ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
36000, м. Полтава, вул. Зигіна, 1, тел. (0532) 610-421, факс (05322) 2-18-60, E-mail inbox@pl.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28.04.2021 р. Справа № 917/1609/18
м. Полтава
за позовною заявою Фізичної особи-підприємця Дрозд Олени Іванівни , АДРЕСА_1
до Полтавської міської ради, вул. Соборності, 36, м.Полтава, 36000
треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача:
1. Управління з питань містобудування та архітектури, вул. Соборності, 36, м. Полтава, 36000;
2. Полтавське міське управління земельних ресурсів та земельного кадастру, вул. Соборності, 36, м. Полтава, 36000;
3. Інспекція по контролю за благоустроєм, екологічним та санітарним станом міста, вул.А.Кукоби,39, м.Полтава,36000
про визнання незаконним та скасування рішення від 30.11.2018р.
Суддя Солодюк О.В.
Секретар судового засідання Олійник Н.І.
Учасники справи згідно протоколу судового засідання
Розглядається позовна заява про визнання незаконним та скасування рiшення Полтавської міської ради (дев`ятнадцятої сесії сьомого скликання) вiд 30.11.2018 року "Про припинення подальшого розміщення стаціонарної тимчасової споруди - торговельного кіоску на перехресті вул. Стрітенська та вул. Небесної Сотні ".
Ухвалою суду від 26.12.2018р. прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі у порядку загального позовного провадження, призначено підготовче засідання у справі на 24.01.2019р. на 09-00 год.
Позивачка в обгрунтування позовних вимог посилається на те, що рішення Полтавської міської ради (дев`ятнадцятої сесії сьомого скликання) вiд 30.11.2018 року "Про припинення подальшого розміщення стаціонарної тимчасової споруди - торговельного кіоску на перехресті вул. Стрітенська та вул. Небесної Сотні " суперечить законодавству України та призвело до порушення її права власності, користування, непорушність якого гарантована Конституцією та законами України.
Позивачка в позові вказує, що вiдповiдач, прийнявши рішення 19 cecii 7 скликання вiд 30.11.2018 року, втрутився в її право, оскільки вона мала законні (очікування) сподівання на отримання майбутніх доходів вiд понесених нею витрат на розміщення та експлуатацію стаціонарної тимчасової споруди - торговельного кіоску, що є важливим елементом її пiдприємницької дiяльності і вважає, що таке очікування є складовою частиною її права власності.
До даної позовної заяви позивачкою додано заяву про забезпечення позову, в якій позивачка (заявниця) просить суд зупинити дію рiшення Полтавської міської ради (дев`ятнадцятої cecії сьомого скликання) вiд 30.11.2018 року "Про припинення подальшого розміщення стаціонарної тимчасової споруди - торговельного кіоску на перехресті вул.Стрітенська та вул.Небесної Сотні " до набрання законної сили судовим рішенням по суті в справі за даним позовом до Полтавської міської ради про визнання незаконним та скасування рішення Полтавської міської ради від 30.11.2018р.
Ухвалою суду від 22.12.2018р. заяву про забезпечення позову задоволено, вжито заходи до забезпечення позову, зупинено дію рiшення Полтавської міської ради (дев`ятнадцятої ceciї сьомого скликання) вiд 30.11.2018 року "Про припинення подальшого розміщення стаціонарної тимчасової споруди - торговельного кіоску на перехресті вул.Стрітенська та вул. Небесної Сотні " до набрання законної сили судовим рішенням по суті в справі за позовом Фізичної особи-підприємця Дрозд Олени Іванівни до Полтавської міської ради про визнання незаконним та скасування рішення Полтавської міської ради вiд 30.11.2018 року.
Ухвалою суду від 28.01.2019р. призначено розгляд справи на 26.02.2019р. на 09-00 год., оскільки судове засідання, призначене на 24.01.2019р. на 09-00 год., не відбулося у зв`язку з перебуванням судді у відпустці.
Представник відповідача клопотанням (вх. № 1931 від 26.02.19р) просить суд залучити до участі у справі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: 1. Департамент патрульної поліції в особі Управління патрульної поліції в Полтавській області; 2. Управління з питань містобудування та архітектури; 3. Полтавське міське управління земельних ресурсів та земельного кадастру; 4. Інспекцію по контролю за благоустроєм, екологічним та санітарним станом міста.
Ухвалою суду від 26.02.2019р. продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів, відкладено розгляд справи на 19.03.2019р. на 15-00 год.
Позивачка у запереченні на вищезазначене клопотання відповідача (вх. № 2285 від 07.03.2019р.) посилається на те, що в наданому клопотанні відсутні обґрунтування, як саме рішення по даній справі може вплинути на права Департаменту патрульної поліції в особі Управління патрульної поліції Полтавської області, Управління з питань містобудування та архітектури, Полтавське міське управління земельних ресурсів та земельного кадастру, Інспекції по контролю за благоустроєм, екологічним та санітарним станом міста та обов`язки щодо однієї із сторін, так як в дійсності прийняте рішення по даній справі не може вплинути на права вказаних третіх осіб.
Крім того, як зазначає позивачка, в матеріалах справи надані докази до позовної заяви, що підтверджують виконання ФОП Дрозд О.І. всіх вимог при отриманні дозволу на розміщення стаціонарної тимчасової споруди-торговельного кіоску на перехресті вул. Стрітенська та вул. Небесної Сотні і здійснення підприємницької діяльності Управлінням з питань містобудування та архітектури, Полтавським міським управлінням земельних ресурсів та земельного кадастру, Інспекцією по контролю за благоустроєм, екологічним та санітарним станом міста, а саме:
- копія витягу з рішення 9 сесії 7 скликання Полтавської міської ради від 31.01.2017 року з копією витягу з додатку ;
- копія Технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості);
- копія витягу із рішення 11 сесії 7 скликання Полтавської міської ради від 16.06.2017року "Про затвердження та погодження документації із землеустрою на розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності" з копією витягу з додатку № 1;
- копія витягу із рішення 12 сесії 7 скликання Полтавської міської ради від 15.09.2017 року з копією витягу з додатку №1;
- копія договору особистого земельного сервітуту від 19.10.2017 року з копіями витягів з реєстрів;
- копія паспорту прив`язки стаціонарної тимчасової споруди - торговельного кіоску на перехресті вул. Стрітенська та вул. Небесної Сотні реєстраційний номер 01-02-01-16/1444-1604 вид. 24.07.2017 року;
- копія робочого проекту внутрішнього електропостачання стаціонарної тимчасової споруди - торгівельного кіоску на перехресті вул.Стрітенська та вул.Небесної Сотні в м.Полтава ;
- копія робочого проекту водопостачання та водовідведення кіоску на перехресті вул.Стрітенська та вул.Небесної Сотні в м.Полтава ;
- копія листа Управління ЖКГ виконавчого комітету Полтавської міської ради № 01-06-01/17/574 від 27.02.2017 року з копією схеми;
- копія погодження № 180 від 11.01.2018 року виконавчим комітетом Полтавської міської ради.
Про притягнення до адміністративної відповідальності ФОП Дрозд О.І. згідно постанови серії НК від 11.09.2018 року позивачці стало відомо 14.01.2019 року та вказана постанова оскаржена до Октябрського районного суду м. Полтави.
В підтвердження дотримання вимог земельного законодавства щодо земельної ділянки площею 0,0024 га з кадастровим номером 5310137000:15:009:0396 позивачка надає також копію акту перевірки ГУ Держгеокадастру у Полтавській області від 14 лютого 2019 року №48 - ДК/0118/АП/09/01/19 з висновком, що порушень під час використання земельної ділянки 0,0024 га з кадастровим номером 5310137000:15:009:0396 не виявлено.
В судовому засіданні 19.03.2019р. оголошено перерву до 19.04.2019р. до 16-00 год, що підтверджується протоколом судового засідання.
Ухвалою суду від 19.04.2019р. зупинено провадження у справі № 917/1609/18 до вирішення справи № 554/504/19 Октябрським районним судом м. Полтави.
Ухвалою суду від 29.05.2020р. поновлено провадження у справі № 917/1609/18, призначено підготовче засідання на 15.07.2020р. на 10-00 год.
15.07.2020р. ухвалою суду залучено до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: 1. Управління з питань містобудування та архітектури; 2. Полтавське міське управління земельних ресурсів та земельного кадастру; 3. Інспекцію по контролю за благоустроєм, екологічним та санітарним станом міста.
Відповідач у відзиві (вх. № 7932 від 24.07.2020р.) проти позову заперечує, посилаючись на те, що тимчасова споруда позивачки розміщена з порушенням норм та стандартів у сфері безпеки дорожнього руху та порушення містобудівних норм. Відповідач у відзиві просить суд продовжити строк на подання відзиву на позовну заяву позивачки та долучити його до матеріалів справи, посилаючись на Закон України, що набрав чинності 02.04.2020 року "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням корона вірусної хвороби (COVID-19) (№540-IX), яким доповнено розділ X "Прикінцеві положення" Господарського процесуального Кодексу України (пункт 4) щодо продовження процесуальних строків.
Позивачка у відповіді на відзив (вх. № 8539 від 10.08.2020р.) зазначає, що строки на подання відзиву були пропущені відповідачем без поважних причин та клопотання в цій частині не підлягає задоволенню.
Позивачка вказує, що Положенням про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтави встановлено загальні вимоги до розміщення тимчасових споруд (п. 2.1.-2.4.), процедури звернення щодо розміщення тимчасової споруди, що включає надання заяви з документами до виконкому Полтавської міської ради, який направляє заяву до управління з питань містобудування та архітектури. Управління з питань містобудування та архітектури встановлює відповідність щодо місця розташування ТС будівельним нормам, комплексній схеми розміщення та направляє матеріали для розгляду і прийняття відповідного рішення. Після прийняття відповідного рішення сесією міської ради, Замовник через Полтавське міське управління земельних ресурсів та земельною кадастру укладає з міською радою договір особистого строкового земельного сервітуту. Рішення міської ради та укладений договір особистого строкового земельного сервітуту є підставою для виготовлення паспорту прив`язки тимчасової споруди. У разі невідповідності щодо місця розташування тимчасової споруди будівельним нормам, комплексній схемі розміщення замовнику надається письмова відмова щодо розміщення тимчасової споруди. Відповідно до розділу 8 даного Положення встановлення тимчасової споруди здійснюється відповідно до паспорту прив`язки.
В матеріалах справи надані позивачем докази, які беззаперечно підтверджують, що ФОП Дрозд О.І. виконано всі вимоги щодо розміщення тимчасової споруди відповідно до Положення про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території міста Полтави та Комплексної схеми розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтави, ст. 28 ЗУ "Про регулювання містобудівної діяльності", а обгрунтування Відповідача у відзиві є надуманим та безпідставними.
Третя особа 3 у відзиві (вх. № 9049 від 21.08.2020р.) зазначає, що розділом XX Правил благоустрою міста Полтава визначено Порядок демонтажу тимчасових споруд, збірно-розбірних металевих гаражів, МАФ, антипаркувальних засобів, обмежуючих пристроїв, автолавок, спеціальних конструкцій для розміщення зовнішньої реклами, вивісок та вказівників тощо. Зокрема, статтею 97 Правил благоустрою міста Полтава визначені дії, які повинна вживати Інспекція з метою здійснення демонтажу.
Інспекція по контролю за благоустроєм, екологічним та санітарним станом міста є виконавчим органом Полтавської міської ради і відповідно до Положення про Інспекцію та вимог чинного законодавства повинна виконувати рішення Полтавської міської ради.
Під час прийняття рішення від 30.11.2018 р. "Про припинення подальшого розміщення стаціонарної тимчасової споруди - торговельного кіоску на перехресті вул. Стрітенська та вул. Небесної Сотні , депутати Полтавської міської ради керувалися Положенням про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава, затвердженого рішенням двадцять другої сесії Полтавської міської ради шостого скликання від 18.05.2012, пунктом 2.30 Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 № 244, статтею 102 Земельного кодексу України, статтями 25, 26, 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні". Тобто, проголосувавши за прийняття зазначеного рішення, депутатами було визнано незаконне розміщення стаціонарної тимчасової споруди - торгівельного кіоску на перехресті вул. Стрітенська та вул. Небесної Сотні . Тому інспекція вважає, що рішення Полтавської міської ради від 30.11 2018 р. законне та обґрунтоване.
На момент звернення Дрозд О.І. до суду, Інспекція по контролю за благоустроєм, екологічним та санітарним станом міста проводила консультації з позивачем шодо виконання рішення Полтавської міської ради.
Враховуючи, що Дрозд О.І. звернулася до суду, дії по демонтажу тимчасової споруди - торговельного кіоску на перехресті вул. Стрітенська та вул. Небесної Сотні призупинені до прийняття рішення по справі.
Ухвалою суду від 03.09.2020р. відкладено розгляд справи на 20.10.2020р. на 14-00 год.
Третя особа 2 у поясненні щодо позову (вх. № 10928 від 01.10.2020р.) зазначає, що відповідно до ст. 28 ЗУ "Про регулювання містобудівної діяльності" розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування. Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності затверджено наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.01.2011 № 244.
Рішенням двадцять другої сесії Полтавської міської ради шостого скликання від 18 травня 2012 року затверджено Положення про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава.
Відповідно до п. 1.4 вищезазначеного Положення, комплексна схема розміщення ТС розробляється за рішенням сільської, селищної, міської, районної ради суб`єктом господарювання, який має ліцензію на виконання проектних робіт, або архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, та затверджується рішенням виконавчого комітету Полтавської міської ради.
Рішенням виконавчого комітету Полтавської міської ради від 04.12.2013 № 192 затверджено Комплексну схему розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава.
Відповідно до п.8.12 Положення про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава, призупинення або анулювання дії паспорту прив`язки здійснюється рішенням Полтавської міської ради про припинення договору особистого строкового сервітуту або договору оренди землі (для стаціонарних ТС), для інших ТС на підставі рішення (протоколу) Комісії.
Рішенням дев`ятнадцятої сесії Полтавської міської ради сьомого скликання від 30 листопада 2018 року "Про припинення подальшого розміщення стаціонарної тимчасової споруди - торговельного кіоску на перехресті вул. Стрітенська та
вул. Небесної Сотні: 1 . Анульовано дію паспорту прив`язки стаціонарної тимчасової споруди - торговельного кіоску на перехресті вул. Стрітенська та вул. Небесної Сотні , виданого ФОП Дрозд Олені Іванівні .
2. Скасовано договір особистого строкового земельного сервітуту від 05.07.2017 року, укладений на підставі рішення дев`ятої сесії Полтавської міської ради сьомого скликання від 31.01.2017 року "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності" з ФОП Дрозд Оленою Іванівною на земельну ділянку з кадастровим номером 5310137000:15:009:0396 для розміщення стаціонарної тимчасової споруди - торговельного кіоску на перехресті вул. Стрітенська та вул. Небесної Сотні .
3. Зобов`язано ФОП Дрозд Олену Іванівну здійснити демонтаж зазначеної стаціонарної тимчасової споруди-торговельного кіоску на перехресті
вул. Стрітенська та вул. Небесної Сотні. 5 . Скасовано п. 9 додатку №2 до рішення дев`ятої сесії Полтавської міської ради сьомого скликання від 31.01.2017 року "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності" в частині, що стосується подальшого розміщення стаціонарної тимчасової споруди - торговельного кіоску ФОП Дрозд Олени Іванівни на перехресті вул. Стрітенська та вул. Небесної Сотні .
Відповідно до ч. 1 ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Ухвалою від 20.10.2020р. відкладено розгляд справи на 08.12.2020р. на 10-00 год.
Заявою (вх.№12668 від 16.11.2020 р. ) відповідач просить суд поновити строк для подання відзиву.
Ухвалою суду від 11.12.2020р. призначено розгляд справи на 21.01.2021р. на 14-00 год, оскільки судове засідання, призначене на 08.12.2020р. на 10-00 год., не відбулося у зв`язку з перебуванням судді на лікарняному.
Ухвалою суду від 21.01.2021р. за клопотанням представника позивачки відкладено розгляд справи на 04.03.2021р. на 14-00 год.
Заявою (вх.№ 2283 від 01.03.2021 р.) відповідач просить проводити подальший розгляд справи без участі представника Полтавської міської ради та в зв`язку з урахуванням рішення Октябрського районного суду м. Полтави від 25.11.2019 р. у справі № 554/6327/19, яке набрало законної сили про задоволення позовних вимог Дрозд О.І. до інспектора відділу безпеки дорожнього руху управління патрульної поліції в Полтавській області Департаменту патрульної поліції Михайлюка Анатолія Івановича про визнання дій інспектора протиправними, поновлення строку на оскарження постанови, визнання незаконною та скасування постанови серії НК №992977 від 11.09.2018 року про накладення адміністративного стягнення у вигляді штрафу в сумі 510 грн. покладається на розсуд суду при вирішенні спору.
Ухвалою від 04.03.2021р. судом поновлено строк на подання відзиву на позовну заяву, закрито підготовче провадження, призначено справу до судового розгляду по суті на 28.04.2021р. на 11-00 год.
Від адвоката позивачки до суду надійшла заява про розгляд справи без участі представника позивачки, позовні вимоги позивачка підтримує (вх. № 4704 від 28.04.2021р.).
Від третьої особи 2 до суду надійшов лист (вх. № 4664 від 27.04.2021р.), у якому третя особа 2 просить суд розглядати справу без участі представника Полтавського міського управління земельних ресурсів та земельного кадастру та при розгляді справи покладається на розсуд суду за наявними у справі матеріалами.
Представники третьої особи 1 та третьої особи 3 в судове засідання не з`явились. Про дату, час та місце судового засідання треті особи повідомлені, що підтверджується поштовими повідомленнями.
В судовому засіданні 28.04.2021р. ухвалено рішення згідно ст. 240 ГПК України.
Розглянувши матеріали справи, суд встановив.
Рішенням дев`ятої сесії сьомого скликання Полтавської міської ради від 31.01.2017 року "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності" вирішено:
1.Продовжити розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м.Полтава згідно з додатком №1 до цього рішення - на 5 років, згідно з додатком №2 - на 1 рік.
2. Замовникам, зазначеним у додатку № 2 до цього рішення, розробити:
- технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) ;
- технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж частини земельної ділянки, на яку поширюються права суборенди, сервітуту.
3.Затвердження та погодження до технічної документації із землеустрою, зазначеної у п.2 цього рішення, оформити окремими рішеннями міської ради.
5.Замовникам, зазначеним в п.2,п.3 цього рішення, оформити дію особистого строкового земельного сервітуту на сформовані земельні ділянки з оформленням відповідних договорів у встановленому порядку .
6. Плата за користування землею на умовах земельного сервітуту нараховується та стягується з дня прийняття цього рішення.
7. Замовникам, зазначеним в додатках №1, №2 до цього рішення, в управлінні з питань містобудування та архітектури оформити паспорти прив`язки тимчасових споруд або продовжити термін дії оформлених паспортів прив`язки.
10.Прес-службі оприлюднити дане рішення на сайті міської ради у встановлений законодавством термін.
11.Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійну комісію з питань містобудування, архітектури, розвитку міського господарства, транспорту, розвитку підприємницької діяльності, розвитку міста, інвестицій, туризму (О.Бєлоножко).
Пунктом 9 додатку №2 до цього рішення зазначено Позивачку - ФОП Дрозд О.І. а також зазначена адреса розташування об`єкту - перехрестя вул. Стрітенська та вул. Небесної Сотні ; вид тимчасової споруди - стаціонарна тимчасова споруда - торговельний кіоск; орієнтовна площа земельної ділянки - 24,0 кв.м., категорія за цільовим призначенням - землі житлової та громадської забудови.
На виконання п.2 вказаного Рішення позивачкою була розроблена Технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) ТОВ НВІ "Земресурс" за змістом якої її розроблено на підставі рішення Полтавської міської ради 9 сесії 7 скликання від 31.01.2017 року "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності" та за замовленням позивача від 07.02.2017 року (договір на виконання робіт №15 від 07.02.2017 року).
На виконання п. 3 вказаного Рішення щодо оформлення окремими рішеннями міської ради затвердження та погодження технічної документації із землеустрою, зазначеної у п.2 цього рішення - рішенням одинадцятої сесії сьомого скликання Полтавської міської ради від 16.06.2017 року "Про затвердження та погодження документації із землеустрою на розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності" було затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) відповідно до додатку 1 даного рішення .
На виконання п.5 вказаного Рішення щодо оформлення дії особистого строкового земельного сервітуту на сформовані земельні ділянки з оформленням відповідних договорів у встановленому порядку - рішенням одинадцятої сесії сьомого скликання Полтавської міської ради від 16.06.2017 року "Про затвердження та погодження документації із землеустрою на розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності" було встановлено особистий строковий земельний сервітут з оформленням відповідного договору у встановленому порядку та терміни, визначені відповідними рішеннями Полтавської міської ради про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності. Пунктом 2 додатку №1 до цього рішення зазначено Позивача - ФОП Дрозд О.І. , а також зазначена адреса розташування об`єкту - перехрестя вул. Стрітенська та вул.Небесної Сотні ; вид тимчасової споруди - стаціонарна тимчасова споруда - торговельний кіоск; площа земельної ділянки - 0,0024 га; кадастровий номер - 5310137000:15:009:0396; категорія за цільовим призначенням - землі житлової та громадської забудови.
Рішенням дванадцятої сесії сьомого скликання Полтавської міської ради від 15.09.2017 року "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності" вирішено :
1. Продовжити розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава згідно з додатком №1 до цього рішення - на 5 років, згідно з додатком №2,№3 - на 1 рік.
4. Замовникам, зазначеним у додатку № 1, №3 до цього рішення продовжити дію особистого строкового сервітуту на раніше сформовані земельні ділянки з оформленням відповідних договорів у встановленому порядку.
6. Плата за користування землею на умовах земельного сервітуту нараховується та стягується з дня прийняття цього рішення.
7. Замовникам, зазначеним в додатках №1, №2, № 3 до цього рішення, в управлінні з питань містобудування та архітектури оформити паспорти прив`язки тимчасових споруд або продовжити термін дії оформлених паспортів прив`язки.
9. Прес-службі оприлюднити дане рішення на сайті міської ради у встановлений законодавством термін.
10. Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійну комісію з питань містобудування, архітектури, розвитку міського господарства, транспорту, розвитку підприємницької діяльності, розвитку міста, інвестицій, туризму (О.Бєлоножко).
Пунктом 38 додатку №1 до цього рішення зазначено Позивачку - ФОП Дрозд О.І. , а також зазначена адреса розташування об`єкту - перехрестя вул. Стрітенська та вул. Небесної Сотні (5310137000:15:009:0396); вид тимчасової споруди - подальше розміщення стаціонарна тимчасова споруда - торговельний кіоск; площа земельної ділянки - 24,0 кв.м., категорія за цільовим призначенням - землі житлової та громадської забудови.
19.10.2017 року між відповідачем та позивачем було укладено договір особистого земельного сервітуту, відповідно до якого відповідачем позивачу на підставі рішення дванадцятої сесії сьомого скликання Полтавської міської ради від 15.09.2017 року "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності" в сервітутне землекористування передано земельну ділянку загальною площею 24 кв.м. згідно з планом (схемою) земельної ділянки, що є додатком до цього договору, кадастровий номер - 5310137000:15:009:0396. Цей договір укладено на термін з 15.09.2017 року по 15.09.2022 року (п.2.1, п.3.1 договору).
Згідно умов цього договору його дія припиняється у разі: закінчення строку, на який його було укладено; ліквідації юридичної особи - Землекористувача (п.10.2 договору). 18.04.2018 року проведена державна реєстрація права користування (сервітут), індексний номер витягу 121340588, дата формування витягу - 20.04.2018 року з зазначенням правокористувача - Дрозд О.І .
Рішенням дев`ятнадцятої сесії сьомого скликання Полтавської міської ради від 30 листопада 2018 року Про припинення подальшого розміщення стаціонарної тимчасової споруди - торгівельного кіоску на перехресті вул. Стрітенська та вул.Небесної Сотні (надалі - Рішення 19 сесії 7 скликання від 30.11.2018 року) вирішено :
1. Анулювати дію паспорту прив`язки стаціонарної тимчасової споруди - торгівельного кіоску на перехресті вул.Стрітенська та вул.Небесної Сотні , виданого ФОП Дрозд Олені Іванівні від 24.07.2017 року за № 01-02-01-16/1444-1604 .
2.Скасувати договір особистого строкового земельного сервітуту від 05.07.2017 року, укладений на підставі рішення дев`ятої сесії Полтавської міської ради сьомого скликання від 31.01.2017 року Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності з ФОП Дрозд Оленою Іванівною на земельну ділянку з кадастровим номером 5310137000:15:009:0396 для розміщення стаціонарної тимчасової споруди - торговельного кіоску на перехресті вул.Стрітенська та вул.Небесної Сотні .
3.Зобов`язати ФОП Дрозд Олену Іванівну здійснити демонтаж зазначеної стаціонарної тимчасової споруди - торговельного кіоску на перехресті
вул.Стрітенська та вул.Небесної Сотні. 4 .У разі невиконання пункту 4 цього рішення інспекції по контролю за благоустроєм, екологічним та санітарним станом міста здійснити організацію демонтажу зазначеної тимчасової споруди відповідно до Правил благоустрою міста Полтава, затверджених рішенням одинадцятої сесії Полтавської міської ради сьомого скликання від 16.06.2017 року.
5.Скасувати пункт 9 додатку №2 до рішення дев`ятої сесії Полтавської міської ради сьомого скликання від 31.01.2017 року Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності в частині, що стосується подальшого розміщення стаціонарної тимчасової споруди - торговельного кіоску ФОП Дрозд Олени Іванівни на перехресті
вул.Стрітенська та вул.Небесної Сотні. 6 .Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійні комісії з питань містобудування, архітектури, розвитку міського господарства, транспорту, розвитку підприємницької діяльності, розвитку міста, інвестицій, туризму (Д.Сенчакович) та з питань регулювання земельних відносин, охорони довкілля, природокористування (О.Кісільов).
Як вбачається з п.2 Рішення 19 сесії 7 скликання від 30.11.2018 року відповідач вирішив скасувати договір особистого строкового земельного сервітуту від 05.07.2017 року, укладеного на підставі рішення дев`ятої сесії Полтавської міської ради сьомого скликання від 31.01.2017 року "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності" з ФОП Дрозд Оленою Іванівною на земельну ділянку з кадастровим номером 5310137000:15:009:0396 для розміщення стаціонарної тимчасової споруди - торговельного кіоску на перехресті вул. Стрітенська та вул. Небесної Сотні .
При цьому, як вбачається з матеріалів справи, позивачкою було реалізовано право особистого строкового земельного сервітуту відповідно до положень рішення дванадцятої сесії сьомого скликання Полтавської міської ради від 15.09.2017 року "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності" на підставі якого і було укладено 19.10.2017 року договір особистого земельного сервітуту, а не на підставі рішення дев`ятої сесії Полтавської міської ради сьомого скликання від 31.01.2017 року "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності". Спірним рішенням скасовано договір особистого строкового земельного сервітуту від 05.07.2017 року, який між сторонами не укладався.
Позивачкою виконано п.7 рішення дев`ятої сесії Полтавської міської ради сьомого скликання від 31.01.2017 року "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності" щодо обов`язку Замовників, зазначених в додатках №1, №2 до цього рішення, в управлінні з питань містобудування та архітектури оформити паспорти прив`язки тимчасових споруд або продовжити термін дії оформлених паспортів прив`язки.
Так паспорт прив`язки стаціонарної тимчасової споруди - торговельного кіоску на перехресті вул.Стрітенська та вул.Небесної Сотні виконаний на замовлення позивачки за реєстраційним номером 01-02-01-16/1444-1604, виданий начальником управління з питань містобудування та архітектури, головним архітектором міста 24.07.2017 року, відповідно до якого цей паспорт прив`язки дійсний до 31.01.2018 року та його дію продовжено до 15.09.2022 року.
Відповідно до ст. 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.
На Публічній кадастровій карті України відображена земельна ділянка кадастровий номер - 5310137000:15:009:0396; Тип власності: Комунальна власність; Цільове призначення: 18.00 Землі загального користування (землі будь-якої категорії, які використовуються як майдани, вулиці, проїзди, шляхи, громадські пасовища, сіножаті, набережні, пляжі, парки, зелені зони, сквери, бульвари, водні об`єкти загального користування, а також інші землі, якщо рішенням відповідного органу державної влади чи місцевого самоврядування їх віднесено до земель загального користування); Площа: 0,0024 га .
Крім цього на замовлення позивачки у 2017 році виготовлено ПФ МЕМ ПАТ "Полтаваобленерго" робочий проект внутрішнього електропостачання стаціонарної тимчасової споруди-торгівельного кіоску на перехресті вул.Стрітенська та вул.Небесної Сотні в м.Полтава.
Також на замовлення позивачки у 2017 році виготовлено ФОП Власенко В.Г. робочий проект водопостачання та водовідведення кіоску на перехресті вул.Стрітенська та вул.Небесної Сотні в м.Полтава.
27.02.2017року Управління ЖКГ виконавчого комітету Полтавської міської ради своїм листом № 01-06-01/17/574 повідомило позивачку, що не заперечує стосовно посадки позивачем двох дерев та встановлення лав відповідно до наданої позивачкою схеми та з дотриманням чинного законодавства.
11.01.2018 року виконавчим комітетом Полтавської міської ради позивачу видано погодження № 180 на встановлення режиму роботи об`єкту торгівлі, ресторанного господарства та сфери послуг в м.Полтава, відповідно до якого встановлено режим роботи щоденно з 9.00 до 22.00 зареєстрованого в установленому законодавством порядку кіоску з продажу непродовольчих товарів за адресою: на перехресті вул.Стрітенська та вул.Небесної Сотні в м.Полтава.
11.07.2018 року позивачем укладено договір № 248 Централізованого спостереження технічних засобів сигналізації, встановлених на об`єкті, предметом якого є прийняття виконавцем під спостереження охоронно-тривожної сигналізації, встановленої на об`єкті, а саме: нежитлове приміщення (торгівельний павільйон), що розташоване за адресою: Полтавська область, Полтавський район, м.Полтава, перехрестя вул.Стрітенська та вул.Небесної Сотні . Відповідно до п.3.1. договору сума вартості наданих послуг за цим Договором визначається сторонами на договірній основі та становить 400,00 грн. без ПДВ на місяць.
10.08.2018 року позивачкою укладено договір добровільного страхування майна, відповідно до якого застрахованим майном є нежитлове приміщення загальною площею 24 кв.м. на підставі якого позивачкою сплачено страховий платіж в розмірі 3 800,00 грн.
Відповідно до звіту про оцінку майна виконаного на замовлення позивачки ТОВ "Експертсервіс Україна" станом на 29.11.2018 року ринкова вартість об`єкту оцінки - стаціонарної тимчасової споруди-торгівельного кіоску на перехресті вул. Стрітенська та вул. Небесної Сотні в м.Полтава становить 220 930,00 грн.
Стаття 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.
Згідно ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території. Рішення органів місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції чи законам України зупиняються у встановленому законом порядку з одночасним зверненням до суду.
Частиною 10 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції України або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Як зазначено в мотивувальній частині рішення Конституційного Суду України від 16.04.2009 року № 7-рп/2009 у справі за конституційним поданням Харківської міської ради щодо офіційного тлумачення положень ч. 2 ст. 19, ст. 144 Конституції України, ст. 25, ч. 14 ст. 46, ч.ч. 1, 10 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування)" органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами (ст. 74 Закону). Таким чином, органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є "гарантією стабільності суспільних відносин" між органами місцевого самоврядування і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення.
В Основному Законі України передбачено форми та засоби реалізації права територіальних громад на місцеве самоврядування і вказано, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території (ч.1 ст.144). На основі цього положення Конституції України в Законі визначено, що у формі рішень рада приймає нормативні та інші акти (ч.1 ст. 59). Проаналізувавши функції і повноваження органів місцевого самоврядування, врегульовані Конституцією України та іншими законами України, Конституційний Суд України дійшов висновку, що органи місцевого самоврядування, вирішуючи питання місцевого значення, представляючи спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, приймають нормативні та ненормативні акти. До нормативних належать акти, які встановлюють, змінюють чи припиняють норми права, мають локальний характер, розраховані на широке коло осіб та застосовуються неодноразово, а ненормативні акти передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб`єкта чи юридичної особи, застосовуються одноразово і після реалізації вичерпують свою дію.
Ненормативні правові акти органу місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, тому вони не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання.
Відповідно до ст. 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
Відповідно до ст. 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.
У своєму рішенні при розгляді справи "Рисовський проти України" Європейський суд підкреслив особливу важливість принципу "належного урядування". Він передбачає, що уразі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси.
Аналіз наведених положень законодавства дає підстави щоб зробити висновок про те, що органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи скасування.
Відповідно до ч. 1 ст. 319 ЦК України власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд.
Згідно із ч. 1 ст. 321 цього Кодексу право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні. При цьому відповідно до ст. 391 ЦК України власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування своїм майном.
Згідно ст. 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способом захисту цивільних прав та інтересів може бути в тому числі визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом.
Аналіз наведених вище норм цивільного законодавства України дає підстави стверджувати про те, що у разі обмежень у здійсненні права користування чи розпорядження своїм майном власник має право вимагати усунення відповідних перешкод, у тому числі шляхом звернення до суду за захистом свого майнового права, зокрема, із позовом про усунення перешкод у користуванні власністю, шляхом визнання незаконними рішень міської ради.
Враховуючи викладене, суд вважає безпідставним посилання відповідача у відзиві на те, що під час розміщення стаціонарної тимчасової споруди мали місце порушення норм та стандартів у сфері безпеки дорожнього руху та порушення містобудівних норм (в.ч. і Комплексної схеми розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава).
Відповідно до п.3.10 Положення про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава (далі- Положення) у разі невідповідності намірів щодо місця розташування ТС будівельним нормам, комплексній схемі розміщення ТС замовнику управлінням з питань містобудування та архітектури надається письмова відмова щодо можливості розміщення стаціонарної ТС.
Підставою для розміщення ТС є паспорт прив`язки ТС (п.7.1. Положення).
Згідно п. 8.11 Положення дія паспорта прив`язки ТС анулюється за таких умов:
- недотримання вимог паспорта прив`язки при її встановленні;
- невстановлення ТС протягом 6 місяців з дати отримання паспорта прив`язки;
- надання недостовірних відомостей у документах, зазначених у п. 7.2 цього Положення, під час підготовки паспорта прив`язки ТС;
- закінчення або розірвання договору особистого строкового земельного сервітуту.
Враховуючи те, що згідно п. 10.3 договору особистого строкового земельного сервітуту від 19.10.2017 р. дія договору припиняється шляхом його розірвання за взаємною згодою сторін або за рішенням суду на вимогу однієї із сторін, строк дії договору з 15.09.2017 р. по 15.09.2022 р., суд дійшов висновку, що п. 2 рішення 19 сесії 7 скликання від 30.11.2018 року суперечить вимогам чинного законодавства та порушує права позивача.
Відсутні також підстави і для анулювання дії паспорту прив`язки стаціонарної тимчасової споруди - торгівельного кіоску на перехресті вул.Стрітенська та вул.Небесної Сотні , виданого ФОП Дрозд Олені Іванівні від 24.07.2017 року за № 01-02-01-16/1444-1604 (п. 8.11 Положення) та демонтажу стаціонарної тимчасової споруди - торгівельного кіоску на перехресті вул.Стрітенська та вул.Небесної Сотні (п. 9.1. Положення).
Щодо скасування пункту 9 додатку №2 до рішення дев`ятої сесії Полтавської міської ради сьомого скликання від 31.01.2017 року Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності в частині, що стосується подальшого розміщення стаціонарної тимчасової споруди - торговельного кіоску ФОП Дрозд Олени Іванівни на перехресті вул. Стрітенська та вул.Небесної Сотні (п. 5 спірного рішення) суд зазначає, що рішення дев`ятої сесії Полтавської міської ради сьомого скликання від 31.01.2017 року Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності вичерпало свою дію фактом його виконання, а тому відповідно до рішення Конституційного Суду України від 16.04.2009 року № 7-рп/2009 не може бути скасовано чи змінено органом місцевого самоврядування після його виконання.
Суд зазначає, що позивачкою в повному обсязі виконані рішення дев`ятої сесії сьомого скликання Полтавської міської ради від 31.01.2017 року "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності", рішення одинадцятої сесії сьомого скликання Полтавської міської ради від 16.06.2017 року "Про затвердження та погодження документації із землеустрою на розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності", рішення дванадцятої сесії сьомого скликання Полтавської міської ради від 15.09.2017 року "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності" та отримано всі необхідні дозволи від відповідних органів.
Враховуючи вищезазначене, рішення Полтавської міської ради 19 сесії 7 скликання від 30.11.2018 року "Про припинення подальшого розміщення стаціонарної тимчасової споруди-торговельного кіоску на перехресті вул. Стрітенська та вул. Небесної Сотні " є незаконним, прийняте з порушенням прав позивачки, а відтак підлягає скасуванню.
Відповідно до статті 13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи не вчиненням нею процесуальних дій.
Згідно зі статтею 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Статтею 74 Господарського процесуального кодексу України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
Обов`язок із доказування слід розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб`єктивного права, що має за мету усунення невизначеності, яка виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з`ясувати обставини, які мають значення для справи.
За приписами статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Відповідно до приписів статті 129 ГПК України судові витрати покладаються на відповідача.
Керуючись статтями 123, 129, 210, 232, 233, 236, 238, 240, 241 ГПК України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Визнати незаконним та скасувати рішення Полтавської міської ради (дев`ятнадцятої сесії сьомого скликання) від 30.11.2018р. "Про припинення подальшого розміщення стаціонарної тимчасової споруди - торговельного кіоску на перехресті вул. Стрітенська та вул. Небесної Сотні".
3. Стягнути з Полтавської міської ради, вул. Соборності, 36, м. Полтава, 36000, код ЄДРПОУ 24388285 на користь Фізичної особи-підприємця Дрозд Олени Іванівни , АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 - 1 762,00 грн. - витрати по сплаті судового збору.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Згідно частинами 1, 2 статті 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Згідно статті 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Згідно статті 257 ГПК України, апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Відповідно до п.17.5 Перехідних положень ГПК України, до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Суддя Солодюк О.В.
Суд | Господарський суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 28.04.2021 |
Оприлюднено | 01.06.2021 |
Номер документу | 97314740 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Полтавської області
Солодюк О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні