Рішення
від 01.06.2021 по справі 520/18269/2020
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

01 червня 2021 року № 520/18269/2020

Суддя Харківського окружного адміністративного суду Рубан В.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , НОМЕР_1 ) до Управління соціального захисту населення Близнюківської районної державної адміністрації (вул. Незалежності, буд. 39,смт. Близнюки, Близнюківський район, Харківська область,64801, ЄДРПОУ 03196372) Обласного центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат (вул. Чернишевська, буд. 51, м. Харків, 61002, ЄРДПОУ 03195694) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач, ОСОБА_1 , звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Управління соціального захисту населення Близнюківської районної державної адміністрації, Обласного центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат в якому просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення Близнюківської районної державної адміністрації та Обласного центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2020 рік у розмірі восьми мінімальних пенсій за віком;

- зобов`язати Управління соціального захисту населення адміністрації Близнюківської районної державної адміністрації та Обласний центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат нарахувати та виплатити ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) недоплачену грошову допомогу до 5 травня за 2020 рік у розмірі восьми мінімальний пенсій за віком, з урахуванням попередньо виплаченої суми такої допомоги.

Ухвалою суду від 21.12.2020 року адміністративний позов прийнятий до розгляду та відкрито спрощене провадження.

Ухвалою суду від 21.12.2020 року зупинено провадження в адміністративній справі.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 03.02.2021 року поновлено провадження у справі.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що в квітні 2020 року він отримав щорічну одноразову виплату до 5 травня у розмірі, що дорівнює розміру, встановленому для осіб з інвалідністю внаслідок війни II групи, визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 19 лютого 2020 року № 112 «Деякі питання виплати у 2020 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань» , а саме - 3640.00 грн. Разом з тим, позивач вважає, що при виплаті щорічної одноразової виплати до 5 травня не враховано рішення Конституційного Суду України №3-р/2020 від 27 лютого 2020 року у справі щодо відповідності Конституції України (конституційності) окремого положення пункту 26 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України, а тому відповідачем допущена бездіяльність, яка призвела до порушення його прав у вигляді зменшення розміру виплати.

Відповідач Управління соціального захисту населення Близнюківської районної державної адміністрації правом подання відзиву на позов, у встановлений судом термін, не скористався. Заява про визнання позову до суду не надходила.

Обласний центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплату у відзиві на адміністративний позов просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог, оскільки до повноважень держоргану не віднесено здійснення виплат по Близнюківському району Харківської області.

Дослідивши матеріали справи та оцінивши наявні докази, враховуючи висновки постанови Верховного Суду від 29.09.2020 р. у зразковій справі №440/2722/20, судом зазначає наступне.

Позивач є особою з інвалідністю ІІ групи, що підтверджується копією посвідчення серії НОМЕР_2 , має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни - інвалідів війни.

Відповідно до медичних документів позивач отримав захворювання, пов`язане з виконанням обов`язків військової служби з ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, у зв`язку із чим перебуває на обліку в Управлінні соціального захисту населення Близнюківської РДА як отримувач щорічної разової допомоги до 5 травня.

Як зазначено позивачем та не заперечується відповідачем, у 2020 році виплачена разова грошова допомога до 5 травня в розмірі 3640.00 грн.

Позивач звернувся до відповідачів із заявою про нарахування і виплату йому одноразової грошової допомоги до 5 травня як інваліду війни ІІ групи за 2020 рік в розмірі 8-ми мінімальних пенсій за віком з посиланням на статтю 13 Закону України «Про статус ветеранів війни та гарантії їх соціального захисту» .

Листом від 28.09.2020 року №03-44/2601 відповідач Управління соціального захисту населення Близнюківської районної державної адміністрації повідомив позивача про те, що одноразова грошова допомога до 5 травня у 2020 році виплачена позивачу в розмірі, передбаченому постановою Кабінету Міністрів України від 19.02.2020 за №112 та інших розмірів виплати допомоги не передбачено. Вказано, що позивачу, як інваліду 2 групи щорічна одноразова грошова допомога до 05 травня в 2020 році виплачена у розмірі 3640 грн..

Листом від 30.10.2020 року № 19322/01 відповідач Обласний центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат Харківської обласної державної адміністрації повідомив позивача про те, що нарахування і виплата щорічної разової грошової допомоги до 5 травня по Близнюківському району не належить до компетенції Центру.

Відносини з приводу соціального захисту ветеранів війни як особливої окремої категорії громадян врегульовані, насамперед, приписами Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» . Пільги особам з інвалідністю внаслідок війни встановлені статтею 13 вказаного Закону.

Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 25.12.1998 статтю 13 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» було доповнено частиною четвертою такого змісту: "Щорічно до 5 травня інвалідам війни виплачується разова грошова допомога у розмірах: інвалідам I групи - десять мінімальних пенсій за віком; II групи - вісім мінімальних пенсій за віком; III групи - сім мінімальних пенсій за віком".

Пунктом 20 Розділу ІІ Закону України «Про державний бюджет України на 2008 рік» згадану вище норму права викладено в такій редакції: "Щорічно до 5 травня інвалідам війни виплачується разова грошова допомога у розмірах, які визначаються Кабінетом Міністрів України в межах бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України".

У подальшому рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 №10-рп/2008 визнано неконституційними зокрема положення статті 67 розділу І, пунктів 2-4, 6-8, 10-18, підпункту 7 пункту 19, пунктів 20-22, 24-34, підпунктів 1-6, 8-12 пункту 35, пунктів 36-100 розділу II "Внесення змін до деяких законодавчих актів України" та пункту 3 розділу III "Прикінцеві положення" Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України".

Відповідно до ч. 2 ст. 152 Конституції України закони, інші акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність, якщо інше не встановлено самим рішенням, але не раніше дня його ухвалення.

Таким чином, на момент нарахування і виплати у квітні 2020 року позивачу одноразової грошової допомоги та на дату звернення позивача із заявою до відповідача про перерахунок допомоги, діяли ст. 13 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" у редакції Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 25.12.1998, яка передбачала розмір допомоги до 5 травня для осіб з інвалідністю 2 групи - 8 мінімальних пенсій за віком.

Поряд із цим, законодавцем правовідносини щодо нарахування, виплати та розмірів одноразової грошової допомоги до 5 травня з 01.01.2015 також врегульовані пунктом 26 розділу VI Бюджетного кодексу України.

Відповідно до пункту 26 розділу VI Бюджетного кодексу України було визначено, зокрема, що норми і положення ст.12-16 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування. Тобто, Кабінету Міністрів України були делеговані повноваження встановлювати зокрема розмір разової грошової допомоги до 5 травня.

На реалізацію приписів цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 19.02.2020 №112 "Деякі питання виплати у 2020 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" і "Про жертви нацистських переслідувань", де передбачено, що районні органи соціального захисту населення, центри по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат перераховують кошти через відділення зв`язку або установи банків на особові рахунки громадян за місцем отримання пенсії (особам, які не є пенсіонерами, - за місцем їх проживання чи одержання грошового утримання) у таких розмірах: особам з інвалідністю внаслідок війни та колишнім малолітнім (яким на момент ув`язнення не виповнилося 14 років) в`язням концентраційних таборів, гетто та інших місць примусового тримання, визнаним особами з інвалідністю внаслідок загального захворювання, трудового каліцтва та з інших причин: I групи - 4120,00 гривень; II групи - 3640,00 гривень; III групи - 3160,00 гривень.

Згідно рішення Конституційного Суду України від 27.02.2020 у справі 1-247/2018(3393/18) визнано таким, що не відповідає Конституції України, окреме положення пункту 26 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України у частині, яка передбачає, що норми і положення ст.12-16 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 22 жовтня 1993 року № 3551-ХІІ (далі - Закон № 3551) застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Відповідно до ч.2 ст.152 Конституції України закони, інші акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність, якщо інше не встановлено самим рішенням, але не раніше дня його ухвалення.

Отже, з 27.02.2020 р. приписи п.26 розділу VI Бюджетного кодексу України у частині дії ст.13 Закону України „Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту« , приписи ст.13 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» у редакції п.20 Розділу ІІ Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік» від 28.12.2007 р. №107-VI не можуть визначати правила призначення та виплати допомоги до 5 травня для осіб з інвалідністю внаслідок війни.

Відповідно, з 27.02.2020 р. позивач має право на соціальне забезпечення у порядку редакції Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 25.12.1998р. №367-ХІV, яка передбачала розмір допомоги до 5 травня для осіб з інвалідністю 2 групи внаслідок війни як вісім мінімальних пенсій за віком, проте така виплата проведена не була.

Щодо вимог до Обласного центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат Харківської обласної державної адміністрації, суд зазначає, що у відзиві на позовну заяву останнім зазначено, що в Харківській області існує дві системи нарахування і виплати соціальних допомог та компенсацій: централізована та децентралізована. В умовах централізованої системи знаходяться райони м. Харкова (крім Основ`янського і Індустріального) та два райони області: Харківський і Дергачівський. По цих районах на підставі списків-розпоряджень відповідних районних управлінь праці та соціального захисту населення Центр проводить нарахування, готує виплатні документи та відправляє їх до вузлів зв`язку та установ банків, складає звітність. Всі інші райони Харківської області (окрім Харківського і Дергачівського), а також Основ`янський і Індустріальний райони м. Харкова є децентралізованими районами, які призначають допомоги, компенсації та здійснюють виплату самостійно. Позивач на обліку в Центрі як одержувач допомог або компенсацій не перебуває, отже, функцію виплати різного виду допомог покладено на Управління соціального захисту населення Близнюківської РДА.

Враховуючи вищевикладене, та з огляду на встановлення під час розгляду справи обставин виплати позивачу зазначеної допомоги в меншому розмірі ніж передбачено ст. 13 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту , з урахуванням рішення Конституційного Суду України від 27.02.2020р. №3-р/2020 саме Управлінням соціального захисту населення Близнюківської РДА, яким порушено права позивача, суд вважає за необхідне задовольнити позовні вимоги шляхом визнання протиправними дій Управлінням соціального захисту населення Близнюківської РДА щодо нарахування та виплати щорічної разової грошової допомоги позивачу до 05 травня за 2020 рік у розмірі, який не відповідає статті 13 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту , відповідно до рішення Конституційного Суду України від 27.02.2020р. №3-р/2020 та зобов`язання Управління соціального захисту населення Близнюківської РДА нарахувати та виплатити позивачу щорічну разову грошову допомогу до 05 травня у 2020 рік, виходячи з розміру восьми мінімальних пенсій за віком, з урахуванням виплачених коштів.

Відповідно до ч. 1-2 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

При розв`язанні спору, суд зважає на практику Європейського суду з прав людини щодо застосування ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (рішення від 21.01.1999р. у справі Гарсія Руїз проти Іспанії, від 22.02.2007р. у справі Красуля проти Росі) і тому надав оцінку усім обставинам справи, котрі мають юридичне значення для правильного вирішення спору, та дослухався до усіх аргументів сторін, які ясно і чітко сформульовані та здатні вплинути на результат вирішення спору.

Оцінивши добуті по справі докази в їх сукупності за правилами ст. 72-78, 90 КАС України, суд приходить до висновку про наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог.

Розподіл судових витрат здійснити в порядку ст. 139 КАС України.

Керуючись ст.ст. 243-246, 250, 255, 257-263, 295, 297 КАС України, суд,-

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , НОМЕР_1 ) до Управління соціального захисту населення Близнюківської районної державної адміністрації (вул. Незалежності, буд. 39,смт. Близнюки, Близнюківський район, Харківська область,64801, ЄДРПОУ 03196372) Обласного центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат (вул. Чернишевська, буд. 51, м. Харків, 61002, ЄРДПОУ 03195694) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення Близнюківської районної державної адміністрації щодо нарахування та виплати щорічної разової грошової допомоги ОСОБА_1 до 05 травня за 2020 рік у розмірі, який не відповідає статті 13 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту .

Зобов`язання Управління соціального захисту населення Близнюківської районної державної адміністрації нарахувати та виплатити ОСОБА_1 щорічну разову грошову допомогу до 05 травня за 2020 рік, у розмірі, який відповідає статті 13 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту - вісім мінімальних пенсій за віком, з урахуванням виплачених сум.

В іншій частині позовні вимоги залишити без задоволення.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Рубан В.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.06.2021
Оприлюднено04.06.2021
Номер документу97389072
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/18269/2020

Рішення від 01.06.2021

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Рубан В.В.

Ухвала від 03.02.2021

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Рубан В.В.

Ухвала від 21.12.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Рубан В.В.

Ухвала від 21.12.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Рубан В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні