Рішення
від 04.06.2021 по справі 480/2666/21
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

04 червня 2021 року Справа №480/2666/21

Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Діски А.Б., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/2666/21 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ), звернулася до Сумського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області (вул. Герасима Кондратьєва, 25, м. Суми, Сумська область, 40000), в якому просить:

1. Визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Сумській області "Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою" від 19.02.2021 № 18-1447-16-21-СГ, яким відмовлено у наданні дозволу ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 3.7054 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства за межами населених пунктів на території Станівської сільської ради Тростянецького району Сумської області.

2. Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Сумській області надати дозвіл ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 3.7054 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства за межами населених пунктів на території Станівської сільської ради Тростянецького району Сумської області.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оскаржуваним наказом ГУ Держгеокадастру у Сумській області повторно відмовило позивачу у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою, вже з тих підстав, що бажана до відведення земельна ділянка знаходиться у постійному користуванні, на умовах оренди у іншої особи. Проте вказана підстава відмови не передбачена нормами Земельного кодексу України. Тому позивач не погоджується із таким наказом відповідача у зв`язку із чим звернувся до суду за захистом своїх порушених прав.

Ухвалою суду від 02.04.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Відповідачем подано відзив на позовну заяву, у якому просить відмовити у задоволенні позову та зазначає, що на виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 25.01.2021 № 480/8512/20, ГУ Держгеокадастру у Сумській області розглянувши заяву позивача наказом від 19.02.2021 № 18-1447/16-21-СГ відмовило у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 3.7054 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства, у зв`язку з тим, що землі за рахунок яких планується відведення земельної ділянки у власність, перебувають у користуванні на умовах оренди у гр. ОСОБА_2 .

Відповідно до ст. 116 Земельного кодексу України земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні (постійному чи на умовах оренди) громадян або юридичних осіб, можуть передаватись у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, після припинення права користування ними.

Право оренди на вищезазначену земельну ділянку у встановленому порядку не припинено.

Крім того, відповідач зазначає, що земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 431,669 га, серед яких і земельна ділянка з кадастровим номером 5925087800:00:001:0240 площею 17,3616 га, частину якої (3,7054 га) складає земельна ділянка із заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою, зверталася позивач, відповідно до наказу від 03.02.2021 передано у комунальну власність Тростянецької міської ради Охтирського району Сумської області (а.с.34-35).

Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази у їх сукупності, суд частково задовольняє позовні вимоги, виходячи із наступного.

Судом встановлено, що позивач звернулася до ГУ Держгеокадастру у Сумській області із заявою (клопотанням) від 13.10.2020 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність загальною (орієнтовною) площею 3,7054 га для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення, яка розташована за межами населених пунктів на території Станівської сільської ради Тростянецького району Сумської області (а.с. 14).

Листом від 18.11.2020 № О-35504-4491/21-20 Держгеокадастру у Сумській області повідомило позивача про наявність підстав, що ускладнюють отримання земельної ділянки у власність, зазначило, що бажана до відведення земельна ділянка згідно наявної інформації перебуває в користуванні на умовах оренди у іншого громадянина (а.с. 13).

Згідно інформації, розміщеної в Єдиному державному реєстрі судових рішень за посиланням в мережі інтернет (https://reyestr.court.gov.ua/Review/94353972) рішенням Сумського окружного адміністративного суду від від 25.01.2021 № 480/8512/20 задоволено частково адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області про визнання протиправною та скасування відмови, зобов`язання вчинити дії. Визнано протиправною та скасовано відмову Головного управління Держгеокадастру у Сумській області, викладену в листі від 18.11.2020 № О-35504-4491/21-20, у наданні ОСОБА_1 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 3,7054 га для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення, яка розташована за межами населених пунктів на території Станівської сільської ради Тростянецького району Сумської області. Зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Сумській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 , зареєстровану 23.10.2020 за № О-35504/0/94-20 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 3,7054 га для ведення особистого селянського господарства та, за результатами її розгляду, прийняти рішення у формі наказу з урахуванням правової оцінки спірних правовідносин, наданої судом. У задоволенні інших вимог - відмовлено.

Наказом ГУ Держгеокадастру у Сумській області "Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою" від 19.02.2021 № 18-1447-16-21-СГ відмовлено позивачу у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розташованої за межами населених пунктів на території Станівської сільської ради Тростянецького району Сумської області, орієнтовний розмір земельної ділянки 3,7054 га для ведення фермерського господарства з тих підстав, що землі за рахунок яких планується відведення земельної ділянки у власність, перебувають у користуванні па умовах оренди у іншого громадянина. Підстави для припинення договору оренди землі визначено статтею 31 Закону України "Про оренду землі". Водночас, земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, після припинення права власності чи користування ними (ч. 5 ст. 116 Земельного кодексу України). (а.с. 19).

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає наступне.

Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами визначений ст. 118 Земельного кодексу України.

Згідно з ч. ч. 6, 7 ст. 118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

Таким чином, обов`язковим є прийняття відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування за наслідками розгляду поданого клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою вмотивованого рішення про надання дозволу або відмову у його наданні із наведенням усіх підстав такої відмови.

При цьому частиною сьомою статті 118 Земельного кодексу України визначений вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за результатами розгляду належним чином оформлених клопотання та додатків до нього, який є вичерпним, а саме:

- невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів;

- невідповідність місця розташування об`єкта вимогам прийнятих відповідно до цих законів нормативно-правових актів;

- невідповідність місця розташування об`єкта вимогам генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Аналіз цієї норми свідчить, що земельним законодавством визначено вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

При цьому, чинним законодавством не передбачено право суб`єкта владних повноважень відступати від положень статті 118 Земельного кодексу України.

Суд зазначає, що передача (надання) земельної ділянки у власність відповідно до статті 118 Земельного кодексу України є завершальним етапом визначеної процедури безоплатної приватизації земельних ділянок. При цьому, отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного рішення про надання її у власність.

Із оскаржуваного наказу відповідача вбачається, що підставою для відмови позивачу у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою слугувало те, що бажана до відведення земельна ділянка перебуває в користуванні на умовах оренди у іншого громадянина.

Однак, у оскаржуваному наказі відповідачем не зазначено, у якого громадянина перебуває у постійному користуванні спірна земельна ділянка. При цьому у відзиві на позов відповідачем зазначено, що бажана позивачем земельна ділянка складає частину земельної ділянки, яка перебуває у користуванні (оренді) гр. ОСОБА_3 , згідно договору оренди земельної ділянки (зворотній бік а.с. 34).

Крім того, відповідачем надано інформаційну довідку відділу у Тростянецькому районі ГУ Держгеокадастру у Сумській області від 29.10.2020 № 1183/411-20 в якій зазначено, що землі за рахунок яких планується формування земельної ділянки - відносяться до категорії земель сільськогосподарського призначення, державної форми власності. Земельна ділянка, яка проектується у власність перебуває у користуванні гр. ОСОБА_3 згідно діючого договору оренди від 10.04.2007 № 040763502345 укладеного з Тростянецькою районною державною адміністрацією терміном на 20 років (а.с. 41).

Разом з тим, відповідно до пункту "а" ст. 141 Земельного кодексу України, підставою припинення права користування земельною ділянкою є добровільна відмова від права користування земельною ділянкою.

Згідно із ч. 6 ст. 118 Земельного кодексу України до клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства у межах норм безоплатної приватизації додається погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб).

Суд зауважує, що в такому разі землекористувач погоджує вилучення земельної ділянки для передачі її у власність іншим особам, при цьому його право користування на таку землю не припиняється, змінюється лише власник землі.

На виконання наведеної норми ОСОБА_3 надано письмову, нотаріально засвідчену згоду на вилучення частини зазначеної вище земельної ділянки, площею 3,7054 га, для розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та її безоплатної передачі у власність для ведення фермерського господарства (а.с.18).

Отже, надана позивачем до ГУ Держгеокадастру у Сумській області нотаріально засвідчена заява ОСОБА_3 від 07.10.2020 про надання згоди на вилучення частини земельної ділянки для ведення фермерського господарства, є у розумінні ч. 6 ст. 118 Земельного кодексу України належним погодженням землекористувача на вилучення земельної ділянки.

Беручи до уваги наведене, суд зазначає, що оскільки позивачем, з урахуванням вищезазначених норм Земельного кодексу України, подано відповідні документи, то така відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою не є обґрунтованою.

Крім того, суд зазначає, що згідно наданої відповідачем інформаційної довідки відділу у Тростянецькому районі ГУ Держгеокадастру у Сумській області від 29.10.2020 № 1183/411-20 форма власності на бажану до відведення земльну ділянку є державною. Жодних посилань щодо передачі бажаної до відведення земельної ділянки у комунальну власність, оскаржуваний наказ не містить.

Суд зазначає, що така обставина не була підставою для відмови позивачу у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою.

З урахуванням викладеного, суд доходить висновку, що позовні вимоги про визнання протиправним і скасування наказу Головного управління Держгеокадастру у Сумській області "Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою" від 19.02.2021 № 18-1447-16-21-СГ, яким відмовлено ОСОБА_1 у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 3.7054 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства за межами населених пунктів на території Станівської сільської ради Тростянецького району Сумської області, є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

При цьому, суд зазначає, що частиною 7 ст. 118 Земельного кодексу України визначений перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за результатами розгляду належним чином оформлених клопотання та додатків до нього.

У спірних правовідносинах відповідач не розглянув заяву позивача у встановленому порядку. Отже, відповідачем при розгляді заяви позивача не надана її оцінка на предмет відповідності вимогам ст. 118 Земельного кодексу України, тому вказана заява підлягає розгляду повноважним органом на відповідність вимогам закону, а суд на цьому етапі позбавлений процесуальної можливості приймати рішення за умови не перевірки, не надання оцінки та не встановлення певних обставин суб`єктом владних повноважень з цього питання.

Зобов`язання судом відповідача надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може мати місце лише у випадку, якщо судом встановлено відсутність таких підстав для відмови у видачі дозволу, які передбачені законом, а саме: невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів; невідповідність місця розташування об`єкта вимогам прийнятих відповідно до цих законів нормативно-правових актів; невідповідність місця розташування об`єкта вимогам генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

При цьому, суд не уповноважений здійснювати перевірку наявності чи відсутності усіх названих підстав, у випадку, якщо відповідач цього не здійснив, оскільки у такому разі це не входить до предмету судової перевірки. А прийняття судом рішення про зобов`язання відповідача видати дозвіл на розробку проекту землеустрою, без перевірки наявності чи відсутності усіх названих підстав для відмови у видачі дозволу, може бути необґрунтованим та призвести до видачі такого дозволу з порушенням закону.

З урахуванням викладеного, суд зазначає, що такий спосіб захисту, як зобов`язання ГУ Держгеокадастру у Сумській області прийняти конкретне рішення, як і будь-які інші способи захисту застосовується лише за наявності необхідних підстав, з урахуванням фактичних обставин справи. У цій справі з метою захисту порушеного права позивача ефективним та належним, за встановлених обставин, є такий спосіб захисту порушених прав, як зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву позивача про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Зазначена позиція суду узгоджується з висновками Верховного Суду, викладеними в постанові від 10.10.2019 по справі № 814/1959/17.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що належним та ефективним способом захисту прав, свобод та інтересів позивача, в даному випадку, є зобов`язання ГУ Держгеокадастру у Сумській області повторно розглянути заяву позивача від 13.10.2020 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність загальною (орієнтовною) площею 3,7054 га для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення, яка розташована за межами населених пунктів на території Станівської сільської ради Тростянецького району Сумської області та прийняти рішення у відповідності до вимог чинного законодавства з урахуванням правової оцінки, наданої судом.

А відтак позовні вимоги про зобов`язання Головне управління Держгеокадастру у Сумській області надати позивачу дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 3.7054 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства за межами населених пунктів на території Станівської сільської ради Тростянецького району Сумської області, задоволенню не підлягають.

Враховуючи задоволення позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, відповідно до ст. 139 КАС України, суд вважає за необхідне стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань ГУ Держгеокадастру у Сумській області судові витрати в сумі 908 грн., сплачені за квитанцією від № 13_12 від 29.03.2021 (а.с. 11).

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити дії - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Сумській області "Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою" від 19.02.2021 № 18-1447-16-21-СГ

Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Сумській області (вул. Герасима Кондратьєва, 25, м. Суми, 40021, код ЄДРПОУ 39765885) повторно розглянути заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , і.н. НОМЕР_1 ) від 13.10.2020 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність загальною (орієнтовною) площею 3,7054 га для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення, яка розташована за межами населених пунктів на території Станівської сільської ради Тростянецького району Сумської області та прийняти рішення у відповідності до вимог чинного законодавства з урахуванням правової оцінки, наданої судом.

У задоволенні інших вимог - відмовити.

Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , і.н. НОМЕР_1 ) витрати зі сплати судового збору в сумі 908 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Сумській області (вул. Г.Кондратьєва, 25, м. Суми, 40021, код ЄДРПОУ 39765885).

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення. Апеляційні скарги до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подаються через Сумський окружний адміністративний суд.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя А.Б. Діска

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.06.2021
Оприлюднено05.06.2021
Номер документу97421274
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —480/2666/21

Рішення від 04.06.2021

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

А.Б. Діска

Ухвала від 02.04.2021

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

А.Б. Діска

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні