УХВАЛА
про закриття провадження у справі
31 травня 2021 року справа № 580/1825/21
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Руденко А.В.,
за участю:
секретаря судового засідання - Хіврич В.В.,
позивача - ОСОБА_1 , представника позивача адвоката Плівак Л.М.,
розглянувши у підготовчому засіданні у загальному позовному провадженні в приміщенні Черкаського окружного адміністративного суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Ватутінська міська рада про визнання протиправним та скасування наказу про припинення права оренди земельними ділянками та наказу про затвердження документації із землеустрою та надання земельних ділянок у власність із зміною цільового призначення,-
встановив:
До Черкаського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 з позовною заявою до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, в якій з урахуванням заяви про зміну предмету позову просить визнати протиправними та скасувати накази Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 10.12.2020 №23-12082/14-20-СГ Про припинення права оренди земельними ділянками та від 30.12.2020 №23-12792/14-20-СГ про затвердження проекту землеустрою та передання земельних ділянок у власність фізичних осіб.
Обгрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначив, що є спадкоємцем після померлого ІНФОРМАЦІЯ_1 брата ОСОБА_1 . До спадкового майна входить, зокрема, право оренди земельної ділянки з кадастровим номером 7121289400:02:001:0050 площею 69,5875 га, та право оренди земельної ділянки з кадастровим номером 7121289400:02:001:0048 площею 17,4196 га, які розташовані за межами села Юрківка Звенигородського району Черкаської області, згідно укладеного договору оренди землі від 25.07.2005. Право оренди земельної ділянки з кадастровим номером 7121289400:02:001:0050 площею 69,5875 га зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 01.10.2015, номер запису про інше речове право 11517169. Право оренди земельної ділянки з кадастровим номером 7121289400:02:001:0048 площею 17,4196 га, зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 01.10.2015, номер запису про інше речове право 11517070.
Згідно з наказом Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 10.12.2020 №23-12082/14-20-СГ припинено право оренди земельними ділянками померлого ОСОБА_1 .
Згідно з наказом Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 30.12.2020 №23-12792/14-20-СГ затверджено проект землеустрою та надано у власність громадян земельні ділянки загальною площею 66,7148 га для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Юрківської сільської ради Звенигородського району Черкаської області.
Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області передано до комунальної власності Ватутінської міської ради Черкаської області земельну ділянку з кадастровим номером 7121289400:02:001:0048 площею 17,4196 га та польові дороги, які утворились в результаті поділу земельної ділянки з кадастровим номером 7121289400:02:001:0050 площею 69,5875 га, площею 69,5875 га.
Постановою приватного нотаріуса Ватутінського міського нотаріального округу Побіянської Н.Б. від 25.03.2021 позивачу відмовлено у видачі свідоцтва про право на спадщину на право оренди земельної ділянки з кадастровим номером 7121289400:02:001:0050 площею 69,5875 га, оскільки на публічній кадастровій карті України відсутні дані щодо зазначеної земельної ділянки.
Позивач вважає, що накази є протиправними, оскільки прийняті без жодних правових підстав та порушують його право оренди успадкованої земельної ділянки, передбачене частиною першою статті 7 Закону України Про оренду землі .
Ухвалою від 06.04.2021 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито загальне позовне провадження, призначено підготовче засідання.
Під час підготовчого провадження було встановлено наступне.
25.07.2005 між Звенигородською районною державною адміністрацією Черкаської області та приватним підприємцем ОСОБА_1 був укладений договір оренди землі земельної ділянки загальною площею 90,61 га (рілля) строком на 10 років, пунктом 38 якого передбачено, що право на орендовану земельну ділянку у разі смерті фізичної особи-орендаря переходить до спадкоємців або інших осіб, які використовують цю земельну ділянку разом з орендарем.
01.10.2015 в Державний реєстр речових прав на нерухоме майно на підставі рішення Господарського суду Черкаської області у справі 3925/1128/16 від 15.11.206 за додатковою угодою про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 25.07.2005 був внесений запис про речове право на земельну ділянку з кадастровим номером 7121289400:02:001:0050, а саме: в оренду передається земельна ділянка площею 69,5875 га, яка є об`єктом оренди земельної ділянки відповідно до договору оренди землі від 25.07.2005, зареєстрованого в Звенигородському районному відділі Черкаської регіональної філії Центру Державного земельного кадастру, про що у Державному земельному реєстрі земель вчинено запис від 25.07.2005 за №040578300009, строк оренди 10 років.
Згідно з договором про поділ спадкового майна від 22.03.2021, посвідченого приватним нотаріусом Ватутінського міського нотаріального округу Побіянською Н.Б., ОСОБА_1 є спадкоємцем після смерті ОСОБА_1 , померлого ІНФОРМАЦІЯ_1 . На день смерті спадкодавця залишилось спадкове майно, до якого входить право оренди земельної ділянки, яка призначена для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, площею 69,5875 га, кадастровий номер 7121289400:02:001:0050.
10.12.2021 Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області був прийнятий наказ №23-12082/14-20-СГ, яким визнано припиненим право оренди земельними ділянками державної власності сільськогосподарського призначення загальною площею 87,0071 га, а саме: земельної ділянки площею 69,5875 га кадастровий номер 7121289400:02:001:0050, та земельної ділянки площею 17,4196 га кадастровим номером 7121289400:02:001:0048, наданих фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1 , у зв`язку зі смертю орендаря та відсутністю звернень спадкоємців щодо успадкування права оренди.
30.12.2020 Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області був прийнятий наказ №23-12792/14-20-СГ, яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 68,6738 га у власність для ведення особистого селянського господарства в адмінмежах Юрківської сільської ради Звенигородського району Черкаської області та надано у власність громадянам земельні ділянки загальною площею 66,7148 га (рілля), із земель сільськогосподарського призначення державної власності із зміною цільового призначення - для ведення особистого селянського господарства.
Додатком до наказу від 30.12.2020 №23-12792/14-20-СГ передбачені кадастрові номери 34-х земельних ділянок, які утворились в результаті поділу земельної ділянки кадастровий номер 7121289400:02:001:0050, та прізвище, ім`я, по-батькові громадян, яким земельні ділянки надаються у власність, всього 34 особи.
Витягами з Державного земельного кадастру про земельні ділянки підтверджується, що 19 земельних ділянок передані у власність фізичним особам.
Здійснивши підготовче провадження, суд дійшов висновку про наявність підстав для закриття провадження у справі на підставі п. 1 ч. 1 ст. 238 КАС України, оскільки справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.
Так, згідно з ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до п.п.1 та 2 ч. 1 ст.4 КАС України адміністративна справа - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір; публічно-правовий спір - спір, у якому: хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи.
Згідно з правилами визначення юрисдикції адміністративних судів щодо вирішення адміністративних справ за ст. 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема: 1) спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження; 2) спорах з приводу прийняття громадян на публічну службу, її проходження, звільнення з публічної служби; 3) спорах між суб`єктами владних повноважень з приводу реалізації їхньої компетенції у сфері управління, у тому числі делегованих повноважень; 4) спорах, що виникають з приводу укладання, виконання, припинення, скасування чи визнання нечинними адміністративних договорів; 5) за зверненням суб`єкта владних повноважень у випадках, коли право звернення до суду для вирішення публічно-правового спору надано такому суб`єкту законом; 6) спорах щодо правовідносин, пов`язаних з виборчим процесом чи процесом референдуму; 7) спорах фізичних чи юридичних осіб із розпорядником публічної інформації щодо оскарження його рішень, дій чи бездіяльності у частині доступу до публічної інформації; 8) спорах щодо вилучення або примусового відчуження майна для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності; 9) спорах щодо оскарження рішень атестаційних, конкурсних, медико-соціальних експертних комісій та інших подібних органів, рішення яких є обов`язковими для органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших осіб; 10) спорах щодо формування складу державних органів, органів місцевого самоврядування, обрання, призначення, звільнення їх посадових осіб; 11) спорах фізичних чи юридичних осіб щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності замовника у правовідносинах, що виникли на підставі Закону України «Про особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб оборони» , за винятком спорів, пов`язаних із укладенням договору з переможцем переговорної процедури закупівлі, а також зміною, розірванням і виконанням договорів про закупівлю; 12) спорах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності органів охорони державного кордону у справах про правопорушення, передбачені Законом України «Про відповідальність перевізників під час здійснення міжнародних пасажирських перевезень» ; 13) спорах щодо оскарження рішень Національної комісії з реабілітації у правовідносинах, що виникли на підставі Закону України Про реабілітацію жертв репресій комуністичного тоталітарного режиму 1917 - 1991 років .
Юрисдикція адміністративного суду поширюється на публічно-правові спори, ознаками яких є не лише спеціальний суб`єктний склад (хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції), але й спеціальні підстави виникнення, пов`язані з виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій.
Відповідно до ч. 1 ст. 19 Цивільного процесуального Кодексу України (далі - ЦПК України) суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають з цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім справ, розгляд яких здійснюється в порядку іншого судочинства.
Критеріями відмежування справ цивільної юрисдикції від інших є, по-перше, наявність у них спору про право, яке має існувати на час звернення до суду, а, по-друге, суб`єктний склад такого спору, в якому однією зі сторін є, як правило, фізична особа.
Таким чином, суду необхідно з`ясувати, зокрема, характер спірних правовідносин, а також суть права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа.
У цій справі спірні правовідносини пов`язані з правом оренди позивачем земельної ділянки кадастровий номер 7121289400:02:001:0050, в порядку спадкування після померлого ОСОБА_1 .
Так, позовні вимоги обгрунтовані неможливістю успадкування права оренди земельної ділянки у зв`язку з припиненням права оренди померлого ОСОБА_1 згідно з наказом Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 10.12.2021 №23-12082/14-20-СГ.
Отже суттю спору є порушення цивільного права позивача на успадкування права оренди земельною ділянкою.
Відповідно відповідач видав наказ від 10.12.2021 №23-12082/14-20-СГ про припинення права оренди земельною ділянкою на реалізацію належної йому господарської, а не адміністративної компетенції.
Отже спір про скасування наказу від 10.12.2021 №23-12082/14-20-СГ про припинення права оренди земельної ділянки за своєю суттю є приватно-правовим і підлягає розгляду у порядку цивільного судочинства.
Щодо позовної вимоги про визнання протиправним та скасування наказу відповідача від 30.12.2020 №23-12792/14-20-СГ про затвердження проекту землеустрою та передання земельних ділянок у власність фізичних осіб, то згідно витягів з Державного земельного кадастру на земельні ділянки у зв`язку з поділом земельної ділянки з кадастровим номером 7121289400:02:001:0050 19 із 34 земельних ділянок перебувають у приватній власності, а тому спір в цій частині стосується здійснення прав щодо володіння, користування та розпорядження земельною ділянкою іншими особами, у приватній власності яких перебувають спірні земельні ділянки, а також можливості реалізації позивачем права на оренду земельною ділянкою площею 69,5875 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, тобто, є спором приватно-правового (цивільного) характеру, у зв`язку з чим підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства.
Даний висновок узгоджується з правовою позицією Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду, викладеною у постанові від 29.01.2020 у справі №1.380.2019.001049.
Зокрема у постановах від 21.11.2018 у справі №520/13190/17, від 27.11.2018 у справі №820/3534/17, Велика Палата дійшла наступних висновків:
До компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих або вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.
Публічно-правовий спір має особливий суб`єктний склад. Участь суб`єкта владних повноважень є обов`язковою ознакою для того, щоб класифікувати спір як публічно-правовий. Проте сама собою участь у спорі суб`єкта владних повноважень не дає підстав ототожнювати спір із публічно-правовим та відносити його до справ адміністративної юрисдикції.
Під час визначення предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.
Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.
Разом з тим приватноправові відносини вирізняються наявністю майнового чи немайнового інтересу учасника. Спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення приватного права чи інтересу (як правило майнового) конкретного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть якщо до порушення приватного права чи інтересу призвели управлінські дії суб`єктів владних повноважень.
Якщо порушення своїх прав особа вбачає у наслідках, які спричинені рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень, які вона вважає неправомірними, і ці наслідки призвели до виникнення, зміни чи припинення цивільних правовідносин, мають майновий характер або пов`язаний з реалізацією її майнових або особистих немайнових інтересів, то визнання незаконними (протиправними) таких рішень є способом захисту цивільних прав та інтересів .
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 04.09.2018 у справі №823/2042/18 дійшла висновку, що оскільки позивач не був заявником стосовно оскаржуваних реєстраційних дій, тобто останні були вчинені за заявою іншої особи, такий спір є спором про цивільне право незалежно від того, чи здійснено державну реєстрацію прав на нерухоме майно з дотриманням державним реєстратором вимог законодавства, а також чи заявляються, окрім вимог про скасування оспорюваного рішення, запису в державному реєстрі прав, вимоги про визнання недійсними правочинів, на підставі яких прийнято оспорюване рішення, здійснено оспорюваний запис. Зазначене свідчить про приватноправовий характер спору.
Також, Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду у постанові від 30.01.2020 у справі №804/6395/17 зазначив наступне: визнання незаконними рішень суб`єкта владних повноважень може бути способом захисту цивільного права або інтересу. Отже, якщо порушення своїх прав особа вбачає у наслідках, спричинених неправомірними, на думку особи, рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень, і ці наслідки призвели до виникнення, зміни чи припинення цивільних правовідносин, мають майновий характер або пов`язаний з реалізацією її майнових або особистих немайнових інтересів, то визнання незаконними (протиправними) таких рішень є способом захисту цивільних прав та інтересів .
Зважаючи на те, що саме Велика Палата Верховного Суду є судом, уповноваженим вирішувати юрисдикційні спори, у суду відсутні підстави не погодитися із запропонованим підходом.
Згідно п. 2 ч. 2 ст. 183 КАС України за результатами підготовчого засідання суд постановляє ухвалу про закриття провадження у справі.
Враховуючи вищезазначене, суд дійшов висновку про наявність підстав для закриття провадження у справі.
Керуючись статтями 189, 238, 243, 248 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ухвалив:
Провадження у адміністративній справі №580/1825/21 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Ватутінська міська рада про визнання протиправним та скасування наказу про припинення права оренди земельними ділянками від 10.12.2020 №23-12082/14-20-СГ та наказу про затвердження документації із землеустрою та надання земельних ділянок у власність із зміною цільового призначення від 30.12.2020 №23-12792/14-20-СГ закрити.
Роз`яснити позивачу, що спір підлягає розгляду загальним місцевим судом у порядку цивільного судочинства.
Роз`яснити позивачу, що повторне звернення до адміністративного суду із заявою зі спору між тими самими сторонами, про той самий предмет і з тих самих підстав не допускається.
Копію ухвали направити учасникам справи.
Ухвала набирає законної сили негайно після її проголошення та може бути оскаржена до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом п`ятнадцяти днів з дня складення повного тексту.
Повний текст ухвали складений 10 червня 2021 року.
Головуючий А.В. Руденко
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.05.2021 |
Оприлюднено | 14.06.2021 |
Номер документу | 97590546 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
А.В. Руденко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні