Постанова
від 20.05.2021 по справі 908/3581/19
ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20.05.2021 року м. Дніпро Справа № 908/3581/19

Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Кощеєва І.М. ( доповідач )

суддів: Кузнецової І.Л., Чус О.В.

секретар судового засідання Пінчук Є.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу

Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області

на рішення Господарського суду Запорізької області від 17.03.2020 р.

( суддя Науменко А.О., м. Запоріжжя, повний текст рішення складено 20.03.2020 р. )

у справі

за позовом Селянського (фермерського) господарства «Узун»

( Запорізька область, Новомиколаївський район, с. Новоіванківка )

до відповідача: Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області

( м. Запоріжжя )

про внесення змін до договору оренди землі

ВСТАНОВИВ:

1. Короткий зміст позовних вимог

Селянське (фермерське) господарство «Узун» звернулося до Господарського суду Запорізької області з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 30.12.2008, укладеного між Новомиколаївською районною державною адміністрацією Запорізької області та Селянським (фермерським) господарством «Узун» , зареєстрованого у ЗРФ Центр ДЗК 22.01.2009 за № 040927400001, щодо земельної ділянки з кадастровим номером №2323683500:04:005:0004 площею 36,5149 га шляхом викладення в редакції Позивача пунктів 2.3 розділу 2 «Об`єкт оренди» в частині визначення з 01.01.2020 нормативної грошової оцінки землі в розмірі 1 054 347,66 грн та пункту 4.1 розділу 4 «Орендна плата» в частині визначення з 01.01.2020 річного розміру орендної плати в розмірі 126 521,72 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані відмовою відповідача внести зміни до договору оренди земельної ділянки, поновленого рішенням Господарського суду Запорізької області від 04.02.2019 р. у справі № 908/2315/18 на сім років, в частині застосування зменшеної нормативно грошової оцінки землі та річної орендної плати згідно з витягом із технічної документації про нормативну грошову оцінку орендованої земельної ділянки від 08.05.2019 №1138/198-19 та запропонованим Позивачем проектом додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки.

Позов заявлено на підставі ст. ст. 15, 21 Закону України «Про оренду землі» , ст. 23 Закону України «Про оцінку земель» , п. 271.2 ст. 271, п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України, ст. ст. 632, 651 Цивільного кодексу України.

У відзиві на позов Відповідач зазначив, що внесення змін до договору оренди земельної ділянки не може бути примусом для власника земельної ділянки і передбачають право, а не обов`язок на переукладення або внесення змін до договору оренди.

2. Короткий зміст оскаржуваного судового рішення у справі та мотиви його прийняття

Рішенням Господарського суду Запорізької області від 17.03.2020 р. позов задоволено - внесено до договору оренди земельної ділянки, укладеного між Новомиколаївською районною державною адміністрацією ( Орендодавець ) та Селянським (фермерським) господарством «Узун» ( Орендар ) від 30.12.2008 р., зареєстрованого в Державному реєстрі земель 22.01.2009 р. за № 040927400001, такі зміни та доповнення: пункт 2.3 розділу 2 «Об`єкт оренди» викладено в наступній редакції: «Нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 1 383 841,31 грн. ( один мільйон триста вісімдесят три тисячі вісімсот сорок одна гривня тридцять одна копійка ) згідно листа відділу у Новомиколаївському районі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області № 0-8-.29-3416/108-18 від 27.07.2018 р.. Дана нормативно грошова оцінка діє до 31.12.2019 р. включно. З 01.01.2020 р. нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 1 054 347,66 грн. ( один мільйон п`ятдесят чотири тисячі триста сорок сім гривень шістдесят шість копійок ) згідно Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 08.05.2019 р. № 1138/198-19» . Внесено до договору оренди земельної ділянки, укладеного між Новомиколаївською районною державною адміністрацією (орендодавець) та Селянським (фермерським) господарством «Узун» (орендар) від 30.12.2008 р., зареєстрованого в Державному реєстрі земель 22.01.2009р. за № 040927400001, такі зміни та доповнення: пункт 4.1 розділу 4 «Орендна плата» викладено в наступній редакції: «Річна орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі у розмірі 12 % (відсотків) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 166 060,96 грн. ( сто шістдесят шість тисяч шістдесят гривень дев`яносто шість копійок ). Даний порядок діє до 31.12.2019 р. включно. «З 01.01.2020 р. річна орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі у розмірі 12 % ( відсотків ) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 126 521,72 грн. ( сто двадцять шість тисяч п`ятсот двадцять одна гривня сімдесят дві копійки )» . Стягнуто з Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області на користь Селянського (фермерського) господарства «Узун» 1 921 грн. 00 коп. судового збору та 39 грн. 20 коп. комісії за сплату судового збору.

Рішення місцевого господарського суду мотивоване тим, що нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість внесення змін до договору, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

3. Короткий зміст вимог апеляційної скарги

Не погодившись із вказаним рішенням, Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області подало апеляційну скаргу, в якій просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити в повному обсязі.

4. Узагальнені доводи особи, яка подала апеляційну скаргу

Обґрунтовуючи доводи апеляційної скарги, Скаржник посилається на те, що суд першої інстанції неправильно застосував норми матеріального права, не врахувавши обставини та підстави, та своїм рішенням вніс відповідні зміни до договору оренди землі.

При цьому Скаржник зазначає, що в силу частин першій - другій ст. 23 Закону України Про оренду землі орендна плата за земельній ділянці, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, переглядається за згодою сторін.

Головне управління наголошує, що внесення змін до договору оренди землі не може бути примусом для власника земельної ділянки і передбачає право, а не обов`язок на внесення змін до договору оренди, враховуючи при цьому ст. 1 (право власності на землю гарантується), 5 (одним з принципів земельного законодавства є забезпечення рівності права власності на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громаді та держави), 78 (земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності; право власності на землю - це право, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками) Земельного кодексу України. Крім того, відповідно п.п. 4.4 договору оренди земельної ділянки 4від 30.12.2008 р. розмір орендної плати переглядається один раз на три роки у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифі, зм,щй коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законодавством. В цьому контексті, матеріали судової справи не містять доказів, які встановлювали виникнення обставин, передбачених п.п. 4.4 договору та ст. 23 Закону України Про оренду землі , які могли б бути підставою для зміни розміру орендної плати.

Скаржник вважає, що внесення змін до договору не можуть бути примусом для власника земельної ділянки і передбачають право, а не обов`язок на переукладення або внесення змін до договору оренди, враховуючи при цьому статті 6, 203, 316, 317, 319, 321, 651 ЦК України щодо свободи договору, укладення його за наявності вільного волевиявлення особи, непорушності права власності та здійснення цього права власником відповідно до закону на власний розсуд, за своєю волею, незалежно від волі інших осіб, необхідності згоди обох сторін при укладенні чи зміні договору.

Відтак, на думку Скаржника, прийняття або неприйняття пропозиції стосовно внесення є правом сторони договору, в даному випадку - Головного управління. Тому неприйняття Відповідачем пропозиції щодо внесення змін до договору оренди землі стосовно зміни розміру нормативної грошової оцінки землі, відповідає вищезазначеним нормам матеріального права.

5. Узагальнений виклад позиції інших учасників справи

Селянське (фермерське) господарство «Узун» у відзиві на апеляційну скаргу просить суд залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін.

В обгрунтування своїх заперечень, стосовно доводів викладених у апеляційній скарзі, Господарство зазначає та тому, що твердження Відповідача, що зміни до договору оренди земельної ділянки повинні вноситись лише за згодою сторони договору - ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області, є помилковим, оскільки у разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку і такі зміни можуть бути внесенні вже за рішенням суду.

Зокрема, Господарство посилається на те, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру ооенявої плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміну орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями п. 288.5.1 ст. 288 ПК України ( аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду у складі палати для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності КГС ВС від 10.09.2018 р. по справі № 920/739/17 ). Тобто, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є безумовною підставою для перегляду розміру орендної плати незалежно від того, чи передбачена ця умова в діючому договорі оренди землі чи ні.

6. Рух справи в суді апеляційної інстанції

Автоматичною системою документообігу для вирішення питання про призначення справи до розгляду визначено суддю-доповідача Кощеєва І. М. у складі колегії суддів: Кузнецової І. Л., Чус О.В.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 21.04.2020 р. апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області на рішення Господарського суду Запорізької області від 17.03.2020 р. у справі № 908/3581/19 було залишено без руху, надано апелянту строк 10 днів з дня отримання копії цієї ухвали для усунення недоліків, шляхом подання до суду апеляційної інстанції доказів сплати судового збору у належному порядку та розмірі (платіжного доручення).

Розпорядженням керівника апарату суду від 12.05.2020 р., у зв`язку з перебуванням у відпустці судді Чус О.В., відповідно до п. 2.4.6 Засад використання автоматизованої системи документообігу суду у Центральному апеляційному господарському суді, затверджених рішенням, оформленим протоколом зборів суддів Центрального апеляційного господарського суду № 2 від 08.10.2018 р. зі змінами, призначено проведення автоматичної зміни складу колегії суддів, для вирішення питання про відкриття апеляційного провадження та призначення справи до розгляду.

Автоматичною системою документообігу для вирішення питання про призначення справи до розгляду визначено суддю-доповідача Кощеєва І. М. у складі колегії суддів: Кузнецової І. Л., Подобєда І.М.

Після усунення недоліків апеляційної скарги, ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 13.05.2020 р. відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області. Розгляд скарги призначено в судове засідання на 02.07.2020 р.

05.06.2020 р. від представника Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, через систему "Електронний суд", надійшло клопотання про проведення судового засідання, призначеного на 02.07.2020 р. у справі № 908/3581/19, в режимі відеоконференції. Проведення судового засідання в режимі відеоконференції просить доручити Господарському суду Запорізької області.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 09.06.2020 р. судове засідання у справі № 908/3581/19 вирішено провести в режимі відеоконференції 02.07.2020 р. о 15:00 год. Забезпечити проведення відеоконференції за участю представника Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області з Центральним апеляційним господарським судом 02.07.2020 р. було доручено Господарському суду Запорізької області.

На підставі розпорядження керівника апарату суду від 01.07.2020 р., у зв`язку з виходом на роботу судді Чус О.В. - члена колегії суддів, визначеного протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 16.04.2020 р., для дотримання принципу незмінності колегії суддів при розгляді справи здійснено автоматичну зміну складу колегії суддів у справі № 908/3581/19, відповідно до якої визначено склад колегії суддів: головуючий суддя: Кощеєв І.М., судді: Кузнецова І.Л.,Чус О.В.

Розпорядженням керівника апарату суду від 01.07.2020 р., у зв`язку з перебуванням у відпустці судді Кузнецової І.Л., відповідно до п. 2.4.6 Засад використання автоматизованої системи документообігу суду у Центральному апеляційному господарському суді, затверджених рішенням, оформленим протоколом зборів суддів Центрального апеляційного господарського суду №2 від 08.10.2018 р. зі змінами, призначено проведення автоматичної зміни складу колегії суддів.

Автоматичною системою документообігу, для розгляду справи заяви про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції по справі визначено суддю-доповідача Кощеєва І. М. у складі колегії суддів: Чус О.В. Іванова О.Г.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 02.07.2020 р. колегією суддів у складі: судді-доповідача Кощеєва І. М. , суддів: Чус О.В., Іванова О.Г., апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області на рішення Господарського суду Запорізької області від 17.03.2020 р. прийнято до свого провадження.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 02.07.2020 р. розгляд апеляційної скарги було відкладено в судове засідання на 30.07.2020 р..

Від Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області до суду надійшло клопотання про участь представника Відповідача в судовому засіданні в режимі відеоконференції в приміщенні Господарського суду Запорізької області.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 27.07.2020 р. Головному управлінню Держгеокадастру у Запорізькій області у задоволенні клопотання про участь у судовому засіданні, призначеному на 30.07.2020 р. о 15:00 год. у справі № 908/3581/19, в режимі відеоконференції відмовлено.

Розпорядженням керівника апарату суду від 30.07.2020 р., у зв`язку з перебуванням у відпустці судді Іванова О.Г., відповідно до п. 2.4.6 Засад використання автоматизованої системи документообігу суду у Центральному апеляційному господарському суді, затверджених рішенням, оформленим протоколом зборів суддів Центрального апеляційного господарського суду №2 від 08.10.2018 р. зі змінами, призначено проведення автоматичної зміни складу колегії суддів.

Автоматичною системою документообігу, для розгляду справи визначено суддю-доповідача Кощеєва І. М. у складі колегії суддів: Кузнецової І.Л., Чус О.В..

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 30.07.2020 р. колегією суддів у складі: судді-доповідача Кощеєва І. М. , суддів: Кузнецової І.Л., Чус О.В., апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області на рішення Господарського суду Запорізької області від 17.03.2020 р. прийнято до свого провадження.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 30.07.2020 р. зупинено провадження за апеляційною скаргою Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області на рішення Господарського суду Запорізької області від 17.03.2020 р. у справі № 908/3581/19 до закінчення розгляду Великою Палатою Верховного Суду справи № 921/530/18 у подібних правовідносинах.

16.02.2021 р. Велика Палата Верховного Суду 19.01.2021 р. прийняла постанову у справі № 921/530/18.

Розпорядженням керівника апарату суду від 07.04.2021 р., у зв`язку з перебуванням у відпустці судді Чус О.В., відповідно до п. 2.4.6 Засад використання автоматизованої системи документообігу суду у Центральному апеляційному господарському суді, затверджених рішенням, оформленим протоколом зборів суддів Центрального апеляційного господарського суду № 2 від 08.10.2018 р. зі змінами, призначено проведення автоматичної зміни складу колегії суддів.

Автоматичною системою документообігу для поновлення провадження у справі визначено суддю-доповідача Кощеєва І. М. у складі колегії суддів: Кузнецової І.Л., Подобєда І.М.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 07.04.2021 р. поновлено апеляційне провадження відкрите за апеляційною скаргою Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області на рішення Господарського суду Запорізької області від 17.03.2020р. у справі № 904/3581/19. Розгляд справи призначено на 20.05.2021 р. на 10:30 год.

Розпорядженням керівника апарату суду від 20.05.2021 р., у зв`язку з виходом на роботу судді Чус О.В., відповідно до п. 2.4.6 Засад використання автоматизованої системи документообігу суду у Центральному апеляційному господарському суді, затверджених рішенням, оформленим протоколом зборів суддів Центрального апеляційного господарського суду № 2 від 08.10.2018 р. зі змінами, призначено проведення автоматичної зміни складу колегії суддів, для дотримання принципу незмінності колегії суддів при розгляді справи № 908/3581/19, шляхом передачі справи раніше визначеній колегії суддів.

Автоматичною системою документообігу для поновлення провадження у справі визначено суддю-доповідача Кощеєва І. М. у складі колегії суддів: Кузнецової І.Л., Чус О.В..

Сторони не скористалися своїм правом участі в судовому засіданні та не забезпечили явку уповноважених представників, хоча про час та місце судового засідання були повідомлені належним чином.

Частиною 1 ст. 9 Конституції України встановлено, що чинні міжнародні договори, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, є частиною національного законодавства України.

Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція) ратифікована Верховною Радою України 17.07.1997 p. і набула чинності в Україні 11.09.1997 p.

З прийняттям у 2006 році Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» , Конвенція та практика Суду застосовується судами України як джерело права.

Частиною 4 ст. 11 ГПК України передбачено застосування судом Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і протоколи до неї, згоду на обов`язковість яких надано Верховною Радою України, та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.

Відповідно до частини 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року, кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.

У рішеннях Європейського суду з прав людини у справах « Ryabykh v.Russia» від 24.07.2003 р., « Svitlana Naumenko v. Ukraine» від 09.11.2014 р. зазначено, що право на справедливий судовий розгляд, гарантоване частиною 1 ст. 6 Конвенції, повинно тлумачитись у світлі Преамбули Конвенції, яка проголошує верховенство права спільною спадщиною Високих Договірних Сторін.

Розумність строку визначається окремо для кожної справи. Для цього враховують її складність та обсяг, поведінку учасників судового процесу, час, необхідний для проведення відповідної експертизи (наприклад, рішення Суду у справі G. B. проти Франції ), тощо. Отже, поняття розумний строк є оціночним, суб`єктивним фактором, що унеможливлює визначення конкретних строків судового розгляду справи, тому потребує нормативного встановлення.

Точкою відліку часу розгляду цивільної справи протягом розумного строку умовно можна вважати момент подання позовної заяви до суду.

Роль національних суддів полягає у швидкому та ефективному розгляді справ (&51 рішення Європейського суду з прав людини від 30.11.2006 р. у справі "Красношапка проти України").

З огляду на викладене та зважаючи, що на думку суду обставини справи свідчать про наявність у справі матеріалів достатніх для її розгляду та ухвалення законного і обґрунтованого рішення, а також те, що судом сторонам були створені належні умови для надання усіх необхідних доказів (надано достатньо часу для підготовки до судового засідання, ознайомитись із матеріалами справи, зняти з них копії, надати нові докази тощо), подальше відкладення розгляду справи суперечитиме вищезгаданому принципу розгляду справи впродовж розумного строку.

Беручи до уваги наведене, а також те, що неявка вказаних учасників провадження у справі, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи, матеріали справи є достатніми для розгляду апеляційної скарги, апеляційний господарський суд дійшов висновку про розгляд справи за відсутності представників сторін.

У судовому засіданні 20.05.2021 р., була оголошена вступна та резолютивна частини постанови Центрального апеляційного господарського суду.

7. Встановлені судом обставини справи

30.12.2008 р. між Новомиколаївською районною державною адміністрацією ( Орендодавець ) та Селянським (фермерським) господарством «Узун» ( Орендар ) укладено договір оренди земельної ділянки (далі - договір), відповідно до п. 1.1. якого Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за межами села Новоіванківка на території Новоіванківської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області, в контурі № НОМЕР_1 , земельна ділянка № 1.

В оренду передається земельна ділянка загальною площею 36,5149 гектарів ріллі (кадастровий номер 2323683500:04:005:0004) (п. 2.1. договору).

Відповідно до п. 3.1. договору договір укладено на 10 років. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 60 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Пунктом 14.1 договору сторони передбачили, що договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.

Договір оренди землі зареєстрований у Запорізькій регіональній філії ДП «Центр державного земельного кадастру» 22.01.2009 р. за № 040927400001.

Строк дії договору встановлено до 22.01.2019 р. включно.

Рішенням Господарського суду Запорізької області від 04.02.2019 р. у справі № 908/2315/18 за позовом Селянського (фермерського) господарства «Узун» в особі голови Узуна Костянтина Стельяновича до відповідача Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області про визнання незаконною відмови в поновленні договору оренди землі та укладення додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки, позовні вимоги задоволено в повному обсязі.

Визнано незаконною відмову Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області від 18.10.2018 р. № 27-8-0.6-6391/2-18 в поновлені договору оренди землі від 30.12.2008 р., укладеного між Новомиколаївською районною державною адміністрацією Запорізької області та Селянським (фермерським) господарством «Узун» (зареєстровано у ЗРФ Центр ДЗК 22.01.2008 р. за № 040927400001).

Додаткова угода № 4 про поновлення терміну дії договору оренди земельної ділянки від 30.12.2008 р. (зареєстровано в Державному реєстрі земель 22.01.2009 р. за № 040927400001) між Головним управлінням Держгеокадастру у Запорізькій області та Селянським (фермерським) господарством «Узун» на умовах наданого Селянським (фермерським) господарством «Узун» проекту, вважається укладеною. У вказаній додатковій угоді зазначено наступне: « 1. Поновити термін дії договору оренди земельної ділянки, укладеного між Новомиколаївською районною державною адміністрацією та Селянським (фермерським) господарством «Узун» 30.12.2008 р. та зареєстрованого в Державному реєстрі земель 22.01.2009 р. за № 040927400001 на 7 років, кадастровий номер земельної ділянки: 2323683500:04:005:0004. 2. Внести до договору оренди земельної ділянки від 30.12.2008 р., зареєстрованого в Державному реєстрі земель 22.01.2009 р. за № 040927400001, такі зміни та доповнення:2.1 пункт 2.3 розділу 2 «Об`єкт оренди» викласти в наступній редакції: «Нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 1 383 841,31 грн. (один мільйон триста вісімдесят три тисячі вісімсот сорок одна гривня тридцять одна копійка)» згідно листа відділу у Новомиколаївському районі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області № 0-8-0.29-3416/108-18 від 27.07.2018 р.; 2.2 пункт 2.5 розділу 2 «Об`єкт оренди» викласти в наступній редакції:«Інші особливості об`єкта оренди, які можуть вплинути на орендні відносини: згідно агрохімічного паспорта поля, земельної ділянки № 128105, затвердженого директором Запорізької філії ДУ «Держгрунтохорона» Кущ І., земельна ділянка площею 36,5149 га станом на 2018 рік має наступні показники стану ґрунту (в балах): агрохімічна оцінка - 64, екоголо - агрохімічна - 53» ; 2.3. Пункт 3.1 розділу 3 «Строк дії договору» викласти в наступній редакції: «По закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов`язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі). Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов`язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі . 2.4. Пункт 4.1 розділу 4 «Орендна плата» викласти в наступній редакції: «Річна орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 12 % (відсотків) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 166 060,96 грн. (сто шістдесят шість тисяч шістдесят гривень дев`яносто шість копійок)» : 2.5. Пункт 4.2 розділу 4 «Орендна плата» викласти в наступній редакції: «Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації визначених законодавством за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії» . 2.6. Пункт 4.5 розділу 4 «Орендна плата» викласти в наступній редакції: «У разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором: - у 10-денний строк сплачується штраф у розмір 100 відсотків річної орендної плати, встановленої цим договором; - стягується пеня у розмірі 0,1 % (відсотків) несплаченої суми за кожний день прострочення» . 2.7. Пункт 7.1 розділу 7 «Умови повернення земельної ділянки» доповнити абзацом 1: «У разі погіршення якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей орендованої земельної ділянки (орендованих земельних ділянок) або приведення їх у непридатний для використання за цільовим призначенням стан збитки, що підлягають відшкодуванню, визначаються відповідно до Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету МіністрівУкраїни від 19 квітня 1993№ 284 (ЗП України, 1993 р., № 10ст. 193)» .

Постановою Центрального апеляційного господарського суду від 18.04.2019 р. рішення Господарського суду Запорізької областівід 04.02.2019 у справі № 908/2315/18 залишено без змін.

Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 09.07.2019 р. № 908/2315/18 постанову Центрального апеляційного господарського суду від 18.04.2019 р. та рішення Господарського суду Запорізької області від 04.02.2019 р. у справі 908/2315/18 залишено без змін.

Відповідно до ч. 4 ст. 75 ГПК України обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Позивач направив на адресу відповідача лист - повідомлення № б/н від 05.08.2019 р. про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 30.12.2008 р. (земельна ділянка №2323683500:04:005:0004, площею 36,5149 га), зареєстрованого у ЗРФ Центр ДЗК 22.01.2009 р. за № 040927400001, відповідно до якого, керуючись ст. 30 Закону України «Про оренду землі» , ст. 632 ЦК України, С(Ф)Г «Узун» просило погодити зміни до договору оренди землі шляхом укладення додаткової угоди про наступні доповнення: -Пункт 2.3. розділу 2 «Об`єкт оренди» договору оренди земельної ділянки від 30.12.2008 доповнити абзацом 2, визначивши, що: «З 01.01.2020 для обрахування розміру орендної плати застосуванню підлягатиме нормативно грошова оцінка земельної ділянки згідно витягу із технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки від 08.05.2019 № 1138/198-19, яка складає 1054347,66 грн.; - Пункт 4.1. розділу 4 «Орендна плата» договору оренди земельної ділянки від 30.12.2008 доповнити абзацом 2, визначивши, що: «З 01.01.2020 річна орендна плата повинна вноситись орендарем у грошовій формі у розмірі 12 % (відсотків) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 126521,72 грн.

До листа додані наступні документи: копія витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 08.05.2019 № 1138/198-19, копія витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію речового права № 166100561 від 10.05.2019 р., скріншот з веб-порталу: https://ngo.land.gov.ua/uk/map/ про нормативно грошову оцінку земельної ділянки № 2323683500:04:005:0004 станом на 15.10.2019, додаткова угода від 15.10.2019 р. до договору оренди землі від 30.12.2008 р., розрахунок розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності, грошова оцінка яких проведена на 08.05.2019.

У листі - відповіді ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області № У--169-528/6-19 від 08.10.2019 на лист позивача від 05.08.2019 управління зазначило, що у листі - повідомленні С(Ф)Г «Узун» не вказано строк для відповіді, оскільки відповідь заявником не отримана протягом необхідного для цього часу, слід вважати, що пропозиція укласти договір (оферта) не прийнята управління. Лист позивача від 05.08.2019 зареєстровано в ГУ Держгеокадастрі у Запорізькій області 25.09.2019 за дорученням № У-20083/0/15-19/0.3-1-ГЛ.

Позивач направив на адресу відповідача лист - повідомлення № б/н від 15.10.2019 про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 30.12.2008 (земельна ділянка №2323683500:04:005:0004, площею 36,5149 га), зареєстрованого у ЗРФ Центр ДЗК 22.01.2009 за № 040927400001, у листі - повідомленні від 05.08.2019, просив повідомити про результати розгляду листа-повідомлення прошу повідомити в строк, передбачений ч. 3 ст. 188 ГК України.

До листа-повідомлення № б/н від 15.10.2019 надано наступний пакет документів: копія витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 08.05.2019 № 1138/198-19, копія витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію речового права № 166100561 від 10.05.2019, скріншот з веб-порталу: https://ngo.land.gov.ua/uk/map/ про нормативно грошову оцінку земельної ділянки № 2323683500:04:005:0004 станом на 15.10.2019, додаткова угода від 15.10.2019 до договору оренди землі від 30.12.2008, розрахунок розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності, грошова оцінка яких проведена на 08.05.2019.

У відповіді на лист-повідомлення № б/н від 15.10.2019, ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області у листі № 27-8-0.6-6124/2-19 від 18.11.2019 «Про розгляд листа» зазначило наступне: наказом Мінагрополітики України від 16.11.2018 № 552 затверджено Загальнонаціональну (всеукраїнську) нормативну грошову оцінку земель сільськогосподарського призначення за межами населених пунктів. Надання відомостей про нормативну грошову оцінку земельних ділянок сільськогосподарського призначення здійснюється відповідно до вимог ст. 20 Закону України «Про оцінку земель» у форматі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку в порядку надання адміністративних послуг. Тому орендарі земельних ділянки мають можливість самостійно отримати відомості про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та звернутися до органу ДФС для сплати орендної плати у відповідності до умов договору оренди землі з урахуванням нової нормативно грошової оцінки землі. Неприйняття пропозиції головним управлінням про внесення змін до договору оренди землі в частині розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки жодним чином не порушує та не обмежує прав позивача. Враховуючи положення чинного законодавства зміни до договору можуть бути внесені лише за згодою сторін.

Відповідно до витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 08.05.2019 р. нормативно грошова оцінка земельної ділянки ділянка загальною площею 36,5149 гектарів ріллі ( кадастровий номер 2323683500:04:005:0004) становить 1 054 347,66 грн.

Відмова Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області в укладенні додаткової угоди до договору оренди шляхом внесення змін до визначення нормативної грошової оцінки землі, розміру орендної плати і стала підставою для звернення Позивача із цим позовом до суду.

8. Оцінка аргументів учасників справи і висновків суду першої інстанції

Відповідно до ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги (ч. 1). Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї (ч. 2). Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього (ч. 3). Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права (ч. 4).

Заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши доводи, наведені в апеляційній скарзі та запереченнях на неї, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, апеляційний господарський суд дійшов висновку, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, а рішення господарського суду частковому скасуванню виходячи з наступного.

Відповідно до ст. 2 Закону України «Про оренду землі» від 06.10.1998 № 161-ХIV відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Згідно із ст. 13 зазначеного Закону, договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Позивач, у визначеному законом порядку на підставі укладеного договору оренди, набув право на користування земельною ділянкою. Строк дії договору продовжено за рішення суду. Наразі договір оренди є чинним. Протягом його дії її сторонами були внесені зміни, які стосувалися порядку визначення орендної плати, розміру орендної плати.

За змістом ст. 21 Закону України«Про оренду землі» орендна плата за землю це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Ст. 288 Податкового кодексу України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, оформлений та зареєстрований відповідно до законодавства. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Згідно з пунктом 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди. Разом з тим, в силу пунктів 288.5.1, 288.5.2 цієї норми, річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Згідно з частиною 3 ст. 201 Земельного кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо.

Відповідно до абзацу 13 ст. 1 Закону України «Про оцінку землі» нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України «Про землеустрій» (ст. 18 Закону).

Відповідно до ст. 26 Закону України «Про землеустрій» замовниками документації із землеустрою можуть бути органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, що подається платником податку до контролюючому органу за місцезнаходженням та місцем розташування земельної ділянки разом із декларацією такого платника податку, з уточненою інформацією про площу земельної ділянки, а також відомості про наявність земельних ділянок (стаття 20 Закону України «Про оцінку землі» , ст. 288 Податкового кодексу України).

Постановою Кабінету Міністрів України «Про проведення загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення» від 07.02.2018 р. №105 затверджено Порядок проведення загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та визначено у 2018 році проведення загальнонаціональну (всеукраїнську) нормативну грошову оцінку земель сільськогосподарського призначення. Цей Порядок визначає процедуру проведення загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення. У цьому Порядку під загальнонаціональною (всеукраїнською) нормативною грошовою оцінкою земель сільськогосподарського призначення слід розуміти нормативну грошову оцінку земель сільськогосподарського призначення, яка проводиться одночасно на всій території України. Оцінка проводиться відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2016 р. № 831. Оцінку проводить уповноважений Держгеокадастром на здійснення заходів, передбачених бюджетною програмою «Проведення земельної реформи» , суб`єкт господарювання, який є суб`єктом оціночної діяльності відповідно до статті 6 та з урахуванням вимог частини 3 ст. 18 Закону України «Про оцінку земель» . Об`єктом оцінки є землі сільськогосподарського призначення незалежно від форми власності в межах території природно-сільськогосподарських районів (у тому числі гірських природно-сільськогосподарських районів) Автономної Республіки Крим, областей, крім земель сільськогосподарського призначення в межах населених пунктів.

Згідно з пунктом 22 Порядку проведення загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації за формою згідно з додатком 3 до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, затвердженого наказом Мінагрополітики від 23.05.2017 №262.

Згідно з підпунктом 8 пункту 22 Порядку ведення Державного земельного кадастру, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 р. № 1051, після проведення загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та затвердження технічної документації із загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення відповідно до Порядку проведення загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07.02.2018 №105, підставою для надання відомостей із Державного земельного кадастру про нормативну грошову оцінку земельної ділянки сільськогосподарського призначення (крім земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів) є виключно дані загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, які внесені до Державного земельного кадастру та не підлягають оновленню протягом строку, визначеного Законом України «Про оцінку земель» .

Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 16.11.2018 р. № 552 «Про затвердження технічної документації із загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення» затверджено технічну документацію із загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення.

Наказом Міністерства юстиції від 20.11.2018 р. № 3635/5 визначено, що відповідно до підпунктів «д» , «е» пункту 5 Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, яке затверджене Постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.1992 р. № 731(із змінами), Наказ Міністерства аграрної політики та продовольства України від 16.11. 2018 р. № 552 «Про затвердження технічної документації із загальнонаціональної ( всеукраїнської ) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення» визнано таким, що не підлягає державній реєстрації.

Згідно з інформацією, яка зазначена у Витягах із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, які перебувають у користуванні позивача станом на 05.08.2019 р. та 02.01.2020 р. нормативна грошова оцінка земельних ділянок визначена у меншому розмірі, ніж той, який встановлений сторонами при внесенні змін до договору оренди, у розмірі 1 054 347,66 грн. проти нормативної грошової оцінки 1 383 841,31 грн., яка визначена у пункті 2.3. додаткової угоди № 4 до договору від 30.12.2018 р..

Позивач двічі направляв на адресу ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області листи щодо внесення змін до договору оренди землі від 30.12.2008 р.. Проте, додаткова угода до договору оренди землі так і не була укладена.

Як вірно зазначив суд першої інстанції - зміни нормативної грошової оцінки є безумовними підставами для внесення відповідних змін до договору оренди землі для приведення його у відповідність до обставин, що змінилися і мають істотне значення для подальших правовідносин сторін.

З огляду на умови договору оренди, ст. 13 Закону України «Про оцінку земель» , ст. 21 Закону України «Про оренду землі» , у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки, з метою недопущення порушень законодавства у ході виконання договору оренди земельної ділянки між сторонами, Позивач правомірно направив Відповідачу проект додаткової угоди про внесення змін до умов договору оренди, яким визначена нова нормативна грошова оцінка орендованих Позивачем земельних ділянок.

Відповідно до приписів частин 3, 4 ст. 188 ГК України сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторони про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

У листі - відповіді ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області № У-169-528/6-19 від 08.10.2019 р. на лист позивача від 05.08.2019 р. управління зазначило, що у листі - повідомленні С(Ф)Г «Узун» не вказано строк для відповіді, оскільки відповідь заявником не отримана протягом необхідного для цього часу, слід вважати, що пропозиція укласти договір (оферта) не прийнята управлінням. Лист позивача від 05.08.2019 р. зареєстровано в ГУ Держгеокадастрі у Запорізькій області 25.09.2019 р. за дорученням № У-20083/0/15-19/0.3-1-ГЛ.

У відповіді на лист-повідомлення № б/н від 15.10.2019 р., ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області у листі № 27-8-0.6-6124/2-19 від 18.11.2019 р.«Про розгляд листа» зазначило наступне: наказом Мінагрополітики України від 16.11.2018 р. № 552 затверджено Загальнонаціональну (всеукраїнську) нормативну грошову оцінку земель сільськогосподарського призначення за межами населених пунктів. Надання відомостей про нормативну грошову оцінку земельних ділянок сільськогосподарського призначення здійснюється відповідно до вимог ст. 20 Закону України «Про оцінку земель» у форматі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку в порядку надання адміністративних послуг. Тому орендарі земельних ділянки мають можливість самостійно отримати відомості про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та звернутися до органу ДФС для сплати орендної плати у відповідності до умов договору оренди землі з урахуванням нової нормативно грошової оцінки землі. Неприйняття пропозиції головним управлінням про внесення змін до договору оренди землі в частині розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки жодним чином не порушує та не обмежує прав позивача. Враховуючи положення чинного законодавства зміни до договору можуть бути внесені лише за згодою сторін.

Ст. 30 Закону України «Про оренду землі» передбачає, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Відповідно до ст. 188 ГК України, якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.

Водночас, згідно з підпунктом 4.1.9 пункту 4.1 ст. 4 Податкового кодексу України податкове законодавство ґрунтується на принципі стабільності - зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки. Податки та збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року.

Згідно з підпунктом 14.1.147 пункту 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Норма ст. 7 Податкового кодексу України до елементів податку відносить, зокрема, базу оподаткування. Підпунктом 271.1.1 пункту 271.1 ст. 271цього Кодексу встановлено, що базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого зазначеним Кодексом. Аналіз наведених норм законодавства дає підстави вважати, що база оподаткування є елементом податку, тісно пов`язаним з об`єктом оподаткування, а нормативна грошова оцінка - конкретна вартісна характеристика бази. Отже, зміна бази оподаткування (нормативної грошової оцінки) стосується зміни регулювання податків, зборів та їх елементів.

З огляду на вказані обставини ( дату звернення Позивача до Орендодавця з заявою про внесення змін до договору оренди 05.08.2019 р. ) та наведені правові норми, внесення змін до договору оренди визначено Позивачем - з наступного бюджетного року (з 01.01.2020 р. ).

Відповідно до ч. 1, ч. 2 ст. 632 ЦК України у випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Згідно із ст. ст. 651, 652 ЦК України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Зокрема, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом, а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору.

Відповідно до ст. 30 Закону України «Про оренду землі» зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Отже, наведене свідчить, що обґрунтованими є висновки місцевого господарського суду стосовно того, що нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість внесення змін до договору, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Враховуючи наведене, є необґрунтованими доводи Скаржника стосовно того, що неприйняття Відповідачем пропозиції щодо внесення змін до договору оренди землі стосовно зміни розміру нормативної грошової оцінки землі, відповідає нормам матеріального права.

Водночас апеляційний господарський суд не погоджується з висновком місцевого господарського суду щодо визначення дати внесення змін до договору: дії нормативно грошової оцінки земельної ділянки у розмірі 1 383 841,31 грн. до 31.12.2019 р. включно, та дії нормативно грошової оцінко земельної ділянки у розмірі 1 054 347,66 грн. з 01.01.2020 р..; внесення річної орендної плати Орендарем у грошовій формі у розмірі 12 % (відсотків) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 166 060,96 грн. до 31.12.2019 р. включно, та внесення річної орендної плати з 01.01.2020 р. у розмірі 12 % (відсотків) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 126 521,72 грн..

Згідно з ч. 3 ст. 653 ЦК України, у разі зміни договору зобов`язання змінюється з моменту досягнення домовленості про зміну договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється у судовому порядку, зобов`язання змінюється з моменту набрання рішенням суду про зміну договору законної сили.

Наведені норми права передбачають, що зміна договору оренди землі допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. При цьому якщо договір змінений судом, то зобов`язання змінюється з моменту набрання відповідним рішенням суду законної сили.

Апеляційний господарський суд звертає увагу на неправильне застосування місцевим господарським судом ст. 188 ГК України до спірних правовідносин, за змістом ч. 5 якої договір вважається зміненим з дня набрання чинності судовим рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду, оскільки спір у цій справі виник між сторонами у земельних відносинах, а згідно з ч. 1 ст. 4 ГК України, не є предметом регулювання цього Кодексу земельні відносини.

Враховуючи викладене, апеляційний господарський суд доходить висновку, що зміни до прав та обов`язків сторін у даному випадку, які змінюються судовим рішенням, набувають чинності з моменту набрання таким рішенням законної сили.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Великої Палати Верховного Суду від 16.02.2021 р. у справі № 921/530/18.

Згідно з частиною 1 ст. 36 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" Верховний Суд є найвищим судом у системі судоустрою України, який забезпечує сталість та єдність судової практики у порядку та спосіб, визначені процесуальним законом.

За приписами частин 5, 6 ст. 13 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, є обов`язковими для всіх суб`єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права. Висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, враховуються іншими судами при застосуванні таких норм права.

Відповідно до ч. 4 ст. 236 ГПК України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Таким чином, колегія суддів апеляційної інстанції вважає, що рішення суду першої інстанції підлягає частквому скасуванню, у зв`язку з чим апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню.

9. Висновки за результатами розгляду апеляційної скарги

За змістом ст. 236 ГПК України, судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Відповідно до ст. 275 ГПК України, суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право, зокрема, скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове рішення у відповідній частині або змінити рішення.

Згідно з ч. 1 ст. 277 ГПК України, підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення є: 1) нез`ясування обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, встановленим обставинам справи; 4) порушення норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права.

Відповідно до ч. 4 ст. 277 ГПК України зміна судового рішення може полягати в доповненні або зміні його мотивувальної та (або) резолютивної частини.

Отже, ґрунтуючись на матеріалах справи, апеляційний суд вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, а рішення господарського суду підлягає зміні в частині визначення дати внесення змін до договору.

Інші аргументи, викладені в апеляційній скарзі, наведеного не спростовують.

Колегія суддів також зазначає, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розцінюватись як вимога детально відповідати на кожний аргумент апеляційної скарги (рішення ЄСПЛ у справі Трофимчук проти України, № 4241/03, від 28.10.2010 р.).

Європейський суд з прав людини вказав, що пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними залежно від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (Проніна проти України, № 63566/00, § 23, ЄСПЛ, від 18 липня 2006 року).

10. Судові витрати

Враховуючи підстави часткового задоволення позову, та підстави скасування рішення суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги і її розгляд, згідно вимог ст. 129 ГПК України, покладає на Скаржника.

На підставі вищевикладеного, керуючись статтями 269, 270, 273, 275 - 285, 287 ГПК України, Центральний апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області задовольнити частково.

Рішення Господарського суду Запорізької області від 17.03.2020 р. у справі № 908/3581/19 скасувати частково.

Прийняти нове рішення.

Позов задовольнити частково.

Внести до договору оренди земельної ділянки, укладеного між Новомиколаївською районною державною адміністрацією ( Орендодавець ), ідентифікаційний код юридичної особи 39820689 ( 69095, м. Запоріжжя, вул. Українська, 50 ) та Селянським ( фермерським) господарством «Узун» ( Орендар ), ідентифікаційний код юридичної особи 19264546 (70110, Запорізька область, Новомиколаївський район, с. Новоіванівка, вул. Гриценка, 11), від 30.12.2008, зареєстрованого в Державному реєстрі земель 22.01.2009 за № 040927400001, такі зміни та доповнення: пункт 2.3 розділу 2 «Об`єкт оренди» викласти в наступній редакції:

"Нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 1 054 347,66 грн. ( один мільйон п`ятдесят чотири тисячі триста сорок сім гривень шістдесят шість копійок ) згідно Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 08.05.2019 № 1138/198-19» .

Внести до договору оренди земельної ділянки, укладеного між Новомиколаївською районною державною адміністрацією (орендодавець), ідентифікаційний код юридичної особи 39820689 (69095, м. Запоріжжя, вул. Українська, 50) та Селянським (фермерським) господарством «Узун» (орендар), ідентифікаційний код юридичної особи 19264546 (70110, Запорізька область, Новомиколаївський район, с. Новоіванівка, вул. Гриценка, 11), від 30.12.2008, зареєстрованого в Державному реєстрі земель 22.01.2009 за № 040927400001, такі зміни та доповнення: пункт 4.1 розділу 4 «Орендна плата» викласти в наступній редакції:

«Річна орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 12 % (відсотків) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 126 521,72 грн. (сто двадцять шість тисяч п`ятсот двадцять одна гривня сімдесят дві копійки)» .

В решті позову - відмовити.

Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області на користь Селянського (фермерського) господарства «Узун» 960,50 грн. 00 коп. судового збору за подання позовної заяви до Господарського суду Запорізькій області та 39 грн. 20 коп. комісії за сплату судового збору, про що видати наказ.

Видачу відповідного наказу, з урахуванням необхідних реквізитів, доручити Господарському суду Запорізької області.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку у двадцятиденний строк до Верховного Суду.

Повний текст постанови складено 28.05.2021 р.

Головуючий суддя І.М. Кощеєв

Суддя І.Л. Кузнецова

Суддя О.В. Чус

СудЦентральний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення20.05.2021
Оприлюднено31.05.2021
Номер документу97241076
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/3581/19

Судовий наказ від 17.06.2021

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Науменко А.О.

Постанова від 20.05.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 19.05.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 07.04.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 30.07.2020

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 30.07.2020

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 27.07.2020

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 02.07.2020

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 02.07.2020

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 09.06.2020

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні