ПІВДЕННО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 червня 2021 року м. ОдесаСправа № 916/1054/20 Південно-західний апеляційний господарський суд у складі:
головуючого судді Л.В. Поліщук,
суддів: Л.О. Будішевської, С.В. Таран,
при секретарі судового засідання: І.М. Станковій,
за участю представників сторін:
від ОСББ Хантадзе 6 : Г.В. Романенко, М.М. Симончук
від ОК Укржилбуд Сервіс : Я.Є. Шиєнков
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Обслуговуючого кооперативу Укржилбуд Сервіс
на рішення Господарського суду Одеської області від 05.03.2021 (суддя Ю.А. Шаратов, м.Одеса, повний текст складено 15.03.2021)
у справі № 916/1054/20
за позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Хантадзе 6
до Обслуговуючого кооперативу Укржилбуд Сервіс
про зобов`язання передати документацію на багатоквартирний житловий будинок
та за зустрічним позовом Обслуговуючого кооперативу Укржилбуд Сервіс
до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Хантадзе 6
про визнання недійсним рішення установчих зборів та скасування державної реєстрації,
В С Т А Н О В И В :
У квітні 2020 року Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Хантадзе 6 (далі - ОСББ Хантадзе 6 ) звернулось до Господарського суду Одеської області із позовом до Обслуговуючого кооперативу Укржилбуд Сервіс (далі - ОК Укржилбуд Сервіс ) про зобов`язання передати документацію на багатоквартирний житловий будинок, який розташований за адресою: АДРЕСА_1 , а саме:
- технічний паспорт на багатоквартирний будинок;
- паспорт об`єкта, складений за результатами обстеження прийнятих в експлуатацію об`єктів будівництва;
- енергетичний сертифікат і звіт про обстеження інженерних систем;
- проектну документацію зі схемами влаштування внутрішньобудинкових систем;
- документ, що підтверджує прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів;
- технічну документацію обладнання котелень;
- технічну документацію на ліфти;
- план земельної ділянки;
-акти приймання-передавання технічної документації на багатоквартирного будинку;
- паспорти, гарантійні документи, акти випробування, повірки й опломбування та інші технічні документи на системи, мережі, встановлені прилади, устаткування та обладнання у багатоквартирному будинку, в т.ч. акти технічних оглядів, протоколи вимірювань опору електромереж (за наявності), протоколи вимірювань вентиляції.
Позовні вимоги обґрунтовані невиконанням відповідачем, який здійснював управління багатоквартирним будинком до створення об`єднання, передбаченого статтею 5 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку , статтею 6 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку обов`язку із забезпечення передачі позивачу примірника технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок, а також документа, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічного паспорта і планів інженерних мереж. Як зазначає позивач, такі дії відповідача позбавляють можливості ОСББ Хантадзе 6 здійснювати діяльність, яка є метою його створення, а також порушують охоронювані законом права власності та інші права членів ОСББ Хантадзе 6 , що стало підставою для звернення з даним позовом до суду.
26.06.2020 ОК Укржилбуд Сервіс звернувся до Господарського суду Одеської області із зустрічним позовом до ОСББ Хантадзе 6 з позовними вимогами про:
- визнання недійсним рішення установчих зборів ОСББ Хантадзе 6 , яке оформлене у вигляді протоколу установчих зборів Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку від 02.09.2019, розташованого за адресою: АДРЕСА_1 ;
- скасування державної реєстрації (дата запису 13.09.2019; номер запису 1 554 102 0000 004412 в ЄДР) ОСББ Хантадзе 6 .
Зустрічні позовні вимоги обґрунтовані тим, що створення ОСББ в частині багатоквартирного будинку є незаконним з огляду на вимоги частини третьої статті 4 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку , якою встановлено, що в одному багатоквартирному будинку може бути створено тільки одне об`єднання. При цьому ОК Укржилбуд Сервіс зазначив, що ОСББ Хантадзе 6 створено не в одному багатоквартирному будинку, а лише в 1/3 його частині, а саме, в першій секції (черзі) з трьох, яку введено в експлуатацію, як закінчений будівництвом об`єкт. Окрім того, позивачем за зустрічним позовом зазначено, що в протоколі установчих зборів ОСББ Хантадзе 6 вказано загальну площу всіх квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку - 2860 кв.м., однак, з технічного паспорту на першу чергу будинку (першу секцію) і акту приймання-передачі житлового комплексу або його частини з балансу на баланс від 20.11.2017 вбачається, що загальна площа частини будинку складає 4524,3 кв.м. Натомість у витягу з протоколу зазначено, що за створення ОСББ проголосувало за 28 співвласників, загальна площа яких становить 2090,65 кв.м., що не є половиною від 4524,3 кв.м. Також ОК Укржилбуд Сервіс послався на порушення порядку і способу повідомлення власників про установчі збори, встановлених частиною четвертою статті 6 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку . За вказаних обставин, на переконання позивача за зустрічним позовом, установчі збори ОСББ Хантадзе 6 є протиправними, а тому недійсними, внаслідок чого державна реєстрація цього ОСББ підлягає скасуванню.
Ухвалою суду від 06.07.2020 прийнято зустрічну позовну заяву до розгляду та об`єднано її в одне провадження з первісним позовом у справі № 916/1054/20.
Рішенням Господарського суду Одеської області від 05.03.2021 первісний позов задоволено частково. Зобов`язано ОК Укржилбуд Сервіс передати ОСББ Хантадзе 6 документацію на багатоквартирний житловий будинок, який розташований за адресою: АДРЕСА_1 , а саме:
- технічний паспорт на багатоквартирний будинок;
- паспорт об`єкта, складений за результатами обстеження прийнятих в експлуатацію об`єктів будівництва;
- енергетичний сертифікат і звіт про обстеження інженерних систем;
- проектну документацію зі схемами влаштування внутрішньобудинкових систем;
- документ, що підтверджує прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів;
- технічну документацію на ліфти;
- план земельної ділянки;
- акти приймання-передавання технічної документації на багатоквартирний будинок;
- паспорти, гарантійні документи, акти випробування, повірки й опломбування та інші технічні документи на системи, мережі, встановлені прилади, устаткування та обладнання у багатоквартирному будинку, в т.ч. акти технічних оглядів, протоколи вимірювань опору електромереж, протоколи вимірювань вентиляції.
У задоволенні позовних вимог за первісним позовом в частині зобов`язання передати технічну документацію обладнання котелень відмовлено.
У задоволенні зустрічного позову відмовлено повністю.
Приймаючи рішення про часткове задоволення первісного позову суд виходив з того, що створення ОСББ в першій секції, яка на відміну від інших двох вже введена в експлуатацію, не порушує закон, оскільки існує заборона лише на створення ще одного об`єднання в одному багатоквартирному будинку, а не на створення першого. В умовах, коли введення в експлуатацію інших черг будівництва не визначено конкретними часовими межами, така заборона була б порушенням прав вже існуючих власників квартир на створення ОСББ, утримання і використання спільного майна та управління ним. В матеріалах справи відсутні докази виконання відповідачем приписів частини п`ятої статті 5 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку від 14.05.2015 № 417-VIII та передачі позивачу на його вимоги документації на багатоквартирний житловий будинок, який розташований за адресою: АДРЕСА_1 . У задоволенні позовних вимог за первісним позовом в частині зобов`язання передати технічну документацію обладнання котелень судом відмовлено з огляду на те, що зі змісту декларації про готовність об`єкта до експлуатації Будівництво 8-ми поверхового багатоквартирного житлового будинку за адресою: АДРЕСА_2 (І черга будівництва) вбачається, що у переліку інженерного обладнання об`єкта відсутні котельні та зазначено, що опалення є централізованим.
У задоволенні зустрічного позову судом відмовлено з підстав того, що ОК Укржилбуд Сервіс не надано суду належних та допустимих доказів, що оскаржуваним рішенням про створення ОСББ Хантадзе 6 та фактом державної реєстрації цього об`єднання були порушені його права та законні інтереси. Позивач за зустрічним позовом не є власником квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку, а є лише управителем багатоквартирного будинку. ОК Укржилбуд Сервіс не мав права приймати участь у спірних установчих зборах та приймати участь у голосуванні по питаннях порядку денного.
Не погодившись з рішенням суду, ОК Укржилбуд Сервіс звернувся із апеляційною скаргою, в якій просив оскаржуване рішення суду скасувати та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні первісного позову та задоволенні зустрічного позову, посилаючись на неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; невідповідність висновків суду встановленим обставинам справи; неправильне застосування судом норм матеріального права.
Узагальнені доводи апеляційної скарги зводяться до того, що:
-суд, частково задовольняючи первісний позов, не взяв до уваги те, що увесь перелік документів, який відповідач за первісним позовом повинен передати, ще не зроблений у відповідності до діючого законодавства, тому що багатоквартирний будинок, розташований за адресою: АДРЕСА_1 , не зданий в експлуатацію. Не виявляється можливим робити документацію на 1/3 частину багатоквартирного будинку. Також більшість документів знаходяться у забудовника (документи на земельну ділянку, документація зі схемами влаштування внутрішньобудинкових систем, тощо);
-з огляду на досліджені судом докази встановлено, що з самого початку побудувався будинок в цілому, а потім почалися оздоблювальні роботи по чергам (секціям). Перша черга (секція) будинку АДРЕСА_1 не є самостійним багатоквартирним будинком, а є частиною багатоквартирного будинку, а тому пункт 7 Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 № 461, в редакції, яка діяла до 09.10.2015, дати набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 08.09.2015 № 750, - не підлягає застосуванню як норма матеріального права, на підставі якої суд зробив висновок про те, що 1/3 частина зазначеного багатоквартирного будинку, яка здана в експлуатацію, є окремим багатоквартирним будинком;
-є помилковим висновок суду про те, що оскаржуваним рішенням про створення ОСББ Хантадзе 6 та фактом державної реєстрації цього об`єднання порушено права та законні інтереси ОК Укржилбуд Сервіс , оскільки останній є балансоутримувачем першої черги згідно акту про приймання-передачі житлового комплексу або його частини з балансу на баланс та є виконавцем послуг з утримання будинків, споруд і прибудинкових територій та управителем будинку з отриманням плати за свої послуги, тоді як створення ОСББ Хантадзе 6 позбавляє ОК Укржилбуд Сервіс права на законне здійснення ним господарської діяльності з надання послуг з управління та обслуговування будинку (першої черги).
Ухвалою суду апеляційної інстанції від 14.04.2021 апеляційну скаргу ОК Укржилбуд Сервіс залишено без руху з підстав того, що апелянтом не доплачено судовий збір.
Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 30.04.2021 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою ОК Укржилбуд Сервіс на рішення Господарського суду Одеської області від 05.03.2021 у справі №916/1054/20; встановлено учасникам справи строк до 18.05.2021 для подання відзиву на апеляційну скаргу та будь-яких заяв чи клопотань з процесуальних питань.
Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 17.05.2021 розгляд справи №916/1054/20 призначено на 01.06.2021.
Відзив на апеляційну скаргу не надходив.
У судовому засіданні апеляційної інстанції 01.06.2021 представник скаржника підтримав доводи, що викладені в апеляційній скарзі. Представник позивача заперечував проти доводів апеляційної скарги, посилаючись на її необґрунтованість.
Заслухавши представників сторін, дослідивши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування місцевим господарським судом норм матеріального та процесуального права, апеляційна інстанція встановила наступне.
31.08.2015 Департаментом ДАБІ у Одеській області за № ОД143152432470 зареєстровано декларацію про готовність об`єкта до експлуатації Будівництво 8-ми поверхового багатоквартирного житлового будинку за адресою: АДРЕСА_2 (І черга будівництва). Загальна площа будівлі 4524,3 кв.м. В тому числі, загальна площа квартир - 2660,2 (з них 1218,4 квм. - житлова площа), а також нежитлові приміщення - 1864,10 кв.м. Будинок розташований на земельній ділянці кадастровий номер 5110800000:02:030:0019. Замовником будівництва, підрядником та проектувальником є ТОВ УКРЖИЛСТРОЙ ПЛЮС (код ЄДРПОУ 32004850). У цій декларації зазначено: Вважати закінчений будівництвом об`єкт готовим до експлуатації (т. І а.с. 201-205).
При цьому, до здійснення реєстрації декларації про готовність об`єкта до експлуатації, 16.06.2015 на замовлення забудовника ТОВ УКРЖИЛСТРОЙ ПЛЮС (код ЄДРПОУ 32004850) Товариством з обмеженою відповідальністю Будексперт-Т виготовлено технічний паспорт на квартирний (багатоповерховий) житловий будинок № 6 провулок Хантадзе, м. Іллічівськ, відповідно до якого площа житлового будинку становить 4524,3 кв.м., житлова площа - 1218,4 кв.м., площа нежитлових приміщень - 1373,9 кв.м. (т.І. а.с. 79-101).
Як повідомлено ТОВ УКРЖИЛСТРОЙ ПЛЮС листом від 23.10.2020 № 17, адреса: Одеська область, м. Іллічівськ, вул. Хантадзе, 13, є будівельною, яка наразі змінена на наступну адресу: Одеська обл., м.Чорноморськ, провулок Хантадзе, 6 (т. І а.с. 200).
У розділі 9 вказаної декларації про готовність об`єкта до експлуатації, в якому міститься інформація про проектну документацію, зазначено експертний звіт Філії ТОВ Українська будівельно-технічна експертиза в Одеській області №7-007-15-КЧ/ОД від 20.04.2015р.
Із додатку до вказаного звіту вбачається, що об`єкт будівництва відноситься до ІІІ категорії складності. І чергою будівництва передбачається виконання загальнобудівельних робіт по секціям №1, №2 та №3 житлового будинку, а також в повному обсязі виконання робіт з оздоблення та інженерного забезпечення секції №2. ІІІ черга будівництва передбачає виконання в повному обсязі робіт з оздоблення та інженерного забезпечення секції №3.
Відповідно до частини першої статті 39 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності від 17.02.2011 № 3038-VI, в редакції, яка діяла станом на 31.08.2015, прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, що належать до I - III категорій складності, та об`єктів, будівництво яких здійснювалося на підставі будівельного паспорта, здійснюється шляхом реєстрації органом державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі поданої замовником декларації про готовність об`єкта до експлуатації протягом десяти робочих днів з дня реєстрації заяви. Форма декларації про готовність об`єкта до експлуатації, порядок її подання і реєстрації визначаються Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 7 Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 № 461, в редакції, яка діяла до 09.10.2015, дати набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 08.09.2015 № 750, передбачено, якщо проектною документацією визначено пусковий комплекс (чергу), він може бути прийнятий в експлуатацію окремо від об`єкта. При цьому пусковий комплекс (черга) повинен відповідати вимогам щодо його безпечної експлуатації.
У разі потреби замовник може до прийняття об`єкта в експлуатацію вносити погоджені з автором проекту будівництва пропозиції щодо зміни складу пускового комплексу. При цьому із складу пускового комплексу не повинні виключатися будівлі та споруди санітарно-побутового призначення, а також ті, що призначені для створення безпечних умов життєдіяльності.
Якщо згідно з будівельним паспортом передбачено будівництво декількох об`єктів, кожен з них може бути прийнятий в експлуатацію окремо.
Згідно із пунктами 11, 12, 13 Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 № 461, в редакції, яка діяла до 09.10.2015, дати набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 08.09.2015 № 750, датою прийняття в експлуатацію об`єкта є дата реєстрації декларації або видачі сертифіката. Експлуатація об`єктів, не прийнятих в експлуатацію, забороняється.
Отже, з огляду на реєстрацію декларації про готовність об`єкта до експлуатації, 31.08.2015 першу чергу будівництва було прийнято в експлуатацію.
Зареєстрована декларація або сертифікат є підставою для укладення договорів про постачання на прийнятий в експлуатацію об`єкт необхідних для його функціонування ресурсів - води, газу, тепла, електроенергії, включення даних про такий об`єкт до державної статистичної звітності та оформлення права власності на нього.
Підключення об`єкта, прийнятого в експлуатацію, до інженерних мереж здійснюється відповідно до Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" протягом десяти днів з дня відповідного звернення замовника до осіб, які є власниками відповідних елементів інженерної інфраструктури або здійснюють їх експлуатацію.
Відповідно до пунктів 1, 3, 4, 6, 7 Порядку передачі житлового комплексу або його частини з балансу на баланс, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.10.2002 № 1521, який діяв до 12.09.2018, дати набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 05.09.2018 № 711, він регулює процедуру передачі житлового комплексу на баланс об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, а також житлового комплексу або його частини на баланс іншої юридичної особи, статут якої передбачає можливість провадження такої діяльності, з балансу колишнього балансоутримувача. Для приймання-передачі житлового комплексу або його частини з балансу на баланс утворюється відповідна комісія. Комісія визначає технічний стан житлового комплексу або його частини відповідно до вимог законодавства та складає акт приймання-передачі згідно з додатком до цього Порядку. Кожній із сторін, що бере участь у прийманні-передачі, надається примірник акта приймання-передачі, підписаний членами комісії та затверджений керівництвом кожної сторони (підписи скріплюються печаткою). Датою передачі житлового комплексу або його частини з балансу на баланс є дата підписання акта приймання-передачі.
З матеріалів справи вбачається, що за актом приймання-передачі житлового комплексу або його частини з балансу на баланс від 20.11.2017 колишнім балансоутримувачем ТОВ УКРЖИЛСТРОЙ ПЛЮС передано на баланс ОК Укржилбуд Сервіс житловий будинок АДРЕСА_1 , загальною площею 4524,3 кв.м., в тому числі загальна площа квартир - 2660,40 кв.м. (з них 1218,4 кв.м. - житлова площа) (т. І а.с. 9-13).
Тобто, вказаний будинок було передано відповідачу для його комплексного обслуговування.
Після введення в експлуатацію житлового будинку, частиною власників здійснено державну реєстрацію прав на належні їм квартири в будинку АДРЕСА_1 , що підтверджується Інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та його архівної складової частини щодо об`єкта нерухомого майна від 15.07.2019 № 173864266 (т. І а.с. 14-27).
Частиною першою статті 385 Цивільного кодексу України встановлено, що власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (будинках) для забезпечення експлуатації такого будинку (будинків), користування квартирами та нежитловими приміщеннями та управління, утримання і використання спільного майна багатоквартирного будинку (будинків) можуть створювати об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (будинків). Таке об`єднання є юридичною особою, що створюється та діє відповідно до закону та статуту.
Відповідно до частини другої статті 382 Цивільного кодексу України усі власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку є співвласниками на праві спільної сумісної власності спільного майна багатоквартирного будинку. Спільним майном багатоквартирного будинку є приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб усіх співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташований багатоквартирний будинок та його прибудинкова територія, у разі державної реєстрації таких прав.
Особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку, регулювання правових, організаційних та економічних відносини, пов`язаних з реалізацією прав та виконанням обов`язків співвласниками багатоквартирного будинку щодо його утримання та управління врегульовані Законом України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку від 14.05.2015 № 417-VIII.
Згідно із частинами першою, другою статті 4, частиною першою статті 9 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку від 14.05.2015 № 417-VIII, власниками квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку можуть бути фізичні та юридичні особи, територіальні громади, держава. Власники квартир та нежитлових приміщень є співвласниками спільного майна багатоквартирного будинку. Управління багатоквартирним будинком здійснюється його співвласниками. За рішенням співвласників усі або частина функцій з управління багатоквартирним будинком можуть передаватися управителю або всі функції - об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку (асоціації об`єднань співвласників багатоквартирного будинку).
Частиною першою статті 10 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку передбачено, що співвласники приймають рішення щодо управління багатоквартирним будинком на зборах у порядку, передбаченому цією статтею. Якщо у багатоквартирному будинку в установленому законом порядку утворено об`єднання співвласників, проведення зборів співвласників та прийняття відповідних рішень здійснюється згідно із законом, що регулює діяльність об`єднань співвласників багатоквартирних будинків.
Правові та організаційні засади створення, функціонування, реорганізації та ліквідації об`єднань власників жилих та нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захисту їхніх прав та виконання обов`язків щодо спільного утримання багатоквартирного будинку визначені Законом України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку від 29.11.2001 № 2866-III.
Відповідно до статті 1 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку від 29.11.2001 № 2866-III об`єднання співвласників багатоквартирного будинку - це юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.
Згідно з частинами першою, четвертою та п`ятою статті 4 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку від 29.11.2001 № 2866-III об`єднання створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов`язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами. Основна діяльність об`єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов`язань, пов`язаних з діяльністю об`єднання. Господарче забезпечення діяльності об`єднання може здійснюватися власними силами об`єднання (шляхом самозабезпечення) або шляхом залучення на договірних засадах суб`єктів господарювання.
Відповідно до частини третьої статті 4 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку від 29.11.2001 № 2866-III в одному багатоквартирному будинку може бути створено тільки одне об`єднання. Власники квартир та нежитлових приміщень у двох і більше багатоквартирних будинках, об`єднаних спільною прибудинковою територією, елементами благоустрою, обладнанням, інженерною інфраструктурою, можуть створити одне об`єднання.
Частиною чотирнадцятою статті 6 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку від 29.11.2001 № 2866-III визначено, що державна реєстрація об`єднання (асоціації) проводиться у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб. Об`єднання (асоціація) вважається утвореним з дня його державної реєстрації.
20.08.2019 розпочато установчі збори об`єднання співвласників багатоквартирного будинку за місцезнаходженням: АДРЕСА_3 , прибудинкова територія.
02.09.2019 складено протокол № 1 установчих зборів об`єднання співвласників багатоквартирного будинку за місцезнаходженням: АДРЕСА_3 , прибудинкова територія (т. ІІ а.с. 25-51).
Відповідно до вказаного протоколу від 20.08.2019 (дата складання - 02.09.2019) загальна кількість співвласників багатоквартирного будинку - 36 осіб. Загальна площа всіх квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку - 2860 кв.м. В установчих зборах взяли участь особисто та/або через представників співвласників - 27 осіб, яким належать квартири та/або нежитлові приміщення багатоквартирного будинку загальною площею 2261,6 кв.м. У письмовому опитуванні взяли участь особисто та/або через представників співвласників 4 особи, яким належать квартири та/або нежитлові приміщення у багатоквартирному будинку загальною площею 223,1 кв.м.
Зі змісту протоколу від 20.08.2019 (дата складання - 02.09.2019) вбачається, що особами, які взяли участь в установчих зборах об`єднання співвласників багатоквартирного будинку прийнято наступні рішення:
1)про обрання головою установчих зборів Симончук Ольгу Олександрівну та секретарем установчих зборів - Болдескул Артема Анатолійовича;
2)про створення об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, затвердження повного найменування Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Хантадзе 6 , скороченого найменування ОСББ Хантадзе 6 , затвердження статуту ОСББ Хантадзе 6 , надання повноважень ОСОБА_1 на підписання примірнику Статуту;
3)про обрання головою правління ОСББ Хантадзе 6 Симончука Миколи Миколайовича ;
4)про обрання ОСОБА_3 , власника приміщення № 105-Н, головою ревізійної комісії;
5)про відмову співвласників багатоквартирного будинку від послуг, які надає Обслуговуючий кооператив УКРЖИЛБУД СЕРВІС (код ЄДРПОУ 41234548) з 01 вересня 2019 року та перехід на управління багатоквартирним будинком самостійно шляхом самозабезпечення силами ОСББ Хантадзе 6 ;
6)про затвердження з 01.09.2019 кошторису та щомісячного внеску на відшкодування витрат на управління багатоквартирним будинком та прибудинковою територією у розмірі 5,00 грн. за 1 кв.м. загальної площі об`єкту нерухомого майна, на безстроковий період;
7)про доручення Симончуку Миколі Миколайовичу провести заходи, необхідні для державної реєстрації юридичної особи - ОСББ Хантадзе 6 , з наданням особі необхідних повноважень підписувати та подавати документи.
13.09.2019 здійснено державну реєстрацію ОСББ Хантадзе 6 (ідентифікаційний код юридичної особи 43230278), що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 17.09.2019 (т. І а.с. 31)
Відповідно до пункту 1 розділу І, пункту 1, підпунктів 3.1, 3.2 пункту 3 розділу ІІ статуту ОСББ Хантадзе 6 , затвердженого установчими зборами (протокол від 20.08.2019), об`єднання створено власниками квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку, що розташований за місцезнаходженням: 68000, Одеська область, місто Чорноморськ, провулок Хантадзе, будинок 6, відповідно до Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку . Метою створення об`єднання є забезпечення і захист прав співвласників, належне утримання та використання спільного майна будинку, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів (або внесків) на утримання будинку. Завданням та предметом діяльності об`єднання є, зокрема, забезпечення реалізації прав співвласників на володіння та користування спільним майном, забезпечення належного утримання і багатоквартирного будинку та прибудинкової території згідно з чинним законодавством, цим статутом, та управління ними згідно з чинним законодавством та цим статутом.
Отже, власники квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку, що розташований за місцезнаходженням: 68000, Одеська область, місто Чорноморськ, провулок Хантадзе, будинок 6, скориставшись своїм правом, передбаченим статтею 385 Цивільного кодексу України та приписами Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку від 29.11.2001 № 2866-III, створили об`єднання співвласників багатоквартирного будинку для здійснення функцій з управління багатоквартирним будинком.
Відповідно до частин п`ятої, шостої статті 5 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку замовник будівництва або попередній власник будинку зобов`язаний передати один примірник технічної документації на будинок згідно з переліком, визначеним центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної житлової політики і політики у сфері житлово-комунального господарства, співвласникам в особі їх об`єднання або особі, уповноваженій співвласниками у передбаченому цим Законом порядку. У разі, якщо об`єднання співвласників багатоквартирного будинку не створено та уповноважену особу не визначено, примірник технічної документації на будинок передається управителю, якщо його обрано відповідно до закону. У разі зміни форми управління багатоквартирним будинком особа, яка здійснювала управління, повинна передати наявну в неї технічну та іншу передбачену законодавством документацію на будинок особі, визначеній співвласниками такого будинку. У разі зміни управителя попередній управитель повинен передати наявну в нього технічну та іншу передбачену законодавством документацію на будинок новому управителю.
Відповідно до частин вісімнадцятої, дев`ятнадцятої статті 6 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об`єднання, у тримісячний строк з дня державної реєстрації об`єднання забезпечує передачу йому примірника технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок, а також документа, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічного паспорта і планів інженерних мереж. У разі відсутності документації на багатоквартирний будинок колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об`єднання, протягом півроку з дня державної реєстрації об`єднання відновлює її за власний рахунок.
Отже, положеннями частини вісімнадцятої статті 6 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку передбачений обов`язок попереднього балансоутримувача будинку з передачі документації на будинок об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку виникає у нього з дня державної реєстрації об`єднання та підлягає виконанню без будь-яких інших додаткових умов, оскільки жодних інших підстав, крім державної реєстрації об`єднання, для передачі документації від попереднього балансоутримувача Законом не визначено (аналогічна правова позиція викладена у постанові об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 05.07.2019 у справі № 910/6167/18, постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 13.11.2019 у справі № 917/1208/18, від 16.01.2020 у справі № 910/3215/19, від 12.03.2020 у справі № 904/1878/19, від 22.04.2021 у справі №904/1653/20).
Обставини фактичної наявності або відсутності такої документації у відповідача не мають істотного значення для вирішення цієї категорії спорів, позаяк відповідно до частини п`ятої статті 5 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку така документація повинна була бути передана замовником будівництва або попереднім власником будинку (аналогічна правова позиція викладена у постанові об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 22.04.2021 у справі №904/1653/20).
Отже, у відповідача - ОК Укржилбуд Сервіс виник обов`язок з передачі у тримісячний строк після державної реєстрації ОСББ Хантадзе 6 технічної документації та іншої передбаченої законодавством документації на будинок.
До Переліку технічної документації на багатоквартирний будинок, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 17.07.2018 № 176, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 16.08.2018 за № 930/32382, входять: 1.Технічний паспорт на багатоквартирний будинок. 2. Паспорт об`єкта, складений за результатами обстеження прийнятих в експлуатацію об`єктів будівництва. 3. Енергетичний сертифікат і звіт про обстеження інженерних систем. 4. Проектна документація зі схемами влаштування внутрішньобудинкових систем. 5. Документ, що підтверджує прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів. 6.Технічна документація обладнання котелень. 7.Технічна документація на ліфти. 8.План земельної ділянки. 9.Акти приймання-передавання технічної документації на багатоквартирний будинок. 10.Паспорти, гарантійні документи, акти випробування, повірки й опломбування та інші технічні документи на системи, мережі, встановлені прилади, устаткування та обладнання у багатоквартирному будинку.
Матеріали справи містять докази звернення ОСББ Хантадзе 6 до ОК Укржилбуд Сервіс з вимогою про передачу технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок.
Так, 05.11.2019 голова правління ОСББ Хантадзе 6 Симончук М.М. звернувся до директора ОК Укржилбуд Сервіс із заявою, в якій повідомив про створення ОСББ, та, із посиланням на частину п`яту статті 5 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку від 14.05.2015 № 417-VIII, просив передати об`єднанню всі наявні документи щодо багатоквартирного будинку та його співвласників (т. І а.с. 43).
У відповідь на заяву позивача від 05.11.2019 ОК Укржилбуд Сервіс листом від 03.12.2019 № 8 просило надати завірену належним чином копію протоколу установчих зборів по утворенню ОСББ Хантадзе 6 та завірені копії додатків до нього (т. І а.с. 44).
Листом від 15.01.2020 № 1501/1 позивач надіслав відповідачу копію виписки з ЄДР від 17.09.2019, витяг зі статуту ОСББ, витяг з протоколу установчих зборів ОСББ, та повторно вимагав від ОК Укржилбуд Сервіс передати за актом приймання-передачі: технічний паспорт на багатоквартирний будинок з планами поверхів; паспорт багатоквартирного будинку, складений за результатами обстеження прийнятих в експлуатацію об`єктів будівництва; схеми інженерного обладнання, у тому числі холодного водопостачання, каналізації, теплопостачання, електропостачання; енергетичний сертифікат і звіт про обстеження інженерних систем; проектну документацію зі схемами влаштування внутрішньобудинкових систем; план інженерних мереж будинку; висновки про інженерно-геодезичні дослідження для будівництва житлового будинку; документ, що підтверджує прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів; технічну документацію на ліфти; план земельної ділянки; паспорти, гарантійні документи, акти випробування, повірки й опломбування та інші технічні документи на системи, мережі, встановлені прилади, устаткування та обладнання у багатоквартирному будинку; інформацію про виконані роботи з технічного обслуговування і ремонту конструктивних елементів багатоквартирного будинку та інженерних систем за строк дії договору, але небільше трьох останніх років; інформацію про виникнення аварійних ситуацій і технічних несправностей у розрізі конструктивних елементів та інженерних систем за три останніх роки. /т. І а.с. 45/.
Факт відправлення на адресу відповідача листа від 15.01.2020 № 1501/1 разом із додатками підтверджується описом вкладення у цінний лист від 15.01.2020 та поштовою накладною № 6800105861034 (т. І а.с. 46).
Як свідчать матеріали справи, відповідач свого зобов`язання з передачі ОСББ Хантадзе 6 спірної документації не виконав.
З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції щодо правомірності заявлених вимог позивача та наявності підстав для їх задоволення в частині зобов`язання ОК Укржилбуд Сервіс передати ОСББ Хантадзе 6 документацію на багатоквартирний житловий будинок, який розташований за адресою: Одеська обл., м. Чорноморськ, провулок Хантадзе, 6, а саме: технічний паспорт на багатоквартирний будинок; паспорт об`єкта, складений за результатами обстеження прийнятих в експлуатацію об`єктів будівництва; енергетичний сертифікат і звіт про обстеження інженерних систем; проектну документацію зі схемами влаштування внутрішньобудинкових систем; документ, що підтверджує прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів; технічну документація на ліфти; план земельної ділянки; акти приймання-передавання технічної документацію на багатоквартирний будинок; паспорти, гарантійні документи, акти випробування, повірки й опломбування та інші технічні документи на системи, мережі, встановлені прилади, устаткування та обладнання у багатоквартирному будинку, в т.ч. акти технічних оглядів, протоколи вимірювань опору електромереж, протоколи вимірювань вентиляції.
У задоволенні позовних вимог за первісним позовом в частині зобов`язання передати технічну документацію обладнання котелень судом обгрунтовано відмовлено з огляду на те, що зі змісту декларації про готовність об`єкта до експлуатації Будівництво 8-ми поверхового багатоквартирного житлового будинку за адресою: Одеська область, м.Іллічівськ, вул. Хантадзе, 13 (І черга будівництва) вбачається, що у переліку інженерного обладнання об`єкта відсутні котельні та зазначено, що опалення є централізованим.
Суд апеляційної інстанції зауважує, що обов`язок відповідача, як балансоутримувача, з передачі технічної документації визначений законодавчо, є безумовним та не ставиться в залежність від того, чи є у нього відповідні документи в наявності. У свою чергу, невиконання ним такого обов`язку унеможливлює здійснення позивачем функцій з утримання житлового будинку.
Суд апеляційної інстанції підтримує висновок суду попередньої інстанції стосовно відмови у задоволенні зустрічних позовних вимог ОК Укржилбуд Сервіс про визнання недійсними рішень установчих зборів ОСББ Хантадзе 6 та скасування державної реєстрації, з огляду на наступне.
Статтею 15 Цивільного кодексу України передбачено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання та на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства. Право кожної особи на звернення до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу закріплено статтею 16 цього Кодексу. Суд шляхом вчинення провадження у справах здійснює захист їх прав і охоронюваних законом інтересів, які порушені або оспорюються. Наявність права на пред`явлення позову не є безумовною підставою для здійснення судового захисту, а лише однією з необхідних умов реалізації права, встановленого вищевказаними нормами.
Під порушенням слід розуміти такий стан суб`єктивного права, за якого воно зазнало протиправного впливу з боку правопорушника, внаслідок чого суб`єктивне право особи зменшилось або зникло як таке, порушення права пов`язане з позбавленням можливості здійснити, реалізувати своє право повністю або частково.
Відповідно, у розумінні закону, суб`єктивне право на захист - це юридично закріплена можливість особи використати заходи правоохоронного характеру для поновлення порушеного права і припинення дій, які порушують це право.
За приписами процесуального законодавства захисту в господарському суді підлягає не лише порушене суб`єктивне право, а й охоронюваний законом інтерес.
Вирішуючи спір по суті, господарський суд має встановити наявність у особи, яка звернулася з позовом, суб`єктивного матеріального права або охоронюваного законом інтересу, для захисту якого звернувся позивач, тобто, встановити чи є особа, за позовом якої порушено провадження у справі, належним позивачем. При цьому, відсутність права на позов в матеріальному розумінні тягне за собою прийняття рішення про відмову у задоволенні позову, незалежно від інших встановлених судом обставин, оскільки лише наявність такого права обумовлює виникнення у інших осіб відповідного обов`язку перед особою, якій таке право належить, і яка може вимагати виконання такого обов`язку (вчинити певні дії) від зобов`язаних осіб. Встановивши наявність у особи, яка звернулася з позовом, суб`єктивного матеріального права або охоронюваного законом інтересу, на захист яких подано позов, суд з`ясовує наявність чи відсутність факту порушення або оспорення прав і відповідно приймає рішення про захист порушеного права або відмовляє позивачеві у захисті, встановивши безпідставність та необґрунтованість заявлених вимог.
Позовом у процесуальному сенсі є звернення до суду з вимогою про захист своїх прав та інтересів, який складається із двох елементів: предмета і підстави позову.
Предметом позову є певна матеріально-правова вимога позивача до відповідача, а підставою позову - факти, які обґрунтовують вимогу про захист права чи законного інтересу. При цьому особа, яка звертається до суду з позовом, самостійно визначає у позовній заяві, яке її право чи охоронюваний законом інтерес порушено особою, до якої пред`явлено позов, та зазначає, які саме дії необхідно вчинити суду для відновлення порушеного права. У свою чергу, суд має перевірити доводи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, у тому числі щодо матеріально-правового інтересу у спірних відносинах, і у разі встановлення порушеного права з`ясувати, чи буде воно відновлено у заявлений спосіб.
Закон України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку визначає об`єднання співвласників багатоквартирного будинку як юридичну особу, створену власниками для сприяння використання їх власного майна, управління, утримання і використання неподільного та загального майна. При цьому створення об`єднання співвласників багатоквартирного будинку є правом власників приміщень у багатоквартирному будинку, яке визначається законом.
Враховуючи, що позивач за зустрічним позовом не є власником квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку, а є лише управителем багатоквартирного будинку, у зв`язку з чим не мав права приймати участь у спірних установчих зборах та приймати участь у голосуванні по питаннях порядку денного, ним не доведено факту порушення його прав або охоронюваних законом інтересів створенням ОСББ Хантадзе 6 , що є самостійною підставою для відмови у позові.
Аналогічні висновки викладені у постановах Верховного Суду від 26.08.2020 у справі № 925/1158/19, від 11.03.2021 у справі №925/510/20.
Твердження ОК Укржилбуд Сервіс про неможливість створення ОСББ лише в одній із трьох секцій багатоквартирного будинку, судовою колегією відхиляються, оскільки І черга (секція) будинку №6 по провулку Хантадзе, 6, у місті Чорноморську Одеської області введено в експлуатацію як закінчений будівництвом об`єкт, і з огляду на приписи статті 385 Цивільного кодексу України, частини третьої статті 4 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку від 29.11.2001 № 2866-III створення ОСББ в першій секції, яка на відміну від інших двох вже введена в експлуатацію, не порушує законодавство, оскільки існує заборона лише на створення ще одного об`єднання в одному багатоквартирному будинку, а не на створення першого. При цьому, І черга (секція) багатоквартирного будинку введена в експлуатацію ще у 2015 році, в той же час, матеріали справи не містять доказів з приводу того, на якій стадії знаходиться виконання робіт у секціях №2 та №3, тобто в умовах, коли введення в експлуатацію інших черг будівництва не визначено конкретними часовими межами, заборона на створення ОСББ була б порушенням прав вже існуючих власників квартир на створення такого об`єднання, утримання і використання спільного майна та управління ним.
Доводи ОК Укржилбуд Сервіс про те, що він є виконавцем послуг з утримання будинків, споруд і прибудинкових територій та управителем будинку з отриманням плати за свої послуги, тоді як створення ОСББ Хантадзе 6 позбавляє ОК Укржилбуд Сервіс права на законне здійснення ним господарської діяльності з надання послуг з управління та обслуговування будинку (першої черги), апеляційною інстанцією відхиляються з огляду на те, що правомірне створення власниками квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку (І черги) ОСББ Хантадзе 6 для забезпечення експлуатації такого будинку, управління, утримання і використання спільного майна, а також для забезпечення і захисту прав співвласників не є втручанням в господарську діяльність ОК Укржилбуд Сервіс , оскільки реалізація права співвласників багатоквартирного будинку на створення ОСББ не ставиться законодавцем в залежність від того, чи є обслуговуюча компанія виконавцем послуг з утримання будинків, споруд і прибудинкових територія на підставі відповідних договорів. Крім того, виходячи із приписів статті 4 статті 6 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку від 29.11.2001 № 2866-III, статті 9 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку від 14.05.2015 № 417-VIII, приймаючи до уваги мету створення об`єднання, якою є захист прав співвласників та забезпечення належного утримання та використання спільного майна, саме співвласники багатоквартирного будинку наділені правом приймати рішення про передачу усіх або частини функцій з управління багатоквартирним будинком управителю.
Аналізуючи питання обсягу дослідження доводів скаржника, суд апеляційної керується висновком Європейського суду з прав людини у справі Проніна проти України (Рішення ЄСПЛ від 18.07.2006). Зокрема, ЄСПЛ у своєму рішенні зазначив, що пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи.
У даній справі апеляційний суд дійшов висновку, що скаржникові було надано вичерпну відповідь на всі істотні питання, що виникають при кваліфікації спірних відносин як у матеріально-правовому, так і у процесуальному сенсах, а доводи, викладені в апеляційній скарзі, не спростовують обґрунтованих та правомірних висновків суду першої інстанції, викладених у оскаржуваному рішенні.
Відповідно до положень статті 236 Господарського процесуального кодексу України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним та обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на основі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення у рішенні місцевого господарського суду, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції об`єктивно розглянув у судовому процесі обставини справи в їх сукупності; дослідив подані сторонами в обґрунтування своїх вимог та заперечень докази; правильно застосував матеріальний закон, що регулює спірні правовідносини, врахував положення статей 76-79 Господарського процесуального кодексу України, у зв`язку із чим дійшов правильного висновку про часткове задоволення первісного позову та відмову у задоволенні зустрічного позову.
Враховуючи вищевикладене, апеляційна скарга не підлягає задоволенню, а вказане судове рішення слід залишити без змін.
У зв`язку з відмовою в задоволенні апеляційної скарги відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України витрати зі сплати судового збору за її подання та розгляд не відшкодовуються.
Керуючись ст.ст. 269, 270, 276, 281-284 ГПК України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Обслуговуючого кооперативу Укржилбуд Сервіс залишити без задоволення.
Рішення Господарського суду Одеської області від 05.03.2021 у справі №916/1054/20 залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена у касаційному порядку до Верховного Суду у випадках і строки, передбачені ст.ст.287, 288 ГПК України.
Повний текст постанови складено 07.06.2021.
Головуючий суддя Л.В. Поліщук
Суддя Л.О. Будішевська
Суддя С.В. Таран
Суд | Південно-західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 01.06.2021 |
Оприлюднено | 07.06.2021 |
Номер документу | 97448819 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Південно-західний апеляційний господарський суд
Поліщук Л.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні