Рішення
від 06.06.2021 по справі 420/5203/21
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/5203/21

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 червня 2021 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Харченко Ю.В. розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Роздільнянської районної державної адміністрації про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ :

ОСОБА_1 звернувся до Одеського окружного адміністративного суду із позовною заявою, у якій просить суд визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення Захарівської районної державної адміністрації Одеської області, щодо відмови у виплаті ОСОБА_1 , щорічної разової грошової допомоги до 5 травня у 2020 році, як учаснику бойових дій, в розмірі 6800 грн. 00 коп.; зобов`язати Управління соціального захисту населення Роздільнянської районної державної адміністрації Одеської області, донарахувати та виплатити ОСОБА_1 , щорічну разову грошову допомогу до 5 травня у 2020 році, як учаснику бойових дій, в розмірі 6800 грн. 00 коп.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є учасникам бойових дій. Позивач перебував на обліку в управлінні соціального захисту населення Захарівської районної державної адмiнiстрацiї Одеської області до приєднання до Роздільнянської районної державної адміністрації. На виконання вимог Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» та з урахуванням постанови Кабінету Міністрів України від 19.02.2020 № 112 «Деякі питання виплати у 2020 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань», УСЗН було виплачено позивачу щорічну разову грошову допомогу до 5 травня в сумі 1390,00 грн. Позивач вказує, що 27.02.2020 Конституційним Судом України ухвалено рішення №3-р/2020, яким визнано таким, що не вiдповiдає Конституції України (є неконституційним), окреме положення пункту 26 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України у частині, яка передбачає, що норми і положення статей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» (Відомості Верховної Ради України. 1993 р., N 45, ст. 425) застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування. У зв`язку з наведеним, пунктом 2 вказаного рішення установлено, що неконституційні положення втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України цього Рішення. Враховуючи наведене, вважаючи, що відповідач протиправно виплатив щорічну разову грошову допомогу до 5 травня у розмірі меншому, ніж передбачено п. 22 ст. 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», позивач звернувся з заявою про виплату йому грошової допомоги в розмірі 5-ти мінімальних пенсій за віком з урахуванням раніше виплачених коштів. Листом від 19.11.2020 року № 1544 УСЗН вiдмовило у виплаті коштів у вище зазначеному розмірі, у зв`язку із чим позивач звернувся до суду.

Відповідач Управління соціального захисту населення Роздільнянської районної державної адміністрації 20.04.2021 року надав до суду відзив (вхід.№ЕП/11002/21) на позовну заяву, згідно якого вважає позовні вимоги необґрунтованими, які не відповідають дійсності без підтверджуючої доказової бази та такі, що не підлягають задоволенню. Відповідач вказує на те, що в чинній редакції закону зазначається, що розмір грошової допомоги визначається Кабінетом Мiнiстрiв України в межах бюджетних встановлених законом про Державний бюджет України. Відповідно до п.22 ч.5 ст. 12 Закону України від 22 жовтня 1993 року №3551-XII Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» (із змінами і доповненнями), - щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмiрi, який визначається кабінетом Міністрів України в межах бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України. На відповідний поточний, а саме 2020 рiк, була затверджена Постанова Кабінету Міністрів України від 19 лютого 2020 року № 112 «Про деякі питання виплати у 2020 році разової грошової допомоги, передбаченої законами України «Про статус ветеранів війни гарантії їх соціального захисту і Про жертви нацистських переслідувань». Розмір грошової допомоги до 05 травня учасникам бойових дій становить 1390,00 грн. 16.11 2020 року Позивач звернувся до Управління соціального захисту населення Роздільнянської районної державної адміністрації Одеської області, щодо перерахунку виплати щорічної грошової допомоги до 5 травня. Позивачу була надана відповідь за вих. 1544 від 19.11 2020p., також було зазначено, що змін до Постанов Кабінету Міністрів України щодо збільшення розмірів виплат разової грошової допомоги до 5 травня не приймалося Виходячи з вищеозначеного працівниками Управління соціального захисту населення Роздільнянської районної державної адміністрації Одеської області на підставі чинного законодавства було здійснені відповідні розрахунки та проведена оплата з подальшим отриманням грошових коштів Позивачем.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 06.04.2021р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) у справі № 420/5203/21 за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Роздільнянської районної державної адміністрації про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії.

Дослідивши наявні у матеріалах справи письмові докази в сукупності, та системно проаналізувавши приписи чинного законодавства, суд встановив наступне.

ОСОБА_1 є ветераном війни учасником бойових дій, що підтверджується наявною у матеріалах справи копією посвідчення серії НОМЕР_1 від 04.07.1997 року.

Разова грошова допомога до 5 травня за 2020 рік нарахована позивачу у розмірі 1390 грн., як ветерану війни учаснику бойових дій.

На звернення позивача щодо перерахунку та виплати разової грошової допомоги до 05 травня, Управлінням соціального захисту населення Роздільнянської районної державної адміністрації надано відповідь №1544 від 19.11.2020 року, в якій зазначено, що у 2020 році згідно з постановою Кабінету Міністрів України № 112 від 19.02.2020 «Деякі питання виплати у 2020 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань»" складає 1390,00грн., відповідно до списків, наданих Військовим комісаріатом у Захарівському районі Одеської області, позивач як учасник бойових дій отримав через відділення ощадбанку допомогу у сумі 1390,00 грн. Враховуючи зазначене, згідно із чинним законодавством України у даний час органи соціального захисту населення не мають законних підстав для нарахування та виплати разової грошової допомоги до 5 травня у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.

Вважаючи протиправною бездіяльність відповідача щодо перерахунку разової грошової допомоги до 5 травня у розмірі п`яти мінімальних пенсій, ОСОБА_1 звернувся до Одеського окружного адміністративного суду з даною позовною заявою.

Так, на думку суду, позовні вимоги ОСОБА_1 про визнання протиправними дії Управління соціального захисту населення Захарівської районної державної адміністрації Одеської області, код ЄДРПОУ 03195062, щодо відмови у виплаті ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 , щорічної разової грошової допомоги до 5 травня у 2020 році, як учаснику бойових дій, в розмірі 6800 грн. 00 коп.; зобов`язання Управління соціального захисту населення Роздільнянської районної державної адміністрації Одеської області, код ЄДРПОУ 03194981, донарахувати та виплатити ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 , щорічну разову грошову допомогу до 5 травня у 2020 році, як учаснику бойових дій, в розмірі 6800 грн. 00 коп, підлягають частковому задоволенню, з урахуванням наступного.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, судом враховано, що відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Правовий статус ветеранів війни, забезпечує створення належних умов для їх життєзабезпечення, сприяє формуванню в суспільстві шанобливого ставлення до них визначає Закон України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту.

Згідно з частиною 4 статті 12 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту (в редакції Закону України Про внесення змін до Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту від 25 грудня 1998 року №367- XIV), щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.

Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року №10рп/2008 визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), зокрема, положення пункту 20 розділу II Внесення змін до деяких законодавчих актів України Закону України Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України від 28 грудня 2007 року №107-VI.

Статтею 17-1 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту передбачено, що щорічну виплату разової грошової допомоги до 5 травня в розмірах, передбачених статтями 12-16 цього Закону, здійснюють органи праці та соціального захисту населення через відділення зв`язку або через установи банків (шляхом перерахування на особовий рахунок отримувача) пенсіонерам - за місцем отримання пенсії, а особам, які не є пенсіонерами, - за місцем їх проживання чи одержання грошового утримання.

Законом України від 28 грудня 2014 року №79-VIII Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин, який набув чинності 01 січня 2015 року, розділ VI Прикінцеві та перехідні положення Бюджетного кодексу України доповнено пунктом 26, яким встановлено, що норми і положення статей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.

На виконання зазначених приписів Бюджетного кодексу України Кабінетом Міністрів України прийнято постанову Кабінету Міністрів України від 19 лютого 2020 року №112 Деякі питання виплати у 2020 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту і Про жертви нацистських переслідувань (далі - грошова допомога), згідно якої виплату до 5 травня разової грошової допомоги проводить Міністерство соціальної політики шляхом перерахування коштів на зазначені цілі структурним підрозділам з питань соціального захисту населення обласних, Київської міської державних адміністрацій (далі - регіональні органи соціального захисту населення), які розподіляють їх між структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - районні органи соціального захисту населення), центрами по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, що відповідають вимогам пункту 47 частини першої статті 2 Бюджетного кодексу України (далі - центри по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат).

Згідно рішення Конституційного Суду України від 27 лютого 2020 року у справі 1-247/2018(3393/18) визнано таким, що не відповідає Конституції України, окреме положення пункту 26 розділу VI Прикінцеві та перехідні положення Бюджетного кодексу України у частині, яка передбачає, що норми і положення статей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Конституційний Суд України прийшов до висновку, що встановлення пунктом 26 розділу VI Прикінцеві та перехідні положення Кодексу іншого, ніж у статтях 12, 13, 14, 15 та 16 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту, законодавчого регулювання відносин у сфері надання пільг ветеранам війни спричиняє юридичну невизначеність при застосуванні зазначених норм Бюджетного кодексу України та Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту, що суперечить принципу верховенства права, встановленому статтею 8 Конституції України.

Відповідно до частини другої статті 152 Конституції України закони, інші акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність, якщо інше не встановлено самим рішенням, але не раніше дня його ухвалення.

Таким чином, з 27 лютого 2020 року приписи пункту 26 розділу VI Бюджетного кодексу України у частині дії статті 13 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту, та приписи статті 13 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту у редакції пункту 20 Розділу II Закону України Про державний бюджет України на 2008 рік об`єктивно не можуть запроваджувати правил призначення та виплати допомоги до 5 травня інвалідам війни.

Тому, з 27 лютого 2020 року у позивача виникло право на соціальне забезпечення у порядку редакції Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту від 25 грудня 1998 року №367-XІV, яка передбачала розмір допомоги до 5 травня учасникам бойових дій як п`ять мінімальних пенсій за віком.

Статтею 7 Закону України від 14 листопада 2019 року №294-IX Про Державний бюджет України на 2020 рік установлено у 2020 році прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність, з 1 січня 2020 року 1638 гривень.

Отже з прийняттям Конституційним Судом України рішення від 27 лютого 2020 року №3-р/2020 розмір разової грошової допомоги до 5 травня учасникам бойових дій у 2020 році становить 8190 грн. (1638 грн. х 5).

Виплата позивачу в 2020 році разової грошової допомоги не відповідає статті 12 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту та свідчить про порушення його прав на отримання такої допомоги у належному розмірі.

Таким чином, зважаючи на вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 про визнання протиправними дії Управління соціального захисту населення Захарівської районної державної адміністрації Одеської області, щодо відмови у виплаті ОСОБА_1 , щорічної разової грошової допомоги до 5 травня у 2020 році, як учаснику бойових дій, в розмірі 6800 грн. 00 коп.; зобов`язання Управління соціального захисту населення Роздільнянської районної державної адміністрації Одеської області, донарахувати та виплатити ОСОБА_1 , щорічну разову грошову допомогу до 5 травня у 2020 році, як учаснику бойових дій, в розмірі 6800 грн. 00 коп., є обґрунтованими, та такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до ч. 1 ст. 382 КАС України суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.

За наслідками розгляду звіту суб`єкта владних повноважень про виконання рішення суду або в разі неподання такого звіту суддя своєю ухвалою може встановити новий строк подання звіту, накласти на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення, штраф у сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб (ч.2 ст. 382 КАС України).

Таким чином, приписами наведеної статті КАС України суду надано право, а не встановлено обов`язок зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.

За встановлених у даній справі обставин, не вбачається підстав для зобов`язання відповідача подати звіт про виконання судового рішення.

Згідно з ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 1 статті 72 КАС України передбачено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Статтю 73 КАС України передбачено, що належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень.

Відповідно до статей 74-76 КАС України обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Статтею 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Згідно зі ст.242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Відтак, беручи до уваги вищевикладене, та оцінюючи наявні в матеріалах справи письмові докази в сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Роздільнянської районної державної адміністрації про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії підлягають частковому задоволенню.

Керуючись ст.ст.72-77, 139, ч.9 ст.205, ст.ст.241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Роздільнянської районної державної адміністрації про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії, задовольнити частково.

2. Визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення Захарівської районної державної адміністрації Одеської області, код ЄДРПОУ 03195062, щодо відмови у виплаті ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 , щорічної разової грошової допомоги до 5 травня у 2020 році, як учаснику бойових дій, в розмірі 6800 (шість тисяч вісімсот) грн. 00 коп.

3. Зобов`язати Управління соціального захисту населення Роздільнянської районної державної адміністрації Одеської області, код ЄДРПОУ 03194981, донарахувати та виплатити ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 , щорічну разову грошову допомогу до 5 травня у 2020 році, як учаснику бойових дій, в розмірі 6800 (шість тисяч вісімсот) грн. 00 коп.

4. У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення суду може бути оскаржено в порядку та строки встановлені ст.ст.293,295 КАС України.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст.255 КАС України.

Рішення складено 07.06.2021року з урахуванням перебування судді Харченко Ю.В. у черговій шорічній відпустці, у період часу з 05.05.2021р. по 04.06.2021р.

Суддя Харченко Ю.В.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.06.2021
Оприлюднено02.09.2022
Номер документу97526169
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного соціального страхування, у тому числі

Судовий реєстр по справі —420/5203/21

Ухвала від 08.02.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Рішення від 06.06.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Ухвала від 06.04.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні