Рішення
від 09.06.2021 по справі 440/4629/21
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

іменем України

09 червня 2021 року м. ПолтаваСправа № 440/4629/21

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Бойка С.С.,

за участю:

секретаря судового засідання - Лайко О.В.,

представника позивача - Яресько Л.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області до Полтавського районного відділу державної виконавчої служби Північно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Суми) про визнання протиправною та скасування постанови,

В С Т А Н О В И В:

07 травня 2021 року Щербанівська сільська рада Полтавського району Полтавської області звернулася до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Полтавського районного відділу державної виконавчої служби Північно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Суми) про стягнення виконавчого збору у виконавчому провадженні №65155135 та про стягнення виконавчого збору у виконавчому провадженні №65155535.

Ухвалою суду від 12 травня 2021 року позовну заяву залишено без руху.

Ухвалою суду від 06 червня 2021 року провадження по справі відкрито розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін.

Позов обґрунтований тим, що постанови про стягнення виконавчого збору є неправомірними та підлягають скасуванню, адже обов`язковими умовами стягнення виконавчого збору є: фактичне виконання судового рішення та вжиття державним виконавцем заходів примусового виконання рішень. Тобто підставою для стягнення виконавчого збору в межах виконавчого провадження про примусове виконання рішення немайнового характеру є здійснення державним виконавцем дій з фактичного виконання рішення органами державної виконавчої служби. З матеріалів виконавчих проваджень №65155135 та №65155535 позивачем встановлено, що державним виконавцем не було здійснено дій з примусового виконання рішення суду за виконавчими листами №440/4152/20, виданих Полтавським окружним адміністративним судом. Таким чином, у державного виконавця відсутні підстави для стягнення виконавчого збору.

Відповідач позов не визнав та у запереченнях на позовну заяву зазначив, що у нього на виконанні перебуває виконавче провадження №65155535 з примусового виконання виконавчого листа №440/4152/20, виданого 09.10.2020 Полтавським окружним адміністративним судом про зобов`язання Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області на найближчій позачерговій/черговій сесії сільської ради повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 18.06.2018 про затвердження проекту землеустрою земельної ділянки, якій присвоєно кадастровий номер 5324086200:00:025:0055. Виконавче провадження №65155135 з примусового виконання виконавчого листа №440/4152/20, виданого 09.10.2020 Полтавським окружним адміністративним судом про стягнення з Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області на користь ОСОБА_1 моральної шкоди в сумі 5000,00 грн. Стверджував, що згідно з ч. 9 ст. 27 Закону України "Про виконавче провадження" виконавчий збір не стягується у разі закінчення виконавчого провадження на підставі п. 9 ч. 1 ст. 39 цього Закону, якщо рішення було виконано до винесення постанови про відкриття виконавчого провадження, та у разі закінчення виконавчого провадження на підставі п. 17 ч. 1 ст. 39 цього Закону, оскільки рішення суду по справі №440/4152/20 до відкриття виконавчого провадження виконано не було.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимог підтримав та просив позов задовольнити.

Представник відповідача в судове засідання не з`явився про дату час та місце розгляду справи повідомлявся належним чином.

Дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.

15 квітня 2021 року старшим державним виконавцем Полтавського районного відділу державної виконавчої служби Північно-східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Суми) Троян Інною Володимирівною винесено постанову про відкриття виконавчого провадження ВП65155535 щодо примусового виконання виконавчого листа №554/4152/20, виданого Полтавським окружним адміністративним судом 09 жовтня 2020 року, про зобов`язання Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області на найближчій позачерговій/черговій сесії сільської ради повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 18.06.2018 про затвердження проекту землеустрою земельної ділянки, якій присвоєно кадастровий номер 5324086200:00:025:0055.

Також 15 квітня 2021 року старшим державним виконавцем Полтавського районного відділу державної виконавчої служби Північно-східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Суми) Троян Інною Володимирівною винесено постанову про стягнення виконавчого збору ВП №65155535, якою внаслідок невиконання боржником рішення суду в добровільному порядку на підставі статей 3, 27, 40 Закону України "Про виконавче провадження" постановлено стягнути з боржника, Щербанівської сільської ради Полтавського району, виконавчий збір у розмірі 24000,00 грн.

Крім того, 15 квітня 2021 року старшим державним виконавцем Полтавського районного відділу державної виконавчої служби Північно-східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Суми) Троян Інною Володимирівною винесено постанову про відкриття виконавчого провадження ВП65155135 щодо примусового виконання виконавчого листа №440/4152/20, виданого Полтавським окружним адміністративним судом 09 лютого 2021 року, про стягнення з Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області на користь ОСОБА_1 моральної шкоди в сумі 5000,00 грн.

Того ж дня старшим державним виконавцем Полтавського районного відділу державної виконавчої служби Північно-східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Суми) Троян Інною Володимирівною винесено постанову про стягнення виконавчого збору ВП №65155135, якою внаслідок невиконання боржником рішення суду в добровільному порядку на підставі статей 3, 27, 40 Закону України "Про виконавче провадження" постановлено стягнути з боржника, Щербанівської сільської ради Полтавського району, виконавчий збір у розмірі 500,00 грн.

Не погодившись з винесенням постанови про стягнення виконавчого збору від 15 квітня 2021 року ВП №65155535 та ВП №65155135 позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам та доводам учасників справи, викладеним у заявах по суті, суд виходить з наступного.

Спірні правовідносини регулюються Законом України "Про виконавче провадження" №1404-VІІІ від 02 червня 2016 року /далі - Закон № 1404-VІІІ/.

Статтею 1 цього Закону визначено, що виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) (далі - рішення) - це сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.

Згідно з пунктом 1 частини першої статті 3 Закону № 1404-VІІІ відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню виконавчі листи та накази, що видаються судами у передбачених законом випадках на підставі судових рішень, рішення третейського суду, рішення міжнародного комерційного арбітражу, рішення іноземних судів та на інших підставах, визначених законом або міжнародним договором України.

Відповідно до частини першої статті 5 Закону № 1404-VІІІ примусове виконання рішень покладається на органи державної виконавчої служби (державних виконавців) та у передбачених цим Законом випадках на приватних виконавців, правовий статус та організація діяльності яких встановлюються Законом України "Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів".

Частиною першою статті 13 Закону № 1404-VІІІ передбачено, що під час здійснення виконавчого провадження виконавець вчиняє виконавчі дії та приймає рішення шляхом винесення постанов, попереджень, внесення подань, складення актів та протоколів, надання доручень, розпоряджень, вимог, подання запитів, заяв, повідомлень або інших процесуальних документів у випадках, передбачених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 26 Закону № 1404-VІІІ виконавець розпочинає примусове виконання рішення на підставі виконавчого документа, зазначеного у статті 3 цього Закону, за заявою стягувача про примусове виконання рішення.

Частиною п`ятою вказаної статті визначено, що виконавець не пізніше наступного робочого дня з дня надходження до нього виконавчого документа виносить постанову про відкриття виконавчого провадження, в якій зазначає про обов`язок боржника подати декларацію про доходи та майно боржника, попереджає боржника про відповідальність за неподання такої декларації або внесення до неї завідомо неправдивих відомостей.

У постанові про відкриття виконавчого провадження за рішенням, примусове виконання якого передбачає справляння виконавчого збору, державний виконавець зазначає про стягнення з боржника виконавчого збору в розмірі, встановленому статтею 27 цього Закону.

Згідно з частинами першою - п`ятою статті 27 Закону № 1404-VІІІ виконавчий збір - це збір, що справляється на всій території України за примусове виконання рішення органами державної виконавчої служби. Виконавчий збір стягується з боржника до Державного бюджету України.

Виконавчий збір стягується державним виконавцем у розмірі 10 відсотків суми, що підлягає примусовому стягненню, поверненню, або вартості майна боржника, що підлягає передачі стягувачу за виконавчим документом, заборгованості із сплати аліментів.

За примусове виконання рішення немайнового характеру виконавчий збір стягується в розмірі двох мінімальних розмірів заробітної плати з боржника - фізичної особи і в розмірі чотирьох мінімальних розмірів заробітної плати з боржника - юридичної особи.

Державний виконавець виносить одночасно з постановою про відкриття виконавчого провадження постанову про стягнення виконавчого збору (крім виконавчих документів про стягнення аліментів).

Виконавчий збір не стягується: 1) за виконавчими документами про конфіскацію майна, стягнення періодичних платежів (крім виконавчих документів про стягнення аліментів, за наявності заборгованості зі сплати аліментів, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за дванадцять місяців), накладення арешту на майно для забезпечення позовних вимог, за виконавчими документами, що підлягають негайному виконанню; 2) у разі виконання рішень Європейського суду з прав людини; 3) якщо виконання рішення здійснюється за рахунок коштів, передбачених бюджетною програмою для забезпечення виконання рішень суду в порядку, встановленому Законом України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень"; 4) за виконавчими документами про стягнення виконавчого збору, стягнення витрат виконавчого провадження, штрафів, накладених виконавцем відповідно до вимог цього Закону; 5) у разі виконання рішення приватним виконавцем; 6) за виконавчими документами про стягнення заборгованості, що підлягає врегулюванню відповідно до Закону України "Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії", а також згідно з постановами державних виконавців, винесеними до набрання чинності цим Законом.

З аналізу наведених норм вбачається, що винесення постанови про стягнення виконавчого збору є обов`язком державного виконавця у випадку, якщо примусове виконання рішення передбачає справляння виконавчого збору, а перелік виконавчих документів (рішень), за якими не передбачається справляння виконавчого збору, наведений у частині п`ятій статті 27 Закону №1404-VІІІ та є виключним. Таким чином, стягнення виконавчого збору є безумовною дією, яку здійснює державний виконавець у межах виконавчого провадження незалежно від здійснених дій, і є встановленою державою складовою процедури виконавчого провадження, що гарантує ефективне здійснення виконання рішення суду боржником за допомогою стимулювання боржника до намагання виконати виконавчий документ самостійно до відкриття виконавчого провадження у зв`язку із ймовірністю стягнення відповідної суми у випадку примусового виконання.

Вказаний висновок відповідає висновку Верховного Суду, викладеному у постанові від 28 квітня 2020 року у справі №480/3452/19.

У постанові від 28 січня 2021 року у справі №640/24233/19 Верховний Суд дійшов висновку, що умовою для стягнення виконавчого збору (за виключенням визначених законом випадків, коли виконавчий збір не стягується) є початок примусового виконання, відкриття якого здійснюється з огляду на відповідний виконавчий документ. При цьому виконавець одночасно із відкриттям виконавчого провадження повинен вирішити питання про стягнення виконавчого збору. Стягнення з боржника виконавчого збору є обов`язком виконавця, спрямованим на перерахування цих коштів до Державного бюджету України.

Матеріалами справи підтверджується, що виконавчі провадження №65155135 та №65155535 відкриті з примусового виконання виконавчих листів №545/4152/20 та №440/4152/20, виданих 09 жовтня 2020 року Полтавським окружним адміністративним судом, про зобов`язання Щербанівську сільську раду Полтавського району Полтавської області на найближчій позачерговій/черговій сесії сільської ради повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 18.06.2018 про затвердження проекту землеустрою земельної ділянки, якій присвоєно кадастровий номер 5324086200:00:025:0055 та про стягнення з Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області на користь ОСОБА_1 моральної шкоди в сумі 5000,00 грн.

Отже, вказані виконавчі листи не підпадають під перелік виконавчих документів, за якими виконавчий збір не стягується відповідно до частини п`ятої статті 27 Закону № 1404-VІІІ, а відтак суд доходить висновку про наявність у старшого державного виконавця Полтавського районного відділу державної виконавчої служби Північно-східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Суми) Троян Інни Володимирівни підстав для винесення постанов про стягнення виконавчого збору від 15 квітня 2021 року ВП №65155535 та ВП №65155135.

Оскаржувані постанови винесені державним виконавцем одночасно з постановами про відкриття виконавчого провадження від 15 квітня 2021 року ВП №65155535 та ВП №65155135 та визначена державним виконавцем сума виконавчого збору 24000,00 грн відповідає чотирьом мінімальним розмірам заробітної плати (6000,00 грн х 4), а сума винагороди в розмірі 500,00 грн відповідає 10 відсоткам суми, що підлягає примусовому стягненню (5000,00 грн) . Так, статтею 8 Закону України "Про Державний бюджет України на 2021 рік" № 1082-IX від 15 грудня 2020 року установлено у 2021 році мінімальну заробітну плату у місячному розмірі: з 1 січня - 6000 гривень.

Таким чином, постанови про стягнення виконавчого збору від 15 квітня 2021 року ВП №65155535 та ВП №65155135 прийняті у строк та в порядку, що встановлені статтями 13, 26 та 27 Закону України "Про виконавче провадження".

Відповідно до частини дев`ятої статті 27 Закону №1404-VIII виконавчий збір не стягується у разі закінчення виконавчого провадження на підставі пункту 9 частини першої статті 39 цього Закону, якщо рішення було виконано до винесення постанови про відкриття виконавчого провадження.

Доказів виконання виконавчих листів №545/4152/20 та №440/4152/20, виданих 09 жовтня 2020 року Полтавським окружним адміністративним судом, про зобов`язання Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області на найближчій позачерговій/черговій сесії сільської ради повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 18.06.2018 про затвердження проекту землеустрою земельної ділянки, якій присвоєно кадастровий номер 5324086200:00:025:0055 та про стягнення з Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області на користь ОСОБА_1 моральної шкоди в сумі 5000,00 грн , до винесення постанов про відкриття виконавчих проваджень від 15 квітня 2021 року ВП №65155535 та ВП №65155135 позивачем не надано.

Аргумент позивача про те, що виконавцем не вчинено дій з примусового виконання цього рішення (виконавчого листа) та, беручи до уваги правові висновки Великої Палати Верховного Суду, викладені у постанові від 11 березня 2020 року у справі №2540/3203/18, відсутні підстави для стягнення з неї виконавчого збору, суд відхиляє, оскільки відповідні правові висновки Великої Палати Верховного Суду, які викладені у постанові від 11 березня 2020 року у справі №2540/3203/18, є не застосовними до спірних правовідносин між сторонами з огляду на відмінність фактичних обставин у справах.

Враховуючи вищевикладене, у задоволенні позову слід відмовити повністю.

У зв`язку з відмовою у задоволенні адміністративного позову відсутні підстави для розподілу судових витрат, в тому числі витрат на професійну правничу допомогу.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

У Х В А Л И В:

У задоволенні адміністративного позову Щербанівської сільської ради Полтавського району Полтавської області до Полтавського районного відділу державної виконавчої служби Північно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Суми) про визнання протиправною та скасування постанови відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом десяти днів з дня його проголошення .

Суддя С.С. Бойко

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.06.2021
Оприлюднено11.06.2021
Номер документу97526414
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/4629/21

Постанова від 16.09.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Ухвала від 14.09.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Ухвала від 14.09.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Ухвала від 21.07.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Ухвала від 08.07.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Рішення від 09.06.2021

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Бойко

Ухвала від 02.06.2021

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Бойко

Ухвала від 12.05.2021

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Бойко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні