Постанова
від 27.05.2021 по справі 915/935/20
ПІВДЕННО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВДЕННО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 травня 2021 року м. ОдесаСправа № 915/935/20 Південно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Будішевської Л.О.

суддів Таран С.В., Поліщук Л.В.

при секретарі судового засідання Соколовій М.В.

за участю представників учасників справи:

від прокуратури - Немашкало Р.М.,

від Первомайської міської ради - не з`явився,

від Управління - не з`явився,

від ОСББ Михайла Грушевського 19 - не з`явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу заступника керівника Миколаївської обласної прокуратури

на рішення Господарського суду Миколаївської області від 24.12.2020, ухвалене суддею Адаховською В.С., м. Миколаїв, повний текст складено 21.01.2021

у справі № 915/935/20

за позовом заступника керівника Первомайської місцевої прокуратури Миколаївської області в інтересах держави

до відповідачів:

1. Первомайської міської ради Миколаївської області

2. Управління містобудування архітектури комунальної власності та земельних питань Первомайської міської ради

3. Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Михайла Грушевського 19»

про визнання незаконним та скасування рішення, визнання недійсним договору оренди, повернення нежитлового приміщення

ВСТАНОВИВ:

У липні 2020 року заступник керівника Первомайської місцевої прокуратури Миколаївської області (далі прокурор) в інтересах держави звернувся до Господарського суду Миколаївської області з позовом до Первомайської міської ради Миколаївської області (далі Первомайська міська рада), Управління містобудування архітектури комунальної власності та земельних питань Первомайської міської ради (далі Управління) та Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Михайла Грушевського 19 (далі ОСББ Михайла Грушевського 19 ), в якому просив суд:

- визнати незаконним та скасувати рішення № 18 Первомайської міської ради від 29.08.2019, яким надано дозвіл Управлінню на укладення договору оренди нерухомого майна комунальної власності з ОСББ Михайла Грушевського 19 ;

- визнати недійсним договір оренди № 30 від 12.09.2019, укладений між Управлінням та ОСББ «Михайла Грушевського 19» , на підставі якого передано в оренду нерухоме майно комунальної власності - нежитлові приміщення загальною площею 44,92 кв.м, розташовані по вул. Грушевського, 19\96, у м. Первомайську.

- зобов`язати ОСББ Михайла Грушевського 19 повернути у розпорядження територіальної громади в особі Первомайської міської ради об`єкт комунальної форми власності - нежитлові приміщення загальною площею 44,92 м2, вартістю 202246,01 грн., розташовані по вул. Грушевського, 19\96, у м. Первомайську Миколаївської області.

Позов мотивований наступним.

Первомайською міською радою всупереч норм чинного законодавства прийнято рішення про передачу в користування об`єкта комунальної власності без проведення конкурсу та без проведення належної оцінки об`єкта оренди із встановленням ставки орендної плати, внаслідок чого в подальшому Управлінням здійснено незаконну передачу в користування об`єкта комунальної власності шляхом укладення спірного договору оренди.

ОСББ Михайла Грушевського 19 не могло отримати право на користування вказаним об`єктом нерухомості у поза конкурентному порядку, оскільки воно не є суб`єктом, якому належить таке право відповідно до приписів п. 4.2 Порядку проведення конкурсу на право оренди майна комунальної власності територіальної громади міста Первомайська, затвердженого рішенням міської ради № 9 від 31.01.2019.

Не проведення конкурсу унеможливило надходження заяв від інших осіб, які б мали намір отримати зазначене вище майно в оренду та могли запропонувати більш вигідні умови оренди, у тому числі розрахований відповідно до вартості майна розмір орендної плати, яка є невід`ємною складовою місцевого бюджету та недотримання якої порушує інтереси територіальної громади.

Крім того, орендна плата за користування нерухомим майном визначена без проведення незалежної оцінки вартості такого об`єкту та з порушенням вимог відповідних методик розрахунку і порядку використання плати за оренду майна, що свідчить про ігнорування вимог закону при прийнятті спірного рішення та під час укладення договору оренди.

Рішенням Господарського суду Миколаївської області від 24.12.2020 у справі № 915/935/20 у задоволенні позову прокурора відмовлено повністю.

Місцевий господарський суд виходив з того, що саме юридична особа - ОСББ «Михайла Грушевського 19» в даному випадку є тим органом, який обслуговує житловий будинок (який входить до житлового фонду м. Первомайська), а тому Первомайська міська рада правомірно передала йому в оренду без проведення конкурсу.

Не погодившись з рішенням суду, заступник керівника Миколаївської обласної прокуратури (далі прокурор) подав на нього апеляційну скаргу.

Апеляційна скарга мотивована тим, що ОСББ не відноситься до підприємств будь-якої форми власності, а є громадським об`єднанням, ОСББ у розумінні ст. 181 Житлового кодексу Української РСР не відноситься до підприємств, які здійснюють обслуговування житлових будинків, а тому суд дійшов помилкового висновку про правомірність передачі в оренду спірного приміщення без проведення конкурсу. ОСББ відсутнє в переліку орендарів, яким може бути визначено річну орендну плату у розмірі 1 грн., а сама орендна плата визначена без проведення незалежної оцінки вартості нерухомого майна.

Відповідно до витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 18.02.2021 для розгляду апеляційної скарги визначено колегію суддів у складі головуючого судді Будішевської Л.О., суддів Таран С.В., Поліщук Л.В.

Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 23.02.2021 апеляційну скаргу залишено без руху на підставі ч. 2 ст. 260 ГПК України, як таку, що не відповідає вимогам п. 2 ч. 3 ст. 258 ГПК України (до скарги не надано доказів сплати судового збору), встановлено скаржнику 10-ти денний строк з дня вручення даної ухвали для усунення недоліків.

01.03.2021 від скаржника надійшла заява про усунення недоліків апеляційної скарги, до якої додано платіжне доручення № 102 від 10.02.2021 на суму 10856,54 грн.

Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 09.03.2021 за апеляційною скаргою відкрито апеляційне провадження, встановлено іншим учасникам справи строк до 23.03.2021 для подання відзиву, роз`яснено учасникам справи у цей же строк подати суду будь-які заяви чи клопотання стосовно процесуальних питань.

25.03.2021 та 26.03.2021 від Первомайської міської ради, Управління та ОСББ Михайла Грушевського 19 надійшли відзиви на апеляційну скаргу, в яких зазначено про її безпідставність та необґрунтованість. Зокрема, що ОСББ Михайла Грушевського 19 є неприбутковою організацією та відноситься до осіб, які мають право на пільгове отримання в оренду нежитлових приміщень для здійснення своєї діяльності без проведення конкурсу, а тому оскаржуваний договір оренди укладено на підставі законного рішення міської ради.

Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 06.04.2021 справу № 915/935/20 призначено до розгляду на 29.04.2021 о 10:30 год.

27.04.2021 від Первомайської міської ради надійшло клопотання про розгляд даної справи за відсутності її представника.

В судове засідання 29.04.2021 з`явився прокурор, надав пояснення по суті спору. Представники Первомайської міської ради, Управління та ОСББ Михайла Грушевського 19 в судове засідання не з`явились, про день, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином.

В судовому засіданні 29.04.2021 оголошено перерву до 27.05.2021 о 10:00 год., про що постановлено протокольну ухвалу.

Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 29.04.2021 повідомлено Первомайську міську раду, Управління та ОСББ Михайла Грушевського 19 про те, що судове засідання у справі № 915/935/20 відбудеться 27.05.2021 о 10:00 год.

В судове засідання 27.05.2021 з`явився прокурор, який просив задовольнити апеляційну скаргу, скасувати рішення Господарського суду Миколаївської області від 24.12.2020 у справі № 915/935/20, прийняти нове рішення про задоволення позову.

Представники Первомайської міської ради, Управління та ОСББ Михайла Грушевського 19 в судове засідання не з`явились, про день, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином.

Розглянувши матеріали справи, оцінивши доводи апеляційної скарги, заслухавши прокурора, перевіривши застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, судова колегія зазначає наступне.

Щодо наявності у прокурора правових підстав для звернення до суду з даним позовом в інтересах держави колегія суддів зазначає наступне.

Повноваження прокурора на здійснення представництва інтересів держави в господарських судах визначені положеннями ст. 131 1 Конституції України, ст. 53 ГПК України та ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» .

Аналіз ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» дає підстави вважати, що прокурор може представляти інтереси держави в суді, зокрема, у випадку відсутності органу, уповноваженого на судовий захист таких інтересів.

Обґрунтовуючи наявність правових підстав для звернення до суду з даним позовом в інтересах держави, прокурор зазначив про порушення прав територіальної громади м. Первомайськ внаслідок неправомірних дій Первомайської міської ради на користь третьої особи - ОСББ «Михайла Грушевського 19» , - що суперечить змісту представництва інтересів територіальної громади. Враховуючи факт існування законного власника спірного майна, а також порушення прав та інтересів щодо нього через незаконне рішення відповідного представницького органу, захищати порушені права належить саме власнику - територіальній громаді.

Втім, відповідна територіальна громада не зареєстрована у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань як юридична особа, а тому, в силу положень ч. 2 ст. 4, ст. 45 ГПК України, не може бути позивачем у господарській справі.

Подання позову прокурором за умов допущення порушень з боку відповідного органу державної влади чи місцевого самоврядування є єдиним ефективним засобом захисту порушених інтересів держави. У такому випадку прокурор виступає як єдиний можливий суб`єкт звернення до суду, забезпечуючи європейський принцип рівності сторін у процесі шляхом здійснення представництва інтересів держави у суді та усунення виниклої невигідності у становищі між сторонами правовідносин. Аналогічна правова позиція викладена у постановах Великої Палати Верховного суду від 12.06.2019 у справі № 487/10128/14-ц та від 12.03.2019 у справі № 903/456/18, де прокурор виступав позивачем, представляючи інтереси територіальної громади, порушені органом місцевого самоврядування.

Колегією суддів також враховується, що частиною 4 ст. 23 цього Закону України Про прокуратуру прокурора зобов`язано попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень.

Водночас, Первомайська міська рада у даній справі не є суб`єктом владних повноважень, у інтересах якого звертається прокурор, а виступає у ролі відповідача в силу прийняття органом місцевого самоврядування спірного рішення, а прокурор виступає у якості самостійного позивача, внаслідок чого він не зобов`язаний повідомити міську раду про пред`явлення такого позову (постанова Великої Палати Верховного Суду від 26.05.2020 у справі №912/2385/18).

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів приходить до висновку про наявність підстав для представництва прокурором інтересів держави шляхом звернення до суду з даним позовом.

Щодо суті спору колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до свідоцтва про право власності на нерухоме майно серії НОМЕР_1 від 08.04.2009 територіальна громада м. Первомайська в особі Первомайської міської ради є власником нежитлових приміщень по вул. Грушевського (Леніна), 19 у м. Первомайськ.

Згідно відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно нежитлові приміщення по вул. Михайла Грушевського, 19 у м. Первомайськ є комунальною власністю та належать територіальній громаді м. Первомайська в особі Первомайської міської ради.

Рішенням Первомайської міської ради Миколаївської області № 25 від 30.06.2016 вирішено Комунальному підприємству «Затишок» передати ОСББ «Михайла Грушевського 19» житловий будинок АДРЕСА_1 (а.с. 229 т. 1 на звороті).

Відповідно до акту приймання-передачі житлового комплексу або його частини з балансу управління від 29.07.2016 Комунальне підприємство «Затишок» передало з балансу, а ОСББ «Михайла Грушевського 19» прийняло активи житлового будинку, які розташовані за адресою: вул. Михайла Грушевського, буд. 19 (а.с. 223 т. 1).

26.02.2018 ОСББ «Михайла Грушевського 19» звернулось до Виконавчого комітету Первомайської міської ради із заявою за вих. № 4/02.2018, в якій просило прийняти рішення про передачу нежитлових приміщень комунальної власності за адресою: вул. Михайла Грушевського, 19, м. Первомайськ в користування ОСББ Михайла Грушевського 19 на умовах оренди з оплатою 1 грн./рік, як неприбуткова організація (а.с. 42 т. 1).

Листом від 26.02.2018 за вих. № 1588/03.01-22 Первомайська міська рада повідомила голову постійної комісії міської ради з питань житлово-комунального господарства, благоустрою, інженерної інфраструктури міста, охорони навколишнього середовища та комунальної власності Богатирьову Т.І., що передача нежитлових приміщень по вул. Михайла Грушевського, 19, здійснюється на конкурсних засадах згідно п. 4.1 Положення про надання майна, що належить до комунальної власності територіальної громади м. Первомайськ в оренду, затвердженого рішенням міської ради від 27.06.2014 №10 (а.с. 44 т.1).

Листом вих. № 2016/03.01-22 від 16.03.2018 Первомайська міська рада Миколаївської області повідомила ОСББ «Михайла Грушевського 19» , що право на оренду комунального майна набувається на конкурсних засадах; право ОСББ на оренду плату в розмірі 1 грн. на законодавчому рівні не передбачено (а.с. 45 т.1).

05.02.2019 ОСББ «Михайла Грушевського 19» повторно звернулось з заявою за вих. № 01/02-19 до Виконавчого комітету Первомайської міської ради, в якій просило Первомайську міську раду прийняти рішення про передачу ОСББ «Михайла Грушевського 19» нежитлових приміщень комунальної власності за адресою: вул. Михайла Грушевського, 19, м. Первомайськ з правом подальшого самостійного користування (а.с. 46 т. 1).

Міський голова листом від 04.03.2019 за вих. № 1620/03.01-20 повідомив ОСББ «Михайла Грушевського 19» про те, що питання подальшого використання звільнених нежитлових приміщень вирішуватиметься профільною комісією міської ради з питань житлово-комунального господарства, благоустрою, інженерної інфраструктури міста, охорони навколишнього середовища та комунальної власності (а.с. 47 т. 1).

Постійна комісія Первомайської міської ради у рекомендаціях засідання постійної комісії міської ради з питань житлово-комунального господарства, благоустрою, інженерної інфраструктури міста, охорони навколишнього середовища та комунальної власності від 25.06.2019 вирішила доручити Управлінню винести на розгляд міської ради питання щодо передачі нежитлових приміщень по вул. Михайла Грушевського, 19 ОСББ Михайла Грушевського 19 та управлінню соціального захисту населення міської ради в оренду за 1 гривню в рік (т.1, а.с. 49).

Рішенням Первомайської міської ради № 28 від 27.06.2019 Про передачу нежитлових приміщень по вул. Михайла Грушевського, 19 (далі рішення № 28 від 27.06.2019), надано: 1) дозвіл Управлінню укласти договір оренди нерухомого майна комунальної власності з управлінням соціального захисту населення міської ради на оренду частини нежитлових приміщень загальною площею 202,8 кв.м. по вул. Михайла Грушевського, 19, терміном на 2 роки 11 місяців з орендною платою 1 грн. в рік для виконання службових повноважень; 2) дозвіл управлінню соціального захисту населення міської ради укласти договір суборенди нерухомого майна комунальної власності з ОСББ «Михайла Грушевського 19» на оренду частини нежитлових приміщень загальною площею 38,6 кв.м. по вул. Михайла Грушевського, 19, терміном на 2 роки 11 місяців з орендною платою 1 грн. в рік для розміщення адміністрації ОСББ (а.с. 22 т. 1).

Рішенням Первомайської міської ради № 18 від 29.08.2019 Про внесення змін до рішення міської ради від 27.06.2019 Про передачу нежитлових приміщень по вул. Михайла Грушевського, 19 викладено п. 2 рішення № 28 від 27.06.2019 в наступній редакції: Надати дозвіл Управлінню укласти договір оренди нерухомого майна комунальної власності з ОСББ Михайла Грушевського 19 на оренду частини нежитлових приміщень загальної площею 44,92 кв.м. по вул. Михайла Грушевського, 19 для розміщення адміністрації ОСББ терміном на 2 роки 11 місяців з орендною платою 1 грн. в рік (а.с. 23 т. 1).

12.09.2019 між Управлінням (орендодавець) та ОСББ Михайла Грушевського 19 (орендар) укладено договір № 30 оренди нерухомого майна комунальної власності (далі договір оренди), у відповідності до умов п.п. 1.1., 1.2., 1.4., 2.1., 3.1. та 10.1. якого Управління передало, а ОСББ «Михайла Грушевського, 19» прийняло в строкове платне користування майно комунальної власності міста (далі майно) на 1 поверсі загальною площею 44,92 кв.м., розміщене за адресою: м. Первомайськ, вул. Михайла Грушевського, 19, що перебуває на балансі Управління (балансоутримувача). Майно передається в оренду з метою розміщення адміністрації ОСББ. Нежитлове приміщення належить територіальній громаді міста Первомайськ на підставі свідоцтва про право власності від 08.04.2009. Орендар вступає у строкове платне користування майном у термін, указаний у договорі, але не раніше дати підписання сторонами цього договору та акту приймання-передачі майна. Орендна плата затверджена рішенням Первомайської міської ради від 29.08.2019 № 18 і становить 1 грн. в рік (п. 3.1 договору оренди). Договір діє з 13.09.2019 до 13.08.2022 включно.

На виконання умов договору оренди Управління 13.09.2019 передано об`єкт договору оренди ОСББ Михайла Грушевського, 19 , що підтверджується складеним ними актом приймання-передачі в оренду майна (а.с. 31 т.1).

Предметом спору у даній справі є вимоги прокурора визнати незаконним та скасувати рішення № 18 від 29.08.2019, визнати недійсним договір оренди та зобов`язати ОСББ Михайла Грушевського 19 повернути нежитлові приміщення.

Підставами для задоволення позову зазначено те, що Первомайською міською радою прийнято рішення про передачу в користування об`єкта комунальної власності без проведення конкурсу та без проведення належної оцінки об`єкту оренди із встановленням ставки орендної плати, внаслідок чого Управлінням здійснено незаконну передачу в користування об`єкта комунальної власності шляхом укладення договору оренди з ОСББ Михайла Грушевського 19 .

Відмовляючи у задоволенні позову, місцевий господарський суд виходив з того, що ОСББ «Михайла Грушевського 19» в даному випадку є тим органом, який обслуговує житловий будинок (який входить до житлового фонду м. Первомайська), а тому Первомайська міська рада правомірно передала йому спірне майно в оренду без проведення конкурсу.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції та зазначає наступне.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із ч. 5 ст. 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Фізичні та юридичні особи, які бажають укласти договір оренди, направляють заяву, проект договору оренди, а також інші документи згідно з переліком, що визначається Фондом державного майна України, відповідному орендодавцеві, зазначеному у ст. 5 цього Закону (ч. 1 ст. 9 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин (далі Закон України «Про оренду державного та комунального майна» ).

Відповідно до ч. 4 ст. 9 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» орендодавець протягом п`яти днів після погодження умов договору оренди з органом, уповноваженим управляти відповідним майном (у випадках, передбачених цим Законом, - органом Антимонопольного комітету України), а в разі якщо заява про оренду майна не потребує узгодження (щодо оренди окремого індивідуально визначеного майна, крім нерухомого), протягом 15 днів після дати її реєстрації розміщує в офіційних друкованих засобах масової інформації та на веб-сайтах орендодавців оголошення про намір передати майно в оренду або відмовляє в укладенні договору оренди і повідомляє про це заявника. Протягом 10 робочих днів після розміщення оголошення орендодавець приймає заяви про оренду відповідного майна. Протягом трьох робочих днів після закінчення строку приймання заяв орендодавець своїм наказом ухвалює рішення за результатами вивчення попиту на об`єкт оренди. У разі якщо подано лише одну заяву, конкурс на право оренди не проводиться і договір оренди укладається із заявником. У разі надходження двох і більше заяв орендодавець оголошує конкурс на право оренди.

Порядок проведення конкурсу визначається: Кабінетом Міністрів України - для об`єктів, що перебувають у державній власності; органами, визначеними Верховною Радою Автономної Республіки Крим, - для об`єктів, що належать Автономній Республіці Крим; органами місцевого самоврядування - для об`єктів, що перебувають у комунальній власності (ч. 6 ст. 9 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» ).

Положенням про надання майна, що належить до комунальної власності територіальної громади міста Первомайська, в оренду, затвердженого рішенням міської ради № 9 від 31.01.2019 (далі Положення), встановлено, що право на оренду комунального майна у м. Первомайську набувається відповідно до Конституції України, Господарського кодексу України, Цивільного кодексу України, Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» , Закону України «Про оренду державного та комунального майна» , інших законодавчих та нормативно-правових актів з питань оренди та цього Положення (п. 1.1 Положення).

У відповідності до п. 4.1 Положення, передача в оренду комунального майна здійснюється на конкурсних засадах. Право оренди комунального майна виникає з моменту укладення договору оренди відповідно до Порядку проведення конкурсу на право оренди майна комунальної власності територіальної громади міста Первомайська та підписання акту приймання-передачі.

При цьому, відповідно до 4.2. Положення об`єкти комунального майна можуть надаватися в оренду без проведення конкурсу у випадках, зокрема, у разі надходження заяви про оренду майна від підприємств всіх форм власності, що обслуговують житловий фонд, стосовно площ, які використовуються ними виключно з метою обслуговування житлового фонду. Орендна плата визначається згідно Методики розрахунку і порядку використання плати за оренду майна, що знаходиться в комунальній власності територіальної громади міста Первомайська.

Згідно п. 4.2 Методики розрахунку і порядку використання плати за оренду майна, що знаходиться в комунальній власності територіальної громади міста Первомайська, що є додатком 2 до рішення міської ради № 9 від 31.01.2019 (далі Методика) розмір річної орендної плати за оренду нерухомого майна бюджетними організаціями, які утримуються за рахунок місцевого та державного бюджетів, комунальними підприємствами, які використовують орендовані приміщення для суспільних потреб (абонентський відділ, тощо), Пенсійного фонду України, державними та комунальними телерадіоорганізаціями, редакціями державних і комунальних періодичних видань та періодичних видань, заснованих об`єднаннями громадян, державними науково-дослідними установами, навчальними закладами, трудовими і журналістськими колективами, підприємствами зв`язку, що їх розповсюджують, Товариством Червоного Хреста України та його місцевими організаціями, а також інвалідами з метою використання під гаражі для спеціальних засобів пересування становить 1 грн. в рік. Індексація річної орендної плати проводиться один раз на рік на підставі річних індексів інфляції у строки, визначені договором оренди.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» об`єднання співвласників багатоквартирного будинку - це юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для управління, утримання і використання спільного майна.

Частинами 1, 2, 4, 5 ст. 4 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» об`єднання створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов`язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами. Об`єднання створюється як непідприємницьке товариство для здійснення функцій, визначених законом. Порядок надходження і використання коштів об`єднання визначається цим Законом та іншими законами України. Основна діяльність об`єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов`язань, пов`язаних з діяльністю об`єднання. Господарче забезпечення діяльності об`єднання може здійснюватися власними силами об`єднання (шляхом самозабезпечення) або шляхом залучення на договірних засадах суб`єктів господарювання.

Згідно ст. 16 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» , одними із прав об`єднання є: можливість виступати замовником робіт з капітального ремонту, реконструкції багатоквартирного будинку; встановлювати порядок сплати, перелік та розміри внесків і платежів співвласників, у тому числі відрахувань до резервного та ремонтного фондів; здійснювати для виконання статутних завдань господарче забезпечення діяльності об`єднання в порядку, визначеному законом; визначати підрядника, укладати договори про управління та експлуатацію, обслуговування, реконструкцію, реставрацію, проведення поточного і капітального ремонтів, технічного переоснащення майна з будь-якою фізичною або юридичною особою.

Як вже зазначалось раніше, рішенням Первомайської міської ради Миколаївської області № 25 від 30.06.2016 вирішено Комунальному підприємству «Затишок» передати ОСББ «Михайла Грушевського 19» житловий будинок № 19 по вул. Михайла Грушевського, а відповідно до акту приймання-передачі житлового комплексу або його частини з балансу управління від 29.07.2016 Комунальне підприємство «Затишок» передало з балансу, а ОСББ «Михайла Грушевського 19» прийняло активи житлового будинку, які розташовані за адресою: вул. Михайла Грушевського, буд. 19.

Колегія суддів зазначає, що після відповідної передачі житлового комплексу, функції з обслуговування будинку № 19 по вул. Михайла Грушевського в м. Первомайську виконує саме ОСББ Михайла Грушевського 19 .

Докази того, що обслуговування даного будинку здійснює інша особа матеріали справи не містять, а тому колегія суддів не приймає до уваги доводи скаржника про те, що ОСББ не відноситься до підприємств, які здійснюють обслуговування житлових будинків.

Колегією суддів враховується, що згідно відомостей Відділу статистики у Первомайському районі Головного управління статистики у Миколаївській області з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України (ЄДРПОУ) № 35/10-29 від 29.07.2016, види діяльності за КВЕД-2010 ОСББ «Михайла Грушевського 19» : 81.10 - Комплексне обслуговування об`єктів.

ОСББ «Михайла Грушевського 19» зареєстровано як неприбуткову організацію, що підтверджується рішенням Первомайського відділення Южноукраїнської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Миколаївській області № 79 від 12.12.2016.

Враховуючи те, що ОСББ «Михайла Грушевського 19» є єдиним органом, який фактично обслуговує житловий будинок (який входить до житлового фонду м. Первомайська), а також те. що об`єднання є неприбутковою організацією, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що Первомайська міська рада правомірно передала спірні приміщення в оренду ОСББ «Михайла Грушевського 19» в порядку п. 4.2. Положення.

Колегія суддів погоджується з доводами скаржника про безпідставність визначення орендної плати у розмірі 1 грн.

Разом з тим, сторони договору (Управління та ОСББ Михайла Грушевського 19 ) не позбавлені можливості визначити орендну плату за користування спірним об`єктом у відповідності до вимог чинного законодавства, а невідповідність розміру орендної плати не може бути єдиною підставою для визнання договору оренди недійсним.

З огляду на викладене, судова колегія погоджується з висновком суду першої інстанції про відсутність підстав для задоволення позову.

Витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги відповідно до вимог статті 129 ГПК України покладаються на скаржника.

Керуючись ст.ст. 129, 232, 233, 236, 240, 269, 270, 275, 276, 281, 282, 283

ГПК України, Південно-західний апеляційний господарський суд -

ПОСТАНОВИВ:

Рішення Господарського суду Миколаївської області від 24.12.2020 у справі № 915/935/20 залишити без змін.

Апеляційну скаргу заступника керівника Миколаївської обласної прокуратури залишити без задоволення.

Витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги покласти на Миколаївську обласну прокуратуру.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена у касаційному порядку у строк, який обчислюється відповідно до ст. 288 ГПК України.

Повний текст постанови складено 31.05.2021.

Головуючий суддя Л.О. Будішевська

Суддя С.В. Таран

Суддя Л.В. Поліщук

СудПівденно-західний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення27.05.2021
Оприлюднено01.06.2021
Номер документу97278483
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —915/935/20

Постанова від 27.05.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Будішевська Л.О.

Ухвала від 29.04.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Будішевська Л.О.

Ухвала від 06.04.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Будішевська Л.О.

Ухвала від 09.03.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Будішевська Л.О.

Ухвала від 23.02.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Будішевська Л.О.

Рішення від 24.12.2020

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Адаховська В.С.

Рішення від 24.12.2020

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Адаховська В.С.

Ухвала від 03.12.2020

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Адаховська В.С.

Ухвала від 02.12.2020

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Адаховська В.С.

Ухвала від 18.11.2020

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Адаховська В.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні