ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
======================================================================
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 травня 2021 року Справа № 915/1558/20
м. Миколаїв
Господарський суд Миколаївської області у складі судді Семенчук Н.О,
за участю секретаря судового засідання Мавродій Г.В.,
позивач (представника позивача) у судове засідання не з`явився,
відповідач (представник відповідача) у судове засідання не з`явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження справу
про: визнання протиправним розрахунку орендної плати, який затверджений рішенням ХХХХІV сесії 8 скликання Коблівської сільської ради №23 від 28 серпня 2019 року "Про затвердження розрахунку орендної плати за земельну ділянку", за земельні ділянки, які перебувають в оренді позивача; скасування рішення ХХХХІV сесії 8 скликання Коблівської сільської ради №23 від 28 серпня 2019 року "Про затвердження розрахунку орендної плати за земельну ділянку" у цій частині
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю Торгово-промислова фірма "АВС-Цитрус" звернулось до Господарського суду Миколаївської області із позовом №50 від 17.12.2020 до Коблівської сільської ради Березанського району Миколаївської області, в якому просить:
1) визнати протиправним розрахунок орендної плати за земельні ділянки, який затверджений рішенням ХХХХІV сесії 8 скликання Коблівської сільської ради №23 від 28 серпня 2019 року "Про затвердження розрахунку орендної плати за земельну ділянку" , які перебувають в оренді:
- ТОВ ТПФ "АВС-Цитрус" площею 0,9006 га, кадастровим номером 4820982200:09:000:0226 у довгостроковій оренді в літній період 5-ти місяців 12 % загалом 170401,50 грн. або 34080,30 грн. щомісячно, в зимовий період протягом 7-ми місяців 3% загалом 59640,53 грн або 8520,05 грн щомісячно від нормативної грошової оцінки земель с. Коблеве, затвердженою рішенням №19 XXI сесія Коблівської сільської ради 6 скликання від 25.10.2012;
- ТОВ ТПФ "АВС-Цитрус" площею 0,3603 га, кадастровим номером 4820982200:07:000:0003 у довгостроковій оренді в літній період протягом 5-ти місяців 12% загалом 52776,00 грн. або 10555,20 грн. щомісячно, в зимовий період протягом 7-ми місяців 3% загалом 18471,60 грн. або 2638,80 грн. щомісячно від нормативно грошової оцінки земель с. Коблеве, затвердженої рішенням № 19 XXI сесії Коблівської сільської ради 6 скликання від 25.10.2012;
- ТОВ ТПФ "АВС-Цитрус" площею 0,7997 га, кадастровим номером 4820982200:07:000:0002 в літній період протягом 5-ти місяців 12% загалом 133812,00 грн або 26762,40 грн щомісячно; в зимовий період протягом 7-ми місяців 3% загалом 46834,20 грн. або 6690,60 грн. щомісячно від нормативно грошової оцінки земель с. Коблеве, затвердженою рішенням № 19 XXI сесії Коблівської сільської ради 6 скликання від 25.10.2012;
- ТОВ ТПФ "АВС-Цитрус" площею 1,4920 га, кадастровим номером 4820982200:09:000:0225 і становить загалом 168825,75 грн. або 14068,81 грн. щомісячно у розмірі 12% від нормативно грошової оцінки земель с. Коблеве, затвердженою рішенням №19 XXI сесії Коблівської сільської ради 6 скликання від 25.10.2012;
2) скасувати рішення ХХХХІV сесії 8 скликання Коблівської сільської ради №23 від 28 серпня 2019 року "Про затвердження розрахунку орендної плати за земельну ділянку" у цій частині.
В обґрунтування позовних вимог позивач зокрема зазначає, про незгоду з розрахунком орендної плати за земельні ділянки, що перебувають в оренді ТОВ ТПФ АВС-Цитрус та вимогою про укладення нового договору оренди земельних ділянок, які оформлені рішенням Коблівської сільської ради №23 від 28 серпня 2019 року "Про затвердження розрахунку орендної плати за земельну ділянку", вважаючи вказане рішення органу місцевого самоврядування таким, що не відповідає вимогам законодавства. Позивач вказує, що рішенням Господарського суду Миколаївської області у справі №915/434/17 від 25 червня 2020 року, залишеним без змін постановою Південно-Західного апеляційного господарського суду від 15.10.2020 було відмовлено в задоволенні позову заступника керівника Миколаївської місцевої прокуратури № 1 в інтересах Держави в особі у тому числі і Коблівської сільської ради до ТОВ "ТПФ "АВС-Цитрус" про внесення до договору оренди землі змін в частині збільшення розміру орендної плати. А відповідач постановляючи рішення, що є предметом оскарження у 2019 році керувався, на його думку, постановою Південно-Західного Апеляційного господарського суду м. Одеси по справі №915/434/17 від 22.04.2019, яка згодом була скасована рішенням Верховного суду України від 15.10.2019 року.
Ухвалою Господарського суду Миколаївської області від 28.12.2020 позовну заяву №50 від 17.12.2020 ТОВ Торгово-промислова фірма "АВС-Цитрус" залишено без руху з наданням строку для усунення недоліків, який не перевищує 10 днів з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху.
Позивач до відділу документального забезпечення Господарського суду Миколаївської області на виконання ухвали суду від 28.12.2020 надав заяву №02 від 05.01.2021 на усунення недоліків позовної заяви.
Ухвалою Господарського суду Миколаївської області від 16.01.2021 відкрито провадження у справі, призначено підготовче засідання на 15.02.2021 о 11:30.
05.02.2021 до відділу документального забезпечення Господарського суду Миколаївської області надійшов відзив від 25.01.2020 вих. №149 Коблівської сільської ради на позовну заяву, в якому відповідач заперечував проти задоволення позовних вимог, посилаючись на:
- відповідність рішення сільської ради від 28.08.2019 №23, яким затверджено розрахунок орендної плати за земельні ділянки нормам чинного законодавства,
- право переглядати розмір оренди передбачено умовами договору оренди за погодженням сторін або на вимогу однієї із сторін у випадках, передбачених чинним законодавством
- не внесення змін до договору оренди, укладеного сторонами ще в 2005 році в частини зміни нормативно-грошової оцінки та ставок оренди землі щороку призведе до недоотримання доходів місцевим бюджетом.
12.02.2021 від позивача до відділу документального забезпечення Господарського суду Миколаївської області надійшла заява про розгляд справи у підготовчому засіданні без участі представника позивача.
15.02.2021 підготовче судове засідання не відбулось у зв`язку з відпусткою головуючого судді по справі, ухвалою суду від 19.02.2021 слухання справи призначено на 16.03.2021 об 11:00.
Ухвалою суду від 16.03.2021, яка занесена до протоколу судового засідання підготовче провадження відкладено на 05.04.2021 о 11:00.
Ухвалою суду від 08.04.2021 суд зобов`язав відповідача надати суду належним чином засвідчену копію витягу з технічної документації нормативно грошової оцінки земель с. Коблеве (по кожній окремій спірній земельній ділянці), затвердженої рішенням № 19 ХХI сесії Коблівської сільської ради 6 скликання від 25.10.2012, на яке міститься посилання в рішенні ХХХХІV сесії 8 скликання Коблівської сільської ради №23 від 28 серпня 2019 року "Про затвердження розрахунку орендної плати за земельну ділянку", підготовче засідання відкладено на 16.04.2021.
Ухвалою суду від 16.04.2021, яка занесена до протоколу судового засідання підготовче провадження закрито, справу призначено до судового розгляду по суті на 25.05.2021 о 10:00.
17.05.2021 від позивача до відділу документального забезпечення Господарського суду Миколаївської області надійшли пояснення по суті заявленого позову, які судом не приймаються до розгляду, оскільки подані з порушенням норм ст. ст. 80, 161 ГПК України
25.05.2021 від позивача до відділу документального забезпечення Господарського суду Миколаївської області надійшла заява про розгляд справи без участі представника позивача.
Відповідач (представник відповідача) у судове засідання 25.05.2021 не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином.
У судовому засіданні 25.05.2021 судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши та оцінивши усі подані у справу докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд встановив наступне.
На виконання розпорядження від 19.10.2004 № 993 зі змінами, внесеними згідно з розпорядженням від 28.01.2005 № 83, між Березанською райдержадміністрацією (орендодавець) і ТОВ ТПФ "АВС - Цитрус" (орендар) 28.01.2005 укладено договір оренди земельної ділянки, за умовами якого орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне володіння та користування земельну ділянку рекреаційного призначення для розміщення існуючої бази відпочинку "Вінниця" у зоні відпочинку в межах території Коблівської сільської ради за адресою: провулок Вінницький, 4, Березанського району, Миколаївської області, за межами населеного пункту (а.с.18-22).
За умовами пункту 2 договору від 28.01.2005 в оренду передається земельна ділянка загальною площею 4,0800 га забудованих земель (землі кемпінгів, будинків відпочинку), із них 0,1248 га - під двоповерховою забудовою, 0,1226 га - під трьох - і більше поверховою забудовою, 3,8326 га - під проїздами, проходами та площадками, із земель запасу.
Кадастрові номери земельних ділянок: 4820982200:09:000:0225; 4820982200:09:000:0226; 4820982200:07:000:0002; 4820982200:07:000:0003.
Відповідно до п.18 Договору, передача земельної ділянки орендарю здійснюється у строк три доби після державної реєстрації цього договору за актом її приймання-передачі.
Як вбачається з відмітки реєстратора на Договорі, його державна реєстрація відбулась 14.03.2005 в Березанському районному секторі реєстрації Миколаївської регіональної філії ДП "Центр Державного земельного кадастру" за №040500700125.
Сторонами Договору підписано акт приймання-передачі земельної ділянки б/н від 15.11.2004. Факт передання земельної ділянки сторонами не оспорюється (а.с.23).
За змістом пункту 3 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно з витягом із технічної документації про визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, виданим Березанським районним відділом земельних ресурсів 28.01.2005 № 01-6-135, становить 140 391,00 грн.
Відповідно до пунктів 7 і 9 договору орендна плата за земельну ділянку сплачується виключно у грошовій формі (у гривнях), її розмір становить 14 039,10 грн. за рік згідно з розрахунком, проведеним Березанським районним управлінням економіки від 06.12.2004 № 1152. Орендар вносить орендну плату до Коблівської сільської ради на розрахунковий рахунок Управління Державної казначейської служби України у Миколаївській області щомісячно не пізніше 30 числа місяця, наступного за звітним.
Згідно з пунктом 10 договору від 28.01.2005 розмір орендної плати може переглядатися з періодичністю п`ять років у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; - зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документально; в інших випадках, передбачених законом.
Відповідно до рішення Миколаївської обласної ради від 23.09.2011 № 2 "Про встановлення та зміну межі населеного пункту Коблеве Березанського району Миколаївської області" та рішення Коблівської сільської ради від 16.12.2011 № 6 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання документів по встановленню та зміні межі населеного пункту Коблеве" земельна ділянка загальною площею 4,0800 га, яку передано в оренду ТОВ ТПФ "АВС - Цитрус", входить до меж с. Коблево та належить до комунальної власності.
Пунктом 1 Рішення ХХХХIV сесії 8 скликання Коблівської сільради №23 від 28 серпня 2019 року Про затвердження розрахунку орендної плати за земельну ділянку затверджено розрахунок орендної плати за земельні ділянки, згідно із яким визначено розмірі орендної плати за земельні ділянки (а.с.24-25):
- ТОВ ТПФ "АВС-Цитрус" площею 0,9006 га, кадастровим номером 4820982200:09:000:0226 у довгостроковій оренді в літній період 5-ти місяців 12 % загалом 170401,50 грн. або 34080,30 грн. щомісячно, в зимовий період протягом 7-ми місяців 3% загалом 59640,53 грн або 8520,05 грн щомісячно від нормативної грошової оцінки земель с. Коблеве, затвердженою рішенням №19 XXI сесія Коблівської сільської ради 6 скликання від 25.10.2012;
- ТОВ ТПФ "АВС-Цитрус" площею 0,3603 га, кадастровим номером 4820982200:07:000:0003 у довгостроковій оренді в літній період протягом 5-ти місяців 12% загалом 52776,00 грн. або 10555,20 грн. щомісячно, в зимовий період протягом 7-ми місяців 3% загалом 18471,60 грн. або 2638,80 грн. щомісячно від нормативно грошової оцінки земель с. Коблеве, затвердженої рішенням № 19 XXI сесії Коблівської сільської ради 6 скликання від 25.10.2012;
- ТОВ ТПФ "АВС-Цитрус" площею 0,7997 га, кадастровим номером 4820982200:07:000:0002 в літній період протягом 5-ти місяців 12% загалом 133812,00 грн або 26762,40 грн щомісячно; в зимовий період протягом 7-ми місяців 3% загалом 46834,20 грн. або 6690,60 грн. щомісячно від нормативно грошової оцінки земель с. Коблеве, затвердженою рішенням № 19 XXI сесії Коблівської сільської ради 6 скликання від 25.10.2012;
- ТОВ ТПФ "АВС-Цитрус" площею 1,4920 га, кадастровим номером 4820982200:09:000:0225 і становить загалом 168825,75 грн. або 14068,81 грн. щомісячно у розмірі 12% від нормативно грошової оцінки земель с. Коблеве, затвердженою рішенням №19 XXI сесії Коблівської сільської ради 6 скликання від 25.10.2012.
Пунктом 3 вказаного Рішення сільському голові доручено укласти договір оренди земельної ділянки.
Частиною 1 ст.632 ЦК України визначено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, передбачених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки, тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Відповідно до положень ст.1 Закону України "Про оренду землі", оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Згідно зі ст.13 Закону України "Про оренду землі", договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Згідно п.3 ч.1 ст.15 Закону України "Про оренду землі" істотною умовою договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення, перегляду та відповідальності за її несплату.
Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди, крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (ч.ч.1, 2 ст.21 Закону України "Про оренду землі").
Статтею 18 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 -7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою (ч.1 ст.23 Закону України "Про оренду землі").
Таким чином, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями статті 288 Податкового кодексу України.
Водночас за змістом статті 1 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Відповідно до пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
За змістом частини 1 статті 15 Закону України "Про оцінку земель" підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Згідно ч.4 ст.23 Закону України "Про оцінку земель" рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України, якою, в свою чергу, передбачено, що рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Статтею 144 Конституції України і ст.73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
Згідно п.п.34,35 ч.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин; затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.
Також, відповідно до цього ж Закону, органи місцевого самоврядування, вирішуючи питання місцевого значення, представляючи спільні інтереси територіальних громад, сіл, селищ та міст, приймають нормативні та ненормативні правові акти. До нормативних належать акти, які встановлюють, змінюють чи припиняють норми права, мають локальний характер, розраховані на широке коло осіб та застосовуються неодноразово, а ненормативні акти передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб`єкта чи юридичної особи, застосовуються неодноразово і після реалізації вичерпують свою дію.
При цьому, законодавством врегульовану процедуру прийняття та оприлюднення регуляторних актів органів місцевого самоврядування.
Згідно з частиною 4 статті 23 цього Закону рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України, якою, в свою чергу, передбачено, що рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
У відповідності до пункту 5 частини 3 статті 50 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" секретар сільської, селищної, міської ради забезпечує своєчасне доведення рішень ради до виконавців і населення, організує контроль за їх виконанням, забезпечує оприлюднення рішень ради відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації", забезпечує офіційне оприлюднення рішень ради, які відповідно до закону є регуляторними актами, а також документів, підготовлених у процесі здійснення радою регуляторної діяльності, та інформації про здійснення радою регуляторної діяльності.
Згідно частин 5, 11 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію. Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації".
Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування, які є регуляторними актами, розробляються, розглядаються, приймаються та оприлюднюються у порядку, встановленому Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".
Стаття 13 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" регулює способи оприлюднення документів, підготовлених у процесі здійснення регуляторної діяльності.
Відповідно до положень вказаної статті, план діяльності регуляторного органу з підготовки проектів регуляторних актів та зміни до нього оприлюднюються шляхом опублікування в друкованих засобах масової інформації цього регуляторного органу, а у разі їх відсутності - у друкованих засобах масової інформації, визначених цим регуляторним органом, та/або шляхом розміщення плану та змін до нього на офіційній сторінці відповідного регуляторного органу в мережі Інтернет.
Повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень і пропозицій, проект регуляторного акта та відповідний аналіз регуляторного впливу оприлюднюються шляхом опублікування в друкованих засобах масової інформації розробника цього проекту, а у разі їх відсутності - у друкованих засобах масової інформації, визначених розробником цього проекту, та/або шляхом розміщення на офіційній сторінці розробника проекту регуляторного акта в мережі Інтернет.
Звіт про відстеження результативності регуляторного акта також оприлюднюється шляхом опублікування в друкованих засобах масової інформації регуляторного органу, який прийняв цей регуляторний акт, а у разі їх відсутності - у друкованих засобах масової інформації, визначених цим регуляторним органом, та/або шляхом розміщення на офіційній сторінці цього регуляторного органу в мережі Інтернет.
При визначенні регуляторними органами друкованих засобів масової інформації, в яких публікуються документи, зазначені у частинах першій - третій цієї статті:надається перевага офіційним друкованим засобам масової інформації;
забезпечується відповідність сфери компетенції регуляторного органу на відповідній території сфері розповсюдження друкованого засобу масової інформації.
Якщо в межах адміністративно-територіальної одиниці чи в населеному пункті не розповсюджуються друковані засоби масової інформації, а місцеві органи виконавчої влади, територіальні органи центральних органів виконавчої влади, органи та посадові особи місцевого самоврядування не мають своїх офіційних сторінок у мережі Інтернет, документи, зазначені у частинах першій - третій цієї статті, можуть оприлюднюватися у будь-який інший спосіб, який гарантує доведення інформації до мешканців відповідної адміністративно-територіальної одиниці чи до відповідної територіальної громади.
Приписами ст.14 Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" встановлено, що оприлюднення інформації про здійснення регуляторної діяльності, регуляторні органи здійснюють шляхом публікування у друкованих засобах масової інформації та/або розміщують на своїх офіційних сторінках у мережі Інтернет або оприлюднюють в інший спосіб, у тому числі через телебачення і радіо, інформацію про здійснення ними регуляторної діяльності.
Як вбачається із матеріалів справи рішенням Коблівської сільради №19 від 25.10.2012 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель с.Коблеве Березанського району, відповідно до п.2 якого технічна документація вводиться у дію з 25.10.2012.
25.10.2012 Коблівською сільрадою прийнято рішення №29, яким передбачено переглянути розмір орендної плати за чинними договорами оренди землі, укладеними з орендарями земельних ділянок, розмір орендної плати за якими не відповідає нормативній грошовій оцінці за цим рішенням, зобов`язано переукласти договори.
На підставі вказаних рішень, 12.05.2017 заступник керівника Миколаївської місцевої прокуратури №1 в інтересах держави в особі Березанської районної державної адміністрації Миколаївської області та Коблівської сільської ради Березанського району Миколаївської області звернувся до Господарського суду Миколаївської області з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю торгово-промислової фірми "АВС - Цитрус про внесення змін в п.п.3, 7 договору оренди земельної ділянки від 28.01.2005. В обґрунтування вимог вказав, що згідно з рішенням Коблівської сільради №19 від 25.10.2012 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель с. Коблеве, яка вводиться у дію з 25.10.2012, а згідно з п.1 рішення Коблівської сільради №29 від 25.10.2012 розмір орендної плати, зазначений у чинних договорах оренди землі, має бути переглянутий (справа №915/434/17).
За результатами розгляду справи №915/434/17 рішенням від 06.07.2017 позовні вимоги задоволено повністю, внесено зміни до пунктів 3, 7 договору від 28.01.2005 у редакції, запропонованій прокурором.
Постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 22.04.2019 рішення Господарського суду Миколаївської області від 06.07.2017 скасовано частково, викладено резолютивну частину рішення у такій редакції:
"Позов задовольнити частково. Внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 28.01.2005, укладеного між Березанською РДА та ТОВ "ТПФ "АВС-Цитрус", зареєстрованого 14.03.2005 у Березанському районному окрузі Миколаївської регіональної філії Державного підприємства "Центр ДЗК" за №040500700125.
Викладено пункт 3 договору від 28.01.2005 у такій редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки загальною площею 4,0800 га становить 14788924,00 грн, з яких оцінка: земельної ділянки, кадастровий номер 4820982200:09:000:0225, площею 2,0200 га - 7649134,00 грн; земельної ділянки, кадастровий номер 4820982200:09:000:0226, площею 0,9 га - 3408030,00 грн; земельної ділянки, кадастровий номер 4820982200:07:000:0002, площею 0,8 га - 2676240,00 грн; земельної ділянки, кадастровий номер 4820982200:07:000:0003, площею 0,36 га - 1055520,00 грн".
Викладено пункт 7 договору у такій редакції: "Розмір орендної плати за земельну ділянку на рік складає 12% від її нормативної грошової оцінки протягом 5-ти місяців у літній період роботи (травень, червень, липень, серпень, вересень) і становить загалом 739446,20 грн. і 3% від її нормативної грошової оцінки протягом 7-ми місяців у зимовий період роботи (жовтень, листопад, грудень, січень, лютий, березень, квітень) і становить загалом 258806,17 грн., з них: за земельну ділянку, кадастровий номер 4820982200:09:000:0225, площею 2,02 га у літній період протягом 5-ти місяців загалом 382456,70 грн. або 76491,34 грн. щомісячно, у зимовий період протягом 7-ми місяців загалом 133859,85 грн. або 19122,84 грн. щомісячно; за земельну ділянку, кадастровий номер 4820982200:09:000:0226, площею 0,90 га у літній період протягом 5-ти місяців загалом 170401,50 грн. або 34080,30 грн. щомісячно, у зимовий період протягом 7-ми місяців загалом 59640,53 грн. або 8520,05 грн. щомісячно; за земельну. ділянку кадастровий номер 4820982200:07:000:0003, площею 0,3600 га у літній період протягом 5-ти місяців загалом 52776,00 грн. або 10 555,20 грн. щомісячно, у зимовий період протягом 7-ми місяців загалом 18471,60 грн. або 2638,80 грн. щомісячно; за земельну ділянку, кадастровий номер 4820982200:07:000:0002, площею 0,8000 га у літній період протягом 5-ти місяців загалом 133812,00 грн. або 26762,40 грн. щомісячно, у зимовий період протягом 7-ми місяців загалом 46834,20 грн. або 6690,60 грн. щомісячно".
Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 15.10.2019 постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 22.04.2019 та рішення Господарського суду Миколаївської області від 06.07.2017 у даній справі скасовано, а справу передано на новий розгляд до Господарського суду Миколаївської області.
За підсумками нового розгляду спору рішенням Господарського суду Миколаївської області від 25.06.2020 в задоволенні позову відмовлено з огляду на те, що Коблівською сільрадою не підтверджено належними та допустимими доказами дотримання законодавчих приписів щодо офіційного оприлюднення рішення сільради №19 від 25.10.2012 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель с. Коблеве", тому суд прийшов до висновку про те, що нормативна грошова оцінка земель с. Коблеве на момент прийняття судового рішення у даній справі не набрала чинності для відповідача, враховуючи викладене підстави для внесення змін до спірного договору оренди землі щодо збільшення розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати за нею відсутні.
15.10.2020 Постановою Південно-Західного апеляційного господарського суду рішення Господарського суду Миколаївської області від 25.06.2020 у справі №915/434/17 залишено без змін, апеляційну скаргу Першого заступника прокурора Миколаївської області - без задоволення.
Згідно з частиною 4 статті 75 ГПК України обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Оскільки обставини того, що Коблівською сільрадою не підтверджено належними та допустимими доказами дотримання законодавчих приписів щодо офіційного оприлюднення рішення сільради №19 від 25.10.2012 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель с. Коблеве , а отже нормативна грошова оцінка земель с. Коблеве на момент прийняття судового рішення у справі №915/434/17 не набрала чинності - вже були предметом судового розгляду та встановлені постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 15.10.2020, яка набрала законної сили в порядку, визначеному законодавством, вказане не підлягає доведенню при подальшому розгляді даної справи.
Як вбачається із тексту Рішення ХХХХІV сесії 8 скликання Коблівської сільської ради №23 від 28 серпня 2019 року "Про затвердження розрахунку орендної плати за земельну ділянку", що перебувають в оренді, розрахунок орендної плати за 4 земельні ділянки загальною площею 4,0800 га з кадастровими номерами№4820982200:09:000:0226,№4820982200:07:000:0003,№4820982200:07:000:0002; №4820982200:09:000:0225 визначався в літній період 5-ти місяців 12 %, в зимовий період протягом 7-ми місяців 3% від нормативної грошової оцінки земель с. Коблеве, затвердженою рішенням №19 XXI сесія Коблівської сільської ради 6 скликання від 25.10.2012.
Відповідно до ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Судом були досліджені всі документи, які надані сторонами по справі, аргументи сторін та надана їм правова оцінка. Решта доводів та заперечень сторін судом до уваги не береться, оскільки вони не спростовують наведених вище висновків.
Враховуючи те, що відповідачем не надано належних доказів оприлюднення рішення №19 XXI сесія Коблівської сільської ради 6 скликання від 25.10.2012 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель с.Коблеве , а отже нормативна грошова оцінка земель с. Коблеве на момент прийняття судового рішення у справі №915/434/17 - 25.06.2020 не набрала чинності, то рішення від 28.08.2019 №23, що є предметом оскарження у справі, яке затверджує розрахунок орендної плати за земельні ділянки на підставі нормативно-грошової оцінки земель, яка не набрала чинності є таким, що постановлено з порушенням приписів законодавства, а тому підлягає визнанню протиправним та скасуванню в цій частині.
Керуючись ст.ст. 2, 7, 11, 13, 73, 74, 75-79, 86, 91, 123, 195, 196, 210, 220, 232, 233, 238, 240, 241 ГПК України, суд, -
ВИРІШИВ:
1.Позов задовольнити.
2. Визнати протиправним розрахунок орендної плати за земельні ділянки, який затверджений рішенням ХХХХІV сесії 8 скликання Коблівської сільської ради №23 від 28 серпня 2019 року "Про затвердження розрахунку орендної плати за земельну ділянку".
3. Скасувати пункт 1 рішення від 28 серпня 2019 року №23 ХХХХІV сесії 8 скликання Коблівської сільської ради Березанського району Миколаївської області "Про затвердження розрахунку орендної плати за земельну ділянку", яким Товариству з обмеженою відповідальністю Торгово-промисловій фірмі АВС-Цитрус затверджено розрахунок орендної плати за земельні ділянки з кадастровими номерами №4820982200:09:000:0225; №4820982200:09:000:0226; №4820982200:07:000:0002; №4820982200:07:000:0003.
Рішення суду, у відповідності до ст.241 Господарського процесуального кодексу України, набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Згідно ч.1 ст.254 Господарського процесуального кодексу України, учасники справи, особи, які не брали участь у справі, якщо господарський суд вирішив питання про їх права та обов`язки, мають право подати апеляційну скаргу на рішення суду першої інстанції.
Згідно ч.ч.1, 2 ст.256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Згідно ст.257 ГПК України, апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Відповідно до пп.17.5) п.17) ч.1 Розділу XI "Перехідні положення" ГПК України, до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Рішення складено та підписано суддею 14.06.2021 (після виходу з відпустки).
Суддя Н.О. Семенчук
Суд | Господарський суд Миколаївської області |
Дата ухвалення рішення | 25.05.2021 |
Оприлюднено | 15.06.2021 |
Номер документу | 97621210 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Миколаївської області
Семенчук Н.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні