Рішення
від 23.05.2021 по справі 924/1409/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"24" травня 2021 р. Справа №924/1409/20

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Димбовського В.В., при секретарі судового засідання Потербі О.О., розглянувши матеріали справи

за позовом першого заступника керівника Городоцької місцевої прокуратури в інтересах держави в особі органу уповноваженого представляти інтереси держави Хмельницької обласної державної адміністрації, м. Хмельницький; Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації Хмельницької області, Кам 'янець-Подільський район, Хмельницька область

до Приватного підприємства "Чемеровецьке госпрозрахункове підприємство "Ветеринарна медицина", смт. Чемерівці, Чемеровецький район, Хмельницька область

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки водного фонду №90 від 28.03.2007 р., виклавши положення п.4.2 Договору у наступній редакції:

п.9 Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі. Розмір орендної плати відповідає розміру земельного податку та становить 36 199 (тридцять шість тисяч сто дев`яносто дев`ять) гривень 05 (п`ять) копійок у рік, що становить 5 (п`ять) відсотків від вартості земельної ділянки, яка відповідно до середньої вартості одного гектара ріллі по Хмельницькій області станом на 01.01.2020р. становить 723981,13 грн.

Представники сторін:

від позивачів: не з`явились

від прокуратури: Веселовська О.П. згідно наказу №328к від 10.10.2020р.

від відповідача: не з`явився

Рішення виноситься 24.05.2021р., оскільки в судовому засіданні оголошувалась перерва.

В судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Процесуальні дії:

Ухвалою суду від 04.01.2021р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження.

У підготовчому засіданні 22.03.2021р. оголошено перерву на 29.03.2021р., строк підготовчого провадження продовжено на тридцять днів.

Ухвалою суду від 29.03.2021р. замінено позивача 2 у справі Чемеровецьку районну державну адміністрацію Хмельницької області його правонаступником - Кам`янець-Подільською районною державною адміністрацією Хмельницької області (код ЄДРПОУ 21319591, юридична адреса: вул. Смирнова, 53, с. Довжок, Кам 'янець-Подільський район, Хмельницька область, 32343); відкладено підготовче засідання на 08.04.2021р.

У підготовчому судовому засіданні 08.04.2021р., підготовче провадження по справі №924/1409/20 закрито та призначено справу до розгляду по суті в судовому засіданні на 14:30 год. 21.04.2021р.

Суть спору: перший заступник керівника Городоцької місцевої прокуратури звернувся до господарського суду з позовом в інтересах держави в особі органу уповноваженого представляти інтереси держави Хмельницької обласної державної адміністрації, Чемеровецької районної державної адміністрації Хмельницької області (Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації Хмельницької області) до Приватного підприємства "Чемеровецьке госпрозрахункове підприємство "Ветеринарна медицина" про внесення змін до договору оренди земельної ділянки водного фонду №90 від 28.03.2007 р., виклавши положення п.4.2 Договору у наступній редакції: п.9 Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі. Розмір орендної плати відповідає розміру земельного податку та становить 36 199 (тридцять шість тисяч сто дев`яносто дев`ять) гривень 05 (п`ять) копійок у рік, що становить 5 (п`ять) відсотків від вартості земельної ділянки, яка відповідно до середньої вартості одного гектара ріллі по Хмельницькій області станом на 01.01.2020р. становить 723981,13 грн.

В обґрунтування позову посилається на те, що в порушення ст. 23 Закону України "Про оцінку земель" не проведена нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка була передана відповідачу за договором оренди земельної ділянки №90 від 28.03.2007р. З огляду на викладене, розмір орендної плати у договорі оренди земельної ділянки водного фонду від 28.03.2007, укладеного між ПП "Чемеровецьке госпрозрахункове підприємство "Ветеринарна медицина" та Чемеровецькою районною державною адміністрацією підлягає приведенню у відповідність до вимог законодавства. Рішенням сесії Чемеровецької селищної ради VII скликання №2-32/2019 від 27.06.2019 "Про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку на території Чемеровецької селищної ради на 2020 рік" (далі Рішення) встановлено ставки земельного податку в інших населених пунктах згідно з додатком 2. За умовами пункту 3 Додатку 2 до Рішення, базу оподаткування земельним податком визначено пунктом 271.1 статті 270 Податкового кодексу України.

Як зазначив прокурор, розмір орендної плати, яку мало би сплачувати ПП "Чемеровецьке госпрозрахункове підприємство "Ветеринарна медицина" за користування земельною ділянкою площею 23,7550 га, виходячи із положень Податкового кодексу України становить 36199,05 грн. на рік (30477 грн. * 23,7550 га х 5%), що дорівнює розміру земельного податку за вказану земельну ділянку. Тобто орендна плата, яка була передбачена в договорі №90 від 28.03.2007р., є такою, що не відповідає вимогам Податкового кодексу України, оскільки є значно меншою розміру земельного податку.

Представник позивача-1 (Хмельницької обласної державної адміністрації) в судове засідання не з`явився.

Представник позивача-2 (Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації Хмельницької області) в судове засідання не з`явився, у клопотанні від 21.05.2021р. просив суд проводити розгляд справи за його відсутності.

Представник відповідача в судове засідання не з`явився.

Копії ухвал суду, адресовані відповідачу (ПП "Чемеровецьке госпрозрахункове підприємство "Ветеринарна медицина" - 31600, Хмельницька обл., Чемеровецький р-н, смт. Чемерівці, вул. Центральна, 64), повернулись з відміткою поштового зв`язку "за закінченням терміну зберігання" та "адресат відсутній".

Частинами ч. ч. 1, 2, 3 ст. 13 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Принцип рівності сторін у процесі вимагає, щоб кожній стороні надавалася розумна можливість представляти справу в таких умовах, які не ставлять цю сторону у суттєво невигідне становище відносно другої сторони (п.87 Рішення Європейського суду з прав людини у справі "Салов проти України" від 06.09.2005р.).

У Рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Надточий проти України" від 15.05.2008р. зазначено, що принцип рівності сторін передбачає, що кожна сторона повинна мати розумну можливість представляти свою сторону в умовах, які не ставлять її в суттєво менш сприятливе становище в порівнянні з опонентом.

При цьому, суд враховує позицію Європейського суду з прав людини, викладену у рішенні від 03.04.2008р. у справі "Пономарьов проти України", згідно з якою сторони в розумні інтервали часу мають вживати заходів, щоб дізнатись про стан відомого їм судового провадження.

Ст. 202 ГПК України передбачає, що суд може розглядати справу за відсутності учасника справи, якщо його було належно повідомлено, проте, він не повідомив про причин неявки або така неявка є повторною.

Відповідно до ч. 4 ст. 13 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Згідно з ч. 9 ст. 165, ч. 2 ст. 178 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Оскільки відповідач не скористався своїм правом на надання відзиву, враховуючи розумність строків розгляду судового спору, справа розглядається за наявними матеріалами відповідно до приписів ч. 9 ст.165 та ч. 2 ст. 178 ГПК України.

Фактичні обставини, встановлені судом та зміст спірних правовідносин.

Розпорядженням голови Чемеровецької РДА від 22.03.2007р. №162/2007-р затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок водного фонду на території Кугаєвецької та Андріївської сільських рад Чемеровецького району Хмельницької області в користування на умовах оренди терміном на 49 (сорок дев`ять) років приватному підприємству Чемеровецьке госпрозрахункове підприємство "Ветеринарна медицина" для передачі їх - в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (риборозведення), які знаходяться за межами с. Кугаївці Кугаєвецької сільської ради та с. Андріївка Андріївської сільської ради; надано приватному підприємству Чемеровецьке госпрозрахункове підприємство "Ветеринарна медицина" земельні ділянки (ставки) загальною площею 28,6189 га., з них на території Кугаєвецької сільської ради площею 23,7550 га. в тому числі: водного дзеркала -9,2479 га., сіножатей - 10,3449 га., гідротехнічних споруд - 0,9757 га. заболочених земель -3,1865 га., на території Андріївської сільської ради площею 4,8639 га. в тому числі: водного дзеркала - 1,4688 га., сіножатей - 1,7892 га., гідротехнічних споруд - 0,2213 га. заболочених земель - 1,3846 га., в користування на умовах оренди терміном на 49 (сорок дев`ять) років для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (риборозведення) за рахунок земель державної власності.

28.03.2007р. між Чемеровецькою районною державною адміністрацією (далі - Орендодавець) та Приватним підприємством "Чемеровецьке госпрозрахункове підприємство "Ветеринарна медицина" (далі - Орендар) укладено договір оренди земельної ділянки №90 (далі - Договір), згідно п. 1 та 2.1 якого Орендодавець на підставі розпорядження голови адміністрації від 22 березня 2007 року №162/2007-р надає, а "Орендар" приймає в строкове платне користування земельну ділянку водного фонду, на якій розташований ставок для товарного сільськогосподарського виробництва (риборозведення), прибережні захисні смуги та гідротехнічні споруди, що знаходиться за межами населеного пункту с. Кугаївці Кугаєвецької сільської ради. В оренду передається земельна ділянка загальною площею 23,7550 га, у тому числі: під водним дзеркалом - 9,2479 га (при нормальному підпірному рівні), сіножаті - 10,3449 га, гідротехнічні споруди - 0,9757 га, заболочені землі - 3,1865 га.

Відповідно до п. 3.1 договору він укладений терміном на 49 років і дійсний з моменту його державної реєстрації.

За п. 4.2 договору орендна плата вноситься орендарем у формі грошової оплати в розмірі 1489,28 грн. на рік.

Відповідно до п. 4.3 Договору, обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.

Згідно з п. 4.7 договору розмір орендної плати переглядається щорічно у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини "Орендаря", що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до п.п. 5.1, 5.3 Договору, земельна ділянка передається в оренду для товарного сільськогосподарського виробництва (риборозведення), цільове призначення земельної ділянки - товарне сільськогосподарське виробництво (риборозведення).

За п. п. 6.1, 6.2 договору передача земельної ділянки в оренду здійснюється з розробленням проекту її відведення. Підставою розроблення проекту відведення земельної ділянки є розпорядження голови Чемеровецької райдержадміністрації від 06.12.2006 року №654/06-р. Організація розроблення проекту відведення земельної ділянки і витрати, пов`язані з цим, покладаються на Орендаря.

Згідно з п. 11.5 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку.

Відповідно до п. 13.1 договору цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.

За актом приймання-передачі від 28.03.2008р. відповідач отримав від позивача земельну ділянку.

01.08.2008р. сторонами укладено угоду про внесення змін до вище вказаного договору оренди в частині розміру орендної плати: згідно з п.4.2 Договору, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 6078 грн. 69 коп. за рік дії Договору.

Договір, угода та акт підписані представниками сторін.

Договір 24.12.2007 зареєстровано у Чемеровецькому відділі Хмельницької регіональної філії Центру Державного земельного кадастру, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис №04077630079.

Рішенням 32 сесії Чемеровецької селищної ради VII скликання №2-32/2019 від 27.06.2019р. "Про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку на території Чемеровецької селищної ради на 2020 рік" (далі Рішення) встановлено ставки земельного податку в інших населених пунктах згідно з додатком 2.

Згідно пункту 3 Додатку 2 до Рішення №2-32/2019 від 27.06.2019р., базу оподаткування земельним податком визначено пунктом 271.1 статті 270 Податкового кодексу України.

Відповідно до Додатку 2 до Рішення №2-32/2019 від 27.06.2019р., ставка податку за земельні ділянки водного фонду (код 10.07) вид цільового призначення земель - для рибогосподарських потреб, нормативну грошову оцінку яких не проведено становить 5% (від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по області).

Відповідно до розпорядження голови Хмельницької ОДА від 26.12.2019р. №908/2019-р районні державні адміністрації уповноважено на вжиття заходів щодо приведення у відповідність до вимог чинного законодавства орендної плати у договорах оренди земель водного фонду, стороною яких є відповідні райдержадміністрації.

Також у справу додано таблицю з довідника показників нормативної грошової оцінки с/г угідь в Україні станом на 01.01.2020р. за даними офіційного вебсайту Держгеокадастру України: Хмельницька обл. нормативна грошова оцінка одиниці площі ріллі 30477,00 грн. (значення нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарських угідь відповідно до загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення).

Згідно листа Головного управління ДПС у Хмельницькій області від 03.12.2020р. Приватному підприємству "Чемеровецьке госпрозрахункове підприємство "Ветеринарна медицина" нараховано орендну плату за землю за 2018 рік в сумі 16950,11 грн., за 2019 рік в сумі 16950,11 грн., за 2020 рік в сумі 12712,59 грн.

Листами Городоцької місцевої прокуратури №32/4-2489 вих-20 від 06.04.2020, №32/4-3701вих-20 від 25.05.2020, №32/4-6326 вих-20 від 20.08.2020, №32/4 - 6691вих-20 від 14.09.2020 Чемеровецька районна державна адміністрація та листом №32/4-7959вих-20 від 26.11.2020 Хмельницька обласна державна адміністрація поінформовані про наявність порушень вимог чинного законодавства в частині орендної плати та про необхідність їх усунення шляхом укладання додаткової угоди, переукладання договору оренди або можливого усунення порушень у судовому порядку.

Городоцькою місцевою прокуратурою 04.12.2020р. на адресу Хмельницької ОДА та Чемеровецької РДА направлено повідомлення про встановлення підстав та намір здійснювати представництво інтересів держави в суді шляхом звернення до суду із відповідною позовною заявою.

Чемеровецька районна державна адміністрація у листі від 07.07.2020р. №27/08-15-1032, адресованого ПП "Чемеровецьке госпрозрахункове підприємство "Ветеринарна медицина", зазначила про необхідність внесення змін до вказаного договору оренди земельної ділянки водного фонду для приведення розміру орендної плати у відповідність до вимог законодавства.

Дослідивши зібрані у справі докази та давши їм правову оцінку в сукупності, судом прийнято до уваги наступне:

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 131-1 Конституції України передбачено, що прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Згідно ч.3 ст. 53 ГПК України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах(ч.4 ст. 53 ГПК України).

Статтею 23 Закону України "Про прокуратуру" визначено, що представництво прокурором держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень.

Прокурор, звертаючись до суду з позовом, має обґрунтувати та довести підстави для представництва, однією з яких є бездіяльність компетентного органу.

Бездіяльність компетентного органу означає, що він знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.

Звертаючись до відповідного компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.

Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню, тощо.

Таким чином, прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження його бездіяльності. Якщо прокурору відомо причини такого незвернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові, але якщо з відповіді компетентного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Великої палати Верховного Суду у справі № 912/2385/18 від 26.05.2020р.

Також Велика Палата Верховного Суду при розгляді вказаної справи звернула увагу на те, що захищати інтереси держави повинні насамперед відповідні компетентні органи, а не прокурор. Прокурор не повинен вважатися альтернативним суб`єктом звернення до суду і замінювати компетентний орган, який може і бажає захищати інтереси держави.

У Рішенні від 05 червня 2019 року № 4-р(II)/2019 Конституційний Суд України вказав, що Конституцією України встановлено вичерпний перелік повноважень прокуратури, визначено характер її діяльності і в такий спосіб передбачено її існування і стабільність функціонування; наведене гарантує неможливість зміни основного цільового призначення вказаного органу, дублювання його повноважень/функцій іншими державними органами, адже протилежне може призвести до зміни конституційно визначеного механізму здійснення державної влади її окремими органами або вплинути на обсяг їхніх конституційних повноважень.

Щоб інтереси держави не залишилися незахищеними, прокурор виконує субсидіарну роль, замінює в судовому провадженні відповідний компетентний орган, який усупереч вимогам закону не здійснює захисту або робить це неналежно.

У даній справі прокурор звернувся до суду в інтересах держави в особі позивачів із позовними вимогами до ПП "Чемеровецьке госпрозрахункове підприємство "Ветеринарна медицина" про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, оскільки позивачі не вживали належних та дієвих заходів щодо усунення порушень чинного законодавства України.

При цьому у позивачів було достатньо часу для вжиття належних та дієвих заходів щодо усунення порушень чинного законодавства України, однак позивачі протягом розумного строку самостійно не звернулися до суду з позовом, тому прокурор на підставі абз. 3 ч. 4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" повідомив позивачів про намір здійснення прокурором представництва в суді законних інтересів держави в їх особі та пред`явив до господарського суду Хмельницької області даний позов.

Зважаючи на викладене та з огляду на те, що прокурор у позовній заяві навів підставу для представництва інтересів держави, обґрунтував, у чому полягає порушення цих інтересів, та визначив орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, суд дійшов висновку, що прокурор підтвердив підстави для представництва інтересів держави у цій справі та обґрунтовано звернувся до суду в інтересах держави в особі позивачів.

Статтею 206 Земельного кодексу України встановлено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

У відповідності до ст.13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Приписами ст. 21 Закону України "Про оренду землі" визначено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

За змістом абз.4 ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі" істотною умовою договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення, перегляду та відповідальності за її несплату.

Суд встановив, що на підставі договору оренди землі від 28.03.2007р. Чемеровецька районна державна адміністрація передала в строкове платне користування ПП "Чемеровецьке госпрозрахункове підприємство "Ветеринарна медицина" земельну ділянку водного фонду, що знаходиться за межами населеного пункту с. Кугаївці Кугаєвецької сільської ради, загальною площею 23,7550 га.

З врахуванням угоди від 01.08.2008р., за п. 4.2 договору, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 6078,69 грн. за рік.

Частиною 1 ст. 632 Цивільного кодексу України визначено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки, тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Підстави та порядок внесення змін до договору передбачені главою 53 Цивільного кодексу України. Згідно ст. 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Крім того, згідно ст. 30 Закону "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Прокурор, звертаючись з даним позовом, просить внести зміни у договір оренди землі з метою приведення розміру орендної плати, який передбачений даним договором у відповідність до вимог чинного законодавства.

Орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату, згідно ст. 15 вищевказаного Закону є істотної умовою договору оренди землі.

Суд враховує, що підставою для внесення змін до договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін є наявність відповідного застереження в договорі щодо відповідних підстав для його зміни чи прямої вказівки в законі про необхідність внесення змін. Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду у складі суддів Касаційного господарського суду від 20.11.2019р. у справі №916/2769/18, №910/7905/17.

Згідно з п. 4.7 договору розмір орендної плати переглядається щорічно у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини "Орендаря", що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.

Враховуючи вищевказане, діюче законодавство передбачає можливість зміни ціни договору, після його укладення, у випадках, коли це передбачено договором. При цьому, укладений між сторонами договір передбачає таку можливість та надає таке право орендодавцю в разі зміни розмірів земельного податку.

Згідно ст. 288 Податкового кодексу України: (п. 288.1.) підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки; (п. 288.2.) платником орендної плати є орендар земельної ділянки; (п. 288.3.) об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду; (п. 288.4.) розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Як вбачається з матеріалів справи та позовної заяви, по земельній ділянці, яка передана відповідачу за договором оренди від 28.03.2007р., нормативна грошова оцінка землі не проводилась (відсутня).

Згідно пдп. 288.5.1 п. 288. 5 ст. 288 ПКУ розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку:

- для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки;

- для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено (що має місце в даному випадку), - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області.

Земельна ділянка, яку орендує відповідач за договором оренди від 28.03.2007р. знаходиться за межами населеного пункту с. Кугаївці Кугаєвецької сільської ради (п. 1 договору).

Рішенням 32 сесії Чемеровецької селищної ради VII скликання №2-32/2019 від 27.06.2019р. "Про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку на території Чемеровецької селищної ради на 2020 рік" встановлено ставки земельного податку в інших населених пунктах згідно з додатком 2, згідно пункту 3 Додатку 2 базу оподаткування земельним податком визначено пунктом 271.1 статті 270 Податкового кодексу України.

Відповідно до Додатку 2 до Рішення №2-32/2019 від 27.06.2019р., ставка податку за земельні ділянки водного фонду (код 10.07) вид цільового призначення земель - для рибогосподарських потреб, нормативну грошову оцінку яких не проведено становить 5% (від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по області).

При цьому, згідно довідника показників нормативної грошової оцінки с/г угідь в Україні, станом на 01.01.2020р. за даними офіційного вебсайту Держгеокадастру України по Хмельницькій області нормативна грошова оцінка одиниці площі ріллі склала 30477,00 грн. (значення нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарських угідь відповідно до загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення).

Таким чином, враховуючи імперативну вказівку Податкового кодексу України про те, що річна сума платежу за оренду землі не може бути меншою за розмір земельного податку та те, що для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено такий розмір встановлено на рівні - не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по області, з урахуванням відповідних величин по Хмельницькій області, розмір річної орендної плати за користування землею відповідачем має становити (30477,00 грн. нормативна грошова оцінка одиниці площі ріллі по Хмельницькій області х 23,7550 га. площа орендованої землі х 5% - ставка земельного податку) 36199,05 грн.

В той же час, згідно п. 4.2 договору грошова плата визначена у розмірі 6078,69 грн. на рік.

При цьому, згідно вищевказаного пункту договору розмір орендної плати переглядається щороку у випадках зміни розмірів земельного податку та в інших випадках, передбачених законом.

Тому, враховуючи, що розмір річної орендної плати станом на час розгляду справи визначено на рівні 36199,05 грн., що випливає з більшої, а ніж передбачено договором ставки земельного податку, дана обставина є підставою для застосування умов договору щодо перегляду розміру орендної плати та встановлення її на відповідному рівні.

Згідно з частиною третьою статті 653 ЦК України у разі зміни договору зобов`язання змінюється з моменту досягнення домовленості про зміну договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється у судовому порядку, зобов`язання змінюється з моменту набрання рішенням суду про зміну договору законної сили.

Наведені норми права передбачають, що зміна договору оренди землі допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. При цьому якщо договір змінений судом, то зобов`язання змінюється з моменту набрання відповідним рішенням суду законної сили.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Великої Палати Верховного Суду від 16.02.2021р. у справі №921/530/18.

Підсумовуючи викладене суд доходить висновку про наявність правових підстав для внесення заявлених в позові змін до договору оренди №90 від 28.03.2007р. щодо розміру орендної плати, розрахованої з урахуванням вказаної оцінки.

Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч. 1 ст. 86 ГПК України).

Згідно з ч. 1 ст. 14 ГПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

У відповідності з п. 3 ч. 2 ст. 129 Конституції України та ч. 1 ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Згідно з ч. 1 ст. 237 ГПК України при ухваленні рішення суд вирішує, чи мали місце обставини (факти), якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються; чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження.

В свою чергу, статтею 2 ГПК України унормовано, що завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.

Відповідно до частини 1 статті 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Відповідно до ч. 1. ст. 76 ГПК України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Частиною 1 ст. 77 ГПК України передбачено, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Згідно з ч. 1 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Обов`язок доказування та подання доказів відповідно до ст. 74 Господарського процесуального кодексу України розподіляється між сторонами виходячи з того, хто посилається на певні юридичні факти, які обґрунтовують його вимоги та заперечення.

Приймаючи до уваги наведені вище положення закону, враховуючи встановлені судом факти та зміст позовних вимог, суд вважає позов обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України витрати по оплаті судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись ст. 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Внести зміни до договору оренди земельної ділянки водного фонду №90 від 28.03.2007р., укладеного між Чемеровецькою районною державною адміністрацією Хмельницької області та Приватним підприємством "Чемеровецьке госпрозрахункове підприємство "Ветеринарна медицина", виклавши положення п.4.2 Договору у наступній редакції: "п.9 Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі. Розмір орендної плати відповідає розміру земельного податку та становить 36199 (тридцять шість тисяч сто дев`яносто дев`ять) гривень 05 (п`ять) копійок у рік, що становить 5 (п`ять) відсотків від вартості земельної ділянки, яка відповідно до середньої вартості одного гектара ріллі по Хмельницькій області станом на 01.01.2020р. становить 723981,13 грн.

Стягнути з Приватного підприємства "Чемеровецьке госпрозрахункове підприємство "Ветеринарна медицина" (31600, Хмельницька обл., Чемеровецький р-н, смт. Чемерівці, вул. Центральна, 64, код ЄДРПОУ 34222680) на користь Хмельницької обласної прокуратури (код ЄДРПОУ 02911102, ДКСУ м. Київ, МФО 820172, розрахунковий рахунок UА 188201720343120002000002814, код класифікації видатків бюджету 2800) 2102,00 (дві тисячі сто дві гривні 00 коп.) судового збору.

Видати наказ.

Відповідно до ч. 6 ст. 233 ГПК України, у виняткових випадках залежно від складності справи складання повного рішення (постанови) суду може бути відкладено на строк не більш як десять днів, а якщо справа розглянута у порядку спрощеного провадження - п`ять днів з дня закінчення розгляду справи.

Повний текст рішення складено 02.06.2021р.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч.1, 2 ст. 241 ГПК України).

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення (ч.1, 2 ст. 256 ГПК України).

СуддяВ.В. Димбовський

Віддрук. 7 прим.:

1 - в справу,

2 - позивачу 1) (29005, м. Хмельницький, Майдан Незалежності, Будинок Рад),

3, 4 - позивачу 2) (вул. Смирнова, 53, с. Довжок, Кам 'янець-Подільський район, Хмельницька область, 32343; 32301. Хмельницька обл., Кам`янєць-ІІодільський район, м. Кам`янець-Подільський вул. Троїцька 4),

5 - відповідачу (31600, Хмельницька обл., Чемеровецький р-н, смт. Чемерівці, вул. Центральна, 64),

6- Городоцькій місцевій прокуратурі (32000, м. Городок, вул. Грушевського 80),

7 - Прокуратурі Хмельницької області (329000, м. Хмельницький, пров. Військоматський, 3).

Всім рек. з повід.

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення23.05.2021
Оприлюднено02.09.2022
Номер документу97386220
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —924/1409/20

Рішення від 23.05.2021

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 21.04.2021

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 08.04.2021

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 29.03.2021

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 22.03.2021

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 04.03.2021

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 11.02.2021

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 03.01.2021

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні