Рішення
від 14.06.2021 по справі 420/3235/20
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/3235/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 червня 2021 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд під головуванням судді Андрухіва В.В., за участю секретаря судового засідання Рижук В.І., представника позивача - Романенка О.Л., представника відповідача - Максименка Я.О., третя особа - не з`явилася, розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Кілійського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 2 Кілійської міської ради Одеської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Кілійська міська рада Одеської області, про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),

ВСТАНОВИВ:

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області звернулося до суду з позовом до Кілійського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №2 Кілійської міської ради Одеської області, в якому просить: застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Кілійського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №2 Кілійської міської ради Одеської області, ЄДРПОУ 34211291, юридична адреса: 68300, Одеська область, Кілійський район, місто Кілія, вулиця Миру, будинок 2,

- у спосіб: у вигляді повного зупинення експлуатації будівель Кілійського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №2 Кілійської міської ради Одеської області за адресою: 68300, Одеська область, Кілійський район, місто Кілія, вулиця Миру, 2,

- у порядок: шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій вищевказаних будівель Кілійського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №2 Кілійської міської ради Одеської області від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків наданих в акті перевірки №5 від 20.01.2020 р., до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №5 від 20.01.2020 р. за номерами: 1-9, 12, 13, 15-22, 24-32, 34-37, 42.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 16-20 січня 2020 року відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, наказу ГУ ДСНС України в Одеській області №420 від 11.12.2019 Про проведення позапланових перевірок , на підставі посвідчення на проведення перевірки №5 від 14.01.2020 року провідним інспектором Кілійського MPC ГУ ДСНС України в Одеській області здійснено позапланову перевірку Кілійського ЗЗСО І-ІІІ ступенів №2, який розташований за адресою: 68300, Одеська область, Кілійський район, місто Кілія, вулиця Миру, 2, під час якої перевірено: будівлі, споруди, приміщення, територію з метою перевірки додержання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено Акт №5 від 20.01.2020 року.

Актом №5 встановлені порушення приписів Кодексу цивільного захисту України №5403-VI, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки.

Позивач вказав, що порушення за номерами 1-9, 12, 13, 15-22, 24-32, 34-37, 42 є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей.

При такому стані цілковитого недотримання вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки на об`єкті Кілійський ЗЗСО І-ІІІ ступенів №2, гостро постає питання вірогідного виникнення пожежі чи надзвичайної ситуації, а у випадку їх фактичного настання - неминучі заподіяння шкоди здоров`ю або життю людей.

Ухвалою від 12.05.2020 року відкрито загальне позовне провадження у справі. Призначено підготовче засідання на 04 червня 2020 року о 10:00 год.

Протокольною ухвалою від 04.06.2020 року залучено до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Кілійську міську раду Одеської області.

Протокольною ухвалою від 04.06.2020 року продовжено строк підготовчого провадження у справі на 30 днів та оголошено перерву у підготовчому засіданні до 27.07.2020 року до 11:00 год.

Підготовче засідання 27.07.2020 року відкладено на 17.08.2020 року на 11:00 год. у зв`язку із знаходженням головуючого судді у відпустці.

Ухвалою від 17.08.2020 року закрито підготовче провадження і призначено справу до судового розгляду по суті на 14 вересня 2020 року о 14 год. 00 хв.

Судове засідання 14.09.2020 року відкладено на 09.10.2020 року на 10:00 год. у зв`язку із проведенням у приміщенні суду дезінфекції та протиепідемічних заходів.

Судове засідання 09.10.2020 року відкладено на 03.11.2020 року на 14:30 год.

Ухвалою від 03.11.2020 року зупинено провадження по справі до завершення обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.

У судове засідання, призначене на 03 червня 2021 року на 12:00 годину, з`явилися представник позивача та представник відповідача.

Представник третьої особи у судове засідання не з`явився, 03.06.2021 року подав клопотання про відкладення розгляду справи.

Протокольною ухвалою від 03.06.2021 року суд поновив провадження у справі за клопотанням позивача та продовжив розгляд справи за відсутності представника третьої особи.

Під час судового розгляду справи представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі з підстав, викладених в уточненій позовній заяві.

Представник відповідача проти задоволення позову заперечував та вважав позов необґрунтованим, просив у позові відмовити.

21.07.2020 року представник відповідача подав відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що форма посвідчення про проведення заходу державного нагляду (контролю) від 14.01.2020 року №5 не відповідає вимогам наказу МВС України Про затвердження уніфікованої форми акта, складеного за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, та інших форм розпорядчих документів від 17.01.2019 року №22, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 21.01.2019 року за № 73/33044.

У посвідчені зазначено, що у період з 14 січня 2020 року по 20 січня 2020 року буде проведено перевірку, а по факту перевірка проведена у період з 16 січня 2020 року по 20 січня 2020 року, чим порушено вимоги пункту 3 статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .

У посвідчені не зазначено перелік питань, які є предметом здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю), чим порушено вимоги пункту 3 статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .

Відповідач вказав, що працівник Кілійського MPC ГУ ДСНС України в Одеській області не ознайомила керівника Кілійського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступеню №2 з підставою проведення позапланового заходу, чим порушила вимоги пункту 3 статті 6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .

В акті перевірки так визначені треті особи взагалі не значаться, у місці треті особи, які брали участь у проведенні заходу державного нагляду (контролю) , чим порушено вимоги пункту 6 статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .

В акті перевірки не зазначено позиції суб`єкта господарювання щодо негативного впливу вимоги законодавства (від 1 до 4 балів), керівникам структурних підрозділів лікарні не було запропоновано це зробити, що є порушенням наказу Міністерства внутрішніх справ України від 17 січня 2019 року №22.

Відповідач зазначив, що при здійснені позапланового заходу державного нагляду (контролю) не застосовувався перелік питань, визначений додатком 14 до наказу МВС України Про затвердження уніфікованої форми акта, складеного за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, та інших розпорядчих документів від 17.01.2019 року №22.

У посвідченні зазначено, що позаплановий захід нагляду (контролю) проводився за дорученням Прем`єр-міністра України від 11.12.2019 року №44205/1/-19 за дорученням ДСНС України від 11.12.2019 року №02-17767/261, при здійснені заходу посадових осіб органу державного нагляду (контролю) не пред`явили керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі-підприємцю або уповноваженій ним особі, крім документів, передбачених цим Законом, додатково копію погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу на проведення такої перевірки, що є порушенням п. 1 статті 6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .

Відповідач вважав, що посадовими особами Кілійського MPC ГУ ДСНС України в Одеській області було здійснено позаплановий захід державного нагляду з порушеннями законодавства України.

Відповідач зазначив, що будівлі закладу побудовано у 19 столітті та експлуатуються як приміщення громадського призначення, одноповерхові ІІ-ІІІ ступеню вогнестійкості не є будівлями зі складним плануванням приміщень, відповідають будівельним нормам з евакуації людей та правилам пожежної безпеки в Україні, школа не є закладом з нічним перебуванням людей.

Тренування з евакуації учнів і персоналу проводяться регулярно із застосуванням штатної системи оповіщення (звукового сигналу).

10.07.2020 року представник третьої особи подав письмові пояснення, відповідно до яких позов не визнає. У поясненнях третя особа зазначила, що відповідно до припису Кілійського міськрайонного сектору Головного правління ДСНС України в Одеській області від 20.01.2020 року №5 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки Кілійським закладом загальної середньої освіти ІІІ ступенів №2 Кілійської міської ради Одеської області було виявлено порушення (42 пункти).

Кілійським закладом загальної середньої освіти III ступенів №2 Кілійської міської ради Одеської області частково було усунено порушення, викладені у вищезазначеному приписі.

За зверненням відповідача Кілійським міськрайонним сектором Головного управління ДСНС України в Одеській області проведено позапланову перевірку та згідно з приписом від 18.05.2020 року №20 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки Кілійським закладом загальної середньої освіти III ступенів №2 Кілійської міської ради Одеської області було встановлено, що відповідачем усунено більшу частину порушень.

До виконавчого комітету Кілійської міської ради надійшов лист директора Кілійського закладу загальної середньої освіти III ступенів №2 Кілійської міської ради Одеської області від 16.06.2020 року №245 про повідомлення, що згідно припису Кілійського міськрайонного сектору Головного управління ДСНС України в Одеській області від 18,05.2020 року №20 закладом усунено порушення частково, по п`яти пунктам порушень, усунення передбачає великих фінансових затрат, шляхом виділення коштів з бюджету Кілійської об`єднаної територіальної громади.

На даний час відповідачем та засновником вирішується питання щодо усунення порушень, які потребують значних матеріальних витрат.

Також третя особа зазначила, що питання стосовно виділення та передбачення коштів за рахунок інших надходжень для проведення обробки вогнезахисним розчином дерев`яних конструкцій горищних приміщень будівель та споруд в т.ч. у Кілійському закладі загальної середньої освіти ІІІ ступенів №2 Кілійської міської ради Одеської області, проведення робіт з проектування, установки автоматичної пожежної сигналізації, обладнання блискавко захистом будівель неодноразово розглядалося на засіданні постійної комісії з питань соціально-економічного розвитку міста, бюджету та фінансів, встановлення місцевих податків та зборів, інвестицій та зовнішньоекономічної діяльності та у зв`язку з відсутністю коштів у місцевому бюджеті не було вирішено по суті.

Третя особа вказала, що на найближчий сесії Кілійської міської ради буде розглянуто питання щодо внесення змін до рішення Кілійської міської ради від 20.12.2018 року №263- VII/О-11 Про затвердження комплексної програми цивільного захисту, техногенної пожежної безпеки та території Кілійської міської об`єднаної територіальної громади на 2019-2020 роки в частині передбачення коштів за рахунок інших надходжень для проведення обробки вогнезахисним розчином дерев`яних конструкцій горищних приміщень будівель та споруд в т.ч. у Кілійському закладі загальної средньої освіти III ступенів №2 Кілійської міської ради Одеської області, проведення робіт з проектування, установки автоматичної пожежної сигналізації, обладнання блискавко захистом будівель.

У разі наявності коштів у місцевому бюджеті або за рахунок інших надходжень дане питання буде урегульовано згідно з вимогами чинного законодавства України.

Заслухавши вступне слово представника позивача та представника відповідача, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, суд встановив наступні обставини.

Наказом начальника ГУ ДСНС України в Одеській області "Про проведення позапланових перевірок" на виконання доручення Прем`єр-міністра України від 11.12.2019 року №44205/1/1-19 та доручення ДСНС України від 11.12.2019 року №02-17767/261 «Про позапланові перевірки» , у зв`язку з ситуацією, яка склалася внаслідок пожежі в Державному вищому навчальному закладі «Одеський коледж економіки, права та готельно-ресторанного бізнесу» , розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Троїцька, 25, з метою здійснення контролю за виконанням вимог КЦЗУ, інших законодавчих та нормативних, нормативно-правових актів у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки і керуючись ст.6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", 11.12.2020 року прийнято наказ №420 (з основної діяльності), яким наказано здійснити позапланові заходи державного нагляду (контролю) за додержанням (виконанням) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки закладів, установ та організацій з масовим перебуванням людей - дитячих садочків, шкіл, професійно-технічних і вищих навчальних закладів, гуртожитків, установ охорони здоров`я та соціального захисту, державних об`єктів критичної і транспортної інфраструктури, у тому числі торговельно-розважальних закладів, віднесених до СС-2 та СС-3 класів наслідків (відповідальності) будівель або споруд у визначені терміни та виключно посадовими особами згідно додатку (а.с. 11, т. 1).

14.01.2020 року начальником Кілійського МРС ГУ ДСНС України в Одеській області видано посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) №5 на проведення позапланової перевірки приміщень та території Кілійського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 2 Кілійської міської ради Одеської області, розташованого за адресою: 68300, Одеська область, Кілійський район, м. Кілія, вул. Миру, 2 (а.с. 12, т. 1).

За результатами проведення уповноваженою посадовою особою позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, відповідачем складено акт від 20 січня 2020 року №5 (а.с. 13-22, т. 1).

За результатами перевірки відповідача встановлено наступні порушення, зокрема:

1) ст.20 КЦЗУ, п.2 розділу II ППБУ - на об`єкті відповідним документом (наказом, інструкцією) не встановлений протипожежний режим;

2) ст.20 КЦЗУ, п.4 розділу II ППБУ - не розроблено, для кожного приміщення об`єкта, інструкції про заходи пожежної безпеки;

3) ст.20 КЦЗУ, п.6 розділу II ППБУ - план (схема) евакуації людей на випадок пожежі не доопрацьований;

4) ст.20 КЦЗУ, п.7 розділу II ППБУ - біля телефону відсутня табличка з зазначенням номеру телефону для виклику пожежно-рятувального підрозділу;

5) ст.20 КЦЗУ, п.8 розділу II ППБУ - приміщення не забезпечені відповідними знаками безпеки згідно з ДСТУ ISO 6309:2007 "Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір" (ISO 6309:1987, IDT) та ГОСТ 12.4.026-76 "ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности" (мовою оригіналу);

6) ст.20 КЦЗУ, п.15 розділу II ППБУ - особи, яких приймають на роботу, пов`язану з підвищеною пожежною небезпекою не пройшли спеціальне навчання (пожежно-технічний мінімум);

7) ст.20 КЦЗУ, п.16 розділу II ППБУ - посадові особи не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у встановленому порядку;

8) ст.20 КЦЗУ, п.22 розділу II ППБУ - при експлуатації об`єкту дозволяється зменшення рівня пожежної безпеки, яке було встановлено при будівництві об`єкту шляхом оздоблення стін та стелі горючими матеріалами;

9) ст.20 КЦЗУ, п.п. 2.5 п.2 розділу IIІ ППБУ - не проведено вогнезахисну обробку дерев`яних елементів горищних приміщень;

12) ст.20 КЦЗУ, п.2.12 розділу IIІ ППБУ - дозволяється використання технічних приміщень, електрощитових не за призначенням та захаращення сторонніми предметами;

13) ст.20 КЦЗУ, п.2.16 розділу IIІ ППБУ - на вікнах приміщень навчального закладу наявні глухі грати;

15) ст.20 КЦЗУ, п.2.26 розділу IIІ ППБУ - у приміщені, який має один евакуаційний вихід дозволяється одночасно розміщувати більше 50 осіб;

16) ст.20 КЦЗУ, п.2.27 розділу IIІ ППБУ - дозволяється замикання дверей евакуаційних виходів, за наявності людей у приміщенні (будівлі) на ключ;

17) ст.20 КЦЗУ, п.2.31 розділу IIІ ППБУ - не забезпечено евакуаційним освітленням сходові клітки, внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації;

18) ст.20 КЦЗУ, п.1.2 глави 1 розділу IV ППБУ - електричні машини, апарати, обладнання, електропроводи та кабелі не обладнано апаратурою захисту від струпів короткого замикання та інших аварійних режимів;

19) ст.20 КЦЗУ, п.1.4 глави 1 розділу IV ППБУ - дозволяється використання саморобних не каліброваних плавких вставок;

20) ст.20 КЦЗУ, п.1.6 глави 1 розділу IV ППБУ - з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів здійснюється за допомогою скрутки;

21) ст.20 КЦЗУ, п.1.8 глави 1 розділу IV ППБУ - дозволяється улаштування та експлуатація тимчасових електромереж;

22) ст.20 КЦЗУ, п.1.12 глави 1 розділу IV ППБУ - не забезпечено відстань відкритого прокладених незахищених проводів та захищених проводів (кабелів) з оболонками з горючих матеріалів не менше 0,01 метра;

24) ст.20 КЦЗУ, п.1.17 глави 1 розділу IV ППБУ - дозволяється розташування електророзеток вимикачів та інших подібних апаратів на горючій основі;

25) ст.20 КЦЗУ, п.1.18 глави 1 розділу IV ППБУ - дозволяється: застосування несертифікованих подовжувачів, які не відповідають вимогам ПУЕ, що пред`являються до переносних (пересувних) електропроводок; використання побутових несертифікованих електронагрівальних приладів без негорючих теплоізоляційних підставок та в місцях (приміщеннях), де їх застосування заборонено; застосування для опалення приміщення несертифікованого електронагрівального обладнання; користування пошкодженими розетками, вимикачами та іншими електровиробами; підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи, експлуатація їх зі знятими ковпаками (розсіювачами); складування горючих матеріалів на відстані менше 1 метра від електроустаткування та на та під електрощитами;

26) ст.20 КЦЗУ, п.1.20 глави 1 розділу IV ППБУ - не проведено замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання;

27) ст.20 КЦЗУ, п.1.21 глави 1 розділу IV ППБУ - не виконано захист будівель, споруд від прямих попадань блискавки і вторинних її прояв;

28) ст.20 КЦЗУ, п.1.24 глави 1 розділу IV ППБУ - приміщення електрощитової не відокремлене протипожежними перешкодами відповідно до вимог ДБН В.1.1-7-2002 Пожежна безпека об`єктів будівництва ;

29) ст.20 КЦЗУ, п.2.8 глави 2 розділу IV ППБУ - на горищах димові труби і стіни, в яких проходять димові канали не побілено;

30) ст.20 КЦЗУ, п.2.26 глави 2 розділу IV ППБУ - лінії живлення до кожного побутового кондиціонера, групи кондиціонерів не забезпечено автономними пристроями електричного захисту не залежно від наявності захисту на загальній лінії, яка живить групу кондиціонерів;

31) ст.20 КЦЗУ, п.1.2 глави 1 розділу V ППБУ - приміщення об`єкту не обладнані системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ;

32) ст.20 КЦЗУ, п.2.1 (2) глави 2 розділу V ППБУ - пожежний резервуар не обладнано пристроєм для забору води пожежним автомобілем;

34) ст.20 КЦЗУ, п.3.9 глави 3 розділу V ППБУ - вибирання типу та визначення необхідної кількості вогнегасників здійснено не враховуючи фізико-хімічні та пожежонебезпечні властивості горючих речовин і матеріалів;

35) ст.20 КЦЗУ, п.3.10 глави 3 розділу V ППБУ - для зазначення місцезнаходження первинних засобів пожежогасіння не встановлено вказівні знаки згідно з ДСТУ ISO 6309:2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки . Знаки не розміщені на видимих місцях на висоті 2 - 2,5 м від рівня підлоги як усередині, так і поза приміщеннями. Переносні вогнегасники не розміщені шляхом навішування на вертикальні конструкції на висоті не більше 1,5 м від рівня підлоги до нижнього торця вогнегасника і на відстані від дверей, достатній для її повного відчинення;

36) ст.20 КЦЗУ, п.3.11 глави 3 розділу V ППБУ - на території пожежний щит (ПЩ) не укомплектований первинними засобами пожежогасіння та протипожежним інвентарем з розрахунку згідно норм належності (вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., негорючого теплоізоляційного матеріалу, розміром 2 х 2 м - 1 шт., гаки - 3 шт., лопати - 2 шт., ломи - 2 шт., сокири - 2 шт.) на кожний щит;

37) ст.20 КЦЗУ, п.3.17 глави 3 розділу V ППБУ - не проведено технічне обслуговування наявних вогнегасників відповідно до Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників, затверджених наказом МВС України від 15.01.2018 року № 25, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 23 лютого 2018 року за № 225/3167729, а також ДСТУ 4297-2004 Технічне обслуговування вогнегасників. Загальні технічні вимоги ;

42) п.2 ч.1 ст.20 КЦЗУ - працюючий персонал не забезпечений засобами радіаційного та хімічного захисту згідно вимог.

20.01.2020 року посадовою особою Кілійського МРС ГУ ДСНС України в Одеській області складено протокол ОД №008138 про адміністративне правопорушення за ст.175 КУпАП відносно директора Кілійського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 2 Кілійської міської ради Одеської області (а.с. 23, т. 1).

Постановою ОД №008138 від 20.01.2020 року директора Кілійського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 2 Кілійської міської ради Одеської області ОСОБА_1 притягнуто до адміністративної відповідальності, передбаченої ст.175 КУпАП (а.с. 24, т. 1).

У подальшому, під час розгляду справи в суді, за заявою відповідача позивачем повторно проведено перевірку Кілійського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 2 Кілійської міської ради Одеської області.

За результатами повторного проведення уповноваженою посадовою особою позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, відповідачем складено акт від 14 травня 2021 року №18 (а.с. 68-75, т. 2).

За результатами повторної перевірки відповідача залишилися не усунутими наступні порушення:

1) ст.20 КЦЗУ, п.п. 2.5 п.2 розділу ІІІ ППБУ - не проведено вогнезахисну обробку дерев`яних елементів горищних приміщень;

2) ст.20 КЦЗУ, п.1.2 глави 1 розділу V ППБУ - приміщення об`єкту не обладнані системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ;

3) п.2 ч.1 ст.20 КЦЗУ - працюючий персонал не забезпечений засобами радіаційного та хімічного захисту згідно вимог.

Таким чином, зі змісту акту від 14 травня 2021 року №18 вбачається, що з переліку тих порушень, що стали підставою для звернення позивача до суду відповідно до акту від 20 січня 2020 року №5, залишилися неусунутими лише порушення №№ 9, 31, 42.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст.1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» , державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Згідно абзаців 1, 4 ч.1 ст.6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» , підставами для здійснення позапланових заходів є: подання суб`єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням; перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю).

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст.7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» , для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.

Відповідно до ч.7 ст.7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» , на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Згідно з п.п.57 п.4 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Указом Президента України №20/2013 від 16.01.2013 року «Про деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій» , Державна служба з надзвичайних ситуацій України відповідно до покладених на неї завдань організовує та проводить перевірки додержання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, організації виконання заходів щодо захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру на підприємствах, в установах, організаціях, що входять до складу залізничного, автомобільного, авіаційного, морського та річкового транспорту, на базах, складах, арсеналах зберігання та у місцях виробництва, утилізації ракетно-артилерійського озброєння, компонентів рідкого ракетного палива.

Відповідно до Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, затвердженого наказом ДСНС України №175 від 13.04.2016 року, Головне управління ДСНС України в Одеській області відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, іншими суб`єктами господарювання, а також громадянами України, іноземцями та особами без громадянства.

Відповідно до ч.1 ст.20 Кодексу цивільного захисту України, до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить: 1) забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання; 2) забезпечення відповідно до законодавства своїх працівників засобами колективного та індивідуального захисту; 3) розміщення інформації про заходи безпеки та відповідну поведінку населення у разі виникнення аварії; 4) організація та здійснення під час виникнення надзвичайних ситуацій евакуаційних заходів щодо працівників та майна суб`єкта господарювання; 5) створення об`єктових формувань цивільного захисту відповідно до цього Кодексу та інших законодавчих актів, необхідної для їх функціонування матеріально-технічної бази і забезпечення готовності таких формувань до дій за призначенням; 6) створення диспетчерських служб відповідно до цього Кодексу та інших законів, необхідних для забезпечення безпеки об`єктів підвищеної небезпеки; 7) проведення оцінки ризиків виникнення надзвичайних ситуацій на об`єктах суб`єкта господарювання, здійснення заходів щодо неперевищення прийнятних рівнів таких ризиків; 8) здійснення навчання працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної та пожежної безпеки; 9) декларування безпеки об`єктів підвищеної небезпеки; 10) розроблення планів локалізації та ліквідації наслідків аварій на об`єктах підвищеної небезпеки; 11) проведення об`єктових тренувань і навчань з питань цивільного захисту; 12) забезпечення аварійно-рятувального обслуговування суб`єктів господарювання відповідно до вимог статті 133 цього Кодексу; 13) здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій; 14) забезпечення безперешкодного доступу посадових осіб органів державного нагляду, працівників аварійно-рятувальних служб, з якими укладені угоди про аварійно-рятувальне обслуговування суб`єктів господарювання, для проведення обстежень на відповідність протиаварійних заходів планам локалізації і ліквідації наслідків аварій на об`єктах підвищеної небезпеки та потенційно небезпечних об`єктах, сил цивільного захисту - для проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт у разі виникнення надзвичайних ситуацій; 15) забезпечення дотримання вимог законодавства щодо створення, зберігання, утримання, використання та реконструкції захисних споруд цивільного захисту; 16) здійснення обліку захисних споруд цивільного захисту, які перебувають на балансі (утриманні); 17) дотримання протиепідемічного, протиепізоотичного та протиепіфітотичного режиму; 18) створення і використання матеріальних резервів для запобігання та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій; 19) розроблення заходів щодо забезпечення пожежної безпеки, впровадження досягнень науки і техніки, позитивного досвіду із зазначеного питання; 20) розроблення і затвердження інструкцій та видання наказів з питань пожежної безпеки, здійснення постійного контролю за їх виконанням; 21) забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки; 22) утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням; 23) здійснення заходів щодо впровадження автоматичних засобів виявлення та гасіння пожеж і використання для цієї мети виробничої автоматики; 24) своєчасне інформування відповідних органів та підрозділів цивільного захисту про несправність протипожежної техніки, систем протипожежного захисту, водопостачання, а також про закриття доріг і проїздів на відповідній території; 25) виконання інших завдань і заходів у сфері цивільного захисту, передбачених цим Кодексом та іншими законодавчими актами.

Згідно ст.40 Кодексу цивільного захисту України, навчання працюючого населення діям у надзвичайних ситуаціях є обов`язковим і здійснюється в робочий час за рахунок коштів роботодавця за програмами підготовки населення діям у надзвичайних ситуаціях, а також під час проведення спеціальних об`єктових навчань і тренувань з питань цивільного захисту.

Порядок організації та проведення спеціальних об`єктових навчань і тренувань з питань цивільного захисту визначається центральним органом виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту.

Для отримання працівниками відомостей про конкретні дії у надзвичайних ситуаціях з урахуванням особливостей виробничої діяльності суб`єкта господарювання у кожному суб`єкті господарювання обладнується інформаційно-довідковий куточок з питань цивільного захисту.

Особи під час прийняття на роботу та працівники щороку за місцем роботи проходять інструктаж з питань цивільного захисту, пожежної безпеки та дій у надзвичайних ситуаціях.

Особи, яких приймають на роботу, пов`язану з підвищеною пожежною небезпекою, мають попередньо пройти спеціальне навчання (пожежно-технічний мінімум). Працівники, зайняті на роботах з підвищеною пожежною небезпекою, один раз на рік проходять перевірку знань відповідних нормативних актів з пожежної безпеки, а посадові особи до початку виконання своїх обов`язків і періодично (один раз на три роки) проходять навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки.

Допуск до роботи осіб, які не пройшли навчання, інструктаж і перевірку знань з питань цивільного захисту, зокрема з пожежної безпеки, забороняється.

Програми навчання з питань пожежної безпеки погоджуються з центральним органом виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту.

Відповідно до ст.66 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Згідно п.12 ч.1 ст.67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відповідно до ч.1 ст.68 Кодексу цивільного захисту України, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у т.ч. невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.

Згідно ч.2 ст.68 Кодексу цивільного захисту України, у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Відповідно до ч.1 ст.70 Кодексу цивільного захисту України, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Згідно ч.2 ст.70 Кодексу цивільного захисту України, повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Суд погоджується з доводами позивача, що порушення, визначені в акті перевірки від 14 травня 2021 року №18 за №№ 1, 3 (відповідно до акту від 20 січня 2020 року №5 - порушення за №№ 9, 31), є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей.

Суд зазначає, що за викладених обставин учні та працівники Кілійського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 2 Кілійської міської ради Одеської області постійно перебувають в умовах, коли існує реальна загроза їх життю та здоров`ю через невиконання відповідачем вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту.

Відповідно до ч.3 ст.55 Кодексу цивільного захисту України, забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

Положеннями ст.3 Конституції України передбачено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

При цьому стосовно порушення, визначеного в акті перевірки від 14 травня 2021 року за №3 (відповідно до акту від 20 січня 2020 року №5 - порушення №42), відповідно до якого працюючий персонал не забезпечений засобами радіаційного та хімічного захисту згідно вимог, суд зазначає, що дане порушення є формальним та не впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що може спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, і також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей.

При цьому суд погоджується з доводами відповідача, що вимога з забезпечення засобами радіаційного та хімічного захисту працюючого персоналу втрачає сенс, якщо такими ж засобами захисту не забезпечені учні закладу освіти. Одночасно, позивачем вимоги щодо забезпечення засобами радіаційного та хімічного захисту учнів школи взагалі не висувалися.

З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги ГУ ДСНС України в Одеській області підлягають частковому задоволенню шляхом застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Кілійського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №2 Кілійської міської ради Одеської області, ЄДРПОУ 34211291, юридична адреса: 68300, Одеська область, Кілійський район, місто Кілія, вулиця Миру, будинок 2, у вигляді повного зупинення експлуатації будівель Кілійського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №2 Кілійської міської ради Одеської області за адресою: 68300, Одеська область, Кілійський район, місто Кілія, вулиця Миру, 2, шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій вищевказаних будівель Кілійського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №2 Кілійської міської ради Одеської області від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків, вказаних в акті перевірки №5 від 20.01.2020 р., до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №5 від 20.01.2020 р. за номерами: 9, 31.

Доводи відповідача щодо відсутності підстав для проведення позапланової перевірки та допущення позивачем процедурних порушень під час перевірки суд вважає безпідставними та необґрунтованими, оскільки вони спростовуються наданими позивачем документами: наказом ГУ ДСНС України в Одеській області № 420 від 11.12.2019 року, в якому зазначено підстави для проведення позапланового заходу, посвідченням на проведення заходу державного нагляду (контролю) № 5 від 14.01.2020 року.

Посилання відповідача на те, що захід було проведено не з 14.01.2020 по 20.01.2020, як зазначено у посвідченні, а з 16.01.2020 по 20.01.2020, суд до уваги не бере, оскільки це не є порушенням вимог Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» , тому як перевірка була проведена в межах періоду, визначеного у направленні.

Інші доводи відповідача висновків суду щодо наявності підстав для застосування заходів реагування, про які просить позивач, не спростовують, а тому не беруться судом до уваги.

Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ч.1 ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

За таких обставин, позовні вимоги Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області підлягають частковому задоволенню.

Керуючись ст.ст. 2, 5-6, 9, 72, 77, 90, 241-246, п.15.5 ч.1 розділу VII КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

Позовну заяву Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області (адреса: вул. Прохорівська, 6, м. Одеса, 65091, код ЄДРПОУ 38643633) до Кілійського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 2 Кілійської міської ради Одеської області (адреса: вул. Миру, 2, м. Кілія, Кілійський район, Одеська область, 68300, код ЄДРПОУ 34211291), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Кілійська міська рада Одеської області (адреса: вул. Миру, 57, м. Кілія, Кілійський район, Одеська область, 68300, код ЄДРПОУ 25426148) - задовольнити частково.

Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Кілійського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №2 Кілійської міської ради Одеської області, ЄДРПОУ 34211291, юридична адреса: 68300, Одеська область, Кілійський район, місто Кілія, вулиця Миру, будинок 2, у вигляді повного зупинення експлуатації будівель Кілійського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №2 Кілійської міської ради Одеської області за адресою: 68300, Одеська область, Кілійський район, місто Кілія, вулиця Миру, 2, шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій вищевказаних будівель Кілійського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №2 Кілійської міської ради Одеської області від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків, вказаних в акті перевірки №5 від 20.01.2020 р., до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №5 від 20.01.2020 р. за номерами: 9, 31.

У задоволенні решти позову - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги через Одеський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Повний текст рішення складено 14 червня 2021 року.

Суддя В.В. Андрухів

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.06.2021
Оприлюднено16.06.2021
Номер документу97659664
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/3235/20

Постанова від 30.09.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Постанова від 30.09.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 23.07.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 23.07.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Рішення від 14.06.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Андрухів В.В.

Ухвала від 03.11.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Андрухів В.В.

Ухвала від 17.08.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Андрухів В.В.

Ухвала від 12.05.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Андрухів В.В.

Ухвала від 17.04.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Андрухів В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні