Справа № 283/965/20
провадження №1-кс/283/390/2021
У Х В А Л А
08 червня 2021 року Слідчий суддя Малинського районного суду Житомирської області ОСОБА_1 , з секретарем судового засідання ОСОБА_2 , розглянувши в засіданні в м. Малині
з участю прокурора Коростенської окружної прокуратури ОСОБА_3 ,
представника Чоповицької ОТГ ОСОБА_4
клопотання слідчогоСВ відділення№1Коростенського РУПГУНП вЖитомирській області ОСОБА_5 в кримінальномупровадженні,внесеному 04.04.2020року в ЄРДР за№12020060080000167за ч.2ст.197-1,ч.3 ст.191,ч.1ст.365-2, ч.1, 2ст.190 КК України,
про арешт майна,
ВСТАНОВИВ:
Слідчий за погодженням з прокурором Коростенської окружної прокуратури звернулася до суду з клопотанням про арешт майна, в обґрунтування якого зазначила, що в березні 2021 року державним реєстратором Ігнатпільської сільської ради Овруцького району Неліпою В.В. за П(ПО)СП ім. Н. Сосніної (код ЄДРПОУ 02138381) зареєстровано у приватну власність масив земельних ділянок площею 658,3217 га із земель запасу і резерву Чоповицької об`єднаної територіальної громади, що не увійшли до пайового фонду при розпаюванні земель.
За даним фактом було внесено відомості до Єдиного реєстру досудового розслідування за № 12021065510000033 від 14.04.2021 року, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст190 КК України.
Процесуальним керівником прокурором Малинського відділу Коростенської окружної прокуратури матеріали кримінальних проваджень за №12020060080000167 від 04.04.2020 року, за ознаками злочину, передбаченого ч. 2 ст. 197-1, ч. 1 ст. 365-2 КК України, №12020060080000580 від 31.12.2020 року, за ознаками злочину, передбаченого ч. 2 ст. 190 КК України та №12021065510000033 від 14.04.2021 року, за ознаками кримінального проступку, передбаченого ч. 1 ст. 190 КК України - об`єднано та присвоєно номер №12020060080000167 від 04.04.2020 року за ч.2ст.197-1,ч.3 ст.191,ч.1ст.365-2, ч.1, 2ст.190 КК України.
Встановлено, що на підставі Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій» Ігнатпільську сільську раду Овруцького району Житомирської області ліквідовано, шляхом приєднання до Овруцької міської ради Житомирської області, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, де в розділі «Дані про перебування юридичної особи у процесі припинення, у тому числі дані про рішення щодо припинення юридичної особи» вказано, що перебуває в стадії припинення з 30.12.2020 року.
Рішенням Овруцької міської ради 8-го скликання 1-ї сесії від 30.12.2020 «Про початок реорганізації Ігнатпільської сільської ради шляхом приєднання до Овруцької міської ради», було розпочато процедуру реорганізації юридичної особи Ігнатпільська сільська рада шляхом приєднання до Овруцької міської ради та складено план з реорганізації Ігнатпільської сільської ради.
Отже, з 30.12.2020 року Ігнатпільська сільська рада припинила своє існування як юридична особа та повноваження державного реєстратора речового права на нерухоме майно Ігнатпільської сільської ради Овруцького району Житомирської області ОСОБА_6 були припиненні.
Відповідно до Наказу Міністерства юстиції України №2586\5 від 15.12.2015 «Про впорядкування відносин з державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб підприємців», суб`єкт, визначений у пункті 2 цього Порядку, зобов`язаний у день припинення виконання користувачем своїх функцій повідомити адміністратора реєстрів про необхідність припинення доступу до реєстрів такому користувачу, а також негайно звернутися до кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг для скасування відповідного кваліфікованого сертифіката відкритого ключа. Повідомлення про необхідність припинення доступу до реєстрів надсилається з використанням системи електронного документообігу або у паперовій формі.
З метою перевірки вище вказаного факту, слідчим СВ відділення поліції №1 Коростенського РУП ГУНП в Житомирській області надіслано запит до Житомирської філії Державного підприємства «Національні інформаційні системи». Відповідно до результатів розгляду звернення до Житомирської філії ДП «НАІЗ» із повноважених осіб Ігнатпільської сільської ради Овруцького району Житомирської області письмове повідомлення про необхідність припинення доступу до реєстрів не надсилав.
Разом з тим, 11.03.2021 року державний реєстратор речового права на нерухоме майно ОСОБА_6 здійснив державну реєстрацію прав власності Приватного (приватно-орендного ) сільськогосподарського підприємства ім. Н.Сосніної на земельні ділянки, вчинивши зловживання своїми повноваженнями як державного реєстратора з огляду на наступне.
Згідно з відомостями з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права державним реєстратором Ігнатпільської сільської ради Овруцького району Житомирської області ОСОБА_6 за заявами представника П (ПО) СП ім. Н. Сосніної були прийняті рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 11.03.2021№№ 57028168, 57028067, 57027984, 57027863,57027774, 57027689, 57027360, 57026905, 57026750, 57026657, 57026314, 57026210, 57026087, 57024632, 57024324, 57025954, 57024872, 57024162, 57023706, 57023426, 57022991, 57022761, 57022626, 57022474, 57022336, 57022182, 57022039, 57021897, 57021750, 57021601, 57021160, 57021030, 57020898, 57020764, 57020560, 57020433, 57020319, 57020203, 57020054, 57019755, 57019602, 57019487, 57018729, 57018614, 57018489, 57018355 на підставі яких відкрито розділи у Державному реєстрі прав та проведено державну реєстрацію права власності земельні ділянки, з кадастровими номерами: 1823482800:14:000:0025, 1823482800:14:000:0026, 1823482800:10:000:0044, 1823482800:10:000:0045, 1823482800:10:000:0043, 1823482800:10:000:0042, 1823482800:10:000:0041, 1823482800:10:000:0039, 1823482800:10:000:0037, 1823482800:10:000:0035, 1823482800:10:000:0034, 1823482800:10:000:0036, 1823482800:10:000:0038, 1823482800:11:000:0155, 1823482800:11:000:0152, 1823482800:10:000:0040, 1823482800:11:000:0159, 1823482800:11:000:0153, 1823482800:11:000:0154, 1823482800:11:000:0156, 1823482800:11:000:0157, 1823482800:11:000:0158, 1823482800:11:000:0160, 1823482800:09:000:0071, 1823482800:08:000:0001, 1823482800:08:000:0117, 1823482800:09:000:0072, 1823482800:09:000:0073, 1823482800:09:000:0074, 1823482800:12:000:0205, 1823482800:12:000:0204, 1823482800:12:000:0203, 1823482800:12:000:0202, 1823482800:12:000:0198, 1823482800:12:000:0199, 1823482800:12:000:0200, 1823482800:12:000:0201, 1823482800:13:000:0130, 1823482800:13:000:0132, 1823482800:13:000:0129, 1823482800:13:000:0128, 1823482800:13:000:0127, 1823482800:13:000:0126, 1823482800:13:000:0125, 1823482800:13:000:0124.
Підставою для відкриття розділів та реєстрації права власності стали витяги з державного земельного кадастру про вказані земельні ділянки та кадастрові плани.
Згідно з частиною першою статті 27 Закону державна реєстрація права власності та інших речових прав, крім державної реєстрації права власності на об`єкти незавершеного будівництва проводиться на підставі, зокрема, інших документів, що відповідно до законодавства підтверджують набуття, зміну або припинення прав на нерухоме майно.
У державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено зокрема, у випадку, коли подані документи не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження (пункт 4 частини першої статті 24 Закону). За наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав (частина друга статті 24 Закону).
Разом з тим, для проведення державної реєстрації прав власності Приватного (приватно-орендного) сільськогосподарського підприємства ім. Н.Сосніної на перелічені вище земельні ділянки державному реєстратору ОСОБА_6 не було долучено документів, що підтверджують набуття права власності на ці земельні ділянки Приватним (приватно-орендним) сільськогосподарським підприємством ім. Н.Сосніної, оскільки державний акт на право колективної власності на землю за № ЖТ № 000104, поданий державному реєстратору для проведення державної реєстрації права власності на земельні ділянки, не містить кадастрових номерів земельних ділянок, щодо яких проведено державну реєстрацію виникнення права власності П (ПО) СП ім. Н.Сосніної.
Також, для реєстрації не подано документів, які б підтверджували факт передачі вище перелічених земельних ділянок від КСП ім. Н.Сосніної до П(ПО)СП ім. Н.Сосніної (передавальний акт, акт приймання-передачі земельних ділянок тощо), а подані документи у сукупності не дозволяють встановити виникнення такого права саме на ті земельні ділянки, щодо яких воно зареєстровано.
Про викладені вище факти незаконного прийняття державним реєстратором ОСОБА_6 рішень, що оскаржуються Чоповицькою ОТГ стало відомо в ході проведення реєстрації земельних ділянок в комунальну власність за Чоповицькою селищною радою.
Таким чином, незаконно прийняті рішення державним реєстратором ОСОБА_6 обмежують законодавчо визначені права Чоповицької селищної ради в оформленні права комунальної власності та в подальшому розпорядженні земельними ділянками, розташованими на території селищної ради, що віднесені до земель запасу.
Враховуючи те, що П(ПО)СП ім. Н. Сосніної набуло право власності вказаними земельними ділянками без достатніх правових підстав, виникла необхідність у забезпеченні зберігання речових доказів, а саме земельних ділянок з кадастровими номерами: 1823482800:14:000:0025, 1823482800:14:000:0026, 1823482800:10:000:0044, 1823482800:10:000:0045, 1823482800:10:000:0043, 1823482800:10:000:0042, 1823482800:10:000:0041, 1823482800:10:000:0039, 1823482800:10:000:0037, 1823482800:10:000:0035, 1823482800:10:000:0034, 1823482800:10:000:0036, 1823482800:10:000:0038, 1823482800:11:000:0155, 1823482800:11:000:0152, 1823482800:10:000:0040, 1823482800:11:000:0159, 1823482800:11:000:0153, 1823482800:11:000:0154, 1823482800:11:000:0156, 1823482800:11:000:0157, 1823482800:11:000:0158, 1823482800:11:000:0160, 1823482800:09:000:0071, 1823482800:08:000:0001, 1823482800:08:000:0117, 1823482800:09:000:0072, 1823482800:09:000:0073, 1823482800:09:000:0074, 1823482800:12:000:0205, 1823482800:12:000:0204, 1823482800:12:000:0203, 1823482800:12:000:0202, 1823482800:12:000:0198, 1823482800:12:000:0199, 1823482800:12:000:0200, 1823482800:12:000:0201, 1823482800:13:000:0130, 1823482800:13:000:0132, 1823482800:13:000:0129, 1823482800:13:000:0128, 1823482800:13:000:0127, 1823482800:13:000:0126, 1823482800:13:000:0125, 1823482800:13:000:0124, що розташовані на території Чоповицької селищної ради, до прийняття останнього рішення у кримінальному провадженні шляхом накладення на них арешту.
Прокурор в судовому засіданні клопотання підтримали та просили задовольнити.
Представник Чоповицької ОТГ ОСОБА_4 в судовому засіданні просила задовольнити клопотання у зв`язку з тим, що вказані земельні ділянки належать до комунальної власності Чоповицької ОТГ.
Перевірившинадані матеріали клопотання про арешт майна та дослідивши докази по даних матеріалах, вважаю, що клопотання слідчого СВ ВП №1 Коростенського РУП підлягає частковому задоволенню.
Завданням кримінального судочинства є охорона прав та законних інтересів фізичних і юридичних осіб, які беруть у ньому участь, а також швидке і повне розкриття злочинів, викриття винних та забезпечення правильного застосування закону з тим, щоб кожний, хто вчинив злочин, був притягнутий до відповідальності і жоден невинний не був покараний, що передбачено ст. 2 КПК України.
Згідно ч. 2 ст.171 КПК України у клопотанні слідчого, прокурора про арешт майна повинно бути зазначено: 1) підстави і мету відповідно до положень статті 170 цього Кодексу та відповідне обґрунтування необхідності арешту майна; 2) перелік і види майна, що належить арештувати; 3) документи, які підтверджують право власності на майно, що належить арештувати, або конкретні факти і докази, що свідчать про володіння, користування чи розпорядження підозрюваним, обвинуваченим, засудженим, третіми особами таким майном.
Правовими підставами для накладення арешту згідно ст.170 КПК України є: збереження речових доказів; спеціальна конфіскація; конфіскація майна як виду покарання або заходу кримінально-правового характеру щодо юридичної особи; відшкодування шкоди, завданої внаслідок кримінального правопорушення (цивільний позов), чи стягнення з юридичної особи отримання неправомірної вигоди.
Так, згідно ст.170КПКУкраїни арештоммайна єтимчасове,до скасуванняу встановленомуцим Кодексом порядку, позбавлення за ухвалою слідчого судді або суду права на відчуження, розпорядження та/або користування майном, щодо якого існує сукупність підстав чи розумних підозр вважати, що воно є доказом злочину, підлягає спеціальній конфіскації у підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, третіх осіб, конфіскації у юридичної особи, для забезпечення цивільного позову, стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди, можливої конфіскації майна.
Завданням арешту майна є запобігання можливості його приховування, пошкодження, псування, зникнення, втрати, знищення, використання, перетворення, пересування, передачі, відчуження.
З огляду на обставини ймовірно вчинених кримінальних правопорушень, представлених доказів за матеріалами клопотання в їх сукупності, а також на те, що прокурором у судовому засіданні доведено необхідність накладення арешту на зазначене в клопотанні майно, оскільки в органу досудового розслідування є достатні підстави вважати, що майно, на яке сторона кримінального провадження просить накласти арешт, відповідає критеріям, зазначеним у статті 98 цього Кодексу, тому слідчий суддя з метою забезпечення кримінального провадження та можливого використання майна як доказу у кримінальному провадженні, розумності та співмірності обмеження права власності завданням кримінального провадження, а також враховуючи правову підставу для арешту майна та наслідки арешту майна для інших осіб, дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення клопотання про арешт майна.
Слідчим суддею при накладенні арешту на земельній ділянки враховано той факт, що до з`ясування органом досудового розслідування всіх обставин в рамках кримінального провадження №12020060080000167 є ризик переоформлення земельних ділянок на інших осіб, а також враховано можливі збитки Чоповицькій ОТГ. А тому, потреби досудового розслідування виправдовують таке втручання у права та інтереси осіб.
Вимога щодо накладення арешту у формі позбавлення права на розпорядження та відчуження земельних ділянок, є обґрунтованою та достатньою для проведення необхідних слідчих дій з метою з`ясування фактичних обставин справи.
Разом з тим, слідчий суддя вбачає відсутність підстав для накладення арешту у формі позбавлення права на користування вказаними земельними ділянками.
Завданням кримінального судочинства є охорона прав та законних інтересів фізичних і юридичних осіб, які беруть у ньому участь, а також швидке і повне розкриття злочинів, викриття винних та забезпечення правильного застосування закону з тим, щоб кожний, хто вчинив злочин, був притягнутий до відповідальності і жоден невинний не був покараний, що передбачено ст. 2 КПК України.
Разом з тим, згідно ч. 4 ст. 21 КПК України, здійснення кримінального провадження не може бути перешкодою для доступу особи до інших засобів правового захисту, якщо під час його здійснення порушуються права і свободи людини, гарантовані Конституцією і міжнародними договорами України, та статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, яка передбачає право особи на ефективний засіб правового захисту на національному рівні від порушень прав і свобод, гарантованих цією Конвенцією.
Відповідно до ч. 4, 5 ст. 170 КПК заборона на використання майна, а також заборона розпоряджатись таким майном можуть бути застосовані лише у випадках, коли їх незастосування може призвести до зникнення, втрати або пошкодження відповідного майна або настання інших наслідків, які можуть перешкодити кримінальному провадженню.
Згідно практики ЄСПЛ втручання у власність фізичних чи юридичних осіб це вимушений захід, який держава застосовує тимчасово для досягнення певного результату.
Втручання держави у володіння майном є виправданим, якщо воно здійснюється для задоволення суспільного інтересу, у визначенні якого Суд надає державам право користуватися значною свободою розсуду з огляду на те, що національні органи влади краще знають потреби власного суспільства і перебувають у кращому становищі, ніж міжнародний суддя для оцінки того, що становить суспільний інтерес.
Керуючись ст. 170, 172, 173 КПК України,
ПОСТАНОВИВ:
Клопотання слідчого СВ відділення №1 Коростенського РУП, подане в рамках кримінального провадження №12020060080000167 від 04.04.2020 року задовольнити частково.
Накласти арешт у формі позбавлення права на розпорядження та відчуження на:
земельні ділянки з кадастровиминомерами 1823482800:14:000:0025, 1823482800:14:000:0026, 1823482800:10:000:0044, 1823482800:10:000:0045, 1823482800:10:000:0043, 1823482800:10:000:0042, 1823482800:10:000:0041, 1823482800:10:000:0039, 1823482800:10:000:0037, 1823482800:10:000:0035, 1823482800:10:000:0034, 1823482800:10:000:0036, 1823482800:10:000:0038, 1823482800:11:000:0155, 1823482800:11:000:0152, 1823482800:10:000:0040, 1823482800:11:000:0159, 1823482800:11:000:0153, 1823482800:11:000:0154, 1823482800:11:000:0156, 1823482800:11:000:0157, 1823482800:11:000:0158, 1823482800:11:000:0160, 1823482800:09:000:0071, 1823482800:08:000:0001, 1823482800:08:000:0117, 1823482800:09:000:0072, 1823482800:09:000:0073, 1823482800:09:000:0074, 1823482800:12:000:0205, 1823482800:12:000:0204, 1823482800:12:000:0203, 1823482800:12:000:0202, 1823482800:12:000:0198, 1823482800:12:000:0199, 1823482800:12:000:0200, 1823482800:12:000:0201, 1823482800:13:000:0130, 1823482800:13:000:0132, 1823482800:13:000:0129, 1823482800:13:000:0128, 1823482800:13:000:0127, 1823482800:13:000:0126, 1823482800:13:000:0125, 1823482800:13:000:0124,
що розташовані на території Чоповицької селищної ради Коростенського району Житомирської області.
В решті вимог клопотання - відмовити.
Ухвала слідчого судді про арешт майна підлягає негайному виконанню.
Ухвала може бути оскаржена до Житомирського апеляційного суду протягом п`яти днів з дня її проголошення.
Особи, які не були присутні при розгляді питання про арешт майна, мають право заявляти клопотання до слідчого судді про скасування арешту майна повністю або частково.
Слідчий суддя
Суд | Малинський районний суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 08.06.2021 |
Оприлюднено | 27.05.2024 |
Номер документу | 97496000 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про арешт майна |
Кримінальне
Малинський районний суд Житомирської області
Ярмоленко В. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні