Рішення
від 26.05.2021 по справі 924/440/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"27" травня 2021 р. Справа № 924/440/21

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Яроцького А.М., при секретарі судового засідання Адамчук І.П., розглянувши матеріали справи

за позовом В.о. заступника керівника Хмельницької окружної прокуратури Хмельницької області в інтересах держави в особі Антонінської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області

до Фермерського господарства "Агроздобуток"

про внесення змін до договору оренди земельних ділянок

За участю представників сторін:

від прокуратури - Веселовська О.П.;

від позивача - не з`явився;

від відповідача - не з`явився.

Відповідно до ст. 240 ГПК України в судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

ВСТАНОВИВ:

Процесуальні дії по справі.

26.04.2021р. на адресу господарського суду Хмельницької області надійшла позовна заява В.о. заступника керівника Хмельницької окружної прокуратури Хмельницької області в інтересах держави в особі Антонінської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області до Фермерського господарства "Агроздобуток" про внесення змін до договору оренди земельних ділянок від 31.10.2012р.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 26.04.2021р. вказану позовну заяву передано для розгляду судді Яроцькому А.М.

Ухвалою суду від 30.04.2021р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 27.05.2021р., встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву до 21.05.2021р.

21.05.2021р. на адресу суду від відповідача надійшли: заява про визнання позову, де останній зазначив, що повністю визнає позовні вимоги в.о. заступника керівника Хмельницької окружної прокуратури Хмельницької області про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 31.10.2012р. та клопотання про розгляд справи №924/440/21 без участі представника відповідача.

Виклад позицій учасників судового процесу, заяви, клопотання.

В.о. заступника керівника Хмельницької окружної прокуратури Хмельницької області в інтересах держави в особі Антонінської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області звернувся до суду з позовною заявою до Фермерського господарства "Агроздобуток" про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 31.10.2012р., укладеного між Красилівською районною державною адміністрацією та ОСОБА_1 , виклавши пункти договору у наступній редакції: п. 2.2.3. нормативна грошова оцінка земельної ділянки №1 становить 1 374 194,05 грн.; п. 2.3.3. нормативна грошова оцінка земельної ділянки №2 становить 691 993,50 грн.; п. 2.4.3. нормативна грошова оцінка земельної ділянки №3 становить 455 772,35 грн.; п. 5. нормативна грошова оцінка земельних ділянок становить 2 521 959,90 грн.; п. 9. орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі відповідно до ст. 22 Закону України "Про оренду землі" та розмірі 75 658,79 грн. в рік (орендна плата за місяць становить 6 304,89 грн.), що становить 3% (три) відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

В обґрунтування позовних вимог прокурор посилається на невідповідність чинному законодавству України розміру нормативної грошової оцінки та розміру орендної плати, визначених у договорі оренди земельних ділянок загальною площею 65,1874 га, (наданих ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства) розташованих на території Великоорлинецької сільської ради Красилівського району Хмельницької області, яка орендується відповідачем.

Мотивуючи підстави звернення з даним позовом до суду в особі позивача, прокурор зазначає, що Антонінською селищною радою (Красилівського) Хмельницького району Хмельницької області, як уповноваженим суб`єктом владних повноважень, заходи щодо приведення розміру орендної плати за орендовані відповідачем земельні ділянки у відповідність до норм законодавства в судовому порядку протягом тривалого часу не вживалися.

21.05.2021р. на адресу суду від представника відповідача надійшла заяви про визнання позову за підписом директора ФГ "Агроздобуток" Мизернюка О.В., де останній зазначив, що користуючись своїм правом, передбаченим статтею 191 Господарського процесуального кодексу України, як засновник та директор Фермерського господарства "Агроздобуток", який наділений такими повноваженнями згідно статуту ФГ "Агроздобуток", повністю визнає заявлені позовні вимоги і не заперечує проти ухвалення судом рішення про задоволення позову та внесення змін до Договору оренди земельної ділянки від 31.10.2012 року, укладеного між Красилівською районною державною адміністрацією та ОСОБА_1 , виклавши пункти Договору в редакції запропонованій прокурором.

Прокурор в підготовчому засіданні суду 27.05.2021р. підтримав заявлені позовні вимоги з підстав, викладених у позовній заяві. Окрім того, керуючись ч. 1 с. 130 ГПК України, подав заяву про вирішення питання про повернення прокуратурі 50% сплаченого за подання позовної заяви судового збору.

Представник позивача в підготовче засідання суду 27.05.2021р. не з`явився, хоча про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином 11.05.2021р., що підтверджується судовою повісткою від 05.05.2021р., долученою до матеріалів справи.

Представник відповідача в підготовче засідання суду 27.05.2021р. не з`явився, 21.05.2021р. направив на адресу суду заяву про розгляд справи №924/440/21 без участі представника відповідача за наявними в матеріалах справи доказами.

Будь-які не розглянуті судом клопотання, подані учасниками процесу в межах розгляду справи, в матеріалах справи №924/440/21 відсутні.

Беручи до уваги приписи ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, стосовно розгляду спору впродовж розумного строку, норми ч. 3 ст. 185 ГПК України, де визначено, що за результатами підготовчого провадження суд ухвалює рішення суду у випадку визнання позову відповідачем, враховуючи той факт, що сторони належним чином повідомлені про дату, час та місце розгляду справи та те, що у суду є всі необхідні матеріали (докази) для вирішення спору по суті, спір належить вирішити у відсутності представників позивача та відповідача за наявними матеріалами справи.

Обставини, які є предметом доказування у справі, та докази, якими сторони підтверджують або спростовують їх наявність.

Розпорядженням Красилівської районної державної адміністрації Хмельницької області №488/2012-р від 03.10.2012 із земель державної власності на території Великоорлинецької сільської ради - Красилівського району Хмельницької області надано в оренду ОСОБА_1 земельні ділянки загальною площею 65,1874 га для ведення фермерського господарства.

На підставі даного розпорядження, 31.10.2012 між Красилівською районною державною адміністрацією Хмельницької області (далі - орендодавець) та ОСОБА_1 (далі - орендар) укладено договір оренди земельних ділянок відповідно до пункту 1 договору орендодавець надає, а орендар приймає в довгострокове платне користування земельні ділянки для ведення фермерського господарства (землі резерву та запасу), які знаходяться за межами с. В.Орлинці Великоорлинської сільської ради Красилівського району Хмельницької області.

Згідно з пунктом 2 договору в оренду передаються земельні ділянки загальною площею 65,1874 га у тому числі рілля: 37,1941 га, 16,9317 га, 11,0616 га.

Земельні ділянки виділені в натурі на місцевості.

Загальна площа - земельної ділянки №1 - 37,1941 га, кадастровий номер - 6822781200:05:001:0109, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 747468,58 грн. (п. 2.2.3.).

Загальна площа земельної ділянки №2 - 16,9317 га, кадастровий номер -6822781200:03:007:0068, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 331739,44 грн. (п. 2.3.3).

Загальна площа земельної ділянки №3 - 11,0616 га, кадастровий номер -6822781200:03:009:0061, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 219316,68 грн. (п. 2.4.3.)

Згідно з пунктом 5 договору нормативна грошова оцінка земельних ділянок становить 1298524,70 гривень/га.

Пунктом 8 договору сторони погодили, що договір укладено на 49 років.

Відповідно до пунктів 9-11 договору, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від грошової оцінки землі в сумі 38955,74 грн. в рік. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими КМУ формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії. Орендна плата вноситься у такі строки щомісячно.

Розмір орендної плати-переглядається щорічно у разі: - зміни умов господарювання, передбачених договором, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції, погіршення стану орендованої земельної, ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами, в інших випадках, передбачених законом (пункт 13 договору).

Відповідно до пункту 15 договору земельні ділянки передаються в оренду для ведення фермерського господарства.

Пунктом 36 договору сторони погодили, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо змін умов договору спір розв`язується у судовому порядку. У разі прийняття нових та внесення змін до діючих законодавчих і нормативних актів, в договір вносяться зміни та доповнення, згідно законодавчих і нормативних актів.

Цей договір набирає чинності після підписання сторонами та державної реєстрації (пункт 44 договору).

Договір підписаний сторонами та скріплений печаткою відповідача.

Вказаний договір оренди зареєстрований в управлінні Держкомзему у Красилівському районі Хмельницької області, про що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 13.11.2012р. за №682270004006471.

З позовної заяви вбачається, що 12.11.2012р. ОСОБА_1 створено фермерське господарство "Агроздобуток" (код ЄДРПОУ 38418121).

06.06.2018 наказом ГУ Держгеокадастру, у Хмельницькій області №22-3354-СГ "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність" передано Антонінській селищній раді Антонінської селищної об`єднаної територіальної громади Красилівського району Хмельницької області у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 1500,7344 га, які розташовані (за межами населених пунктів) на території Антонінської селищної об`єднаної територіальної громади Красилівського району Хмельницької області, у тому числі вищезазначені земельні ділянки.

Згідно інформаційних довідок з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 22.03.2021 №249300713, №249301221, №249301492 у користуванні ОСОБА_1 на умовах оренди перебувають наступні земельні ділянки: площею 37,1941 га (кадастровий номер 6822781200:05:001:0109), площею 16,9317 га (к.н. 6822781200:03:007:0068), площею 11,0616 га (к.н. 6822781200:03:009:0061).

Із Витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок сільськогосподарського призначення загальною площею 65,1874 га вбачається, що станом на 22.03.2021р. загальна нормативно грошова оцінка земельних ділянок становить 2 521 959,90 грн., а саме: нормативно грошова оцінка земельної ділянки площею 37,1941 га з кадастровим номером 6822781200:05:001:0109 становить 1 374 194,05 грн., нормативно грошова оцінка земельної ділянки площею 16,9317 га з кадастровим номером 6822781200:03:007:0068 становить 691 993,50 грн., нормативно грошова оцінка земельної ділянки площею 11,0616 га з кадастровим номером 6822781200:03:009:0061 становить 455 772,35 грн.

З метою приведення у відповідність вимогам чинного законодавства розміру орендної плати за вказані земельні ділянки Старокостянтинівською місцевою прокуратурою 30.03.2020, 03.08.2020, 07.12.2020 - направлено листи до Антонінської селищної ради Красилівського району.

На виконання листів місцевої прокуратури Антонінською селищною радою Красилівського району 11.05.2020р. та 05.06.2020 - письмово повідомлено ОСОБА_1 про необхідність внесення змін до Договору оренди земельної ділянки з метою приведення розміру орендної плати у відповідність до вимог законодавства.

В підтвердження отримання ОСОБА_1 листів з пропозицією внесення відповідних змін до Договору оренди є надані селищною радою копії рекомендованих повідомлень про вручення поштових відправлень - 10.04.2020р.

Однак, станом на 01.04.2021 у добровільному порядку ОСОБА_1 зміни до зазначеного договору оренди земельних ділянок не внесено, додаткову угоду не укладено.

Старокостянтинівською місцевою прокуратурою 07.12.2020р. - направлено на адресу Антонінської селищної ради лист про те, чи вживались Антонінською селищною радою додаткові заходи до ОСОБА_1 щодо приведення розміру орендної плати за землю у відповідність до вимог законодавства у тому числі в судовому порядку та чи вживатимуться такі заходи у подальшому.

Згідно відповіді від 29.12.2020 №01-04/893 селищною радою спрямовано ОСОБА_1 попередження, що в разі добровільної відмови від укладення додаткової угоди до договору оренди буде вжито заходів у судовому порядку.

06.04.2021 Хмельницькою окружною прокуратурою направлено на адресу Антонінської селищної ради повідомлення про встановлення підстав та намір здійснювати представництво їх інтересів в суді з даного питання.

У зв`язку із тим, що позивач та відповідач всупереч умовам Договору від 31.10.2012р. протягом тривалого часу не внесли зміни до Договору, прокурор звернувся до суду із відповідним позовом.

Норми права, застосовані судом, оцінка доказів, аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, невизнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.

Відповідно до частини 3 статті 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює компетентний орган; 2) у разі відсутності такого органу.

Бездіяльність компетентного органу (нездійснення захисту інтересів держави) означає, що компетентний орган знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, мав повноваження для захисту, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.

Прокурор, звертаючись до суду з позовом, повинен обґрунтувати та довести бездіяльність компетентного органу.

Звертаючись до компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення (Правові висновки Великої Палати Верховного Суду у постанові від 26.05.2020 у справі № 912/2385/18).

З метою приведення у відповідність вимогам чинного законодавства розміру орендної плати за орендовані земельні ділянки згідно договору від 31.10.2012р. Старокостянтинівською місцевою прокуратурою 30.03.2020, 03.08.2020, 07.12.2020 - направлено листи до Антонінської селищної ради Красилівського району.

На виконання листів місцевої прокуратури Антонінська селищна рада Красилівського району повідомила, що 11.05.2020р. та 05.06.2020 на адресу ОСОБА_1 направлено листи про необхідність внесення змін до Договору оренди земельної ділянки від 31.10.2012р. з метою приведення розміру орендної плати у відповідність до вимог законодавства.

Згідно відповіді від 29.12.2020 №01-04/893 селищною радою спрямовано ОСОБА_1 попередження, що в разі добровільної відмови від укладення додаткової угоди до договору оренди буде вжито заходів у судовому порядку.

Однак, оскільки станом на 23.03.2020р. уповноваженим органом не було поданого відповідної позовної заяви та не укладено додаткової угоди про внесення змін до договору оренди земельних ділянок від 31.10.2012р., 06.04.2021 Хмельницькою окружною прокуратурою направлено на адресу Антонінської селищної ради повідомлення про встановлення підстав та намір здійснювати представництво їх інтересів в суді з даного питання.

За таких обставин, суд дійшов висновку щодо дотримання прокурором порядку, передбаченого статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", для звернення до суду з відповідним позовом та наявності законних підстав для представництва прокурором інтересів держави в особі Антонінської селищної ради Хмельницького району.

Відповідно до ч. 2 ст. 4 Закону України "Про оренду землі", орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом.

Згідно ч. 1 ст. 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Відповідно до письмових Інформаційних довідок з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна від 22.03.2021р., які знаходиться в матеріалах справи, 18.09.2014р. державним реєстратором Реєстраційної служби Красилівського міськрайонного управління юстиції здійснено реєстрацію права оренди земельних ділянок державної форми власності кадастровий номер 6822781200:05:001:0109 площею 37,1941 га, кадастровий номер 6822781200:03:007:0068 площею 16,9317 га та кадастровий номер 6822781200:03:009:0061 площею 11,0616 га, розташованих на території Великоорлинецької сільської ради Красилівського району Хмельницької області, призначених для ведення фермерського господарства за ОСОБА_1 , про що у державному реєстрі речових прав на нерухоме майно вчинено записи №7059824, №7060955, №7060305.

Згідно з цією ж Інформацією, на підставі Наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області №22-3354-СГ від 06.06.2018р. вказані земельні ділянку з кадастровими номерами 6822781200:05:001:0109 площею 37,1941 га, 6822781200:03:007:0068 площею 16,9317 га, 6822781200:03:009:0061 площею 11,0616 га, передано до комунальної власності Антонінської селищної ради Красилівського району Хмельницької області, та 27.02.2019р. органом місцевого самоврядування зареєстровано право власності на вказані земельні ділянки у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, про що зроблено записи №33288340, №33287030, №33288895.

Зважаючи на вказане, відбулась зміна власника земельної ділянки і розпорядником землі та орендодавцем за договором оренди земельної ділянки від 31.10.2012р. є Антонінська селищна рада Красилівського району Хмельницької області.

Статтею 206 Земельного кодексу України встановлено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

У відповідності до ст. 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Приписами ст. 21 Закону України "Про оренду землі" визначено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

За змістом абз. 4 ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі", істотною умовою договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення, перегляду та відповідальності за її несплату.

Згідно з п.п. 288.1-288.3 ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки, а об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.

Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (п. 288.4 ст. 288 Податкового кодексу України).

Суд встановив, що на підставі договору оренди землі від 31.10.2012р., Красилівська районна державна адміністрація передала фізичній особі ОСОБА_1 (який є засновником Фермерського господарства "Агроздобуток") земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, для ведення фермерського господарства з кадастровими номерами 6822781200:05:001:0109, 6822781200:03:007:0068, 6822781200:03:009:0061, які розташовані за межами с. В.Орлинці Великоорлинецької сільської ради Красилівського району Хмельницької області.

Згідно Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, який знаходиться в матеріалах справи, 12.12.2012р. проведено державну реєстрацію Фермерського господарства "Агроздобуток" с. Щиборівка Красилівського району Хмельницької області (код ЄДРПОУ 38418121), керівником якого є ОСОБА_1 .

Щодо відповідача у справі - Фермерського господарства "Агроздобуток" судом враховується, що відносини, пов`язані зі створенням, діяльністю та припиненням діяльності фермерських господарств, на час виникнення спірних правовідносин, регулюються, Конституцією України, Земельним кодексом України, Законом України "Про фермерське господарство" та іншими нормативно-правовими актами України (стаття 2 цього Закону). У таких правовідносинах Закон України "Про фермерське господарство" є спеціальним нормативно-правовим актом.

Право на створення фермерського господарства має кожний дієздатний громадянин України, який досяг 18-річного віку та виявив бажання створити фермерське господарство. Для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації. Для отримання у власність або в оренду земельної ділянки із земель комунальної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до місцевої ради (частина перша статті 5, частина перша статті 7 Закону України "Про фермерське господарство").

Після одержання засновником державного акта на право власності на земельну ділянку або укладення договору оренди земельної ділянки та його державної реєстрації фермерське господарство підлягає державній реєстрації в порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб (стаття 8 згаданого Закону).

Тобто, можливість реалізації громадянином права на створення фермерського господарства безпосередньо пов`язана з наданням (передачею) йому земельних ділянок для ведення фермерського господарства, що є обов`язковою умовою для державної реєстрації фермерського господарства.

З комплексного аналізу норм статей 1, 5, 7, 8, 12 Закону України "Про фермерське господарство" можна зробити висновок, що фермерське господарство реєструється в установленому законом порядку і з дати реєстрації набуває статусу юридичної особи. З цього часу обов`язки землекористувача земельної ділянки здійснює фермерське господарство, а не громадянин, якому вона надавалась.

Аналогічна правова позиція викладена у Постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.06.2020 у справі №922/989/18, від 13.03.2018р. у справі №348/992/16-ц.

Отже у правовідносинах користування спірною земельною ділянкою відбулася фактична заміна користувача і обов`язки землекористувача земельної ділянки перейшли до фермерського господарства.

В подальшому, на підставі Розпорядження Кабінету Міністрів України №60-р від 31.01.2018р. "Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад", відбулась зміна власника земельної ділянки і розпорядником землі та орендодавцем за договором оренди земельної ділянки від 31.10.2012р. є Антонінська селищна рада Красилівського району Хмельницької області.

Частиною 1 ст. 632 Цивільного кодексу України визначено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки, тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

За змістом п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України і ч. 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" для визначення розміру податку та орендної плати проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими і затвердженими нормативами (стаття 1 Закону України "Про оцінку земель").

Згідно п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області (п.п. 288.5.1); не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (п.п. 288.5.2).

Згідно з пунктом 2 договору в оренду передаються земельні ділянки загальною площею 65,1874 га у тому числі рілля: 37,1941 га, 16,9317 га, 11,0616 га.

Земельні ділянки виділені в натурі на місцевості.

Загальна площа - земельної ділянки №1 - 37,1941 га, кадастровий номер - 6822781200:05:001:0109, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 747468,58 грн. (п. 2.2.3.).

Загальна площа земельної ділянки №2 - 16,9317 га, кадастровий номер -6822781200:03:007:0068, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 331739,44 грн. (п. 2.3.3.).

Загальна площа земельної ділянки №3 - 11,0616 га, кадастровий номер -6822781200:03:009:0061, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 219316,68 грн. (п. 2.4.3.).

Згідно з пунктом 5 договору нормативна грошова оцінка земельних ділянок становить 1298524,70 гривень/га.

Пунктом 8 договору сторони погодили, що договір укладено на 49 років.

Відповідно до пунктів 9-11 договору, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від грошової оцінки землі в сумі 38955,74 грн. в рік. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими КМУ формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії. Орендна плата вноситься у такі строки щомісячно.

Розмір орендної плати-переглядається щорічно у разі: - зміни умов господарювання, передбачених договором, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції, погіршення стану орендованої земельної, ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами, в інших випадках, передбачених законом (пункт 13 договору).

Розмір орендної плати переглядається щорічно у разі, зокрема, зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки (земельних ділянок) державної та комунальної власності.

Отже, з урахуванням положень ст. 632 ЦК України, ст. 288 Податкового кодексу України і статей 15, 21 Закону України "Про оренду землі" нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями ст. 288 Податкового кодексу України.

Відповідна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 13.06.2019 у справі №910/11764/17, від 17.10.2019 у справі № 922/53/19.

За змістом ст. 13, ч. 1 ст. 15 та ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності за рішенням органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок сільськогосподарського призначення, розташованих за межами населених пунктів проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Згідно з ч. 1 ст. 23 зазначеного Закону технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Частиною 2 ст. 20 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (ч. 3 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель").

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 07.02.2018 №105 "Про проведення загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України" у 2018 році проводилась загальнонаціональна (всеукраїнська) нормативна грошова оцінка земель сільськогосподарського призначення.

Вказаною постановою затверджено Порядок проведення загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення (далі - Порядок).

Згідно п. 2 Порядку, під загальнонаціональною (всеукраїнською) нормативною грошовою оцінкою земель сільськогосподарського призначення (далі - оцінка) слід розуміти нормативну грошову оцінку земель сільськогосподарського призначення, яка проводиться одночасно на всій території України.

Об`єктом оцінки є землі сільськогосподарського призначення незалежно від форми власності в межах території природно-сільськогосподарських районів (у тому числі гірських природно-сільськогосподарських районів) Автономної Республіки Крим, областей, крім земель сільськогосподарського призначення в межах населених пунктів, оцінка яких проводиться відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 р. № 213 (п. 5 Порядку).

У відповідності до п. 22 Порядку дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації за формою згідно з додатком 3 до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, затвердженого наказом Мінагрополітики від 23 травня 2017 р. № 262.

Із Витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок сільськогосподарського призначення загальною площею 65,1874 га вбачається, що станом на 22.03.2021р. загальна нормативно грошова оцінка земельних ділянок становить 2 521 959,90 грн., а саме: нормативно грошова оцінка земельної ділянки площею 37,1941 га з кадастровим номером 6822781200:05:001:0109 становить 1 374 194,05 грн., нормативно грошова оцінка земельної ділянки площею 16,9317 га з кадастровим номером 6822781200:03:007:0068 становить 691 993,50 грн., нормативно грошова оцінка земельної ділянки площею 11,0616 га з кадастровим номером 6822781200:03:009:0061 становить 455 772,35 грн.

Відповідно до ч. 2 ст.632 Цивільного кодексу України, зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Статтею 651 вказаного кодексу визначено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Згідно з п. 36 договору сторони погодили, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо змін умов договору спір розв`язується у судовому порядку.

Аналогічні правила щодо зміни умов договору оренди землі за взаємною згодою сторін містить і ст. 30 Закону України "Про оренду землі", якою передбачено, що у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Зважаючи на те, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а її зміна є підставою для перегляду розміру орендної плати, суд дійшов висновку про наявність підстав для внесення змін до пунктів 2.2.3., 2.3.3., 2.4.3, 5 Договору оренди земельної ділянки від 31.10.2012р.

Згідно з ч.ч. 2, 4 ст. 188 Господарського кодексу України сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Правила, передбачені ч.ч. 2, 4 ст. 188 Господарського кодексу України, є матеріально-правовими, а не процесуальними. Процедура, передбачена ними, не відноситься до випадків обов`язкового досудового врегулювання спору в розумінні ч. 3 ст. 124 Конституції України та не спричиняє наслідків у вигляді повернення позовної заяви відповідно до приписів п. 6 ч. 5 ст. 174 Господарського процесуального кодексу України.

Як судом вбачається з матеріалів справи, Антонінською селищною радою Хмельницького (Красилівського) району 11.05.2020р., 05.06.2020р. та 29.12.2020р. - письмово повідомлено Мизернюка О.В. про необхідність підписання додаткової угоди та внесення змін до Договору оренди земельної ділянки від 31.10.2012р. з метою приведення розміру орендної плати у відповідність до вимог законодавства.

Також суд враховує, що відповідач не був позбавлений можливості підписати угоду про внесення змін до договору оренди землі протягом усього часу розгляду справи, однак, зазначених дій не вчинив. Докази на спростування вказаного в матеріалах справи відсутні.

З приводу позовних вимог про внесення змін в пункт 9 Договору оренди земельної ділянки від 31.12.2012р. та викладення його в редакції, запропонованій прокурором, суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Обґрунтовуючи позовні вимоги у даній справі в частині необхідності внесення змін в пункт 9 Договору оренди земельної ділянки від 31.12.2012р. та визначення нового розміру орендної плати, прокурор у позовній заяві посилається на дані Витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок від 22.03.2021р., згідно якої нормативна грошова оцінка земельних ділянок із кадастровим номером 6822781200:05:001:0109 становить 1 374 194,05 грн., з кадастровим номером 6822781200:03:007:0068 становить 691 993,50 грн., з кадастровим номером 6822781200:03:009:0061 становить 455 772,35 грн., що в загальному складає 2 521 959,90 грн.

Суд зазначає, що зважаючи на визначення у договорі оренди землі розміру орендної плати у відсотковому співвідношенні до нормативної грошової оцінки, суд погоджується із доводами прокурора, що впровадження нового розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для зміни розміру орендної плати, визначеного у договорі оренди земельної ділянки від 31.10.2012р.

Пунктом 13 договору визначено, що розмір орендної плати переглядається щорічно у разі, зокрема, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, у тому числі внаслідок інфляції та в інших випадках, передбачених законом.

Таким чином, з моменту укладення договору оренди землі від 31.10.2012р. відбулась зміна розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, та відсоткової ставки земельного податку, що є підставою зміни розміру орендної плати, який є істотною умовою договору.

Аналогічна позиція викладена в постановах Верховного Суду України від 16.04.2018р. по справі №910/7905/17, від 07.06.2018р. у справі №922/518/14.

Відповідно до ст. 651 ЦК України зміна або розірвання, договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Відповідно до ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміни умов договору оренди землі здійснюються за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Зі зміною нормативної грошової оцінки землі з 1298524,70 грн. на 2521959,90 грн., розмір орендної плати, який є істотною умовою договору, підлягає зміні з 38955,74 грн. на 75658,79 грн. (2 521 959,90 грн. * 3% = 75658,79грн.) на рік, орендна плата за місяць становить 6 304,89 грн.

Частиною 4 ст. 188 Господарського кодексу України передбачено, що у разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

При цьому, судом враховується, що відповідач визнав позовні вимоги в повному обсязі.

Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч. 1 ст. 86 ГПК України).

Відповідно до ст. 73 ГПК доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом (ч. 3 ст. 13, ст. 74 ГПК України).

Приймаючи до уваги наведені вище положення закону, враховуючи встановлені судом факти та зміст позовних вимог, суд вважає правомірними вимоги прокурора щодо внесення змін до пунктів 2.2.3, 2.3.3, 2.4.3., 5, 9 Договору оренди земельної ділянки від 31.10.2012р.

Розподіл судових витрат між сторонами.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України у разі задоволення позову судові витрати покладаються на відповідача.

Положеннями ст. 130 ГПК України передбачено, що у разі визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті суд у відповідному рішенні в порядку, встановленому законом, вирішує питання про повернення позивачу з державного бюджету 50% судового збору, сплаченого при поданні позову. Аналогічні положення закріплено у ч. 3 ст. 7 Закону України "Про судовий збір".

Враховуючи вищевикладене, судовий збір в розмірі 1135,00 грн. (50%) підлягають поверненню Хмельницькій обласній прокуратурі з державного бюджету України, а 1135,00 грн. (50%) судових витрат покладаються на відповідача.

Керуючись ст. ст. 2, 20, 24, 73, 74, 129, 185, 191, 130, 232, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

Прийняти визнання позову Фермерським господарством "Агроздобуток" до початку розгляду справи по суті, викладене в заяві №18/05/21 від 18.05.2021р.

Позов задовольнити.

Внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 31.10.2012р., укладеного між Красилівською районною державною адміністрацією та ОСОБА_1 , виклавши пункти договору у наступній редакції:

1) пункт 2.2.3. "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки №1 становить 1 374 194,05 грн.

2) пункт 2.3.3. "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки №2 становить 691 993,50 грн.

3) пункт 2.4.3. "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки №3 становить 455 772,35 грн.

4) пункт 5. "Нормативна грошова оцінка земельних ділянок становить 2 521 959,90 грн.

5) пункт 9. "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі відповідно до ст. 22 Закону України "Про оренду землі" та розмірі 75 658,79 грн. в рік (орендна плата за місяць становить 6 304,89 грн.), що становить 3% (три) відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Стягнути з Фермерського господарства "Агроздобуток" (31070, Хмельницька область, Хмельницький (Красилівський) район, с. Щиборівка, вул. Кірова, 12, код ЄДРПОУ 38418121) на користь Хмельницької обласної прокуратури (29000, м. Хмельницький, пров. Військоматський, буд. 3, код ЄДРПОУ 02911102) 1135,00 грн. витрат по сплаті судового збору.

Після набранні рішенням законної сили видати наказ.

Повернути Хмельницькій обласній прокуратурі (29000, м. Хмельницький, пров. Військоматський, буд. 3, код ЄДРПОУ 02911102) з Державного бюджету України 1135,00 грн. сплаченого судового збору згідно платіжного доручення №525 від 30.03.2021р., відповідно до ч. 3 ст. 7 Закону України "Про судовий збір".

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч. ч. 1, 2 ст. 241 ГПК України).

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення (ч. 1 ст. 256 ГПК України).

Апеляційна скарга подається до Північно-західного апеляційного господарського суду в порядку, передбаченому ст. 257 ГПК України, з урахуванням пп. 17.5 Розділу XI "Перехідні положення" ГПК України.

Повний текст рішення складений та підписаний 31.05.2021р.

СуддяА.М. Яроцький

Віддрук. у 4 прим. (усім рекоменд. з повідом. про вручення):

1 - до справи;

2 - прокуратурі - 29001, м. Хмельницький, вул. Уляни Громової, 10;

3 - позивачу - 31022, площа Графська, 6 смт. Антоніни, Хмельницький район, Хмельницька обл.;

4 - відповідачу - 31070, вул. Кірова, 12, с. Щиборівка, Хмельницький (Красилівський) район, Хмельницька обл.

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення26.05.2021
Оприлюднено02.09.2022
Номер документу97283612
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Зміна договорів (правочинів) оренди

Судовий реєстр по справі —924/440/21

Рішення від 26.05.2021

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Яроцький А.М.

Ухвала від 30.04.2021

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Яроцький А.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні