ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
26 квітня 2021 року м. Дніпросправа № 160/9064/20
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Чабаненко С.В.,
суддів: Чумака С.Ю., Юрко І.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження в місті Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06 жовтня 2020 року у справі №160/9064/20 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "МС ТАЄРС" до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
ТОВ "МС ТАЄРС" звернулася до суду з позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України, в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації Головного управління ДПС у Дніпропетровській області:
-від 21 травня 2020 року №1576040/42372874 про відмову в податкової накладної від 28.04.2020р. № 69;
-від 09 червня 2020 року №1622553/42372874 про відмову в податкової накладної від 15.05.2020р. № 19;
-від 11 червня 2020 року №1627869/42372874 про відмову в податкової накладної від 07.05.2020р. № 4;
-від 11 червня 2020 року №1627873/42372874 про відмову в податкової накладної від 12.05.2020р. №11;
-від 11 червня 2020 року №1627876/42372874 про відмову в податкової накладної від 12.05.2020р. № 10;
-від 11 червня 2020 року №1627874/42372874 про відмову в податкової накладної від 14.05.2020р. № 16;
-від 11 червня 2020 року №1627875/42372874 про відмову в податкової накладної від 07.05.2020р. № 5;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, складені Товариством з обмеженою відповідальністю «МС ТАЄРС» :
-від 28.04.2020р. № 69 датою направлення 28.04.2020р.,
-від 15.05.2020р. № 19 датою направлення 15.05.2020р.,
-від 07.05.2020р. № 4 датою направлення 07.05.2020р.,
-від 12.05.2020р. № 11 датою направлення 12.05.2020р.,
-від 12.05.2020р. № 10 датою направлення 12.05.2020р.,
-від 14.05.2020р. № 16 датою направлення 14.05.2020р.,
-від 07.05.2020р. № 5 датою направлення 07.05.2020р.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06 жовтня 2020 року позов задоволено повністю.
Не погоджуючись з постановою суду першої інстанції, ГУ ДПС у Дніпропетровській області подало апеляційну скаргу, в якій просить оскаржуване рішення скасувати та ухвалити нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог.
Справу розглянуто в порядку письмового провадження відповідно до приписів ст. 311 КАС України.
Перевіривши підстави для перегляду, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на наступне.
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено письмовими доказами, наявними в матеріалах справи, ТОВ «МС ТАЄРС» , зареєстроване 08.08.2018 року, номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань 1 224 120 0000 086598, код ЄДРПОУ - 42372874. 01.09.2018 року позивач зареєстрований відповідачем як платник податку на додану вартість та присвоєно індивідуальний податковий номер -423728704661.
Основні види господарської діяльності позивача згідно код КВЕД: 45.32 - роздрібна торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів (основний); 45.20 - технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів; 45.31 - оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів; 77.39 - надання в оренду інших машин, устаткування та товарів, н. в. і. у.; 46.90 - неспеціалізована оптова торгівля; 49.41 - вантажний автомобільний транспорт; 68.20 - надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.
Позивач у своїй діяльності використовує нежитлове приміщення, комплект обладнання для здійснення послуг шиномонтажу, отримання та відвантаження товарів і продукції здійснюється як шляхом самовивозу покупцем на підставі умов укладених договорів, так і перевізником ТОВ «ТК «САТ» на підставі Договору про перевезення вантажів автомобільним транспортом та на підставі Договору про надання послуг з організації перевезення відправлень, укладеним із ТОВ «Нова пошта» .
Позивач має найманих працівників, що підтверджується копією штатного розпису.
За результатами фінансово-господарської діяльності з ТОВ «АГРОАЛЬЯНС» , ТОВ «З ІНОЗЕМНИМИ ІНВЕСТИЦІЯМИ «ЛІДЕРПАРТС УКРАЇНА» , ТОВ «АГРОТЕК» , ТОВ «АЛЬФА-АГРО» , ТОВ «ХАНДЛОПЕКС» , ПП «АГРОФІРМА ПРОМІНЬ» та ТОВ «АЗОВТРАКСЕРВІС» дату виникнення податкових зобов`язань позивачем відповідно було складено та надіслано на реєстрацію в ЄРПН податкові накладні №5 від 07.05.2020р., №19 від 15.05.2020р., №16 від 14.05.2020р., №10 від 12.05.2020р., №11 від 12.05.2020р., №4 від 07.05.2020р. та №69 від 28.04.2020р.
Підставами для зупинення реєстрації податкових накладних вказано, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК №5 від 07.05.2020р., №19 від 15.05.2020р., №16 від 14.05.2020р., №10 від 12.05.2020р., №11 від 12.05.2020р., №4 від 07.05.2020р. та №69 від 28.04.2020р. в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 45.20.2,4012, 4013, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позивачем на виконання п. 201.16 ст. 201 ПК України було направлено на адресу податкового органу повідомлення № 2 від 05.06.2020 року, № 1 від 03.06.2020 року, № 4 від 09.06.2020 року, № 3 від 09.06.2020 року, № 1 від 09.06.2020 року, №1 від 05.06.2020 року, №1 від 18.05.2020 року (а.с. 112, 140, 169, 204, 233, т.1, 21, 59, т.2) про подання пояснень та копії документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.
За результатами розгляду документів, поданих позивачем, Комісією, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, було прийнято оскаржувані позивачем рішення від 11 червня 2020 року №1627875/42372874 було відмовлено в реєстрації податкової накладної від 07.05.2020р. № 5; від 09 червня 2020 року №1622553/42372874 - відмовлено в реєстрації податкової накладної від 15.05.2020р. № 19; від 11 червня 2020 року №1627874/42372874 - відмовлено в реєстрації податкової накладної від 14.05.2020р. № 16; від 11 червня 2020 року №1627876/42372874 - відмовлено в реєстрації податкової накладної від 12.05.2020р. № 10; від 11 червня 2020 року №1627873/42372874 - відмовлено в реєстрації податкової накладної від 12.05.2020р. № 11; від 11 червня 2020 року №1627869/42372874 - відмовлено в реєстрації податкової накладної від 07.05.2020р. № 4 та від 21 травня 2020 року №1576040/42372874 - відмовлено в реєстрації податкової накладної від 28.04.2020р. № 69. При цьому підставою для прийняття вказаних рішень є ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування реєстрація яких зупинена; ненадання платником податку копій документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаженим продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Вирішуючи спір, суд першої інстанції дійшов висновку, що рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації
від 11 червня 2020 року №1627875/42372874, від 09 червня 2020 року №1622553/42372874, від 11 червня 2020 року №1627874/42372874, від 11 червня 2020 року №1627876/42372874, від 11 червня 2020 року №1627873/42372874, від 11 червня 2020 року №1627869/42372874 та від 21 травня 2020 року №1576040/42372874 прийнято без врахування наданих документів та не у спосіб, визначений законом, а відтак, є протиправними та підлягають скасуванню.
Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.
Пунктом 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України передбачено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін, і відповідно до п. 201.10 цієї статті підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Відповідно до пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі ЄРПН, реєстр), який відповідно до пп. 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України є реєстром відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами, встановлюється Кабінетом Міністрів України і реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування у цьому реєстрі може бути зупинена лише в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Так, постановою Кабінету Міністрів України №1165 від 11.12.2019, яка набула чинності з 01.02.2020р. і регулює спірні відносини, що виникли між сторонами у справі з огляду на дату направлення позивачем спірної ПН на реєстрацію, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів (далі - Порядок №1165).
Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено що, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно пункту 7 Порядку №1165 - у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до пункту 10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).
Як вбачається з матеріалів справи, відповідно до отриманих позивачем квитанцій від 13.05.2020 року та 27.05.2020 року (а.с.110, 138, 167, 202, 231 т.1, 19, 57, т.2) реєстрація спірних накладних зупинена у зв`язку із їх відповідністю пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, які є Додатком №3 до Порядку №1165.
Відповідно до пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, одним із критеріїв ризиковості операції є відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Таким чином, в даному випадку контролюючим органом зазначено, що підставами для відмови у реєстрації податкових накладних є відсутність таблиці даних платника податку на додану вартість відповідного товару/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання. Проте у рішеннях податкового органу інформація щодо обсягу документів необхідних контролюючому органу для прийняття рішення про реєстрацію спірних податкових накладних.
Відповідно до пункту 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520 (далі - Порядок №520), перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: - договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; - договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; -первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; - розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;-документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Положеннями п. 11 Порядку №520 передбачено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
-не надання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
-та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
-та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Отже враховуючи наведені норми колегія суддів вважає, що рішення Комісії Державної податкової служби України повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.
При цьому, як вбачається з наданих копій рішень від 11 червня 2020 року №1627875/42372874, від 09 червня 2020 року №1622553/42372874, від 11 червня 2020 року №1627874/42372874, від 11 червня 2020 року №1627876/42372874, від 11 червня 2020 року №1627873/42372874, від 11 червня 2020 року №1627869/42372874 та від 21 травня 2020 року №1576040/42372874, якими відмовлено у реєстрації спірних ПН, і які є предметом оскарження у цій справі, підставами для їх прийняття зазначено неподання платником податку копій документів, однак не визначено які саме документи позивачем не надано. В той же час висновок відповідача щодо відсутності документів не є самостійною підставою для відмови в реєстрації податкової накладної, з огляду на наявність у податковому законодавстві вимоги щодо обов`язкового зазначення у рішенні об`єктивних обставин, які перешкоджають реєстрації ПН та з урахуванням відсутності таких документів, обов`язковість надання яких визначено у рішеннях про зупинення реєстрації ПН, а також правової оцінки тих документів, які фактично подані платником податку.
Отже враховуючи вищенаведене та приймаючи до уваги, що відповідачами не було надано доказів щодо наявності ґрунтовних недоліків у поданих позивачем з метою реєстрації спірних ПН документів, а відмова у реєстрації спірних ПН фактично обґрунтована відсутністю документів щодо придбання товарів/послуг, складських документів (інвентаризаційних описів), що спростовується наявними у справі доказами, колегія суддів вважає, що відповідач у справі під час прийняття рішень від 11 червня 2020 року №1627875/42372874, від 09 червня 2020 року №1622553/42372874, від 11 червня 2020 року №1627874/42372874, від 11 червня 2020 року №1627876/42372874, від 11 червня 2020 року №1627873/42372874, від 11 червня 2020 року №1627869/42372874 та від 21 травня 2020 року №1576040/42372874 діяв не у спосіб, який визначено чинним законодавством, що є підставою для скасування такого рішення суб`єкта владних повноважень.
Суд першої інстанції належним чином оцінив надані докази і на підставі встановленого, обґрунтовано частково задовольнив адміністративний позов. Доводи апеляційної скарги, з наведених вище підстав, висновків суду не спростовують.
Згідно ч. 1 ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
На підставі викладеного, колегія суддів, погоджуючись з висновками суду першої інстанції, вважає, що суд дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення фактичних обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин сторін норми матеріального та процесуального права.
Керуючись ст.ст. 311, 315, 316, 321, 322, 327, 329 КАС України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області - залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06 жовтня 2020 року у справі №160/9064/20 - залишити без змін.
Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з моменту її проголошення та оскарженню не підлягає, крім випадків передбачених ст.ст. 328 - 329 КАС України.
Головуючий - суддя С.В. Чабаненко
суддя С.Ю. Чумак
суддя І.В. Юрко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.04.2021 |
Оприлюднено | 09.06.2021 |
Номер документу | 97459680 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Златін Станіслав Вікторович
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Чабаненко С.В.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Златін Станіслав Вікторович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Златін Станіслав Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні