Рішення
від 10.06.2021 по справі 420/13117/20
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/13117/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 червня 2021 року м. Одеса

Суддя Одеського окружного адміністративного суду Токмілова Л.М., розглянувши в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Альфа-Снек (вул. Парусна, 16, кв.196, м. Чорноморськ, Одеська область, 68004, код ЄДРПОУ 39231883) до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області (вул. 7-а Пересипська, 6, Одеса, Одеська область, 65042, код ЄДРПОУ 40342996) про скасування постанови про накладення штрафу та рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів, -

ВСТАНОВИВ:

26.11.2020 року до Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю Альфа-Снек до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області, в якому позивач просить скасувати постанову від 03.11.2020 року № 151 та рішення від 29.10.2020 року № 716, № 717, № 718 про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області відносно товариства з обмеженою відповідальністю Альфа-Снек .

В обґрунтування позовної заяви зазначено, що 29.10.2020 року Головним управлінням Держспоживслужби в Одеській області прийняті рішення № 716, № 717, № 718 про вжиття обмежувальних заходів щодо продукції, зазначеної в акті перевірки характеристик продукції від 20.10.2020 року № 4404 товариства з обмеженою відповідальністю Альфа-Снек . Рішенням № 716 до ТОВ Альфа-Снек застосовано обмежувальний (коригувальний) захід у вигляді заборони надання продукції на ринку. Також Управлінням ухвалене рішення № 718 зміст порушень у якому ідентичний порушенням, визначеним у Рішенні №716, але обмежувальні (коригувальні) заходи були застосовані інші, а саме: приведення продукції у відповідність до встановлених вимог. На переконання позивача вищезазначені зауваження не відповідають дійсності оскільки на форзаці пакування іграшки наведена скорочена інструкція з інформацією щодо безпечності, а повний її зміст знаходився безпосередньо в середині пакування іграшки у вигляді книжечки. Товариством не були порушені вимоги пунктів Технічного регламенту, а тому, на переконання позивача, Рішення №716 повинно бути скасовано як таке, що ухвалене без належних правових підстав. Рішенням №717 до ТОВ Альфа-Снек був застосований обмежувальний (коригувальний) захід у вигляді обмеження надання продукції на ринку шляхом усунення формальної невідповідності. Позивач вважає, що дане рішення також є необґрунтованим оскільки спеціалістами не було враховано те, що на ряду із відсутністю знаку відповідності Технічному регламенту на пакуванні іграшки нанесено спеціальний знак відповідності якості СЄ , який означає, що виріб відповідає основним вимогам директив ЄС і гармонізованим стандартам Європейського Союзу, а також те, що продукт пройшов процедуру оцінки відповідності директивам. На підставі акту Управління від 20 жовтня 2020 року № 4404, 03.11.2020 року відповідачем прийнято постанову № 151, згідно з якою вирішено з ТОВ Альфа-Снек стягнути з останнього штраф у розмірі 3000 неоподаткованих мінімумів доходів громадян у сумі 51000,00 гривень. Виходячи з вищенаведених обставини, щодо неправомірності вказаних Рішень, позивач вважає, що оскаржувана постанова також винесена безпідставно та повинна бути скасована, як незаконна.

01.12.2020 року ухвалою суду адміністративний позов залишено без руху

29.12.2020 року позивач усунув недоліки, які стали підставою залишення позову без руху.

30.12.2020 року ухвалою суду відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.

25.02.2021 року ухвалою суду здійснено перехід із спрощеного позовного провадження до загального позовного провадження.

19.03.20201 року відповідачем надано відзив на позовну заяву, в якому останній зазначає, що Головне управління Держпродспоживслужби в Одеській області не погоджується з позовом та вважає вимоги такими, що не підлягають задоволенню, адже оскаржувані рішення винесені на підставі акту перевірки характеристик продукції, який позивач у своїй позовній заяві не оскаржує. Оскаржувані рішення винесені на підставі Акту перевірки характеристик продукції № 4404 від 20.10.2020 року, який включає в себе детальний опис і правопорушення, а саме на іграшці та її пакуванні відсутній знак відповідності технічному регламенту, відсутня інструкція та Інформація щодо безпечності згідно з вимогами закону про порядок застосування мов, що зазначено актом перевірки, ГУ ДПСС в Одеській обл. у ПП Щасливе дитинство (Акт від 31.08.2020 року № 3196). Також акт містить посилання на нормативно-правовий акт чи нормативний документ, вимоги якого порушено, а саме п.п. 11, 18, 20, 27, 34, 37, 44, 45, 48 Технічного регламенту безпечності іграшок затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2018 року № 151. Список порушених пунктів вказаного технічного регламенту є чітко визначеним та вичерпним. Відповідач стверджує, що іграшки, які надаються на ринку, повинні мати зображення знака відповідності технічним регламентам п.44 Технічного регламенту і безпечності іграшок затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2018 року № 151. Також важливо зауважити, що знак відповідності технічним регламентам наноситься згідно із загальними принципами маркування зазначеним знаком, установленим законом регламентам п. 4, 5, Технічного регламенту безпечності іграшок затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2018 року №151. Відповідач вважає, що посилання позивача на той факт, що на пакуванні присутній знак СЄ , по-перше не є дійсністю, оскільки, він присутній лише у книжці всередині пакування, а таке розташування не регламентується законодавством та, по-друге, не виключає обов`язку маркування згідно вищевказаного Технічного регламенту.

06.04.2021 року ухвалою суду продовжено строк підготовчого провадження на тридцять днів.

12.05.2021 року судом закрито підготовче провадження.

В судове засідання 12.05.2021 року сторони не з`явились, про дату, час та місце повідомлялись. Керуючись п. 9 ст. 205 КАС України судом прийнято рішення продовжити розгляд справи в письмовому провадженні.

Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд встановив наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю Альфа-Снек (код ЄДРПОУ 39231883) зареєстровано за адресою: вул. Парусна, 16, кв.196, м. Чорноморськ, Одеська область, 68004, дата запису: 29.05.2014 року, номер запису: 15561020000052915, основний вид діяльності: Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин (основний) (код 46.21).

25.09.2020 року Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області відповідно до Законів України Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції , Про загальну безпечність нехарчової продукції прийнято наказ № 4063 Про проведення позапланової перевірки , яким ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , головним спеціалістам управління захисту прав споживачів наказано провести з 20.10.2020 року по 23.10.2020 року позапланову перевірку за місцезнаходженням органу ринкового нагляду. Предмет перевірки: характеристики іграшок, що знаходяться у розповсюджувача/виробника за адресою: АДРЕСА_1 - ТОВ АЛЬФА СНЕК . Підстава проведення перевірки: за результатами перевірки, проведеної ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області у ПП Щасливе Дитинство (акт від 31.08.2020 № 3196) є підстави вважати, що продукція (іграшка ТМ ВАВІАGЕ DООDОО , ш/к НОМЕР_1 ) не відповідає встановленим вимогам по ланцюгу постачання (а.с.135).

25.09.2020 року на підставі наказу № 4063 Про проведення позапланової перевірки Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області головним спеціалістам управління захисту прав споживачів ОСОБА_1 та ОСОБА_2 видано направлення № 3775 на проведення позапланової перевірка характеристики іграшок, що знаходяться у розповсюджувача/виробника за адресою: АДРЕСА_1 - ТОВ АЛЬФА СНЕК (а.с.136-137).

З 31.08.2020 року по 03.09.2020 року відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 11 Закону України Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції головними спеціалістами Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області Ремінною Є.О., та ОСОБА_3 , проведено перевірку характеристик продукції іграшок .

31.08.2020 року за результатами перевірки складено акт перевірки характеристики продукції № 3196 (а.с.54-56) Приватного підприємства Щасливе дитинство місцезнаходження: 73039, Херсонська обл. м. Херсон, вул. 49 Гвардійської Херсонської дивізії, буд. 24: фактична адреса розповсюдження продукції: магазин ІНФОРМАЦІЯ_1 , ТРЦ ІНФОРМАЦІЯ_2 . Одеська обл. с. Фонтанка, Південна дорога, 101А), яким встановлено порушення:

- п. 11, 18, 20, 27, 34, 37, 44, 45, 48 Технічного регламенту безпечності іграшок затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2018 р. № 151, зокрема на іграшці та її пакуванні (додаток 1.1) відсутній знак відповідності технічного регламенту, відсутня інструкція та інформація щодо безпечності згідно з вимогами закону про порядок застосування мов;

- п. п. 10, 11, 18, 19. 20, 27, 34, 37, 44, 45, 48, додаток 5 Технічного регламенту іграшок затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2018 р. № 151, зокрема, на іграшці (додаток 1.2) відсутній знак відповідності технічного регламенту, відсутнє комерційне найменування безпечності виробника, імпортера та контактна і поштова адреса, відсутня інструкція та інформація щодо безпечності згідно з вимогами закону про порядок (а.с.55).

20.10.2020 року головними спеціалістами управління захисту прав споживачів ОСОБА_1 та ОСОБА_2 складено акт перевірки № 4404 магазину де знаходиться продукція ТОВ АЛЬФА СНЕК за адресою: АДРЕСА_2 (а.с.61-63). У вказаному акті зазначені наступні порушення: п. 11, 18, 20, 27, 34, 37, 44, 45, 48 Технічного регламенту безпечності іграшок затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2018 р. № 151, зокрема на іграшці та її пакуванні (додаток 1.1) відсутній знак відповідності технічного регламенту, відсутня інструкція та інформація щодо безпечності згідно з вимогами закону про порядок застосування мов, що зазначено актом перевірки ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області у ПП Щасливе дитинство (акт від 31.08.2020 № 3196).

В акті міститься зауваження директора суб`єкта господарювання наступного змісту: з актом не погоджуюсь, зауваження будуть надані додатково (а.с.62).

29.10.2020 року ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області на підставі акту перевірки № 4404 від 20.10.2020 року прийнято рішення про вжиття обмежувальних (коригувальних) заходів № 716, яким ТОВ АЛЬФА СНЕК тимчасово заборонено надання продукції на ринку (а.с.67).

29.10.2020 року ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області на підставі акту перевірки № 4404 від 20.10.2020 року прийнято рішення про вжиття обмежувальних (коригувальних) заходів № 717, яким зобов`язано ТОВ АЛЬФА СНЕК усунути формальну невідповідність (а.с.65).

29.10.2020 року ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області на підставі акту перевірки № 4404 від 20.10.2020 року прийнято рішення про вжиття обмежувальних (коригувальних) заходів № 718, яким зобов`язано ТОВ АЛЬФА СНЕК привести продукцію у відповідність до встановлених вимог (а.с.71).

У всіх вищезазначених рішеннях ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області встановлено термін виконання 23.12.2020 року.

03.11.2020 року за результатами розгляду акту перевірки характеристик продукції № 4404 від 20.10.2020 року за порушення п. 2 ч. 2 ст. 44 Закону України Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції - введення в обіг продукції (додаток 1 акту № 4404 від 20.10.2020), яка не відповідає встановленим вимогам, прийнято постанову № 151, якою до ТОВ АЛЬФА-СНЕК застосовано штрафні санкції у розмірі 3000 неоподаткованих мінімумів доходів громадян у сумі 51000 грн. (а.с.73).

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склалися між сторонами, суд керується такими нормативно-правовими актами.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Правові та організаційні засади здійснення державного ринкового нагляду і контролю нехарчової продукції встановлюються Законом України Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції .

Відповідно до ст. 1 Закону України Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції неналежне застосування знака відповідності технічним регламентам - порушення правил застосування і нанесення знака відповідності технічним регламентам, встановлених законодавством; державний ринковий нагляд (далі - ринковий нагляд) - діяльність органів ринкового нагляду з метою забезпечення відповідності продукції встановленим вимогам, а також забезпечення відсутності загроз суспільним інтересам.

Згідно ст. 10 Закону України Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції ринковий нагляд здійснюється органами ринкового нагляду в межах сфер їх відповідальності. Органи ринкового нагляду становлять єдину систему. Сфери відповідальності органів ринкового нагляду включають види продукції, що є об`єктами технічних регламентів, і можуть включати види продукції, що не є об`єктами технічних регламентів.

Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 11 Закону України Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції з метою здійснення ринкового нагляду органи ринкового нагляду в межах сфер їх відповідальності, зокрема, проводять перевірки характеристик продукції, в тому числі відбирають зразки продукції та забезпечують проведення їх експертизи (випробування).

Згідно ст. 22 Закону України Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції заходами ринкового нагляду є: 1) перевірки характеристик продукції, у тому числі відбір зразків продукції та їх експертиза (випробування); 2) обмежувальні (корегувальні) заходи, що включають: а) обмеження надання продукції на ринку; б) заборону надання продукції на ринку; в) вилучення продукції з обігу; г) відкликання продукції; 3) контроль стану виконання рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів; 4) попередження органами ринкового нагляду споживачів (користувачів) про виявлену цими органами небезпеку, що становить продукція.

У випадках, передбачених цим Законом та Законом України Про загальну безпечність нехарчової продукції , заходи ринкового нагляду вживаються щодо продукції, яка, зокрема, надається на ринку, в тому числі щодо одиниць чи партій введеної в обіг продукції, що зберігаються на складах виробників (імпортерів).

Положеннями ст. 23 Закону України Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції передбачено порядок проведення перевірок характеристик продукції, зокрема визначено, що під час проведення перевірок характеристик продукції проводиться перевірка документів, у разі необхідності - обстеження зразків продукції, за результатами яких приймається рішення про відбір та експертизу (випробування) зразків продукції, про що зазначається в акті, підготовленому відповідно до вимог статті 23-1 цього Закону.

При проведенні перевірок характеристик продукції органи ринкового нагляду враховують ступінь ризику, який може становити відповідна продукція, а також відомості, що містяться у зверненнях споживачів (користувачів) про захист їх права на безпечність продукції, та іншу інформацію щодо продукції.

Органи ринкового нагляду проводять планові та позапланові перевірки характеристик продукції.

Планові перевірки характеристик продукції проводяться у розповсюджувачів цієї продукції, а позапланові - у розповсюджувачів та виробників такої продукції.

Предметом таких перевірок є характеристики продукції певного виду (типу), категорії та/або групи.

Під час проведення перевірок продукції певного виду (типу), категорії та/або групи забороняється перевіряти продукцію іншого виду (типу), категорії та/або групи.

У разі якщо за результатами перевірки характеристик продукції органом ринкового нагляду прийнято рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів щодо продукції певного виду (типу), категорії та/або групи, що є предметом перевірки, такі заходи мають бути вжиті суб`єктами господарювання щодо всіх одиниць продукції певного виду (типу), категорії та/або групи, які надаються на ринку та є небезпечними, становлять ризик та/або не відповідають встановленим вимогам.

Перевірки характеристик продукції проводяться на підставі наказів органів ринкового нагляду та направлень на проведення перевірки, що видаються та оформлюються відповідно до цього Закону. У разі одержання інформації про надання на ринку продукції, що становить серйозний ризик, відповідні накази та направлення видаються і оформлюються невідкладно.

Перевірки характеристик продукції проводяться:

1) у торговельних та складських приміщеннях суб`єктів господарювання;

2) у місцях введення продукції в експлуатацію (якщо відповідність продукції певним встановленим вимогам може бути визначена лише під час введення її в експлуатацію);

3) за місцем проведення ярмарку, виставки, показу або демонстрації продукції в інший спосіб;

4) у місцях зберігання під митним контролем продукції, митне оформлення якої призупинено за результатами контролю продукції;

5) за місцезнаходженням органу ринкового нагляду.

Під час перевірки характеристик продукції у випадках, передбачених цим Законом, перевірці підлягають такі документи (їх копії) та інформація: 1) декларація про відповідність; 2) супровідна документація, що додається до відповідної продукції (включаючи інструкцію щодо користування продукцією); 3) загальний опис продукції , а також повний склад технічної документації на відповідну продукцію, передбачений технічним регламентом; 4) документи щодо системи якості чи системи управління якістю; 5) висновки експертиз та протоколи випробувань зразків відповідної продукції, відібраних (узятих) у межах здійснення ринкового нагляду і контролю продукції; 6) документи, що дають змогу відстежити походження відповідної продукції та її подальший обіг (товарно-супровідна документація або договори).

Строк проведення перевірки характеристик продукції не може перевищувати у розповсюджувача цієї продукції чотирьох робочих днів, у виробника такої продукції - п`яти робочих днів (ч. 10 ст. 23 Закону України Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції ).

У разі якщо за результатами перевірки характеристик продукції встановлено, що продукція є небезпечною, становить ризик та/або не відповідає встановленим вимогам, орган ринкового нагляду на підставі наданих суб`єктом господарювання документів, передбачених пунктами 1 і 6 частини сьомої цієї статті, вживає заходів щодо визначення виробника такої продукції або особи, яка вважається такою, що ввела продукцію в обіг, особи, яка поставила відповідному суб`єкту господарювання цю продукцію, а також всіх осіб, яким відповідний суб`єкт господарювання поставив таку продукцію (ч. 13 ст. 23 Закону України Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції ).

Відповідно до ч. 5 ст. 23-1 Закону України Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції за результатами здійснення планової або позапланової перевірки характеристик продукції посадова особа органу ринкового нагляду складає акт, який повинен містити такі відомості: а) найменування органу ринкового нагляду, а також посади, прізвища, імена та по батькові посадових осіб, які здійснили відповідний захід; б) дату та номер складання акта; в) місце розміщення продукції (найменування та адреса об`єкта, де розміщується продукція (магазин, ринок тощо); г) найменування юридичної особи, її місцезнаходження або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, у тому числі фізичної особи - підприємця, її місце проживання, телефон, інші відомості, що дають змогу ідентифікувати осіб, що є виробниками, уповноваженими представниками, імпортерами або розповсюджувачами відповідної продукції; ґ) тип перевірки (планова або позапланова); д) предмет перевірки (вид (тип), категорія та/або група продукції); е) прізвища, імена та по батькові осіб, які залучаються до проведення перевірки відповідно до пункту 7 частини першої статті 15 цього Закону.

Посадова особа органу ринкового нагляду зазначає в акті детальний опис порушень вимог законодавства, виявлених під час перевірки, з посиланням на відповідну вимогу законодавства. В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу ринкового нагляду, які здійснювали перевірку, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом. Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями. Зауваження суб`єкта господарювання або уповноваженої ним особи щодо здійснення перевірки є невід`ємною частиною акта органу ринкового нагляду. У разі відмови суб`єкта господарювання або уповноваженої ним особи підписати акт посадова особа органу ринкового нагляду вносить до такого акта відповідний запис. Один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі, у тому числі фізичній особі - підприємцю, або уповноваженій нею особі в останній день перевірки, а другий зберігається в органі ринкового нагляду.

Суд зазначає, що ст. 24 Закону України Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції визначені особливості проведення перевірок характеристик продукції у її розповсюджувачів, зокрема, органи ринкового нагляду проводять перевірки характеристик продукції у її розповсюджувачів:

1) планові - згідно із секторальними планами ринкового нагляду;

2) позапланові:

а) за зверненнями споживачів (користувачів) відповідної продукції, а також органів виконавчої влади, виконавчих органів місцевих рад, правоохоронних органів, громадських організацій споживачів (об`єднань споживачів), об`єднань суб`єктів господарювання, у яких міститься інформація про розповсюдження продукції, що завдала шкоди суспільним інтересам чи має недоліки, що можуть завдати такої шкоди, і відсутня інформація, за якою виробника такої продукції може бути ідентифіковано, але міститься інформація, за якою може бути встановлено розповсюджувача, у якого було придбано (виявлено) таку продукцію;

б) у разі якщо під час перевірки характеристик продукції у виробника відповідної продукції виробник доведе що: він не вводив в обіг продукцію, що є небезпечною, становить ризик та/або не відповідає встановленим вимогам; продукція є небезпечною, становить ризик та/або не відповідає встановленим вимогам внаслідок дій чи бездіяльності розповсюджувача (розповсюджувачів) такої продукції.

У випадках, зазначених у підпункті "б" пункту 2 цієї частини, встановлюється за ланцюгом постачання продукції особа, яка ввела таку продукцію в обіг, та особа, внаслідок дій чи бездіяльності якої продукція є небезпечною, становить ризик та/або не відповідає встановленим вимогам.

Під час проведення перевірки характеристик продукції у її розповсюджувачів на підставах, визначених пунктом 1 і підпунктом "а" пункту 2 частини першої цієї статті:

1) на початковому етапі перевірки об`єктами перевірки є:

а) наявність знака відповідності технічним регламентам, якщо його нанесення передбачено технічним регламентом на відповідний вид продукції, та додержання вимог щодо форми, опису, правил та умов нанесення знака відповідності технічним регламентам, а також правил його застосування;

а-1) за ланцюгом постачання, якщо за результатами перевірки характеристик продукції є підстави вважати, що продукція є небезпечною, становить ризик та/або не відповідає встановленим вимогам внаслідок дій чи бездіяльності виробника такої продукції або будь-якого іншого суб`єкта в ланцюгу постачання;

б) наявність супровідної документації, яка має додаватися до відповідної продукції (зокрема інструкція з користування продукцією), етикетки, маркування, інших позначок, якщо це встановлено технічними регламентами, та їх відповідність встановленим вимогам;

в) наявність декларації про відповідність, якщо згідно з технічним регламентом на відповідний вид продукції продукція при її розповсюдженні має супроводжуватися такою декларацією;

2) на наступних етапах перевірки можуть бути проведені:

а) обстеження зразків відповідної продукції та ідентифікація виробника продукції;

б) відбір та експертиза (випробування) зразків продукції (у разі якщо є підстави вважати, що продукція є небезпечною, становить ризик та/або не відповідає встановленим вимогам).

Під час проведення перевірки характеристик продукції у її розповсюджувачів на підставах, визначених підпунктом "б" пункту 2 частини першої цієї статті, об`єктом перевірки є документи, що містять інформацію про походження продукції, яка є небезпечною, становить ризик та/або не відповідає встановленим вимогам, та її подальший обіг (договори, товарно-супровідна документація тощо). Якщо розповсюджувач протягом узгодженого з органом ринкового нагляду строку не надав йому зазначені документи, такий розповсюджувач вважається особою, що ввела цю продукцію в обіг. Під час перевірки характеристик продукції на підставі, визначеній в абзаці третьому підпункту "б" пункту 2 частини першої цієї статті, орган ринкового нагляду також проводить перевірку умов зберігання відповідної продукції.

Відповідно до ст. 29 Закону України Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції у разі якщо органом ринкового нагляду встановлено, що продукція не відповідає встановленим вимогам (крім випадків, передбачених статтею 28 цього Закону, та формальної невідповідності), орган ринкового нагляду невідкладно вимагає від відповідного суб`єкта господарювання вжити протягом визначеного строку заходів щодо приведення такої продукції у відповідність із встановленими вимогами.

У разі якщо органом ринкового нагляду встановлено, що продукція не відповідає встановленим вимогам та одночасно становить серйозний ризик, орган ринкового нагляду вживає обмежувальних (корегувальних) заходів, передбачених частиною першою статті 28 цього Закону.

Орган ринкового нагляду невідкладно вимагає від відповідного суб`єкта господарювання вжити протягом визначеного строку заходів щодо усунення формальної невідповідності, якщо цей орган встановить будь-яку таку невідповідність:

знак відповідності технічним регламентам було нанесено з порушенням вимог, визначених у відповідному технічному регламенті;

не було нанесено знак відповідності технічним регламентам, якщо його нанесення передбачено відповідним технічним регламентом;

не було складено декларацію про відповідність або декларація про відповідність (її копія чи спрощена декларація про відповідність) не супроводжує продукцію, якщо це передбачено відповідним технічним регламентом;

декларацію про відповідність було складено з порушенням вимог;

органу ринкового нагляду не надано доступу до технічної документації або вона є неповною;

вчинено інші порушення встановлених вимог, визначені у відповідному технічному регламенті як формальна невідповідність.

Перелік порушень встановлених вимог, які вважаються формальною невідповідністю, уточнюється у відповідних технічних регламентах.

У разі якщо органом ринкового нагляду за результатами аналізу повідомлення відповідного суб`єкта господарювання про виконання ним рішення про приведення продукції у відповідність із встановленими вимогами чи усунення формальної невідповідності та/або перевірки стану виконання суб`єктом господарювання цього рішення, проведених відповідно до статті 34 цього Закону, встановлено, що невідповідність продукції встановленим вимогам не усунено або усунено частково, орган ринкового нагляду відповідно до затвердженої Кабінетом Міністрів України методики вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів вживає таких обмежувальних (корегувальних) заходів: обмеження, заборона надання продукції на ринку, вилучення продукції з обігу, відкликання продукції.

Орган ринкового нагляду повідомляє про виявлену невідповідність продукції встановленим вимогам (крім формальної невідповідності) та обмежувальні (корегувальні) заходи, вжиті щодо такої продукції, призначеним органам з оцінки відповідності, які були залучені до оцінки відповідності цієї продукції вимогам технічних регламентів.

Технічним регламентом на певний вид продукції може бути встановлено особливості застосування обмежувальних (корегувальних) заходів, передбачених цією статтею.

Відповідно до ст. 1 Закону України Про технічні регламенти та ознаку відповідності знак відповідності технічним регламентам - маркування, за допомогою якого виробник вказує, що продукція відповідає застосовним вимогам, визначеним у технічних регламентах, якими передбачене нанесення цього маркування; технічний регламент - нормативно-правовий акт, в якому визначено характеристики продукції або пов`язані з ними процеси та методи виробництва, включаючи відповідні адміністративні положення, додержання яких є обов`язковим. Він може також включати або виключно стосуватися вимог до термінології, позначень, пакування, маркування чи етикетування в тій мірі, в якій вони застосовуються до продукції, процесу або методу виробництва; Терміни "користувач", "ланцюг постачання продукції", "постачання продукції", "суспільні інтереси" вживаються у значенні, наведеному в Законі України "Про загальну безпечність нехарчової продукції".

Згідно ст. 11 Закону України Про технічні регламенти та ознаку відповідності продукція, що вводиться в обіг, надається на ринку або вводиться в експлуатацію, а згідно з деякими технічними регламентами - також продукція, що виготовляється та/або вводиться в експлуатацію виробником для використання у власних цілях, повинна відповідати вимогам усіх чинних технічних регламентів, які застосовуються до такої продукції, крім випадків, визначених у статті 12 цього Закону та у відповідних технічних регламентах.

Відповідно до ст. 29 Закону України Про технічні регламенти та ознаку відповідності у випадках, визначених у технічних регламентах, на продукцію та/або на інші об`єкти, що зазначені в таких технічних регламентах (табличку з технічними даними, пакування, супровідні документи тощо), повинен наноситися знак відповідності технічним регламентам. Нанесенням знака відповідності технічним регламентам на продукцію вважається також нанесення цього знака на будь-який інший, ніж сама продукція, об`єкт згідно з правилами та умовами нанесення зазначеного знака.

Згідно ст. 30 Закону України Про технічні регламенти та ознаку відповідності знак відповідності технічним регламентам повинен наноситися лише виробником або його уповноваженим представником. Знак відповідності технічним регламентам повинен наноситися лише на продукцію, для якої його нанесення передбачене конкретними технічними регламентами, та не повинен наноситися на будь-яку іншу продукцію. Виробник шляхом нанесення знака відповідності технічним регламентам ним самим або його уповноваженим представником вказує на те, що він бере на себе відповідальність за відповідність продукції всім застосовним вимогам, визначеним у відповідних технічних регламентах, якими передбачене нанесення знака відповідності технічним регламентам. Знак відповідності технічним регламентам повинен бути єдиним маркуванням, що засвідчує відповідність продукції застосовним вимогам, визначеним у відповідних технічних регламентах, якими передбачене нанесення знака відповідності технічним регламентам. Нанесення на продукцію інших маркувань, знаків або написів, які можуть вводити в оману третіх осіб щодо значення чи форми знака відповідності технічним регламентам, забороняється. Будь-яке інше маркування може бути нанесене на продукцію за умови, що це не вплине негативно на видимість, розбірливість та значення знака відповідності технічним регламентам.

Постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року № 1184 затверджено Правила та умови нанесення знака відповідності технічним регламентам.

Згідно приписів Правил № 1184 знак відповідності технічним регламентам (далі - знак відповідності) наноситься на продукцію або на її табличку з технічними даними таким чином, щоб він був видимим, розбірливим і незмивним. У разі коли це є неможливим або невиправданим через характер продукції, знак відповідності наноситься на пакування та на супровідні документи, якщо такі документи передбачені відповідним технічним регламентом. Знак відповідності наноситься перед уведенням продукції в обіг. Знак відповідності може супроводжуватися піктограмою або будь-яким іншим знаком, що вказує на особливий ризик або використання. Знак відповідності супроводжується ідентифікаційним номером призначеного органу з оцінки відповідності, якщо такий орган був залучений на етапі контролю виробництва, у форматі UA.TR.YYY або YYY, де: UA - умовне позначення України латинськими літерами; TR - умовне позначення, яке означає, що орган з оцінки відповідності призначено на виконання робіт з оцінки відповідності вимогам технічних регламентів; YYY - ідентифікаційний номер призначеного органу з оцінки відповідності. Ідентифікаційний номер призначеного органу з оцінки відповідності наноситься таким органом або за його вказівкою виробником чи уповноваженим представником.

Постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2018 року № 151 затверджено Технічний регламент безпечності іграшок, який встановлює вимоги до безпечності іграшок та їх обігу на території України. Технічний регламент розроблено на основі Директиви 2009/48/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 18 червня 2009 р. про безпеку іграшок.

Відповідно до п. 10, 11 Технічного регламенту безпечності іграшок виробники вказують на іграшці своє найменування, зареєстроване комерційне найменування чи зареєстровану торговельну марку (знак для товарів і послуг) та контактну поштову адресу, а у разі, коли це не є можливим, - на її пакуванні або в документі, що супроводжує іграшку.

В адресі повинне зазначатися одне місце, за яким можна зв`язатися з виробником.

Виробники забезпечують супроводження іграшки інструкціями та інформацією щодо безпечності згідно з вимогами закону про порядок застосування мов.

Згідно п. 18, 19, 20 вказаного регламенту перед введенням іграшки в обіг імпортери пересвідчуються у тому, що виробником застосовано відповідну процедуру оцінки відповідності, складено технічну документацію, на іграшку нанесено знак відповідності технічним регламентам, іграшка супроводжується необхідними документами, а також виробник виконав вимоги, визначені в пунктах 9 і 10 цього Технічного регламенту.

Якщо імпортер вважає або має підстави вважати, що іграшка не відповідає суттєвим вимогам щодо безпечності, визначених у пунктах 33-35 цього Технічного регламенту і додатку 2, він не вводить іграшку в обіг до приведення її у відповідність з такими вимогами. Крім того, якщо зазначена іграшка становить ризик, імпортер повідомляє про це виробнику та відповідному органу державного ринкового нагляду.

Імпортери зазначають своє найменування, зареєстроване комерційне найменування чи зареєстровану торговельну марку (знак для товарів і послуг), контактну поштову адресу на іграшці, а у разі, коли нанесення відповідної інформації неможливе, - на її пакуванні або в документі, що супроводжує таку іграшку.

Імпортери забезпечують супроводження іграшки інструкціями та інформацією щодо безпечності, які виконуються згідно з вимогами закону про порядок застосування мов.

Відповідно до п. 27 Регламенту перед наданням іграшки на ринку розповсюджувачі перевіряють наявність на іграшці знака відповідності технічним регламентам, необхідних документів, інструкцій з експлуатації та інформації щодо безпечності, що складені згідно з вимогами закону про порядок застосування мов, та виконання виробником та імпортером вимог, визначених у пунктах 9, 10 і 19 цього Технічного регламенту.

Згідно п. 34, 37, 44, 45, 48 Технічного регламенту іграшки, у тому числі хімічні речовини, які вони містять, не повинні загрожувати безпеці чи здоров`ю користувачів або третіх осіб, коли вони використовуються за призначенням або з урахуванням передбачуваної поведінки дітей. Можливості дітей та осіб, які наглядають за ними, повинні враховуватися, зокрема, у разі, коли іграшки призначені для використання дітьми віком до 36 місяців або інших визначених вікових груп. Маркування, нанесене відповідно до пункту 37 цього Технічного регламенту, та інструкції з експлуатації, які супроводжують іграшку, повинні звертати увагу користувачів або осіб, які наглядають за ними, на небезпеку та ризики заподіяння шкоди під час використання іграшки та шляхи їх уникнення.

Виробник повинен наносити чітко видимі, розбірливі, зрозумілі та точні попередження на іграшку, прикріплений до неї ярлик (етикетку) або пакування та у разі потреби зазначати попередження в інструкціях з експлуатації, які супроводжують іграшку. Маленькі іграшки, які продаються без упаковки, повинні мати відповідні попередження, прикріплені до них.

Попередженням повинні передувати слова «Увага» або «Попередження» .

Попередження, які впливають на рішення щодо придбання іграшки, зокрема ті, що визначають мінімальний та максимальний вік користувачів, та інші попередження, наведені в додатку 5, повинні зазначатися на споживчій упаковці або бути чітко видимі в інший спосіб для споживача перед купівлею, в тому числі у разі, коли купівля здійснюється шляхом електронної торгівлі.

Іграшки, які надаються на ринку, повинні мати зображення знака відповідності технічним регламентам.

Знак відповідності технічним регламентам наноситься згідно із загальними принципами маркування зазначеним знаком, установленим законом.

Як вбачається з матеріалів справи, під час проведення позапланової перевірки ТОВ АЛЬФА-СНЕК щодо характеристики іграшок посадовими особами Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області встановлено, що в порушення пунктів 11, 18, 20, 27, 34, 37, 44, 45, 48 Технічного регламенту безпечності іграшок від 28 лютого 2018 року № 151 на іграшці та її пакуванні (додаток 1.1) відсутній знак відповідності технічного регламенту, відсутня інструкція та інформація щодо безпечності згідно з вимогами закону про порядок застосування мов та в порушення пунктів 10, 11, 18, 19. 20, 27, 34, 37, 44, 45, 48 Технічного регламенту іграшок від 28 лютого 2018 року № 151 на іграшці) відсутній знак відповідності технічного регламенту, відсутнє комерційне найменування безпечності виробника, імпортера та контактна і поштова адреса, відсутня інструкція та інформація щодо безпечності згідно з вимогами закону про порядок застосування мов.

Отже, посадовими особами Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області як під час проведення перевірки ТОВ АЛЬФА-СНЕК встановлено, що ТОВ АЛЬФА-СНЕК введено в обіг продукцію, яка не відповідає встановленим вимогам, зокрема Технічному регламенту безпечності іграшок, що згідно з нормами Закону України Про державний нагляд і контроль нехарчової продукції є підставою для його притягнення до відповідальності.

Будь-яких належних, допустимих та переконливих доказів на спростування наявності встановлених відповідачем під час перевірки порушень позивачем до суду не надано та з матеріалів справи не встановлено.

Суд не приймає до уваги посилання позивача на той факт, що в спростування відсутності знаку відповідності Технічному регламенту на пакуванні Іграшки нанесено спеціальний знак відповідності якості СЄ , адже знак відповідності основним вимогам директив ЄС і гармонізованим стандартам Європейського Союзу, не спростовує відсутність передбаченого вимогам законодавства, зокрема знаку відповідності технічного регламенту

Відповідно до ч. 2 п. 2 ст. 44 Закону України Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції до особи, яка ввела продукцію в обіг або відповідно до цього Закону вважається такою, що ввела продукцію в обіг, застосовуються адміністративно-господарські санкції у вигляді штрафу в разі введення в обіг продукції, яка не відповідає встановленим вимогам (крім випадків, передбачених статтею 28 та частиною третьою статті 29 цього Закону), - у розмірі трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а за повторне протягом періоду від одного року до трьох років вчинення такого самого порушення, за яке на особу вже було накладено штраф, - у розмірі шести тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Згідно ст. 45 Закону України Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції виробник, уповноважений представник, імпортер або інша особа, яка відповідно до цього Закону вважається такою, що ввела продукцію в обіг, не несе відповідальності, встановленої статтею 44 цього Закону, якщо доведе, що: 1) вона не вводила відповідну продукцію в обіг; 2) з урахуванням усіх обставин відповідна продукція після введення її в обіг стала такою, що становить ризик та/або не відповідає встановленим вимогам, внаслідок дій або бездіяльності інших осіб чи непереборної сили; 3) відповідна продукція становить ризик внаслідок додержання виробником вимог законодавства чи виконання обов`язкових для нього приписів державних органів; 4) у випадку виробника комплектуючого виробу чи складової частини продукції ризик (невідповідність) продукції встановленим вимогам виник (виникла) внаслідок конструкції готової продукції, до якої входить цей виріб чи складова частина, або інструкцій, даних такому виробнику виробником готової продукції. Розповсюджувач продукції не несе відповідальності, встановленої статтею 44 цього Закону, якщо доведе, що: 1) продукція стала такою, що становить ризик та/або не відповідає встановленим вимогам, внаслідок недодержання іншим розповсюджувачем умов її зберігання, за умови, що інший розповсюджувач такої продукції може бути встановлений; 2) продукція, що поставлена ним, відповідає встановленим вимогам, але незважаючи на це становить ризик.

Згідно з вимогами ст. 42 Конституції України держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю і безпечністю продукції та усіх видів послуг і робіт, сприяє діяльності громадських організацій споживачів.

Реалізація встановленого Конституцією України обов`язку держави щодо захисту прав споживачів забезпечується спеціальними законами, тобто Законом України "Про захист прав споживачів" передбачено, що споживачі на території України під час придбання, замовлення або використання товарів (робіт, послуг) для задоволення своїх потреб мають право на державний захист своїх прав; гарантований рівень споживання; належну якість товарів (робіт, послуг) торговельного та інших видів обслуговування; безпеку товарів (робіт, послуг); відшкодування збитків, завданих товарами (роботами, послугами) неналежної якості, а також шкоди, заподіяної небезпечними для життя і здоров`я людей товарами (роботами, послугами), у випадках, передбачених законодавством; звернення до суду та інших уповноважених державних органів за захистом порушених прав.

Таким чином, ТОВ АЛЬФА-СНЕК введено в обіг продукцію, яка не відповідає встановленим вимогам Технічного регламенту безпечності іграшок, затвердженого Кабінетом Міністрів України від 28.02.2018 року №151 та за вчинення таких дій положеннями Закону України Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції передбачена відповідальність. Зазначена іграшка допускалась до вільного продажу на ринку позивачем до моменту проведення перевірки. Враховуючи, що позивачем порушено норми Технічного регламенту безпечності іграшок, за порушення яких Законом України Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції передбачена відповідальність, тому Головне Управління Держпродспоживслужби діяло у спосіб, який визначено чинним законодавством, а тому відсутні підстави для задоволення позовних вимог за даним позовом.

Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Відповідно до ч.ч. 1-3 ст. 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі Серявін та інші проти України від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п. 58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

З урахуванням встановлення судом відсутності підстав для задоволення позовних вимог, у суду відсутні підстави для застосування положень ст. 139 КАС України та стягнення з відповідача на користь позивача судових витрат.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 72-73, 77, 90, 242-246, 250-251, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову товариства з обмеженою відповідальністю Альфа-Снек до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області про скасування постанови про накладення штрафу та рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів - відмовити.

Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст. 255 КАС України.

Рішення може бути оскаржено в порядку та строки встановлені ст. ст. 293, 295 КАС України.

Суддя Л.М. Токмілова

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.06.2021
Оприлюднено14.06.2021
Номер документу97588902
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/13117/20

Рішення від 10.06.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л.М.

Ухвала від 06.04.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л.М.

Ухвала від 25.02.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л.М.

Ухвала від 30.12.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л.М.

Ухвала від 18.12.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л.М.

Ухвала від 01.12.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні