ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
27 травня 2021 рокуСєвєродонецькСправа № 360/5100/20
Луганський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Петросян К.Є.,
за участю: секретаря судового засідання Вакуленка А.В.,
представника позивача - Куклішина В.Г.,
представника відповідача - не прибув,
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Державної екологічної інспекції у Луганській області до товариства з обмеженою відповідальністю Попаснянський хлібокомбінат про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),
ВСТАНОВИВ:
30 грудня 2020 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Державної екологічної інспекції у Луганській області (далі позивач) до товариства з обмеженою відповідальністю Попаснянський хлібокомбінат (далі ТОВ Попаснянський хлібокомбінат або відповідач), в обґрунтування якого зазначено наступне.
На підставі статті 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , плану здійснення комплексних заходів державного нагляду (контролю), затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 28.11.2019 № 320, наказу Державної екологічної інспекції у Луганській області від 13.12.2019 № 2/1-28- 452, направлення на проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища від 10.03.2020 № 2/2-18-240, в період з 16.03.2020 по 19.03.2020 позивачем проведено планову перевірку щодо додержання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів ТОВ Попаснянський хлібокомбінат .
Під час проведеної планової перевірки ТОВ Попаснянський хлібокомбінат встановлено діяльність джерел забруднюючих речовин в атмосферне повітря, яке здійснюється без відповідного дозволу, що є порушенням статті 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря .
За результатами перевірки ТОВ Попаснянський хлібокомбінат позивачем складено акт від 19.03.2020 № 94 та надано припис щодо усунення виявлених порушень вимог природоохоронного законодавства від 19.03.2020 № 94.
Також, позивачем на підставі статті 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , наказу Державної екологічної інспекції у Луганській області від 09.06.2020 № 2/1-28-202, направлення на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів від 11.06.2020 № 2/2-18-592, в період з 11.06.2020 по 24.06.2020 проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо додержання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів ТОВ Попаснянський хлібокомбінат .
В ході перевірки усунення порушень вимог раніше наданого припису від 19.03.2020 №94 встановлено, що пункт 2 Припису стосовно зобов`язання отримання та надання копії Інспекції дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами ТОВ Попаснянський хлібокомбінат не виконаний, відповідний дозвіл не отримано.
За результатами позапланової перевірки складено акт позапланового заходу державного нагляд (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів від 24.06.2020 № 228.
З огляду на викладене, позивач вбачає неприпустимість ТОВ Попаснянський хлібокомбінат подальшої експлуатації обладнання, пов`язаного з викидами забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами викидів, тому просить суд застосувати до ТОВ Попаснянський хлібокомбінат заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді тимчасового зупинення виконання робіт з експлуатації обладнання, пов`язаного з викидами забруднюючих речовин в атмосферне повітря, шляхом зобов`язання тимчасово зупинити виконання робіт з експлуатації обладнання, розташованого за адресою: вул. Первомайська, буд. 83, м. Попасна, Луганська область, 93300, а саме:
- котла опалювального газового РОСС АОГВ-28-12-1-Н-Т-Д-М, заводський номер 74619;
- газової горілки G80А ВNх Gris/Е01Е.8 G/F-T (паспорт горілки № 54132, № виробника 000464);
- газової горілки G80A ВNх Gris/E01Е.8 G/F-T (паспорт горілки № 41328, № виробника 000491);
- 2 котлів саморобних твердопаливних;
до отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, передбаченого сстаттею 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря .
Відповідачем через канцелярію суду 09.03.2021 подано відзив на позовну заяву, відповідно до якого ТОВ Попаснянський хлібокомбінат позов не визнає з огляду на таке (а.с.162-164).
Між ТОВ Попаснянський хлібокомбінат та ТОВ Наукове підприємство Експертний Центр укладено договір №06-01/21 від 15 січня 2021 року про організацію комплексу послуг зі збору необхідних документів для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря для потреб ТОВ Попаснянський хлібокомбінат .
Відповідно до умов цього договору та технічного завдання до нього, ТОВ НП Експертний Центр внесено до Переліку установ, організацій та закладів, які здійснюють розробку документів, що обґрунтовують обсяги викидів для підприємств, установ організацій та громадян-суб`єктів підприємницької діяльності, затвердженого наказом Мінприроди №475 від 01.10.2012 та в найближчий час ці дозволи будуть отримані.
Зауважує, що ТОВ Попаснянський хлібокомбінат не повідомлено у встановлений у частині четвертій статті 5 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності 10-денний строк до дня проведення перевірки, та перевірку проведено під час дії мораторію згідно Закону України Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (СОVID-19) із змінами і доповненнями, внесеними Законами України від 30 березня 2020 року № 540-ІХ, від 13 травня 2020 року № 591-IX), яким передбачено що тимчасово, по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (СОVID-І9, але не раніше 30 червня 2020 року, забороняється проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Також позивач посилається на не додержання позивачем строку для звернення до суду, оскільки перебіг строку для подачі позову обчислюється з наступного дня після закінчення перевірки, натомість позовну заяву подано 30.12.2020.
На підставі викладеного, просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог Державної екологічної інспекції у Луганській області.
Позивачем 18.03.2021 через канцелярію суду подано відповідь на відзив відповідача, згідно якого зазначено, що на момент здійснення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів ТОВ Попаснянський хлібокомбінат повинен був мати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, а не розпочинати процес отримання його після звернення до суду з позовною заявою про застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю).
Зауважив про необґрунтованість доводів відповідача стосовно не повідомлення про початок перевірки, оскільки Інспекція направляла ТОВ Попаснянський хлібомбінат направлення на проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища від 10.03.2020 № 2/2-18-240 рекомендованим листом.
Стосовно заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби зауважив, що Закон України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19) № 540-ІХ, що регулює суспільні відносини на запобігання виникнення та поширенню коронавірусної хвороби, прийнятий 30.03.2020, а плановий захід державного нагляду (контролю) щодо додержання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів ТОВ Попаснянський хлібокомбінат проведено 19.03.2020.
На підставі вищевикладеного, просить позов Державної екологічної інспекції у Луганській області про застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю) задовольнити в повному обсязі (а.с.180).
Ухвалою суду від 31.12.2020 позовну заяву Державної екологічної інспекції у Луганській області залишено без руху (а.с.130).
Ухвалою суду від 21.01.2021 прийнято позовну заяву Державної екологічної інспекції у Луганській області до розгляду та відкрито провадження у справі, розгляд справи визначено в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (викдику) сторін (а.с.139-141).
Ухвалою суду від 01.02.2021 визначено подальший розгляд справи здійснювати в порядку загального позовного провадження (а.с.150-151).
Ухвалою суду від 06.04.2021 продовжено строк підготовчого провадження по справі на тридцять днів (а.с.186).
Ухвалою суду від 19.04.2021 закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті (а.с.190-191).
У судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги, надав пояснення аналогічні пред`явленому позову, просив його задовольнити.
Представник відповідача у судове засідання не прибув, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, причину неявки суду не повідомив.
Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст.72-79 КАС України, суд дійшов такого.
Судом встановлено, що ТОВ Попаснянський хлібокомбінат зареєстровано в якості юридичної особи, код ЄДРПОУ 33224912, місце знаходження: 93300, Луганська область, Попаснянський район, м.Попасна, вул.Первомайська, 83, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 26.05.2021 № 38256474267. Основний вид економічної діяльності код КВЕД 10.71 Виробництво хліба та хлібобулочних виробів; виробництво борошняних кондитерських виробів, тортів і тістечок нетривалого зберігання (а.с.208-212).
На підставі статті 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , плану здійснення комплексних заходів державного нагляду (контролю), затвердженого наказом Державної регуляторної служби України від 28.11.2019 № 320, наказу Державної екологічної інспекції у Луганській області від 13.12.2019 № 2/1-28-452, направлення на проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища від 10.03.2020 № 2/2-18-240, в період з 16.03.2020 по 19.03.2020 позивачем було проведено планову перевірку щодо додержання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів ТОВ Попаснянський хлібокомбінат (а.с.7, 213-217).
Під час проведення планової перевірки ТОВ Попаснянський хлібокомбінат встановлено діяльність за адресою: 93300, Луганська область, Попаснянський район, м.Попасна, вул.Первомайська, 83, з використанням джерела утворення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, які розташовані за вищевказаною адресою, а саме:
- котел опалювальний газовий РОСС АОГВ-28-12-1-Н-Т-Д-М, заводський номер 74619, який виготовлено у серпні 2009 року, розташований у адміністративній будівлі ТОВ Попаснянський хлібокомбінат ;
- газова горілка G80А ВNх Gris/Е01Е.8 G/F-T (паспорт горілки № 54132), № виробника 000464, яку виготовлено у 2006 році, розташована у приміщенні виробничої будівлі ТОВ Попаснянський хлібокомбінат ;
- газова горілка G80A ВNх Gris/E01Е.8 G/F-T (паспорт горілки № 41328), № виробника 000491, яку виготовлено у 2006 році, розташована у приміщенні виробничої будівлі ТОВ Попаснянський хлібокомбінат );
- котел саморобний твердопаливний, який розташований у приміщені виробничої будівлі ТОВ Попаснянський хлібокомбінат , у якості палива використовується дрова та кам`яне вугілля;
- котел саморобний твердопаливний, який розташований у приміщенні складу ТОВ Попаснянський хлібокомбінат , у якості палива використовується дрова та кам`яне вугілля.
Використовуючи та експлуатуючі вищезазначені джерела утворення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, які розташовані на підприємстві, відповідач здійснює викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, при цьому не має дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелам, що не заперечується відповідачем.
У відношенні директора ТОВ Попаснянський хлібокомбінат ОСОБА_1 18.03.2020 складено протокол про адміністративне правопорушення, передбачене частиною 1 статті 78 КУпАП та винесена відповідна постанова про накладення адміністративного стягнення, у вигляді штрафу у сумі 136 грн, який у встановлений законодавством строк добровільно сплачено 23.03.2020 (а.с.77-79).
За результатами перевірки ТОВ Попаснянський хлібокомбінат позивачем складено акт від 19.03.2020 № 94 та надано припис щодо усунення виявлених порушень вимог природоохоронного законодавства від 19.03.2020 № 94 (а.с.8-76).
Також, Інспекцією на підставі статті 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , наказу Державної екологічної інспекції у Луганській області від 09.06.2020 № 2/1-28-202, направлення на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів від 11.06.2020 № 2/2-18-592, в період з 11.06.2020 по 24.06.2020 проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо додержання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів ТОВ Попаснянський хлібокомбінат (а.с.81-82).
Під час здійснення позапланової перевірки встановлено факт невиконання ТОВ Попаснянський хлібокомбінат пункту 2 припису від 19.03.2020 № 94 стосовно отримання та наданні копії дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, про що складено акт від 24.06.2020 № 228 (83-121).
За невиконання пунктів припису щодо усунення порушень вимог природоохоронного законодавства до адміністративної відповідальності у вигляді адміністративного штрафу притягнуто головного інженера ТОВ Попаснянський хлібокомбінат за статтею 188-5 КУпАП на суму 272 грн, який сплачено в установлений законом термін в повному обсязі (а.с.122-124).
З огляду на викладене позивач вбачає неприпустимість ТОВ Попаснянський хлібокомбінат подальшої експлуатації обладнання, пов`язаного з викидами забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами викидів, у звязку із чим звернувся до суду із даним позовом.
Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з такого.
Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 № 877-V (далі Закон № 877) .
Згідно зі статтею 1 Закону № 877 державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
За приписами частини першої статті 2 Закону № 877 дія цього Закону поширюється на відносини, пов`язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Відповідно до частини шостої статті 7 Закону № 877 за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.
На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу (частина сьома статті 7 Закону № 877).
Частиною восьмою статті 7 Закону № 877 визначено, що припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.
Отже, з аналізу наведених норм діючого законодавства вбачається, що у разі встановлення порушень природоохоронного законодавства, позивач має право вказати на виявлені порушення, винести припис та надати добровільний строк на його виконання. У разі невиконання припису, до підприємства можливо застосувати примусові заходи реагування у вигляді зупинення виконання робіт.
Водночас, правові і організаційні основи та екологічні вимоги в галузі охорони атмосферного повітря визначає Закон України "Про охорону атмосферного повітря" від 16.10.1992 № № 2707-XII (далі Закон № 2707).
Цей закон спрямований на збереження та відновлення природного стану атмосферного повітря, створення сприятливих умов для життєдіяльності, забезпечення екологічної безпеки та запобігання шкідливому впливу атмосферного повітря на здоров`я людей та навколишнє природне середовище, а також визначає правові і організаційні основи та екологічні вимоги в галузі охорони атмосферного повітря.
У статті 10 Закону № 2707 передбачено, що підприємства, установи, організації та громадяни - суб`єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов`язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов`язані: здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо; вживати заходів щодо зменшення обсягів викидів забруднюючих речовин і зменшення впливу фізичних факторів; забезпечувати безперебійну ефективну роботу і підтримання у справному стані споруд, устаткування та апаратури для очищення викидів і зменшення рівнів впливу фізичних та біологічних факторів. Виконання заходів щодо охорони атмосферного повітря не повинно призводити до забруднення ґрунтів, вод та інших природних об`єктів.
Положеннями статті 11 Закону № 2707 визначено, що викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.
Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися на підставі дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до першої групи, суб`єкту господарювання, об`єкт якого знаходиться на території зони відчуження, зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.
Відповідно до пункту в частини першої статі 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища від 25.06.1991 № 1264-XII до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить: обмеження чи зупинення (тимчасове) діяльності підприємств і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, законодавства про оцінку впливу на довкілля, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин.
Центральним органом виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів є Державна екологічна інспекція України, правовий статус якої визначено у Положенні, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України в від 19.04.2017 № 275, пунктом 7 якого визначено, що Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Державна екологічна інспекція у Луганській області, правовий статус якої визначено Положенням Про Державну екологічну інспекцію у Луганській області , затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 28.04.2020 № 123, є територіальним органом Державної екологічної інспекції України, основним завданням якої є реалізація повноважень Держекоінспекції у межах Луганської області.
Відповідно до пункту 2 розділу ІІ Положення від 28.04.2020 № 123 Державна екологічна інспекція у Луганській області здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог, зокрема, законодавства про охорону атмосферного повітря щодо наявності та додержання умов дозволів на викиди забруднюючих речовин.
Пунктом 6 розділу ІІ Положення від 28.04.2020 № 123 визначено, що Державна екологічна інспекція у Луганській області звертається до суду із позовом щодо обмеження чи зупинення діяльності субєктів господарювання і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів в атмосферне повітря забруднюючих речовин, впливу фізичних та біологічних факторів, лімітів скидів забруднюючих речовин.
З огляду на завдання адміністративного судочинства такий механізм реалізації владних повноважень покладає на адміністративний суд обов`язок, окрім іншого, запобігти неправомірному обмеженню прав та інтересів конкретних суб`єктів господарювання суб`єктами владних повноважень. З іншого боку суд повинен зважати на підстави, які змушують контролюючий орган звертатися з позовом про застосування таких заходів реагування, як-от зупинення роботи підприємств чи їхніх окремих об`єктів. З урахуванням наведених контролюючим органом обставин у зіставленні з наслідками застосування заходів реагування адміністративний суд і повинен ухвалити рішення по суті і в межах позовних вимог.
Судом встановлено та підтверджується матеріалами справи, що у ТОВ Попаснянський хлібокомбінат відсутній дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря згаданими стаціонарними джерелами. Товариством не виконано вимоги припису від 19.03.2020 № 94, а саме не забезпечено отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.
Оскільки проведеною перевіркою встановлено факт не оформлення відповідачем дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, з метою попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті вищевказаних порушень, суд дійшов висновку про можливість застосування до ТОВ Попаснянський хлібокомбінат заходів реагування щодо державного нагляду (контролю) у вигляді тимчасового призупинення виконання робіт в частині експлуатації обладнання, пов`язаного з викидами забруднюючих речовин в атмосферне повітря та зупинення впливу фізичних та біологічних факторів.
Зазначене відповідає висновку Верховного Суду, викладеному у постанові від 07.08.2019 по справі № 140/2043/18 (провадження № К/9901/18193/19).
Суд зауважує, що застосування заходів реагування у вигляді зупинення виконання робіт в частині експлуатації обладнання, пов`язаного з викидами забруднюючих речовин в атмосферне повітря є тимчасовим заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері екологічної безпеки, які створюють загрозу шкідливому впливу атмосферного повітря на здоров`я людей та навколишнє природне середовище. При цьому, поняття "загроза здоров`я людей та навколишнього природного середовища є оціночним поняттям, яке лежить у сфері захисту населення, територій, навколишнього природного середовища та майна, функція контролю (нагляду) за чим, зокрема, покладена на позивача, посадові особи якого володіють спеціальними знаннями у цій сфері.
Доводи відповідача про те, що ним здійснюються заходи для отримання дозволу на підставі укладеного із ТОВ НП Експертний висновок договору від 15.01.2021 № 06-01/21, жодним чином не спростовують фактичних викидів підприємством відповідача забруднюючих речовин в атмосферне повітря. До того ж, у разі отримання ТОВ Попаснянський хлібокомбінат відповідного дозволу, заходи реагування будуть припинені.
Посилання відповідача на порушення позивачем строку звернення до суду з даним позовом суд вважає безпідставними з огляду на те, що вказане питання вже вирішено судом в ухвалі про відкриття провадження.
Доводи відповідача про недотримання позивачем вимог частини четвертої статті 5 Закону № 877 в частині неповідомлення ТОВ Попаснянський хлібокомбінат про початок перевірки на увагу не заслуговують, з огляду на таке.
Відповідно до абзацу шостого частини четвертої статті 5 Закону № 877 органи державного нагляду (контролю) здійснюють планові заходи з державного нагляду (контролю) за умови письмового повідомлення суб`єкта господарювання про проведення планового заходу не пізніш як за десять днів до дня здійснення цього заходу.
Повідомлення повинно містити: дату початку та дату закінчення здійснення планового заходу; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснюється захід; найменування органу державного нагляду (контролю).
Повідомлення надсилається рекомендованим листом та/або за допомогою електронного зв`язку (у тому числі через електронний кабінет чи іншу інформаційну систему, користувачами якої є відповідний орган державного нагляду (контролю) та суб`єкт господарювання, який ним перевіряється) або вручається особисто під розписку керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі.
Матеріалами справи підтверджується, що повідомлення про проведення перевірки від 25.02.2020 № 2/2-18-179 було надіслано Державною екологічною інспекцією у Луганській області на адресу ТОВ Попаснянський хлібокомбінат рекомендованим повідомленням та отримано відповідачем 28.02.2020 (а.с.80).
В свою чергу, наказом позивача від 13.12.2019 № 2/1-28-452 визначено строк проведення перевірки з 16.03.2020 терміном 10 робочих днів.
Отже, відповідачем дотримано норми діючого законодавства щодо письмового повідомлення суб`єкта господарювання про проведення планового заходу не пізніш як за десять днів до дня здійснення цього заходу.
Посилання відповідача про проведення перевірки під час дії мораторію згідно Закону України Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (СОVID-19) із змінами і доповненнями, внесеними Законами України від 30 березня 2020 року N 540-ІХ, від 13 травня 2020 року N 591-IX, на увагу не заслуговують, виходячи з наступного.
Законом України від 17.03.2020 Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби ((СОVID-19) від 17.03.2020 № 533-IX (із змінами і доповненнями, внесеними Законами України від 30 березня 2020 року N 540-ІХ, від 13 травня 2020 року N 591-IX), заборонено проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, крім державного нагляду (контролю) за діяльністю суб`єктів господарювання, які відповідно до затверджених Кабінетом Міністрів України критеріїв оцінки ступеня ризику від провадження господарської діяльності віднесені до суб`єктів господарювання з високим ступенем ризику.
Згідно затвердженого плана здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державної екологічної інспекції України на 2020 рік, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 28.11.2019 № 320, ТОВ Попаснянський хлібокомбінат є суб`єктом господарювання із середнім ступенем ризику провадження діяльності (а.с.214-215).
Разом з тим, матеріалами справи підтверджено, що планова перевірка ТОВ Попаснянський хлібокомбінат була розпочата позивачем 16.03.2020 (тобто до прийняття Закону № 533-IX), а закінчена 19.03.2020 складанням відповідного акта та наданням припису. При цьому, зазначеним Законом не визначено обов`язку зупинення або перенесення розпочатої перевірки, з огляду на що суд не вбачає порушень чинного законодавства з боку Державної екологічної інспекції у Луганській області.
За наведених обставин суд дійшов висновку щодо обґрунтованості позовних вимог Державної екологічної інспекції у Луганській області.
При вирішенні питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.
Відповідно до частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору (частина третя статті 139 КАС України).
З викладеного слідує, що витрати суб`єкта владних повноважень на сплату судового збору відносяться на рахунок суб`єкта владних повноважень. Такий вид судових витрат, як судовий збір, поверненню позивачу - суб`єкту владних повноважень, не підлягає.
Такі обмеження у можливостях суб`єктів владних повноважень свідчать про загальну спрямованість адміністративного судочинства на захист прав, свобод та інтересів фізичних та юридичних осіб у спірних правовідносинах із владою.
Оскільки Державна екологічна інспекція у Луганській області у вказаній справі є суб`єктом владних повноважень, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для стягнення з відповідача судового збору на користь позивача.
Керуючись статтями 2, 8, 9, 19, 20, 32, 77, 90, 94, 132, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Державної екологічної інспекції у Луганській області (код ЄДРПОУ 37991372, місцезнаходження: 93400, Луганська область, м.Сєвєродонецьк, вул.Гагаріна, 93) до товариства з обмеженою відповідальністю Попаснянський хлібокомбінат (код ЄДРПОУ 33224912, місцезнаходження: 93300, Луганська область, п.Попасна, вул.Первомайська, буд.83) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) задовольнити.
Застосувати до Товариства з обмеженою відповідальністю Попаснянський хлібокомбінат заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді шляхом тимчасового зупинення виконання робіт з експлуатації обладнання, пов`язаного з викидами забруднюючих речовин в атмосферне повітря, шляхом зобов`язання тимчасово зупинити виконання робіт з експлуатації обладнання, розташованого за адресою: 93300, Луганська область, п.Попасна, вул.Первомайська, буд.83, а саме:
- котла опалювального газового РОСС АОГВ-28-12-1-Н-Т-Д-М, заводський номер 74619;
- газової горілки G80А ВNх Gris/Е01Е.8 G/F-T (паспорт горілки № 54132, № виробника 000464);
- газової горілки G80A ВNх Gris/E01Е.8 G/F-T (паспорт горілки № 41328, № виробника 000491);
- 2 котлів саморобних твердопаливних;
до отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, передбаченого статтею 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря .
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення суду складено та підписано 27 травня 2021 року.
Суддя К.Є. Петросян
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.05.2021 |
Оприлюднено | 31.05.2021 |
Номер документу | 97264103 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
К.Є. Петросян
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні