Рішення
від 31.05.2021 по справі 380/11543/20
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа№ 380/11543/20

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

01 червня 2021 року

м. Львів

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Сакалоша В.М. розглянув за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Жидачівської районної державної адміністрації про визнання протиправними дії, зобов`язання вчинити дії,-

в с т а н о в и в:

на розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Управління праці та соціального захисту населення Жидачівської районної державної адміністрації Львівської області (вул.І.Франка 19, м.Жидачів, Львівська область, 81700) в якій просить суд:

-визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення Жидачівської районної державної адміністрації Львівської області, які полягають у зменшенні розміру щорічної разової грошової допомоги ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) до 5 травня 2020 року;

-зобов`язати Управління соціального захисту населення Жидачівської районної державної адміністрації Львівської області провести перерахунок та виплатити ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_1 ) щорічну разову грошову допомогу до 5 травня 2020 року, як особі з інвалідністю ІІІ групи внаслідок війни в розмірі семи мінімальних пенсій за віком, виходячи із розрахунку мінімальної пенсії за віком, встановленої Законом України «Про державний бюджет України на 2020 рік», з урахуванням раніше виплаченої допомоги в розмірі 8 306 (вісім тисяч триста шість) грн. 00 коп.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що в 2020 році на підставі ст.13 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту позивачу виплачувалась одноразова грошова допомога. Також позивач зазначає, що одноразова грошова допомога виплачувалась йому у розмірі значно нижчому ніж встановлено законодавством. На думку позивача після прийняття Конституційним Судом України рішення від 27.02.2020 №3-р/2020 він набув право на допомогу до 5 травня в розмірі 7 мінімальних пенсій за віком, передбаченої ст. 13 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту. Вважаючи, що виплата допомоги у 2020 році, здійснена не в повному обсязі, звернувся до відповідача з вимогою виплатити йому допомогу у розмірі 7 мінімальних пенсій за віком у відповідності до ст.13 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту. Однак, відповідач у відповіді, направленій позивачу, зазначив про те, що разова грошова допомога на 2020 рік (3160грн.) останньому виплачена в повному обсязі. Позивач не погоджується з таким висновком та вважає, що відповідачем порушено його право на отримання разової грошової допомоги відповідно до чинного законодавства.

Ухвалою від 14.12.2020 року суд відкрив спрощене позовне провадження без повідомлення (виклику) сторін у справі.

Ухвалою від 11.01.2021 року суд зупинив провадження до набрання законної сили рішення Верховного Суду у зразковій справі № 440/2722/20.

Ухвалою від 22.04.2021 року суд поновив провадження по справі.

Відповідач подав відзив на позовну заяву в якому просить відмовити у задоволені позовних вимог повністю. Зазначає, що Управління здійснює виплату щорічної разової допомоги ветеранам війни до 5 травня, але не являється головним розпорядником коштів. Відповідно до ст.22 Бюджетного Кодексу України головним розпорядником коштів являються органи Державної влади в даному випадку Міністерство соціальної політики України. Виплати проводяться згідно постанови Кабінету Міністрів України від 19.02.2020р. № 112 «Деякі питання виплати у 2020 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань». Сума вищевказаної допомоги у 2020 році була перерахована управлінням соціального захисту населення за місцем військової служби отримувача допомоги для подальшої йому виплати згідно списків військової частини. Таким чином, зважаючи на викладені обставини в їх сукупності, відповідач вважає позовну заяву ОСОБА_1 необґрунтованою та такою, що не підлягає до задоволення.

11.05.2021 року до суду надійшов лист в якому вказано, що управління соціального захисту населення Жидачівської районної державної адміністрації реорганізовано у відділ №2. Суд не бере до уваги даний лист, оскільки згідно з інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців, управління соціального захисту населення Жидачівської районної державної адміністрації перебуває в стані припинення.

У зв`язку з перебуванням головуючого судді у плановій щорічній відпустці, суд виносить рішення у перший робочий день.

Всебічно та повно дослідивши матеріали справи суд встановив наступні обставини та відповідні їм правовідносини.

Позивач ОСОБА_1 , є особою з інвалідністю 3 групи відповідно до посвідчення серії НОМЕР_2 від 09.09.2020 року, та має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни - осіб з інвалідністю внаслідок війни.

Позивач звернувся до Управління соціального захисту населення Жидачівської районної державної адміністрації Львівської області із зверненням щодо виплати разової щорічної грошової допомоги до 5 травня на підставі статті 13 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту за 2020 рік, у розмірі 7 мінімальних пенсій за віком.

23.11.2020 року відповідач надав відповідь №1789, якою повідомлено, що згідно із постанови №112 від 19.02.2020 Деякі питання виплати у 2020 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту та Про жертви нацистських переслідувань, розмір разової грошової допомоги учасникам бойових дій становить 3160,00 грн.

Не погоджуючись з таким висновком відповідача, а також з нарахуванням та виплатою йому щорічної разової грошової допомоги у меншому розмірі, ніж передбачено ст.13 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту, ОСОБА_1 звернувся з даним позовом до суду.

Дана справа є типовою, оскільки відповідає ознакам, викладеним у рішенні Верховного Суду від 29.09.2020 за результатами розгляду зразкової справи у справі №440/2722/20 (№ Пз/9901/14/20), яке набрало законної сили 13.01.2021, оскільки: а) особа має статус особи з інвалідністю війни, має право на пільги, передбачені статтею 13 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту; б) відповідачем є орган, уповноважений здійснювати виплату разової щорічної грошової допомоги до 5 травня (Управління соціального захисту населення та/або Центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат); в) предметом спору є розмір разової грошової допомоги до 5 травня у 2020 році.

Положеннями ч.3 ст.291 КАС України визначено, що при ухваленні рішення у типовій справі, яка відповідає ознакам, викладеним у рішенні Верховного Суду за результатами розгляду зразкової справи, суд має враховувати правові висновки Верховного Суду, викладені у рішенні за результатами розгляду зразкової справи.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд керувався наступним.

Відносини з приводу соціального захисту ветеранів війни як особливої окремої категорії громадян врегульовані, насамперед, приписами Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту.

Пільги особам з інвалідністю внаслідок війни встановлені статтею 13 вказаного Закону.

Законом України Про внесення змін до Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту від 25.12.1998 ст.13 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту доповнено частиною четвертою такого змісту: Щорічно до 5 травня інвалідам війни виплачується разова грошова допомога у розмірах: інвалідам I групи - десять мінімальних пенсій за віком; II групи - вісім мінімальних пенсій за віком; III групи - сім мінімальних пенсій за віком.

Пунктом 20 Розділу ІІ Закону України Про державний бюджет України на 2008 рік згадану вище норму права викладено в такій редакції: Щорічно до 5 травня інвалідам війни виплачується разова грошова допомога у розмірах, які визначаються Кабінетом Міністрів України в межах бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України.

У подальшому рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 №10-рп/2008 визнано неконституційними зокрема положення статті 67 розділу І, пунктів 2-4, 6-8, 10-18, підпункту 7 пункту 19, пунктів 20-22, 24-34, підпунктів 1-6, 8-12 пункту 35, пунктів 36-100 розділу II Внесення змін до деяких законодавчих актів України та пункту 3 розділу III Прикінцеві положення Закону України Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України.

Таким чином, на момент нарахування і виплати у квітні 2020 року позивачу одноразової грошової допомоги та на дату звернення позивача із заявою до відповідача про перерахунок допомоги, діяла ст.13 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту у редакції Закону України Про внесення змін до Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту від 25.12.1998, яка передбачала розмір допомоги до 5 травня для осіб з інвалідністю 3 групи - 7 мінімальних пенсій за віком.

Водночас правовідносини щодо нарахування, виплати та розмірів одноразової грошової допомоги до 5 травня з 01.01.2015 також були врегульовані пунктом 26 розділу VI Бюджетного кодексу України.

Відповідно до пункту 26 розділу VI Бюджетного кодексу України було визначено, зокрема, що норми і положення статей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Тобто, Кабінету Міністрів України були делеговані повноваження встановлювати зокрема розмір разової грошової допомоги до 5 травня.

На реалізацію приписів цієї норми закону Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 19.02.2020 №112 Деякі питання виплати у 2020 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту і Про жертви нацистських переслідувань, де передбачено, що районні органи соціального захисту населення, центри по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат перераховують кошти через відділення зв`язку або установи банків на особові рахунки громадян за місцем отримання пенсії (особам, які не є пенсіонерами, - за місцем їх проживання чи одержання грошового утримання) у таких розмірах: особам з інвалідністю внаслідок війни та колишнім малолітнім (яким на момент ув`язнення не виповнилося 14 років) в`язням концентраційних таборів, гетто та інших місць примусового тримання, визнаним особами з інвалідністю внаслідок загального захворювання, трудового каліцтва та з інших причин: I групи - 4120,00 гривень; II групи - 3640,00 гривень; III групи - 3160,00 гривень.

Згідно з рішенням Конституційного Суду України від 27.02.2020 у справі 1-247/2018(3393/18) визнано таким, що не відповідає Конституції України, окреме положення пункту 26 розділу VI Прикінцеві та перехідні положення Бюджетного кодексу України у частині, яка передбачає, що норми і положення статей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту від 22.10.1993 № 3551-ХІІ (далі - Закон № 3551) застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.

За положеннями ст.152 Конституції України закони та інші акти за рішенням Конституційного Суду України визнаються неконституційними повністю чи в окремій частині, якщо вони не відповідають Конституції України або якщо була порушена встановлена Конституцією України процедура їх розгляду, ухвалення або набрання ними чинності.

Закони, інші акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність, якщо інше не встановлено самим рішенням, але не раніше дня його ухвалення.

Таким чином, суд дійшов висновку, що з 27.02.2020 позивач набув право на соціальне забезпечення відповідно до норми у редакції Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту від 25.12.1998 №367-ХІV, яка передбачала розмір допомоги до 5 травня для осіб з інвалідністю 3 групи внаслідок війни - сім мінімальних пенсій за віком.

Позивачу безпосередньо виплату щорічної разової грошової допомоги як учаснику бойових дій здійснив відповідач у розмірі - 3160,00 грн.

Водночас, як встановив суд, з 27.02.2020 позивач мав право на отримання одноразової грошової допомоги до 5 травня для осіб з інвалідністю ІІІ групи внаслідок війни - сім мінімальних пенсій за віком, що становить 11466,00грн.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що відповідачем допущена протиправна бездіяльність щодо виплати позивачу щорічної разової грошової допомоги у меншому розмірі, ніж передбачено ч.5 ст.12 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту.

Обираючи належний та ефективний спосіб захисту порушеного права позивача, суд вважає за необхідне визнати протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення Жидачівської районної державної адміністрації Львівської області щодо не нарахування та невиплати ОСОБА_1 щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2020 рік у розмірі семи мінімальних пенсій за віком та зобов`язати Управління соціального захисту населення Жидачівської районної державної адміністрації Львівської області нарахувати та виплатити ОСОБА_1 недоплачену грошову допомогу до 5 травня за 2020 рік у розмірі семи мінімальних пенсій за віком, з урахуванням попередньо виплаченої суми такої допомоги.

Щодо вимоги в частині стягнення з відповідача конкретної суми коштів, то в цій частині суд відмовляє у її задоволенні, як у передчасній, оскільки перерахунок допомоги ще не проведено.

Оцінивши докази, які є у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про задоволення позову частково.

Щодо судового збору, то оскільки позивач звільнений від сплати судового збору на підставі п.13 ч.1 ст.5 Закону України Про судовий збір, такий відповідно до ст.139 КАС України, стягненню на користь позивача не підлягає.

Керуючись ст.ст. 242-246, 250, 257-262 КАС України, суд, -

в и р і ш и в:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення Жидачівської районної державної адміністрації Львівської області, які полягають у зменшенні розміру щорічної разової грошової допомоги ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) до 5 травня 2020 року.

Зобов`язати Управління соціального захисту населення Жидачівської районної державної адміністрації Львівської області (вул.І.Франка 19, м.Жидачів, Львівська область, 81700,ЄДРПОУ 33849959) провести перерахунок та виплатити ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 ,РНОКПП НОМЕР_1 ) щорічну разову грошову допомогу до 5 травня 2020 року, як особі з інвалідністю ІІІ групи внаслідок війни в розмірі семи мінімальних пенсій за віком, виходячи із розрахунку мінімальної пенсії за віком, встановленої Законом України «Про державний бюджет України на 2020 рік», з урахуванням раніше виплаченої допомоги.

Судовий збір стягувати не належить.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду із врахуванням п.п15.5 п.5 розділу VII Перехідні положення КАС України протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя В.М. Сакалош

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.05.2021
Оприлюднено02.09.2022
Номер документу97352409
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них

Судовий реєстр по справі —380/11543/20

Рішення від 31.05.2021

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сакалош Володимир Миколайович

Ухвала від 22.04.2021

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сакалош Володимир Миколайович

Ухвала від 11.01.2021

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сакалош Володимир Миколайович

Ухвала від 14.12.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сакалош Володимир Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні