ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
08 червня 2021 року м. Чернігів Справа № 620/3597/21
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді - Бородавкіної С.В.,
розглянувши у спрощеному позовному провадженні без повідомлення (виклику) сторін справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Відгодівельник Прилуки" до Чернігівської обласної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Департамент розвитку економіки та сільського господарства Чернігівської обласної державної адміністрації про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю Відгодівельник Прилуки (далі - ТОВ Відгодівельник Прилуки ) 06.04.2021 за допомогою системи Електронний суд звернулось до суду з адміністративним позовом до Чернігівської обласної державної адміністрації (далі - Чернігівська ОДА), у якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо неприйняття рішення стосовно поданого товариством клопотання від 26.01.2021 №26/01 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, площею 21,6262 га, кадастровий номер 7424183700:03:000:0468, цільове призначення: для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, що розташована за межами населених пунктів на території колишньої Івковецької сільської ради, яка ввійшла до Ладанської селищної ради (Ладанської ОТГ) Прилуцького району Чернігівської області;
- зобов`язати відповідача повторно розглянути клопотання товариства від 26.01.2021 №26/01 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та прийняти за результатами розгляду відповідне рішення організаційно-розпорядчого характеру у встановлений законодавством спосіб - шляхом прийняття відповідного розпорядження.
Свої вимоги обґрунтовує тим, що належним способом розгляду поданого товариством клопотання є прийняття Чернігівською ОДА відповідного рішення організаційно-розпорядчого характеру, оформленого розпорядженням. Разом з тим, позивач вважає, що повідомлення його листом про відсутність підстав для задоволення поданого клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо земельної ділянки, не свідчить про прийняття відповідачем рішення, передбаченого чинним законодавством.
Ухвалою судді від 09.04.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін. Також установлено відповідачу термін для надання відзиву на позовну заяву.
Ухвалою суду від 26.04.2021 у задоволенні клопотання про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін Чернігівській ОДА відмовлено; залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Департамент розвитку економіки та сільського господарства Чернігівської обласної державної адміністрації.
У встановлений судом строк відповідач надав відзив на позов, у якому позовні вимоги не визнав, просив відмовити у їх задоволенні та зазначив, що статтею 123 Земельного кодексу України не визначено в якій саме формі (лист/розпорядження) приймається рішення уповноваженого органу щодо реалізації наданих повноважень. Крім того, відповідач зазначив, що за приписами Інструкції клопотання ТОВ Відгодівельник Прилуки було скеровано для розгляду до Департаменту розвитку економіки та сільського господарства Чернігівської обласної державної адміністрації (далі - Департамент) для розгляду та внесення пропозицій за наслідками такого розгляду (лист/розпорядження). Листом Департаменту від 26.02.2021 позивачу було надано відповідь за наслідками розгляду клопотання, у якому повідомлено про відсутність підстав для надання товариству спірної земельної ділянки на позаконкурентних засадах. Враховуючи наведене, Чернігівська ОДА вважає, що у її діях відсутня протиправна бездіяльність. Також відповідач зазначає, що ТОВ Відгодівельник Прилуки з власної ініціативи виключив Чернігівську ОДА з процесу вирішення питання надання дозволу на відведення земельної ділянки, а перейшов на листування із вказаного питання з Департаментом. Після усунення недоліків позивач не звертався до відповідача, як уповноваженого органу розпоряджатись земельною ділянкою, яку ТОВ Відгодівельник Прилуки мало намір отримати у користування.
Позивачем подано відповідь на відзив, у якій він свою правову позицію підтримав та просив позов задовольнити у повному обсязі. Також ТОВ Відгодівельник Прилуки пояснило, що листи позивача до Департаменту спрямовувались лише з метою надання інформації щодо поданого відповідачу клопотання та не мали за мету отримання саме від Департаменту рішення щодо його розгляду, оскільки вказаний підрозділ не має ні власних, ні делегованих повноважень приймати відповідні рішення.
Департаментом подано пояснення по суті спору, у яких третя особа позицію відповідача підтримала та просила відмовити ТОВ Відгодівельник Прилуки у задоволенні позову.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно та повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено таке.
ТОВ Відгодівельник Прилуки є юридичною особою, зареєстрованою у встановленому порядку, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 21.05.2004 внесено відповідний запис (а.с. 54-56 т.1).
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Чернігівська ОДА є власником земельної ділянки з кадастровим номером 7424183700:03:000:0468 з цільовим призначенням: для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, розташованої за межами населених пунктів на території колишньої Івковецької сільської ради Прилуцького району Чернігівської області (а.с. 14).
Враховуючи наведене, 26.01.2021 позивач звернувся до Чернігівської ОДА із клопотанням №26/01 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення, у оренду, для потреб, пов`язаних з користуванням надрами та спеціального водокористування відповідно до отриманого дозволу, з розміщенням на відведеній земельній ділянці артезіанської свердловини, лінії місцевого трубопроводу для транспортування води, зон санітарної охорони джерела водопостачання, місцевої (немагістральної) лінії електропередач. До клопотання ТОВ Відгодівельник Прилуки було долучено графічні матеріали, відомості щодо бажаної земельної ділянки та дозвільні документи (а.с. 38-53 т.1).
Крім того, листом від 26.01.2021 №26/02 товариством до Чернігівської ОДА подано додаткові пояснення щодо вказаного вище клопотання (а.с. 57-62 т.1).
На вказане клопотання Департамент листом від 26.02.2021 №07.02-06/685 надав відповідь, що серед долучених до нього документів лише дозвіл на спеціальне водокористування відповідає отриманню земельної ділянки на позаконкурентних засадах, але фактичне місце здійснення діяльності (водокористування) це: артезіанська свердловин №1, розташована за межами с. Івківці Прилуцького району Чернігівської області, район басейну р. Дніпро; водовідведення зворотних (стічних) вод здійснюється у вигріб за межами с. Івківці Прилуцького району Чернігівської області; водовідведення зворотних (стічних) вод здійснюється за межами с. Івківці Прилуцького району Чернігівської області; код та назва водогосподарських ділянок, у межах яких знаходяться джерела водопостачання, приймачі зворотних (стічних) та інших вод М5.1.2.16-р. Удай знаходяться поза межами земельної ділянки, зазначеної у клопотанні, що позбавляє права отримання її на позаконкурентних засадах (а.с. 13 т.1).
На вказаний лист ТОВ Відгодівельник Прилуки листом від 04.03.2021 №04/01 надало пояснення щодо усунення зауважень до поданого клопотання з додатками (а.с. 26-36 т.1).
23.03.2021 ТОВ Відгодівельник Прилуки подано до Чернігівської ОДА повідомлення №23/01 про укладання договору на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а.с. 15-25, 63-67 т.1).
Листом від 30.03.2021 за №07.02-06/1111 Департамент повідомив товариство про відмову у задоволенні поданого ним клопотання у зв`язку із відсутністю у позивача документів, що засвідчують місцезнаходження артезіанської свердловини №1 на зазначеній у клопотанні земельній ділянці, та відсутністю отримання права користування відповідною земельною ділянкою на позаконкурентних засадах (а.с. 37 т.1).
Вважаючи, що відповідачем не розглянуто подане ТОВ Відгодівельник Прилуки клопотання у відповідності до вимог чинного законодавства, товариство звернулось до суду з відповідним адміністративним позовом.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд враховує таке.
Відповідно до статті 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Згідно із пунктом а статті 17 Земельного кодексу України до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.
Частиною першою статті 116 Земельного кодексу України передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб (частина п`ята статті 122 Земельного кодексу України).
Нормами статті 123 Земельного кодексу України установлено, що особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки).
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
Суд звертає увагу, що Земельним кодексом України не урегульовано в якій саме формі уповноважений на розгляд клопотання орган повинен прийняти відповідне рішення. Разом з тим, суд зазначає, що у частині першій статті 6 Закону від 09.04.1999 №586-XIV Про місцеві державні адміністрації визначено, що на виконання Конституції України, законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, власних і делегованих повноважень голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження.
Відповідно до пункту 189 Інструкції з діловодства в Чернігівській ОДА, затвердженої розпорядженням голови від 15.05.2020 №250, розпорядження (накази) видаються як рішення організаційно-розпорядчого чи нормативно-правового характеру. За змістом управлінської дії накази видаються з основної діяльності установи, адміністративно-господарських або кадрових питань (а.с. 99-207 т.1).
Вибір виду документа, призначеного для документування управлінської інформації (розпорядження, рішення, протокол тощо), зумовлюється правовим статусом облдержадміністрації, компетенцією посадової особи та порядком прийняття управлінського рішення (на підставі єдиноначальності або колегіальності). Документ повинен відповідати положенням актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим та спрямовуватися на виконання облдержадміністрацією покладених на неї завдань і функцій.
Розпорядженням голови Чернігівської ОДА від 19.06.2018 №350 затверджено Регламент Чернігівської ОДА, який регулює організаційні та процедурні питання діяльності обласної державної адміністрації (а.с. 70-98 т.1). Пунктом 60 Регламенту встановлено, що голова ОДА на виконання актів законодавства, доручень Президента України та Прем`єр-міністра України, за власною ініціативою видає одноособово в межах повноважень ОДА розпорядження. При цьому, згідно із пунктом 61 Регламенту проекти розпоряджень голови ОДА готують структурні підрозділи ОДА, її апарату, а також територіальні органи центральних органів виконавчої влади.
Розпорядженням голови Чернігівської ОДА від 21.07.2020 №382 затверджено Положення про Департамент, у якому передбачено, що він входить до складу Чернігівської ОДА і в межах області забезпечує виконання покладених на цей підрозділ завдань, зокрема щодо реалізації на території Чернігівської області повноважень ОДА у сфері земельних відносин (а.с. 224-232 т.1).
Відповідно до підпункту 102 пункту 5 Порядку, Департамент розробляє проекти розпоряджень голови Чернігівської ОДА, а у визначених законом випадках - проекти нормативно-правових актів з питань реалізації галузевих повноважень.
Аналізуючи вимоги наведених вище нормативно-правових актів суд зазначає, що за результатами розгляду будь-яких основних питань діяльності Чернігівської ОДА, зокрема про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або про відмову у його наданні, має видаватися відповідне розпорядження голови місцевої державної адміністрації. Листи складаються у випадку надання відповіді на звернення громадян.
Оскільки в даному випадку позивач звернувся до відповідача не із зверненням, а із відповідним клопотанням, за наслідками його розгляду суб`єкт владних повноважень мав би прийняти відповідне управлінське рішення, в той час, як останнє фактично відсутнє.
Так, у відзиві на позов Чернігівська ОДА зазначала, що не приймала рішень про відмову позивачу у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою ні у формі листа, ні у формі розпорядження, оскільки ТОВ Відгодівельник Прилуки не зверталось до відповідача з відповідним клопотанням після усунення недоліків. Однак, з такою позицією Чернігівської ОДА суд не погоджується, враховуючи таке.
Як вже було зазначено вище, за результатами розгляду будь-яких основних питань діяльності Чернігівської ОДА має прийматися відповідне розпорядження голови ОДА. При цьому, виданню розпорядження, у даному випадку, передує складення його проекту уповноваженим структурним підрозділом (Департаментом), який проходить певну процедуру погодження.
У наданих поясненнях Департамент зазначив, що до вказаного підрозділу ОДА за резолюцією заступника голови Чернігівської ОДА від 27.01.2021 №01-01-21/819 розглянути, внести пропозиції та проінформувати заявника про прийняте рішення надійшло клопотання позивача про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки.
На виконання покладених на Департамент повноважень, останній здійснив перевірку поданого клопотання та повідомив про необхідність надання додаткових документів. Товариством надіслано Департаменту документи та пояснення, які, на його переконання, були достатніми для отримання дозволу на розробку проекту землеустрою.
За наведених обставин, отримавши від ТОВ Відгодівельник Прилуки лист від 04.03.2021 №04/01 щодо усунення зауважень до поданого клопотання від 26.01.2021 №26/01, Департамент, з огляду на надані йому повноваження, мав би підготувати та подати на розгляд голови Чернігівської ОДА проект розпорядження про надання спірного дозволу або відмову у його наданні. Натомість, листом від 30.03.2021 №07.02-05/1111 Департамент відмовив позивачу у задоволенні вказаного вище клопотання.
Разом з тим, суд звертає увагу, та відповідач і третя особа не заперечують у наданих відзиві і поясненнях, що Департамент повноваженнями щодо розпорядження земельними ділянками ні державної, ні комунальної форми власності не наділений. Вказані функції належать до виключної компетенції Чернігівської ОДА.
Таким чином, оскільки Чернігівською ОДА відповідно до порядку, визначеного чинним законодавством, не приймалось розпорядження щодо надання або відмову у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, суд дійшов висновку про неналежний розгляд відповідачем заяви від 26.01.2021 №26/01.
Посилання відповідача на те, що ТОВ Відгодівельник Прилуки з власної ініціативи виключило Чернігівську ОДА з процесу вирішення спірного питання, суд вважає необґрунтованими, оскільки позивачем спрямовувались листи до Департаменту з метою надання інформації щодо поданого клопотання у відповідь на листи вказаного підрозділу. У свою чергу, між Чернігівською ОДА та ТОВ Відгодівельник Прилуки виникли публічно-правові відносини з моменту подання товариством на розгляд до відповідача відповідного клопотання, яке в установленому порядку суб`єктом владних повноважень вирішене не було.
Згідно із частинами першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, приходить до висновку, що позов ТОВ Відгодівельник Прилуки необхідно задовольнити у повному обсязі.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Судовий збір за звернення до суду із даною позовною заявою становить 2270,00 грн. (за одну позовну вимогу, з урахуванням їх пов`язаності), у зв`язку із чим саме вказані кошти мають бути стягнуті за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 227, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Відгодівельник Прилуки" до Чернігівської обласної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Департамент розвитку економіки та сільського господарства Чернігівської обласної державної адміністрації про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити у повному обсязі.
Визнати протиправною бездіяльність Чернігівської обласної державної адміністрації щодо неприйняття рішення за наслідками розгляду клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "Відгодівельник Прилуки" від 26.01.2021 №26/01 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, площею 21,6262 га, кадастровий номер 7424183700:03:000:0468, цільове призначення: для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, що розташована за межами населених пунктів на території Ладанської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області.
Зобов`язати Чернігівську обласну державну адміністрацію повторно розглянути клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "Відгодівельник Прилуки" від 26.01.2021 №26/01 від 26.01.2021 №26/01 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, площею 21,6262 га, кадастровий номер 7424183700:03:000:0468, цільове призначення: для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, що розташована за межами населених пунктів на території Ладанської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області та прийняти за результатами розгляду відповідне рішення організаційно-розпорядчого характеру у встановлений законодавством спосіб - шляхом прийняття відповідного розпорядження.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Чернігівської обласної державної адміністрації на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Відгодівельник Прилуки" судові витрати в сумі 2270 (дві тисячі двісті сімдесят) грн. 00 коп.
Рішення суду може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня виготовлення повного тексту. Апеляційна скарга, з урахуванням положень підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII ''Перехідні положення'' Кодексу адміністративного судочинства України, подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення виготовлено 08 червня 2021 року.
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "Відгодівельник Прилуки" (код ЄДРПОУ 32941264, вул. Козача, 50, с. Івківці, Прилуцький район, Чернігівська область, 17580).
Відповідач: Чернігівська обласна державна адміністрація (код ЄДРПОУ 00022674, вул. Шевченка, 7, м. Чернігів, 14000).
Третя особа: Департамент розвитку економіки та сільського господарства Чернігівської обласної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 02742119, вул. Шевченка, 7, м. Чернігів, 14000).
Суддя С.В. Бородавкіна
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.06.2021 |
Оприлюднено | 10.06.2021 |
Номер документу | 97488645 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Епель Оксана Володимирівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Епель Оксана Володимирівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Епель Оксана Володимирівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Епель Оксана Володимирівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Епель Оксана Володимирівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Епель Оксана Володимирівна
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Бородавкіна С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні