Справа № 522/2729/20
Провадження № 1-кс/522/4438/21
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
31 травня 2021 року місто Одеса
Слідчий суддя місцевого Приморського районного суду м. Одеси ОСОБА_1 ,
секретар судового засідання - ОСОБА_2 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні клопотання іншої особи, права та законні інтереси якої обмежуються під час досудового розслідування ОСОБА_3 про закриття кримінального провадження № 32020160000000014 від 04.02.2020 року, за ознаками кримінального правопорушення передбаченого ч. 3ст.212КК України у зв`язку із закінченням строку досудового розслідування.
Учасники процесу:
прокурор - ОСОБА_4 ,
представник іншої особи - ОСОБА_5
В С Т А Н О В И В:
Суть питання, що вирішується ухвалою, і за чиєю ініціативою воно розглядається.
Інша особа, права та законні інтереси обмежуються під час досудового розслідування ОСОБА_3 звернувся до слідчого судді з клопотанням про закриття кримінального провадження на підставі п. 9 ст. 284 КПК України мотивуючи наступним.
04.02.2020 року внесені відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 32020160000000014 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3ст. 212 КК України, з цього часу триває досудове розслідування, загальним строком понад 15 місяців.
На теперішнійчас жоднійособі неповідомлено пропідозру увчиненні вказаногокримінального правопорушення.
Підставами для реєстрації даного кримінального провадження за ч.3 ст.212 КК України стали матеріали оперативного управління ГУ ДФС в Одеській області - рапорт оперативного уповноваженого ОВ ОУ ГУДФС в Одеській області ОСОБА_6 та висновок економічного дослідження №4 від 20.01.2020, згідно якого встановлена сума заниження податку на прибуток та податку на додану вартість службовими особами ТОВ «Комфорт - ЛВ» у загальній сумі 7387590,94 грн, що є коштами в особливо великих розмірах.
Економічне дослідження № 4 від 20.01.2020 року проведено ОСОБА_7 , свідоцтво від 22.05.2015 року № 1726, видане центральною експертно-кваліфікаційною комісією Міністерства юстиції України) та має строк дії до 22.05.2018 року, що підтверджується інформацією з реєстру атестованих судових експертів. Тобто станом на день проведення вказаного експертного дослідження ОСОБА_7 не був експертом в розумінні вимог ч. ст. 69 КПК України, а саме не був особою, зокрема, яка має право відповідно доЗакону України «Про судову експертизу» на проведення експертизи і якій доручено провести дослідження об`єктів, що містять відомості про обставини вчинення кримінального правопорушення, та дати висновок з питань, які виникають під час кримінального провадження і стосуються сфери її знань.
Податкова перевірка за викладеними обставинами не проводилась, і відповідний акт податкової перевірки за фактом заниження податку на прибуток та податку на додану вартість ТОВ «Комфорт - ЛВ» не складався.
Таким чином, на думку скаржників внесене в ЄРДР кримінальне правопорушення має кваліфікуватися за ч. 1 ст. 212 КК України. А документи, які стали підставою для внесення відповідних відомостей, містять неправдиві данні, з метою реєстрації кримінального провадження за тяжчою статтею, з метою штучного збільшення строку досудового розслідування з 12 до 18 місяців.
З урахуванням чого, особа просить закрити провадження у зв`язку із фактичним спливом 12-місячного строку досудового розслідування.
Позиція учасників судового розгляду.
Представник іншої особи - адвокат ОСОБА_5 , підтримав клопотання та просив закрити кримінальне провадження з зазначених в клопотанні підстав.
Прокурор відділу прокуратури Одеської області, просив відмовити в задоволенні клопотання в зв`язку з його необґрунтованістю.
Положення закону, якими керувався слідчий суддя при вирішенні клопотання.
Кримінальний процесуальний кодекс України:
Стаття 3. Визначення основних термінів Кодексу
17) слідчий - службова особа органу Національної поліції, органу безпеки, органу, що здійснює контроль за додержанням податкового законодавства, органу Державного бюро розслідувань, Головного підрозділу детективів, підрозділу детективів, відділу детективів, підрозділу внутрішнього контролю Національного антикорупційного бюро України, уповноважена в межах компетенції, передбаченої цим Кодексом, здійснювати досудове розслідування кримінальних правопорушень.
Стаття 214. Початок досудового розслідування
1. Слідчий, прокурор невідкладно, але не пізніше 24 годин після подання заяви, повідомлення про вчинене кримінальне правопорушення або після самостійного виявлення ним з будь-якого джерела обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення, зобов`язаний внести відповідні відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань, розпочати розслідування та через 24 години з моменту внесення таких відомостей надати заявнику витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань. Слідчий, який здійснюватиме досудове розслідування, визначається керівником органу досудового розслідування.
2. Досудове розслідування розпочинається з моменту внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань. Положення про Єдиний реєстр досудових розслідувань, порядок його формування та ведення затверджуються Офісом Генерального прокурора за погодженням з Міністерством внутрішніх справ України, Службою безпеки України, Національним антикорупційним бюро України, Державним бюро розслідувань, органом, що здійснює контроль за додержанням податкового законодавства.
3. Здійснення досудового розслідування до внесення відомостей до реєстру або без такого внесення не допускається і тягне за собою відповідальність, встановлену законом. Огляд місця події у невідкладних випадках може бути проведений до внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань, що здійснюється негайно після завершення огляду. У разі виявлення ознак кримінального правопорушення на морському чи річковому судні, що перебуває за межами України, досудове розслідування розпочинається негайно; відомості про нього вносяться до Єдиного реєстру досудових розслідувань при першій можливості.
Стаття 219.Строки досудового розслідування
2. Строк досудового розслідування з моменту внесення відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань до дня повідомлення особі про підозру становить:
1) дванадцять місяців - у кримінальному провадженні щодо нетяжкого злочину;
2) вісімнадцять місяців - у кримінальному провадженні щодо тяжкого або особливо тяжкого злочину.
Стаття 284. Закриття кримінального провадження та провадження щодо юридичної особи
9. Якщо закінчилися строки досудового розслідування з моменту внесення відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань до дня повідомлення особі про підозру, встановлені частиною першою статті 219 цього Кодексу, слідчий суддя може винести ухвалу про закриття кримінального провадження за клопотанням іншої особи, права чи законні інтереси якої обмежуються під час досудового розслідування, або її представника.
{Статтю 284 доповнено новою частиною згідно із Законом № 2548-VIII від 18.09.2018}
ПОЛОЖЕННЯ про порядок ведення Єдиного реєстру досудових розслідувань
1. Це Положення визначає порядок формування та ведення Єдиного реєстру досудових розслідувань (далі Реєстр), а також надання відомостей з нього.
2. Реєстр створена за допомогою автоматизованої системи електронна база даних, відповідно до якої здійснюються збирання, зберігання, захист, облік, пошук, узагальнення даних, зазначених у пункті 1 глави 2 цього розділу, які використовуються для формування звітності, а також надання інформації про відомості, внесені до Реєстру, з дотриманням вимог кримінального процесуального законодавства та законодавства, яким врегульовано питання захисту персональних даних та доступу до інформації з обмеженим доступом.
3. Реєстр утворений та ведеться відповідно до вимог Кримінального процесуальногокодексу України (далі КПКУкраїни)з метоюзабезпечення: реєстрації кримінальних правопорушень (проваджень) та обліку прийнятих під час досудового розслідування рішень, осіб, які їх учинили, та результатів судового провадження;
оперативного контролю за додержанням законів під час проведення досудового розслідування;
аналізу стану та структури кримінальних правопорушень, вчинених у державі;
інформаційно-аналітичного забезпечення правоохоронних органів.
8. Реєстраторами Реєстру (далі - Реєстратор) є:
прокурори, у тому числі керівники органів прокуратури;
керівники органів досудового розслідування;
керівники органів дізнання;
слідчі органів поліції, безпеки, органів, що здійснюють контроль за додержанням податкового законодавства, та органів Державного бюро розслідувань; детективи підрозділів детективів та внутрішнього контролю Національного антикорупційного бюро України (далі - Національне бюро), уповноважені здійснювати досудове розслідування кримінальних правопорушень;
дізнавачі підрозділів дізнання органів поліції, безпеки, органів, що здійснюють контроль за додержанням податкового законодавства, та органів Державного бюро розслідувань, а також уповноважені особи інших підрозділів зазначених органів, уповноважені в межах компетенції, передбаченоїКПК України, здійснювати досудове розслідування кримінальних проступків (далі - уповноважені особи інших підрозділів).
Порядок внесення відомостей до Реєстру
1. До Реєстру вносяться відомості про:
час та дату надходження заяви, повідомлення про кримінальне правопорушення або виявлення з іншого джерела обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення;
прізвище, ім`я, по батькові (найменування) потерпілого або заявника;
інше джерело, з якого виявлені обставини, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення;
короткий виклад обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення, наведених потерпілим, заявником чи виявлених з іншого джерела;
попередню правову кваліфікацію кримінального правопорушення із зазначенням статті (частини статті) закону України про кримінальну відповідальність…
Облік кримінальних правопорушень
1. Облік кримінальних правопорушень за заявами, повідомленнями, які надійшли прокурору або органу досудового розслідування, органу дізнання або виявленими з інших джерел обставинами, що свідчать про вчинення кримінального правопорушення, здійснюється Реєстратором за дорученням керівника органу прокуратури або органу досудового розслідування, органу дізнання шляхом внесення до Реєстру відомостей, визначенихчастиною п`ятоюстатті 214 КПК України.
2. Керівник органу прокуратури, органу досудового розслідування, органу дізнання після перевіркивнесених доРеєстру відомостей реєструє кримінальне провадження. У Реєстрі автоматично фіксується дата обліку інформації та присвоюється номер кримінального провадження. Факт реєстрації кримінального правопорушення (провадження) настає з моменту підтвердження керівником органу прокуратури або органу досудового розслідування, органу дізнання таких відомостей.
Встановлені слідчим суддею обставини та мотиви, із яких виходив слідчий суддя при постановленні ухвали.
Як встановлено під час судового розгляду, 04.02.2020 року внесені відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 32020160000000014 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 212 КК України.
На теперішнійчас жоднійособі неповідомлено пропідозру увчиненні вказаногокримінального правопорушення.
Підставами для реєстрації даного кримінального провадження за ч.3 ст.212 КК України стали матеріали оперативного управління ГУ ДФС в Одеській області - рапорт оперативного уповноваженого ОВ ОУ ГУДФС в Одеській області ОСОБА_6 та висновок економічного дослідження №4 від 20.01.2020, згідно якого встановлена сума заниження податку на прибуток та податку на додану вартість службовими особами ТОВ «Комфорт - ЛВ» у загальній сумі 7387590,94 грн, що є коштами в особливо великих розмірах.
Згідно зі п. 18 ч. 1 ст. 3 КПК України, слідчий суддя - суддя суду першої інстанції, до повноважень якого належить здійснення у порядку, передбаченому цим Кодексом, судового контролю за дотриманням прав, свобод та інтересів осіб у кримінальному провадженні.
Повноваження слідчого судді чітко визначені і конкретно зазначені у відповідних нормах Кримінального процесуального кодексу України. Згідно зі загальними засадами кримінального провадження, слідчий суддя вирішує тільки ті питання, що винесені на його розгляд та віднесені до його повноважень.
Таким чином, правове регулювання повноважень слідчого судді є імперативним, тобто під час досудового розслідування здійснення судового розгляду можливо тільки у тому обсязі і в такий спосіб, як зазначено в Кодексі.
Статею 284 частиною 9 КПК України слідчого суддю наділено повноваженнями приймати рішення щодо закриття кримінального провадження у разі сливу строку досудового розслідування у провадженні в якому особі не повідомлено про підозру.
Таким чином, задля прийняття законного і обґрунтованого рішення слідчий суддя повинен перевірити чи справді у даному провадженні особі не було повідомлено про підозру та чи справді строк передбачений ст. 219 КПК України не був у встановленому порядку продовжений, а тому сплинув.
В даному випадку, особа, чиї права обмежуються просить слідчого суддю окрім іншого, здійснити перевірку правильності попередньої кваліфікації кримінального правопорушення внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань.
Згідно із загальними засадами кримінального провадження, під час кримінального провадження функції державного обвинувачення, захисту та судового розгляду не можуть покладатися на один і той самий орган чи службову особу.
Під час досудового розслідування реєстратори мають виключне право здійснювати внесення відомостей до ЄРДР за тими ознаками кримінальних правопорушень, які вони виявили із певних джерел. Задля недопущення неправомірного зловживання правами чи перевищення своїх повноважень, врегульований порядок нагляду за відомостями, та правовою кваліфікацією правопорушень, які вносяться до Реєстру, про що слідчим суддею зазначено вище.
Згідно із вимогами ст. 36, 40 КПК України, як слідчий так і прокурор під час кримінального провадження є самостійними і незалежними, а втручання в їх діяльність осіб, що не мають на те законних повноважень, забороняється.
Досудове розслідування - це першочергова стадія кримінального провадження. Надання будь-якої оцінки тим питанням, які повинні вирішуватися відповідно до ст. 368 КПК України буде перевищенням меж судового контролю, який має право здійснювати слідчий суддя. Також, відповідно до ст. 23 КПК України, суд досліджує докази безпосередньо. Таким чином, питання щодо наявності чи відсутності певного складу кримінального правопорушення, оцінки доказів, які отримані стороною досудового розслідування і не надані для безпосереднього дослідження - є передчасними і до повноважень слідчого судді не входять.
Таким чином, слідчий суддя приходить до переконання, що не зважаючи на обґрунтування усіх викладених у клопотанні порушень (недоліків) із посиланням на конкретні обставини, надання їм оцінки є недопустимим у провадженні по розгляду клопотання про закриття кримінального провадження на підставі ч. 9 ст. 284 КПК України.
Зважаючи на те, що досудове розслідування стосується тяжкого злочину, строк передбачений у ст. 219 КПК України на разі не сплинув, а тому підстав для задоволення клопотання слідчим суддею не встановлено.
Керуючись ст. ст. 219,284, 3, 7 -28, 318-380, 372 КПК України, слідчий суддя -
П О С Т А Н О В И В:
Клопотання іншої особи, права та законні інтереси якої обмежуються під час досудового розслідування ОСОБА_3 про закриття кримінального провадження № 32020160000000014 від 04.02.2020 року, за ознаками кримінального правопорушення передбаченого ч. 3ст.212КК України у зв`язку із закінченням строку досудового розслідування залишити без задоволення.
Ухвала окремому оскарженню не підлягає і заперечення проти неї можуть бути подані під час підготовчого провадження в суді
Слідчий суддя:
31.05.2021
Суд | Приморський районний суд м.Одеси |
Дата ухвалення рішення | 31.05.2021 |
Оприлюднено | 31.01.2023 |
Номер документу | 97434045 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про інші клопотання |
Кримінальне
Приморський районний суд м.Одеси
Попревич В. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні