розташована за межами населених пунктів Меджибізької селищної ради Летичівського району Хмельницької області; орієнтовний розмір земельної ділянки 2,0000 га. Цільове призначення земельної ділянки до його зміни для ведення фермерського господарства (01.02); цільове призначення земельної ділянки після його зміни для ведення особистого селянського господарства (01.03).

17. 24 лютого 2017 року наказом №22-3433-СГ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою» надано дозвіл ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність: місце розташування об`єкта землеустрою: за межами населених пунктів Великокарабчіївської сільської ради Городоцького району Хмельницької області (6821281300:03:010); орієнтовний розмір земельної ділянки 2,0000 га; із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства.

18. 18 квітня 2017 року ОСОБА_1 подав до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області заяву і просить затвердити проект із землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності площею 2,00 га, що розташована за межами населених пунктів на території Великокарабчіївської сільської ради Городоцького району Хмельницької області та передати її йому безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства.

19. 04 травня 2017 року наказом №22-8135-СГ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність» затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства (01.03) ОСОБА_1 , яка розташована за межами населених пунктів Великокарабчіївської сільської ради Городоцького району Хмельницької області (п. 1). Надано у власність ОСОБА_1 земельну ділянку загальною площею 2,0000 га (кадастровий номер 6821281300:03:010:0010) для ведення особистого селянського господарства (01.03) із земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташовану за межами населених пунктів Великокарабчіївської сільської ради Городоцького району Хмельницької області.

20. 05 грудня 2018 року ОСОБА_1 подав заяву до Меджибізької селищної ради і просить затвердити проект землеустрою щодо відведення із зміною виду цільового призначення в межах категорії земель за основним цільовим призначенням землі сільськогосподарського призначення з «для ведення фермерського господарства» в «для ведення особистого селянського господарства» земельної ділянки площею 2,0000 га (кадастровий номер 6823055400:02:012:0011), що розташована за межами населеного пункту смт. Меджибіж Меджибізької селищної ради Летичівського району Хмельницької області та передати її йому безоплатно у власність.

21. 21 грудня 2018 року рішенням шістдесят четвертої сесії сьомого скликання Меджибізької селищної ради Летичівського району Хмельницької області № 23-64/2018 «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність» затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність зі зміною виду цільового призначення в межах категорії земель за основним цільовим призначенням землі сільськогосподарського призначення (п. 1); змінено вид цільового призначення земельної ділянки з «для ведення фермерського господарства» (01.02) на вид «для ведення особистого селянського господарства» (01.03) (п. 2); надано у власність ОСОБА_1 земельну ділянку площею 2,0000 га (кадастровий номер 6823055400:02:012:0011) для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення комунальної власності за межами населеного пункту смт. Меджибіж, Меджибізької селищної ради Летичівського району Хмельницької області (п. 3).

22. 01 лютого 2019 року на запит прокурора отримано Інформацію з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Держаного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта (далі Інформація) №154714480 згідно якої:

1) ОСОБА_1 на підставі рішення Меджибізької селищної ради Летичівського району Хмельницької області № 23-64/2018 від 21 грудня 2018 року є власником земельної ділянки площею 2 га, кадастровий номер 6823055400:02:012:0011, державна реєстрація проведена 31 січня 2019 року;

2) ОСОБА_1 на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області №22-8135-СГ від 04 травня 2017 року є власником земельної ділянки площею 2 га, кадастровий номер 6821281300:03:010:0010, цільове призначення для ведення особистого селянського господарства, адреса Хмельницька область, Городоцький район, сільська рада Великокарабчіївська, рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 12 травня 2017 року. Право власності припинено 27 липня 2017 року (повне відчуження, договір купівлі-продажу).

23. За даними сайту загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення (https://ngo.land.gov.ua) нормативна грошова оцінка земельної ділянки із кадастровим номером 6823055400:02:012:0011 становить 37626,07 грн.

ІХ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА

24. Відповідно до ч. 1 ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Такі ж положення закріплені й у ч. 1, ч. 2 ст. 324 ЦК України.

25. Згідно ст. 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави (ч. 1). Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону (ч. 2).

Аналогічні по суті положення закріплені й у ч. 1, ч. 2 ст. 1, ст. 80 ЗК України.

26. Як зазначено у ст. 41 Конституції України кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності (ч. 1). Право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом (ч. 2). Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним (ч. 4).

27. Відповідно до ст. 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права (ч. 1). Проте попередні положення жодним чином не обмежують право держави вводити в дію такі закони, які вона вважає за необхідне, щоб здійснювати контроль за користуванням майном відповідно до загальних інтересів або для забезпечення сплати податків чи інших зборів або штрафів (ч. 2).

28. У відповідності до ч. 1 ст. 316, ч. 1 ст. 317, ч. 1 ст. 319, ч. 1 і ч. 2 ст. 321, ч. 1 ст. 386 ЦК України правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб. Власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном. Власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні. Особа може бути позбавлена права власності або обмежена у його здійсненні лише у випадках і в порядку, встановлених законом. Держава забезпечує рівний захист прав усіх суб`єктів права власності.

29. В ст. 328 ЦК України визначено, що право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів (ч. 1). Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом (ч. 2).

30. За змістом ст.ст. 116, 118 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності на земельні ділянки із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, у тому числі в порядку безоплатної приватизації.

31. Як зазначено у ч. 4 ст. 116 ЗК України передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду використання.

32. В силу п. «б» ч. 1 ст. 121 ЗК України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара.

33. Згідно ч. 1 ст. 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

34. Відповідно до ч. 3 ст. 152 ЗК України захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: а) визнання прав; б) відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; в) визнання угоди недійсною; г) визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; ґ) відшкодування заподіяних збитків; д) застосування інших, передбачених законом, способів.

35. Як зазначено у ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

36. В силу ч. 1 ст. 155 ЗК України у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.

37. У ч. 1 ст. 393 ЦК України вказано, що правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується.

38. За приписами ч. 1 ст. 15, ч. 1 ст. 16 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

39. Згідно ч. 1 ст. 5 ЦПК України здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.

40. В силу ч. 1 ст. 55 Конституції України права і свободи людини і громадянина захищаються судом.

VIІ. ВИСНОВКИ СУДУ ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ РОЗГЛЯДУ СПРАВИ

41. Аналіз указаних норм права дає підстави для висновку, що безоплатна передача громадянам земельних ділянок із земель державної чи комунальної власності понад норми, визначені ст. 121 ЗК України, та більше одного разу по кожному виду використання, заборонена. Для ведення особистого селянського господарства громадяни можуть приватизувати земельну ділянку у розмірі, що не перевищує 2,0 га.

42. Із встановлених судом обставин вбачається, що на час прийняття рішення Меджибізької селищної ради Летичівського району Хмельницької області №23-64/2018 від 21 грудня 2018 року і отримання на його підставі безоплатно у власність спірної земельної ділянки площею 2,0000 га (кадастровий номер 6823055400:02:012:0011), ОСОБА_1 уже використав своє право на безоплатне отримання у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в межах норм безоплатної передачі земельних ділянок для даного виду використання на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 04 травня 2017 №22-8135-СГ отримав у приватну власність (право зареєстровано 10 травня 2017 року) земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 6821281300:03:010:0010) для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території Великокарабчіївської сільської ради Городоцького району Хмельницької області.

Отже, ОСОБА_1 не міг набути таке право повторно.

43. Зазначене суперечить вимогам ст.ст. 116, 118, 121 ЗК України та є підставою для задоволення позовних вимог прокурора про визнання недійсним рішення Меджибізької селищної ради Летичівського району Хмельницької області №23-64/2018 від 21 грудня 2018 року та зобов`язання ОСОБА_1 повернути земельну ділянку площею 2,0000 га (кадастровий номер 6823055400:02:012:0011) у комунальну власність територіальної громади Меджибізької селищної ради Летичівського району Хмельницької області.

44. Звертаючись до суду з позовом в інтересах держави прокурор обґрунтував наявність підстав для здійснення представництва приписами ст. 131-1 Конституції України, ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», ч. 4 ст. 56 ЦПК України, існуючою судовою практикою Верховного Суду України та Верховного Суду.

Суд погоджується з тим, що прокурор належним чином обґрунтував наявність підстав для представництва інтересів держави та правомірно звернувся до суду з позовом з метою захисту законних інтересів держави, адже таке звернення спрямоване на задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно значимого питання додержання законності передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної/комунальної форми власності.

При цьому, прокурор виконує субсидіарну роль, адже замінює в судовому провадженні Меджибізьку селищну раду Летичівського району Хмельницької області, яка всупереч вимогам ч. 4 ст. 116 ЗК України прийняла спірне рішення та передала у приватну власність ОСОБА_1 земельну ділянку, крім того даний орган місцевого самоврядування є у даній справі відповідачем.

45. Таким чином, сукупність встановлених судом обставин дає підстави для висновку про обґрунтованість позовних вимог прокурора і необхідність їх задоволення.

46. Суд відхиляє твердження ОСОБА_1 в тому, що мала місце підробка його підпису в заявах до органу державної влади та органу місцевого самоврядування з наступних підстав.

47. В силу ч. 1 ст. 12 ЦПК України цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін.

48. Згідно ст. 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом (ч. 1). Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи (ч. 5). Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях (ч. 6).

49. За своєю природою принцип змагальності судового процесу засновується на розподілі процесуальних функцій і, відповідно, правомочностей головних суб`єктів процесуальної діяльності цивільного судочинства - суду та сторін (позивача та відповідача). Розподіл процесуальних функцій об`єктивно призводить до того, що принцип змагальності втілюється у площині лише прав та обов`язків сторін. Отже, принцип змагальності у такому розумінні урівноважується з принципом диспозитивності та, що необхідно особливо підкреслити, - із принципом незалежності суду. Він знівельовує можливість суду втручатися у взаємовідносини сторін завдяки збору доказів самим судом. У процесі, побудованому за принципом змагальності, збір і підготовка усього фактичного матеріалу для вирішення спору між сторонами покладається законом на сторони. Суд тільки оцінює надані сторонам матеріали, але сам жодних фактичних матеріалів і доказів не збирає.

Тягар доведення обґрунтованості вимог пред`явленого позову за загальним правилом покладається на позивача, а доведення заперечень щодо позовних вимог - покладається на відповідача.

Саме до такого висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 23 липня 2020 року (справа 519/875/14-ц).

50. Із зазначеного випливає, що ОСОБА_1 , як відповідач у справі, у відповідності до вимог ст.ст. 12, 81 ЦПК України має належними та допустимими доказами довести перед судом свої твердження про те, що дійсно не він підписував заяви до територіального органу Держгеокадастру та органу місцевого самоврядування про затвердження проекту землеустрою на надання земельної ділянки безоплатно у власність.

51. Однак, таких доказів ОСОБА_1 суду не надав.

Х. ЩОДО СУДОВИХ ВИТРАТ

52. Відповідно до ч. 1 ст. 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

53. В ст. 5 Закону України «Про судовий збір», яка має назву «Пільги щодо сплати судового збору», визначено категорію учасників судового процесу, які звільняються від сплати судового збору під час розгляду справи в усіх судових інстанціях.

У зв`язку з тим, що Меджибізька селищна рада Летичівського району Хмельницької області не є тим учасником судового процесу, який у відповідності до ст. 5 Закону України «Про судовий збір» має пільги по сплаті судового збору і може бути звільненим від сплати судового збору, тому не підлягає задоволенню клопотання органу місцевого самоврядування щодо звільнення від сплати судового збору.

За таких обставин судові витрати підлягають стягненню з селищної ради у відповідності до ч. 1 ст. 141 ЦПК України.

54. Оскільки, позовні вимоги задовольняються в повному обсязі, тому у даній справі з обох відповідачів на користь позивача мав би бути стягнутий сплачений судовий збір.

Разом з тим, ОСОБА_1 подав суду посвідчення серія НОМЕР_1 Управління персоналу штабу військової частини НОМЕР_2 від 28 квітня 2016 року згідно якого пред`явник цього посвідчення має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни учасників бойових дій.

Крім того, ОСОБА_1 подав суду також посвідчення серії НОМЕР_3 Управління праці та соціального захисту населення Хмельницької міської ради від 07 листопада 2018 року згідно якого пред`явник цього посвідчення є інвалідом 3 групи і має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни.

Відповідно до п. 9 ч. 1 ст. 5 Закону України «Про судовий збір» від сплати судового збору під час розгляду справи в усіх судових інстанціях звільняються особи з інвалідністю I та II груп, законні представники дітей з інвалідністю і недієздатних осіб з інвалідністю.

Таким чином, ОСОБА_1 звільнений від сплати судового збору у даній справі.

Керуючись ст.ст. 2, 4, 5, 10, 12, 13, 43, 49, 76-83, 89, 128, 141, 247, 258-259, 263-265, 272-273, 351-352, 354-355 ЦПК України,

УХВАЛИВ:

Позовні вимоги заступника керівника Хмельницької місцевої прокуратури Терлецького Олександра Цезаровича в інтересах держави до Меджибізької селищної ради Летичівського району Хмельницької області, ОСОБА_1 про визнання недійсним рішення та зобов`язання повернути земельну ділянку - задовольнити.

Визнати недійсним рішення шістдесят четвертої сесії сьомого скликання Меджибізької селищної ради Летичівського району Хмельницької області № 23-64/2018 «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність» від 21 грудня 2018 року яким: затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність зі зміною виду цільового призначення в межах категорії земель за основним цільовим призначенням землі сільськогосподарського призначення; змінено вид цільового призначення земельної ділянки з «для ведення фермерського господарства» (01.02) на вид «для ведення особистого селянського господарства» (01.03); надано безоплатно у власність громадянину ОСОБА_1 земельну ділянку площею 2,0000 га (кадастровий номер 6823055400:02:012:0011) за межами населеного пункту смт. Меджибіж, Меджибізької селищної ради Летичівського району Хмельницької області.

Зобов`язати ОСОБА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_4 , повернути у комунальну власність територіальної громади Меджибізької селищної ради земельну ділянку загальною площею 2,0000 га (кадастровий номер 6823055400:02:012:0011), що знаходиться за межами населеного пункту смт. Меджибіж, Меджибізької селищної ради Летичівського району Хмельницької області.

Стягнути з Меджибізької селищної ради Летичівського району Хмельницької області (код ЄДРПОУ 04404556) судові витрати в розмірі 3842,00 грн. на користь прокуратури Хмельницької області (код ЄДРПОУ 02911102)

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Суддя підпис А.В. Лазаренко

Голова Летичівського

районного суду А.В. Лазаренко

СудЛетичівський районний суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення23.02.2021
Оприлюднено02.09.2022
Номер документу97229338
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: спори про припинення права власності на земельну ділянку

Судовий реєстр по справі —678/397/19

Постанова від 05.08.2021

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Грох Л. М.

Постанова від 05.08.2021

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Грох Л. М.

Ухвала від 06.07.2021

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Грох Л. М.

Ухвала від 05.07.2021

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Грох Л. М.

Рішення від 23.02.2021

Цивільне

Летичівський районний суд Хмельницької області

Лазаренко А. В.

Рішення від 24.02.2021

Цивільне

Летичівський районний суд Хмельницької області

Лазаренко А. В.

Ухвала від 29.03.2019

Цивільне

Летичівський районний суд Хмельницької області

Лазаренко А. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні