ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"28" травня 2021 р. справа № 300/3520/20
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:
судді Григорука О.Б.,
при секретарі Королевич О.В.,
за участю: представника позивача - Федорців О.О., представника третьої особи на стороні відповідача - Шпитального Р.Р.,
представники відповідача та третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - не з`явилися,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС в Івано-Франківській області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Міністерство фінансів України, Калуське управління державної казначейської служби України в Івано-Франківській області, до Комунального підприємства "Водотеплосервіс" Калуської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Калуська міська рада, про стягнення простроченої заборгованості за договором субкредитування, -
ВСТАНОВИВ:
Головне управління ДПС в Івано-Франківській області звернулося в суд з адміністративним позовом до Комунального підприємства "Водотеплосервіс", треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Міністерство фінансів України, Калуське управління Державної казначейської служби України Івано-Франківської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Калуська міська рада про стягнення заборгованості в сумі 48139519,08 грн.
Позовні вимоги мотивовані тим, що у КП "Водотеплосервіс" Калуської міської ради наявна заборгованість перед державним бюджетом за договором субкредиту у сумі 48139519,08 грн. Вказана заборгованість виникла у зв`язку невиконанням зобов`язання щодо повернення коштів, отриманих за Договором про субкредитування №28010-02/110 від 16.10.2009, який укладено з Міністерством фінансів України, Міністерством з питань житлово-комунального господарства України у рамках спільних домовленостей із Міжнародним банком реконструкції і розвитку.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 07.12.2020 відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами загального позовного провадження (т.1 а. с. 30, 31).
18.03.2021 на адресу суду від позивача надійшла заява №2700/5/9-19-20-02 від 17.03.2021 про збільшення розміру позовних вимог, в якій просив стягнути прострочену заборгованість за договором субкредитування у сумі 59399944,18 грн. (т.1, а.с.220-222).
18.03.2021 Івано-Франківським окружним адміністративним судом закрито підготовче провадження і призначено справу до судового розгляду.
Представник позивача в судовому засіданні, позовні вимоги підтримала в повному обсязі з підстав, викладених в позовній заяві. Просила суд позов задовольнити.
Представник відповідача - КП "Водотеплосервіс" Калуської міської ради у судове засідання не з`явився, хоча про час, дату та місце розгляду справи належним чином.
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Калуського управління Державної казначейської служби в Івано-Франківській області подав клопотання про розгляд справи без його участі.
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Міністерства фінансів України в судове засідання не прибув, на адресу суду направив пояснення на позов, в якому просить позов Головного управління ДФС в Івано-Франківській області задовольнити в повному обсязі.
В судовому засіданні представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Калуської міської ради щодо задоволення позову заперечив. Просив суд в задоволенні позову відмовити.
Розглянувши матеріали адміністративної справи, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши письмові докази, судом встановлено наступне.
16.10.2009 Міністерством фінансів України, Міністерством з питань житлово-комунального господарства України та Комунальним підприємством "Водотеплосервіс" укладено договір про субкредитування №28010-02/110 про використання сум позики, що надається Україні Міжнародним банком реконструкції та розвитку (Угода про позику Проект розвитку міської інфраструктури) №4869-UA від 26.05.2008 (т. 1 а.с. 59-81, 90-96).
За умовами пункту 2.1 Договору Угоди про субкредитування № 28010-02/110 від 16.10.2009 року, Субкредитор рекредитує Субпозичальнику частину коштів Позики у сумі, що не перевищує 9601883 дол. США та включає одноразову комісію (24007,71 дол. США) на платній, зворотній, строковій основі, а Субпозичальник зобов`язується використовувати надані кошти відповідно до умов цього договору, Угоди про позику, виконувати інші зобов`язання передбачені цим договором повернути отриману суму Субкредитору, сплатити відсотки за користування ним та інші платежі, нараховані згідно з положеннями цього Договору.
Субпозичальник погашає основну суму Субкредиту відповідно до графіка погашення, що міститься у додатку до цього Договору. У разі зміни графіка погашення позики, викладеного у Додатковій статті 3 Угоди про позику, відповідні зміни вносяться до графіка погашення Субкредиту, що оформлюється додатковою угодою до цього Договору. Погашення, обслуговування Субкредиту та сплата будь-яких платежів за цим Договором здійснюється шляхом перерахування Субпозичальником гривневого еквіваленту відповідної суми у валюті позики (за офіційним курсом НБУ на день перерахування коштів) на вказаний Субкредитором рахунок (пункти 5.1, 5.6 Договору).
Підпунктом 8.1.4 пункту 8.1 Договору передбачено, що Субпозичальник зобов`язаний своєчасно здійснювати платежі в рахунок погашення боргу за основною сумою Субкредиту, відсотками, маржею та іншими платежами, передбаченими цим Договором, інформувати Субкредитора в триденний термін про зміни банківських установ, у яких знаходяться рахунки Субпозичальника в національній та іноземній валютах.
За невиконання або неналежне виконання Субпозичальником своїх обов`язків із своєчасного повернення основної суми Субкредиту, сплати відсотків за користування ним та інших платежів за цим Договором, Субпозичальник сплачує Субкредитору пеню з розрахунку 120 відсотків облікової ставки Національного банку України, що діяла за період, за який стягується пеня, від суми недоплати, розрахованої за кожний день прострочення платежу, в порядку, визначеному чинним законодавством України (пункт 14.2 Договору).
Засобом забезпечення виконання Субпозичальником своїх зобов`язань за цим Договором є Гарантія Калуської міської ради №1 від 21.09.2009, надана Калуською міською радою Міністерству фінансів України (т.1, а.с. 85-89).
В судовому засіданні встановлено, що КП "Водотеплосервіс" не в повному обсязі виконувало зобов`язання щодо повернення коштів, отриманих за Договором про субкредитування №28010-02/110 від 16.10.2009, що призвело до утворення заборгованості перед державним бюджетом України.
В абз.1 ч.3 ст.17 Бюджетного кодексу України встановлено, що державні (місцеві) гарантії надаються на умовах платності, строковості, а також забезпечення виконання зобов`язань у спосіб, передбачений законом.
Обов`язковою умовою надання державної (місцевої) гарантії є укладення договору між центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної бюджетної політики (відповідним місцевим фінансовим органом) та суб`єктом господарювання про погашення заборгованості суб`єкта господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за виконання гарантійних зобов`язань. Істотними умовами такого договору мають бути зобов`язання суб`єкта господарювання: внести плату за надання державної (місцевої) гарантії; надати майнове або інше забезпечення виконання зобов`язань за гарантією; відшкодувати витрати державного (місцевого) бюджету, пов`язані з виконанням гарантійних зобов`язань; сплатити пеню за прострочення відшкодування зазначених витрат. Пеня нараховується за кожний день прострочення сплати заборгованості у національній валюті з розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України за офіційним курсом гривні до іноземної валюти, встановленим Національним банком України на день нарахування пені; надати гаранту права на договірне списання банком коштів з рахунків суб`єкта господарювання на користь гаранта (абз.3 ч.3 ст.17 Бюджетного кодексу України).
Відповідно до частини 9 статті 17 Бюджетного кодексу України, прострочена заборгованість суб`єкта господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитом (позикою), залученим державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державну (місцеву) гарантію, а також за кредитом з бюджету (включаючи плату за користування такими кредитами (позиками) та пеню) стягується з такого суб`єкта господарювання органами доходів і зборів, що є органами стягнення такої заборгованості у порядку, передбаченому Податковим кодексом України або іншим законом, включаючи погашення такої заборгованості за рахунок майна цього суб`єкта господарювання.
Позовна давність на вимоги щодо погашення такої заборгованості суб`єкта господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) не поширюється.
Відповідно пункту 10 Порядку обліку заборгованості, в тому числі простроченої, перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, бюджетними позичками/фінансовою допомогою, наданими Міністерством фінансів у 1993-1998 роках, нарахування пені та списання безнадійної заборгованості, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 02.03.2011 року №174, з метою примусового стягнення в установленому законодавством порядку простроченої заборгованості з боржника територіальні органи Державної казначейської служби до кінця місяця, що настає за звітним періодом інформують органи державної податкової служби за місцем реєстрації боржника про зміну розміру простроченої заборгованості за кредитами на суму нарахованої на неї пені; нараховують пеню та інформують органи державної податкової служби за місцем реєстрації боржника про зміну розміру простроченої заборгованості за бюджетними позичками/фінансовою допомогою та суму нарахованої на неї пені.
Пунктом 15 вказаного Порядку передбачено, що прострочена заборгованість за кредитами, бюджетними позичками/фінансовою допомогою, яка не погашена боржником протягом 30 календарних днів після настання строку платежу, а також нарахована на суму простроченої заборгованості за кредитом, бюджетною позичкою/фінансовою допомогою пеня стягуються в установленому законодавством порядку органами державної податкової служби за місцем реєстрації боржника відповідно до подання територіальних органів Державної казначейської служби, яке подається у строки, визначені пунктом 10 цього Порядку.
З матеріалів справи вбачається, що у зв`язку з неналежним виконанням КП "Водотеплосервіс" зобов`язань щодо повернення коштів, до Головного управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області надсилалися подання №37, №38, №39, №40 від 22.10.2020 та №5, №6, №7, №8 від 24.02.2021 (т. 1 а.с. 6,7, 225, 226) Калуського управління Державної казначейської служби України Івано-Франківської області щодо стягнення простроченої заборгованості перед державним бюджетом за субкредитними угодами.
Підпункт 20.1.19 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України (надалі - Кодекс), встановлює право контролюючих органів стягувати суми простроченої заборгованості суб`єктів господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитами (позиками), залученими державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державні (місцеві) гарантії, а також за кредитами із бюджету в порядку, визначеному цим Кодексом та іншими законами України.
Згідно пункту 1 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу погашення простроченої заборгованості суб`єкта господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитом (позикою), залученим державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державну (місцеву) гарантію, а також за кредитом з бюджету (включаючи плату за користування такими кредитами (позиками) та пеню) здійснюється у порядку, визначеному главою 9 розділу ІІ цього Кодексу.
За таких обставин суд приходить до висновку, що станом на 15.04.2021 КП "Водотеплосервіс" допустив непогашену заборгованість у загальній сумі 59399944,18 грн., з яких основний борг складає 31888371,43 грн., заборгованість за відсотками за користування кредитом - 6998047,17 грн., заборгованість за платою за надання гарантій - 38510,07 грн., пеня - 20475015,51 грн.
Вказані суми заборгованість підтверджені також наданими Міністерством фінансів України розрахунками, які направлялись в тому числі відповідачу (т.1 а.с. 105-108, т.2 а.с. 89-95)
Доказів, які б свідчили про погашення заборгованості, що є предметом стягнення або спростування її наявності, відповідачем суду не надано.
Відповідно до пункту 95.1. статті 95 Податкового кодексу України, контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.
Згідно пункту 95.3. статті 95 Податкового кодексу України стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків, та з рахунків платників податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих в органі, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що вимоги позивача про стягнення в дохід бюджету з КП "Водотеплосервіс" Калуської міської ради простроченої заборгованості за договором субкредитування № 28010-02/110 від 16.10.2009 року за період з 16.04.2020 по 15.04.2021 в розмірі 59399944,18 грн. є обґрунтованими, а позов таким що підлягає до задоволення.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов Головного управління ДПС в Івано-Франківській області (код ЄДРПОУ 43142559 вул. Незалежності, 20, м. Івано-Франківськ, 76018), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Міністерство фінансів України (код ЄДРПОУ 00013480, вул. М.Грушевського, 12/2, м. Київ, 01008), Калуське управління державної казначейської служби України в Івано-Франківській області (код ЄДРПОУ 37824037, вул. Січинського, 1, м. Калуш, Івано-Франківська область, 77300), до Комунального підприємства "Водотеплосервіс" Калуської міської ради (код ЄДРПОУ 32364207, вул. Окружна, 8, м. Калуш, Івано-Франківська обл., 77300), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, - Калуська міська рада (код ЄДРПОУ 33578261, вул. Івана Франка, 1, м. Калуш, Івано-Франківська область, 77300), про стягнення простроченої заборгованості за договором субкредитування в сумі 59 399 944,18 грн. - задовольнити.
Стягнути з Комунального підприємства "Водотеплосервіс" Калуської міської ради (код ЄДРПОУ 32364207) в дохід бюджету прострочену заборгованість за договором субкредитування в сумі 59 399 944 (п`ятдесят дев`ять мільйонів триста дев`яносто дев`ять тисяч дев`ятсот сорок чотири) грн. 18 коп. за рахунок готівкових коштів, які належать відповідачу, в тому числі, які розміщені на рахунках, відкритих у банківських (фінансових) установах.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Відповідно до статтей 255, 295, 297, підпункту 15.5 пункту 15 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції або через Івано-Франківський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Суддя Григорук О.Б.
Рішення складене в повному обсязі 07.06.2021.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.05.2021 |
Оприлюднено | 09.06.2021 |
Номер документу | 97456731 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Біньковська Н.В.
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Григорук О.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні