Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
19 травня 2021 р. Справа№200/64/21-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі судді Чекменьова Г.А., за участю:
секретаря Перерви Д.В.,
представника відповідачів Голуба М.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ТСТ ТРЕК до Головного управління ДПС у Донецькій області, Державної податкової служби України, про скасування рішень та зобов`язання вчинити дії щодо реєстрації податкових накладних,
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю ТСТ ТРЕК звернулось до суду з позовом до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Донецькій області, про скасування рішень та зобов`язання вчинити дії щодо реєстрації податкових накладних.
В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначив, що ним через автоматизовану систему Єдине вікно подання електронної звітності засобами телекомунікаційного зв`язку направлено до Державної податкової служби України на реєстрацію наступні податкові накладні згідно з наведеним у позовній заяві переліком. Згідно з отриманими квитанціями, які надійшли у відповідь, податкові накладні прийняті, але реєстрацію зупинено та зазначено підстави зупинення, зокрема вказано, що відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позивач направив в електронному вигляді до Головного управління ДПС у Донецькій області повідомлення, до яких додавалися договори поставки, рахунки на оплату, банківські виписки. Однак, за результатами розгляду направленого повідомлення Головним управлінням ДПС у Донецькій області були прийняті оскаржені рішення про відмову у реєстрації податкових накладних у зв`язку із ненаданням платником копій документів - договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції, первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні.
Крім того, у рішеннях зазначено додаткову інформацію - не надано документи та пояснення до поданого повідомлення по податковим накладним, які б свідчили про реальність здійснення господарської операції, визначеній у податковій накладній.
Позивач вказує, ним були укладені договори з контрагентами на поставку кабельно-провідникової продукції. У зв`язку з отриманням попередньої оплати (авансу) за вказаними договорами ним було складено і направлено на реєстрацію податкові накладні. Факт зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН не спростовує ані факту здійснення позивачем господарських операцій, ані факту наявності дати виникнення саме першої події (зарахування коштів), що підтверджується банківською випискою. При цьому, ГУ ДПС не зазначено, які з наданих документів складені із порушенням законодавства та у чому полягає таке порушення.
З наведених підстав позивач просив визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Донецькій області про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в єдиному реєстрі податкових накладних:
№2079033/41739084 від 29.10.2020, №2079034/41739084 від 29.10.2020,
№2079032/41739084 від 29.10.2020, №2079030/41739084 від 29.10.2020,
№2079029/41739084 від 29.10.2020, №2079031/41739084 від 29.10.2020,
№2079027/41739084 від 29.10.2020, №2079026/41739084 від 29.10.2020,
№2079028/41739084 від 29.10.2020 та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних вказані податкові накладні.
Ухвалою від 15 лютого 2021 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито загальне позовне провадження у справі.
Ухвалою суду від 23 березня 2021 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
Відповідач-1 Головне управління ДПС у Донецькій області у відзиві на позовну заяву (т.2 а.с.201-207) зазначило, що станом на дату прийняття рішення про відповідність підприємства критерію ризиковості, оформленого протоколом комісії ГУ ДПС від 15.11.2019, діяла постанова Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №117, якою було затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 117).
На виконання Порядку 21.03.2018 за № 959/99-99-07-18, 05.11.2018 за №4065/99-99-07-05-04-18, 07.08.2019 за № 1962/99-99-29-01-01-18 були визначені Критерії ризиковості платника податку, 21.03.2018 за № 960/99-99-07-18, 07.08.2019 за № 1963/99-99-29-01-01-18 - Перелік показників, що визначають позитивну податкову історію платника податку.
Підпунктом 1.6 Критеріїв було передбачено, що комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, зокрема, якщо наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.
Відповідно до Критеріїв, платника виключали з переліку ризикових суб`єктів господарювання за рішенням комісій головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС у разі якщо платник податків, внесений до переліку ризикових суб`єктів господарювання, переставав відповідати критеріям ризиковості, що визначені у пункті 1.6 цих Критеріїв. На виконання покладених Податковим кодексом функцій контролюючі органи здійснюють моніторинг податкових накладних / розрахунків коригування шляхом аналізу наявної податкової інформації, що міститься в інформаційних базах даних ДПС (ДФС).
В ході обговорення 15.11.2019 питання включення ТОВ ТСТ ТРЕК до Переліку ризикових платників податку на засіданні комісії ГУ ДПС, було з`ясовано, що ТОВ ТСТ ТРЕК відповідає Критеріям ризиковості платника податку, затвердженим листом ДФС України від 07.08.2019 за № 1962/99-99-29-01-01-18.
Висновки про відповідність ТОВ ТСТ ТРЕК Критеріям ризиковості платника податків зроблені на підставі розгляду на засіданні комісії ГУ ДПС Інформаційно-аналітичної довідки Маріупольського управління ГУ ДПС у Донецькій області щодо виявлення платника з ознаками ризиковості ТОВ ТСТ ТРЕК . У зазначеній інформаційно-аналітичній довідці зазначено про відповідність ТОВ ТСТ ТРЕК пункту 1.6 Критеріїв ризиковості платника податку, а також зазначено, яким саме абзацам цього пункту Критеріїв ризиковості платника податку, доведеного листом ДФС України від 07.08.2019 № 1962/99-99-29-01-01-18, відповідає підприємство, а саме:
абзац 5 пункту 1.6: платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України .
абзац 6 пункту 1.6: в органах ДФС наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі поточної діяльності при реалізації покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданій на реєстрацію податковій накладній/розрахунку коригування .
У розділах 5-8 цієї інформаційно-аналітичної довідки наведені обґрунтування змісту ризикової операції, що відтворює сутність її ризиковості. На підставі цього, у зазначеній інформаційно-аналітичній довідці зроблено висновок, що ТОВ ТСТ ТРЕК має ознаки ризикового платника та відповідає критеріям ризиковості 1.6.5, 1.6.6 .
За результатами обговорення шляхом відкритого голосування комісією ГУ ДПС остаточно прийнято рішення про внесення до переліку ризикових суб`єктів господарювання платника ТОВ ТСТ ТРЕК за критерієм пункту 1.6 з описом в органах ДФС наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі поточної діяльності при реалізації покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданій на реєстрацію податковій накладній/розрахунку коригування (абзац 7 пункту 1.6 листа ДФС України від 07.08.2019 № 1962/99-99-29-01-01-18), про що складено протокол від 15.11.2019 № 50.
У зв`язку зі змінами в правовому полі, у тому числі через зміни у повноваженнях та назві комісії регіонального рівня, по позивачу на відповідність Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість було прийнято окреме рішення на відповідність вимогам Порядку №1165. Тобто по ТОВ ТСТ ТРЕК комісією Головного управління ДПС у Донецькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації - на відповідність Критеріям ризиковості платника податку відповідно до вимог Порядку № 117, а Комісією ТУ ДПС у Донецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - на відповідність Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість відповідно до вимог Порядку № 1165.
У відповідності до пункту 6 Порядку №1165, так як було встановлено відповідність ТОВ ТСТ ТРЕК пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, зазначених у додатку 1 до Порядку, Комісією ТУ ДПС у Донецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН 05.02.2020 було прийнято рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку за № 1282 (по платнику є наявна податкова інформація, а саме не встановлено реального джерела походження товарів).
Комісією ГУ ДПС зроблено висновок про ненадання наступних документів:
довіреностей, актів керівного органу ТОВ ТСТ ТРЕК на відрядження співробітників до ТОВ КОМПАКТ-ТОРГ , ТОВ СФЕРА-ТРЕНД , ТОВ ДУБЛИН для одержання придбаннях товарів;
жодного первинного, фінансового або бухгалтерського документа щодо придбання товару у постачальників ТОВ КОМПАКТ-ТОРГ , ТОВ СФЕРА-ТРЕНД , ТОВ ДУБЛИН (акти приймання-передачі товарів, видаткові накладні, рахунки (рахунки- фактури) на оплату відповідного товару, товарно-транспортні накладні, банківські виписки, платіжні доручення щодо фактичного перерахування коштів за отримані товари);
жодного первинного, фінансового або бухгалтерського документа щодо постачання товару замовникам ТОВ СЮЖЕТ ПЛЮС , ТОВ АРТАЛЕТ , ТОВ УГБГРУП (акти приймання-передачі товарів, видаткові накладні, рахунки (рахунки-фактури) на оплату відповідного товару, товарно-транспортні накладні, банківські виписки, платіжні доручення щодо фактичного перерахування коштів за отримані товари);
договорів, первинних документів щодо підтвердження понесення ТОВ ТСТ ТРЕК витрат на транспортування товарів, оскільки, згідно з відомостями інформаційних баз даних ДПС (ДФС), позивач не надавав відомості про наявні у нього на правах власності та/або користуванні транспортні засоби (акти виконаних робіт (наданих послуг), рахунки (рахунки- фактури) на оплату відповідних робіт/послуг, банківські виписки, платіжні доручення щодо фактичного перерахування коштів за отримані послуги з транспортування);
жодного первинного документу щодо складського зберігання товарів ТОВ ТСТ ТРЕК , витрат на складське зберігання товарів у зберігачів, оскільки, згідно з відомостями інформаційних баз даних ДПС (ДФС), позивач не надавав відомості про наявні у нього на правах власності та/або користуванні склади, сховища (акти виконаних робіт (наданих послуг), рахунки (рахунки-фактури) зберігана на оплату його послуг, банківські виписки, платіжні доручення щодо фактичного перерахування коштів за отримані від зберігача послуги);
розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків ТОВ ТСТ ТРЕК щодо надходження безготівкових коштів від замовників ТОВ СЮЖЕТ ПЛЮС , ТОВ АРТАЛЕТ , ТОВ УГБГРУП за придбані останніми товари;
розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків ТОВ ТСТ ТРЕК щодо перерахування безготівкових коштів постачальникам ТОВ КОМПАКТ-ТОРГ , ТОВ СФЕРА-ТРЕНД , ТОВ ДУБЛИН за придбані у останніх товари;
Надані позивачем платіжні доручення не дозволяють розглядати їх як підтвердження перерахування коштів з банківських рахунків контрагентів на банківський розрахунковий рахунок ТОВ ТСТ ТРЕК , відсутні заповнені поля з підписом відповідального виконавця та відбитком штампа банку, що може свідчити про відсутність факту перерахування платниками ТОВ СЮЖЕТ ПЛЮС , ТОВ АРТАЛЕТ , ТОВ УГБГРУП коштів на рахунок позивача.
Також відповідач зауважив, що Офісом Генерального прокурора здійснюється процесуальне керівництво досудовим розслідуванням у кримінальному провадженні №42017000000004297, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань 17.11.2017 за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 205, ч. 2 ст. 209, ч 3 ст. 212 КК України, на даний час органом досудового розслідування даного провадження визначено ТУ ДБР, розташоване у місті Києві.
В рамках даного кримінального провадження ухвалою слідчого судді Печерського районного суду м. Києва від 16.09.2019 накладено арешт на грошові кошти на рахунках ряду юридичних осіб, зокрема на грошові кошти, які знаходяться на розрахунковому рахунку ТОВ ТСТ ТРЕК , з метою забезпечення збереження речових доказів.
З наведених підстав відповідач-1 просив відмовити у задоволенні позову.
Відповідач-2 - ДПС України у відзиві на позовну заяву (т.2 а.с.196-199) проти позову заперечив з підстав, аналогічних викладеним у відзиві Головне управління ДПС у Донецькій області, через що просив відмовити у задоволенні позовних вимог.
Позивач до судового засідання представника не направив, просив розглянути справу за його відсутності.
Представник відповідача ГУ ДПС в Донецькій області у судовому засідання проти позову заперечив з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву. Зауважив, що у складі надісланих позивачем Повідомлень щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим податковим накладним були відсутні підтвердження банківської установи про факт здійснення відповідних платежів, а вказані докази надані позивачем лише при зверненні до суду. Також зазначив про наявність кримінального провадження №42017000000004297, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань 17.11.2017 за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 205, ч. 2 ст. 209, ч 3 ст. 212 КК України. Просив відмовити у задоволенні позову.
Дослідивши матеріали справи, судом встановлені такі фактичні обставини.
Позивач - ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ ТСТ ТРЕК є юридичною особою, код суб`єкта господарювання за ЄДРПОУ 41739084 (т.1 а.с.11-12), зареєстрований платником податку на додану вартість.
Позивачем надані копії укладених ним господарських договорів, відповідно до яких ТОВ ТСТ ТРЕК як постачальник повинно поставити на адресу контрагентів-покупців кабельно-провідникову продукцію.
Зокрема, між ТОВ ТСТ ТРЕК та ТОВ АРТАЛЕТ було укладено договір поставки від 01.10.2020 №1402 (т.1 а.с.29-38).
Між ТОВ ТСТ ТРЕК та ТОВ СЮЖЕТ ПЛЮС було укладено договір поставки від 02.10.2020 № 1988 (т.1 а.с.35-38).
Між ТОВ ТСТ ТРЕК та ТОВ УГБГРУП було укладено договір поставки від 05.10.2020 № 1052 (т.1 а.с.41-44).
У зв`язку з отриманням попередньої оплати (авансу) позивачем складено і направлено на реєстрацію податкові накладні за вказаним у позовній заяві переліком.
В тому числі, за наданими відповідачем відомостями з інформаційних баз даних ДПС України ТОВ ТСТ ТРЕК виписано такі податкові накладні, відмова в реєстрації яких стала підставою заявленого у цій справі позову (далі - ПН):
від 22.10.2020 № 1 на загальну суму ПДВ 333 576,67 грн. обсягом постачання 1 667 883,33 грн. на реалізацію Катанка алюмін. АКЛП-ПТ-5Есі 9,5мм за кодом УКТ ЗЕД 7605110000, відправлено засобами електронного зв`язку на реєстрацію в ЄРПН 23.10.2020;
від 22.10.2020 № 2 на загальну суму ПДВ 333 737,00 грн. обсягом постачання 1 668 685,00 грн. на реалізацію Дріт 2,61 за кодом УКТ ЗЕД 7408191000, відправлено засобами електронного зв`язку на реєстрацію в ЄРПН 23.10.2020;
від 22.10.2020 № 3 на загальну суму ПДВ 333 537,50 грн. обсягом постачання 1 667 687,50 грн. на реалізацію Катанка мідна в/в за кодом УКТ ЗЕД 7403, відправлено засобами електронного зв`язку на реєстрацію в ЄРПН 23.10.2020;
від 23.10.2020 № 4 на загальну суму ПДВ 725 233,17 грн. обсягом постачання 3 626 165,83 грн. на реалізацію Дріт алюм. д.5,2 за кодом УКТ ЗЕД 7605, відправлено засобами електронного зв`язку на реєстрацію в ЄРПН 26.10.2020;
від 23.10.2020 № 5 на загальну суму ПДВ 723 238,50 грн. обсягом постачання 3 616 192,50 грн. на реалізацію Дріт 2,61 за кодом УКТ ЗЕД 7408191000 та Дріт 2,13 за кодом УКТ ЗЕД 7408191000, відправлено засобами електронного зв`язку на реєстрацію в ЄРПН 26.10.2020;
від 23.10.2020 № 6 на загальну суму ПДВ 722 843,00 грн. обсягом постачання 3 614 215,00 грн. на реалізацію Катанка мідна в/в за кодом УКТ ЗЕД 7403 та Дріт 3,34 за кодом УКТ ЗЕД 7408191000, відправлено засобами електронного зв`язку на реєстрацію в ЄРПН 26.10.2020;
від 26.10.2020 № 7 на загальну суму ПДВ 490 940,1 7 грн. обсягом постачання 2 454 700,83 грн. на реалізацію Дріт алюм. д.5,2 за кодом УКТ ЗЕД 7605, відправлено засобами електронного зв`язку на реєстрацію в ЄРПН 27.10.2020;
від 26.10.2020 № 8 на загальну суму ПДВ 476 424,50 грн. обсягом постачання 2 382 122,50 грн. на реалізацію Дріт 2,13 за кодом УКТ ЗЕД 7408191000, відправлено засобами електронного зв`язку на реєстрацію в ЄРПН 27.10.2020;
від 26.10.2020 № 9 на загальну суму ПДВ 456 543,50 грн. обсягом постачання 2 282 717,50 грн. на реалізацію Дріт 3,34 за кодом УКТ ЗЕД 7408191000, відправлено засобами електронного зв`язку на реєстрацію в ЄРПН 27.10.2020.
У зв`язку із зупиненням реєстрації вищевказаних ПН до електронного кабінету ТОВ ТСТ ТРЕК засобами електронного зв`язку надіслано квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (першу квитанцію) щодо зупинення реєстрації такої ПН у ЄРПН з наступним змістом у полі Результат обробки : ДОКУМЕНТ ПРИЙНЯТО. РЕЄСТРАЦІЯ ЗУПИНЕНА:
Сторонами не заперечується, що згідно з відомостями Журналу розгляду Повідомлень щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/РК (АІС Робота комісії ДФС розділу Аналітична система 1С Податковий блок ), ТОВ ТСТ ТРЕК на розгляд комісії контролюючих органів надано повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.
Комісією ГУ ДПС у Донецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних проаналізовано письмові пояснення та копії документів, які надані платником податків та у встановлені терміни прийнято рішення, що додаються, про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (про що платнику податків надсилались квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (другі квитанції).
Вказані обставини сторонами не заперечуються.
Водночас, судом встановлено, що у складі надісланих ТОВ ТСТ ТРЕК Повідомлень щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по податковим накладним та сканкопій доданих документів були надані, в тому числі, рахунки на оплату та копії платіжних доручень про перерахування на рахунок позивача попередньої оплати продукції від ТОВ АРТАЛЕТ за договором поставки від 01.10.2020 №1402, від ТОВ СЮЖЕТ ПЛЮС за договором поставки від 02.10.2020 № 1988 та від ТОВ УГБГРУП за договором поставки від 05.10.2020 № 1052. Проте, вказані копії платіжних доручень не містили відміток банківських установ про проведення відповідних платежів.
На підставі розгляду надісланих ТОВ ТСТ ТРЕК Повідомлень щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим податковим накладним та сканкопій доданих документів, комісією ГУ ДПС прийняті оскаржені рішення аналогічного змісту про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку із ненаданням платником податку копій документів, зазначених у пункті 5 Порядку № 520 (т.1 а.с.186-203).
Зокрема, відповідачем зазначено, що згідно з відомостями інформаційних баз даних ДПС (ДФС) України, на підставі розгляду надісланих ТОВ ТСТ ТРЕК Повідомлень:
1) від 27.10.2020 № 1 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленій податковій накладній від 22.10.2020 № 1 та сканокопій доданих документів, комісією ТУ ДПС прийнято рішення від 29.10.2020 № 2079033/41739084 про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку із ненаданням платником податку копій документів, зазначених у пункті 5 Порядку № 520;
2) від 27.10.2020 № 2 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленій податковій накладній від 22.10.2020 № 2 та сканокопій доданих документів.
комісією ГУ ДПС прийнято рішення від 29.10.2020 № 2079034/41739084 про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку із ненаданням платником податку копій документів, зазначених у пункті 5 Порядку № 520;
3) від 27.10.2020 № 3 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленій податковій накладній від 22.10.2020 № 3 та сканокопій доданих документів, комісією ГУ ДПС прийнято рішення від 29.10.2020 № 2079032/41739084 про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку із ненаданням платником податку копій документів, зазначених у пункті 5 Порядку № 520;
4) від 27.10.2020 № 4 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленій податковій накладній від 23.10.2020 № 4 та сканокопій доданих документів, комісією ГУ ДПС прийнято рішення від 29.10.2020 № 2079030/41739084 про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку із ненаданням платником податку копій документів, зазначених у пункті 5 Порядку № 520;
5) від 27.10.2020 № 5 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленій податковій накладній від 23.10.2020 № 5 та сканокопій доданих документів, комісією ГУ ДПС прийнято рішення від 29.10.2020 № 2079029/41739084 про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку із ненаданням платником податку копій документів, зазначених у пункті 5 Порядку № 520;
6) від 27.10.2020 № 6 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленій податковій накладній від 23.10.2020 № 6 та сканокопій доданих документів, комісією ГУ ДПС прийнято рішення від 29.10.2020 № 2079031/41739084 про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку із ненаданням платником податку копій документів, зазначених у пункті 5 Порядку № 520;
7) від 27.10.2020 № 7 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленій податковій накладній від 26.10.2020 № 7 та сканокопій доданих документів, комісією ГУ ДПС прийнято рішення від 29.10.2020 № 2079027/41739084 про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку із ненаданням платником податку копій документів, зазначених у пункті 5 Порядку № 520;
8) від 27.10.2020 № 8 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленій податковій накладній від 26.10.2020 № 8 та сканокопій доданих документів, комісією ГУ ДПС прийнято рішення від 29.10.2020 № 2079026/41739084 про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку із ненаданням платником податку копій документів, зазначених у пункті 5 Порядку № 520;
9) від 27.10.2020 № 9 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленій податковій накладній від 26.10.2020 № 9 та сканокопій доданих документів, комісією ГУ ДПС прийнято рішення від 29.10.2020 № 2079028/41739084 про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку із ненаданням платником податку копій документів, зазначених у пункті 5 Порядку № 520.
Дослідивши зміст оскаржених рішень комісії ГУ ДПС про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом встановлено, що підставою відмови у реєстрації зазначено ненадання платником податку копій документів. При цьому у тексті рішень містяться відмітки граф, передбачених формою рішення щодо відсутності документів, а саме:
первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних;
розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків;
Таким чином, зі змісту оскаржених рішень неможливо встановити, які саме документи з числа первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг були необхідні для реєстрації податкової накладної.
Судом також встановлено, що на підтвердження факту здійснення платежів з попередньої оплати за договорами ТОВ ТСТ ТРЕК з ТОВ АРТАЛЕТ від 01.10.2020 №1402, з ТОВ СЮЖЕТ ПЛЮС від 02.10.2020 № 1988 та з ТОВ УГБГРУП від 05.10.2020 № 1052 позивачем до суду надані банківські виписки, які доводять факт здійснення вказаними контрагентами попередньої оплати відповідно до платіжних доручень, направлених позивачем на розгляд до комісії ГУ ДПС разом з Повідомленнями щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій (т.1 а.с.47-51).
З боку відповідачів факт здійснення оплати відповідно до зазначених господарських договорів не заперечується, проте представником ГУ ДПС у Донецькій області зауважено, що доказі таких платежів з відмітками банківських установ не були надані до розгляду комісії регіонального рівня.
Враховуючи схожі підстави виникнення спору за всіма зазначеними позивачем податковими накладними, вирішуючи справу, суд надає таку правову оцінку спірним відносинам.
Відповідно до статті 1 Податкового кодексу України в редакції, що діє на час виникнення спірних відносин (далі - ПК України) Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Цим Кодексом визначаються функції та правові основи діяльності контролюючих органів, визначених пунктом 41.1 статті 41 цього Кодексу, та центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Податковим обов`язком є обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи (пункт 36.1 статті 36 ПК України).
Порядок адміністрування податку на додану вартість унормований розділом V ПК України.
Згідно з пунктом 185.1 статті 185 ПК України, об`єктом оподаткування є операції платників податку, зокрема з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.
Відповідно до пункту 188.1 статті 188 ПК України, база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів. До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв`язку з компенсацією вартості товарів/послуг. До бази оподаткування включаються вартість товарів/послуг, які постачаються, та вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо отримувачем товарів/послуг, поставлених таким платником податку.
Згідно з пунктом 201.1 статті 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс). (пункт 201.7 статі 201 ПК України).
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.
Пунктом 201.16 статті 201 ПК України передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Вичерпний перелік таких документів у розрізі критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 року затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (надалі - Порядок №1246).
За визначенням, наведеним у пункті 2 Порядку №1246, податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації; розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної (далі - розрахунок коригування) - електронний документ, який складається платником податку до податкової накладної відповідно до вимог Кодексу в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з пунктом 11 Порядку №1246 після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДФС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.
Відповідно до пунктів 12, 13, 14 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.
Згідно з пунктом 17 Порядку №1246, у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.
Як зазначено вище, пунктом 201.16 статті 201 ПК України передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України
На виконання вимог цієї статті, 11.12.2019 року постановою Кабінету Міністрів України № 1165 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165).
У пункті 3 Порядку, наведені ознаки безумовної реєстрації, у разі відповідності яким податкових накладних/розрахунків коригування, що подані на реєстрацію в Реєстрі, такі податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку) згідно з пунктом 4 цього Порядку підлягають безумовній реєстрації в Реєстрі.
Натомість, відповідно до пункту 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно з пунктом 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до пункту 8 Порядку №1165 платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.
Пунктом 10 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Відповідно до пункту 11 Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Аналіз вказаних норм свідчить, що контролюючий орган після надходження податкової накладної до ДПС для реєстрації в ЄРПН в автоматизованому режимі здійснює її розшифрування та проводить відповідну перевірку, зокрема, щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкової накладної через відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або через відповідність відображених у ній операції критеріям ризиковості здійснення операцій. У разі коли за результатами моніторингу платник податку відповідає критеріям ризиковості, реєстрація такої податкової накладної зупиняється. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган зобов`язаний, зокрема, вказати конкретний критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій, на підставі якого зупинено реєстрацію податкової накладної, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, а також запропонувати платнику надати пояснення та копії документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.
При цьому, суд також підкреслює, що на відміну від зупинення реєстрації податкової накладної (розрахунку коригування), яке відбувається в автоматизованому режимі засобами програмного забезпечення ДФС України, прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної (розрахунку коригування) потребує проведення комісією регіонального рівня відповідного засідання, на якому членами комісії розглядаються та аналізуються надані платником податків документи та пояснення з метою прийняття обґрунтованого рішення зі спірного питання.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України визначено Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за № 1245/34216 (далі - Порядок № 520).
Приписами вказаного Порядку № 520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг , Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.
Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Форма рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначена у додатку до Порядку № 520.
Форма такого рішення передбачає, що в разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано (з тих, що визначені вказаною формою рішення), мають бути підкреслені.
Судом встановлено, що банківські виписки з особових рахунків позивач надав під час звернення до суду.
Проте, оскарженими рішеннями відмовлено у реєстрації податкових накладних у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів, без підкреслення первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, які на думку комісії не надані позивачем.
Тобто, всупереч вимогам Порядку № 520, комісією регіонального рівня у спірних рішеннях фактично не зазначено конкретних первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг через відсутність відповідного підкреслення, що передбачено затвердженої формою такого рішення,
Також, зазначена форма рішення містить строку Додаткова інформація (зазначити конкретні документи): , яка відповідачем не заповнена. Таким чином, зміст оскаржених рішень комісії регіонального рівня ГУ ДПС вказує на їх невмотивованість та позбавляє платника можливості надати саме ті документи, які необхідні для реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
До того ж суд наголошує, що позивач подав податкові накладні по першій з подій - даті зарахування коштів від покупця на банківський рахунок платника податку як оплата товарів. Тобто, на момент подання на реєстрацію податкових накладних сам факт поставки ще не відбувся, а отже вимога надати первинні документи, які супроводжують таку поставку не могла відповідає суті господарської операції.
Посилання відповідача на те, що серед поданих позивачем документів не було розрахункових документів, суд відхиляє з огляду на те, що проведення відповідних розрахунків підтверджені при розгляді справи наданими позивачем банківськими виписками.
Відтак суд вважає, що позивачем надані відповідні документи, які підтверджують факти укладення ним договорів з контрагентами та відображають зміст проведених господарських операцій.
Таким чином, в ході розгляду справи судом встановлено відсутність підстав для винесення рішень про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
У зв`язку з наведеним оскаржені рішення про відмову у реєстрації податкових накладних позивача в Єдиному реєстрі податкових накладних суд вважає протиправними, у зв`язку з чим відповідні позовні вимоги підлягають скасуванню.
Доводи відповідача щодо досудового розслідування у кримінальному провадженні №42017000000004297, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань 17.11.2017 року, суд не приймає до уваги, оскільки за частиною 6 статті 78 КАС України лише вирок суду в кримінальному провадженні, ухвала про закриття кримінального провадження і звільнення особи від кримінальної відповідальності або постанова суду у справі про адміністративне правопорушення, які набрали законної сили, є обов`язковими для адміністративного суду, що розглядає справу про правові наслідки дій чи бездіяльності особи, стосовно якої ухвалений вирок, ухвала або постанова суду, лише в питанні, чи мали місце ці дії (бездіяльність) та чи вчинені вони цією особою.
Крім того суд враховує, що відповідачами в обґрунтування своїх доводів не надано жодного доказу з числа отриманих в ході кримінального провадження, а саме кримінальне провадження триває більше трьох років за відсутності відомостей про його завершення.
Щодо позовних вимог про зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні суд зазначає, що відповідно до Положення про Державну податкову службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.03.2019 року №227, Державна податкова служба України (ДПС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну податкову політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Згідно з пунктами 19, 20 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);
- неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Тож за правилами Порядку №1246 реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної та/або розрахунку коригування за відповідним рішенням суду належить до повноважень ДПС України, якою ведеться цей реєстр.
Відповідно до п. 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій, як, зокрема, набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення).
Відповідно до п. 20 вказаного Порядку у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Тож з метою відновлення прав позивача, за захистом яких він звернувся до суду, скасовуючи оскаржувані рішення комісій ГУ ДПС у Донецькій області, суд також покладає на ДПС України обов`язок зареєструвати відповідні податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх фактичного отримання, оскільки задоволення такої позовної вимоги є дотриманням гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.
За наслідками розгляду справи судом встановлено недотримання відповідачами вимог частини 2 статті 2 КАС України.
Відповідно до норм частини 2 статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може, зокрема, прийняти рішення про:
1) визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень;
2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень;
3) визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій;
4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
З огляду на наведені норми процесуального закону суд зазначає про наявність підстав для зобов`язання відповідача-2 вчинити певні дії, спрямовані на відновлення порушеного права позивача.
З наведених підстав суд дійшов висновку, що заявлені позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню повністю.
Вирішуючи питання розподілу судових витрат суд зазначає, що за приписами статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи, що у справі приймають участь два відповідачі та повне задоволення позову, сума судових витрат, понесених позивачем 22700 грн. (т.2 а.с.175), підлягає стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів в рівних частках.
Керуючись статтями 2, 139, 241-246, 255, 295, 297 КАС України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю ТСТ ТРЕК (87500, Донецька область, м. Маріуполь, пр. Будівельників, буд. 141А, код ЄДРПОУ 42708408) до Головного управління ДПС у Донецькій області (87515, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Італійська, буд. 59, код ЄДРПОУ 43142826), Державної податкової служби України (04053, м. Київ, пл. Львівська, 8, код ЄДРПОУ 43005393), про скасування рішень та зобов`язання вчинити дії щодо реєстрації податкових накладних - задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Донецькій області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних:
№2079033/41739084 від 29.10.2020, №2079034/41739084 від 29.10.2020,
№2079032/41739084 від 29.10.2020, №2079030/41739084 від 29.10.2020,
№2079029/41739084 від 29.10.2020, №2079031/41739084 від 29.10.2020,
№2079027/41739084 від 29.10.2020, №2079026/41739084 від 29.10.2020,
№2079028/41739084 від 29.10.2020.
Зобов`язати Державну податкову службу України (код за ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні подані Товариством з обмеженою відповідальністю ТСТ ТРЕК (код за ЄДРПОУ 42708408), а саме: № 1 від 22.10.2020 року датою направлення 23.10.2020 року,
№ 2 від 22.10.2020 року датою направлення 23.10.2020 року,
№ 3 від 22.10.2020 року датою направлення 23.10.2020 року,
№ 4 від 23.10.2020 року датою направлення 26.10.2020 року,
№ 5 від 23.10.2020 року датою направлення 26.10.2020 року,
№ 6 від 23.10.2020 року датою направлення 26.10.2020 року,
№ 7 від 26.10.2020 року датою направлення 26.10.2020 року,
№ 8 від 26.10.2020 року датою направлення 26.10.2020 року,
№ 9 від 26.10.2020 року датою направлення 26.10.2020 року.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Донецькій області (місцезнаходження: 87515, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Італійська, буд. 59, ЄДРПОУ 43142826) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ТСТ ТРЕК (87500, Донецька область, м. Маріуполь, пр. Будівельників, буд. 141А, код ЄДРПОУ 42708408) судовий збір в сумі - 11350 (одинадцять тисяч триста п`ятдесят) грн. 00 коп.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (04053, м. Київ, пл. Львівська, 8, код ЄДРПОУ 43005393) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ТСТ ТРЕК (87500, Донецька область, м. Маріуполь, пр. Будівельників, буд. 141А, код ЄДРПОУ 42708408) судовий збір в сумі - 11350 (одинадцять тисяч триста п`ятдесят) грн. 00 коп.
Вступна та резолютивна частина рішення виготовлена та проголошена 19 травня 2021 року. Рішення складено у повному обсязі 31 травня 2021 року.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя Г.А. Чекменьов
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.05.2021 |
Оприлюднено | 10.06.2021 |
Номер документу | 97485372 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Чекменьов Г.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні