Рішення
від 07.06.2021 по справі 922/375/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"07" червня 2021 р.м. ХарківСправа № 922/375/21

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Рильової В.В.

при секретарі судового засідання Сіліній М.Г.

розглянувши в порядку загального позовного провадження справу

за позовом Харківської міської ради, місто Харків до Товариства з обмеженою відповідальністю "Мобильсервіс", місто Харків про внесення змін до договору оренди землі за участю представників:

позивача - Шафоростова А.А., посвідчення № 177;

відповідача - не з`явився;

ВСТАНОВИВ:

Харківська міська рада (позивач) звернулася до Господарського суду Харківської області з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Мобильсервіс" про внесення змін до Договору оренди землі від 12.04.2019 (номер запису про інше речове право: 31487963 від 04.05.2019) шляхом визнання укладеною Додаткової угоди до вказаного Договору оренди землі з 01.01.2020 у запропонованій позивачем редакції. Позовні вимоги обґрунтовано зміною розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки на підставі рішення Харківської міської ради "Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки міста Харкова станом на 01.01.2018" від 27.02.2019 № 1474/19.

Ухвалою Господарського суду Харківської області від 12 лютого 2021 року позовну заяву Харківської міської ради прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі № 922/375/21; постановлено розглядати справу за правилами загального позовного провадження.

Розгляд справи № 922/375/21 в підготовчому засіданні неодноразово відкладався задля забезпечення принципу змагальності та реалізації прав сторін на повне та об`єктивне встановлення всіх обставин справи. Товариство з обмеженою відповідальністю "Мобильсервіс" наданими відповідачу процесуальними правами не скористалося.

За результатами підготовчого засідання 19.04.2021 у справі № 922/375/21 Судом постановлено ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 11 травня 2021 року, на підставі частини другої статті 185, частини першої статті 195 Господарського процесуального кодексу України. Відповідну ухвалу постановлено без виходу до нарадчої кімнати та занесено до протоколу підготовчого засідання у справі № 922/375/21.

У визначений день та час учасники справи своїх представників в судове засідання не направили; про причини неявки сторони не повідомляли. З метою недопущення порушення прав сторін в судовому засіданні у справі № 922/375/21 оголошено перерву до 24 травня 2021 року, про що Судом постановлено ухвалу.

В судовому засіданні 24.05.2021 судом також оголошено перерву до 07 червня 2021 року о 12:30 годині, на підставі статті 216 Господарського процесуального кодексу України. Відповідну ухвалу постановлено без виходу до нарадчої кімнати та занесено до протоколу судового засідання у справі № 922/375/21.

Представник позивача - Харківської міської ради, який брав участь в судовому засіданні 07.06.2021, позовні вимоги підтримував в повному обсязі та просив суд їх задовольнити з підстав, викладених у позовній заяві.

Представник відповідача в судове засідання не з`явився, про причини неявки суд не повідомив. З матеріалів справи вбачається, що всі поштові відправлення Господарського суду Харківської області у справі № 922/375/21 (ухвали в паперовій формі) надіслано рекомендованими листами з повідомленням про вручення за адресою Товариства з обмеженою відповідальністю "Мобильсервіс" (код ЄДРПОУ 22614607), вказаною у позовній заяві, яка також співпадає з юридичною адресою згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань: 61174, місто Харків, проспект Перемоги, будинок 51. Однак, зазначені відправлення не вручено адресатові та повернуто до суду із позначкою "адресат відсутній за вказаною адресою" (довідки відділення поштового зв`язку Укрпошти). Жодних відомостей щодо інших засобів зв`язку із ТОВ "Мобильсервіс" матеріали справи не містять.

Отже, суд належним чином виконав вимоги Господарського процесуального кодексу України щодо направлення процесуальних документів учасникам справи з метою належного їх повідомлення про дату, час та місце проведення судового засідання; відповідач мав достатньо часу підготувати заперечення на позовну заяву і визнається таким, що був належним чином повідомлений про дату, час та місце розгляду справи (згідно пункту 5 частини шостої статті 242 ГПК України).

Враховуючи те, що неявка учасників справи в судове засідання, відповідно до приписів частини першої статті 202 Господарського процесуального кодексу України, не перешкоджає розгляду справи по суті, а також приймаючи до уваги обмежені строки розгляду справи по суті, визначені частиною другою статті 195 Господарського процесуального кодексу України, суд вважає за можливе розглянути справу № 922/375/21 за відсутності представника ТОВ "Мобильсервіс".

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши надані суду докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

На підставі рішення 24 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 19.12.2018 року № 1370/18 "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для експлуатації та обслуговування будівель та споруд" між Харківською міською радою (Орендодавцем) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Мобильсервіс" (Орендарем) було укладено Договір оренди землі від 20 квітня 2019 року, відповідно до умов якого Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, яка знаходиться: м. Харків, просп. Перемоги, 51.

Номер та дата запису про інше речове право: 31487963 від 04.05.2019.

В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,3442 га, у т.ч. інших угідь 0,3442 га. (пункт 2 Договору оренди землі).

Згідно пункту 5 Договору оренди землі нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату укладення Договору згідно з витягом (дата формування витягу 19.12.2018 року) становить 8 669 297 гривень.

Пунктом 9 Договору оренди землі визначено, що орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок Державного казначейства у Харківській області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки. Розмір орендної плати за земельну ділянку на рік згідно з розрахунком № 28/19 16.01.2019 року становить: 7,2% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки і складає 624189,38 гривень; розмір орендної плати за земельну ділянку в місяць становить: 52 015,78 гривень.

Згідно з пунктом 10 Договору оренди землі Орендар самостійно здійснює обчислення орендної плати за землю з урахуванням індексації нормативної грошової оцінки, визначеної законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами.

Пунктом 13 Договору оренди землі встановлено, що розмір орендної плати переглядається у разі: а) зміни умов господарювання, передбачених договором; б) зміни граничних розмірів орендної плати, визначених податковим кодексом України, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; в) зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної та комунальної власності; г) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами; д) в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до пункту 36 Договору оренди землі зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується в судовому порядку.

Як вбачається з матеріалів справи, рішенням Харківської міської ради від 27.02.2019 №1474/19 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2018 (пункт 1 рішення) та встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2018 застосовується з 01 січня 2020 року (пункт 2 рішення).

Відповідно до Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2018 базова вартість одного квадратного метра земель міста Харкова станом на 01.01.2018 становить 639,78 гривень і підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

Попередня базова вартість 1 кв.м. землі у місті Харкові була визначена станом на 01.01.2013 на підставі рішення Харківської міської ради від 03.07.2013 № 1209/13 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року", рішень Харківської міської ради від 25.09.2013 року № 1269/13 "Про затвердження "Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013" та була введена в дію з 01.01.2014 і складала за останні три роки (з урахуванням індексації) 552,43 грн./м.кв.

Рішенням Харківської міської ради від 18.12.2019 № 1908/19 "Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2018" встановлено, що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2018" вводиться в дію з 01.01.2020 (пункт 2 рішення). Зміни до договорів оренди землі, пов`язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі, крім тих договорів оренди землі, що укладені за типовою формою, затвердженою рішенням 26 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 17.04.2019 № 1554/19 "Про затвердження Положення про оренду землі в м. Харкові".

Пунктом 1.4 вищевказаного Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2018 (далі - Порядок впровадження) встановлено, що відповідно до Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2018 базова вартість одного квадратного метра земель міста Харкова станом на 01.01.2018 становить 639,78 гривень і підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

З матеріалів позовної заяви також вбачається, що рішенням Харківської міської ради від 17.04.2019 № 1554/19 затверджено Положення про оренду землі в м. Харкові, додатком до якого встановлена типова форма договору оренди землі для земельних ділянок комунальної власності міста Харкова, що була розроблена та складена на підставі Типового договору оренди землі, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 № 220 (зі змінами та доповненнями).

Пунктами 7.3 та 7.4 Положення про оренду землі передбачено, що усі зміни до договорів оренди землі, пов`язані з приведенням їх у відповідність до вимог цього Положення, здійснюються шляхом укладання додаткових угод до таких договорів (пункт 7.3 Положення). Порядок зміни, поновлення, припинення договорів оренди землі, укладених до набрання чинності цим Положенням, здійснюються в порядку, визначеному даним Положенням, з урахуванням особливостей, встановлених відповідними договорами (пункт 7.4 Положення).

Крім цього, рішенням 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 №41/08 "Про затвердження Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. Харкові" визначено порядок розрахунку розміру орендної плати за земельні ділянки комунальної власності м. Харкова та встановлені ставки річної орендної плати, які необхідно застосовувати при розрахунку розміру орендної плати при укладанні договорів оренди землі та внесені до них змін.

Згідно статті 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Звертаючись до суду із даним позовом Харківська міська рада зазначає, що внаслідок зміни розміру нормативної грошової оцінки земель міста Харкова, яку введено в дію з 01 січня 2020 року, змінився також і розмір орендної плати за користування землею на території м. Харкова, передбачений договорами оренди землі у грошовій формі, а тому плата за землю у вигляді орендної плати повинна бути змінена і сплачуватись зміненою з 01 січня 2020 року, тобто з дати введення в дію нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2018 на підставі рішення Харківської міської ради від 18.12.2019 №1908/19 "Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2018".

Згідно з пунктом 2.1 та 2.2 Порядку впровадження зміна нормативної грошової оцінки земель міста Харкова відповідно до рішення Харківської міської ради є підставою для внесення змін до договорів оренди землі, крім договорів оренди землі, що укладені за типовою формою, затвердженою рішенням 26 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 17.04.2019 № 1554/19 "Про затвердження Положення про оренду землі в м. Харкові" (пункт 2.1).

Пунктом 2.2. Порядку впровадження передбачено, що зміни до договору оренди землі оформлюються додатковою угодою

Підготовка додаткової угоди здійснюється Департаментом земельних відносин Харківської міської ради, який вживає заходи щодо: отримання витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок та витягів з Державного земельного кадастру про земельну ділянку; проведення робіт з виконання розрахунків розміру орендної плати за договорами оренди землі; проведення робіт щодо підготовки додаткових угод до договорів оренди землі; підготовки листів-пропозицій орендарям земельних ділянок щодо внесення змін до договорів оренди землі; підготовки листів-повідомлень до Державної податкової служби щодо зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру ставки орендної плати (%) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до укладених додаткових угод до договорів оренди землі; передачі до Юридичного департаменту Харківської міської ради документів щодо укладання додаткових угод до договорів оренди землі для проведення перевірки на відповідність чинному законодавству та візування директором Юридичного департаменту; підготовки та передачі примірників додаткових угод до договорів оренди землі на підпис міському голові та орендарям; формування пакетів документів (справ) для передачі їх до суб`єктів державної реєстрації прав та державних реєстраторів; формування пакетів документів (справ) та передачі їх до Юридичного департаменту Харківської міської ради для вжиття заходів щодо внесення змін до договору оренди землі в судовому порядку у разі непідписання орендарями додаткових угод.

На підставі вищевказаних рішень Харківської міської ради Департаментом земельних відносин Харківської міської ради було:

- одержано Витяг від 29.01.2020 НВ-0004475042020 з Державного земельного кадастру про земельну ділянку кадастровий номер: 6310136300:13:049:0009 площею 0,3442 га по просп. Перемоги, 51 відповідно до якого зазначена земельна ділянка та право її оренди зареєстровано у Державному земельному кадастрі за ТОВ "Мобільсервіс";

- одержано Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер: 6310136300:13:049:0009 (від 09.06.2020 3352/176-20):

- виконано розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності станом на 01 січня 2018 року.

На підставі вказаних документів Департаментом земельних відносин підготовлено Додаткову угоду до Договору оренди землі (у 2-ох примірниках), яку разом із листом-пропозицією від 23.06.2020 за № 4853/0/225-20 та розрахунком розміру орендної плати (у двох примірниках) рекомендованим поштовим відправленням направлено на адресу Відповідача з пропозицією підписати та у 20-ти денний термін направити до Департаменту для забезпечення державної реєстрації згідно з вимогами чинного законодавства.

Одержання вказаного листа Відповідачем підтверджується копією відповідного поштового відправлення, що додано до матеріалів справи. Однак, вимоги виконавчого органу Харківської міської ради ТОВ "Мобільсервіс" було проігноровано, у встановлений термін відповідь на лист-пропозицію до Харківської міської ради направлено не було.

На переконання позивача, ухилення ТОВ "Мобільсервіс" від підписання додаткової угоди до договору оренди землі завдає значних збитків територіальній громаді міста Харкова у вигляді неодержаного доходу за користування земельною ділянкою комунальної власності.

Крім того, позивач звертає увагу на те, що Постановою Кабінету Міністрів України (далі - КМУ) від 03.03.2004 № 220 "Про затвердження Типового договору оренди землі" затверджено Типовий договір оренди землі, на підставі якого між Сторонами було укладено вищевказаний договір оренди землі.

Постановою КМУ від 23.11.2016 № 843 "Про внесення змін до Типового договору оренди землі" внесено зміни до Типового договору оренди землі, згідно яких передбачено необхідність зазначення в договорі, зокрема: у п. 1 кадастрового номеру земельної ділянки та її цільового призначення (п. 1 Типового договору); у п. 5 нормативної грошової оцінки земельної ділянки на дату укладання договору оренди землі; у п. 9 розмір орендної плати.

Згідно з пунктом 9 Типового договору оренди землі орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі (розмір орендної плати: у грошовій формі - у гривнях із зазначенням способів внесення за земельні ділянки приватної власності, а за земельні ділянки державної або комунальної власності - із зазначенням відсотків суми нормативної грошової оцінки земельної ділянки: в натуральній формі (для земельних ділянок приватної власності)...

Постановою КМУ від 22.11.2017 № 890 "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України" внесені зміни до пунктів 11, 13, 14, 21, 29, 31, 39, 43 Типового договору оренди землі, а також доповнено Типовий договір оренди землі окремими виносками стосовно земельних ділянок сільськогосподарського призначення. Зазначена постанова КМУ була прийнята з метою забезпечення своєчасного надходження до місцевих та державного бюджетів платежів з плати за землю у формі орендної плати, посилення відповідальності орендарів земельних ділянок за такі платежі та збереження якості грунтового покриву та інших корисних властивостей орендованої земельної ділянки, забезпечення родючості грунтів земель сільськогосподарського призначення.

Зміни, які внесені до пунктів 11, 13, 29, 31, 39, 43 стосуються земельних ділянок, набутих за результатами земельних торгів та земельних ділянок сільськогосподарського призначення. Зміни, які внесені до пунктів 14 та 21 стосуються усіх земель.

Згідно з постановою КМУ від 22.11.2017 № 890 до пунктів 14 та 21 Типового договору оренди землі внесені такі зміни:

- пункт 14 Типового договору оренди землі викладено у такій редакції: "14. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором: у 10-денний строк сплачується штраф у розмірі 100 відсотків річної орендної плати, встановленої цим договором: стягується пеня у розмірі відсотків несплаченої суми за кожний день прострочення";

- пункт 21 доповнено абзацом такого змісту: "У разі погіршення якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей орендованої земельної ділянки (орендованих земельних ділянок) або приведення її (їх) у непридатний для використання за цільовим призначенням стан збитки, що підлягають відшкодуванню, визначаються відповідно до Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 № 284".

Виходячи із положень статті 117 Конституції України, статті 630 ЦК України, статей 179, 184 ГК України та статті 14 Закону України "Про оренду землі", позивач зробив висновок, що при оформлені договорів оренди землі та внесені до них змін на земельні ділянки комунальної власності застосування Типового договору оренди землі, затвердженого постановою КМУ від 03.03.2004 № 220 (зі змінами), є обов`язковим. Відповідно, Додатковою угодою до договору оренди землі від 12.04.2019 (номер запису про інше речове право 31487963 від 04.05.2019) редакція зазначеного договору приводиться позивачем у відповідність до типової форми договору оренди землі, встановленої Положенням про оренду землі у м. Харкові, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 17.04.2019 № 1554/19, що передбачено пунктами 7.3 та 7.4 цього Положення.

Згідно цієї Додаткової угоди змінюється редакція наступних пунктів вищевказаного Договору оренди землі: 1, 2, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 16, 17, 23, п/пункт "д" пункту 25, доповнюється пункт 25 п/пунктом "е", п/пункт "а", "в", "и", "ї", "к", "л" пункту 28, 30, 33, 37, 41, 42. Крім цього, починаючи з пункту 18 змінюється нумерація пунктів, у зв`язку з виключенням пунктів 18 - 20 із Типового договору оренди землі на підставі Закону України від 12.02.2015 № 191-VIII та Постанови КМУ № 843 від 23.11.2016 "Про внесення змін до Типового договору оренди землі", а тому пункт 21 договору оренди землі від 26.08.2016 відповідає пункту 18 нової редакції Договору згідно з запропонованою Додатковою угодою.

Вирішуючи питання про правомірність та обґрунтованість заявлених в межах даної справи позовних вимог, суд виходить із наступного.

Статтею 1 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Згідно зі статтею 3 цього Закону об`єктами оренди є земельні ділянки, що перебувають у власності громадян, юридичних осіб, комунальній або державній власності.

Відповідно до статті 6 Закону України "Про оренду землі" орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.

Статтею 13 зазначеного Закону передбачено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

За змістом статті 30 Закону України "Про оренду землі" та пункту 36 Договору оренди землі зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Отже, нормами чинного законодавства та умовами договору оренди землі передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у правовідносинах, що розглядаються судом.

Як визначено частиною першою статті 15 Закону України "Про оренду землі" однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Орендна плата за землю відповідно до частини першої, третьої статті 21 Закону України "Про оренду землі" (тут і надалі - у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Також згідно пункту 13 укладеного між сторонами Договору оренди землі розмір орендної плати переглядається, зокрема, у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; в інших випадках, передбачених законом.

Підпунктом 14.1.136 пункту 14.1. статті 14 Податкового кодексу України визначено, що орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Підпунктом 14.1.73 вказаної статті Податкового кодексу України визначено: землекористувачі - юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди.

Згідно з пунктом 288.1 статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Відповідно до пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: 288.5.1. не може бути меншою за розмір земельного податку:

- для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки;

- для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області;

288.5.2. не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Пунктом 289.1 статті 289 Податкового кодексу України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Відповідно до пункту 289.2. статті 289 Податкового кодексу України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кі = 1:100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до положень статті 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Згідно з частиною першою статті 23 Закону України "Про оцінку земель" технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

При цьому, згідно з пунктами 34, 35 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції міської ради віднесено вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин; затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.

Таким чином, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями статті 288 Податковим кодексом України.

Відповідно до положень статті 144 Конституції України та статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Згідно статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію.

Як вже було встановлено судом, рішенням Харківської міської ради від 27.02.2019 №1474/19 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2018 (пункт 1 рішення) та встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2018 застосовується з 01 січня 2020 року (пункт 2 рішення).

Відповідно до Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2018 базова вартість одного квадратного метра земель міста Харкова станом на 01.01.2018 становить 639,78 гривень і підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

Попередня базова вартість 1 кв.м. землі у місті Харкові була визначена станом на 01.01.2013 на підставі рішення Харківської міської ради від 03.07.2013 № 1209/13 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року", рішень Харківської міської ради від 25.09.2013 року № 1269/13 "Про затвердження "Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013" та була введена в дію з 01.01.2014 і складала за останні три роки (з урахуванням індексації) 552,43 грн./м.кв.

Рішенням Харківської міської ради від 18.12.2019 № 1908/19 "Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2018" встановлено, що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2018" вводиться в дію з 01.01.2020 (пункт 2 рішення).

Пунктом 1.4 вищевказаного Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2018 (далі - Порядок впровадження) встановлено, що відповідно до Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2018 базова вартість одного квадратного метра земель міста Харкова станом на 01.01.2018 становить 639,78 гривень і підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

Відповідно до п. 2.19. постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011р. № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Зазначені рішення Харківської міської ради є чинними, а тому є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Згідно зі статтею 20 Закону України "Про оцінку земель" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

За приписами статті 23 Закону України "Про оцінку земель" витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Як свідчать матеріали справи, саме з посиланням на витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 3352/176-20 від 01.06.2020 позивач просить суд внести зміни до пункту 5 договору оренди землі щодо визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки. При цьому, здійснений Департаментом земельних відносин Харківської міської ради розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності, грошова оцінка якої проведена станом на 01.01.2018, таким, що відповідає вимогам чинного законодавства, яке регулює земельні правовідносини.

Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, а нормативна грошова оцінка земель становить основу для визначення розміру орендної плати, зміна розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, визначеної сторонами у договорі оренди землі.

Аналогічний висновок викладений у постанові Верховного Суду від 03 березня 2020 року у справі №924/328/19.

Таким чином, суд доходить висновку, що впровадження нового розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки та зміна за рішенням позивача регульованого розміру орендної плати є підставою для зміни розміру орендної плати за договором від 20.04.2019.

Як вбачається з наданого позивачем проекту додаткової угоди до договору від 20.04.2019, відомості, зазначені в п.п. 5 та 9 цієї угоди, відповідають прийнятим Харківською міською радою рішенням та витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку від 01.06.2020.

Розглянувши позовні вимоги щодо внесення змін до пунктів 1, 2, 8, 10, 11, 12, 13, 16, 17, 23, 25, 28, 30, 33, 37, 41, 42 Договору оренди землі, суд зазначає, що обґрунтовуючи, зокрема, необхідність внесення змін до пунктів 10, 11, 12, 13, 14 позивач посилається на необхідність приведення їх у відповідність до Типового договору оренди землі та зміну принципів подальшого нарахування і сплати орендної плати. Так, пунктом 10 договору визначається що Орендар самостійно обчислює орендну плату з урахуванням індексації нормативної грошової оцінки; пункт 11 вказує на те, що плата за земельну ділянку сплачується рівними частками протягом 30 днів відповідного місяця; пункт 12 визначає, що у платіжному доручені повинен зазначатися реєстраційний номер договору; у пункті 13 зазначені випадки, за яких переглядається розмір орендної плати; пункт 14 встановлює розмір пені за невнесення орендної плати. При цьому Харківська міська рада виходила з того, що сплата орендної плати за землю відноситься до податкових зобов`язань Орендаря і регулюється Господарським та Податковим кодексами України, а тому зазначення в пункті 14 Договору про те, що пеня стягується у розмірі, визначеному згідно з діючим законодавством, не суперечить Типовому договору оренди землі, оскільки розмір відсотків встановлений на законодавчому рівні.

Також Додатковою угодою, яку пропонує визнати укладеною позивач, на Орендаря покладено обов`язок: при укладанні правочину про перехід права власності на такі об`єкти повідомляти нового (нових) власника (власників) нерухомого майна про наявність цього договору оренди землі з наданням його копій; протягом 5-ти робочих днів з дати укладання правочину про перехід права власності на такі об`єкти до іншої (інших) особи (осіб) направити Орендодавцеві лист-повідомлення про відчуження об`єктів нерухомого майна, в якому вказати осіб - нових власників нерухомого майна, їх місцезнаходження (реєстрацію), з наданням копій відповідних правочинів про перехід права власності. Пункт 28 діючого Договору Обов`язки Орендаря доповнюється підпунктом "л" із вищевказаним змістом, що на переконання позивача відповідає положенням статті 377 Цивільного кодексу України та статті 120 Земельного кодексу України.

Крім цього, якщо діюча редакція пункту 39 Договору передбачає, що перехід права власності на будівлі та споруди, які розташовані на орендованій земельній ділянці до другої особи є підставою для розірвання договору оренди землі, то додатковою угодою змінюється редакція цього пункту (пункт 37 додаткової угоди), за якою: "перехід права власності на об`єкти нерухомого майна, що розташовані на орендованій земельній ділянці, до іншої особи є підставою для зміни умов договору. Реорганізація юридичної особи не є підставою для зміни умов чи розірвання договору. У разі набуття права власності на об`єкти нерухомого майна, що розташовані на орендованій земельній ділянці, іншою особою, зміна Орендаря за цим договором на нового власника (власників) нерухомого майна може здійснюватися шляхом укладання додаткової угоди про заміну сторони в договорі".

Наразі, обставини справи свідчать про те, що запропоновані зміни до Договору оренди землі відносно включення до Додаткової угоди вищезазначених пунктів у редакції позивача, заявлені останнім за відсутністю належного нормативно-правового обґрунтування в позовній заяві.

Згідно зі статтею 630 Цивільного кодексу України договором може бути встановлено, що його окремі умови визначаються відповідно до типових умов договорів певного виду, оприлюднених у встановленому порядку; якщо у договорі не міститься посилання на типові умови, такі типові умови можуть застосовуватись як звичай ділового обороту, якщо вони відповідають вимогам статті 7 цього Кодексу.

Частиною другою статті 179 Господарського кодексу України визначено, що Кабінет Міністрів України, уповноважені ним або законом органи виконавчої влади можуть рекомендувати суб`єктам господарювання орієнтовні умови господарських договорів (примірні договори), а у визначених законом випадках - затверджувати типові договори.

Відповідно до частини четвертої статті 179 Господарського кодексу України при укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі: вільного волевиявлення, коли сторони мають право погоджувати на свій розсуд будь-які умови договору, що не суперечать законодавству; примірного договору, рекомендованого органом управління суб`єктам господарювання для використання при укладенні ними договорів, коли сторони мають право за взаємною згодою змінювати окремі умови, передбачені примірним договором, або доповнювати його зміст; типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови; договору приєднання, запропонованого однією стороною для інших можливих суб`єктів, коли ці суб`єкти у разі вступу в договір не мають права наполягати на зміні його змісту.

Згідно з частиною сьомою статті 179 Господарського кодексу України господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.

Водночас, згідно зі статтею 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

До загальних принципів господарювання відноситься заборона незаконного втручання органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб у господарські відносини (стаття 6 Господарського кодексу України).

Згідно з пунктом 3 частини першої статті 3 Цивільного кодексу України однією із загальних засад цивільного законодавства є свобода договору.

Статтею 627 Цивільного кодексу України встановлено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Відповідно умов Договору оренди землі сторони не погодили право на внесення змін до його положень щодо підстав перегляду орендної плати, сплати пені за невнесення орендної плати у встановлені строки, додаткових обов`язків Орендаря та інш. Чинне законодавство також не містить прямих вказівок щодо необхідності внесення саме таких змін до договору оренди землі, натомість підставою для внесення змін до договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін є наявність відповідного застереження в договорі щодо відповідних підстав для його зміни чи прямої вказівки в законі про необхідність внесення змін.

Харківською міською радою у даному випадку не доведено, як саме співвідноситься зміна нормативно-грошової оцінки земельної ділянки з іншими пунктами Додаткової угоди до Договору, які позивач просить суд визнати укладеними і чи є зміна нормативно-грошової оцінки підставою для укладення додаткової угоди в новій редакції. Крім того, норми чинного законодавства не містять прямого припису про обов`язковість зміни умов Договору оренди землі при внесенні змін до Типового договору оренди землі, а отже посилання на відповідність запропонованих позивачем умов Договору типовому договору оренди землі, затвердженому самим позивачем, також не приймається судом.

Разом з тим, суд вважає безпідставною і такою, що не підлягає задоволенню позовну вимогу про внесення змін до договору оренди землі шляхом визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі з 01 січня 2020 року, оскільки визначення дати укладання спірної Додаткової угоди до Договору оренди землі суперечить вимогам частини п`ятої статті 188 Господарського кодексу України, відповідно до норм якої, якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.

Статтею 129 Конституції України встановлено, що основними засадами судочинства є змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно статті 13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Відповідно до частини першої статті 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Відповідно до приписів статей 76-77 Господарського процесуального кодексу України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Обов`язок із доказування необхідно розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб`єктивного права, що має за мету усунення невизначеності, яка виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з`ясувати обставини, які мають значення для справи.

Відповідно до частини першої статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Приймаючи до уваги наведене вище у сукупності, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог Харківської міської ради.

Вирішуючи питання розподілу судового збору, суд керується частинами першою та дев`ятою статті 129 Господарського процесуального кодексу України, якими визначено, що судовий збір у спорах, що виникають при виконанні договорів, покладається на сторони пропорційно розміру задоволених вимог; якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони, суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору. Враховуючи наведене, судовий збір в мінімальному розмірі, що визначений Законом України "Про судовий збір" - 2 270,00 грн. покладається судом на Товариства з обмеженою відповідальністю "Мобильсервіс", з вини якого виник спір, та підлягає стягненню на користь позивача у даній справі.

На підставі викладеного та керуючись статтями 6, 8, 19, 124, 129 Конституції України, статтями 4, 5, 12, 13, 20, 73, 74, 76-79, 86, 123, 129, 232, 233, 236 - 241 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Харківської міської ради задовольнити частково.

Внести зміни до договору оренди землі від 12.04.2019 (номер запису про речове право: 31487963 від 04.05.2019) шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі у такій редакції:

ДОДАТКОВА УГОДА

до договору оренди землі від "12" квітня 2019 року, номер запису про інше речове право: 31487963, дата державної реєстрації: 04.05.2019

м. Харків « ____»


20__року

Харківська міська рада (Орендодавець) в особі секретаря Харківської міської ради Терехова Ігоря Олександровича, діючого на підставі Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", з одного боку, та Товариства з обмеженою відповідальністю "Мобильсервіс" (Орендар) в особі керівника


з другого боку домовились про нижченаведене:

І. Відповідно до Цивільного кодексу України. Господарського кодексу України. Податкового кодексу України. Закону України "Про оренду землі", постанови Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 № 220 "Про затвердження Типового договору оренди землі" (із змінами та доповненнями), рішення 25 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 27.02.2019 № 1474/19 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2018", рішення 32 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 18.12.2019 № 1908/19 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2018" рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 "Про затвердження "Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м Харкові" (зі змінами та доповненнями), рішення 26 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 17.04.2019 № 1554/19 "Про затвердження Положення про оренду землі в м. Харкові", пункти 5, 9 договору оренди землі від "12" квітня 2019 року викласти у такій редакції:

5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату укладення додаткової угоди становить 14865217 гривень (чотирнадцять мільйонів вісімсот шістдесят п`ять тисяч двісті сімнадцять гривень).

У разі зміни нормативної грошової оцінки земель м. Харкова за рішенням міської ради Орендар самостійно замовляє витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки і направляє його до територіального органу Державної фіскальної служби України за місцем знаходження земельної ділянки

9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно в грошовій формі на рахунок Державного казначейства України у Харківській області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному територіальному органі Державної служби України за місцем розташування земельної ділянки .

Розмір орендної плати за земельну ділянку становить 7,2% від суми нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

II. Ця додаткова угода є невід`ємною частиною договору оренди землі від "12" квітня 2019 року, номер запису про інше речове право: 31487963, дата державної реєстрації: 04.05.2019 і складена та підписана в трьох примірниках, що мають однакову юридичну силу, один з яких знаходиться в Орендодавця, другий - в орендаря.

ОРЕНДОДАВЕЦЬ

Харківська міська рада

м. Харків, м-н Конституції, 7

код 04059243

В особі секретаря Харківської міської ради

/підпис/ І.О. Терехов

ОРЕНДАР

Товариство з обмеженою відповідальністю "Мобильсервіс"

61174, місто Харків, проспект Перемоги, будинок 51

код 22614607

В особі керівника

/ підпис/ /ПІБ/

Директор департаменту

земельних відносин

Харківської міської ради

/підпис/ А.О. Козлов

В решті позову відмовити.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Мобильсервіс" (місцезнаходження: 61174, місто Харків, проспект Перемоги, будинок 51; код ЄДРПОУ 22614607) на користь Харківської міської ради (місцезнаходження: 61003, місто Харків, майдан Конституції, 7; код ЄДРПОУ 04059243) витрати зі сплати судового збору в розмірі 2 270,00 грн.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому статтею 256 ГПК України, з урахуванням пункту 17.5 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України, а також пункту 4 розділу X Господарського процесуального кодексу України.

Повне рішення складено "15" червня 2021 р.

Суддя В.В. Рильова

справа № 922/375/21

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення07.06.2021
Оприлюднено18.06.2021
Номер документу97698142
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/375/21

Рішення від 07.06.2021

Господарське

Господарський суд Харківської області

Рильова В.В.

Ухвала від 24.05.2021

Господарське

Господарський суд Харківської області

Рильова В.В.

Ухвала від 11.05.2021

Господарське

Господарський суд Харківської області

Рильова В.В.

Ухвала від 19.04.2021

Господарське

Господарський суд Харківської області

Рильова В.В.

Ухвала від 05.04.2021

Господарське

Господарський суд Харківської області

Рильова В.В.

Ухвала від 22.03.2021

Господарське

Господарський суд Харківської області

Рильова В.В.

Ухвала від 01.03.2021

Господарське

Господарський суд Харківської області

Рильова В.В.

Ухвала від 12.02.2021

Господарське

Господарський суд Харківської області

Рильова В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні