Рішення
від 19.05.2021 по справі 681/1682/20
ПОЛОНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 681/1682/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 травня 2021 року

Полонський районний суд Хмельницької області

в складі: головуючого - судді Горщар А.Г.

з участю секретаря судових засідань Салюк Т.М.

прокурора Мацюка О.Ю.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Полонне за правилами загального позовного провадження цивільну справу за позовом Шепетівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Хмельницької обласної державної адміністрації, Шепетівської районної державної адміністрації Хмельницької області до ОСОБА_1 про внесення змін до договору оренди землі, -

встановив:

31 грудня 2020 року Шепетівська місцева прокуратура (далі - прокурор) в інтересах держави в особі Хмельницької обласної державної адміністрації, Полонської районної державної адміністрації Хмельницької області звернулася до суду з вказаним позовом, в якому просила: 1) внести зміни до договору оренди землі від 12 жовтня 2006 року, укладеного між Полонською районною державною адміністрацією та ОСОБА_1 , який 26 грудня 2006 року зареєстровано в Полонському відділі Хмельницької регіональної філії центру Державного земельного кадастру, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис № 040675900014, виклавши положення п.п.9, 10 договору у наступній редакції:

п.9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі. Розмір орендної плати відповідає розміру земельного податку та становить 53334 (п`ятдесят три тисячі триста тридцять чотири) гривні 75 (сімдесят п`ять) копійок у рік, що становить 5 (п`ять) відсотків від вартості земельної ділянки, яка відповідно до середньої вартості одного гектара ріллі по Хмельницькій області станом на 01.01.2020 становить 1066695 (один мільйон шістдесят шість тисяч шістсот дев`яносто п`ять) гривень. ;

п.10. Обчислення розміру орендної плати здійснюється з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства. ;

2) стягнути з відповідача на користь прокуратури Хмельницької області судовий збір в сумі 2102 грн.

В обґрунтування вимог позивач вказував, що на підставі зазначеного договору оренди та акту приймання-передачі ОСОБА_1 отримав в оренду земельну ділянку водного фонду для рибогосподарських потреб, загальною площею 35,0000 га, із кадастровим номером 6823681500:06:004:0016, яка розташована за межами населених пунктів Великоберезнянської сільської ради Полонського району Хмельницької області. Відповідно до умов договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки не проводилася, строк дії договору становить 25 років, а орендна плата встановлена у грошовій формі у розмірі 120 грн. за 1 га землі у рік. без врахування індексів інфляції.

Для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства, однак в порушення положень Закону України Про оцінку земель технічна документація з нормативної грошової оцінки вказаної земельної ділянки не розроблялася і не затверджувалася, а тому в цьому випадку базою оподаткування земельної ділянки є її площа.

Отже з урахуванням норм податкового законодавства ОСОБА_1 за користування земельною ділянкою водного фонду мав би сплачувати орендну плату в розмірі 53334,75 грн. на рік, однак він в добровільному порядку відповідні зміни до договору оренди не вніс.

Дані обставини, на думку прокурора, порушують державні інтереси у земельній сфері, що й спонукало до звернення із вказаним позовом до суду.

Згідно ухвали судді від 13 січня 2021 року відкрито провадження у даній справі, яку постановлено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін, та 19 лютого 2021 року суд, за клопотанням прокурора, перейшов до розгляду справи за правилами загального позовного провадження.

Згідно ухвали суду від 23 березня 2021 року, занесеної до протоколу підготовчого засідання, у справі Шепетівську місцеву прокуратуру та Полонську районну державну адміністрацію замінено їхніми правонаступниками - Шепетівською окружною прокуратурою та Шепетівською районною державною адміністрацією відповідно.

При розгляді справи прокурор Мацюк О.Ю. позов Шепетівської окружної прокуратури підтримав із підстав зазначених у позові, який він просив задовольнити у повному обсязі.

Представники Хмельницької обласної державної адміністрації та Шепетівської районної державної адміністрації на судовий розгляд справи не з`явилися. Представник Шепетівської РДА у поданій письмовій заяві просив розгляд справи проводити без їхньої участі.

Відповідач ОСОБА_1 в судове засідання також не з`явився, хоч про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, про що свідчать дані рекомендованих повідомлень про вручення поштових відправлень. Відзив на позов відповідач не подав,тому, відповідно до ст.280 ЦПК України суд, за згодою позивача, проводить заочний розгляд справи.

Заслухавши пояснення прокурора, дослідивши позов та додані до нього докази, суд зазначає наступне.

Встановлено, що 12 жовтня 2006 року між Полонською районною державною адміністрацією та ОСОБА_1 укладено договір оренди землі, котрий 26 грудня 2006 року зареєстровано в Полонському відділі Хмельницької регіональної філії центру Державного земельного кадастру, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис № 040675900014.

Згідно укладеного договору та акту приймання-передачі земельної ділянки від 12 жовтня 2006 року ОСОБА_1 отримав в оренду земельну ділянку водного фонду для рибогосподарських потреб, загальною площею 35,0000 га, яка розташована за межами населених пунктів (на даний час бувшої) Великоберезнянської сільської ради Полонською району Хмельницької області.

Згідно з п.2 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 35,0000 га.

Відповідно п.5 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки не проводилась.

Строк дії договору становить 25 років (п.8 договору).

Згідно з п.9 договору орендна плата встановлена у грошовій формі у розмірі 120 грн. за 1 га землі у рік (всього 120 грн. х 35,0000 га = 4200 грн./рік).

Відповідно до п.10 договору, обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється без врахування індексів інфляції.

Орендна плата вноситься щомісячно (п.11 договору).

Відповідно до п.13 договору розмір орендної плати переглядається щорічно у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках передбачених законом.

Відповідно до п.36 договору, зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку. В разі прийняття нових та внесення змін до діючих законодавчих та нормативних актів, в договір вносяться відповідно зміни та доповнення згідно законодавчих і нормативних актів.

Згідно додатку до договору - Кадастрового плану за Договором у оренду передано земельну ділянку площею 35,0000 га, із кадастровим номером 6823681500:06:004:0016.

Згідно відомостей інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно щодо земельної ділянки з кадастровим номером 6823681500:06:004:0016 відомості про речові права відсутні.

Відповідно до ст.23 Закону України Про оцінку земель витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Разом з тим, як вбачається із листа Відділу у Полонському районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 30.11.2020 № 97-22-0.29-606/172-20, у відділі відсутня розроблена та затверджена в установленому порядку технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки 6823681500:06:004:0016.

Відповідно до ст.18 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок несільськогосподарського призначення проводиться не рідше ніж один раз на 7-10 років.

З наведеного слідує, що нормативна грошова оцінка вказаної земельної ділянки, в порушення ст.23 Закону України Про оцінку земель не проведена, а відтак наявні підстави для приведення розміру орендної плати у договорі оренди землі від 12 жовтня 2006 року у відповідність до вимог законодавства.

Згідно із вимогами ч.1 ст.13, ч.1 ст.14 Конституції України земля, її надра, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування. Земля є основним національним багатством, що знаходиться під особливою охороною держави.

Відповідно до ст.1 Земельного кодексу України земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності. Право власності на землю - це право володіти, користуватися, розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, Земельного кодексу України.

Зокрема, водні об`єкти надаються у користування на умовах оренди органами, що здійснюють розпорядження земельними ділянками під водою (водним простором) згідно з повноваженнями, визначеними ЗК України.

Згідно статті 206 ЗК України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Відповідно до ст.1 Закону України Про оренду землі оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Згідно зі ст.13 Закону України Про оренду землі договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Частиною першою статті 13 Закону України Про оцінку земель визначено випадки обов`язкового проведення грошової оцінки земельних ділянок. Так, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру земельного податку, визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Відповідно до ч.1 ст.632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Згідно ч.1 ст.15 Закону України Про оренду землі однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Орендна плата за землю, відповідно до ст.21 Закону України Про оренду землі - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

За положеннями п.п.288.1-288.3 ст.288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, платником орендної плати є орендар земельної ділянки, а об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Разом з тим, пунктом 289.1 статті 289 ПК України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Оскільки положення п.10 договору оренди землі повністю суперечить положенням ст.289 ПК України, тому даний пункт договору підлягає приведенню у відповідність до вимог чинного законодавства.

Згідно ст.271 ПК України базою оподаткування земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено є їх площа.

Слід зазначити, що відповідно до п.19 ч.1 ст.64 Бюджетного кодексу України (із урахуванням положень ст.ст.5, 63 цього ж Кодексу) до доходів загального фонду бюджетів сіл, селищ та міст належать місцеві податки та збори, що сплачуються (перераховуються) згідно з Податковим кодексом України.

Відповідно до п.34 ч.1 ст.26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин відповідно до закону.

Згідно п.10.1.1 ч.10.1 ст.10, ст.265 ПК України податок на майно віднесено до місцевих податків. До складу податку на майно віднесено плату за землю.

Відповідно до п.12.3 ст.12 ПК України сільські, селищні, міські ради та ради об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів.

При прийнятті рішення про встановлення місцевих податків та зборів обов`язково визначаються об`єкт оподаткування, платник податків і зборів, розмір ставки, податковий період та інші обов`язкові елементи, визначенні статтею 7 цього Кодексу з дотриманням критеріїв, встановлених розділом XII цього Кодексу для відповідного місцевого податку чи збору.

Верховна Рада Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування встановлюють ставки плати за землю та пільги щодо земельного податку, що сплачується на відповідній території (п.284.1 ст.284 ПК України).

Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (п.288.4 ст.288 ПК України).

Пунктом 288.5 ст.288 ПК України визначено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області.

Таким чином, податковим та земельним законодавством встановлено, що розмір орендної плати за використання земель державної власності, нормативну грошову оцінку яких не проведено, не може бути меншим земельного податку, розмір якого визначається органами місцевого самоврядування.

Згідно рішення Полонської міської ради ОТГ № 24 від 25 червня 2019 року, зі змінами на підставі рішення № 7 від 19 червня 2020 року, Про встановлення місцевих податків і зборів на території Полонської міської об`єднаної територіальної громади , яким затверджено Положення про оподаткування платою за землю (Додаток 1 до Рішення), базою оподаткування земельним податком, земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено є їх площа.

Відповідно до Додатку 1.1. до Положення, ставка податку за земельні ділянки водного фонду, нормативну грошову оцінку яких не проведено становить 5% (від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по області).

Відповідно до Додатку 1 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 23.05.2017 № 262, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 31.05.2017 № 679/30547, з урахуванням змін, внесених Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України № 605 від 18.12.2018, а також за даними офіційного веб-сайту Держгеокадастру України (https://land.gov.ua/icat/otsinka-zemel/), середня вартість одного гектара ріллі по Хмельницькій області станом на 01 січня 2020 року становить 30477 гривень.

За інформацією Шепетівського відділу податків і зборів з фізичних осіб, камеральних перевірок податкової звітності, управління податкового адміністрування ГУ ДПС у Хмельницькій області (лист від 18.12.2020 № 41563/22-01-04-09-10) платником подана податкова декларація за 2020 рік, в якій обраховано суму орендної плати від площі 35,0000 га, яка складає 13755,22 грн. Аналогічна орендна плата за користування земельною ділянкою сплачувалась орендарем у 2019 році.

Однак, враховуючи те, що середня вартість 1 га ріллі по Хмельницькій області станом на 01 січня 2020 року становить 30477 грн., тому загальна вартість орендованої земельної ділянки площею 35,0000 га становить 1066695 гривень.

Відповідно, розмір орендної плати, яку мав би сплачувати ОСОБА_1 за користування орендованою ним земельною ділянкою, становить 53334,75 грн. на рік (30477 грн. х 35,0000 га х 5%), що дорівнює розміру земельного податку за вказану земельну ділянку.

Таким чином, орендна плата, яка була передбачена в договорі від 12 жовтня 2006 року (4200 грн./рік),є такою, що не відповідає вимогам ПК України, оскільки є значно меншою розміру земельного податку.

Статтею 30 Закону України Про оренду землі встановлено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Листами Полонської районної державної адміністрації від 29.01.2020 № 44/07-24-192/2020 та від 13.05.2020 № 44/07-24-1011/2020 повідомлено орендаря ОСОБА_1 про необхідність внесення змін до вказаного договору оренди земельної ділянки водного фонду для приведення розміру орендної плати у відповідність до вимог законодавства.

У зв`язку з набуттям з 01 липня 2013 року чинності Законом України Про аквакультуру розпорядження землями водного фонду для цілей риборозведення належить до повноважень Хмельницької обласної державної адміністрації.

Хмельницької обласною державною адміністрацією також вживались заходи із спонукання орендаря до приведення розміру орендної плати у вищевказаному договорі до вимог чинного законодавства, про що свідчить листи ОДА від 11.06.2018 № 68/24-26-2690/2018 та від 19.07.2019 № 99/34-12-3486/2019.

Однак, з моменту розпорядження Хмельницькою ОДА належною державі земельною ділянкою водного фонду, що передана у оренду на умовах договору від 12 жовтня 2006 року, зміни до договору сторонами не вносились та на час розгляду справи в суді ОСОБА_1 у добровільному порядку такі зміни до зазначеного договору не внесено.

Відповідно до п.34 договору, ч.ч.1, 2 ст.651 ЦК України зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо умов договору спір вирішується в судовому порядку.

Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Щодо підставності представництва інтересів держави прокурором в даному випадку, суд вважає його належним та обґрунтованим і виходить із такого.

Аналіз положень ч.3 ст.23 Закону України "Про прокуратуру" дає підстави для висновку, що прокурор може представляти інтереси держави в суді, зокрема, у випадку, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження.

В даному випадку звернення прокурора до суду спрямоване на задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно значимого питання законності при використанні земель державної власності, яке здійснюється з порушенням вимог чинного законодавства.

Обґрунтування прокурором наявності підстав для представництва інтересів держави є мотивованим, зважаючи на те, що Хмельницькою ОДА та Полонською РДА не здійснено захисту порушених інтересів держави.

Згідно ч.1 ст.141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Оскільки при подачі даного позову прокуратурою Хмельницької області було сплачено 2102 грн. судового збору, що підтверджується платіжним дорученням № 2957 від 24 грудня 2020 року, а позов прокурора було задоволено у повному обсязі, тому з відповідача на користь прокуратури Хмельницької області слід стягнути судовий збір у вказаному розмірі.

Керуючись наведеним, ст.ст.13, 81, 141, 263-265, 268, 273, 280-284, 352, 354, 355 ЦПК України суд, -

ухвалив:

Позов Шепетівської окружної прокуратури задовольнити.

Внести зміни до договору оренди землі від 12.10.2006 року, укладеного між Полонською районною державною адміністрацією та ОСОБА_1 , який 26.12.2006 року зареєстровано в Полонському відділі Хмельницької регіональної філії центру Державного земельного кадастру, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис № 040675900014, виклавши положення п.п.9, 10 договору у наступній редакції:

п.9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі. Розмір орендної плати відповідає розміру земельного податку та становить 53334 (п`ятдесят три тисячі триста тридцять чотири) гривні 75 (сімдесят п`ять) копійок у рік, що становить 5 (п`ять) відсотків від вартості земельної ділянки, яка відповідно до середньої вартості одного гектара ріллі по Хмельницькій області станом на 01.01.2020 становить 1066695 (один мільйон шістдесят шість тисяч шістсот дев`яносто п`ять) гривень. ;

п.10. Обчислення розміру орендної плати здійснюється з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства. .

Стягнути з ОСОБА_1 на користь прокуратури Хмельницької області (код ЄДРПОУ 02911102, ДКСУ м. Київ, МФО 820172, розрахунковий рахунок UA188201720343120002000002814) 2102 (дві тисячі сто дві) грн. витрат по сплаті судового збору.

Відповідачем може бути подано заяву про перегляд заочного рішення протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

На рішення суду позивачем може бути подана апеляційна скарга до Хмельницького апеляційного суду через Полонський районний суд протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.

Повне судове рішення складено - 28.05.2021 року.

Заочне рішення набирає законної сили, якщо протягом вказаних строків відповідачем не подана заява про його перегляд, а позивачем апеляційна скарга, або якщо рішення залишено в силі за результатами апеляційного розгляду справи.

Позивач - Шепетівська окружна прокуратура, ідентифікаційний код в ЄДРПОУ Хмельницької обласної прокуратури 02911102, місцезнаходження: м. Шепетівка, вул. Сергія Оврашка, 43, Хмельницької області, поштовий індекс 30400;

в інтересах держави в особі - Хмельницької обласної державної адміністрації, ідентифікаційний код в ЄДРПОУ 22985083, місцезнаходження: м. Хмельницький, Площа Незалежності, 2, поштовий індекс 29005;

Шепетівської районної державної адміністрації Хмельницької області, ідентифікаційний код в ЄДРПОУ 21325769, місцезнаходження: м. Шепетівка, вул. Героїв Небесної Сотні, 47, Хмельницької області, поштовий індекс 30400;

Відповідач - ОСОБА_1 , паспорт громадянина України НОМЕР_1 , виданий 01.10.1997 Полонським РВ УМВС України в Хмельницькій області, зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 .

Головуючий

СудПолонський районний суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення19.05.2021
Оприлюднено03.06.2021
Номер документу97370394
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —681/1682/20

Рішення від 19.05.2021

Цивільне

Полонський районний суд Хмельницької області

Горщар А. Г.

Рішення від 19.05.2021

Цивільне

Полонський районний суд Хмельницької області

Горщар А. Г.

Ухвала від 26.04.2021

Цивільне

Полонський районний суд Хмельницької області

Горщар А. Г.

Ухвала від 19.02.2021

Цивільне

Полонський районний суд Хмельницької області

Горщар А. Г.

Ухвала від 13.01.2021

Цивільне

Полонський районний суд Хмельницької області

Горщар А. Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні