ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
36000, м. Полтава, вул. Зигіна, 1, тел. (0532) 610-421, факс (05322) 2-18-60, E-mail inbox@pl.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18.05.2021 Справа № 917/1825/20
м.Полтава
за позовною заявою Приватного акціонерного товариства "Райз-Максимко", проспект Перемоги, 121В, м.Київ, 03143 (адреса для листування: вул.Аеродромна,1/1, м.Лохвиця, Полтавська область, 37200
до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, вул.Уютна, 23, м.Полтава, 36039
про визнання протиправною та скасування державної реєстрації земельних ділянок та зобов"язання вчинити дії.
Суддя Кльопов І.Г.
Секретар Назаренко Я.А.
Представники сторін згідно протоколу судового засідання.
Приватне акціонерне товариство "Райз-Максимко" звернулося до Господарського суду Полтавської області з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області про:
1. Визнати протиправним та скасувати державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 5322881800:06:006:0019 площею 4,00га., яка виникла внаслідок скасування та поділу земельної ділянки з кадастровим номером 5322881800:06:006:0013 площею 24,00га., з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована на території Духівської сільської ради Лубенського району, Полтавської області.
2. Визнати протиправним та скасувати державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 5322881800:06:006:0018 площею 16,00га., яка виникла внаслідок скасування та поділу земельної ділянки з кадастровим номером 5322881800:06:006:0013 площею 24,00га., з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована на території Духівської сільської ради Лубенського району, Полтавської області.
3. Визнати протиправним та скасувати державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 5322881800:06:006:0020 площею 2,00га., яка виникла внаслідок скасування та поділу земельної ділянки з кадастровим номером 5322881800:06:006:0013 площею 24,00га., з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована на території Духівської сільської ради Лубенського району, Полтавської області.
4. Визнати протиправним та скасувати державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 5322881800:06:006:0016 площею 2,00га, яка виникла внаслідок скасування та поділу земельної ділянки з кадастровим номером 5322881800:06:006:0013 площею 24,00га., з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована на території Духівської сільської ради Лубенського району, Полтавської області.
5. Зобов"язати Головне управління державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру у Полтавської області поновити у державному земельному кадастрі запис про земельну ділянку з кадастровим номером 5322881800:06:006:0013 площею 24,00га., з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована на території Духівської сільської ради Лубенського району, Полтавської області шляхом поновлення запису в поземній книзі.
Позивач в обґрунтування позову зазначає, що дії відповідача щодо скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 5322881800:06:006:0013 загальною площею 24,00 га., що відбулись під час дії зареєстрованого належним чином права оренди, слід розцінювати як дії, що здійснені з порушенням принципів неупередженості, добросовісності та розсудливості, а також направленими на створення штучних перешкод для користування позивачем орендованою земельною ділянкою, перешкоджанням законній господарській діяльності позивача, та спричинення останньому матеріальних збитків.
Ухвалою суду від 20.11.2020 року на підставі ст. 174 Господарського процесуального кодексу України позовну заяву Приватного акціонерного товариства "Райз-Максимко" залишено без руху та надано позивачу строк 10 днів з дня вручення такої ухвали для усунення недоліків.
07.12.2020 року через канцелярію господарського суду від позивача надійшла заява про усунення недоліків.
Ухвалою господарського суду Полтавської області від 09.12.2020 суд ухвалив прийняти позовну заяву до розгляду і відкрити провадження у справі; справу розглядати в порядку загального позовного провадження, призначено підготовче засідання у справі на 23.12.2020.
21.12.2020 за вхід. №14102 від відповідача надійшов відзив на позов. Відповідач проти позову заперечує. У відзиві на позов відповідач зазначає, що на момент поділу орендованої Товариством земельної ділянка з кадастровим номером 5322881800:06:006:0013 площею 24,00 га., в Державному земельному кадастрі була відсутня будь-яка інформація щодо реєстрації речового права оренди, а тому у відповідача не виникло обов`язку про повідомлення позивача щодо вищезазначених змін.
Ухвалою суду від 11.03.2021 закрито підготовче провадження та призначено розгляд справи по суті.
Розглянувши матеріали справи суд встановив.
15 серпня 2018 року на підставі НАКАЗУ № 5667-СГ між ГУ Держгеокадастру у Полтавській області (36039, м. Полтава, вул. Уютна, 23; ідентифікаційний код юридичної особи: 39767930) та ПРАТ Райз-Максимко (03115, м. Київ, проспект Перемоги, буд. 121В; ідентифікаційний код юридичної особи: 30382533), укладено додаткову угоду про поновлення договору оренди землі від 27.12.212 року, кадастровий номер 5322881800:06:006:0013, площею 24,000 га. та внесено зміни, шляхом викладення договору в новій редакції.
16 листопада 2018 року право оренди земельної ділянки кадастровий номер 5322881800:06:006:0013, площею 24,000 га., зареєстроване за ПРАТ Райз-Максимко до 15.08.2025 року, що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права. Індексний номер витягу - 145588075, дата та час формування 16.11.2018 року 09 год. 00 хв. 01 с.
27 липня 2020 року листом вих. № 887, позивач звернувся до відповідача в якому просив інформувати Товариство про обставини та причини зникнення з Публічної кадастрової карти України орендованої Товариством земельної ділянки кадастровий номер - 5322881800:06:006:0013, та появи в Публічній кадастровій карті України на місці орендованої Товариством земельної ділянки кадастровий номер 5322881800:06:006:0013 інших земельних ділянок, а саме: земельної ділянки кадастровий номер 5322881800:06:006:0019 площею 4,00 га., земельної ділянки кадастровий номер 5322881800:06:006:0018 площею 16,00 га., земельної ділянки кадастровий номер 5322881800:06:006:0020 площею 2,00 га., та земельної ділянки кадастровий номер 5322881800:06:006:0016 площею 2,00 га.; а також причини невнесення відповідних змін до договору оренди землі який згідно ст. 33 ЗУ Про оренду землі , на підставі наказу відповідача від 15.08.2018 року № 5667-СГ, поновлений на новий строк шляхом укладення додаткової угоди про поновлення договору оренди землі від 27.12.212 року.
11 серпня 2020 року листом вих. № 28-16-0.221-4196/2-20 на № 887 від 27.07.2020 року відповідач повідомив позивача про те, що орендована Товариством земельна ділянка з кадастровим номером 5322881800:06:006:0013 площею 24,00 га., яка розташована за межами населених пунктів на території Духівської сільської ради Лубенського району Полтавської області, була поділена згідно розробленого та погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_1 . У результаті поділу утворилося дві земельні ділянки з кадастровими номерами 5322881800:06:006:0016 площею 2,00га. та 5322881800:06:006:0017 площею 22,00 га.
Земельна ділянка з кадастровим номером 5322881800:06:006:0017 згідно розробленого та погодженого Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_2 в свою чергу була поділена на три земельні ділянки з кадастровими номерами 5322881800:06:006:0018 площею 16,00 га., 5322881800:06:006:0019 площею 4,00 га. та 5322881800:06:006:0020 площею 2,00 га.
На момент поділу земельної ділянки з кадастровим номером 5322881800:06:006:0013 площею 24,00 га., у відомостях Державного земельного кадастру було зазначено дані про оренду, суборенду, дата реєстрації речового права - 16.09.2013 р., строк дії речового права 5 років, починаючи з 20.07.2012 року. Дані про додаткову угоду від 15 серпня 2018 року відсутні. На момент поділу вищезазначеної земельної ділянки відомості про зареєстроване право оренди в Державному земельному кадастрі були відсутні, будь-якої інформації щодо реєстрації речового права оренди на орендовану Товариством земельна ділянка з кадастровим номером 5322881800:06:006:0013 площею 24,00 га., до відповідача не надходило, а тому у відповідача не виникло обов`язку про повідомлення позивача щодо вищезазначених змін.
З метою досудового врегулювання порушених прав позивача, Товариство звернулося до відповідача з заявою вих. № 103 про відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав. Зокрема вимагало від відповідача протягом 10-ти днів з моменту отримання вказаної заяви задовольнити її, а саме скасувати державну реєстрацію прав на утворені за результатом незаконного поділу земельної ділянки кадастровий номер 5322881800:06:006:0013 площею 24,000 га., земельні ділянки кадастровим номером: 5322881800:06:006:0016 площею 2,00 га.; 5322881800:06:006:0018 площею 16,00 га.; 5322881800:06:006:001 площею 4,00 га.; 5322881800:06:006:0020 площею 2,00 га., та відповідно відновити земельну ділянку кадастровий номер 5322881800:06:006:0013 в межах та площі, які існували до її поділу.
06 жовтня 2020 року, листом вих. № 28-16-0.223-5196/2-20 на вих. № 103 від 02.10.2020 року, відповідач повідомив позивача про те, що відповідач та його структурні підрозділи не є суб`єктом державної реєстрації речових прав, а видача відомостей з документації із землеустрою відноситься до адміністративної послуги.
Вимога позивача про відновлення стану орендованої земельної ділянки з кадастровим номером 5322881800:06:006:0013 площею 24,00 га., який існував до порушення прав залишена відповідачем без задоволення, а порушене право без відновлення.
Дана обставина і стала підставою для звернення позивача до суду з позовом.
При вирішенні спору суд виходить з наступного.
Відповідно до ч. ч. 1, 2, 3 ст. 13К України, земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади. Об`єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).
Відповідно до ст. З ЗК України, земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Відповідно до ст. 78 ЗК України, право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками.
Відповідно до ч. 1 ст. 79-1 ЗК України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
Відповідно до ч. 2 ст. 79-1 ЗК України, формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).
Відповідно до ч. 4 ст. 79-1 ЗК України, земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.
Відповідно до ч. 5 ст. 79-1 ЗК України, формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Відповідно до ч. 6 ст. 79-1 ЗК України, формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок.
Відповідно до ч. 9 ст. 79-1 ЗК України, земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.
Відповідно до ч. 10 ст. 24 ЗУ Про державний земельний кадастр , державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: поділу чи об`єднання земельних ділянок; якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника.
Законом встановлено виключний перелік підстав, за яких державна реєстрація земельної ділянки може бути скасована.
Відповідно до п. 114 Порядку ведення державного земельного кадастру, відомості про земельну ділянку уразі скасування її державної реєстрації: набувають статусу архівних за рішенням Державного кадастрового реєстратора; відображаються на кадастровій карті в архівному шарі даних геоінформаційної системи; зберігаються в Державному земельному кадастрі постійно разом з відомостями про відповідного Державного кадастрового реєстратора, дату та час набуття статусу архівних такими відомостями.
Згідно інформації вказаній в листах відповідача від 11.08.2020 року вих. № 28-16-0.221-4196/2-20 на № 887 від 27.07.2020 року, та від 06.10.2020 року вих. № 28-16-0.223-5196/2-20 на № 103 від 02.10.2020 року, відповідач рішення (накази) про поділ земельної ділянки з кадастровим номером 5322881800:06:006:0013 площею 24,00 га., на дві земельні ділянки з кадастровими номерами 5322881800:06:006:0016 площею 2,00 га., та 5322881800:06:006:00 1 7 площею 22,00 га., а також подальшого поділу земельної ділянки з кадастровим номером 5322881800:06:006:0017 площею 22,00 га., на три земельні ділянки з кадастровими номерами 5322881800:06:006:0018 площею 16,00 га., 5322881800:06:006:0019 площею 4,00 га., 5322881800:06:006:0020 площею 2,00 га., та затвердження технічних документацій із землеустрою щодо поділу зазначених земельних | ділянок не приймав. Згода позивача на поділ зазначеної земельної ділянки Орендарем не надавалася.
Таким чином, відсутні будь-які підстави, визначені ч. 10 ст. 24 ЗУ Про державний земельний кадастр , для скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 5322881800:06:006:0013 площею 24,00 га., та набуття нею статусу архівної.
Посилання відповідача на те, що на момент поділу орендованої Товариством земельної ділянка з кадастровим номером 5322881800:06:006:0013 площею 24,00 га., в Державному земельному кадастрі була відсутня, будь-яка інформація щодо реєстрації речового права оренди, а тому у відповідача не виникло обов`язку про повідомлення позивача щодо вищезазначених змін, спростовується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права індексний номер витягу - 145588075; дата та час формування 16.11.2018 року 09 год. 00 хв. 01 с., відповідно якого на момент неправомірних дій відповідача право оренди земельної ділянки кадастровий номер 5322881800:06:006:0013, площею 24,000 га., зареєстроване за позивачем до 15.08.2025 року, а отже скасування державної реєстрації земельної ділянки 5322881800:06:006:0013 та набуття нею статусу архівної є протиправним.
Окрім того, відповідно до частини 6 статті 79-1 Земельного кодексу України, формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок.
Матеріали справи не містять технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельної ділянки з кадастровим номером 5322881800:06:006:0013 загальною площею 24,00га., яка у відповідності є єдиним документом на підставі якого допускається здійснення поділу та/або об`єднання земельної ділянки як вже раніше сформованого об`єкту цивільних прав.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про Державний земельний кадастр» , державна реєстрація земельної ділянки, це є внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.
Згідно статті 6 Закону України «Про Державний земельний кадастр» , ведення та адміністрування Державного земельного кадастру забезпечуються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (ч. 1 ст. 9 Закону України «Про Державний земельний кадастр» ).
Статтею 21 Закону України «Про Державний земельний кадастр» врегульовано підстави та основні вимоги щодо внесення відомостей до Державного земельного кадастру.
Відповідно до ч. 6 ст. 16 Закону України «Про державний земельний кадастр» , кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. Зміна власника чи користувача земельної ділянки, зміна відомостей про неї не є підставою для скасування кадастрового номера.
Відповідно до ч. 10 ст. 24 Закону України «Про державний земельний кадастр» , державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі:
- поділу чи об`єднання земельних ділянок;
- якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника.
Перелік підстав для скасування державної реєстрації земельної ділянки є вичерпним.
Відповідно до ч. 1 ст. 27 Закону України «Про державний земельний кадастр» , у разі поділу або об`єднання земельних ділянок запис про державну реєстрацію земельної ділянки та кадастровий номер земельної ділянки скасовуються, а Поземельна книга на таку земельну ділянку закривається.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про оренду землі» , оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Відповідно до статті 3 Закону України «Про оренду землі» , об`єктами оренди є земельні ділянки, що перебувають у власності громадян, юридичних осіб, комунальній або державній власності.
Відповідно до статті 13 Закону України «Про оренду землі» , договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Відповідно до частини 1 статті 15 Закону України «Про оренду землі» , істотними умовами договору оренди землі є:
- об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки);
- строк дії договору оренди;
- орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Відповідно до статті 27 Закону України «Про оренду землі» , орендареві забезпечується захист його права на орендовану земельну ділянку нарівні із захистом права власності на земельну ділянку відповідно до закону.
Відповідно до статті 3 Цивільного кодексу України принципи справедливості, добросовісності та розумності є однією із фундаментальних засад цивільного права, спрямованих, у тому числі, на утвердження у правовій системі України принципу верховенства права. При цьому добросовісність означає прагнення особи сумлінно використовувати цивільні права та забезпечити виконання цивільних обов`язків, що зокрема підтверджується змістом частини 3 статті 509 цього Кодексу. Отже, законодавець, навівши у тексті Цивільного кодексу України зазначений принцип, установив у такий спосіб певну межу поведінки учасників цивільних правовідносин, тому кожен із них зобов`язаний сумлінно здійснювати свої цивільні права та виконувати цивільні обов`язки, у тому числі передбачати можливість завдання своїми діями (бездіяльністю) шкоди правам та інтересам інших осіб. Цей принцип не є суто формальним, оскільки його недотримання призводить до порушення прав та інтересів учасників цивільного обороту.
Відповідно до частини 6 статті 116 Земельного кодексу України, земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.
Відповідачем в листах від 11.08.2020 року вих. № 28-16-0.221-4196/2-20 на № 887 від 27.07.2020 року, та від 06.10.2020 року вих. № 28-16-0.223-5196/2-20 на № 103 від 02.10.2020 року, не оспорено незаконності скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 5322881800:06:006:0013 загальною площею 24,00 га., та того, що до укладеної та зареєстрованої у визначеному законом порядку між позивачем та відповідачем 15.08.2018 року додаткової угоди про поновлення договору оренди землі від 27.12.212 року, а також державного реєстру речових прав жодні зміни не вносилися. Відтак дії щодо скасування державної реєстрації та поділу вказаної земельної ділянки до припинення права користування орендарем земельною ділянкою в порядку, визначеному законом суперечить вимогам Земельного кодексу України та є протиправними.
Дії відповідача щодо скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 5322881800:06:006:0013 загальною площею 24,00 га., що відбулись під час дії зареєстрованого належним чином права оренди, слід розцінювати як дії, що здійснені з порушенням принципів неупередженості, добросовісності та розсудливості, а також направленими на створення штучних перешкод для користування позивачем орендованою земельною ділянкою, перешкоджанням законній господарській діяльності позивача.
Процедуру та вимоги щодо ведення Державного земельного кадастру визначає Порядок ведення Державного земельного кадастру, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 р. № 1051.
Пунктом 114 Порядку ведення Державного земельного кадастру встановлено, що державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі:
1) поділу чи об`єднання земельних ділянок - на підставі заяви про державну реєстрацію земельних ділянок, які утворилися в результаті такого поділу чи об`єднання;
2) коли протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстроване з вини заявника, - на підставі інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, отриманої шляхом безпосереднього доступу до зазначеного Реєстру.
Частиною 6 статті 16 Закону України "Про Державний земельний кадастр" передбачено, що кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. Зміна власника чи користувача земельної ділянки, зміна відомостей про неї не є підставою для скасування кадастрового номера.
Відповідно до частин 7, 9 статті 16 Закону України "Про Державний земельний кадастр" скасований кадастровий номер земельної ділянки не може бути присвоєний іншій земельній ділянці, а інформація про скасовані кадастрові номери земельних ділянок зберігається у Державному земельному кадастрі постійно.
Відповідно до п. 114 Порядку ведення Державного земельного кадастру (далі - Порядок) відомості про земельну ділянку у разі скасування її державної реєстрації:
- набувають статусу архівних за рішенням Державного кадастрового реєстратора;
- відображаються на кадастровій карті в архівному шарі даних геоінформаційної системи;
- зберігаються в Державному земельному кадастрі постійно разом з відомостями про відповідного Державного кадастрового реєстратора, дату та час набуття статусу архівних такими відомостями.
Відповідно до п. 49 Порядку, поземельна книга ведеться за формою згідно з додатком 8 під час державної реєстрації земельної ділянки, внесення до Державного земельного кадастру відомостей (змін до них) про зареєстровані земельні ділянки (в тому числі у разі їх поділу чи об`єднання, а також відновлення їх меж) відповідно до пунктів 107-137 Порядку.
Номером Поземельної книги є кадастровий номер земельної ділянки.
Відповідно до п. 51 Порядку, внесення відомостей до Поземельної книги в електронній (цифровій) формі є внесенням відомостей до Державного земельного кадастру.
Відповідно до п. 61 Порядку, скасування (поновлення) запису в Поземельній книзі здійснюється шляхом внесення до Державного земельного кадастру відомостей про його скасування (поновлення) із зазначенням дати та підстави для скасування (поновлення), посади, прізвища та ініціалів Державного кадастрового реєстратора, який скасував (поновив) запис, та формування з використанням програмного забезпечення Державного земельного кадастру нових аркушів Поземельної книги.
Відповідно до статті 5 ГПК України, здійснюючи правосуддя, господарський суд захищає права та інтереси фізичних і юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.
Відповідно до частини 2 статті 152 Земельного кодексу України, власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Відповідно до пункту б) частини 3 статті 152 Земельного кодексу України, захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав.
Зважаючи на наведене, належними способом захисту прав та охоронюваних законом інтересів позивача є визнання протиправним та скасування державної реєстрацію земельних ділянок з кадастровими номерами 5322881800:06:006:0016 площею 2,00 га., 5322881800:06:006:0017 площею 22,00 га„ 5322881800:06:006:0018 площею 16,00 га., 5322881800:06:006:0019 площею 4,00 га., та 5322881800:06:006:0020 площею 2,00 га., які виникли внаслідок скасування та поділу земельної ділянки з кадастровим номером 5322881800:06:006:0013 загальною площею 24,00 га., яка розташована на території Духівської сільської ради Лубенського району, Полтавської області, та зобов`язання Головного управління державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру Полтавської області поновити у державному земельному кадастрі запис про земельну ділянку з кадастровим номером 5322881800:06:006:0013 загальною площею 24,00 га., з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована на території Духівської сільської ради Лубенського району, Полтавської області шляхом поновлення запису в поземельній книзі.
Статтею 74 Господарського процесуального кодексу України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
Обов`язок із доказування слід розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб`єктивного права, що має за мету усунення невизначеності, яка виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з`ясувати обставини, які мають значення для справи.
За приписами статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Згідно статті 236 Господарського процесуального кодексу України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Згідно з статтею 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на відповідача.
Керуючись статтями 123, 129, 209, 210, 232, 233, 236, 238, 240, 241 ГПК України, суд, -
= ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Визнати протиправним та скасувати державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 5322881800:06:006:0019 площею 4,00га., яка виникла внаслідок скасування та поділу земельної ділянки з кадастровим номером 5322881800:06:006:0013 площею 24,00га., з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована на території Духівської сільської ради Лубенського району, Полтавської області.
3. Визнати протиправним та скасувати державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 5322881800:06:006:0018 площею 16,00га., яка виникла внаслідок скасування та поділу земельної ділянки з кадастровим номером 5322881800:06:006:0013 площею 24,00га., з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована на території Духівської сільської ради Лубенського району, Полтавської області.
4. Визнати протиправним та скасувати державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 5322881800:06:006:0020 площею 2,00га., яка виникла внаслідок скасування та поділу земельної ділянки з кадастровим номером 5322881800:06:006:0013 площею 24,00га., з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована на території Духівської сільської ради Лубенського району, Полтавської області.
5. Визнати протиправним та скасувати державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 5322881800:06:006:0016 площею 2,00га, яка виникла внаслідок скасування та поділу земельної ділянки з кадастровим номером 5322881800:06:006:0013 площею 24,00га., з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована на території Духівської сільської ради Лубенського району, Полтавської області.
6 Зобов"язати Головне управління державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру у Полтавської області поновити у державному земельному кадастрі запис про земельну ділянку з кадастровим номером 5322881800:06:006:0013 площею 24,00га., з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована на території Духівської сільської ради Лубенського району, Полтавської області шляхом поновлення запису в поземній книзі.
7. Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області (вул.Уютна, 23, м.Полтава, 36039, код ЄДРПОУ 39767930) на користь Приватного акціонерного товариства "Райз-Максимко", проспект Перемоги, 121В, м.Київ, 03143, код ЄДРПОУ 30382533) (адреса для листування: вул.Аеродромна,1/1, м.Лохвиця, Полтавська область, 37200) судовий збір у розмірі 10510,00грн.
Видати наказ з набранням цим рішенням законної сили.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч.1,2 ст.241 ГПК України). Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо у судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції (ст.256 ГПК України). Згідно ст.256 ГПК України, апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Відповідно до п.17.5 Перехідних положень ГПК України, до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Повне рішення складено 28.05.2021
Суддя Кльопов І.Г.
Суд | Господарський суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 18.05.2021 |
Оприлюднено | 03.06.2021 |
Номер документу | 97385889 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Полтавської області
Кльопов І.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні