Постанова
від 09.06.2021 по справі 285/4618/20
ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

УКРАЇНА

Житомирський апеляційний суд

Справа №285/4618/20 Головуючий у 1-й інст. Заполовська Т. Г.

Категорія 76 Доповідач Галацевич О. М.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 червня 2021 року Житомирський апеляційний суд у складі:

головуючого - судді Галацевич О.М.,

суддів: Борисюка Р.М., Микитюк О.Ю.,

з участю секретаря судового засідання Гарбузюк Ю.І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Житомирі справу №285/4618/20 за позовом ОСОБА_1 до Ярунської сільської ради Новоград-Волинського району Житомирської області про зобов`язання звільнення, нарахування заробітної плати та проведення остаточного розрахунку при звільненні ,

за апеляційною скаргою Ярунської сільської ради Новоград-Волинського району Житомирської області ,

на рішення Новоград-Волинського міськрайонного суду Житомирської області , ухвалене 24 лютого 2021 року суддею Заполовською Т.Г. у м. Новоград-Волинському, повний текст рішення складено 01 березня 2021 року,

в с т а н о в и в :

У листопаді 2020 року ОСОБА_1 звернулася в суд з позовом до Ярунської сільської ради Новоград-Волинського району Житомирської області, у якому просила зобов`язати відповідача звільнити її з посади директора Комунального закладу Ярунської сільської ради «Ярунський міжшкільний навчально-виробничий комбінат» (далі - КЗ Ярунський МНВК) 27 серпня 2020 року згідно поданої нею заяви, нарахувати заробітну плату з урахуванням індексації з 02 вересня 2019 року та провести з нею остаточний розрахунок при звільненні.

В обґрунтування позову зазначила, що розпорядженням сільського голови її прийнято на роботу у КЗ Ярунський МНВК на посаду директора з 02.09.2020. З цього часу відповідач порушує законодавство щодо оплати праці, у зв`язку з чим 13.08.2020 вона звернулась із заявою про звільнення на підставі ч. 3 ст. 38 КЗпП України з 27.08.2020. Відповідач відмовив їй у розірванні трудового договору, посилаючись на те, що між ними відсутні трудові відносини, оскільки вона не написала заяву про прийняття на роботу і трудовий договір з нею не укладався. Крім того, вказав, що у зв`язку з її відмовою приступити до роботи, розпорядження сільського голови про прийняття її на роботу скасовано.

Позивач вважає свої права порушеними, оскільки відповідач відмовляється її звільнити, не нараховуючи заробітну плату та позбавляє її можливості влаштуватися на іншу роботу чи отримувати допомогу по безробіттю в центрі зайнятості.

Рішенням Новоград-Волинського міськрайонного суду Житомирської області від 24 лютого 2021 року позов ОСОБА_1 задоволено. Зобов`язано Ярунську сільську раду Новоград-Волинського району Житомирської області звільнити ОСОБА_1 з посади директора Комунального закладу Ярунської сільської ради «Ярунський міжшкільний навчально-виробничий комбінат» 27 серпня 2020 року згідно поданої нею заяви за ч. 3 ст. 38 КЗпП України. Зобов`язано відповідача нарахувати ОСОБА_1 заробітну плату з урахуванням індексації з 02 вересня 2019 року та провести остаточний розрахунок при звільненні. Вирішено питання розподілу судових витрат.

В апеляційній скарзі представник Ярунської сільської ради Новоград-Волинського району Житомирської області посилаючись на неповне з`ясування судом першої інстанції обставин, що мають значення для справи, неправильне застосування норм матеріального права, порушення норм процесуального права, просить скасувати вказане судове рішення та ухвалити нове - про відмову у задоволенні позову ОСОБА_1 .

Зазначив, що суд першої інстанції не надав належної правової оцінки акту від 30 вересня 2019 року, яким підтверджено, що ОСОБА_1 не приступила до виконання обов`язків директора КЗ Ярунський МНВК з часу його передачі у комунальну власність сільської ради з 02 вересня 2019 року та не надала заяву про прийняття на роботу і трудову книжку. Поза увагою суду залишились положення пункту 1.5 Статуту КЗ Ярунської сільської ради Ярунський МНВК , у якому зазначено, що Ярунський МНВК діє за принципом самофінансування, тобто, забезпечує фінансування витрат по організації своєї діяльності та користується майном, переданим його засновником на праві оперативного управління. Суд не дав оцінки питанню штатного розкладу КЗ Ярунський МНВК. Окрім того, зауважив, що посада керівника комунального підприємства не передбачена штатним розписом Ярунської сільської ради. Вказав, що до повноважень Ярунської сільської ради не входить нарахування та виплата заробітної плати керівникам комунальних підприємств.

Представник відповідача вважає помилковим висновок суду про те, що між сторонами у справі з 02 вересня 2019 року виникли трудові відносини, оскільки позивачка відмовилась від оформлення трудових відносин і укладання контракту, як передбачено статутом. На його думку, суд також не встановив чи до належного відповідача заявлено позовні вимоги у справі та чи є вони обґрунтованими.

В судовому засіданні представники відповідача апеляційну скаргу підтримали.

ОСОБА_1 надіслала заяву про розгляд справи без її участі, просила залишити апеляційну скаргу без задоволення, вказала, що посилання відповідача про те, що вона не перебувала з ним у трудових відносинах спростовується тим, що 02.09.2019 та 03.09.2019 вона подавала документи державному реєстратору для проведення реєстраційних дій, отримувала виписки, інше, виконувала роботу директора, тобто приступила до роботи, але заробітної плати не отримувала. Також вказала, що рішення про призначення керівником або про тимчасове виконання обов`язків керівника юридичної особи, ухвалюється власником юридичної особи, оплата праці такого керівника визначається у відповідному рішенні (наказі, рішенні загальних зборів) або відповідно до посадового окладу, який передбачений локальними актами. Вчиненням реєстраційної дії з внесенням запису про призначення керівника до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань незалежно від форми власності, надає рішенням такого, керівники юридичної сили. Внесення цих даних до реєстру є підтвердженням правомочності керівника здійснювати владно-розпорядчі (публічна служба) або управлінські (господарські товариства) функції, а саме: вчиняти правочини від імені юридичної особи, право підпису фінансових та банківських документів, у тому числі, приймати та звільняти найманих працівників тощо. Відповідно звільнення керівника автоматично повинно супроводжуватися внесення змін до реєстру. У випадку звільнення керівника, про це вносяться відповідні зміни до реєстру датою видачі наказу про звільнення. Тільки за умови успішного оскарження наказу чи рішення про звільнення, можна говорити про внесення даних до реєстру. Не може на час спору між власником та керівником юридична особа залишатися без керівництва.

Заслухавши пояснення учасників справи, які з`явились у судове засідання, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з огляду на наступне.

Судом першої інстанції встановлено, що рішенням Ярунської сільської ради №699 від 23.08.2019 Ярунський МНВК із спільної комунальної власності територіальних громад сіл, селищ Новоград-Волинського району прийнято у комунальну власність Ярунської територіальної громади та затверджено Статут КЗ Ярунської сільської ради «Ярунський МНВК» в новій редакції (а.с. 9).

Розпорядженням сільського голови Ярунської сільської ради Новоград-Волинського району № 19/к від 02.09.2019 ОСОБА_1 прийнято на посаду директора КЗ Ярунський МНВК (а.с. 5).

Згідно виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 03.09.2019 керівником КЗ Ярунський МНВК є Сарніцька Н.І. (а.с. 8).

ОСОБА_1 13.08.2020 звернулася до голови Ярунської сільської ради та виконавчого комітету Ярунської сільської ради Новоград-Волинського району із заявою про звільнення з 27.08.2020 за ч. 3 ст. 38 КЗпП України та вимогою нарахувати і виплатити заробітну плату з урахуванням Законів України «Про оплату праці» та «Про індексацію грошових доходів населення» (а.с. 4, 6).

27.08.2020 сільським головою Ярунської сільської ради повідомлено ОСОБА_1 , що оскільки після розпорядження голови від 02.09.2019 вона не з`явилася до сільської ради, не подала заяву, не оформила трудового договору, її вимоги безпідставні. Також повідомлено, що розпорядженням Ярунського сільського голови скасовано розпорядження про прийняття її на роботу та подано до ДФС відповідні документи (а.с.7).

Із наявної у справі копії акту від 30.09.2019 судом першої інстанції також встановлено, що ОСОБА_1 не приступила до виконання обов`язків в.о. директора КЗ Ярунського МНВК з часу його передачі в комунальну власність сільської ради та не подала заяву про прийняття на роботу і трудову книжку (а.с. 41). Відповідачем також надано копію розпорядження сільського голови № 35/к від 27.08.2020 про скасування розпорядження про прийняття позивача на роботу №19/к від 02.09.2019 у зв`язку з її відмовою приступити до роботи виконувача обов`язків директора Ярунського МНВК з 02.09.2019 (а.с. 42).

Ухвалюючи рішення про задоволення позову, суд першої інстанції виходив з того, що між сторонами з 02.09.2019 виникли трудові відносини. Суд вказав, що трудовий договір укладено у письмовій формі, він оформлений розпорядженням сільського голови № 19/к від 02.09.2019, працедавцем подано відповідне повідомлення до фіскальних органів та внесено відповідні відомості до ЄДРПОУ.

При цьому, суд критично віднісся до заперечень відповідача про те, що ОСОБА_1 не приступила до роботи, вказав, що наданий акт підтверджує наявність порушення 30.09.2019, проте до працівника не було застосовано жодного дисциплінарного стягнення, а розпорядження № 35/к від 27.08.2020 про скасування розпорядження про прийняття на роботу було винесено майже через рік.

Також, суд першої інстанції зазначив, що наявність розпорядження про призначення на посаду директора обмежувало права ОСОБА_1 у постановці на облік у центр зайнятості та отримання допомоги по безробіттю чи працевлаштуванню у іншій установі.

Посилаючись на доведення наявності трудових відносин між сторонами, невиплату позивачці заробітної плати, суд вважав обґрунтованими вимоги позивачки про зобов`язання звільнення її з посади директора КЗ Ярунської сільської ради «Ярунський МНВК» з 27.08.2020 згідно поданої нею заяви та нарахування заробітної плати з урахуванням індексації.

Колегія суддів не погоджується з таким висновком суду першої інстанції з огляду на наступного.

Відповідно до частини першої статті 21 КЗпП України трудовий договір - це угода між працівником і власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом чи фізичною особою, за якою працівник зобов`язується виконувати роботу, визначену цією угодою, а власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган чи фізична особа зобов`язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін.

У частині третій статті 21 КЗпП України визначено, що контракт є особливою формою трудового договору, в якому строк його дії, права, обов`язки і відповідальність сторін (у тому числі матеріальна), умови матеріального забезпечення і організації праці працівника, умови розірвання договору, в тому числі дострокового, можуть установлюватися угодою сторін.

Відповідно до ч. ч. 1, 4 ст. 24 КЗпП України, трудовий договір укладається, як правило, в письмовій формі. Додержання письмової форми є обов`язковим при укладенні трудового договору з фізичною особою, укладенні контракту, тощо. Працівник не може бути допущений до роботи без укладення трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу, та повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування про прийняття працівника на роботу в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ст. 94 КЗпП України, заробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку власник або уповноважений ним орган виплачує працівникові за виконану ним роботу. Питання державного і договірного регулювання оплати праці, прав працівників на оплату праці та їх захисту визначається цим Кодексом, Законом України "Про оплату праці" та іншими нормативно-правовими актами.

За змістом п. 4.6 статуту КЗ Ярунської сільської ради «Ярунський МНВК, затвердженого рішенням Ярунської сільської ради №699 VII скликання від 23.08.2019, керівництво Ярунським МНВК здійснює його директор, який призначається та звільняється Ярунським сільським головою на контрактній основі з дотриманням чинного законодавства.

Разом з тим, як свідчать матеріали справи, контракт з ОСОБА_1 не укладався, заяву про прийняття її на роботу позивачка не писала. Доказів, наявності у трудовій книжці запису про прийняття її на роботу ОСОБА_1 не надала.

Як свідчить заява ОСОБА_1 від 02.10.2019 на ім`я сільського голови, вона не заперечує той факт, що заяву про прийняття на роботу вона не подавала, контракт не укладала, і не вважає себе директором Ярунського МНВК, так як призначення в трудовій книжці не записано. Також вона констатує, що виконувати обов`язки директора Ярунського МНВК згідно розпорядження, яке не бачила, не має права та не буде. Зазначає, що її самостійно сільським головою внесено до Єдиного реєстру та просить у дводенний термін зняти її з даної бази, оскільки вона втрачає трудовий стаж та не може оформитись непрацездатною. У разі невиконання її вимог, вказала на подання позову до суду (а.с. 44).

Зазначені у заяві обставини узгоджуються з наданим відповідачем актом від 30.09.2019, згідно якого ОСОБА_1 не приступила до виконання обов`язків в.о. директора КЗ Ярунського МНВК, не подала заяву про прийняття на роботу і трудову книжку.

Таким чином, ОСОБА_1 не довела належними та допустимими доказами факт трудових відносин, виконання нею трудових обов`язків, а надане нею розпорядження сільського голови № 19/к від 02.09.2019 не може бути доказом таких обставин, оскільки не створило будь-яких правових наслідків для сторін.

Внесення ОСОБА_1 03.09.2019 як керівника КЗ Ярунський МНВК до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань не може бути доказом виконання нею трудових обов`язків.

Такі реєстраційні дії з внесення запису про призначення керівника є підтвердженням правомочності останнього здійснювати владно-розпорядчі (публічна служба) або управлінські (господарські товариства) функції, а саме: вчиняти правочини від імені юридичної особи, право підпису фінансових та банківських документів, у тому числі, приймати та звільняти найманих працівників тощо. Проте, докази про здійснення таких функцій ОСОБА_1 , як керівником КЗ Ярунський МНВК, в матеріалах справи відсутні, а позивачкою не надані.

Не виключення з реєстру даних про ОСОБА_1 , як керівника закладу, не має значення для вирішення даного спору.

Таким чином підстави для задоволення позову були відсутні.

Окрім того, з огляду на положення п. 1.5. Статуту КЗ Ярунський МНВК, відповідно до якого Ярунський МНВК діє за принципом самофінансування, забезпечує фінансування витрат по організації своєї діяльності, та користується майном, переданим йому Засновником на праві оперативного управління, позов у частині зобов`язання нарахування заробітної плати та проведення розрахунку пред`явлений до неналежного відповідача.

За таких обставин, колегія суддів дійшла висновку про скасування рішення суду першої інстанції з ухваленням нового судового рішення про відмову у задоволенні позову.

Керуючись ст. ст. 367, 368, 374, 376, 381-384, 389-391 ЦПК України, суд

п о с т а н о в и в :

Апеляційну скаргу Ярунської сільської ради Новоград-Волинського району Житомирської області задовольнити.

Рішення Новоград-Волинського міськрайонного суду Житомирської області від 24 лютого 2021 року скасувати, ухваливши нове судове рішення про відмову у задоволенні позову.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь Ярунської сільської ради Новоград-Волинського району Житомирської області 2552,9 грн судових витрат.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена у касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий Судді

Повний текст постанови складений 14 червня 2021 року

СудЖитомирський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення09.06.2021
Оприлюднено16.06.2021
Номер документу97650971
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —285/4618/20

Ухвала від 13.08.2021

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Червинська Марина Євгенівна

Постанова від 09.06.2021

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Галацевич О. М.

Постанова від 09.06.2021

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Галацевич О. М.

Ухвала від 09.04.2021

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Галацевич О. М.

Ухвала від 09.04.2021

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Галацевич О. М.

Ухвала від 09.04.2021

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Галацевич О. М.

Рішення від 24.02.2021

Цивільне

Новоград-Волинський міськрайонний суд Житомирської області

Заполовська Т. Г.

Рішення від 24.02.2021

Цивільне

Новоград-Волинський міськрайонний суд Житомирської області

Заполовська Т. Г.

Ухвала від 10.12.2020

Цивільне

Новоград-Волинський міськрайонний суд Житомирської області

Заполовська Т. Г.

Ухвала від 27.11.2020

Цивільне

Новоград-Волинський міськрайонний суд Житомирської області

Заполовська Т. Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні